Brouwhuis stinkt weer
Het regent weer klachten over stankoverlast in Brouwhuis. Op de Facebookgroep Stankoverlast Brouwhuis/Rijpelberg én bij de Milieuklachtencentrale van de provincie Noord-Brabant. “Niet te harden hier… de laatste tijd bijna dagelijks last… Wat een misselijkmakende kotslucht hangt er weer,” om maar een greep uit de reacties te noemen. Een ander omschrijft het als ‘een vieze zurige lucht bij zuidenwind; dus afkomstig van BZOB-terrein.’ En niet te vergeten deze: “Een tijdje geleden kwam ik in Deurne het ziekenhuis uit en wat rook ik? Op het parkeerterrein de misselijkmakende lucht van Den Ouden op het BZOB-terrein; dat is zeker over een afstand van ongeveer 8 km.”
De beschuldigende vinger wijst zoals vaker naar mestverwerker Den Ouden. Maar ook vleesverwerker Van Rooi Meat, mengvoerproducent Coppens en Ferm O Feed aan de Gerstdijk staan hoog op de lijst van overlastveroorzakers. Niet alleen in Brouwhuis maar ook in de Rijpelberg, Suytkade en de Annawijk. Ook afgelopen maart was het raak en hing Den Ouden zelfs een dwangsom boven het hoofd. Een proef met ‘elektronische neuzen’ (zo genaamde E-noses) loopt voor zover bekend nog. De gemeente heeft toentertijd wel besloten dat een nieuwe vergunning pas wordt verleend als duidelijkheid bestaat over de totale hoeveelheid stank die ontstaat na de uitbreiding of vestiging. Wethouder Paul Smeulders wil bovendien bezien of de maximaal toelaatbare geurhinder op het BZOB-terrein omlaag kan. Dat zou kunnen betekenen dat een nieuw stinkend bedrijf niet meer welkom is.
In de reacties hieronder staan updates.
90 reacties:
Ik was gisteren ook even in Brouwhuis. En stinken deed het er inderdaad.
In Rijpelberg hing gisteren ook een onfris geurtje met de wind vanuit de richting BZOB.
Dan ga je gewoon niet in Brouwhuis en/of Rijpelberg wonen. Coppens beslist bij de gemeente Helmond.
Niet te harden inderdaad. Vraag me ook af of het wel helemaal gezond wat we hier inademen. Zo’n vieze zurige lucht bah
Stinken me ramen deuren gewoon dicht moeten doen. 23 uur in bed weer kut stank. Echt nog even ga ik Hart Van Nederland bellen. Dit moet gewoon stoppen vandaag nog????
Vrijdag op zondag gloor lucht en dan rest van de week strond lucht. Stoppen dit gemeemte doe er eens wat aan.
Van den Ouden en die andere bedrijven denken blijkbaar: mijn geld stinkt NIET!
Idd en nie zon. betje poe poe
Jaren geleden klaagden velen over de stankoverlast die Rendac in Son zou veroorzaken. Kadavers van dieren worden daar verwerkt.
Actueel: Inmiddels worden daar ook besmette eieren verwerkt/. Nu hoor je niemand meer over stankoverlast.
De klagers toen woonden in de wijk De Gentiaan.
Zijn die bewoners verhuisd naar Helmond?
We hebben dit jaar nog geluk gehad met het mooie weer kwam de wind vanuit een andere kant. Nu is het regenweer en ja hoor daar gaan we weer. S avonds wakker worden van de stank en bijna niet fatsoenlijk kunnen ademen.
Den Ouden draaidt nu 5 dagen, 24 uur. Vorig jaar zomer (vakantie) hadden ze ineens een aanvraag ingediend om 7 dagen, 24 uur te draaien. Gelukkig niet goedgekeurd zo hebben we nog 2 dagen per week geen stank!
Wel heel smiechtig om de anvraag in de vakantie 2016 in te dienen maar goed dan weten we waar we mee te maken hebben.
Hoorlijk gaat Helmond eindelijk iets doen met alle klachten….
Ach gossie toch…..
Ik woon al jaren in Brouwhuis en inderdaad, het stinkt af en toe wel eens i.v.m. industrie terreinen verderop.
Zeik toch niet zo mensen!
Sommige zaken zijn in Helmond moeilijk bespreekbaar te maken: stankoverlast en stadsverwarming zijn hier goede voorbeelden van. Media als ED en de krantjes melden niets of slechts een beetje. Politiek laat het volledig afweten. Wat is nu eigenlijk het probleem? Die fabriek stinkt en die stadsverwarming is zo lek als een mandje en kost klauwenvol geld. Doe wat als je de democratische macht hebt om iets te doen!
Nou hier bij de braak hebben we last van een pislucht……waar het vandaan komt weten we niet en we weten ook niet waar we het moeten melden…..woningbouw en gemeente gebeld en geven aan dat het van industrie komt…..hahahah welke hier in de wijk zit niets…..ben benieuwd
@Wdv op woensdag 9 augustus 2017 om 23:00:
@Johan Megens op donderdag 10 augustus 2017 om 02:11:
Jullie weten toch; bedrijven en ambtenaren geven geen ene ruk om bewoners en hun mening, het gaat maar om 1 ding en 1 ding alleen; GELD GELD en GELD.
