Tijdelijke opvang van 110 vluchtelingen
B&W heeft besloten het COA te helpen met 2 tijdelijke noodlocaties 110 vluchtelingen uit Syrië, Eritrea en Afghanistan tot 1 september worden opgevangen in Helmond. Het gaat om uitbreiding van de locatie Dr. Knippenberg waar nu vluchtelingen uit Oekraïne zijn ondergebracht. Hiervoor wordt momenteel het bijgebouw “Het Engelse Paviljoen” aangepast voor de opvang van 70 personen vanaf half maart. Na 1 september worden in dit gebouw Oekraïense vluchtelingen gehuisvest.
De tweede locatie komt aan de Mierloseweg 140 (voorheen Fung Loy Kok Taoist Tai Chi). Daar opent eind februari het COA een noodopvang om hiermee de druk op de asielzoekerscentra in Nederland te ontlasten. Hier worden 40 jonge vluchtelingen ondergebracht.
De buurtbewoners zijn hierover vandaag schriftelijk geïnformeerd. De 2 brieven voor de omwonenden in de voormalige Knip en in het pand aan de Mierloseweg. Omwonenden van de Mierloseweg kunnen zich aanmelden voor een informatieavond op dinsdag 30 januari. Voor omwonenden van de Nachtegaallaan is dat een dag later. Beide opvanglocaties worden volledig door het COA beheerd.
64 reacties:
Bleef het hier maar bij…..
De sluizen blijven wijd open staan, er staan er nog miljoenen te trappelen.
Houd deuren en ramen gesloten sluit je dochter op en haal je auto leeg. Neem een hogere inboedel verzekering en pas op voor zakken rollers in wc de bus
Op de zwanebeemd is ook wel plek in de straat van de burgemeester
Wat goed dat alle Nederlandse gemeentes de druk in Ter Apel etc verlichten. Als elke gemeente iets doet, lossen we de problemen eerder op dan nu. Je zult maar gevlucht zijn en nergens terecht kunnen. Ik zal me aanmelden als vrijwilliger. Het heeft niets te maken met een grotere instroom. Het is een opvangcrisis.
Dan mag onze nieuwe regering gaan verzinnen hoe ze de instroom gaan beperken. Veruit de grootste groep is arbeidsmigrant en die kunnen we geen dag missen in dit land omdat we zelf dat werk niet uitvoeren. En in de tussentijd zorgen we als land ervoor dat we de overbelaste gemeentes steunen in de opvang van vluchtelingen.
Mensen die echt hulp nodig hebben moeten we helpen, maar hier wordt voor iedereen de deur op gezet, ten koste van eigen volk .
De criminaliteit schiet als een gek omhoog en er wordt veel te weinig aangedaan!
@Menselijke opvang op woensdag 24 januari 2024 om 17:14 uur:
Gewoon terug.
Geen status meteen op het vliegtuig.
Geen familie hier laten komen.
Oorlog voorbij binnenn6 maanden terug P.s wel eens gezien hoe groot Oekraïne is
Dichterbij huis vluchten is daar geen probleem.
Het COA beslist en B & W bessluiten de vluchtelingen gastvrij te
ontvangen en te huisvesten.
Welkom dames, heren, jongens en meisjes uit Syrie,
Eritrea en Afgahnistan.
Welkom in gastvrij Helmond.
Niet elke reageerder is het eens met B & W.
@Zusje op woensdag 24 januari 2024 om 16:13 uur:
Probeer z.s.m. te verhuizen!
@Zusje op woensdag 24 januari 2024 om 16:13 uur:
Plaats genoeg bij haar in de tuin, zwembad eruit, weer meer plaats voor opvang in tuinhuisjes daar.
Wat een waardeloze beslissing.
Zogenaamd tijdelijk, hoezo dan?
Gaan ze na 1 september terug naar ter Apel?
Feitelijk geeft B&W “zogenaamd” de garantie dat na 1 september deze mensen ineens verdwenen zijn.
Minofmeer mogen we aannemen dat er ook geen bijkomen, of daarna hun plek innemen.
Wel komen er blijkbaar nog wat Ukrainers bij.
Ik ben natuurlijk al veel langer tegen elke opvang van welke “vluchteling” ook.
Maar ik wil na 1 september dus geenSyrier of Eritreer of Afghaan meer zien. Dat is belooft.
En laten we heel duidelijk zijn, we zijn menselijk, maar islam hoort sowieso dus niet thuis hier. Waarom zitten die lui niet in Pakistan of Iran of rest van die bende?
