Inrichting stadspark is nu bekend
– PRIMEUR –
Het ontwerp en de inrichting van het nieuwe stadspark op het oude Obragasterrein zijn bekend. Vanaf half juni kunnen we hier vertoeven:
De aanleg van het stadspark start eind april en is half juni al klaar. Dit terrein ter grootte van ongeveer 5 voetbalvelden wordt ingezaaid met gras. Verder komen er diverse looppaden, een centraal gedeelte met zitstenen, platanen en een oude Begeman-ketel. Die blikvanger is een verwijzing naar het industriële verleden op deze plek.
Het e-oplaadpunt, de camera en de taxistandplaats in de zuidwest-hoek blijven in stand. Het kleine parkeerterrein aan de Watermolenwal krijgt 7 extra parkeerplaatsen. Op de hoek van de Watermolenwal en de Torenstraat (daar waar vruuger appartementencomplex De Bleek was) komt een hondenloslaatstrook met daaromheen een hekwerk. De huidige uitlaatstrook aan de Watermolenwal verdwijnt.
De gemeente laat weten dat er op dit moment geen concrete plannen zijn voor dit deel van het centrum en vandaar een tijdelijke inrichting (net als bij het aangrenzende Speelhuisplein). Ondanks de tijdelijkheid werd gekozen om niet alleen gras, maar ook paden en een verblijfsplek aan te leggen. Zodoende is het park goed toegankelijk en kunnen er ook evenementen worden georganiseerd.
In september maakten we bekend dat het Obragasterrein een stadpark zou worden.
110 reacties:
Dan zit ik mooi met mijn net aangeschafte driemaster.
Dit wordt dus het Peter Tielamanspark. Komt er ook een taxistandplaats.
Dat wordt dan “het Obragras”
Blij te zien aan de eerste 3 reacties dat humor in Helmond nog springlevend is. Heell leuk zo’n park. Weer een beetje groen in het centrum. Ik stel voor een wedstrijd uit te schrijven voor een naam hiervoor. Tis toch maar tijdelijk.
Het dealerpark
Hoor ik daar evenementen? 😀
Een leuk (liefst gratis gheghe) housefeestje erbij zou niet verkeerd zijn :-p
Een goeie, serieuze 21/23+ club in Helmond ook trouwens…. Al die kroegen hier pffff…..
Ziet er goed uit! Heerlijk midden in de zomer midden in de stad wat liggen, balletje trappen en een bbq! Wat mij betreft niet tijdelijk, maar permanent. Hopelijk komt er ’s avonds en ’s nachts wel veel verlichting!
Ben trouwens benieuwd welke wethouder over een aantal jaar het stadspark durft te sluiten om er gebouwen te plaatsen.
In de zomer een prima plek voor dak en thuislozen om wat te drinken.
Waarom geen volkstuintjes of moestuinen hebben de minima toch nog wat vitamientjes te rapen
Plan ziet er goed uit, kan altijd nog aangepast worden als in de praktijk blijkt dat het nodig is.
Omwonende netjes geinformeerd, het kan nog wel iets worden hier.
@Miranda op zaterdag 12 april 2014 om 22:55:
Weer een oude Impact-festival zou inderdaad niet mis zijn. Een mini-mysteryland o.i.d.
Ik hoop dat het park zo snel mogelijk wordt vervangen door een stadshaven of stadstrand met cafés, restaurants en een club zoals Miranda sugereert. Maak het een trekpleister, ook voor omliggende dorpen.
Ik ben benieuwd welke evenementen toegestaan zijn op het terrein. Zijn er duidelijke afspraken gemaakt over de hoeveelheid en grootte van evenementen? Ik zie het anders ook hier gebeuren dat een kleine groep mensen het verpest voor een grotere groep, zoals dat bij de Kasteeltuinen is gebeurd.
Ik snap die behoefte aan een stadspark echt niet. De kasteeltuinen zijn mooi groen en loop je met je luie gat een paar minuten door, dan heb je de Warande.
Voorzichtig denk ik dat het te maken heeft met grote percentage Helmonders boven de 45, die blijkbaar behoefte hebben aan rust, die totaal voorbijgaan aan de behoefte van de Helmondse jongeren, maar denken dat ‘zij’ ook gebaat zijn bij een park.
Laat 18 tot 30 jarigen bijvoorbeeld ideeën of concepten indienen voor dit pal in het centrum liggend terrein. Geef hen in ieder geval een reden om te twijfelen aan uitgaan/borrelen/terrasssen in een andere stad of dorp in de omgeving, om te twijfelen aan een vertrek en toekomst buiten Helmond. Een park helpt daar denk ik niet bij.
ik zou wel wat kabels trekken door het park heen. Is kwestie van tijd dat er camera’s geplaatst moeten worden.
Leuke oplossing voor een tijdelijke invulling. Groot open terrein is altijd handig. Wel zou ik overwegen er een deel van tijdelijk te verharden voor grotere evenementen. Heerlijk toch, zoveel evementenruimte in het centrum? Ik blijf het jammer vinden dat het speelhuis een verhoogd plein heeft waardoor het voor evenementen niet echt bruikbaar is.