Het BZOB heeft de STANKmachine wederom op volle kracht staan! Vandaag, dinsdag, is het weer raak!
Is het wat koeler kun je de ramen sluiten vanwege de enorme stank! Niet te harden! Wanneer wordt daar eens iets aan gedaan? Je moet het hier (vlakbij de kerk) niet in je hoofd halen een bbq te organiseren. Worden we niet geloofd of hoe zit dat?
Niet alleen in Brouwhuis stinkt het. Hier aan de noordkant van Rijpelberg is de lucht niet te harden, Ramen en deuren dicht en vooral niet buiten komen.
We hebben er vakaer last van, maar vandaag is het echt ABNORMAAL.
Vuile stinkers, BAH.
Update 1:
Uitslag stankonderzoek Brouwhuis pas volgend jaar
Het onderzoek met elektronische neuzen naar de veroorzakers van de geuroverlast in Brouwhuis loopt nog minstens tot het einde van dit jaar. Pas in 2018 kan de eindrapportage worden verwacht. Dat laat de gemeente ons desgevraagd weten. Die zo geheten E-noses meten continu de uitstoot van diverse bedrijven op het industrieterrein BZOB.
De gemeente gaat daar omzichtig mee om want de bedrijven verlenen vrijwillig medewerking aan dit onderzoek. Hun medewerking is nodig om te kunnen blijven monitoren. “Vanwege de complexiteit van de materie zou het onverstandig zijn nu al conclusies te trekken en naar buiten te brengen,” zegt de woordvoerder van de gemeente.
Zoals we een week geleden (bovenaan) al meldden, heeft de gemeenteraad wel besloten dat de totale stankoverlast niet mag toenemen en als het even kan zelfs moet afnemen. Maar dat is pas aan de orde wanneer zich nieuwe bedrijven melden of bestaande bedrijven grote veranderingen doorvoeren.
Ja maar van die e-nose mag je ook niet al teveel verwachten zie dit oude artikel over metingen in Rijnmond:
http://www.atm.nl/web/Omgeving-1/Magazine-ATMosfeer/ATMosfeer-editie-14/Hebben-eNoses-de-toekomst-om-geuren-te-meten.htm
Hopelijk valt de stank in die wijk weer mee, want het oplossen gaat nog wel een tijdje duren zo te begrijpen.
Aan een ieder die vind dat dit soort zaken met voorrang behandeld moeten worden; dat vind de PVV ook, en de PVV zoekt nog mensen die namens de PVV volgend jaar in de gemeenteraad van Helmond willen plaatsnemen om zo het bekende PVV geluid te laten horen. Niet lullen maar poetsen.
Graag aanmelden mensen, het is vijf voor twaalf en we hebben uw inzet nodig.
Update: op 21 augustus zijn er bij het MKD 61 meldingen van stankoverlast binnengekomen!
De afgelopen dagen klaagden verschillende inwoners van de Helmondse wijk Brouwhuis over stank. De krant heeft het sinds vrijdagavond ook door dat het daar stinkt, maar wat een zeer slecht artikel (na de vrijdagmiddagborrel?): http://www.ed.nl/helmond/klachten-over-chemische-stank-in-brouwhuis-in-helmond~a886ed0b/
Beter laat dan nooit zullen we maar denken…
Update 2:
Gemeenteraad geeft B&W opdracht stankoverlast aan te pakken
De gemeenteraad gaf B&W vanavond opdracht om bij zowel de provincie als de ODZOB aan te dringen op een oplossing rondom deze voortdurende stankoverlast. De betreffende motie (pdf) werd vanavond unaniem aangenomen. Daarin ook de oproep om de bewoners van Brouwhuis en Rijpelberg actief te informeren.
Wethouder Paul Smeulders reageerde direct en erkende de oplopende problematiek waarmee hij al 3 jaar bezig is. Uit gesprekken is hem gebleken dat het de bewoners ook dagelijks raakt in het persoonlijk leven. Hij voelt zich gesterkt door deze motie en belooft hierover morgen contact op te nemen met de provincie.
Zou tijd worde want het is egt om gek van te worden heel je huis ruikt er van binnen ook naar word gewoon moedeloos van
Dat klinkt als een stapje in de goede richting!
Dat ze maar vast om te beginnen een systeem zoals dit installeren,
Geeft blijkbaar al 40% geur reductie.
Update 3:
Taart voor de raad
De gemeenteraadsleden werden gisteravond verrast met gebak. Dat werd hun aangeboden door de Wijkraad Brouwhuis als dank voor indienen van de motie vorige maand (zie update 2) over de stankoverlast in Brouwhuis. Indienen en aannemen, wat nog niet wil zeggen dat de uitvoering geregeld is, zoals burgemeester Elly Blanksma fijntjes opmerkte. Overigens hadden, afgaande op de reacties uit de raadszaal, niet alle raadsleden het gebak bij binnenkomst gevonden. Maar ook voor de laatkomers stond het klaar in de koffieruimte.
