Mogelijk nachtbussen van/naar Helmond
Het nachtnet per trein in onze provincie houdt in haar huidige omvang op te bestaan. Dit nachtnet verbindt de 4 grootste Brabantse steden met Utrecht en Rotterdam, Helmond is daar nu niet op aangesloten.
Omdat het huidige nachtnet per trein te duur bleek, schaft NS de onrendabele uren af. Tenzij de aangesloten gemeenten daarvoor flink meer gaan betalen.
Als alternatief wordt nu nagedacht over een nachtbus. De provincie Noord-Brabant onderzoekt de mogelijkheden en weet later dit jaar meer. De gemeente Helmond neemt deel aan de werkgroep. Zij wil graag meedenken zodat mogelijk ook Helmond in de nachtelijke uren in het weekend bereikbaar wordt. Wethouder Paul Smeulders pleitte daar in zijn column op de weblog in 2007 al voor. De PvdA diende een motie in met dit rapport (pdf) als gevolg. Dit in december 2007 uitgekomen rapport behandeld de mogelijkheden van de nachttrein en nachtbus van en naar Helmond.
De diverse updates staan zoals altijd in de reacties hieronder.
36 reacties:
Ik zeg meteen doen! Maakt Helmond veel aantrekkelijker om te wonen want je kunt ’s nachts makkelijk terug vanaf Eindhoven in plaats van een dure taxi of zwaar dronken in de eigen auto.
’s nachts hoor je te slapen en niet op straat te hangen, zie mijn opa en vader altijd.
Als die bus rechtstreeks van Eindhoven centraal naar Helmond centraal rijd, dan is het wel interessant.
Maar eigenlijk zou er toch gewoon een stoptreintje op en neer moeten pendelen tussen Helmond (evt met erbij Deurne) en Eindhoven tussen 03:00 en 05:00 ofzo.
@ Frank dus de doorsnee burger moet voor jou dit soort voorzieningen betalen omdat zo’n figuur een taxi te duur vindt nadat hij/zij zichzelf vol of lam (is ook echt niet goedkoop) heeft kunnen zuipen?
Update 1:
Mogelijk krijgen we dit jaar nog nachtbussen of nachttreinen
Zoals hierboven aangegeven, gaat het Nachtnet Brabantstad op vrijdag en zaterdag na 02.00 uur stoppen. Na een onderzoek wil de provincie daarom een Nachtnet per bus. Voor de steden Breda, Den Bosch, Eindhoven en Tilburg is er nu een goedgekeurd kostendekkend Nachtbusnet voor 3 jaar. Zodoende is er 2 uur extra busvervoer aanvullend op het Nachtnet per trein. Eind september gaat de provincie dat aanbesteden waarna de nachtbus medio december kan gaan rijden. De provincie stelt voor de kosten voor de nachtbussen gelijk te verdelen: 50% voor de provincie, 50% voor de betreffende steden.
Belangrijker voor Helmond, is dat ook de verbinding Helmond-Eindhoven onderzocht is of een nachtrein- of nachtbusverbinding mogelijk is. Die zou dan op vrijdag- en zaterdagnacht vooralsnog tot ongeveer 02.00 uur rijden. De provincie ziet deze extra verbindingen wel zitten en vindt het een logische uitbreidingen.
Zodra B&W de kosten weet van zowel een nachtbus- als een nachttreinverbinding tussen Helmond en Eindhoven, gaat een voorstel richting de gemeenteraad. De verwachting is dat dit in de commissie Omgeving van september dit jaar behandeld kan worden. Voor de nachtbus zijn reeds kosten geraamd, de kosten van een nachttrein zullen na vandaag definitief bekend worden, zo laat B&W weten.
Fijn!
Werd tijd!!!
Zou eens tijd worden! Gemeente helmond moet eens investeren in dingen als ze van Helmond een “trekpleister” van willen maken.