Voorlopig kunnen we er kwa ruimte weer tegenaan. Nu nog een goed en bruikbaar centrum plan (kortom, haal de Mediamarkt/V&D zodat we kunnen beginnen met bouwen!)
Ik sluit me aan bij Miranda, Mark en Sjef Jr.
Miranda, Mark, Nicky en Sjef jr.
Al eens gehoord van de Cacaofabriek?
Organizeer daar iets en leef je uit, het kan daar.
Je hebt daar geen last van al die kroegen.
Vreemd trouwens dat die als vervelend worden ervaren.
Wat betreft speelhuisplein, een grote misser, niet functioneel en zeker niet gezellig!
Maar ja we weten wie er trots op is.
@Leny van Muijen op maandag 14 april 2014 om 11:57:
Ja, dat heb ik en ik ben er geweest.
Een mooi cultuurpodium is de Cacaofabriek zeker.
Of het daar kan, een groot evenement buiten, vraag ik me af.
De Cacaofabriek op de achtergrond zou erg mooi zijn!
Ik doel meer op een commercïële invulling van een middelgrote club in het centrum. Permanent aangemeerde schepen met hierin restaurants. Van mijn part maakt men daarbij een winkelstraat met Outletstores aan.
Ik ageer niet tegen de zittende horeca, maar ik zie een invulling van dit terrein, anders dan een park, veel liever.
Sjef jr.
Ook een leuk idee, vaste schepen, pannenkoekenboot kan ook.
Misschien iets voor Geert.
Doorvaart of aanleg plezierboten is denk ik geen goed idee.
Die zijn er alleen een handjevol in de zomer, dus dat dekt de kosten niet.
Wel leuk om er wat fantasie op los te laten, wellicht kijken de ambtenaren nog naar een goede aanvulling voor het huidig plan.
Leuke ideeën. Ben benieuwd of men deze zeer dure bouwgrond voor iets anders wil gebruiken als woningen/winkels.
Denk dat het heel lang een vliegerveldje blijft.
Is geen echt park, geen beschutting. te open voor picknick.
Groot festival is leuk maar voor die 3 dagen per jaar…
Permanente boten is leuk. Kan daar ook meteen de koffieshop in. Voldoet daar aan alle eisen.
Nog meer winkels? … kijk eens hoeveel winkelpanden er (langdurig) leeg staan op Markt, Veestraat, Oude Aa, Ameidestraat, Kerkstraat, Molenstraat, etc.
Nog meer horeca? Zie je hoeveel kroegen er op vrijdag- en zaterdagavond zijn waar een handjevol mensen de barkrukken warm houden? Nog meer kroegen waar de jeugd pas tegen enen naar toe gaat omdat thuis indrinken nog steeds de goedkoopste optie is.
Nog meer volk uit omliggende dorpen trekken omdat een vaasje in de Helmondse horeca 2,40 euri kost (fluitjes worden door vele kroegen niet meer geschonken; en zo ja dan toch … 2,00 – 2,10 euri) terwijl fluitje in omliggende dorpen 1,70 á 1,80 euri kost. Uitzondering … niet om reclame te maken … is overigens de Gouden Kegel … fluitje 1,75 euro. Ben geen liefhebber van Hein***n maar kan de actie wel waarderen.
Mediamarkt in Helmond? Eén grote eenheidsworst die kleinere zaken (met name de kleine zelfstandige) kapot maakt … alle concurrentie valt daarmee weg. Eén groot voordeel; je krijgt garantie tot aan de deur.
Een openluchtzwembad?
Er zijn vast nog betere ideeën!
@ stapper:
– Meer kroegen om een goed uitgaansgebied te krijgen. Helmond heeft nu een gebied waar een gemiddeld dorp nog tegenop kan. Met meer goed aanbod zorg je ook dat je jongeren uberhaubt willen komen.
– Mediamarkt: ja, dit is samen met een V&D en Primark een gigantische trekker zowel kwa bezoekers als kwa winkels. Niet voor niets dat zo’n beetje elke binnenstad om die winkels staat te springen. Gebieden tussen en rondom deze winkels trekken andere winkels aan, dit zorgt op zijn beurt weer voor meer bezoekers. We kunnen natuurlijk ook niks doen en alle jeugd standaard naar EHV zien vertrekken. En het is trouwens niet alsof de meeste winkels een opvallend betere service geven dan de Mediamarkt.
Helmond is eindelijk achterhaald door de realiteit, ik denk dat de situatie nog slechter is. Het hele centrumplan moet herschreven worden, en jaarlijks geëvalueerd en aangepast aan veranderde omstandigheden. Nu staan bv de city-sporthal en postkantoor nog overeind; de oude bibliotheek al jaren leeg. De oplossing van het stadspark is naïef, dit levert de gemeente niks op, losstaand het feit dat dit waarschijnlijk een probleemgebied gaat worden.