De burgemeester jokte ‘een beetje’:
Tel de plusjes en de minnetjes:
Ik heb gisterenavond in Brouwhuis kunnen zien hoe hoog de emoties oplopen bij de mensen die daar wonen. De stank is vaak niet te harden. Niet te harden is ook het feit dat met de gemeente Helmond gemaakte afspraken keer op keer worden opgerekt in het nadeel van de bewoners. Ze voelen zich niet gehoord en bedrogen. Gisterenavond was de vraag aan de vertegenwoordigers van de politieke partijen: ”Wat kunnen jullie voor ons betekenen?”. Een terechte vraag! Ik zou zeggen: laten we er als eerste voor zorgen dat de huidige methodiek van overlastmeting (uitstoot en stank) op een goede manier wordt uitgevoerd. Het lijkt er nu op dat er sjoemelmetingen plaatsvinden. Dat moet veranderen! Deze opdracht nemen we als VKM Leo Broers graag na de verkiezingen mee naar de gemeenteraad.Leefbaarheid gaat immers voor op geldelijk gewin.
Wie heeft de macht ?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schaduwmacht
@Han Coolen op woensdag 21 februari 2018 om 09:36:
Ambtelijke macht is een afgeleide van de macht van de regering. In een strikte scheiding tussen politiek en ambtenarij nemen politieke besluitvormers beslissingen die door ambtenaren loyaal worden uitgevoerd. Toch wordt ambtenarij of bureaucratie als zelfstandige macht onderkend omdat ze in de praktijk de beslissingen van de uitvoerende macht uitvoeren en interpreteren. In plaats van de strikte scheiding tussen uitvoerende bevoegdheden en verantwoordelijkheden bij de bestuurders ligt de feitelijke macht deels bij ambtenaren die veel uitvoerende bevoegdheden zelfstandig uitvoeren. De ambtenaren zijn ook van groot belang bij het opstellen van nieuwe regels en beleid. Soms wordt gesteld dat de macht van de ambtenaren, met name de topambtenaren groter is dan die van de minister.
Update 4:
Raadsvragen over de stank in Brouwhuis, Rijpelberg en Annawijk Antoinette Maas van GroenLinks stelde schriftelijke vragen aan B&W over de stankoverlast die het industrieterrein veroorzaakt in Brouwhuis en ook de Rijpelberg en Annawijk. Hieronder haar 2 raadsvragen (Questions) voorafgegaan door haar inleiding. Zodra de antwoorden (Answers) van B&W bekend zijn, plaatsen we die (zoals altijd) ook in zijn geheel in de reacties hieronder.
De inwoners van Brouwhuis (en ook Rijpelberg en de Annawijk) klagen al jaren over stank. Die is voornamelijk afkomstig van mestverwerker Den Ouden en in mindere mate van diervoederproducent Coppens. Beide bedrijven zijn gevestigd op het BZOB-terrein.
Afgelopen week kondigde het College van B&W via een raadsinformatiebrief (pdf) een aangescherpt geurbeleid aan. Met deze aanscherping beoogt het college de overlast in de toekomst verder te verminderen. Wij juichen deze maatregelen van harte toe. En hoewel GroenLinks het liefst de stank helemaal ziet verdwijnen, zijn wij ons ervan bewust dat we hierin ook afhankelijk zijn van de Provincie als bevoegd gezag en de medewerking van de bedrijven.
Wij hopen dan ook dat het –tot tweemaal toe- aangescherpte beleid in toekomst gaat leiden tot een stankvrij Brouwhuis, Rijpelberg en Annawijk.
GroenLinks heeft nog de volgende aanvullende vragen aan het college:
Bestaat de kans dat de overige in gebruik zijnde silo’s nog een gevaar vormen de komende periode voor zowel inwoners als milieu? Worden er maatregelen genomen door bijvoorbeeld Provincie en Omgevingsdienst om dit preventief te controleren?
Je kunt nu online een enquête van de gemeente Helmond invullen over de geuroverlast in Brouwhuis.
https://survey.enalyzer.com/survey?sessionid=03ee46c1-7ef4-48ba-96c9-a9a54a833c60
@Tinus op dinsdag 6 maart 2018 om 07:46:
En het leuke; je kunt hem invullen zo vaak je wilt…
@Twanneman op dinsdag 6 maart 2018 om 10:45:
Dan heeft die enquête weinig waarde want vooral de klagers zullen die dan vaak invullen. 🙁
@Jan de Vries op woensdag 7 maart 2018 om 10:32:
Klopt inderdaad Jan 🙂
Het klopt dat je niet moet gaan zeiken als je bij Schiphol gaat wonen en dat je overlast ondervind van geluidshinder. Maar als je zoals ik al eerder in Brouwhuis woont dan dat die fabrieken stankoverlast veroorzaken mag je zeker wel klagen. Dus in dit geval klaag ik ook, het is niet normaal dat je de deuren en ramen dicht moet gaan doen omdat je anders misselijk word van de stank van welk bedrijf dan ook. Ik heb zelfs gisteren gebeld omdat ik het zat ben. En ja het is heel makkelijk om te zeggen dan verhuis je toch zeikerd. Als alle mensen hier in de omgeving die hier ook overlast van ondervinden zeggen we gaan idd om deze redenen verhuizen denk dat de gemeente Helmond dan een groot probleem heeft. Dus gemeente Helmond doe er iets aan, ik schuw niet voor een grote tegenactie dmv de landelijke pers of in welke andere vorm dan ook. Mensen ga niet als schaapjes achter elkaars rug om ouwehoeren maar sta op en laat je horen alleen dan bereiken we iets.
