Vlisco gisteren in De Wereld Draait Door
Gisteravond was Roger Gerards, creative director van de Vlisco, te gast in het tv-programma De Wereld Draait Door. Hij vertelde over de stoffen met opvallende designs die zijn bedrijf in Helmond ontwerpt en maakt en in Afrika verkoopt.
De uitzending van 19.00 uur werd door 1.385.000 mensen van 6 jaar en ouder bekeken. Daarmee stond die op de vierde plaats in de lijst van best bekeken programma’s gisteren. 2 Herhalingen vannacht zorgden voor nog eens 174.000 en 46.000 kijkers. Waarmee dus in totaal al 1,6 miljoen mensen keken.
In het item van 10 minuten dat pure promotie was de Vlisco werd Helmond maar liefst 8 maal genoemd. Aardig detail, 1 van de foto’s die veelvuldig in het item werd getoond, was in 2005 een vraag in onze kennisquiz over Helmond.
Vanaf mei verkoopt de Bijenkorf de producten van dit Helmonds bedrijf.
22 reacties:
Daar zijn we trots op !
Eindelijk Helmond eens positief in het nieuws,daar zijn we inderdaad trots op!!
Godsgruwelijk trots gisteren toen ik het keek. En nu ik het net terugkeek nog steeds. 😉
Geweldig die meneer Gerards.
Wat een super ambassadeur voor Helmond!!
Misschien is het een optie om ook voor deze stoffen een tijdelijke winkelruimte beschikbaar te stellen in het centrum om het winkelpubliek kennis te laten maken met een van onze eigen producten !!
Helmonds Trots.
@redactie. Fantastisch dat jullie op de weblog daar aandacht aanbesteden! Ik heb DWD ook gekeken en inderdaad het was een perfect stukje Helmond promotion! Geweldig.Presentator herhaalde enkele keren de opmerkign dat dit in “Helmond” werd gemaakt. Overigens het is en blijft (worldwide) ook een schitterend product. Vorig jaar met de raadsleden een rondgang bij Vlisco gehad! Indrukwekkend!
Een product wat mogelijk met extra promotion (shirt sponsor HS ?) zeker ook kan groeien in Nederland en verder ?!.En oh ja de redactie van het ED? Die zoekt alleen maar naar negatieve promotion! Hoezo “Helmond Plus”? Prima artikel op de weblog van Helmond. Gr. Berry Smits
@Leny van Muijen op woensdag 9 april 2014 om 12:16:
Da’s een goed idee!
Kijk dat is nou eens positief!
Het zou toch gruwelijk mooi zijn wanneer de Vlisco in samenwerking met een vooraanstaand sneakermerk een paar exclusieve gympen en in gelimiteerde oplage op de markt brengt.
Ik zal ze met trots dragen. 🙂
…en inderdaad een Vliscowinkel in het centrum zou niet misstaan. Nu is er een Vlisco stoffenwinkel op het industrieterrein, begreep ik; een bewuste keus?
@berry smits op woensdag 9 april 2014 om 12:29:
Dankjewel voor het compliment, altijd leuk om te horen. 🙂
De Vlisco-winkel zit op het terrein van de Vlisco zelf. Ik denk dat een winkel in het centrum voor Vlisco niet rendabel is, maar in een leegstaand pand de etalage voorzien van Vlisco stoffen en jurken met een verwijzing naar Vlisco, dat is misschien wel een goed idee. Bovendien heeft de Vlisco al een grote afbeelding op het speelhuisplein tegen de bibliotheek.
He was mooie propaganda voor Helmond, als skruwlelik en Vlisco medewerker moet ik toch wat te zeuren hebben: onze “creative director” heeft het constant over de unieke “designs”. Als onderdeel van de productie wil ik toevoegen dat naast de ONTWERPEN het unieke van Vlisco het productieproces is. Dé kenne we allinig in Hellemond en nergent anders.
http://www.holandtextiles.nl, Engelseweg 129A. DInsdag t/m zaterdag geopend, helaas geen detailhandel toegestaan op die plaats, maar wel een mooie presentatie.
@skruwlelik op donderdag 10 april 2014 om 09:48:
Is de productie niet iets als gewoon de goede machines kopen? Of zijn er ook geheime ingredienten, zoals vroeger hennep zoals de verhalen gaan.
Nee, de machines van Vlisco zijn gedeeltelijk zelf ontworpenen dus uniek op de wereld. Het geheim van Vlisco is dat elke meter stof uniek is, dit komt door het productieproces. In (west)Afrika wordt dit zeer op prijs gesteld, daar zien ze meteen of de stof van Vlisco komt of een kopie is uit China.
Maar de vraag van de klanten op de markten verandert, misschien dat Vlisco in de toekomst ook zijn productieproces moet aanpassen. En geheimen? Valt wel mee, alleen de nieuwe ontwerpen dienen zo lang mogelijk geheim bewaard te blijven, ook weer vanwege het kopiëren ervan.
@skruwlelik, jij weet er inderdaad heel veel van. Nog iets aan toevoegen, de henep van vroeger was Engels gras, en het unieke is het beste vertaald met de “perfecte imperfectie” ofwel iedere centimeter is uniek omdat die op een natuurlijke wijze tot stand is gekomen. Hoe? dat is nou geheim.
