‘Stadswacht Helmond: toekomst of illusie?’
De discussie over de Stadswacht Helmond en haar directie is losgebarsten en dat is maar goed ook.
De Stichting Stadswacht wordt overeind gehouden met subsidie van de gemeente Helmond, daarom werden er raadsleden uitgenodigd om mee te lopen met de Stadswacht. En nee niet zo maar raadsleden, het waren leden van het CDA en Berry Smits. Het CDA is de partij van Joop en Berry Smits waait toch met alle winden mee. Tijdens de dagen dat deze mensen er waren liet controlefreak Joop van Stiphout zich van zijn beste kant zien, van links naar rechts 4 ruimtes waarin Stadswachten zich konden ophouden en in iedere ruimte was een controleur.
De eerste kamer was de kamer van Alex van de Westerlo deze werd dus ook door hem gecontroleerd, de tweede ruimte was een kantineruimte in de kantineruimte zat meestal Harold Liebreks die daar de controle uitoefende. In de derde ruimte een administratief medewerkster die controleerde en in de vierde kamer zat de directator zelf. Daar mochten de mensen komen als ze eens verkeerde sokken aan hadden of voor andere ongure zaken. Als je bij een van deze mensen kwam en zei dat het niet klopte wat er gebeurde werd je verteld dat je dan maar een andere baan moest gaan zoeken.
De dag dat Berry Smits mee kwam lopen met de Stadswacht was ik toevallig degene die samen met Joop van Stiphout en Harold Liebreks met Berry Smits op surveillance mochten. Er werd van tevoren iets uitgezocht door Joop en Harold zodat er ook wat te beleven viel. Dat viel helaas tegen, gevalletje afval verkeerd aangeboden. Tijdens het werkbezoek van Berry Smits hebben de kritische Stadswachten nooit de kans gekregen om Berry Smits aan te spreken op de situatie bij de Stadswacht en het functioneren van Directator Joop van Stiphout, steeds was er wel iemand van de leidinggevenden aanwezig. Anders dan het opiniestuk van Berry Smits doet vermoeden en dit betekent dan ook dat dit burgerraadslid gewoon meedoet met het verspreiden van onwaarheden. Er werd slechts met 1 persoon gesproken en dat was de persoon die wel kritisch was maar alleen naar collegae. Waarom mocht ik dan toch mee op surveillance, is dan een logische vraag. Op die manier konden de leidinggevenden controle houden op een van de meest kritische medewerkers. Toen ik echter na afloop van de dag met Berry Smits wilde praten moest hij ineens weg en had hij geen tijd meer.
De politiek doet nu alsof we heel blij moeten zijn met het onderzoek terwijl de misstanden al vele malen bij de politiek bekend zijn, ook bij een van onze wethouders van de SP die nu afzijdig kan blijven vanwege zijn functie. Hij is al zeker 4 jaar op de hoogte van deze onverkwikkelijke zaken bij de Stadswacht. Evenals raadslid Van Mullekom en de PvdA fractie, waar ik ook mijn verhaal heb gedaan. Ook onze voormalig burgemeester was op de hoogte van de situatie middels een brief die hij ontvangen heeft, maar meneer was goede vriendjes met Van Stiphout en heeft er dus niks mee gedaan.
Conclusie kan dus alleen maar zijn dat de huidige Stadswacht geen toekomst voor iemand is, maar slechts een illusie met goedwillende en geschoolde mensen die niet zoals Berry Smits deze mensen wegzet mensen zijn zonder toekomstperspectief. De mensen bij de Stadswacht verdienen respect al was het alleen maar omdat zij jaren onder het juk van Joop van Stiphout hebben kunnen werken.
Ben Nijp
61 reacties:
Echt resepect.
Inderdaad zoals @eric al zegt RESPECT voor deze “klokkenluider”.
@Berry Smits: de Hans Anders, Pearle en Gelling optiek hebben morgenavond koopavond tot 21.00uur. Mocht dat niet helpen, dan is een stok en een hond ook te overwegen.
Dit stukje van Ben Nijp gaat de fractiebaas van helliemond aktief niet leuk vinden.
@mc Hamerteen ik ga op 29-01 naar de fractievergadering van Hellemond Aktief om mijn visie op de zaak te geven. Uiteraard zal Van Mullekom daar ook bij zitten. Helaas is Berry niet aanwezig, maar die wilde eventueel wel een persoonlijk gesprek met mij.