Die stankoverlast blijft echt niet alleen beperkt tot Brouwhuis. Ook aan de andere kant van het spoor hangt met de regelmaat van de klok een vieze geur (zoals bij het uitkuilen van een boer). Echt goor.
Jaap je hebt gelijk. Wat zou de Gemeente in de problemen komen als 75% van Brouwhuis, de Rijpel en Helmond-Oost zou gaan verhuizen. Nu staan er al heel wat winkels leeg. Dan kan Helmond zich wel helemaal opheffen. Maar of onze gemeente actie gaat ondernemen, dat is maar vraag. Dus Ellie en consorten, zet de schouders er onder (en niet alleen omdat er nu weer verkiezingen aankomen).
Ook vandaag stinkt het heel erg in Helmond-Brouwhuis.
Gemeente Helmond, wanneer houdt het op!!!!
Het lijkt mij beter dat mensen met longklachten beter verhuizen naar een betere streek waar je gezonde lucht kunt inademen.
Ga nu maar een ruiken volgens mij zijn ze kabel aan het stoken lekker mijn vrouw longkanker ik ik copd af [email protected]
“Ons stinkende best..” Groot overleg met gemeente, provincie en Den Ouden
Begin juli was het eerste gesprek in een serie van minimaal 2 gesprekken. Bedoeling van dit eerste gesprek was om ieders positie in het stankdossier Den Ouden duidelijk te maken naar elkaar toe. Brouwhuis was vertegenwoordigd met Wijkraad / Werkgroep Overlast en met Brouwhuis Belang. Deze vulden elkaar prima aan. Als het al niet duidelijk was voor iedereen, dan is het duidelijk geworden dat het vertrouwen dat Brouwhuis heeft in oplossing van de stankproblematiek bijzonder laag is. Zeker als het Den Ouden betreft. De overheid (Gemeente en Provincie) willen alles uit de kast halen om dat vertrouwen op te krikken. Dat is óók duidelijk geworden! Den Ouden is uit op uitbreiding van het aantal productie-uren (ook in het weekend) en klaarblijkelijk het sluiten van een convenant.
Wij hebben gezegd dat wij stank in het weekeind volstrekt onacceptabel vinden. Verder hebben wij aangegeven dat het bedrijf niet hoeft te investeren in een nieuwe installatie (luchtwassersysteem met een hogere schoorsteen), maar dat het frequenter vervangen van het huidige koolstoffilter ook al goede resultaten oplevert. Echter dit is voor het bedrijf klaarblijkelijk te duur. Het is gewoon een technisch-economisch probleem.
Gedeputeerde Johan van den Hout voerde meer dan één keer aan dat het bedrijf volgens de nieuwe vergunning steeds weer aangezet zal worden om stank verder te reduceren zolang er overlast is. De Gemeente gaf bij monde van de nieuwe wethouder, Antoinette Maas, aan dat zij van de stankoverlast in Brouwhuis af wil en dat zij adequate actie van Den Ouden wil zien.
De gemeenteambtenaren zijn (nog steeds) uit op “eerst laten zien dan geloven”, dus eerst duidelijke vermindering van de stank en daarna pas eventuele uitbreiding van productie-uren. Op de mededeling uit het bedrijfsleven dat er meer stankveroorzakers zijn rondom Brouwhuis dan Den Ouden antwoordde de wethouder dat die andere bedrijven ook aan de beurt komen.
Ikzelf heb nog even fijntjes opgemerkt dat er bestuursrechtelijk waarschijnlijk niet méér inzit dan nu in de nieuwe vergunning gerealiseerd wordt, maar via verwijzing naar een bedrijventerrein in Hapert, dat er mogelijk civielrechtelijk iets te doen valt (schadevergoeding eisen). Wordt vervolgd!
Tot slot: het blijft ontzettend belangrijk dat tijdens stankdagen zo veel mogelijk mensen massaal het klachtennummer bellen. De mate waarin de provincie actie onderneemt, hangt sterk af van het aantal geregistreerde klachten. Veel klachtmeldingen helpen ons echt in de strijd tegen de stank. Dus als het weer eens stinkt, denk dan NIET “een ander belt wel..” of “het heeft toch geen zin….” maar bel iedere keer weer naar het provinciale klachtennummer: 073-681 28 21
Wijkraad Brouwhuis / Werkgroep “Overlast”
Persoonlijk heb ik meer last van de motorcrossers het hele weekend en zowat elk weekend als van de stank van bedrijven.
Komt natuurlijk ook omdat ik overdag elders aan het werk ben.
Ik snap sowieso niet dat er tegenwoordig nog motorcross wedstrijden worden gehouden, gezien het milieu zo’n heikel punt is tegenwoordig.
volgens mij is er nog steeds geen antwoord op de raadsvragen van GroenLinmks van 4 maart: https://www.helmond.nl/vragenraadsleden
Ik ben eerlijk gezegd niet bekend met de geur omdat ik te ver van het bedrijventerrein vandaan woon.
Ik ben niet bekend met de casus, maar wel een beetje met de milieuwet- en regelgeving.