Voor Ukrainers geldt dat deze volgens mij beter geholpen zijn in Polen, betaald door ons.
En die “jongeren” aan de Mierloseweg?
Zijn die zonder nationaliteit?
Hoe jong zijn die dan?
Hoe komen die in hemelsnaam hier terrecht.
Mensensmokkel.
Wanbeleid.
In bv Denemarken speelt dit niet, in Polen ook niet. Stikstof speelt daar ook niet.
Toeval?
Nee, het is wanbeleid. Onze linkse EU overheid wil gewoon niet.
@Andre
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Bijna eng hoe je het hebt over “die lui”. Natuurlijk koren op de molen van de PVV – petjes. Grootspraak die er bij de simpele zielen wel ingaat, maar die er nu al snel achter komen dat de eerste verkiezingsbeloftes worden gebroken. De wereld is toch echt wel wat ingewikkelder dan dat jij stelt. Mag je mij best een huilstruik noemen.
Hier zal niet iedereen blij mee zijn…
Daar gaat de WOZ waarde van je woning met een opvang in de buurt….tot 9% blijkt uit onderzoek…
Oftewel protest aanteken op je aanslag…
Ik ben helemaal klaar met de dwang en drang.
Ook dit wordt ons weer gewoon door de strot geduwd.
Gemeente Helmond heeft te maken met vele arbeidsmigranten in Rijpoolberg (en omstreken), Oekraïners in de opvang en de vluchtelingen aan wie eerder al onderdak en verzorging is verschaft (nog steeds?). Ondertussen wordt veel tijd, geld en energie gestoken in het aantrekken van expats. De Hellemonders die al jaren wachten op een betaalbare woning kunnen de rambam krijgen. Ik vind het niet kunnen en het draagvlak om nog mensen op te vangen is helemaal weg. Deze ontwikkeling is écht slecht.
@Joep
Van een lage WOZ waarde heb je toch alleen maar voordeel? of bedoel je wat anders?
Beste allemaal,
De gemeente Helmond (de burgemeester) hanteert nu de noodmaatregel om de extra opvang snel te realiseren. In Eindhoven is dat op dezelfde manier gebeurd en daar heeft burgemeester Dijsselbloem vanuit betrokken buurtbewoners flink kritiek gekregen. Het punt dat mensen achteraf zijn geinformeerd en voor een voldongen feit zijn gesteld was één van de belangrijkste punten van kritiek. Ik kan me daar iets bij voorstellen.
Het college van Helmond geeft iedereen de gelegenheid zijn of haar visie persoonlijk te geven tijdens een tweetal bijeenkomsten. Ik zou zeggen, ga daar naar toe en praat met de burgemeester. Dat levert in dit geval misschien rendement op. Voor de omwonenden van de Mierloseweg bestaat de gelegenheid hiervoor op 30 januari. Wel even voor zondag opgeven via: https://www.helmond.nl/noodopvangmierloseweg
Buurtgenoten van de Nachtegaallaan kunnen zich opgeven via:
https://www.helmond.nl/noodopvangnachtegaallaan. Zij kunnen op 31 januari hun mening geven.
Ik ga in elk geval naar de sessie van 31 januari en hoop u daar te treffen.
Hartelijke groet.
@Roland op donderdag 25 januari 2024 om 07:23 uur:
Als je toevallig bedacht had om te gaan verhuizen, en je huis wordt bijna 10% minder waard… Kost je dat tussen de 30000 en 40000 uitgaande van een huizenprijs van 3 tot 4 ton…
Bij de gemeente zullen ook niet blij zijn als de halve wijk daar protest gaat aantekenen op hun woz..ze zullen er wat mee moeten ..is gewoon aangetoond dat je waarde van de woning er door daalt…
@Andre op woensdag 24 januari 2024 om 22:33 uur:
Stoere taal. Je hebt de profielschets van de nieuwe
burgemeester nog niet kunnen lezen.
@Joep
Er zijn mensen uit Oekraïne die een waardedaling van 100% hebben op hun huis. Het is maar waar je je druk over maakt in het leven, of althans je eigen leven.
@Joep op donderdag 25 januari 2024 om 10:15 uur:
Er zijn voor- en nadelen.
Nadeel: Gemeente Helmond. Misschien verlaging WOZ-waarde.
Nadeel: Huidige bewoners van een koopwoning in Helmond.
Voordeel: Geinteresseerden in een koopwoning in Helmond.
Misschien wilt u uw huis verkopen?
Misschien nadeel?
