Kraanbaan in oude glorie hersteld
Maandag wordt de kraan aan de Kanaaldijk Z.O. bij de Cacaofabriek opgeleverd. De kraan verhuisd in delen van de werkplaats naar de Kanaaldijk Z.O. De kraan wordt ter plaatse gemonteerd en op de kraanbaan gehesen. Het karwei neemt waarschijnlijk de hele dag in beslag, met een mogelijke uitloop naar dinsdag.
Deze restauratie kwam tot stand na vele protesten vanuit onder andere de politiek en de monumentenwereld. Eerder was het de bedoeling dat de kraanbaan als oud ijzer zijn einde vond.
De kraan-baan-combinatie aan de Kanaaldijk Z.O. werd in december 2009 door de gemeente gekocht van Dries Slits. Omdat de kraan-baan-combinatie uit 1928 industrieel erfgoed is en in het licht van de plannen met de Cacaofabriek, is de kraan volledig in ere hersteld. Een ingrijpende restauratie omdat de combinatie in zeer slechte staat verkeerde, zie bovenstaande foto van Wim van den Broek uit 2011. In november 2011 startte de restauratie. Dit is gedaan door Machinefabriek Van de Weert Helmond, met behulp van 16 leerlingen van het ROC Ter Aa, afdeling techniek en technologie. De restauratie heeft ongeveer 2 jaar in beslag genomen. Het straal- en conserveringswerk is uitgevoerd door het Helmondse bedrijf Meulendijks.
In de reacties hieronder staan updates.
23 reacties:
Goede zaak, behoud van cultereel (industrieel) erfgoed. Als ik de rubriek Naw en Vruuger bekijk, hebben we al teveel gesloopt en verkwanseld. Mooi dat leerlingen erin betrokken worden, zij zijn immers de volgende generatie, die gaan bekijken wat onder cultureel erfgoed valt en wat niet.
Yup! Mooi dat ie gerestaureerd is!
Duurt even, maar dan krijg je ook wat ervoor terug
De kraan is terug op zijn plaats.
Update 1:
Zoals hierboven aangekondigd werd de kraanbaan vandaag bij de Cacaofabriek opgeleverd.
Harrie Fotografie maakte vanmiddag, deels vanuit de hoogte, de onderstaande 9 foto’s.
Dat ziet er erg fraai uit. Doet me deugt!
Ik speelde rond en in de buurt van de oude kraan toen ik nog een jong ventje was en ik er vlakbij woonde (misschien op zo’n 100 meter afstand). Als de kraanbestuurder in een goede bui was, mocht ik weleens bij hem in de cabine zitten. Machtig mooi om van dichtbij te zien hoe de schepen gelost werden!
Gelukkig is de kraanbaan eindelijk in ere hersteld!!.
Knap staaltje duurzaam werk!!! :yes: :yes: :yes:
Net ff wezen wandelen daar, hij ziet er echt mooi uit! Goed dat ie bewaard is gebleven en complimenten voor alle mensen die eraan hebben gewerkt!
Ziet er gelikt uit. Mooi!
Kraan op rails gezet.
Inderdaad een knap staaltje; want de oplettende kijker ziet dat kabels van de grijper niet strak staan vanuit cabine gezien, dus die hebben ze anders verankerd of simpelweg gezichtsbedrog, wie legt het mij uit 🙂
@bert op dinsdag 25 februari 2014 om 08:17:
Naar welke foto of foto’s verwijs je precies? Dat maakt het antwoorden voor hij of zij die het weet weer wat makkelijker.
OK, dan op bijna alle 9 foto’s; want de kabels hangen slap op de giek, maar de grijperbak hangt strak, rara hoe kan dit?
Op de eerste van de negen foto’s is het wellicht het beste te zien
Bert ook bij de grijpbak is het niet strak. Deze bak staat trouwens vast op de kraanbaan en angt niet los. Hoe het er binnen uitziet weet ik niet maar ga er vanuit dat de kraan niet werkend is hersteld. Als je ooit tijd heb kun je via de onderkant de kraan bekijken en beetje binnen kijken.
Update 2:
Vanmiddag gingen direct betrokkenen het eindresultaat bekijken. Onder hen de 5 leerlingen van het ROC Ter Aa die aan het restauratieproject hebben meegewerkt en er nu nog op school zitten. Wethouder Jan van den Heuvel kreeg uit handen van Joan Tourne van machinebedrijf Van de Weert de sleutel van de gerestaureerde kraanbaan.
Net als gisteren maakte Harrie Fotografie ook vanmiddag weer foto’s:
Gewoon VET
Wat een verspilling van geld
Ollienutje: zit niet te zeuren!
Vol trots heb ik vanmiddag de kraanbaan gezien die mijn grootvader in de jaren twintig heeft laten maken bij machinefabriek Thole in Enschede .het ziet er prachtig uit jammer alleen dat ik de naam Thole in het hele verhaal niet meer tegen gekomen ben. Ik heb nog een zusje, Clementine Ypma Thole ,wij zijn met ons tweeën de enig overgeblevenen van deze tak Thole. Hulde aan de restaurateurs.
Wanneer wordt eindelijk de kraan na jaren uitgelicht zo’n mooi monument hoort niet in het donker te staan.
Ben er bij als laatste Thole. Proficiat Marian Jurgens Thole
Zo, nu is het model ( schaal 1 : 32 ) van deze kraan en kraanbaan ook bijna af.
‘Hoe kom je erbij’, hoor ik iemand zeggen. Nu, ik vindt het een enorm mooi stuk industrieel erfgoed. Daarnaast had ik ongeveer 30 jaar een maquettestudio en jeukte mijn handen bij het zien van deze kraan.
@Giovanni van Helvoirt op zondag 8 maart 2020 om 14:43:
We zijn erg benieuwd naar het resultaat. Als je foto’s mailt naar [email protected] dan zetten we die er graag hieronder bij.