Geur- en geluidsensoren in de wijk zijn leuk, maar meten een totaal aan belasting (niet specifiek van 1 bedrijf). Ik begrijp uit het verhaal dat Den Ouden mestverwerker de grootste veroorzaker van de geurproblematiek is.
Dan zou ik me daar op concentreren.
D.w.z. aan laten tonen dat het om “aanvaardbare” of “onaanvaardbare geuroverlast” gaat, zoals de wetgeving dat noemt. Zodat bedrijf kan worden gesommeerd een geuronderzoek te laten verrichten (niet indicatief, maar daadwerkelijk geurmonsters nemen en aan een geurpanel voorleggen om het aantal geur-Odour units te kunnen bepalen). Daarmee krijg je inzicht in de hoeveelheid geurstoffen die een fysiologische respons oproept bij mensen.
Aangezien Den Ouden een provinciaal bedrijf is…handhavingsverzoek indienen bij de provincie Brabant/gemeente Helmond. Op die manier moet betreffende overheidsinstantie binnen 8 weken een besluit nemen (wel of niet handhaven).
Als in de verleende omgevingsvergunning koolstoffilters zijn voorgeschreven, dan dient ook te worden toegezien op tijdig vervangen van de filters en de goede werking van de installatie.
Ophoging van de schoorsteen zal de geuruitstoot verdunnen, echter het verspreidingsgebied zal door een hogere schoorsteen groter worden. Dus nog meer mensen zullen overlast ervaren.
Dit zijn vaak lastige maar vooral ook langdurige zaken. Zorg dat je als bewoner (overlast ervarende) actief blijft richting bevoegd gezag. Maak een whatsapp-group aan met alle mensen die overlast ervaren zodat klachten gemakkelijk kunnen worden gemeld in de groep. Vraag aan het bedrijf Den Ouden of zij willen deelnemen aan deze appgroep, zodat ze ook op de hoogte zijn van de klachten. En op die manier direct ook bij geurklachten kunnen nagaan of er wellicht storingen in de bedrijfsvoering plaatsvinden of hebben plaatsgevonden. Stuur de Whatsapp-bestanden 1x per maand naar gemeente/provincie en bedrijf zodat vast ligt wanneer en waar geuroverlast is ervaren.
Elke keer bellen naar de provinciale milieuklachtenlijn of telkens een formulier invullen gaat al snel te veel moeite worden voor bewoners, dus zwakt de zaak af. Via een Appgroep een melding doen is sneller, effectiever en vooral makkelijker. En bovendien liggen datum en tijdstip dan direct vast.
Ik hoop dat de Wijkraad of Werkgroep iets heeft aan mijn reactie.
@giel van hooff op woensdag 4 juli 2018 om 12:08:
Dat beantwoorden duurt al drie maanden, dat is wel erg lang ja! Wel grappig: Antoinette Maas stelde die kritische vragen als raadslid en moet ze nu als verantwoordelijk wethouder zelf sussend beantwoorden. 🙂
De stank is niet zo grappig natuurlijk.
stop met die onzin !!! wonen al jaren op Peeleik en nog nooit iets geroken volgens mij zit het bij velen tussen de oren ipv in hun neus.. laat ieder z,n werk doen of ga op de hei wonen STOP ER MEE !!!
@Hendrine Verbakel op donderdag 5 juli 2018 om 10:15:
Nou dat is wel heel kort door de bocht….
Er zijn dagen dat er wel degelijk een vreemde lucht hangt in Brouwhuis, ik persoonlijk heb er niet zo’n last van terwijl ik Den Ouden zo ongeveer vanuit de huiskamer zie liggen, maar als je dan rond fietst in Brouwhuis merk je dat de geur op de ene plek veel meer aanwezig is dan de andere. Zal er ook aan liggen hoe de wind waait, maar dat Den Ouden geur verspreid is onomstotelijk bewezen en nee dat zit niet bij mensen tussen de oren!
@ Hendrine Verbakel. Den Ouden ROC zoekt nog mensen voor hun geurpanel om de stankoverlast op te lossen. Iets voor u.
@ Handrine Verbakel, niet iedereen heeft het zelfde reuk orgaan. Maar als de wind deze kant opstaat is het echt niet meer grappig. Vandaag was het geen pretje om op mijn werk buiten te lunchen. BZOB. Dus iedereen die vandaag buiten zat heeft t mis? ga lekker zelf op de hei wonen 🙂
@Martijn op donderdag 5 juli 2018 om 19:02:
Hoe de windrichting in jouw werkomgeving was weet ik niet. Volgens meteorologen was de windrichting gezien vanaf BZOZ niet richting Brouwhuis.
@edwards helemaal correct ik werk dan ook op de maisdijk BZOB
Lees het verslag van Brouwhuis Belang. Ook het bedrijfsleven op BZOB is klaar met de stankoverlast en niet alleen die van Den Ouden.
http://brouwhuisbelang.nl/index.php/2018/07/04/overleg-gemeente-provincie-omgevingsdienst-bzob-wijkraad-brouwhuis-belang-en-den-ouden-roc/
@ Handrine Verbakel nog even ter info voor U,
Jochem Langenhuijzen Directie van Den Ouden is zich bewust van de overlast die zij veroorzaken. Hij is zelfs in de wijk gaan ruiken na dat er veel meldingen bij de omgevingsdienst waren binnen gekomen.