@Ben Heb je ook deelgenomen aan dat onafhankelijk onderzoek dat heeft plaatsgevonden hierover pas geleden?
@Frudje Frod ja daar heb ik ook aan deelgenomen. Ik was de laatste persoon die een gesprek heeft gehad.
@Ben Thanks!
Rapport over misstanden bij de Stadswacht begin februari openbaar
Het rapport over de mogelijke misstanden bij de Stadswacht wordt, zoals de planning nu is, begin februari openbaar gemaakt. Dat liet een woordvoerder van de gemeente vanochtend weten.
Dat rapport zou eigenlijk vandaag openbaar worden gemaakt, zo was aan ex-stadswacht Ben Nijp toegezegd. Dinsdag 13 januari zei burgemeester Elly Blanksma nog “Daar krijgen ze de komende twee weken de tijd voor. Daarna worden de uitkomsten van het rapport openbaar gemaakt.” Daarmee verwees zij naar de gelegenheid die aan de leiding van de Stadswacht wordt geboden om te reageren op de geuite misstanden. Zie ook de brief (pdf) die Blanksma als voorzitter van Stichting Stadswacht Helmond schreef.
En om te voorkomen dat het in de doofpot verdwijnt heb ik een WOB-aanvraag gedaan zodat het rapport toch openbaar wordt. De aanvraag is een week geleden verstuurd.
Ik hoop voor de Stadswachten dat er gerechtigheid komt .Ik wens ze alle succes toe !!!
Directeur Joop van Stiphout van de Stichting Stadswacht Helmond is per 1 februari op non-actief gezet. Verder wordt gekeken of het bedrijf nog bestaansrecht heeft. Dat meldt het ED vandaag.
Die adviezen staan in het bovengenoemde onderzoek naar de Stichting Stadswacht Helmond. Dat werd in opdracht van de gemeente uitgevoerd en waarvoor 43 gesprekken met medewerkers van de Stadswacht werden gevoerd.
Yes!!!!
En dan wordt deze weblog ineens in een heel ander daglicht geplaatst. Alleen de titel al: Stadswacht toekomst of illusie, de Stadswacht in haar huis
Die vorm heeft geen toekomst maar de dingen die Van Poppel, de interim directeur benoemt, zijn niet de realiteit. Nu Joop van Stiphout weg is dienen de andere twee, Alex van der Westerlo en Harold Liebreks, hem te volgen zodat er schoon schip gemaakt kan worden. Deze 3 mensen hebben veel verpest bij de Stichting Stadswacht, maar hoe moeilijk het ook is ook goede dingen gedaan. Zo zijn de meeste Stadswachten goed geschoold inmiddels en morgen ze processen verbaal uitschrijven voor de wet Mulder. Ook is er imand in dienst die de controle doet voor de wet visserij. Het bedrijf heeft dus zeker wel toekomst. Nee Van Poppel het is niet zoals de meeste mensen denken een bedrijf dat mensen opleidt om weer aan het arbeidsproces mee te kunnen doen. Dat doen ze immers al en ze zetten zich voor 100 procent in.
Natuurlijk heeft de Stadswacht in Helmond toekomst, al is het maar omdat je kennis niet verloren moet laten gaan.
En voor een ieder die het niet laten kan: STOP EENS MET DAT NEGATIEVE PRAAT OVER STADSWACHTEN!!!! Het zijn geen kansloze werklozen zoals voorheen, het zijn goed opgeleide mensen.
@Ben en alle Stadswachten
Proficiat met dit eerste resultaat, hoop dat jullie nu zonder de door jullie aangekaarte praktijken en onder een “goed werkgeverschap” een nieuwe toekomst krijgen.
En Ben…ik zou me niet te veel aantrekken van negatieve reacties, die heb je nu eenmaal altijd, of je nou bij de politie,stadswacht of in de bajes werkt.
Daarbij komt dat ik hier louter positieve reacties lees op je stuk.
Veel succes en op en terug naar fatsoenlijke arbeidsomstandigheden!!
Hier het complete openbare onderzoeksrapport : http://helmond.sp.nl/sites/helmond.sp.nl/files/rapport_ssh_incl_reactie_jvs.pdf
Aanvullend op de eerdere berichtgeving:
Burgemeester Elly Blanksma informeerde vanmorgen de medewerkers van de Stadswacht en de gemeenteraad. Hierbij de brief (pdf) die aan de gemeenteraad is gestuurd en het rapport (pdf) getiteld “Verkennend onderzoek naar de interne verhoudingen bij de Stichting Stadswacht Helmond.”