Nee niet slim je moet de jeugd een beetje hier houden in de weekenden
Update 2:
Eindhoven wil graag nachtbussen tussen Helmond en Eindhoven
B&W van Eindhoven is voorstander van een nachtverbinding tussen Helmond en Eindhoven per bus. Die nachtbussen gaan dan vrijdag- en zaterdagnacht tot 2 uur ’s nachts rijden waardoor Helmond aanhaakt op het nachtnet van de NS voor een proefperiode van 3 jaar. Die 3 jaar gaat naar schatting 80 duizend euro kosten. Dat bedrag is het verwachte verlies (inkomsten minus kosten). De bedoeling is dat de provincie Noord-Brabant de helft betaalt en de gemeenten Helmond en Eindhoven ieder een kwart. Per jaar betekent dat zowel Helmond en Eindhoven zo’n 7 duizend euro. Dat en meer blijkt uit hun notitie (pdf) van 8 pagina’s.
In de raadscommissie Economie en Mobiliteit lieten D66, VVD, CDA, Leefbaar Eindhoven, GroenLinks, OuderenAppèl, SP, LPF en PvdA gisteravond weten (soms met kleine mitsen en maren) in te stemmen met nachtbussen van en naar Helmond. Omdat ze in Eindhoven de commissievergaderingen live uitzenden en opnemen, kun je dat vergaderonderdeel (4.1 Commissienotitie Brabants Nachtnet) terugkijken.
Het woord is nu aan de Helmondse politiek om iets te vinden van nachtbussen naar Eindhoven. Zie voor meer info, de bovenstaande items eerder dit jaar.
Als ze nou eens de normale stadsbussen in Helmond fatsoenlijk laten rijden ipv tot 19:00, daar hebben we veel meer aan! In zowat elke stad kan je savonds een bus naar huis pakken, en in Helmond alleen maar ellende ermee.
Dat kan zelfs in Venray ???? En dan ’s avonds niks laten rijden “omdat er geen animo voor is”. Gek hé? De mensen die eigenijk de bus moeten hebben, verzinnen wel andere manieren, noodgedwongen…
@Ivo Goosens op woensdag 18 november 2015 om 07:53:
Ja is toch te belachelijk voor woorden. Bepaalde omstandigheden hebben er voor mij gezorgd dat ik savonds liever niet meer alleen door Helmond fiets, het voelt gewoon niet veilig. Dan ben ik dus helaas van het ov afhankelijk
Tot 02u…..Ze kunnen dan maar beter ook gelijk aansluiten met het ns nachtnet. Er rijden nachttreinen vanuit Rotterdam en Amsterdam tot Eindhoven, waarom niet doorlaten rijden tot Maastricht en Venlo? Je zet er security op , en klaar is kees. Plus je creëert hierdoor extra banen mee. En men kan na een nachtje stappen veilig met een biertje extra achter z’n kiezen naar huis.
Niet rechtstreeks tussen Eindhoven en Helmond .
Maar via Geldrop en Mierlo en ’t Hout en Helmond krijg (heb) je betere bezettingsgraad.
Nu dat er iets moet gebeuren is iedereen wel duidelijk maar , wat dachten ze met de feestdagen zo wil ik bv met Kerstmis of oud opnieuw naar familie maar ben savonds afhankelijk van anderen om weer thuis in helmond te komen of je moet zorgen dat je in alle gezelligheid weer weg gaat zodat je optijd bent om het laatste openbare vervoer weer te halen
Herkenbaar ind. Ik werkte in Eindhoven en wou niet van station naar Eeuwsels fietsen in de avond. Maar laatste bus ging om 19:00. Erg vervelend als je tot 23:00 moet werken en dan nog op de fiets moet.
Update 3:
B&W Helmond kiest voor nachttreinen i.p.v. nachtbussen
Vorige week dinsdag waren bijna alle politieke partijen in Eindhoven het met hun B&W eens om in de weekenden nachtbussen tussen Helmond en Eindhoven te laten rijden. Een goed teken dacht menig Helmonder, want B&W van Helmond willen dat ook.
Niet dus. Naar nu blijkt, besloot het Helmondse B&W op precies dezelfde dag vorige week voor het nachtnet per trein en dus niet per bus. Binnenkort adviseren zij de Helmondse gemeenteraad om in te stemmen met de invoering van nachttreinen tussen Helmond en Eindhoven. Dit proefproject met nachttreinen op vrijdag- en zaterdagnacht tot 02.00 uur begint in het Helmondse voorstel in 2017 of uiterlijk 2018, met een looptijd van 3 jaar.
