Aanpak verkeersgedrag door wijken zelf
Automobilisten die te hard rijden én ouders die voor onveilige verkeerssituaties zorgen bij scholen. 2 Factoren die de verkeersveiligheid in Helmond negatief beïnvloeden. Ook de wijkraden zien dit verkeersgedrag als een bedreiging voor het leefklimaat en de veiligheid in hun wijken. Daarom hebben de Helmondse wijken gezamenlijk zelf 2 initiatieven uitgewerkt. De komende maanden gaan ze via ludieke acties in hun eigen buurt daarop de aandacht vestigen. Dit organiseren zij samen met het Platform Verkeersveiligheid Helmond (PVVH) die de Educar, een aanhangwagen met allerlei leuk en leerzaam materiaal, ter beschikking stelt.
Vooral in wijken waar de automobilisten (tevens wijkbewoners) door-en-door de weg kennen zijn veel snelheidsovertredingen. Met alle gevaren van dien. In mei en juni gaat elke wijkraad met een groep wijkbewoners op minimaal 1 'black spot' hardrijders bewust maken van hun gevaarlijke rijgedrag. Dit gebeurt via flyers, posters, leuke gadgets en persoonlijk contact.
De verkeersdrukte rond de Helmondse scholen is ook een groot probleem. Scholen en ouders klagen steen en been over het haal- en brenggedrag. Meestal zijn het de ouders zelf die te hard rijden, fout parkeren, geen voorrang verlenen of over de stoep fietsen. Het wachten is op ongelukken. Om die ouders hiervan bewust te maken gaat in elke wijk na de zomervakantie een groep wijkbewoners samen met de school actie voeren. Naast flyers, gadgets en posters gaan de basisschoolleerlingen rode en groene kaarten uitdelen. In de lessen wordt extra aandacht besteed aan verkeersveiligheid en ook gaan kinderen met ludieke middelen (kleurplaten, petities e.d.) de ouders thuis confronteren met hun verkeersattitude. Dit in navolging van een succesvolle actiedag bij basisschool Dierdonk in augustus 2006.
De stadswacht en politie nemen waar mogelijk ook deel aan de acties van de wijkraden. Hardleerse automobilisten en ouders die, ondanks de flyers en rode kaarten, toch een verkeersovertreding begaan kunnen rekenen op een boete.
8 reacties:
Nu de Paulus Potterlaan af is gesloten, wordt er hier ook veel te hard door de straten gereden. 50 is al veel te hard, maar sommige automobilisten denken echt dat het een racebaan is. “Gelukkig” wordt er hier aan 2 kanten, aan de ene kant parkeervakken en aan de andere kant gewoon op de weg, geparkeerd, zodat er nog enigszins de snelheid uitgaat.
Dan de taferelen bij scholen, gewoon harder aanpakken. Op de bon slingeren, dat is waarschijnlijk de enigste manier om deze ouders op te voeden. Ik snap niet waarom ouders de kinderen perse voor de deur van de school moeten afzetten. Parkeer een stukje verder en loop het laatste stukje gewoon. Simpeler kan toch eigenlijk niet. “Kus en Zoef” in ieder geval afschaffen, op de meeste plaatsen werkt dat niet en worden de wagens toch voor langere tijd geparkeerd.
hier bij de sylvester bernadetteschool vind ik het ook heel gevaarlijk. Niet alleen vanwege de drukte.. maar ook omdat de stoep achter de parkeerplekken zit. Daardoor is het voor kleine kinderen heel gevaarlijk, omdat ze achter de auto’s moeten lopen die er tijdens de spitsuren in en uit over de stoep rijden.
Hier bij de Toermalijn op de hoek Hortensialaan/Leliestraat is het al niet anders, Natasja.
Auto’s worden geparkeerd op trottoirs en fietspad, en als je niet uitkijkt wordt je van je sokken gereden. Laatst stonden er zelfs auto’s midden op het kruispunt geparkeerd. En het zijn niet alleen de ouders van de kinderen die zich schuldig maken aan dit gedrag. ook de chauffeurs van de schoolbusjes doen dit. Ik dacht dat de ouders en chauffeurs het goede voorbeeld moesten geven aan de kinderen.
De rode kaarten moeten meteen bonnen zijn, dat werkt beter. Want pas bij een verkeersboete voel je echt dat je fout zit. Waarom dat gevoel uitstellen door eerst een rode kaart te geven?
Wel slim vind ik om ook de kinderen in te zetten richting hun ouders. De ouders die wellicht bij de school verkeersovertredingen maken. Kinderen blijven zeuren over zoiets omdat ze het leuk vinden om iets beter te weten dan hun ouders. Ouders gaan dan van lieverlee maar luisteren naar hun kinderen omdat ze natuurlijk zelf ook weten het niet goed te doen en graag een voorbeeld voor hun kinderen willen zijn.
Eerlijk gezegd ken ik geen school waar er geen verkeersveiligheidsprobleem en/of parkeerprobleem is, een enkele uitzondering daargelaten. Ik vind het een goede zaak dat de wijkraden gezamenlijk stadsbreed hierop inhaken en daarbij ook de wijkbewoners bij willen gaan betrekken. Perfect plan en nu maar hopen dat het ook werkt want helaas is de praktijk dat iedereen na enkele weken weer in het oude gedrag terugvalt.
Hier op de Trudoschool is het helemaal verschrikkelijk. Auto’s staan dubbel geparkeerd, waardoor er nog maar 1 weghelft gebruikt kan worden. Er zijn ouders die midden op de weg stoppen om er een kind uit te laten en dan 25 meter verderop weer stoppen om er een kind uit te laten. Ik erger me hier groen en geel aan dus voor al die ouders een rode kaart inclusief bekeuring. Afgelopen week heb ik voor het eerst de stadswacht gezien en je raad het al ……….alle ouders hebben zich voorbeeldig gedragen. En wat betreft de hardrijders, die mogen ze heel hard aan- pakken en bekeuren. Ik wil graag dat mijn kinderen veilig naar school kunnen fietsen. Maar ik moet wel zeggen dat sommige fietsers zich ook wel wat mogen aanpassen, bij een drukke weg moeten ze achter elkaar fietsen ipv naast elkaar.
Helga.. Over die fietsers kan ik ook wel meepraten. Hele groepen scholieren(meestal dan) die over het fietspad in de molenstraat fietsen. Soms met zn drietjes naast elkaar, en daardoor dus ook op de andere kant van het fietspad. En als je dan aan komt fietsen hoef je niet te denken dat ze ook maar een milimeter opzij gaan!
Nee, die mafketels hier in Brandevoort. De Besselhoeve is voortaan een racebaan. En verkeer van rechts voorrang geven ? Daar doen we niet aan!