12reacties

Q&A: discriminatie op Helmondse scholen

Namens de D66-fractie stelde Maarten Selten  schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders over discriminatie op de Helmondse scholen.
Vandaag hieronder zijn 7 vragen (Questions) voorafgegaan door zijn volledige inleiding. Zodra de antwoorden (Answers) van het college bekend zijn, plaatsen we die ook in zijn geheel in de reacties.

Op de website van het AD stond dinsdag jl. de volgende krantenkop: “Twee op de drie leraren ziet discriminatie moslims op school“.
D66 schrok na het artikel uitgebreider te hebben gelezen. Volgens het onderzoek van Panteia, in opdracht van de Anne Frank Stichting en multicultureel instituut FORUM blijken namelijk moslims, homo’s, joden en christenen regelmatig gediscrimineerd te worden op scholen. Hoewel dit artikel een landelijk onderzoek betreft is D66 benieuwd naar hoe dit in Helmond zit.
Derhalve hebben wij de volgende vragen aan het college:

  1. Is het college op de hoogte van dit onderzoek?
  2. In hoeverre is er zicht op hoe het gesteld is in Helmond inzake discriminatie van deze, en andere, groepen op scholen?
  3. Heeft het college signalen van een van de genoemde groepen dat dit speelt in onze stad, en zo ja wat voor signalen zijn dit en wat doet het college met deze signalen?
  4. Is de gemeente in gesprek met scholen over deze zaken, en zo nee, is het College het dan met ons eens dat het belangrijk is om hier het gesprek over aan te gaan?
  5. Heeft de gemeente het gevoel dat het bespreken van het onderwerp ‘discriminatie’ in onze stad taboe is, en zo ja is het college dan met ons eens dat het noodzakelijk is om dit te doorbreken?
  6. Heeft de gemeente zicht op een trend inzake discriminatiemeldingen in de stad/op scholen? Zo ja, komt dit overeen met het onderzoek van Panteia?
  7. In hoeverre is het college het eens met het kabinet dat de huidige manier van registreren onprettig/onvoldoende is? (bron: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2015/02/12/kabinet-herijkt-actieprogramma-anti-discriminatie.html)