@Zusje op woensdag 24 januari 2024 om 16:13 uur:
Daar zullen ze niet neer gezet worden
Ach 110 personen erbij in Helmond. Waar maken jullie je druk om.
@Roland op donderdag 25 januari 2024 om 11:55 uur:
Tja als je niets hebt wat door de gemeente afgebroken wordt hoef je je ook niet druk te maken…
De gemeente Helmond is er niet voor hun eigen burgers, deuren open en zonder overleg met de omgeving wordt dit zoals hierboven al aangegeven door de strot geduwd. Bij de beleidsmakers zelf komt een opvang niet in de buurt …not in my backyard.. maar wel met het vingertje wijzen hoe slecht je wel niet bent als je tegen zo een grootschalige opvang bent… Je gaat nu teveel mensen op een plek zetten dat gaat problemen geven ook onderling, allemaal Oekraïense vrouwen daar ga je dan een hoop kerels die al tijden geen vrouw gezien hebben bij zetten… Zet lekker een tent neer in Brandevoort of zwanenbeemd, Stiphout…
@Joep op donderdag 25 januari 2024 om 21:35 uur:
Wel erg eenzijdig allemaal.
Zou Blanksma eerst hebben moeten overleggen
met de (alle) bewoners?
Als zij aan jou advies had gevraagd
was het meteen duidelijk. Geen huisvesting toegestaan.
Wat vreemd toch… Meer dan honderd mensen moeten maar even een plek, daarbij nog eens 40 “jongeren.”
Volgens sommigen valt de asiel namelijk best wel mee, merendeel is arbeidsmigranten of kennismigranten.
Nee, maar 5000 zijn vluchtelingen.
Wat vreemd om dat hoog te houden, terwijl de instroom in ter Apel ongeveer 900 per week is.
Jammer dat Helmond kiest voor klakkeloos uitvoeren van onnodige opdrachten van bovenaf. Waarom geen statement maken.
Gewoon weer verhaaltje van “we moeten dit doen, onze plicht roept, fatsoen”.
Zullen we nou eens stoppen met liegen?
die school in de prins karelstraat 98a uilenburcht tegenover de fonkel staat leeg daar kunnen er veel in
Kunnen ze niet beter eerst voor de ouderen zorgen inplaats van die mensen .die krijgen nog geen zorg of veel te weinig.staat nu weer in de. Krant
@plek zat op vrijdag 26 januari 2024 om 07:48 uur:
De noemden we vroeger al de Turkenburcht.
Hebben Marko, Roland, Brandevoorter, Stappert zich al aangemeld om er een paar in huis te nemen?
@Gerard Luijten op vrijdag 26 januari 2024 om 21:46 uur:
Heeft de gemeente Helmond aan iemand gevraagd
om een of meerdere vluchtelingen in huis te nemen?
Jij bent ook niet gevraagd!
In overleg met het COA wordt door de gemeente
passende huisvesting aangeboden.
Als je het daarmee niet eens bent kun je
ook wenden tot B & W.
@Marco., Gérard legt de val heel duidelijk bij jullie linkse deugers neer. Jullie zien geen bezwaren en nemen anderen de maat.
En nu wordt er gevraagd om te leveren, en geef je niet thuis. ’t bekende verhaal. Herinner me een grote pro-asiel betoging. Er werd betogers gevraagd of ze er zelf eentje in huis zouden nemen. Lachwekkend hoe snel hun praatjes verstomden. De grootste deugers kregen zelfs een echte asielzoeker ter plekke aangeboden. Resultaat, niet 1 reageerde positief.
En dat is het voor wat links activisme betreft, ’t moet altijd door anderen gedaan of betaald.
Zelfde met paginagrote advertentie van linkse elitaire die tonnen verdienen zoals Jan Mulder, Dolf Jansen. Het staat jullie allemaal volkomen vrij om vrijwillig meer belasting te betalen of om je geld weg te schenken. Maar houd je smoel vwb anderen.
@Andre op zaterdag 27 januari 2024 om 18:05 uur:
Het CAO legt een hulpvraag neer bij de gemeente,
B & W beslist.
Wat is daar fout aan?
De gemeente heeft aan geen enkele inwoner
individueel huisvesting gevraagd voor
degenen die noodgedwongen
in Helmond huisvesting ontvangen.
