19 Evenementen krijgen subsidie
Dit jaar gaf de gemeente aan 19 organisatoren een evenementensubsidie. Daarmee is 308.500 euro van de beschikbare 326.625 euro verdeeld. Hierdoor is er nog ruimte om aanvragen te honoreren die in de loop van het jaar worden ingediend. Mocht het zo zijn dat organisatoren besluiten om hun evenement geen doorgang te laten vinden, dan komt dat geld beschikbaar voor nieuwe aanvragen.
Naam evenement | Subsidie |
Kasteel van Sinterklaas | 30.000 euro |
Kasteeltuinconcerten | 30.000 euro |
Schaatsen in Helmond | 30.000 euro |
Festival Los Zand | 30.000 euro |
Het Huis van de Kerstman | 25.000 euro |
Blues Route | 21.000 euro |
Drakenboot Festival | 25.000 euro |
UrbanMatterz | 20.000 euro |
De Braverun | 20.000 euro |
Minor | 10.000 euro |
Helmond Art Festival | 9.750 euro |
Triathlon Brabant | 10.000 euro |
Halve van Helmond | 10.000 euro |
Dickensnight Brandevoort | 10.000 euro |
Blaasfestijn Centrum Helmond | 10.000 euro |
Boeremèrt | 5.000 euro |
Helmondse Lichtjes Parade | 5.000 euro |
Jazz in Catstown | 5.000 euro |
Beer, Burgers and Two Smoking Barrels | 3.000 euro |
TOTAAL | 308.750 euro |
De bovenstaande lijst begint met de 4 grote basisevenementen die al eerder een meerjarige subsidie toegekend kregen. Middels een scorelijst (pdf) gaf de Adviescommissie subsidies evenementen aan B&W een subsidieadvies over de 15 andere binnengekomen subsidieaanvragen. Dat advies (pdf) heeft B&W integraal overgenomen.
30 reacties:
Is er ook ergens te lezen wat de criteria om zo’n evenement te organiseren en zo in aanmerking te komen voor subsidie?
Subsidie kasteel van Sinterklaas is van de gemeente zelf, investeren om omzet te kunnen draaien, drakenboot festival is goed voor de omzet van de cafes aan het havenplein, die klagen toch altijd al bij de gemeente. Als ze top draaien hoor je ze niet, zodra de omzet ook maar ietsje pietsje afneemt ‘miauwen’ ze al dat ze slecht draaien. Geld als water verdienen en toch klagen. Moeten er wel veel voor doen maar daar verdienen ze ook naar. Zie huizen en auto’s van hun, kunnne wel iets hebben! Blaa, is leuk en gezellig voor iedereen!festijn is leuk, zou wel meer mogen en meer subsidie, trekt meer mensen naar het centrum (niet allen het havenplein!)
@Yoko op woensdag 2 februari 2022 om 22:49:
Mee eens.
En evenementen waar (verplicht) entreegeld wordt gevraagd moeten hun eigen broek maar ophouden.
En bij subsidie een maximaal tarief voor de consumpties!
En iedereen welkom geprikt of niet!
Volgens mij kan iedere organisatie een verzoek indienen, met de juiste motivatie. Het evenement moet wel een promotie zijn voor Helmond, binnen en buiten de grenzen van het Hellemondse.
@Twanneman op donderdag 3 februari 2022 om 09:31:
Gelijk heb je, maar het is nu eenmaal zo, hun bepalen en wij betalen!
Mag je daarheen zonder QR-code?
@twanneman @Mark
Waarom onder een topic over toekenning subsidies beginnen over vaccinatie/ QR code?
@Roland op vrijdag 4 februari 2022 om 10:46:
Waarom niet? Het is een normale opmerking hoor en heeft tegenwoordig dus wel iets te maken met evenementen waar dit topic ook over gaat, of kan je daar niet zo goed tegen?
@Roland op vrijdag 4 februari 2022 om 10:46:
De subsidies worden bekostigd uit belastinggeld, de uitkeringen aan mensen die met Long COVID aan de kant komen te zitten ook. Dus het is legitiem om bij dit onderwerp te vragen of bij deze evenementen wel de nodige voorzorgsmaatregelen worden genomen.
Het is een mooie lijst. Wel jammer dat er geen jongerenfestival meer in het centrum is. Was vroeger een groot succes.
@sander, leuk, maar helemaal fout.
Dit is van belang omdat belasting betaalt wordt door alle mensen, links, rechts, gevaccineerd of ongevaccineerden.
Dus hoort ten allen tijde discriminatie bij toegang uitgesloten zijn.
@Andre op zaterdag 5 februari 2022 om 15:48:
Iedereen heeft de keuze zich wel of niet te laten vaccineren (of testen), net zoals iedereen de keuze heeft wel of niet rijles te nemen. En die keuze heeft gevolgen.
