Basisschool De Straap is Helmonds beste
Openbare basisschool De Straap in de Rijpelberg behaalde de hoogste Cito-score van Helmond. Deze school met zo’n 175 leerlingen kreeg in februari van de staatssecretaris van onderwijs al het predikaat ‘Excellente School 2012’. Een award die aan 52 scholen in Nederland werd uitgereikt omdat zij het erg goed doen op meerdere vlakken.
Basisschool De Zevensprong (ook uit de Rijpelberg) scoorde Helmonds laagste Cito-score. Dat blijkt uit onderzoek dat RTL Nieuws publiceerde. Hieronder 26 Helmondse basisscholen met hun score:
- De Straap (Rijpelberg) scoort een 8,5
- De Korenaar (Brouwhuis) scoort een 7,8
- ’t Hout (Mierlo-Hout) scoort een 7,7
- De Rank (Helmond-Noord) scoort een 7,5
- Wilhelmina (Warande) scoort een 7,5
- St. Odulfus (Mierlo-Hout) scoort een 7,4
- Silvester-Bernadette (Helmond-Oost) scoort een 7,4
- De Vendelier (Brandevoort) scoort een 7,4
- De Bundertjes (Helmond-Noord) scoort een 7,1
- Dierdonk (Dierdonk) scoort een 7,1
- De Goede Herder (Helmond-Oost) scoort een 7,0
- ’t Baken (Mierlo-Hout) scoort een 6,9
- Westwijzer (Binnenstad) scoort een 6,9
- Brandevoort (Brandevoort) scoort een 6,9
- De Vlier (Brouwhuis) scoort een 6,9
- De Lindt (Stiphout) scoort een 6,8
- St. Joris (Mierlo-Hout) scoort een 6,8
- Kindcentrum Mozaïek (Helmond-Noord) scoort een 6,8
- Montessorischool Helmond (Brouwhuis) scoort een 6,7
- Den Bongerd (Rijpelberg) scoort een 6,7
- Salah Eddin El Ayyoubi (Helmond-Noord) scoort een 6,6
- De Rakt (Rijpelkberg) scoort een 6,5
- De Stroom (Brouwhuis) scoort een 6,4
- De Vuurvogel (Binnenstad) scoort een 6,3
- St. Trudo (Stiphout) scoort een 6,3
- De Zevensprong (Rijpelberg) scoort een 6,2
Samen met professor Jaap Dronkers van de Universiteit van Maastricht ontwikkelde RTL Nieuws een methode om de eindtoetsscores van alle Nederlandse basisscholen in 2010, 2011 en 2012 te vergelijken. Want Cito-gegevens van verschillende scholen zijn niet zomaar te vergelijken. Denk bijvoorbeeld aan het verschil in opleidingsniveau van de ouders en het aantal leerlingen dat niet in Nederland is geboren.
Daarom werden de resultaten van alle scholen vergeleken met de scores van vergelijkbare scholen. Op een schaal van 4 tot en met 10 werden hun Cito-scores uitgezet. In Nederland haalde 2 scholen de maximale score van 10.
11 reacties:
Proficiat….
Hulde aan de Straap.
Ik schaam me wel een beetje voor de Trudo, mijn oude school in Stiphout. Dacht altijd dat die zo goed was, niet dus. Mijn basisschool zet ik er maar niet meer bij op mijn CV 🙁
Frank,
in jouw tijd kan de St. Trudo toch een héél stuk beter gescoord hebben. Schamen, waarom zou je?
Het getoonde resultaat is toch geen enkele waarborg. Ja, voor nu, maar toch niet voor (enkele) jaren geleden!
Nou, zo zie je maar weer waar lijstjes niet goed voor zijn. Een Citotoets is een momentopname en meet alleen het resultaat van rekenen en taal en niet of een school de beste is. Een school is veel meer dan dat alleen.
Belangrijk is hoe een school omgaat met zorgleerlingen. Hoe gaat de school om met pestgedrag en hoe is het pedagogische klimaat, zijn er goede afspraken. Hoe gaan de leerlingen met elkaar om en is er aandacht voor sociale vaardigheden. Krijgen de leerlingen zelfvertrouwen door het maken van taken en kunnen ze zelfstandig aan het werk. Ben je als ouder welkom op school, wordt er goede informatie gegeven en hoe zijn de contacten met de leerkrachten. Is de school innovatie en werkt het continu aan kwaliteitsverbetering.