@Andre
“Jullie linkse deugers”…Dat klinkt een beetje als “If you’re not with me, then you’re my enemy”. Wist je dat er meer politieke smaken zijn dan links en rechts? En dat de wereld niet zwart – wit is? Ik moet blijkbaar mijn smoel houden. Ik ken je verder niet maar ik heb niet het gevoel dat er een politiek zwaargewicht verloren gaat aan iemand die mensen met een andere mening of althans niet een gelijkluidende liever niet aanhoort. En dat is nou net het probleem. Consensus ken je niet. Ik vind het persoonlijk ook ongelooflijk wat hier voor een posts op het Weblog mogen worden geschreven waarin echte iedere vluchteling wordt neergezet als zakkenroller, inbreker of verkrachter.
@ Hanneke Hegeman
Wat is dat toch met jou
Sta jij soms op de lionlijst van de gwmeente Helmond?
Sorry…op mijn telefoon typt het moeilijk.
Ik bedoelde dus echt: sta jij soms op de loonlijst van de gemeente Helmond?
@Andre op zaterdag 27 januari 2024 om 18:05 uur:
“Herinner me een grote pro-asiel betoging. Er werd betogers gevraagd of ze er zelf eentje in huis zouden nemen. Lachwekkend hoe snel hun praatjes verstomden.”
Ik ben de vraag of men zelf iemand in huis wil nemen vaker tegengekomen, maar heb nooit begrepen wat daar de gedachte bij is. Hopelijk kun jij het me uitleggen.
Er zijn vast wel mensen die vinden dat jij recht hebt op jouw plekje in de Helmondse samenleving, maar die jou niet in huis willen nemen. Wat zegt dat over jou en wat zegt dat over die mensen?
@Sander Lam op zaterdag 27 januari 2024 om 22:00 uur:
Sander, doe nou niet alsof je het niet begrijpt waar deze vraag vandaan komt, wellicht omdat er makkelijk door bepaalde mensen geroepen wordt dat er “ gedeugd” moet worden, terwijl men zelf niet in de buurt woont en zelf geen negatieve gevolgen ondervindt van een beslissing van een B&W waar binnen Helmond gezien de uitslag van de landelijke verkiezingen 75 % van Helmond niet op stemt
@Sander Lam op zaterdag 27 januari 2024 om 22:00 uur:
Het gaat om een hypothetische vraagstelling.
Als die vraag wordt gesteld kun je rustig ja antwoorden.
De vraagsteller begrijpt je reactie toch wel.
@Joep op zaterdag 27 januari 2024 om 22:47 uur:
Ik begrijp het oprecht niet. Anders had ik de vraag niet gesteld.
Als het gaat om wat jij aanhaalt, dan moet de vraag zijn of men bereid is asielzoekers in de eigen straat toe te laten. Als pro-asielbetogers daarop “nee” zeggen heeft Andre een punt.
Maar er werd gevraagd of ze bereid waren asielzoekers in het eigen huis op te nemen. Dat is iets totaal anders. Als pro-asielbetogers daarop “nee” zeggen, wat zegt dat nou over de pro-asielbetogers of over de asielzoekers? Ik kan er geen conclusie aan verbinden. Jij wel?
Zie ook de reactie van @Marko op vrijdag 26 januari 2024 om 22:08 uur.
@Joep op zaterdag 27 januari 2024 om 22:47 uur:
En degenen die negatieve gevolgen menen te gaan
ondervinden weten daarop geen plausibele
reactie te geven.
Gewoon stemmingmakerij.
Sorry Joep.
@Marko op zaterdag 27 januari 2024 om 23:25 uur:
Geen plausibele reden van negatieve gevolgen? …..
Genoeg voorbeelden wat er gebeurt als er te veel asielzoekers op 1 plek ondergebracht worden…
53.400 euro per jaar kost een asielzoeker in de noodopvang de Nederlandse belastingbetaler.. zie site COA.
Ben je omwonende, wordt je huis tienduizenden euro’s minder waard… is ook gewoon aangetoond…
Voor sommige is dat stemmingmakerij, want dat staat waarschijnlijk haaks op hun verdienmodel, gezien de enorme kosten is er iemand die er financieel beter van wordt…
Welke positieve gevolgen gaan de omwonenden ervaren bij de komst van 110 Afghanen, Eritrese en Syrische asielzoekers?
@Tess op zaterdag 27 januari 2024 om 19:38 uur:
Dag Tess,
Nee, dat sta ik niet en daarom kan ik vanuit de burger onafhankelijk mijn visie geven op zaken die ik tegenkom of waar ik zelf mee wordt geconfronteerd. Ik ben in Helmond geen lid van een politieke partij, ik ben ook niet vóór of tegen een partij. Als het nodig is, benader ik raadsleden van alle partijen.