Update 5:
B&W informeerde vanochtend per brief de gemeenteraadsleden over de stand van zaken met de geuroverlast in Brouwhuis en de Rijpelberg, hieronder de gehele tekst.
Merk dat de informatie een beetje ambivalent is tov inwoners van Rijpelberg.
Onderkend wordt dat ook daar met regelmaat geuroverlast plaatsvindt. worden zij ook op eenzelfde manier als Brouwhuis geïnformeerd.
Opvallend is dat Annawijk, Suytkade en eigenlijk de rest van Helmond Oost niet worden benoemd, terwijl ook daar regelmatig stankoverlast plaatsvindt.
Inwoners van Helmond die op het bedrijventerrein moeten zijn voor bezigheden, zoals een bezoek aan Medipoint, spreken hun verbazing uit dat medewerkers daar de gehele dag in de stank moeten zitten. Er wordt gemakkelijk voorbijgegaan aan de mensen die niet wonen onder de stank, maar er wel 8 uur per dag voor werk moet zijn. Deze mensen worden soms wel langduriger blootgesteld aan de stank dan mensen in de wijk. Ander werk zoeken is toch wel erg ver gezocht.
Het geurbeleid houdt in dat woonwijken beter beschermd moeten worden tegen stankoverlast dan het bedrijventerrein. Kan wel zijn, maar als je er werkt, denk je daar toch wat genuanceerder over.
@De weblog van Helmond op vrijdag 6 juli 2018 om 10:29:
Veel politieke woorden die eigenlijk zeggen dat het nog jaren zal stinken, dat ze ermee bezig zijn en dat iedereen op de hoogte wordt gehouden. Ben benieuwd of Brouwhuis Belang hierin meegaat of dat ze nu eens echt de strijdbijl oppakken.
@Gerard, Reken daar maar op.
Je mag mij sponsoren ivm ons beroep tegen de vergunning a 170,-
Daar bij hebben wij het geluid van de bewoners nodig ook op momenten dat het niet stinkt.
Martijn
Brouwhuis Belang
@martijn
Crowdfundingsactie starten
Denk je nou echt dat ze daar wat om geven zitten zelf allemaal daar ver van af op 1 na????????
Best lullig voor Den Ouden, voldoen ze aan de norm is het ook niet goed????
Die ellende rookte wij ook buiten rond 2 tijdens de pauze net een dier die door warmte stonk een soort kadaver
@Hendrine Verbakel op donderdag 5 juli 2018 om 10:15: “stop met die onzin !!! wonen al jaren op Peeleik en nog nooit iets geroken volgens mij zit het bij velen tussen de oren ipv in hun neus.. laat ieder z,n werk doen of ga op de hei wonen STOP ER MEE !!!”
Stop met die onzin!!! Ik woon al jaren in Helmond en heb genoeg te eten. volgens mij is het bij velen Afrikaanse kinderen een onderbuikgevoel ipv dat ze te weinig eten hebben…ga op de hei wonen enz enz.
Stop met die onzin!!! Ik woon al jaren in Helmond en heb genoeg geld. volgens mij zit bij velen een gat in de hand ipv dat ze financiële problemen hebben…ga op de hei wonen enz enz.
@Edwards op woensdag 9 augustus 2017 om 21:41:
Nee, ik woon al jaren in Helmond.
@Hendrine Verbakel op donderdag 5 juli 2018 om 10:15:
Ik denk dat als je zo reageert dat de mensen uit Brouwhuis wel even langskomen om jou wat stankoverlast te bezorgen op de Peeleik. Jij hebt er geen last van, dus het probleem bestaat niet? Zwakzinnig antwoord…
Het beste kan je elke dag een rot kadaver verstoppen in het gemeentehuis of op de stoep pleuren, de gemeente moet je hard aanpakken als je iets wilt bereiken.
Eenheid geeft macht, vuile stinkboeren!
ge moet anders oewen bovelip unne kir wasse
Stinkt hillemol niks hier
Update 6:
De verkennende gesprekken met het overlast veroorzakende mestverwerkende bedrijf Den Ouden over de onacceptabele stankoverlast in Brouwhuis en de Rijpelberg hebben een oplossing op de korte termijn niet dichterbij gebracht. Dat én meer kun je in onderstaande brief lezen waarmee B&W vandaag de gemeenteraadsleden informeerde over de stand van zaken.
@De weblog van Helmond op vrijdag 21 september 2018 om 12:25:
Ik schaam me diep dat we in Helmond zo’n bedrijf als Den Ouden hebben! De stank interesseert ze dus gewoon h-e-l-e-m-a-a-l niks. Wat een klojo’s!
Misschien is het een idee dat de wijkraad en Actiecomité Stankoverlast de klanten van Den Ouden eens gaat vertellen wat voor overlast de productie dat bedrijf veroorzaakt. Misschien zijn die dan te porren naar een concurrent over te stappen. In Amerika worden dit soort acties wel vaker met succes gehouden.
Omgeving Brouwhorst, geen last van Den Ouden.
Hier komt de stankoverlast van al de brommers die, ondanks het verbod, doodleuk door het winkelcentrum razen.
Maar ja, in Helmond centrum controleren ze er al op, misschien dat men dat hier ook eens langer dan een half uurtje komt doen.