Dat je zonder rijbewijs geen auto mag besturen, en zonder geldige QR-code ergens geen toegang toe hebt, heeft niets met discriminatie te maken.
@Andre Ook mensen met een “beperking” betalen belasting. Toch worden deze op veel plekken uitgesloten omdat er niet word of werd nagedacht over toegankelijkheid. Toen was of vaak is daar geen ophef over of geweest. Heb je je daar ook voor ingezet ?
Oh, oh, zowel Sander als Lies bevestigen mijn gelijk maar proberen nog wat populistisch truckjes om het te verbloemen.
Zodra ik aan de macht kom laat ik alle sanders en lies’s oppakken. Je kan toch je naam aanpassen.
@Andre op zondag 6 februari 2022 om 12:14:
Ik leer graag, dus opbouwende kritiek is altijd welkom. Alleen in deze vorm kan ik er niets mee. Kun je uitleggen welk populistisch trucje ik volgens jou heb gebruikt? Dan kan ik daar voortaan rekening mee houden.
@Sander Lam op zaterdag 5 februari 2022 om 22:00:
Beetje kort door de bocht Sander !
Mensen de toegang ontzeggen, die bijvoorbeeld n.a.v. hun geloofsovertuiging zich niet laten vaccineren, worden weldegelijk beperkt in hun vrijheden en dus gediscrimineerd ….
Steeds meer feiten tonen overigens aan dat vaccineren nauwelijks zin heeft, uitgezonderd de zieken en zwakken, zij die ook profijt hebben van de griepprik.
@Jan op zondag 6 februari 2022 om 15:41:
Beetje kort door de bocht om een QR-code gelijk te stellen aan een vaccinatiebewijs en om naar “steeds meer feiten” te verwijzen zonder erbij te zeggen over welke feiten je het hebt en uit welke bron je die informatie haalt.
@Andre
Ik weet niet wat populistich is en word bevestigd.
Het gaat om evenementen en ik spreek over de toegankelijkheid.
Om me dan op te willen pakken vind ik maar een nare en rare opmerking.
Ben het nl. geheel met je eens met je stelling dat iedereen belasting betaald.
En ook iedereen dan ook binnen moet kunnen komen en gebruik maken van faciliteiten op evenementen. Waar dit onderwerp over ging.
Ik spreek daarbij helemaal niet over gevaccineerd of niet. Daarbij ken je mijn standpunt daarin niet eens. Het gaat om de groep mensen, die al heel lang niet kunnen deelnemen al ruime tijd voor corona en waarschijnlijk daarna ook nog steeds. Zorgen we dan ook samen dat zij deel kunnen nemen omdat men ook meebetaald in de belasting. Zij moesten al van te voren apart melden, voor een treinreis, een concert enz. enz. Er was dus al langer sprake van een soort van buitensluiten wat je nu omschrijft.
@Sander Lam op zondag 6 februari 2022 om 19:55:
Oké, je hebt gelijk Sander. Ik zal je niet verder proberen wakker te schudden, blijf maar lekker als een mak schaap achter de meute aanhobbelen, die klakkeloos de door kabinet en media geboden info voor waar aannemen . De griep bestaat ook niet meer…ik had je slimmer ingeschat.
En ja, de QR code kan zeker met vaccinatie gelijkgesteld worden, als je niet genezen bent of negatief getest bent zal je een vaccinatiebewijs nodig hebben voor een QR code.
Over een jaar zal je mij gelijk geven, als de feiten hebben beaamd dat de genomen maatregelen omtrent corona buiten proportioneel en hysterisch waren…
@Jan op zondag 6 februari 2022 om 22:31:
Zo lust ik er nog wel een paar. “Als je niet gevaccineerd of genezen bent zul je negatief getest moeten zijn voor een QR-code, dus de QR-code kan gelijkgesteld worden aan een bewijs dat je negatief getest bent”. En: “als je niet negatief getest of gevaccineerd bent zul je genezen moeten zijn, dus de QR-code kan gelijkgesteld worden aan een bewijs dat je genezen bent”.
Vertel nou maar gewoon welke feiten je bedoelt en waar je de informatie vandaan hebt. Daar hoeven we geen jaar voor te wachten.
@sander lam
De evenementensubsidie is gestoeld op 3 pijlers in Helmond. De tweede pijler gaat over toegankelijkheid: “Evenementen zijn er uiteraard voor iedereen. We willen een inclusieve samenleving zijn en vinden het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt bij de Helmondse evenementen.”
Uitsluiten van ongevaccineerden/ degenen die geen Corona gehad hebben, lijkt me dan in strijd met de toegekende subsidie. In mijn ogen uitsluiten van ongevaccineerden wel degelijk discriminatie! Causaal verband tussen overbrengen virus door ongevaccineerden naar gevaccineerden is er niet.