Waarom ik dit doe? Omdat de overheid, ook het gemeentebestuur van Helmond, wil dat inwoners participeren ofwel meepraten of meedenken aan (mogelijke) oplossingen. Participeren noemen ze dat. In deze context hebben wij zelf een mogelijkheid die verder gaat dan één keer in de vier jaar een stadbestuur te kiezen.
Daarbij vind ik dat burgers volledig moeten worden geinformeerd over zaken die hen aangaan. We krijgen te vaak eenzijdige informatie en daar heb ik een hekel aan.
Is dit een antwoord op je vraag? Nogmaals: ik houd me alleen bezig met zaken waar ik zelf mee word geconfronteerd. Dat zijn op dit moment: WMO, leefbaarheid, integriteit, opvolging burgemeester, huisvesting en vluchtelingen. Zo lang ik dit participeren waardevol vind, blijf ik dit doen.
Hartelijke groet.
@Joep op zondag 28 januari 2024 om 00:40 uur:
Willem Holleeder kost de Nederlandse belastingbetaler
miljoenen.
Wat kost Defensie jaarlijks, wat kost Justitie jaarlijks.
En een woning die tienduizenden minder oplevert
koop je voor een lagere prijs. Ga de woning eventueel
tijdelijk verhuren. Talloze potentiële huurders staan
jarenlang op een wachtlijst.
Zodra de vluchtelingen zijn vertrokken naar Ter Apel
of elders zeg je de tijdelijke huur eventueel op.
Vervolgens verkoop je de woning met winst t.o.v.
de aankoopprijs.
Win-win situatie. Elk nadeel heeft zijn voordeel.
Zo’n komst van vluchtelingen biedt juist mogelijkheden.
Bovendien, en daar gaat het om, de vluchtelingen hebben
onderdak.
De gemeente biedt volop oplossingen!
En mogelijkheden.
Onwaarschijnlijk wat de deugers hier weer schrijven.
Nee, de simpele vraag om zelf asielzoeker “op te vangen”.. is te lastig voor een goed antwoord.
Stellen dat door tegenstanders “iedere asielzoeker als dief wordt weggezet”.
Asielzoekers vergelijken met Holleeder.
Waarom zulke rare, bijna humoristische kletspraat?
Omdat de waarheid, de simpele waarheid, niet verdragen wordt.
Asiel, en mislukte integratie, kost meer dan 20 miljard euro per jaar. En dat is inclusief ” voordelen”.
Er is bijzonder veel crimineel gedrag onder nieuwkomers.
Het kost alle woonruimte, waardoor er een giga achterstand is.
Het kost zelfs stikstof.
Het kost zorg
Het kost scholing en educatie.
Het kost veiligheid.
Tenkoste van iedereen die hier al woont en verblijft ( dus ook de aanwezige allochtonen)
Verdragen en wetten worden met boeten getreden, Dublin, illegale mensenhandel etc.
Van heinde en verre mag iedereen een gooi doen naar nu ook Helmonds bed, bad, brood.
De dpreidibgswet, en de houding van Helmond, heeft een aanzuigende werking op al deze negatieve zaken voor de inwoners van Helmond. We kunnen iedere euro maar 1 x uitgeven.
Mijn standpunten leveren op voor Roland, Sander en Marko. Hun standpunten kosten mij, en mijn kinderen, het nodige.
Ziet u ’t verschil?
@Marko op zondag 28 januari 2024 om 09:01 uur:
Marco, jij hebt duidelijk geen koopwoning.
In jou belevingswereld moet je het huis dan maar verhuren en later met winst verkopen… duidelijk nog nooit bij een bank geweest voor een hypotheek…… ten eerste mag je dan je nieuwe huis mits je de hypotheek al krijgt voor 100% belenen wat een mega stijging in maandlasten oplevert. En achteraf mag je voor je huis wat je nu verhuurd 10.4 ipv 2 % overdrachtsbelasting betalen aan de overheid die er nu voor zorgt dat je je huis niet meer kwijt raakt….
Weet je nog die hal waar half Helmond tijdens corona ingeënt is achteraf op het industrieterrein, zet die maar vol bedden, keuken er bij wat sanitaire voorzieningen, zet ze daar maar neer, niemand die er last van heeft en daar gaat het om, de vluchtelingen hebben onderdak. Na september zijn ze toch weg althans dat wordt nu beloofd…
En versta me niet verkeerd, wat er nu zit prima, houden zo, maar niet uitbreiden, overal waar de asielcentra groot worden geven ze enorme overlast, houd het kleinschalig in een woonwijk..
