Helmondse bierfiets bij fatale treinongeluk
In Eindhoven werd gisteren een bierfiets op een spoorwegovergang door een trein gegrepen. Daarbij kwam 24-jarige man uit Nuenen om het leven.
Op de bierfiets die werd gehuurd van het Helmondse bedrijf Partybike zaten 15 tot 20 leden van het eerste van voetbalclub EMK uit Nuenen. Zij waren zondag kampioen geworden en vierden dat gisteren.
De bierfiets zou tussen de dichtgaande spoorbomen op de licht hellende spoorwegovergang op de Tongelresestraat vast zijn komen te zitten. Pogingen de slagboom omhoog te duwen mislukten. Iedereen kon de rijdende bar met trappers onder de barkrukken tijdig verlaten, op de geblesseerde 24-jarige spits van het elftal na. Die liep met krukken omdat hij afgelopen week zijn kruisbanden had gescheurd. Onze collega’s van Eindhoven Dichtbij hielden gisteren een uitgebreid liveblog bij met daarin vele foto’s van het fatale ongeluk.
In de reacties hieronder staan updates.
4 reacties:
Update 1:
Teamgenoot slachtoffer moet total loss gereden bierfiets vergoeden
Een teamgenoot van de in 2015 verongelukte Ruud Bijsterveld moet de schade van 4.682 euro aan de bierfiets vergoeden aan de Partybike. Deze teamgenoot had die de fiets (die na het ongeval total loss was) daar gehuurd. Dat bepaalde de rechtbank in Den Bosch vandaag.
De eigenaar van Partybike, de verhuurder van de fiets, eiste in eerste instantie 16.576 euro als schadevergoeding. Omdat onduidelijk is wanneer de fiets was gebouwd, maakte de rechtbank een schatting van de waarde: 4500 euro. Omdat de eigenaar niet kon bewijzen dat hij een vervangende fiets moest huren in de tijd dat hij een vervangend exemplaar liet bouwen, werden die kosten afgewezen.
De kantonrechter volgde het tussenvonnis, dat in september al was uitgesproken. Daarin besliste de rechter dat de teamgenoot als huurder inderdaad voor de schade aan de bierfiets moest opdraaien. In de huurovereenkomst stond immers dat het voertuig onbeschadigd zou worden ingeleverd.
Update 2:
Verhuurder draait niet op voor schade aan trein die bierfiets aanreed
Partybike, de Helmondse verhuurder van een aangereden bierfiets, is niet verantwoordelijk voor schade die de Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft geleden door het ongeval. Dit bepaalde de rechtbank Oost-Brabant vandaag. De NS en haar verzekeringsmaatschappij wilden een schadevergoeding van 172.936,62 euro voor het beschadigde treinstel dat in botsing kwam met de bierfiets.
De bierfiets werd in april 2015 door een voetbalvereniging uit Nuenen gehuurd om hun kampioenschap te vieren. Diezelfde dag werd de bierfiets op een bewaakte spoorwegovergang in Eindhoven aangereden door een trein van de NS. Eén speler van het voetbalelftal kwam daarbij om het leven. De NS en haar verzekeringsmaatschappij stellen dat de verhuurder aansprakelijk is voor de schade aan het treinstel. Dit gaat om 172.936,62 euro. Ze stapten naar de rechter om dit bedrag te krijgen.
Volgens de NS en de verzekeringsmaatschappij overtrad de verhuurder de wettelijke voorschriften door een te brede bierfiets te verhuren. Ook zou hij onbetamelijk hebben gehandeld door een fiets te verhuren in de wetenschap dat daarop alcohol wordt gedronken.
De rechtbank stelt voorop dat deze zaak niet gaat over het al dan niet verbieden van bierfietsen. Het gaat uitsluitend om de vraag of de verhuurder aansprakelijk is voor de schade die de NS in april 2015 heeft geleden door de aanrijding.
Volgens de rechtbank mag je fietsen verhuren waarop alcohol gedronken kan worden. Zoals voor alle verkeersdeelnemers geldt, is en blijft het immers de eigen verantwoordelijkheid van de gebruikers van de fiets ervoor te zorgen dat -als zij al alcohol drinken- het alcoholgebruik binnen de grenzen blijft waarmee veilig aan het verkeer kan worden deelgenomen.
Verder stelt de rechtbank vast dat er in de wet is vastgelegd dat een fiets niet breder mag zijn dan 1,5 meter. De bierfiets was echter breder, zo blijkt uit onderzoek van politie. Het zou gaan om een breedte van ongeveer 2,10 meter. Dit betekent echter nog niet dat de verhuurder zonder meer aansprakelijk is richting de NS. Daarvoor moet komen vast te staan dat de NS als gevolg van die normovertreding schade heeft geleden. Volgens de rechtbank blijkt uit niets dat de breedte van de bierfiets de directe oorzaak is geweest van de aanrijding. Datzelfde geldt overigens ook voor het veronderstelde alcoholgebruik van de gebruikers van de bierfiets: uit niets is gebleken dat de aanrijding (al dan niet mede) is veroorzaakt door alcoholgebruik. De toedracht van de aanrijding is ondanks uitgebreid politieonderzoek, onduidelijk gebleven.
Al met al wijst de rechtbank de vordering van de NS en haar verzekeringsmaatschappij af, zie het volledige vonnis.
“Volgens de NS en de verzekeringsmaatschappij overtrad de verhuurder de wettelijke voorschriften door een te brede bierfiets te verhuren. Ook zou hij onbetamelijk hebben gehandeld door een fiets te verhuren in de wetenschap dat daarop alcohol wordt gedronken.” Niet zo raar op een bierfiets he?
Die spoorwegovergangen zijn misschien niet veilig genoeg?
Als mensen vast komen te zitten met een wiel en ook als ze storing krijgen op hun remsysteem, denk ook aan scootmobiels dan moeten de overgangen ook aangepast worden.