Zo zijn er nog veel meer zaken, wat een school maakt tot een goede school. Dus ga a.u.b. niet af op dit soort lijstjes, maar kijk om je heen als je een basisschool binnengaat.
http://www.nieuws.nl/algemeen/20130917/Docent-ontketent-landelijke-opstand
Cijfers en geld zijn tegenwoordig de drijfveren van ons land helaas:
zie hieronder:
Dit moet ik even kwijt.
Afgelopen week heb ik op vier scholen gewerkt. In totaal werk ik op 40 scholen. Overal zie ik hardwerkende, enthousiaste leerkrachten. Ze doen hun best voor de kinderen, voor de school.
En voor ‘bovenaf’, de inspecteur. Want de resultaten moeten goed zijn. De invallers zoals ik hebben het druk. Omdat de leerkrachten het druk hebben. Omdat de leerkrachten ’s avonds laat nog zitten te werken, zitten te mailen. Omdat hun werk nooit af is. Omdat hun hoofd nooit leeg raakt.
Jaaaaa, ze hebben veel vakantie. Dat weten ze nou onderhand ook wel. Broodnodig. Dan worden ze vaak ziek. Maar helaas ook steeds vaker buiten hun vakanties. Omdat het werk nooit af is. Commissies, oudergesprekken, lessen maken, voorbereiden, nakijken, mailen, vergaderingen, scholing, cluster 1, 2, 3, of 4 leerlingen, sommigen passen op tijdens het overblijven, continurooster. Burgerschapsvorming, techniek, natuur en milieu. Of ze mee willen doen aan een actie voor Syrië?
Pauze? Gauw even die leerling bespreken, brood wordt meegenomen. Handelingsplannen, groepsplannen, sociogrammen, contactpersoon voor zus, vertrouwenspersoon voor zo. Doelen, leerlijnen, en ga zo maar door. Opvoedende taak.
O ja, en ze geven ook nog les!! Hun enthousiasme, hoge verantwoordelijkheid, zorg en liefde voor de kinderen maakt van hen kanjers. Maar is tevens hun valkuil.
Uitval. Het niet meer bij kunnen houden. Niet meer kunnen ontspannen. Slecht slapen.
Burn- out.
Kijk, en dan hebben we de kinderen nog. Voorschools, tussenschools en naschools worden zij opgevangen. Ouders moeten werken. Allebei.
Maar nergens is er rust. Overal prikkels, informatie. Herrie.
Kinderen zijn overprikkeld. Stop er een pilletje in. Zo, die is rustig.
Kijk, klagen doen de leerkrachten niet. Ze hebben het mooiste beroep ter wereld. Maar overvolle klassen, waar de kinderen hun kont nog niet kunnen keren, administratieve rompslomp en prachtige nieuwe gebouwen waar nergens rekening wordt gehouden met een moment van rust, vertel mij maar eens wie dat kan bedenken.
Bestuurders? Tijd om te demonstreren is er niet, want dat gaat ten koste van de kinderen.
Ik maak me ernstige zorgen over de toestand van het onderwijs. Over de leerkrachten en de kinderen. De basis wordt hier namelijk gelegd.
Ja, ik weet het, we zijn net pas weer begonnen. DAAROM juist.
Getekend: een ervaringsdeskundige
Inhouds- en visie loos cijfertjes geven aan scholen: wat zijn we diep gezonken in dit eens zo mooie land.
Zelfs zonder dat ik ook maar iets met het onderwijs te maken heb… Blijkbaar moet alles steeds sneller, steeds beter, met meer controle en meer slaagkans (vanwege geld) zonder rekening te houden met de ‘mens’ achter dit alles……
2014!
OBS De straap helmond voor de 2e keer excellent!
Nou toppie, ga zo door zou ik zeggen.
En wat de leerkrachten betreft, met een goed team heb je het halve werk.
Hier geen onnodig onder directeur, of verspilling van geld, maar alles gaat naar de leerlingen.
Daar zit het verschil, en zoals op andere scholen 100 vergaderingen incl de nodige overbodige luxe hapjes en drankjes is hier niet nodig.