@Andre op zondag 28 januari 2024 om 09:43 uur:
Maak eens een rekensommetje wat het jou en je kinderen
kost als een aantal personen het niet met jou eens zijn
als de gemeente besluit 150 vluchtelingen te huisvesten.
Ook B & W wil dat graag weten.
Tegen de tijd dat je klaar bent met je rekensom zijn
de vluchtelingen vertrokken.
@Joep op zondag 28 januari 2024 om 09:44 uur:
Je zou zo’n huis als beleggingsobject of investering
kunnen beschouwen. Zeker als het te koop staande
huis een waardevermindering van tienduizenden euro’s
heeft.
Die waardevermindering stel jij vast.
Een industriegebied is geen woonomgeving voor
een relatief grote groep personen.
De infrastructuur is daarop ook niet afgestemd.
De genoemde overlast wordt ook veroorzaakt door
autochtonen. Politie en justitie hebben er
handenvol werk mee.
Daar kunnen nog wel ca. 150 allochtonen tijdelijk bij
in Helmond
@Marko op zondag 28 januari 2024 om 10:18 uur:
Echt Marco, volgens mij snap je het niet..
Situatie je woont naast de oude knip, je huis wordt 40000 euro minder waard. Terwijl je idee was ergens anders een ander huis te kopen…dan krijg je nu door een besluit van de gemeente minder voor je huis … diegene die koopt kan er en beleggingsobject van maken…maar zoals ik al zei daar zit 10.2% belasting op dus levert niks meer op. Ik verzin deze cijfers niet is gewoon bewezen, volgens mij het kadaster dat met deze cijfers naar buiten gekomen is…
Is een oude school wel een leefomgeving? Nu opeens kan het niet in een hal achteraf op een industrieterrein, het ging toch om onderdak ?
Overlast wordt veroorzaakt door autochtonen? Zijn gewoon cijfers van het cbs die aangeven dat allochtonen oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit….
Hieronder de berekening wat het Andre en zn kinderen kost.
150 maal 53400 = 8.010.000 euro..
Ze zijn een half jaar hier ..dus 4.005.000 euro
4 miljoen euro belastinggeld 42870 huishoudens in Helmond..
4005000 gedeelt door 42870 huishoudens maakt 93.42 euro belastinggeld per helmonds huishouden…
Jij vind dat er makkelijk 150 bij kunnen, woon jij er naast? Heb jij een mega centrum in de buurt waar je woont, geef nou eens antwoord op wat het mij aan positieve gevolgen oplevert…
Namelijk helemaal niks! Alleen maar nadelen
@Joep @Andre
Allemaal prachtige argumenten en imposante rekensommen maar in the end ben je gewoon niet bereid een ander te helpen. Kan een ander de moord stikken. Ik heb eerlijk gezegd meer problemen met het gratis geld van de 1300 “energietoeslag” die aan Jan en Alleman is uitgedeeld dan aan die paar mensen die hier een tijdje in een verbouwde yogahal verblijven.
@Joep op zondag 28 januari 2024 om 10:36 uur:
Voor wat jouw aandeel in de genoemde berekeningen
betreft adviseer ik je contact op te nemen met
het Ministerie van Financiën, Het Kadaster en de
Gemeente Helmond, afd. financiën.
Leg alle partijen maar uit dat je ernstig wordt geschaad
vanwege een besluit van B & W.
En hoe je eventueel bezwaar kunt aantekenen.
En André betaalt ook diverse zaken die te maken
hebben met belastingen.
Als je dan het belastingaandeel van deze huisvesting
begroot op €100.00 voor hem, ca. €25.00 voor
man, vrouw en twee kinderen is de financiële last
wel te overzien.
De overig door hem te verwachten nadelen betreft
persoonlijke interpretatie. En is niet objectief
te beoordelen.
@Roland op zondag 28 januari 2024 om 11:07 uur:
Je slaat de spijker op zijn kop.
€1.300 energietoeslag is niet lukraak door de gemeente
betaald. Een aantal rechthebbenden zijn/waren af
bekend, de overige ontvangers hebben hun financiële
gegevens moeten verstrekken ter beoordeling.
Och och, zeveren over kosten.
En ’t gaat niet om mijn kosten, of waardedaling woningen. Elke asieleisers kost rond de 80.000 euro per jaar.