Het probleem van ons Helmond is dat we te groot willen denken, we zijn een middelbare industriestad, en dat maakt nie uit, daar moeten we trots op zijn. Maar daar moeten onze behoeften op afgestemd zijn, zowel op cultuur, sport en horeca.
Oplossing: laat stadspark maar een kans geven; postkantoor en city-sporthal tegen de vlakte, en seniorenwoningen bouwen, met onderin een beperkte aantal horeca en winkels.
Daarna kan die lelijke Ameideflat tegen de vlakte (bewoners kunnen verhuizen naar de nieuwe locatie). Ook daar weer nieuwe seniorenwoningen, daar is blijkbaar in de toekomst toch veel vraag naar, evt ondersteund met zorgverlening. Kost wel wat maar die woningen cq winkels en horeca leveren ook veel geld op.
Tenslotte geen auto’s meer in dit gebied (seniorenwoningen zijn aan de achterzijde wel te bereiken met de auto).
Hatseflats!!
@Skruwlelik
Het postkantoor is nu prachtig ingevuld met een MMA school. Ik sport daar graag. Ik hoop dat dit nog lang zo mag blijven.
A.u.b. probeer sloop van oudere panden tegen te gaan, vernieuw ze.
Waarom seniorenwoningen in het centrum? Geef ze een mooie locatie in wijken buiten het centrum met veel groen en rust.
Geef het centrum de mogelijkheid om te kunnen bruisen.
Bouw dan starterswoningen in het centrum, zodat jongeren zich daar kunnen vestigen.
Tijdelijke invulling Speelhuisplein, tijdelijke invulling oude Bibliotheek, tijdelijke invulling Postkantoor, nu weer tijdelijke inrichting Obragas terrein. Resultaat leegstand, een kickboksschool stenen molshoop en een grote, zonder bomen, winderige grasvlakte.
Tijdelijk bestaat niet, Tijdelijk moet je niet willen. Laat inderdaad de Hellemonders met hun plannen en ideeën spreken. Maak de Aa weer zichtbaar en leg inderdaad die Haven aan, zodat deze plek niet voor de tweede keer kan worden verpruts door een of ander tijdelijke Wethouder of projectontwikkelaar. Ook het idee voor een stadsstrand met een loopverbinding langs of over het kanaal naar een tweede stadsstrand nabij de oude haven bij het Vliscoterrein. Daar dan ook meteen het museum voor ons industrieel erfgoed in het witte gebouw 1911 worden gerealiseerd. Niks tijdelijk leg ideeën vast en realiseer wat je voor het centrum belangrijk vind. Welke Wethouder durft zijn nek uit te steken zoals vroeger Jan fietspad en Sjef Dierdonk.
@Sjef Jr
De senioren, 50+ heb ik het over, die hebben vaak meer te verteren, kunnen lekker overdag een kopje koffie en een broodje op een terrasje pakken. Daarna een mooie wandeling door stadspark of kasteeltuin. De jongeren zijn veel mobieler en komen toch wel naar het centrum.
De centrumplannen zijn een lange tijd geleden hoog ingezet, maar een sportschool in het oude postkantoor, en dat terwijl de city-sporthal gesloopt zou worden???? Er is toch het nieuwe fitland op Suytkade? De grond in het centrum zou toch geld moeten kunnen opleveren? Daar is toch, zelfs in deze tijd van vergrijzing, wel belangstelling voor? Maar je moet eerst durven investeren, en daar hebben we een pro-actieve gemeenteraad voor nodig. Helaas zie ik er niet van komen vanwege de SP, maar de kiezer heeft gestemd.
@Skruwlelik
In het oude postkantoor is geen fitness of wellnesscentre, maar een goede en zeer betaalbare vechtsportschool. Iets geheel anders. Fitland op de Suytkade is overpriced.
De jongeren/studenten verhuizen en starten graag naar een stadscentrum. Betaalbare appartementen boven winkels (outletstores), cafés, clubs trekt jongeren aan denk ik.
Een stadshaven en stadstrand aan één groot horeca Havenplein geeft karakter en veel sfeer aan het centrum van Helmond.
Wie weet trek je dan zelfs jongeren aan die in Eindhoven studeren (wel even meedoen aan het NS nachtnet dan) en/of studenten/expats automotive campus.
Net als New York heeft Helmond z’n Central Park.
Dat park komt er toch alleen maar omdat er een bouw-stop is vanuit de gemeentes in heel Nederland? Of heb ik dit verkeerd begrepen?
@Leny van Muijen op maandag 14 april 2014 om 11:57:
Natuurlijk heb ik gehoord van de cacaofabriek (zowat bij mij in de straat), bied deze ook een mogelijkheid om een evenement buiten te organiseren? Als zijnde festival? (zoiets als Leuk Festival)
Ik denk dan ook meer aan een 21+ feest, aangezien Impact het al prima doet onder het jongere publiek.
En kroegen zijn geen probleem, mits je daar van houd. Weet je wel hoeveel house (allerlei stijlen) liefhebbers er zijn? Die absoluut niet van kroegen houden! En hoe weinig aanbod we hierin hebben? Al jaaaaaren loopt Helmond hierin achter. (de kleine kroeg housefeestjes niet meegerekend.)