Dat valt wel iets duurder uit dan de nachtbussen. 3 Duizend euro per jaar om precies te zijn. B&W begroot 10.000 euro per jaar, zijnde 25% van de totale kosten. Dit alles onder het voorbehoud dat zowel de gemeente Eindhoven (25%) als de provincie Noord-Brabant (50%) hun deel betalen.
Nou alleen maar gunstig. Kan het nachtnet in principe doorrijden misschien straks vanaf Eindhoven naar Helmond en daar keren
Rij dan gelijk door na Venlo dan heb je daar ook nacht verbinding 🙂
In de weekenden is mooi begin en liever nachttreinen dan nachtbussen.
En dat net terwijl we eindelijk directe autobuslijnen naar België hebben en zelfs een Duitse busmaatschappij handel, dwz. snelheid, geld en service, ziet in buslijnen in Nederland…
Treinen zijn zóóó ouderwets.
Hopelijk gaat het door, de jongste steeds ophalen in Eindhoven is ook niet alles.
Update 4:
Geen nachtbussen tussen Helmond en Eindhoven
Er komt geen nachtelijke busverbinding op vrijdag en zaterdag tussen Helmond en Eindhoven. De provincie maakt geen gebruik van de aanbieding van busvervoerder Hermes om die verbinding te exploiteren. Dat meldde Omroep Brabant zojuist.
Ter aanvulling van het bestaande nachtnet in de provincie Noord-Brabant, was er op verzoek van die 2 gemeentes een offerte aangevraagd. Uit die offerte blijkt dat dat de verbinding niet kostendekkend is. Volgens de provincie sluit het voorstel onvoldoende aan bij de ‘Nachtnet Bus’ tussen de 4 andere grote Brabantse steden.
Sinds 2007 staan nachtbussen en -treinen van en naar Eindhoven bij tijd en wijle op de agenda van de Helmondse gemeenteraad. Ruim een jaar geleden kwamen deze nachtbusverbinding bij de provincie in het vizier.
Nu nachtbussen tussen Eindhoven en Helmond – voor de zoveelste keer! – van de baan zijn, kunnen de wethouder belast met mobiliteit én B&W én de héle gemeenteraad al hun energie weer steken in het ov – vervoer overdag, ’s avonds en in het weekend, want het openbaar vervoer functioneert in “de 4 andere grote Brabantse steden” wel stukken beter dan in Helmond. In dit opzicht moet Helmond echt niet de pretentie hebben deel uit te maken van “grote Brabantse steden”.
Update 5:
Ook B&W zegt nee tegen de offerte van Hermes voor nachtbussen
Net als het ptovinciebestuur, heeft ook B&W besloten geen gebruik te maken van de (via de provincie aangeboden) offerte van Hermes voor de uitvoering van nachtbusvervoer Helmond – Eindhoven op op vrijdag- en zaterdagnacht.
Hun beoordeling van de offerte die Hermes indiende:
De kosten voor het nachtbusvervoer volgens opgave van Hermes zijn 41.100 euro per jaar (Variant A: 2 x /uur tot 02.00 uur) respectievelijk 82.250 euro per jaar (Variant B: 4 x /uur tot 04.00 uur).
Het tarief voor een nachtbuskaartje is 6 euro. De opbrengsten worden geraamd op 8.400 euro respectievelijk 22.200 euro per jaar. Hermes gaat daarbij in haar voorstel uit van de verwachte reizigersaantallen uit de businesscase van de provincie (1.400 per jaar tot 02.00 respectievelijk 3.700 per jaar tot 04.00 uur). Het exploitatietekort volgens offerte van Hermes is:
• 32.700 euro per jaar (Variant A, 2 ritten per uur tot 02.00 uur)
• 60.650 euro per jaar (Variant B, 4 ritten per uur tot 04.00 uur)
Daarbij zijn er promotiekosten à 10.000 euro voor de duur van de pilot.
De kosten per reiziger bedragen volgens de opgave 23 euro tot 31 euro per rit. Daarvan wordt dus maar 6 euro gedekt uit reizigersopbrengsten en dient de rest gedekt te worden door de gemeenten. De businesscase gaf destijds geen kostendekkende perspectief op termijn voor een nachtbusverbinding. Ook de offerte van Hermes geeft dit niet aan.
De kosten van uitvoering zijn onder andere hoog door de inzet van veiligheidspersoneel. Het is ook onduidelijk welk perspectief dit heeft gezien recente ontwikkelingen (vernielingen/bedreigingen/overval) in het (nacht)busvervoer.