En Helmond krijgt gewoon per asielplek betaald, dus ik kijk aleen naar’t totaalplaatje..
Helmond facilliteert door deze opvang het foute uit de klauwen lopende asielbeleid van Links.
@Roland, oh dus iedereen die bezwaar heeft tegen deze opvang wil nooit iemand anders helpen. Wat een zielig argument.
Er worden juist weer nieuwe nootjes ingeladen in Tunesië en Libië, dankzij oa deze opvang in Helmond, in extremis.
Ik vraag me af, waar deze lui na september dan verplicht heen gaan. Wat als er “nergens” plek is? Worden deze mensen per 8 maanden steeds verplaatst? Misschien wel naar een andere, permanente lokatie binnen Helmond.
De belofte is immers alleen aangaande de huidige tijdelijke opvang, dat ze daar weer weg moeten.
Luister, ik ben niet blij met deze toestroom en dit leuren met ongewenste mensen. Al jaren niet, zoals zovele realisten. Geen opvang en terugsturen naar hun regio. Dan droogt de stroom snel op. Dus niet niets doen, zoals mij hier verweten wordt.
De ruimte ligt in Afrika en Azië. Ons geld en investeringen zijn daar een veelvoud waard.
De cultuur is daar ook vergelijkbaar met herkomst.
Mooie oplossing, maar de gehele gesubsidieerde, dik betaalde asiel industrie ngo ’s beginnen meteen te gillen om hun miljarden die ze moeten missen.
Ik stel Helmond voor om een regio in Afrika te vinden om aldaar mensen te ondersteunen. Zo doen we netjes ons ding.
Dus je woont in één van de rijkste landen ter wereld @Andre, waar je je druk kunt maken over prioriteiten als vuurwerk en Sinterklaas. En je wilt feitelijk niets van je hele dikke koek delen met een ander. Want “asiel-eiser”, “ongewenste mensen”, etc etc. Ben dan toch benieuwd wat je je kinderen meegeeft.
@Andre op zondag 28 januari 2024 om 09:43 uur:
Ik wil ook graag dat de overheid meer opvangcapaciteit aanbied voor bejaarden of mensen die geestelijke gezondheidszorg nodig hebben. Die ga ik ook niet in huis nemen. Het feit dat je vindt dat de samenleving als geheel een morele plicht heeft betekent dat je niet vindt dat anderen zich aan die morele plicht mogen onttrekken. Omdat er een ondergrens is aan hoe asociaal je kunt zijn ten opzichte van anderen.
Dus ik zal hem bij deze even scherp stellen: We kunnen niet wegkijken terwijl in de regio al meer dan 95% van de vluchtelingen opgevangen wordt en we internationaal afspraken hebben gemaakt dat wij ook wat mensen opvangen, hoe klein dat aantal relatief ook is. Zo ook in Helmond. Als we als land afspraken hebben gemaakt over opvang van asielzoekers, dan moet je daar op landelijk niveau wat van vinden. Maar hier lokaal verzet gaan plegen terwijl de hoeveelheid op te vangen mensen daar niet minder door doet is asociaal tegenover de gemeenten die wel bereid zijn om hun deel te doen.
Dus ja, laat maar komen en we zorgen dat we ze netjes opvangen en helpen om hun plaatsje te vinden in de maatschappij als ze ooit statushouder gaan worden. En verder moeten we ze behandelen als elke andere inwoner, ook als ze over de schreef zouden gaan waar jij zo bang voor bent.
@Michiel van Geel op zondag 28 januari 2024 om 22:41 uur:
Dag Michiel,
Ik deel je visie dat we de morele plicht hebben mensen in noodsituaties te helpen. En dat doen we in Helmond ook, zonder problemen!
De weerstand die nu in de straten van Helmond Noord klinkt, vindt zijn bron in het feit dat de inwoners voor een voldongen feit zijn geplaatst. Achteraf informeren en niet zoals op 16 november tijdens een bijeenkomst met buurtbewoners (zie mijn eerdere column hierover) is beloofd ‘als er nieuwe ontwikkelingen zijn’. Dus vooraf of in ieder geval tijdig zodat er ‘verbinding’ zou zijn. Die was er, maar is dus nu in de prullenbak gegooid. En kom nu niet met het antwoord ‘dat het een noodsituatie was’ of ‘dat het COA de opvang regelt’ de locatie is van de gemeente Helmond en daar waren de plannen al veel langer bekend! Inwoners zijn gewoon met opzet gepasseerd en het is aan het gemeentebestuur (ook aan de raadsleden die op 16 november aanwezig waren) deze blunder uit te leggen zodat het beschadigde vertrouwen wordt hersteld waarmee draagvlak voor de opvang van nog meer vluchtelingen ontstaat.