Directeur Joop van Stiphout is per 1 februari teruggetreden, FransJozef van Poppel (nu werkzaam als teammanager Milieu bij de dienst Stedelijk Beheer van onze gemeente) wordt interm-directeur.
@Ben op maandag 2 februari 2015 om 12:43:
En die laatste opmerking is wat ik in die 2 dagen “meelopen” heb gezien en meegemaakt! En jawel de zondebok is gevonden! Een directeur met andere leidinggevende die aan de hand liepen van het bestuur en precies uitvoerden wat van hen verwacht werd. En het bestuur wast zijn / haar handen in onschuld? Wat was de rol van de vorige voorzitter SSH? Ik ga het rapport maar eens goed lezen. Gr. Berry
SP is blij met de genomen maatregel maar heeft aanvullende vragen
De SP is blij dat er per direct een interim-directeur is aangesteld. Hun fractievoorzitter Mieke Meulendijks-Schipperhein stelt morgenavond in het vragen(half)uurtje (voorafgaand aan de gemeenteraadsvergadering) de volgende vragen.
@Berry misschien kunnen we dat vanavond bespreken, jij zet in je stuk de Stadswacht weg als kansloze werklozen ipv. wat er in die laatste twee zinnen staat. Daarnaast heb jij alleen gesproken met Carlo Vereijken die jou overal volgt ook als jij naar een andere partij gaat. Carlo bemoeit zich nu nergens mee maar liep wel dagelijks te klagen, behalve tegen jou want toen ston Joop erbij.
Goed zo @SP Joop was niet de enige boosdoener, ook Alex van der Westerlo en Harold Liebreks deden hetzelfde als Joop en naar ik vernomen heb van Stadswachten is het tegenwoordig nog stukken erger met Alex van der Westerlo.
Goh, wat wordt er toch makkelijk een hele kruiwagen stront uitgestort over van Stiphout. Iedereen weet het weer beter, maar op basis van welke feiten?? Niks feiten.Het zijn alleen maar roddels, achterklap doorgebriefd naar de SP, die ook eens wilde scoren. Goed werk SP!
Het college had van Stiphout moeten steunen, laten zien dat ze achter haar mensen staat. En nu willen de dombo ’s niet alleen van Stiphout er uit, maar doorpakken en ook de andere dictators van de Westerlo en Liebreks weg. Waarom? Omdat er geluisterd moest worden en opdrachten moesten worden uitgevoerd? Het is me nu ook wel duidelijk dat de SSH met strakke hand geleid moet worden, wil er enig resultaat geboekt kunnen worden met deze laagopgeleide lastpakken. Misschien een leider die het op dezelfde wijze als van Stiphout doet?
Ondertussen kost deze flauwekul “goud” geld, zitten er gekwalificeerde mensen thuis en is hun imago vreselijk geschonden.
Als ik rapport goed lees was enige die verstand van algehele materie had juist van S. en sturen ze weg. Ik wens benoemde interim-manager veel succes om in zo’n mijnenveld lees diversiteit aan werknemers /meningen /gebrek aan IQ-EQ / PLUS onderling vertrouwen een zuivere start te kunnen maken.
Wat geweldig om te lezen dat Joop v. Stiphout op non-actief is gezet. Ik herinner me als de dag van gister dat mijn moeder slecht lag en ik van hem geen mobiel mee op straat mocht nemen. Wat ik uiteraard toch deed.
Ik hoop echt voor de mensen daar dat ze verder kunnen met een “menselijke” baas.
Helmond,de stad waar niet integer gedrag beloond wordt met €75000.
@eric
De gemeente heeft hier forse steken laten vallen. Er is/zijn geen dossieropbouw/functioneringsgesprekken geweest. Ontslag op disfunctioneren (route UWV, geen afkoopsom) is daarom geen optie. Gezien het salaris van dhr. Van Stiphout zou bij ontslag via kantonrechtersformule het bedrag hoger zijn uitgevallen. Ik denk dat de gemeente blij moet zijn met deze deal. Je zou alleen wel verwachten dat na Atlant er bij de gemeente nagedacht zou zijn over dossieropbouw om afkoopsommen binnen redelijke grenzen te houden.