De verkoop van Vlisco-producten bij De Bijenkorf wordt met een voorproefje in hun reclame-glossy van deze maand al aangekondigd.
Op maat gemaakte Vlisco-kledingstukken te koop in 4 Bijenkorf-filialen
De kleurrijke stoffen van de Vlisco zijn tijdelijk te koop in 4 filialen van de Bijenkorf. Eerder was er sprake van ‘slechts’ 2 van de 10 Bijenkorf-filialen.
Vanaf maandag 5 mei zijn de Vlisco-dessins te zien in de etalages en aankleding van de filialen van het warenhuis. In de filialen Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Eindhoven staat daarnaast van 5 mei tot 18 juni een pop up shop, waar de stoffen, shawls en boeken van Vlisco te koop zijn.
In die pop up shops kun je onder meer een jack, pantalon, short, rok, blouse, blazer en jurk van de stoffen op maat laten maken. Van elk stuk hangt een voorbeeld in de winkel. Het maken van het gewenste kledingstuk duurt ongeveer een week.
“Het kleurrijke designbeeld van Vlisco verovert al meer dan honderd jaar vele harten in West-Afrika”, zegt Roger Gerards, de hoofdontwerper van het merk. “We brengen voor het eerst het unieke West-Afrikaans modesysteem naar Europa. Ik ben benieuwd of de consument in Nederland het lef heeft om een Vlisco dessin te kiezen.”
Vlisco ontwerpt, produceert en distribueert kleurrijke modestoffen die vooral populair zijn in West- en Centraal-Afrika en bij de Afrikaanse consument in wereldsteden als New York en Parijs. En ook in Londen, want daar zag Frank van den Eijnden vandaag de onderstaande winkel nabij Liverpool Street Station:
Vorige week kwam de weblog met het nieuws dat de Vlisco mogelijk weer verkocht wordt door de eigenaar, de Londense investeringsmaatschappij Actis.
Aanvullend op het bovenstaande
Niet onbelangrijk, de prijzen voor deze op maat gemaakte Vlisco-kledingstukken beginnen bij 189 euro voor een short. Het duurste is een jurk die gemaakt is met 2 verschillende Vlisco-stoffen: 429 euro.
Gedurende steeds een lang weekend (vrijdag, zaterdag en zondag) per filiaal is deze kleding te koop. Marketing directeur Robert Bohemen van de Bijenkorf: “klanten kunnen kiezen uit een rijk assortiment aan stoffen en verschillende door de Bijenkorf ontwikkelde kledingstukken.” Dit tailor event is op 9, 10 en 11 mei in Amsterdam, op 16, 17 en 18 mei in Eindhoven, op 23, 24 en 25 mei in Den Haag en op 30 en 31 mei en 1 juni in Rotterdam.
Hieronder 4 voorbeelden van de op maat gemaakte kleding.
@De weblog van Helmond op woensdag 30 april 2014 om 01:57:
Leuk dat het bij de Bijenkorf te koop is, maar dat is duur zat zeg. Hopelijk hoeft mijn vrouw het niet, ik vind het ook niet mooi eerlijk gezegd.
De getoonde winkel in London is in de Wentworthstreet waar je veel van deze Vlisco zaakjes ziet. De spullen gaan van daaruit voornamelijk naar Nigeria. Vlisco mag niet rechtstreeks naar Nigeria exporteren dus dan komen de klanten naar Engeland. Dat Vlisco stoffen duur zijn is slechts een gedeelte waar. Ze zijn duurzaam vanwege de kwaliteit. Het arbeidsloon in Nederland maakt dat een Bijenkorf winkel de gemaakte kleding zo duur moet verkopen. Als je zelf iets kunt maken kun je makkelijk voor 30 tot 60 euro een jasje, rokje of zelfs een hele jurk hebben. Even in Helmond rondkijken zou ik zeggen.
Frank van den Eijnden maakte van die winkel in Londen nog 2 foto’s. Hij liet weten dat die winkel met Vlisco-stoffen in Middlesex Street (nabij Liverpool Street Station) in Londen ligt.
Lees net het artikel van Wim Swinkels in het ED. Over Vlisco.
Ben het helemaal met hem eens.
Ik schreef hier vorige maand al een reactie op de presentatie bij de wereld draait door van het unieke product, dat vanuit Helmond over de hele wereld gaat.
Waarom nog wachten met het in Helmond beter in de markt zetten?
Wij willen mee doen met hoofdstad van kunst en cultuur, veel geld verspilt in vorige periode.
Kom op nieuwe bestuurders, onderneem actie voordat andere er met de buit van door gaan!
Geen geld mag niet als excuus gebruikt worden, dit is een lange termijn investering die bijdraagt aan het niveau van Helmond.
Het is tenslotte een kwestie van kiezen .
Laat ons samen achter het voorstel van Wim Swinkels gaan staan en snel tot actie komen.
Leny, ik deel je mening.
De huidige situatie in Eindhoven-centrum 🙁