Het zal Den Ouden een zorg zijn, het grote geld gaat altijd boven het belang van burgers helaas….
Als de politiek termen als ‘innovatief onderzoek’ en ‘verkennende gesprekken’ van stal haalt, is het zaak op te blijven letten en vooral alert te zijn op het op de lange baan schuiven van daadwerkelijk ingrijpen – de enige redelijke oplossing.
Helaas is ook hier wederom sprake van geld: enkel economische perspectieven tellen hier en de menselijke maat ontbreekt. Ik zeg het nogmaals: lekker VVD blijven stemmen Nederland (not)!
Ik mag wel zeggen ik woon nu 11 jaar in Helmond
ik ben nu 5 jaar ziek het valt me gewoon op
Wat me ook opvalt is de stank gruwelijke stank
en dan woon ik in de pronto van overdag tot snacht,s
overdag stinkt het al laat staan heel laat me hondje uit laat
ik weet niet hier stiekem geloosd wordt maar het is rotzooi!
duizelig brandende droge ogen luchtweg problemen altijd ziek onwel misselijk
ook altijd moe wallen onder de ogen alles is geirriteerd
Mensen ik rook niet drink niet doe geen drugs leef gezond!
Dokters kunnen niks vinden bloed is goed en er is geen uitleg of verklaring ik dit ervaar..Ik me dokter ook al vermeld de stank: ja we horen het meer de lucht is hier heel slecht,Krijg je dan te horen
Maar enige actie..Nu lees ik hier de ziekelijke reactie,s mensen niet zo moeten klagen..geef mij maar een ander huis ver van helmond ben ik weg
op me hondje na en paar foto.s laat ik alles achter…
KON ik maar weg zo kunt u het beter zeggen
Zo ken ik iemand die ging in de Rijpel wonen ineens ziek
Na enkele jaren huis gekocht buiten Helmond
Enkele maanden voelde die zich steeds beter tot op nu nergens geen last meer van,
Ik mag ook wel zeggen ik vaak me hond uitlaat ik een erge stank ruik
waarop ik zeg wat een stank ruikt u dat ook ? Nee zegt die gene dan
ik denk hoe kan iemand dit nu niet ruiken, roker drugs drank ?
of gewoon totaal verrot geur orgaan..
Neem hier in de straat een man 9 huizen 8 ruiken wat en hij ruikt niks woont hier al vanaf ze 12 jaar oud is nu dik 60
Dan zeg ik wordt toch tijd je een naar de dokter gaat
Hier een scooter voorbij komt reuk ik die 20 minuten later nog…
Zo denk ik dan ook hoe kan het toch er echt mensen zijn die gewoon niets ruiken
Neem de gemeente hier ook niet serieus
3 weken bellen krijg je niks voor elkaar ben maar een ambtenaar wordt er dan gezegd
bleek drugslab aan het lozen te zijn halve wijk ziek en wat doet de gemeente ?
u raad het al schandalig is het hier!!
Het is de GGD gebeld had toen was de gemeente ineens wel thuis
er waren ook al mails naar de media onderweg toen werden ze vlug steeds meer mensen erover klaagde
je kan hier bellen naar die zogenaamde miljarden verslindende zorg hulp ondersteuning bespaar je de belkosten!
Niemand is thuis zeker niet voor een handje mensen dan tel je niet mee
En stank meldingen doen kan heb er ook al 6 gedaan alleen stinkt het dan nog steeds ik denk het weinig helpt
Wens iedereen veel sterkte!! nog paar jaar wachten hoop ik huisje kan krijgen ver van Helmond gaat helaas wel even duren deze tijden
Het gaat elke dag maar door. Elke ochtend meurt het in Rijpelberg. Je kan de deur amper uit zonder branderige ogen, geïrriteerde luchtwegen.
Het lijkt er inderdaad op dat er ergens ´s nachts of in de vroege ochtend lozingen plaatsvinden.
Bij windstil weer blijft de stank boven de halve stad hangen.
Gemeente roeptoetert wel dat ze het gaan aanpakken, maar er gebeurt niets. GroenLinks beloofde van alles, maar komt niet met oplossingen. College laat de stad in de stank zitten.
Ik wil mijn stem terug !!!!!!
Goedendag 3 / 4 T/M 5 Februari 2019
Hebben wij Hier in de stank gezeten er was aan de ander kant van het Kanaal
Begon Een Pijp te roken en toen begon de Stank overlast .bij ons in OutBrouwhuis Sinds die stank waar jij (ik) van moest overgeven/ Hooftpijn Misselijk van ben/ nog steeds.
en ik niet alleen ook mijn Huisdieren.
Wij mogen van geluk spreken dat ik alleen nog een appelboom en bramen struik heb staan en mijn ander groente voor zelf voorziend nog niet heb neer gezet . is dit wel veilig vraag ik mijn dan af en vooral dat ik mijn zelf niet lekker voel het rook naar DOOD DOOD
Het stinkt alweer. Vanaf vrijdag 26 Julie is het niet meer te harden. Met dit mooie weer zittem we binnen met hoofdpijn en kotsneigingen. Net een open riool langs de deur. Hoelang blijft Den Oude er mee wegkomen?