Deze liefhebbers moeten het bijna altijd buiten Helmond zoeken…
Maar ik denk dat de gemeente het niet zo ziet zitten om zo`n festival op een stadspark midden in het centrum een vergunning te geven. Net zo min als dat zij geen vergunning zullen geven voor een degelijke 21+ dance club. Die mensen zijn nog steeds belachelijk bang voor die muziek volgens mij….
Met evenementen in het stadspark zullen wel de braderie achtige dingen bedoeld zijn… 🙁
@Sjef Jr,
zal dan maar ruzie met je maken. Als tijdelijke oplossing zeker een mooie locatie, maar een goedkope vechtsportschool hartje Helmond????
Daar zit nu net het probleem, dit zijn tijdelijke oplossingen, maar van de gemeente mag je verwachten dat ze ageren ipv reageren op veranderde economische tijden.
Je moet kijken hoe de gemeente er over 10-20 jaar uitziet, dus ook het centrum. Daar laat je een plan op los, maar zorgt er tegelijk voor dat je gedurende de uitvoering van het plan, aanpassingen kunt doen. Dus niet heel Obragas en de Bleek platgooien als er nog geen zekerheden zijn mbt de invulling van het gebied, en ervoor zorgen dat er een plan-B is.
@skruwlelik op woensdag 16 april 2014 om 13:41:
Laten we het een debat of discussie noemen. Ik ben geen vechtersbaas. 🙂
(Vechten slechts ter verdediging, noodweer en uit pure noodzaak. Of vechten in sportieve en gereguleerde zin; in de ring.)
De vechtsportschool is erg populair. Ik ken de exacte cijfers niet, maar ik zie nog altijd de lessen voller worden. Er is dus absoluut vraag.
Wat mij betreft mag de betaalbare vechtsportschool daar blijven, permanent met de mogelijkheid tot verdere groei in aanbod en diversiteit. Behoud het oude postkantoor, sloop het niet, maar knap op termijn de buitenkant op. (Cacaofabriek is ook prachtig geworden!)
Ik ben het met je eens dat je moet kunnen anticiperen op veranderende omstandigheden. Dat je zelfs flink moet investeren in een periode van laag-conjunctuur.
@Miranda
Voor mij mag de trend van ‘Amerikaanse angstcultuur’ nu ook wel overwaaien. Incidenten die multimediaal goed getimed zijn, door een vooraanstaande roeptoeter nog eens aangedikt en over één kam geschoren, hebben vaak geleid tot ‘preventieve maatregelen’ met marginaal effect; als je ’t mij vraagt.
Blijkbaar mogen er geen spaanders meer vallen waar gehakt wordt. Mogen we alleen opstaan, want ‘oei’, je zou maar eens vallen. Er is schijnbaar een buitensporige behoefte aan controle, van mij mag dat wel wat minder met alle risico’s van dien. Berg dat vergrootglas nu eens op.
Stadspark kost zo’n € 150.000 eenmalig en € 5.000 per jaar
De investeringskosten die direct te maken hebben met de inrichting van dit park worden geraamd op 150.000 euro. Met het Stimuleringsfonds Op Zuid is geregeld dat deze kosten mogen worden opgevoerd binnen het subsidieprogramma Kwaliteitsimpuls Helmond. Dit betekent dat 40% van de kosten subsidiabel zijn. De beheerskosten worden ingeschat op 5.000 euro per jaar. Alle kosten worden opgevangen binnen bestaande (werk)budgetten.
Bij het opstellen van het inrichtingsplan van het park is duurzaamheid de leidraad geweest. Zo bestaat het merendeel van de inrichting uit hergebruikte materialen. Ook de bomen komen elders uit de stad. Hierdoor zijn de kosten zo laag mogelijk gehouden.
De gemeente liet vanmiddag verder nog weten dat zij nu nog niet weet hoe lang het een park blijft omdat dat afhankelijk is van eventuele nieuwe ontwikkelingen op deze locatie.
Goed werk van de weblog!
Geeft duidelijkheid.
Leuk dat reageerders op de weblog jullie prikkelen zodat jullie tot actie komen.
Dat is nou participeren.
Chapeau!
@Sjef Jr
Toch blijf ik het raar vinden dat je de City-sporthal sluit, met alle faciliteiten waaronder kleedruimten en horeca, bovendien nog met een parkeergarage onder de sporthal. Dertig meter verder een vechtsportschool zit in een oud postkantoor. Dit alles hartje centrum. Maar verschillen van inzicht en invulling van het centrum zullen blijven bestaan. Gaat het mij meer over dat de gemeenteraad “lijkt” te slapen en meer bezig is (geweest) met brandjes blussen en formeren. Maar wat dat betreft heb ik weinig inzicht maar ik zie weinig veranderen in het centrum.
@Leny van muijen op woensdag 16 april 2014 om 20:48:
Dank voor het compliment. De bijdragen van veel Helmonders middels reacties, gastblogs en concrete gemailde tips maken de weblog tot wat die is. Want veel Helmonders weten immers heel veel van onze stad. En via het principe “1 + 1 = 3” levert die interactie weer wat meer op.