Ik zou zeggen, doe je best. Je was op 16 november niet aanwezig, een aantal van je collega’s wel.
Hartelijke groet.
@Andre op zondag 28 januari 2024 om 09:43 uur:
Makker, staakt uw wild geraas.
Even voor de deugers zomaar een vraag:
Hoeveel (oorlogs) vluchtelingen, asielzoekers, gelukszoekers, beterlevenzoekers en alle andere “zoekers” moeten we opvangen in Helmond?
Is 50k genoeg? 100k? 200k? of is het onbeperkt?
Wat ik bedoel te zeggen is dat hoe goed jullie bedoelingen ook zijn, je kunt niet onbeperkt (wat nu dus gebeurt en blijft gebeuren) iedereen binnen halen en opvangen, dat gaat niet!!!
@Twanneman op maandag 29 januari 2024 om 10:51 uur:
Op dit stukje aarde wonen miljoenen mensen.
Wie had het eens over Vol = Vol.
Toen waren er 12 miljoen.
@Twanneman
Goeie vraag. Ik vind dat je je primair moet richten op hen die in eigen land het leven niet zeker zijn. Daarvoor moet altijd plek zijn, een fatsoenlijke benadering en een fatsoenlijke opvang. Getallen zijn niet te noemen want als het moet er is plek genoeg. Zie Oekraïners en zie langer geleden inwoners uit voormalig Joegoslavië.
@Marko en @Roland,
Onbeperkt dus.
Nou dan bereid je maar voor op maatschappelijke en financiële ontwrichting in de heel nabije toekomst, sorry, maar een andere uitkomst is dan niet mogelijk.
@Twanneman
Jij vindt blijkbaar dat als er 110 vluchtelingen komen (0,1% van 94000 inwoners) dat al veel. Dus liever die meneer uit Iran laten bungelen aan een hijskraan? Of jammer voor die mevrouw uit Oekraïne die een raket op haar dak kreeg. Ik hoop dat je blij bent me een kenteken op naam, aandacht voor Zwarte Piet, vuurwerk en de dierenpolitie.
@Roland op maandag 29 januari 2024 om 13:19 uur:
Manman echt jullie nemen iedereen de maat die tegen opvang is, het gedeug is eindeloos, eindeloos opvang voor heel Afrika want we hebben het hier zo goed….
Het gaat met die achterlijke opvang over een aantal zaken zoals Hanneke al aangaf er is geen enkel overleg met de omgeving geweest wat wel beloofd is… het wordt de mensen door de strot geduwd, dan krijg je weerstand, ook omdat het te grootschalig wordt. Met alle negatieve gevolgen van dien.
Ik heb je nu al 3 keer gevraagd: woon je er in de buurt? Makkelijk bepalen wie er deugt of niet als je zelf geen last ervan ondervindt omdat je aan de andere kant van de stad woont , jullie bepalen wel ff of het verantwoord is dat men een waardedaling op de eigen woning krijgt, want we hebben het zo goed …
Ben je ooit in Budel geweest? Ik heb er familie, de verhalen van de ellende en overlast kun je een hele klant mee vol zetten, dat de honden er geen brood van lusten. 1500 man zitten daar en het loopt helemaal uit de hand…met de apothekers uit Aleppo en andere raketgeleerden die hier de cultuur komen verrijken… Oekraïners geen probleem heeft niemand last van maar wat je nu in huis haalt succes er mee ik voorspel zelfs oorlog tussen de Oekraïense vluchtelingen en de raketgeleerden…
@Andre op zondag 28 januari 2024 om 09:43 uur:
De ‘linksen’ noem jij zeveraars over kosten.
Bekijk je reactie van 28 januari, 09.43 u.
eens.
Aan het slot van je betoog maak je er zelf
een opmerking over dat de beslissing om mensen
noodgedwongen te gaan huisvesten
aan jou en je gezinsleden het nodige gaat
kosten.
Je bedoelt dat toch financieel gezien?
Tientjeswerk dus.
Moet je daar zo’n drukte over maken?
Je hebt heel andere motieven!
Leg daar daar dan de nadruk op.
@Joep op maandag 29 januari 2024 om 15:09 uur:
Joep je hebt er slapeloze nachten van.
@Joep
Als je de nuance niet kan lezen dan snap ik dat je vooral uit angst leeft.