Er rijzen wel onmiddellijk een paar vragen:
– Als hier de dossieropbouw (wederom) niet op orde is, hoe zit dat dan met overige (semi-)publieke instellingen in de gemeente?
– Wie is verantwoordelijk voor de controle hierop?
– Heeft dit nu de volledige aandacht van de gemeente en wordt er een inhaalslag gemaakt indien nodig?
@Zeeuws Meisje Waarom zou je ook luisteren naar je directeur? Jij bent er natuurlijk eentje die zelf wel uit maakt wat ze doet. Jij hebt geen meerdere of baas nodig. Flinke meid.
@Eric. Hoezo niet integer gedrag? Het onderzoek ging niet om feiten, maar meningen/bevindingen. Het feitenonderzoek moet nog plaatsvinden, maar daar heeft van Stiphout niks meer aan. Die komt niet meer aan het werk.Ooit nagedacht wat het betekent om op deze manier (met veel negatieve publiciteit) ,op 62 jarige leeftijd werkloos te worden? Nee zeker? Ik hoop dat het jou nooit overkomt.
@anna die man hoeft zich geen zorgen te maken over zijn toekomst hoor. Dankzij hem anderen wel maar die krijgen geen €75000 mee.
Waarom krijgt deze man eigenlijk een ontslagvergoeding? Volgens een tweet van de gemeente Helmond aan mij is hij zelf teruggetreden, en zelfs al per 1februari. Als wij stoppen met werken krijgen we ook geen vertrekpremie mee.
@gemeenteHelmond: Hallo Ben, de directeur van de Stadswacht is per 1 februari teruggetreden ^TvO
Wat betreft de persoonsdossiers. Er was van Van Stiphout geen dossier omdat hij nooit functioneringsgesprekken heeft gehad met het bestuur. Het bestuur erkend dat ze daar fout in is geweest en het op afstand besturen wordt nog in een commissievergadering besproken. Niemand verbindt hier vooralsnog conclusies aan.
@ Anna. Foute conlusie.Inmiddels hartpatient omdat ik hetzelfde meegemaakt he. Overigens had ik me niet schuldig aan intimidatie gemaakt.
@Anna op woensdag 4 februari 2015 om 11:48:
Ik zou ook mijn telefoon bij me willen hebben als mijn moeder slecht zou liggen. En dat je je schijnbaar meer drukker maakt om van Stiphout als om de (ex) medewerkers zegt ook al genoeg. Hier is op dit moment iedereen verliezer, hopelijk word er iets van geleerd. Ik persoonlijk kan een boek vol schrijven over bepaalde feiten, en geloof me bestaat dan inderdaad uit mijn eigen mening en eigen bevindingen maar ook uit documenten, feiten dus! Enne hij is geen 62!
Eric en Ben zeiden het al. Krijgt zo’n figuur, die slecht functioneerde, ook nog eens een aardige financiële handdruk.
Waarvoor eigenlijk? Voor het verzieken van de sfeer en intimidatie? Ondanks dat hij zelf “terugtreedt” krijgt hij ook nog eens geld er bovenop.
@Ex medewerker SSH hoe oud is hij dan wel?
@Anna
Ik vraag me af of je zelf onder deze dictator hebt gewerkt?
Ik was al werkzaam voor SSH voordat Joop weggepromoveerd werd bij S.T.A.P. en was tevreden met het contract wat we hadden, net zoals alle andere toenmalige collegae. Dat meneer het niet kon verkroppen dat wij geen ander contract wensten, was niet ons probleem. Maar om daardoor zo degenererend met je personeel om te springen verdiend voor mij geen schoonheidsprijs.
Ik heb hier een baas waar ik wel respect voor heb, omdat deze zich niet boven zijn personeel verheft en menselijk gedrag vertoond.
@Anna op woensdag 4 februari 2015 om 11:48:
Ik ben benieuwd als het feitenonderzoek heeft plaatsgevonden, dat men zich
niet afvraagt, of van Stiphout uberhaupt wel ooit “gewerkt” heeft, Ge-netwerkt
in ieder geval wel, gezien het borrelen met F. Jacobs & P. Tielemans bij
Hotel Lambert, maar dat zal wel onder centrum-technisch (werk)overleg vallen.