@skruwlelik op woensdag 16 april 2014 om 23:33:
Facilitair gezien kan ik me voorstellen dat een vechtsportschool andere eisen stelt, dan andere zaalsporten.
Daarnaast is de City Sporthal weer erg groot naar verhouding en mogelijk de huur daar ook naar.
Verder zou ik het niet vreemd vinden dat er meerde (vecht)sportscholen bestaansrecht (kunnen) hebben, midden in een willekeurig stadscentrum. (Kijk naar Eindhoven en de sportschool boven de AH.) Een Basic-Fit vestiging bijvoorbeeld, betaalbaar sporten voor de Helmonder, zonder wellness-kul.
Denk ik aan sport, dan zou een stadshaven/stadstrand met wakeboard/waterskibaan, ook een mooi gezicht zijn. Én als tegenhanger van de skibaan op Berkendonk. 🙂 Beetje out-of-the-box, maar goed.
Out of the box……daar gaan we dan:
Kanaal dempen en snelweg maken van Veghel tot Someren.
Dat onlast de A67, is vast wel subsidie voor te krijgen want daar staat of valt tegenwoordig alles bij.
Stond dit ook in de plannen van die “goedkope” spaanse architect of heeft de raad dit helemaal zelf bedacht?
Ze zijn druk bezig met het Obragas-stadspark, de platanen staan er al. Wordt wel mooi denk ik.
Altijd beter dan Obragas of smerige fabrieksgebouwen……óf zand en puin!
Als het maar “oogt” dan is het al een hele verbetering. Jammer is misschien wel dat tegen de tijd het beetje begroeid is, het weer moet worden opgedoekt om er God weet wat neer te zetten! Als er weer poen is komen de oude plannen misschien weer op tafel en worden er weer gebouwen en winkels van steen of wat dan ook gepland en neergezet. Die dan weer leeg staan, zoals elders in de stad.
Laat Helmond de eerste zijn met een stadscamping. Midden in het centrum bivakeren, direct gelegen aan het water en nabij het uitgaanscentrum. Als dit niet past in het bestemmingsplan dan mag de gemeenteraad na sanering van de grond doen besluiten alle Helmondse kinderen een schep en een emmer aan te bieden om het terrein in de zomervakantie vorm te laten geven.
Meer bomen, meer bomen, meer bomen, meer bomen!
Wie weet is dit stadspark wel een blijvertje, of wordt het in de toekomst gedeeltelijk bebouwd. Voor nu is het een ideale oplossing, een Vondelpark in het klein waar mensen kunnen vertoeven op het gras etc. Top (tijdelijke) oplossing
Jammer voor de borrelbar van Maurice, net een mooi terras gemaakt en nu die zandbak.
Het moet gebeuren en ja hij wist het, maar je kunt toch niet geloven dat dit dan gebeurt met hemelvaart en Pinksteren terwijl ze al maanden bezig zijn.
Een logisch denkend iemand maakt die planning, dan was dat toch ook in andere volgorde mogelijk, misschien volgende keer eens een vrouw mee laten denken.
Tot grote ergernis van veel burgers is dit niet de eerste keer dat zoiets gebeurt.
Kijk naar de uitgang van de fietsenstalling onder de traverse die moet nu alweer veranderd worden voor de veiligheid, kosten???
Een functioneringsgesprek met consequenties is geen overbodige luxe.
Wie stelt de ondernemer van de horecagelegenheid schadeloos?
@Leny v M.
Helemaal mee eens, de Gemeente kijkt enkel naar zijn/haar eigen toko!
Het bovenstaande idee is van de baan.
Dit wordt de nieuwe invulling van het Obragasterrein
Lol @ Noud, helemaal geweldig 🙂
Gelukkig toch nog mensen die er de luchtige kan van in kunnen zien!
@Noud op donderdag 5 juni 2014 om 13:12:
Geweldig! “onze Pedro” haha, maar goed alleen hullie Pedro, stel je voor dat hullie Nol, Ties en Kareltje er ook nog bij kwamen. Top! 🙂 🙂
Ik vind dat ze Tielemans goed geschminkt hebben.
Dit is humor van het beste soort. In een woord GEWELDIG!
Humor? Vond er weinig aan
Geweldig
Verblijfs-/recreatiefaciliteiten voor junks misschien een plan met subsidiedoelen
Er zijn al een stuk of drie bomen dood volgens mij, zijn niet aangeslagen denk ik, volgens mij zullen we dit jaar niet veel kunnen genieten nog van het park.
Kijk ook eens naar dat kostbare plein bij de paalwoningen en Komma.
Kreeg daar niet iemand een stadslintje voor bij zijn afscheid?
Vrijdag openingshandeling stadspark op voormalig Obragasterrein
Het tijdelijk park op het oude Obragasterrein is (ietsjes later dat gepland) zo goed als gereed aldus de gemeente zojuist. De looppaden, het centrale deel met zitstenen zijn aangelegd en de platanen zijn geplant. Als 1 van de laatste werkzaamheden wordt een oude Begemann-ketel geplaatst. Zoals we hierboven al hadden vermeld, is deze blikvanger bedoeld als knipoog naar het industriële verleden op die plek.