@Ann Heijnen op dinsdag 30 juli 2019 om 22:05:
Inderdaad, ik heb het ook geroken, zojuist melding van gemaakt, dat kan hier:
https://www.milieuklachtencentrale.nl/ Digitaal of per telefoon.
https://www.ed.nl/helmond/mestbedrijf-den-ouden-in-helmond-legt-productie-stil~a8f2a525/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Na een wandeling langs het kanaal werden mijn 2 dochtertjes ziek, ik wist niet meteen dat het van de lucht kwam, ze moesten overgeven en hadden koorts.
Dit pik ik niet, den ouden directie krijgt bezoek!
De vuile smeerlappen
@joey op vrijdag 16 augustus 2019 om 22:07:
Dat kan morgen al!
Beste buren, Brouwhuis Belang , dus de bewoners van Brouwhuis en de gemeente zijn uitgenodigd voor een locatie bezoek bij Den Ouden. Ik adviseer dan ook iedereen om te komen! De gemeente is aanwezig met een delegatie dus laat zien dat je het zat bent en kom ook.
donderdagavond 29 augustus 2019 vanaf 19:00 uur Gerstdijk 6
Een bezoek aan die leugenaars? ze zetten het proces stil en als je weg bent gaat deze weer aan, met noorden wind val je flauw van de stank.
Onderweg heb ik wel de gegevens van de oude tering familie gevonden.
Karma aan de deur.
Update 7:
Bewoners van vooral Brouwhuis kampen al lange tijd met stankoverlast van bedrijven die gevestigd zijn op het nabijgelegen industrieterrein. Wethouder Antoinette Maas geeft je in het filmpje hierover een update.
@De weblog van Helmond op donderdag 3 oktober 2019 om 12:41:
niet alleen in brouwhuis ,hier ook in Helmond oost bij het kanaal ,taarlucht,benzinelucht etc. En dat als het niet waait het hele jaar
Duurt al 20 jaar , vroeger met Promest al. De wijkraad heeft er zijn handen aan vol gehad. Stoppen met praten, sluiten die hap. Het moet gewoon afgelopen zijn, nu. Geld boven bewonerswelzijn. Zo zie je maar dat geld stinkt. ????
Mooi filmpje maar daar hebben we natuurlijk geen zak aan!
Er zit maar een ding op en dat is die tent sluiten, VANDAAG NOG!
En ambtenaren, hebben jullie hier iets van geleerd? Nee natuurlijk niet, dat is nog het ergste van alles.
Alles draait alleen om dat klote geld.
Toch blijf ik het vreemd vinden ik woon al bijna 30 in brouwhuis en de hoeveelheid stank waar ik last van heb kan ik op 1 hand tellen. Misschien ligt het eraan waar je in brouwhuis woont. Maar ik hoor dat men er ook in rijpelberg last van hebben.
@Wilma Bloemers op donderdag 3 oktober 2019 om 13:28:
Dat klopt Wilma, ik woon er ook al 20 jaar en ruik ook amper iets, alleen afgelopen zomer iets meer als anders en ik woon er heel dichtbij, misschien zo dicht dat het meeste over mijn huis heen gaat.
Alleen afgelopen zomer was er wel wat meer stank als andere jaren, en overdag ben ik niet thuis, scheelt ook.
Maar er klagen zo enorm veel mensen, dus er is echt wel overlast en daar moet iets aan worden gedaan en niet wat de gemeente en provincie doet: praten, praten en nog eens praten. Wie is de baas in Helmond? Den Ouden? Tijd om de fluwelen handschoentjes uit te doen en de mouwen op te rollen!
@Twanneman op donderdag 3 oktober 2019 om 14:00:
Als ik het goed heb gaat niet de gemeente maar de provincie over dat probleem. De wethoudster en de gemeente doen hun stinkende 😉 best, maar puntje bij paaltje hebben ze hierover wettelijk helemaal niks te zeggen en is het aan de provincie om in te grijpen. Maar die doen niet veel. 🙁
Tip voor de redactie: het is gebruikelijk én/want gebruikersvriendelijk, dat…
Jouw reactie is door de weblog verplaatst naar De weblog kan beter! waar die on-topic is en waar een ieder zijn/haar mening daarover kan geven.
@Edwards op woensdag 9 augustus 2017 om 21:41:
Voortaan even Googlen voordat je loopt te roeptoeteren.
Stank Rendac:
18-7-2019 https://studio040.nl/nieuws/artikel/rendac-we-kennen-de-klachten-werken-aan-verbetering.
16-7-2019 https://www.ed.nl/eindhoven/stank-van-rendac-zorgt-voor-overlast-het-lijkt-wel-een-lijkenlucht~a4796e55/
Dat jij er toevallig geen last van hebt wil niet zeggen dat de hele wereld er geen last van heeft. En dat is precies zo het geval met de stankoverlast in Brouwhuis. Ook in de Rijpelberg hangt regelmatig een kotslucht. Heeft niks te maken met snel klagende bewoners maar met een bepaalde mate van luchtvervuiling.
Zijn e rook mensen die regelmatig , ook ’s nachts een soort fluit toon horen?
Deze komt ergens buiten van ver, Ik hoor deze dan in huis, kom slecht weer in slaap. Buiten hoor ik m ook. Alsof er ergens op industrie een grote centrifuge draait. Iemand ?