Zal hij zelf wel ooit nagedacht hebben, hoe mensen na ontslag weer verder
moesten met hun leven? Zonder €75.000 ! ontslagvergoeding? Op een leeftijd
tussen (globaal) 55 t/m 63 jaar ? Ik heb het in ieder geval niet gezien.
Ik werd onder druk gezet om te tekenen voor ontslag,bedreigd en geïtimideerd door Joop en Alex zat erbij en deed helemaal niets.
Ik ben blij dat ik daar weg ben!
Fraude bij betaling BOA’s
HELMOND –
De Stichting Stadswacht Helmond (SSH) heeft gefraudeerd bij het declareren van gewerkte uren. Bovendien hebben werknemers van de SSH jarenlang betaald thuis gezeten door wanbeleid.
Foto: ANP
Dat schrijft het Eindhovens Dagblad op gezag van verklaringen van enkele stadswachten. De leiding van de SSH wijzigde de dagrapporten van BOA’s die in andere gemeenten hadden gewerkt. Daarbij werd het aantal gewerkte uren kunstmatig opgehoogd.
Reorganisatie
De klokkenluiders stellen verder dat sommige collega’s jarenlang betaald thuis hebben gezeten. Na een reorganisatie in 2001 zou de SSH op zoek gaan naar andere banen voor boventallige werknemers, die in afwachting daarvan hun salaris doorbetaald kregen. In één geval zou het loon van een werknemer acht jaar lang zijn doorbetaald, terwijl hij thuis zat.
Volgens het Eindhovens Dagblad stapte de directeur van de SSH onlangs op na een vernietigend onderzoek.
.@berry op maandag 2 februari 2015 om 17:11:
@Anna op dinsdag 3 februari 2015 om 13:24:
De strontkar is schijnbaar nog niet helemaal gelost, het is wachten op de volgende lading, zullen we maar zeggen. Misschien dat Berry het rapport nog een keer gaat nalezen, dit hoofdstukje heeft ie schijnbaar overgeslagen!
Wat Berry hier mee te maken heeft weet ik niet. Goed gesprek met hem gehad waarin zowel zijn als mijn visie besproken zijn, en het is duidelijk dat hij niks heeft kunnen merken van de misstanden.
Maar dit is nog maar het topje van de ijsberg. Wat te denken van stadswachten die jaren ziek thuis hebben gezeten en waar Joop niks mee deed. Of een stadswacht die na lange tijd afwezig weer aan het werk ging en op zaterdagmorgen de auto’s mocht gaan wassen om weer in het arbeidsproces te komen, of iemand dozen laten sjouwen van boven naar beneden en weer terug om weer in het arbeidsproces terug te komen. Ze deden het omdat Joop dreigde ze anders te ontslaan en nee dan zouden ze geen ontslagvergoeding mee krijgen, maar een trap na. Nee de mensen die Joop en de zijnen nog in bescherming nemen hebben groot gelijk, hij verdient het voordeel van de twijfel er is nog niks bewezen. Maar niet alleen Joop is hier schuldig aan, ene Lenie Thijs hield Joop jarenlang dusdanig uit de wind dat hij zijn gang kon gaan, deze mevrouw houdt nu ergens anders huis heb ik begrepen.
@Ben op dinsdag 10 februari 2015 om 10:08:
Berry gaf op 2 februari al aan, dat hij het rapport nog eens goed ging
lezen. Normaal is meneer rap van tong, maar ik vindt het nu opvallend stil,iets wat we niet gewend zijn op de Weblog, als berry mee doet aan de discussie!
Misschien heeft dat wel te maken met dat gesprek Javier
@Ben op dinsdag 10 februari 2015 om 10:42:
Duidelijk!
@ Javier
even een reactie want daar vraag je om. Nou j emag best weten dat ik eigenlijk niet zoveel heb met “sfeer onderzoeken” ! De “sfeer” bij SSH tenminste die ik toen heb ervaren was “strak en gediciplineerd” . Tja dan kan er best wel eens “harde taal” worden gesproken! No nonsense sfeer..
Goed de management stijl wordt in het sfeer onderzoek beschreven en die is voor meningeen dus verkeerd uitgevallen. Ik zie meer in een “feiten onderzoek”. Daar zal worden gerapporteerd op feiten relaas en daar heb je vlg. mij meer aan.