@‘n aauwe Helmonder op maandag 7 februari 2022 om 18:32:
Iedereen komt in aanmerking voor een QR-code.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-coronabewijs-en-coronatoegangsbewijs/vraag-en-antwoord/coronatoegangsbewijs-regelen
Juist, n aauwe Helmonder, je slaat de spijker op zijn kop, maarja, Sander Lam snapt het niet, te gebrainwashed.
Komtie dadelijk weer aan met een een of ander lang dom lul verhaal, maar je hebt gelijk, testen of je gezond bent? Ga weg, dat deden we in 2019 ook niet en er is eigelijk niets veranderd, volgens de media wel, maarja die krijgen de centjes om maar wat te zaniken.
@Twanneman op maandag 7 februari 2022 om 20:14:
Dank voor je uitleg. Nu komen we ergens. Het bezwaar tegen de QR-codes draait dus er dus om dat je het gewoon onzin vindt te testen of je gezond bent. Daar kan ik mij wel iets bij voorstellen, maar dan nog is het je eigen keuze om geen gebruik te maken van een mogelijkheid die jou wel degelijk geboden wordt.
Ik zie weleens iets in een winkel wat ik best zou willen hebben en op zich ook wel kan betalen, maar toch maar niet koop, omdat ik het gewoon onzin vind om er zoveel geld voor neer te leggen. Dus dan kies ik ervoor om geen gebruik te maken van een mogelijkheid die mij wel degelijk geboden wordt.
Ik voel mij in zo’n situatie niet gediscrimineerd, ook niet ten opzichte van anderen die het geld er wel voor over hebben, misschien wel doordat ze gebrainwashed zijn. Dus ik begrijp nog steeds niet waarom jij je wel gediscrimineerd voelt, alleen maar omdat je de handeling die van je gevraagd wordt een te hoge (figuurlijke) prijs vindt om te betalen.
@Sander Lam op maandag 7 februari 2022 om 21:39:
Ik snap je wel Sander, maar je snapt mij niet, IK voel me niet gediscrimineerd maar ik denk andere mensen wel en daar houd ik niet van, uitsluiting op veronderstelde gezondheid is niet goed, nooit. En zeker niet voor dit virusje met prikjes die bewezen niets doen.
Ik zou het graag willen uitleggen maar wij komen nooit tot elkaar.
Maar ik ga hier verder niet op in omdat het nu behoorlijk afdwaalt van het topic.
@Twanneman op dinsdag 8 februari 2022 om 10:03:
Opnieuw dank voor je uitleg. Ik denk dat ik er weer een klein beetje meer van snap. Ik deel niet de mening dat we corona als een gewoon griepje moeten zien, maar respecteer wel dat anderen er zo over denken. Het siert je dat je de denkwijze/gevoelens van die anderen meeweegt in je eigen keuzes. Maar dan nog kan ik er niet in meegaan dat de QR-code neerkomt op discriminatie. Ik heb wel mijn bedenkingen tegen die QR-code, maar op heel andere gronden.
@sander
Nou,laat maar horen dan.
Overigens is qr code natuurlijk weldegelijk discriminerend. Het is puur discriminatie.
Argumenten zijn al lang gegeven, dus dat doen we niet nog eens.
Wel kan je voor discriminatie kiezen als er moverende, zwaarder wegende, redenen zijn om dat te doen.
Daar ligt de crux.
Steeds meer blijkt dat voorstanders niks meer weten over die redenen, omdat alle aannames onwaar blijken. De wappies krijgen meer en meer gelijk.
Ik ben benieuwd wanneer Sander “om” gaat.
@Andre op dinsdag 8 februari 2022 om 14:20:
Ik sluit me aan bij de slotzin van Twanneman op dinsdag 8 februari 2022 om 10:03.
In de eerste 9 maanden van 2021 is er 81.956.757,66 aan subsidie uitgekeerd (1) Dit gedeeld door de bevolking in Helmond van 20 jaar en ouder (72010), is
EUR 1138 pp.
Denkt u bij de aankomende verkiezingen even na of u de linkse hobby’s wil blijven sponsoren.
(1)
https://www.helmond.nl/Media%20Helmond.nl/Documenten%20Helmond/Actueel/Subsidieregisters/Subsidieregister%20tot%20en%20met%20september%202021.pdf
@Ali Ham op woensdag 9 februari 2022 om 16:29:
Misschien goed om erbij te vermelden dat van al dat geld bijna 58 miljoen naar Senzer en 5 miljoen naar de LEV Groep is gegaan. Ook zijn er enkele miljoenen naar de basisscholen en kinderopvang gegaan. Dus misschien is het beter om je pijlen specifiek daarop te richten dan op linkse hobby’s in het algemeen.