Genoeg reden om hier op een feestelijke manier bij stil te staan, vindt de gemeente. Daarom wordt er komende vrijdagochtend een openingshandeling gehouden waarbij de Begemann-ketel op zijn plek wordt gezet. Eerst zal wethouder Frans Stienen (Stedelijke Ontwikkeling) om 11.00 uur een toespraak houden over de totstandkoming van het park. Een kwartier volgt de plaatsing van de Begemann-stoomketel door de wethouder met de voorzitter van de Wijkraad Centrum, Cees van Dijk.
11.00 uur. Krijgen we dat gezeur weer dat het niet voor alle Helmonders is, maar voor de “happy few”, zoals met het nieuwe station. Bespaar me dat, aub! Als je er zo graag bij wilt zijn, dan neem je toch gewoon vrijaf
@ Brulbeer uhhhh Brombeer.
Goed omschreven, geen gezanik graag!!!
Ha brombeer, geen gezeur over elite feestjes.
Je zoekt gewoon de Helmondse definitie voor een stadspark en feestelijke opening en zie daar een zandbak met wat paden een plataan en stenen zitbanken.
Raar dat weldenkende Helmonders dit niet meer serieus nemen??
In China leggen ze 100km snelweg aan binnen 1 dag als het moet.
Hier in Nederland doen ze 1,5 maand over een suf tijdelijk parkje met 3 wandelpaden, en wat nog niet eens af is!
Er is nog geen gras ingezaaid. En de grond moet sowieso nog onkruidvrij gemaakt worden, en dan heb ik het nog niet eens over alle stenen, glas en ander afval wat er nog rondzwerft wat ook nog opgeruimd moet worden.
Leny is jouw leven een opeenhoping van frustraties en ergernissen (tenminste dat proef ik)?, ga dan lekker in een zandbak spelen! Speciaal voor jou gemaakt op het Obragas-terrein. Specht komt wel meedoen! Kan hij de steentjes en dergelijke verwijderen. Godsamme, is er niet iets anders waar je je werkelijk druk om kunt maken……
Ha Brombeer.
Integendeel geen frustraties een goed leven en nog altijd actief zoals je merkt.
En samen met een Brombeer en een specht naar ons nieuwe stadstuintje lijkt mij geen gek idee.
Toch nog iets aantrekkelijks in de tuin.
Haha, die Leny. Gelukkig dat ik me heb vergist. Houden zo, dat goede leven en actief zijn.
Aantrekkelijk. Wie? Specht dan toch of die tuin? Ik niet. Ik zie er niet uit. Verre van dat! Maar ik maak me daar niet druk om. Het zal me allemaal een rotzorg wezen.
Je zou met mij echt niet in dat stadstuintje gezien willen worden. Wat moet je
met zo’n ouwe knar, een brommende en grommende beer die al héél wat
jaartjes zich een “‘pensionado” kan noemen. Je zult ondertussen wel begrijpen dat ik af en toe eens een balletje opwerp en dan brommend en grommend, zoals een beer betaamt, de reacties afwacht!
Twee dagen voor de ongetwijfeld zeer plechtige opening lijkt me de naam Obragras-park wat overdreven. Misschien is Sahara-park een alternatief.
Het naamloze stadspark is geopend
Zoals dinsdag aangekondigd werd vanochtend de openingshandeling verricht. Met de plaatsing van een oude Begemann-ketel zijn de werkzaamheden afgerond en is het park open voor het publiek. Mirjam van der Pijl en Mariëlle Barwasser maakte daarvan de onderstaande foto’s.
Al voor de opening waren er de eerste wandelaars op 1 van de looppaden in het nieuwe stadspark. Cees van Dijk legde het op de gevoelige plaat vast:
Ik wil niet negatief zijn, maar in plaats van inzaaien had er toch ook wel een grasmat gelegd kunnen worden, of niet?
Oh nee, dat zou het dan weer te duur maken en zijn de mensen er weer op tegen. Maar mooi groen is nooit weg?
Okay, het gezaaide gras gaat wel groeien (normaal gesproken dan), dat hopen we tenminste. Het is in ieder geval goed begaanbaar voor “rolstoel-zitters”, dat is duidelijk!
Wat te denken van “Keyserinne”-park?
Obragras
Helmgras
Centra(a)l Park
Begemaanlandschap
…….
Nog een foto van de opening:
Wat dachten jullie van Obrahavenplantsoen .
Vanwege het tijdelijk karakter past de naam (Arno) Geulpark misschien nog het beste. 🙂
Obragaspark
Hoi Brombeer, gepaste naam “Keyserinne”-park.
Zag de Bobo’s aan het bier bij de borrelbar, toch nog wat compensatie voor Maurice voor de geleden schade.
Positief toch!
Gewoon Stadspark noemen, zo noemt iedereen het toch al. En als het maar voor een paar jaar is, dan went toch niemand aan een nieuwe moeilijke naam.