Sfeer is vaak emotie en vanuit emotie conclusies trekken is vaak een slechte raadgever. Nogmaals ik was 2 dagen in de SSH-keuken aanwezig en weinigen hebben mij daarin gevolgd! Ik heb daarom ook enig “recht” van spreken. Vandaag weer een ED-artikel waar oud-medewerkers van hun emotie spreken. En geloof me: een verhaal heeft vaak 2 kanten. Ik wacht graag op feiten. Overigenss als je in de sfeer raportage het weerwoordt leest van de v/m directeur dan ga je toch achter je oren krabben! Welles / nietes ? Hopelijk ben ik nu weer die meneer van rap van tong! Gr. Berry
Nou Berry dat weerwoord van de directeur klopt niet helemaal en mocht er ooit een rechtzaak komen zal ik onder ede verklaren hoe hij met mij om gegaan is!
@Lisa op woensdag 11 februari 2015 om 09:41:
Ik sluit me helemaal bij je aan Lisa. Zoals deze man met “zijn” personeel omsprong, zo gaan mensen niet eens met hun hond om. Ook in mijn geval is hij te ver gegaan. Het is voor mij 11 jaar geleden maar herinner me alles nog als de dag van gisteren.
Het zit me eigenlijk ook behoorlijk dwars dat hij een dikke oprotpremie krijgt terwijl ik na 11 jaar nog steeds zit te wachten op mijn oprotpremie. Het was destijds nog een “melkertbaan” en als je van daar uit door stroomde (al dan niet gedwongen) naar een reguliere baan zou je een premie krijgen. Ik weet dat er meerdere collegae niets hebben gekregen. Vraag me nu toch wel af waar dat geld allemaal naar toe is gegaan?!!
@ beste Lisa als er in juridische zin fouten zijn gemaakt dan beslist inderdaad de rechterlijke macht daarover! In hoeverre er ooit een rechtzaak gaat komen kan ik niet beoordelen maar een ding is zeker; gelukkig leven we hier in een rechtstaat en niet in een of andere bananen replubliek. Hopelijk komen straks bij een extern onderzoek de werkelijke feiten naar boven en dan kan worden bekeken welke compenserende maatregelen ( al of niet opgelegd door de rechter ? ) kunnen worden genomen. De overgang van de SSH ( aan de Hoefkens ) naar de “BOA”-organistaie ( Weg op den Heuvel ) heeft vele ontslagen / afvloeiings regelingen opgeleverd. En die periode heeft veel verliezer opgeleverd. Menigmaal is door de politiek geïnformeerd naar het personeel wat moest afvloeien en ook wij als politiek kregen de mededeling dat alles correct verliep. Er waren wel wat moeilijk herplaatsbare, maar toch! De organisatie moest afslanken. Het verhaal van bijv. Bert van Heugten is / was bekend. Atlant stuurde hem aan en “werken” in ’t Patronaat werd gedoogd. Gr. Berry
De reacties van Van Stiphout zijn regelrechte leugens, zelfs in zijn verweer schrijft hij nog leugens. Dat is waar de man van leeft hij hangt van leugens aan elkaar. Maar als je alleen maar leugens verteld moet je het wel goed onthouden wat je tegen iedereen verteld.
Vorige week een WOB- verzoek gedaan, en wil vragen aan iedereen die betrokken is geweest bij de SSH dit te doen. Wil weten wat er in mijn persoonlijk dossier staat.
@ben veel succes met je WOB-verzoek, maar ik hoop voor je dat dhr van S dit berichtje niet leest (over dat hij in jouw ogen een notoire leugenaar is) want je zit juridisch gezien op randje van smaad.
Stadswacht beste leerbedrijf 2012
Die Van Stiphout heeft er echt een puinhoop van gemaakt, ook van mij is er geen personeelsdossier. Waar is dan mijn beëindigingsovereenkomst gebleven. Leugen van Alex van der Westerlo die altijd vol heeft gehouden dat er wel personeelsdossiers waren.
Vanavond was er een ingelaste commissievergadering van de gemeenteraad over de rapportage inzake de stadswacht. Voormalig stadswacht Ben Nijp (die het bovenstaande gastblog schreef) sprak de vergadering toe en maakte daarmee gebruik van het spreekrecht. Hieronder zijn toespraak:
Even terugkomende op het disfunctioneren en de meegekregen gouden handdruk van 75.000 euro.
In tegenstelling van de stadswachten zelf valt de directie onder het ambtenarenrecht volgens mij.