De provincie heeft aangegeven vanwege het ontbrekend zicht op kostendekking geen co-financiering te zullen doen. De kosten voor de afzonderlijke steden (Helmond en Eindhoven) zijn dus 16.350 euro (variant A) respectievelijk 30.325 euro (variant B) per jaar.
Op de nachtbussen is de OV-chipkaart niet geldig, maar geldt een speciaal nachtbustarief. Hermes geeft in haar offerte aan dat buskaartjes alleen maar in de voorverkoop verkrijgbaar zullen zijn, dus niet in de bus. Uit oogpunt van veiligheid is dit een begrijpelijke keuze. De vraag is of daarmee een goed en uitnodigend concept wordt aangeboden.
De aansluiting van de nachtbus op de binnenkomende treinen is beperkt en levert in de meeste gevallen een flinke wachttijd op. De reistijd met de bus is bovendien tweemaal zo lang als met de trein.
Nu het nachtvervoer van de baan is – hopelijk voorgoed – heeft B & W van Helmond weer alle tijd zich weer – of eindelijk – bezig te houden met het openbaar vervoer overdag.
Ik constateer, dat:
a) in Helmond Hermes – bussen niet aansluiten op Hermes – bussen;
b) Hermes – bussen niet aansluiten op de Intercitytreinen van de NS op NS – station Helmond CS;
c) streeklijnen van en naar Helmond met ingang van december 2016 gaan verdwijnen, bijvoorbeeld lijn 23 tussen Helmond en Boxmeer v.v. In plaats daarvan komt een streeklijn tussen Gemert en Boxmeer. In Gemert is geen NS treinstation, in Helmond is een NS – treinstation en in Boxmeer is een treinstation (nu nog met treinen van Veolia; met ingang van december 2016 van Arriva;
d) de gemeente Helmond vraagt aan de provincie Noord Brabant geld om overbodige bushaltes en – hokjes af te breken in plaats van geld voor méér haltes en hokjes. Bovendien zijn de bestaande bushaltes/bushokjes nog niet zolang geleden vernieuwd met een hogere instap voor kinderwagens en rollators – wie heeft daar destijds eigenlijk voor betaald? – waardoor er sprake is van een grove kapitaalvernietiging;
e) displays bij bushaltes functioneren niet en dat is al jaren zo, bijvoorbeeld bij de bushalte aan de Ruusbroeclaan; bussen van Hermes staan structureel op de verkeerde perrons op het naast het NS – station Helmond gelegen busstation;
f) Het Elkerliek – ziekenhuis in Helmond is slecht bereikbaar met de bus, terwijl de parkeerplaats voor auto’s daar regelmatig uitpuilt; het Elkerliek – ziekenhuis in Deurne is helemaal niet bereikbaar met de bus vanuit Helmond;
g) De Automotive Campus is daarentegen wel met de bus bereikbaar én van het NS – station Helmond CS én van het NS – station in Mierlo – Hout;
h) de gemeente Helmond is namens zichzelf en namens een hoop andere gemeentes die deel uitmaken van de Metropoolregio Eindhoven woordvoerder voor het openbaar vervoer.
Een hele simpele vraag: verdedigt de gemeente Helmond op deze manier de belangen van de ov – reiziger?
Op deze manier gaat Helmond echt niet deel uitmaken van de grote Brabantse steden – Eindhoven, Den Bosch, Tilburg, Breda – en als er niks verbetert in het ov, maar alleen maar verslechtert, moet Helmond deze pretentie dan ook maar heel snel laten varen.
Hermes maakt deel uit van Connexxion. Connexxion – dat voorkomt in de top 100 van de grootste bedrijven in Nederland – heeft voor haar personeelsbestand een sterke voorkeur voor uitzendkrachten, voor mensen afkomstig uit de sociale werkvoorziening, voor gepensioneerden en ook voor vrijwilligers. Welk commercieel bedrijf in Nederland komt hiermee weg? Hoog tijd voor een onderzoek door de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid! (In de provincie Gelderland – waar Hermes – dochter Breng actief – is er sprake van dezelfde problematiek. Zoekt u het maar op in dagblad “de Gelderlander”.)