Obragaspark die Monique noemde zou ook nog kunnen.
Glas Park.
Dat zal in ieder geval de bijnaam worden als het niet ieder weekend bijgehouden gaat worden, verder een prima ’tijdelijke’ oplossing.
Het stadspark pas over een dikke week open voor publiek
Helmonders die denken dat zij na de openingshandeling vandaag, dit weekend gezellig in het stadspark kunnen gaan vertoeven, hebben pech. Volgende week moet er nog gras worden ingezaaid, de week erna gaat het park open voor het publiek.
Verder laat de gemeente weten dat zij niet weten hoe lang het een park blijft. Tot op dit moment zijn er nog steeds geen concrete plannen voor de ontwikkeling van dit deel van het centrum.
Op onderstaande foto die Pressvisuals.com maakte, zie je Cees van Dijk (links, voorzitter Wijkraad Centrum) Wethouder Frans Stienen (Stedelijke Ontwikkeling) als symbolische openingshandeling de Begemann-stoomketel op zijn plek zetten.
Het ligt aan de haven, dus waarom geen Havenpark of Havenplantsoen ?
Een echt park is het natuurlijk niet, daar is het te klein voor dus een plantsoen is meer realistischer.
En inderdaad Monique de Roy Obragaspark- of plantsoen is ook een naam waar de meeste mensen weten waar het is.
Met het voorgestelde Peijpark is nergens een raakvlak in deze moderne tijd betreft dit gebied en nodigt ook uit tot een schunniger variant op d’n duur, niet doen dus.
Peapark!
Voorstel: Cilinderpark (naar de oude gas cilinder die hier vroeger stond).
Ere wie ere toekomt! Vernoem het park naar de man die deze schitterende vlakte midden in ons centrum heeft mogelijk gemaakt:
Peter Tielemans-park!
Niet voor niets dat de taxi-standplaats in stand is gehouden.
Peter Tielemans park is wel een sterke ja.
Alleen had er dan geen begemann ketel maar een oude giertank met stront moeten staan als knipoog naar de verdiensten van deze wethouder..
Ik heb reeds in een eerder stadium een fantastische suggestie voor een naam voorbij zien komen. Ik geef hier dus eerlijk toe… mijn bijdrage is gejat ( weet niet meer van wie helaas) Toch wil ik hem hier met argumentatie plaatsen: Dun Eventoin.
Wie kent ‘m niet. Harrie van den Eventuin is een markante Helmonder. ‘Zijn’ spullen kregen een tweede leven. Het Obragasterrein ook. Park voor deze plek is een groot woord. Het heeft meer het karakter van een stadstuin.
Nooit van gehoord.
Dan neem ik aan dat jij nog vrij jong bent Eric en Henk beslist een stuk ouder. Misschien is het in de verhouding “vader tot zoon”!
Peter Tielemanspark is geniaal bedacht,maar moet dan wel Wethouder Peter Tielemanspark worden, want er is bv ook Wethouder Ebbenlaan en Wetthouder Van Wellaan.
Noemen ze het Dun Eventoin, dan.zou dat een hele mooie hommage zijn aan zo´n markant Helmonds persoon.
In verband met die ketel zou het ook “Dikke Harrie” genoemd kunnen worden. Een mooie hommage? Het is maar zoals je het bekijkt. Okay, markant was hij wel, zittend op zijn stoel aan de ingang van zijn domein bij het station, een dikke sigaar in zijn knuisten! Ik heb meerdere keren met hem samen ’s morgens in alle vroegte een kop koffie met hem gedronken in de stationsrestauratie, ingeschonken door Heidi.
Ik kan het me allemaal niet zo goed meer herinneren (mijn oude grijze hersenen hebben wel wat “bites” verloren), maar was Harrie dan zó brandschoon? Ik denk dat bij hem eigen belang wel zijn hoofdmotivatie was! Oh jeetje, nu zullen ze misschien wel over me heen vallen?
Vreemd dat een borrelbar gecompenseerd moet worden voor zogenaamd geleden schade. In dat pand zit al jaren een café en Maurice wist dat dit voor zijn deur zou gaan gebeuren. Moeten al die horecabedrijven en bewoners rondom dit stadspark nu gecompenseerd worden?
@brombeer op zaterdag 28 juni 2014 om 16:13:
Liever niet.
@ Bertha. Hij waarschijnlijk wel. Zijn neef heeft nogal innige banden met Bavaria en sommige collegeleden. Zo werkt dat nu eenmaal hier. En o wee als je dat spel kent. Dan hakken bovenvernoemde figuren je kop eraf.
@bertha niemand die vind dat het barretje van Maurice gecompenseerd moet worden, alleen LLeny die dat vindt…… Dus no problem.
kanaalpark
Ik zeg: het D66-park.
De motie komt immers van D66, dus zij zijn de feitelijke grondleggers.
Op die ton kan dan de heer Janssen wekelijks zijn column live uitspreken, en daarna uitgebreid discussieren met alle volgers hier die het altijd beter weten. Krijgen we nog interactie ook. De heer van Geel kan vervolgens deze reacties weer analyseren en beargumenteren.