Deze directeur bezit het kleinste kamertje van de school als haar kantoor! en is er trots op, en dat mag ze zeker zijn.
Deze school is er om de kinderen op en top wat te leren, ongeacht afkomst!
Hier ben ik trots op! eindelijk voelt mijn kind zich op z’n plek omdat hij mag/kan zijn wie hij is.
@een leerkracht op maandag 23 september 2013 om 13:21:
Daarom ben ik dus huisvrouw en geen leerkracht!
Respect voor de leerkrachten maar ik zou letterlijk gek worden.
Moet er ook niet aan denken, zeker nu niet in deze tijd niet met al die label kids!
Je wordt er gestoord van, en jou kinderen worden de dupe omdat die maar gewoon mee moeten draaien en hier geen tijd meer voor is.
Van mij mag het speciaal onderwijs gewoon blijven! in een erge situatie hup meteen er naartoe, en niet de leerkracht en haar klas laten vergallen.
Je hebt al werk genoeg met de “gewone leerling” als die er ook nog mogen zijn?
Of nog bestaat.
succes leerkracht!
Frank @ Brombeer @ leerkrachten.
Idd heeft de straap een goed team, en is ook nog een echt ouderwetse school.
Laat ik voorop stellen die EINDCITO, zegt/doet mij helemaal niks! zal ook uitleggen waarom.
Ze hebben kleinere klassen, een topklas/schakelkas helemaal super! voor leerlingen (achterstand) die dit krijgen en nodig hebben (betaald door de gemeente).
Heb ook kinderen waarvan een op de straap gezeten, een Multi school prima!.
Heb er toch nog eens wat over opgezocht! nou ik zou me niet schamen hoor Frank betreft jou school.
Het zijn moment opnames en volgens mij (roep als ik er langs zit), gaat het hier om gecorrigeerde eindscores waarvoor een andere norm telt dan bvb een geheel autochtone school met hoger opgeleide ouders.
Deze kinderen wordt meer van verwacht omdat de ouders hoger opgeleid zijn en autochtoon, dus in die zin kun je zeggen komt een eind cito lager uit dan verwacht wordt van onze kinderen (krijgen ze ook minder punten, wordt anders berekend).
Allochtonen kinderen waarvan de ouders laag opgeleid, krijgen nmw bonuspunten? (ook maar van internet opgezocht).
Ook hoeft een school bepaalde leerlingen niet mee te rekenen voor de eind cito volgens mij, die bvb een eigen leerlijn volgen, of een diagnose hebben, blijven zitten, of nog niet zo lang in Nederland zijn.
En dan komt het verhaal weer de HOOGSTE CITO BESTE school van Helmond, jah ik vind het een goede fijne school daar gaat het niet om.
Maar een schoolinspectie rapport zegt me in die zin meer als gecorrigeerde eind cito scores.
Mij zeggen de praktijkverhalen meer, als heel de cito’s (zo ook hoe zit een kind in zn vel en gaat deze graag naar school).
Super dat ze ook 2x excellent zijn geworden, en gaan nu voor de derde keer mee doen!
Maar het zou meer betekenis geven als van de 8000 scholen er meer scholen mee zouden doen ipv +/- 160 scholen.
Nu gaan er mensen puur kinderen aanmelden omdat ze excellent zijn geworden, de school groeit hierdoor en heeft ook grotere klassen gekregen (helaas).
Ook wordt er dan verwacht, dat de nog steeds zoveel individueel begeleiding krijgen! daar staat de Straap ook voor, maar het wordt wel steeds moeilijker om dit waar te maken.
Omdat hier telt voor alle leerlingen hetzelfde, autochtoon of allochtoon.
Jah ga er maar aan staan, kinderen die uit een oorlogsgebied komen of redelijk wat kinderen die de taal slecht beheersen.
Kun je alle kinderen dan nog bieden waar je voor staat, met de middelen die je krijgt van de gemeente.
Ben toch eens benieuwd, of het idd zo is zoals ik denk.
Dus mensen staar je niet blind op een cito score, maar een geheel beeld van een school! ieder kind is anders en moet passen bij een bepaalde school en lesmethode zoals ook populatie en visie van leerkrachten en omgang met de kinderen etc etc.
Veel succes, met de keuze van een school voor jullie kindertjes!
straap de beste !!!