Is er alleen sprake van disfunctioneren vraag ik mezelf af?
Gezien de diverse berichten die ik lees is er zelfs mogelijk sprake van strafbaar handelen door de directie. ( Dit zal dan onderzocht en aangetoond moeten worden!)
Maar er vanuit gaande dat daar inderdaad sprake van zou zijn, is het des te belachelijker dat er een ontslagvergoeding wordt meegegeven, daar waar sprake zou moeten zijn van ontslag op staande voet, en een eventuele vervolging van het OM. Correct me if I’m wrong.
@frudje frot Hieruit blijkt dus dat de constructie die door het college wordt verteld niet klopt. Fraude is niet aangetoond dus aangifte is moeilijk. Disfunctioneren is echter wel een reden voor ontslag op staande voet en daarom ook mijn opmerkingen over de afkoopsom. Bovendien blijft Van Stiphout in dienst tot hij met pensioen gaat en dat is per juli dit jaar ben ik gister achter gekomen. Steeds wordt er door het bestuur gezegd dat er anders sprake zou zijn van een langdurige rechtsgang maar dat is niet de waarheid als je het arbeidsrecht er goed op na leest had hij kunnen worden ontslagen. Zelfs zonder tussenkomst van het UWV.
@Ben Klopt disfunctioneren is al genoeg reden voor ontslag.
Alleen heb ik begrepen dat men verzuimd heeft ook bij v. Stiphout een persoonsdossier aan te leggen. Dit is een fout van het bestuur (college) en dat werkt in zijn voordeel bij een eventuele rechtszaak m.b.t. zijn ontslag.
Echter als men alsnog kan aantonen dat er strafbare feiten zijn voorgevallen onder zijn directe verantwoording kan men dit alsnog “herstellen” lijkt me.
De reden die Blanksma aangeeft dat een vergoeding bij de kantonrechter hoger zou kunnen zijn, slaat m.i. nergens op aangezien een eventueel ontslagzaak bij de bestuursrechter zou komen, en daarbij is sinds 2013 door de CRvB een ontslagvergoeding ( kantonformule voor ambtenaren) gemaximeerd op 75.000 euro.
Maar je hebt gelijk, het ontslag is wel een heel vreemde constructie zo.
Daarbij denk ik dat B&W zo ermee weg wil komen, en hun eigen verantwoording onder het tapijt wil vegen. Men heeft namelijk flinke steken laten vallen.
Onderzoek Stichting Stadswacht Helmond
Uit een eerste sfeerbeeld dat door een onafhankelijk onderzoeksbureau was opgetekend kwam het beeld naar boven dat er jarenlang een angstcultuur heeft geheerst binnen de Stichting Stadswacht Helmond. Een onbegrijpelijke en vooral onacceptable situatie voor de Helmondse VVD. Wij zijn dan ook blij te horen dat het college doortastend heeft gehandeld en direct maatregelen heeft getroffen. Zo was de werksituatie voor de directeur onhoudbaar geworden en is daarmee tot een passende oplossing gekomen. Uiteraard wil de VVD het onderzoek graag met feiten gestaafd zien. Maar het belangrijkste voor de VVD is nu de blik vooruit, op de toekomst gericht. Het vertrouwen binnen de Stichting Stadswacht moet hersteld worden en het is zaak dat de medewerkers weer met vertrouwen en plezier naar hun werk gaan. De VVD stelt de vraag wat gaat een duur feitenonderzoek nog opleveren?
Nu de hoofdrolspeler niet meer werkzaam is, wat kunnen de consequenties van een onderzoek dan nog zijn? De VVD wenst niet per definitie mee te werken aan weer een onderzoek dat tienduizenden euro’s kost. Vandaar dat de VVD niet onvoorwaardelijk voor een extern onderzoek heeft gestemd. De opdracht en de daarbij behorende kaders dienen vooraf duidelijk te zijn. De gemeenteraad heeft laten zien dat de Stichting Stadswacht Helmond de raad zeer aan het hart gaat door unaniem tot een besluit te komen. Hierdoor zal er het door de hele gemeenteraad gewenste onderzoek komen. Een commissie vanuit de raad zal hiervoor de opdracht en bijbehorende kaders vooraf formuleren.