Hermes/Connexxion, Arriva, Veolia en Syntus, die samen lid zijn van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), presenteren zich graag als regionale vervoerders in Nederland tegen het grote en monopolistische staatsbedrijf NS, (Tussenvraag: Welke ov – bedrijven maken wél reclame en welke niet. Welke bedrijven hebben dan een monopolie?), terwijl ze stuk voor stuk deel uitmaken van Franse en Duitse staatsbedrijven die internationaal opereren, dus feitelijk publieke multinationals ofwel multinationale overheidsbedrijven zijn. Dit besef is ondertussen ook doorgedrongen tot de leden van de Tweede Kamer en dan met name tot de leden van de commissie Infrastructuur en Milieu die – wellicht ten overvloede – bestaat uit leden van partijen die ook deel uitmaken van de coalitie en de oppositie van de Helmondse gemeenteraad én van Gedeputeerde en Provinciale Staten van de provincie Noord Brabant. We gaan interessante tijden tegemoet met het openbaar vervoer als onderwerp! Het ov lijkt me dan ook een geschikt onderwerp voor de partijcongressen die – met het oog op komende verkiezingen – in den lande georganiseerd worden.
Ik roep ov – reizigers op om knelpunten + klachten over het openbaar vervoer in en rond Helmond naar “de weblog van Helmond” te sturen!
Update 6:
D66 wil weten hoe het nachtvervoer ’s weekends geregeld gaat worden
Namens D66 stelde Gaby van den Waardenburg vanavond schriftelijke vragen aan B&W over de ontwikkelingen van het nachtnet per bus of trein. Hieronder haar 4 raadsvragen (Questions) voorafgegaan door haar inleidingen. Zodra we de antwoorden (Answers) van het college hebben, plaatsen we die ook in zijn geheel in de reacties.
Op 14 juli 2016 hebben we via Omroep Brabant vernomen dat er geen nachtelijke busverbinding komt op vrijdag en zaterdag tussen Helmond en Eindhoven. De provincie maakt geen gebruik van de aanbieding van busvervoerder Hermes om de verbinding te exploiteren, omdat er geen zicht is op kostendekkendheid in de toekomst. Over het nachtnet via de trein is al eerder door de provincie geoordeeld dat het niet in het provinciaal beleid past. Op 29 juli 2016 hebben wij een raadsinformatiebrief van de gemeente ontvangen. Hierin geeft het college van burgemeester en wethouders aan tot het besluit te zijn gekomen om geen gebruik te maken van de via de provincie aangeboden offerte van Hermes. Dit leidt bij ons tot de volgende vragen:
In de raadsinformatiebrief geeft het college verschillende redenen aan waarom geen gebruik wordt gemaakt van de offerte van Hermes. Zo zou de aansluiting van de nachtbus op de binnenkomende treinen beperkt zijn en zorgt het in de meeste gevallen voor een flinke wachttijd. De reistijd met de bus is bovendien tweemaal zo lang als met de trein. Het nachtnet met de trein zou onder meer om voorgaande redenen een beter alternatief zijn. Deze voordelen zien wij ook en daarom hebben we tijdens de begrotingbehandeling in november 2015 samen met de PvdA, GL en Helder Helmond een motie ingediend voor een onderzoek naar zowel de nachtbus als de nachttrein. Ten aanzien van de reeds eerder door de NS uitgebrachte offerte hebben wij de volgende vragen:
Als OV niet gaat werken, kan het ‘rooi’ fietspad vanuit Helmond niet geheel langs het spoor doorgetrokken worden naar het centrum van Eindhoven. 😉
Dan ga ik wel met de fiets. ^^
Er verandert niets, dus nul vervoer.
Met alle respect: een nachtverbinding is toch écht een gepasseerd (trein – of bus)station! Het lijkt me beter, dat alle politieke partijen – dus niet alleen D66, Partij van de Arbeid, Groen Links en Helder Helmond – hun energie gaan steken in het openbaar vervoer buiten de nachturen, Ik wijs voor de zoveelste keer op de steeds slechter wordende ov – bereikbaarheid met de bus in en rond Helmond met alle gevolgen van dien voor:
het milieu: het ov is na lopen en fietsen het minst vervuilend;
de sociale cohesie: het ov is een essentiële voorwaarde voor de door de politici zo gewenste sociale cohesie;
de economie: je kunt allerlei plannen ontwikkelen en uitvoeren voor de ontwikkeling van het centrum van Helmond, maar als dat centrum steeds slechter bereikbaar wordt voor de inwoners van Helmond en voor bezoekende “gasten” uit de omliggende gemeenten, dan zijn dat een hoop gemiste kansen, niet in de laatste plaats voor de ondernemers die proberen in het centrum van Helmond hun brood te verdienen én hun service te verlenen aan hun klanten.