Jan vd Heuvel komt maandelijk luxe broodjes kroketcarpaccio serveren.
Tevens weten we dan zeker dat de nieuwe azijnpisster hier, mevrouw Leny, zich daar niet laat zien, waardoor zij zich kan focussen op het allergisch reageren op alles wat Jan vd Heuvel heeft gedaan.
Iedereen (die over een internetverbinding beschikt) kan meedoen aan de naamgeefactie van de gemeente. Mijn suggestie om iets te doen met het verleden van het gasbedrijf dat daar bijna anderhalve eeuw gevestigd was bracht mij tot de naam Peijpark, maar ik geef m graag voor een betere (blijkbaar denken sommigen meteen creatief verder bij het eerste deel van deze naam).
Jammer dat de site van de gemeente geen ruimte biedt voor een korte toelichting.
Gezien het hoog creatieve woordgebeuren hier op de weblog en dat van de Helmonder (m/v) iha komt er vast iets moois uit. Hopelijk wordt ook het park mooi, ik moet het nog zien. De ketel van Begemann ligt er nu wel erg eenzaam, zonder bordje met toelichting
Volledig mee eens heer van Hooff. Het park kan eigenlijk maar één naam krijgen. Het Obrapark. Het standbeeld dat vele jaren voor het Obragasgebouw heeft gestaan had naar mijn mening het park moeten sieren in plaats van de Begemann-ketel die er nu staat. Daarom als eerbetoon aan een bedrijf dat vele tientallen jaren prominent aanwezig was op deze plaats: OBRAPARK !!
Ik vind Luchtkasteelpark wel een passende naam. Een nette naam om iedereen te herinneren aan de onzin die men op die plek heeft proberen te realiseren.
Je moet hier niet de naam, die je bedacht heb, plaatsen, maar naar de website van de Gemeente gaan en daar de verzonnen naam, doorgeven. Is er speciaal voor gemaakt.
@brombeer op maandag 30 juni 2014 om 10:11:
Je kunt daar de naam tot 15 september inderdaad ook plaatsen. Maar hier plaatsen mag ook hoor. Al was het maar omdat, zoals stadshistoricus Giel van Hooff hierboven schreef, de site van de gemeente geen ruimte biedt voor een korte toelichting. Daarbij, hier kan iedereen (ook de straatnamencommissie) meelezen en er iets van vinden, daar helaas niet.
Prima, fijn om dat te horen.
Ik blijf bij mijn eerste reactie van vrijdag 27 juni 2014 om 12.47:
Keyserinne-Park
Naast Keyserinnedael lijkt het me héél toepasselijk.
De gemeente Helmond kreeg inmiddels al meer dan 100 inzendingen binnen voor de naamgeving van dit park op het voormalige Obragasterrein.
Als je naar de geschiedenis van dit terrein kijkt hebben er in het verleden verschillende gasketels gestaan, die er voor zorgde dat de Helmonder er warmpjes bij kwam te zitten. Uit respect naar die ketels en de mensen die er gewerkt hebben stel ik voor om het park de naam te geven, “Gaskittelpark”
@Karel
Gaat nie lukken skittel is een merknaam.
Misschien is na zondag JUICHPARK een toepasselijke naam.
Het Nico van Kolsbergenpark.
Heej skruwlelijk, sinds wanneer is dé verbóje. Ketelpark vúr ’t knaal klinkt nie
@Karel,
Matje, ge magt ginne bedrijfsnaam gebroîke vur un park, doar kriede probleeme mi, de hi mi rechte te make.
Mar gelijk hedde, ketelpark klinkt nie. Ha allinig gekenne als het park aan de koie kant van ut knaal gelehge ha.
(Vult nog nie mee, hellemonds skrêve)
Koom d’r ok aagter. mi zonne naam moet dé vúr jaaw eigelijk ’n floitje van nú sent sin. Trouwens ’t moet zin veelt nie mee en ’t moet ok skrééve zin umdése in Helmond de éé langer oit trekke.
Houwdoe.
Namen als Obrapark of Obraplantsoen zijn niet de gewenste hommage aan ObraGAS. En Obragaspark of Obragasplantsoen lijken teveel eer voor deze weide.
Ik opteer voor de tongbreker Obragasgras.
De Kruidentuin!! Het onkruid begint langzaamaan de overhand te nemen.
Foei!
Ze zullen eerst het gras moeten laten groeien voordat ze kunnen maaien he.
De grote trossen onkruid zijn niet te maaien. En ja het gras moet inderdaad eerst groeien!
Waarom wachten tot het gras gegroeid is?
ik zou er een hele grote nieuwe fietsen stalling maken en moderne met poortjes en pasje. waar je geld op kunt zetten.
dit levert ook nog wat op. in plaats van piep piep met een scanner waar ruim 2000 fietsen in kunnen laat ze geld op hun pasje zetten met hun pin code en deur ingang gaat automatisch open
leuke naam gr cindy