@VVD Helmond Jullie waren tegen elke vorm van onderzoek. Ik ben het met jullie eens dat er feiten op tafel moeten komen, want de hoofdrolspelers zijn niet weg. Er is er slechts 1 weg en er zitten nog twee die hetzelfde functioneerden als de directator.
Nimmer is jullie intentie geweest om mee te werken aan eenonderzoek, is door jullie raadslid al direct gezegd en met een toon waaruit hij liet blijken dat de VVD niet wilde onderhandelen. Nou blijkt de VVD al een van de corrupte partijen van ons land en als ze het pluche op zouden moeten geven geven ze niet thuis.
Het optreden van uw raadslid tijdens de commissievergadering was er alleen op gericht om te voorkomen dat het college in de problemen zou komen. Jullie werden daarbij nadrukkelijk gesteund door het CDA. Ik ben het met u eens dat we nu naar de toekomst moeten kijken maar daarvoor hebben we wel het vertrouwen van de medewerkers voor nodig en zolang er medewerkers zijn die de interim- directeur niet vertrouwen gaat het niet goed.
Men heeft argwaan ten opzichte van de Stiphout clan die is blijven zitten en daarom moeten de feiten boven tafel komen.
Ik heb vorige week een gesprek met de interim- directeur gehad en weer werd er mij een leugen verteld door iemand van de Stiphouclan, dus de ellende is nog lang niet over. En om het af te sluiten hebben de Stadswachten niet jullie schijnheiligheid nodig maar jullie hulp.
Onbegrijpelijke en hypocriete reactie van de VVD. Het maakt alleen maar méér duidelijk dat slechts een middel overblijft: een raadsenquete. Laat de hoofdrolspelers maar onder ede verklaren wat hun rol is geweest. Duidelijk is dat de huidige coalitiepartners VVD, CDA,GL en SP nu een schijnheilige rol spelen, schandalig.
Advies: Rekenkamer moet onderzoek Stadswacht doen
De huidige situatie bij de Stadswacht moet worden onderzocht door de rekenkamercommissie en daarmee een extern bureau. Dat is het advies van een werkgroep van 6 aangestelde gemeenteraadsleden. Morgenavond neemt de gemeenteraad een besluit. Want aan het eind van die raadsvergadering komt deze motie (pdf) aan de orde. Die werd door alle fracties in de gemeenteraad ondertekenend.
Melkertbaantjes creeren koste geld, nu weer een onderzoek blijft een bodemloze put voor wat…….,
Zoals gisteren aangekondigd, wordt vanavond besloten wie het onderzoek naar de Stadswacht gaat doen.
Voor wie alle ins en outs wil weten: het raadsvoorstel (pdf). Op pagina 5 de 3 mogelijke besluiten.
De gemeenteraad is vanavond akkoord gegaan met een onderzoek over de Stadswacht door de Rekenkamercommissie, geen Raadsenquête dus
Op bladzijde 1 van het raadsvoorstel staat onder het kopje “Doelstelling onderzoek” onder meer de vraag “waarom heeft het zo lang geduurd voordat signalen naar buiten kwamen”. Dit is denk ik het belangrijkste punt. Waren signalen vlot naar buiten gekomen, dan had het nooit zo kunnen escaleren. Omgekeerd: als het niet eenvoudiger wordt gemaakt om aan de bel te trekken, kan er in de toekomst opnieuw van alles misgaan.
Niet om de discussie over Atlant te heropenen, maar ik zie wel raakvlakken met wat daar gebeurt. Vorig jaar september bracht de Nationale ombudsman het rapport “Oog voor mensen met een arbeidsbeperking” uit. Daarin staat dat gemeentes te weinig zicht hebben op het lot van mensen in de sociale werkvoorziening. Die mensen kunnen met hun klachten nergens terecht. Ja, intern bij vertrouwenspersonen. Maar dat werkt alleen goed op papier, niet in de praktijk.
Leidinggevenden over een afhankelijke doelgroep hebben veel macht. Zonder tegengas van buitenaf loert het gevaar van misstanden. Daarom is het essentieel alle drempels weg te nemen die signalen over eventuele misstanden in de weg staan. Ik hoop dat het onderzoek van de Rekenkamercommissie daaraan zal bijdragen.
Atlant Groep is niet sociaal. Mooie praatjes naar werkgevers toe om werk binnen te slepen en daar dan maar mensen neerzetten onder erbarmelijke omstandigheden omdat het allemaal niets mag kosten.