Hermes van Connexxion is en blijft de busvervoerder in en rond Helmond – iets wat ik graag anders had gezien door de “performance” van Hermes die al jaren beneden alle peil is – en heeft daardoor het door de provincie gewenste monopolie voor het busvervoer in deze tijd van flexibele markten en de z.g. marktwerking. Het is voor mij meer dan duidelijk, dat er andere, verborgen, financiële belangen een rol spelen voor de gemeente, voor Hermes/Connexxion en voor de provincie Noord Brabant waaraan alle andere belangen ondergeschikt gemaakt worden.
De gemeente zijn we toch allemaal; de provincie zijn we toch ook allemaal, maar daar is niks van te merken. Hermes/Connexxion zijn we niet allemaal, want daar gaat het alleen om het belang van binnenlandse en buitenlandse (Franse) aandeelhouders.
Bovendien maakt de bovengenoemde motie geen schijn van kans – dus overbodig – door het in beton gegoten coalitie – akkoord afgesloten door de politieke partijen die deel uitmaken van het College van B & W.
nee natuurlijk niet goederen transport levert meer op
Gaby gaat echt op een drammende kleuter lijken, vragen stellen op niets af, we betaald dat allemaal?, juist ja de helmondse burger via belastinggeld
Update 7:
Gemeente spant zich niet meer in voor nachtvervoer in weekenden
Dat en meer liet B&W weten in antwoord op de bovenstaande raadsvragen van de D66 op 1 augustus.
Antwoord: Hermes is de enige vervoerder die een offerte heeft uitgebracht, al was deze door de Provincie, als primair verantwoordelijke voor het nachtnet, breder uitgezet. Zoals in de RIB is aangegeven bedraagt de kostprijs per rit per reiziger nagenoeg €30,- terwijl de opbrengsten ongeveer 1/5 van dat bedrag bedragen. De nachtbusverbinding is derhalve, net als de nachttrein, niet kostendekkend te realiseren. Dit is de reden waarom de Provincie niet voor 50% meefinanciert.
Gezien deze kosten en het feit dat het voor de gemeente geen primaire verantwoordelijkheid is (we kunnen de provincie alleen verzoeken om medewerking) gaan wij zelf niet actief op zoek naar alternatieven. Voor NS reizigers is er een alternatief, zij kunnen in aansluiting op een treinreis (ook per nachtrein), gebruik maken van de NS Zonetaxi. Een nachtelijke rit van Eindhoven naar Helmond zal tussen de €15 en € 21 euro kosten (afhankelijk van de werkelijke afstand vanaf station Eindhoven), ongeacht het aantal reizigers.
Indien commerciële partijen zelf initiatieven voor een nachtbus initiëren zullen wij die, voor zover dat binnen ons vermogen ligt, natuurlijk ondersteunen. Dit laten wij echter aan de markt over.
Antwoord: Zie ons antwoord onder 1.
Antwoord: Nee deze offerte is niet meer geldig.
Antwoord: Offerte is niet meer geldig. Wel zal tezamen met Eindhoven bij de NS aangedrongen worden op verlenging van de dienstregeling op vrijdag en zaterdagnacht. De NS Dienstregeling 2017 is inmiddels gereed, wij zullen ons hiervoor inzetten ten behoeve van de NS dienstregeling 2018.
Jammer. Maar je zou toch denken dat er een busvervoerder is die een paar keer per nacht op en neer naar het station van Eindhoven wil rijden tegen een redelijk tarief.
Als ik het goed heb begrepen, bij de discotheek Time-Out in Gemert brengt een busbedrijf bezoekers uit half Brabant, inclusief entree en naar huis brengen voor tussen de 15 en 20 euro. http://diamondeventtravel.nl/magic-bus-time-out/
Gewoon laatste trein 0:33u en nie zeuren.
Moesten wij 20 jaar geleden ook.