B&W: meld klachten over F35-testvluchten!
Komende maandag voert een F35 van de Koninklijke Luchtmacht testvluchten uit boven Helmond. Uit informatie van Defensie blijkt dat er dan over Brouwhuis, Dierdonk, Helmond Noord, Helmond West, Rijpelberg, Stiphout en het centrum wordt gevlogen. De vlieghoogtes verschillen per aanvliegroute en per wijk.
Dat liet de woordvoering van onze gemeente vanmiddag weten.
Zoals je wellicht al wist (pdf) is het Ministerie van Defensie namelijk van plan om de in 1993 gesloten vliegbasis De Peel (gelegen in gemeenten Venray en Gemert-Bakel) te heropenen. Het college van burgemeester en wethouders (B&W) is (samen met 12 omliggende Peelgemeenten) tegenstander van reactivering van die vliegbasis. “Heropening leidt tot ongewenste geluid- en milieuschade in de stad en past niet bij de ambities om de leefkwaliteit en gezondheid van Helmonders in de stad te verbeteren” zo laat het stadsbestuur weten.
De routes die maandag worden gevlogen, zouden eventuele toekomstige routes boven Helmond moeten simuleren. Naar verwachting zullen (in het uiteindelijk te nemen luchtvaartbesluit) de vluchtroutes van de F35’s met luchtmachtbasis Luitenant-generaal Bestkazerne (sinds 2012 de weinig gebruikte naam van vliegbasis De Peel) als thuisbasis minimaal afwijken.
Op kosten van Defensie voert het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) tijdens de testvlucht geluidsmetingen uit op de parkeerplaats bij de Albert Heijn in Dierdonk en in het wijkpark in Brouwhuis. De resultaten van die metingen zijn openbaar. B&W volgt de uitkomsten en de gemeten impact van de vluchten op de omgeving nauwlettend.
“Wij roepen bewoners en ondernemers in de stad op meldingen door te geven aan de milieudienst Zuidoost Brabant” zo luidt de oproep van ons strijdvaardig gemeentebestuur. Dit kan dan ook door deel te nemen aan dit regionaal belevingsonderzoek. Maar natuurlijk kun je ook in een reactie hieronder gewoon je mening en klachten geven over die F35-belevingsvlucht. Dat kan zonder inloggen of zoiets en dat lezen ze ook.
Aanvullend meldt de persdesk van de gemeente zojuist om 17.16 uur:
Uit de bovenstaande routes is duidelijk dat de overlast van de vliegtuigen in heel Helmond kan worden ervaren. Na de heropening mogen elk jaar, twaalf jachtvliegtuigen maximaal 1.800 keer opstijgen en 1.800 keer landen op De Peel. Dat zijn 3.600 vliegbewegingen per jaar. Defensie heeft aangegeven jaarlijks 3 periodes van 6 weken of een periode van 24 weken te willen vliegen. De vliegbasis is dan geopend van maandag tot en met donderdag van 7.00 tot 23.00 uur. Ook in de avonden is overlast mogelijk te merken.
De vliegbewegingen van uit vliegbasis De Peel komen bovenop het vliegverkeer vanuit Eindhoven Airport. De laatste maanden hebben Helmonders gemerkt dat, indien de windrichting ongunstig staat, ook deze vluchten meer over Helmond hebben gevlogen. De overlast neemt dus steeds meer toe.
In de reacties hieronder staan updates.
82 reacties:
als je al weet dat er een testvlucht is , dan weet je ook dat dat lawaai maakt , erg overbodig om dat ook nog eens te gaan melden
Niet normaal en levensgevaarlijk dat dit weer gaat gebeuren boven wijken.
Storend door de herrie en ook voor onze dieren. Wij wonen ook nog bij een natuurgebied. Ga boven zee herrie schoppen heeft er niemand last van. Als ze dan ongelukken maken gaat alleen de piloot eraan en geen burgers in de wijken. Plus er is toch een stikstofbeleid. SCHANDALIG!!
Als er maar wat te klagen valt. Die vliegtuigen zullen toch ergens moeten staan.
Krijgen we één grote NIMBY-discussie, terwijl de noodzaak voor een serieuzer leger op zo’n 2000 km van Helmond blijkt.
We klagen bij bouwprojecten terwijl we huizen nodig hebben, we willen een groene wijk maar dat mag niks kosten en we willen geen files maar ook geen rondwegen.
Ik vind dat wel mooi, hoop dat ze veel lawaai maken.
Defensie is belangrijk. De Peel daarmee dus ook. Gewoon laten vliegen, de ‘overlast’ neem ik er graag bij.
Heel erg slim dat de gemeente die oproep nu meteen al bij die testvlucht doet!!
Een paar keer zo’n vliegtuig over Helmond: heel gaaf!
Maar na een dag of tien wordt dat gaaf toch minder gaaf denk ik.
En na 100 keer is die geluidsoverlast zwaar klote.
Geloof me, vraag het anders maar eens aan inwoners van Volkel.
Ken je die niet: https://nos.nl/artikel/2447436-forse-stijging-klachten-over-f-35-bij-volkel-zelfs-bellen-lukt-niet-meer
Ik ben benieuwd naar wat iedereen maandag gaat zeggen.
Ongelofelijk dat als iedere Jan Lul krap bij kas zit, er in Brabant de meeste stikstofuitstoot is en Volkel om de hoek ligt, Defensie nóg een extra vliegveld nodig heeft om soldaatje te spelen. Om de opmerkingen ‘dat dit ook weer de schuld van links is’ te pareren: VVD en CDA zijn dolblij om nu er weer geld naar Defensie gaat direct gigantisch uit de bocht te vliegen.
Christophe v.d. Maat (juist ja: VVD) is zo autistisch om het koste wat kost door te gaan drukken.
Luisteren naar de mens die last krijgt van deze overbodige onzin? Nee, wederom enkel economisch gewin.
@Job op dinsdag 11 oktober 2022 om 18:28:
Je weet toch dat altijd alles de schuld van links is, ook al heeft Nederland nog nooit een linkse regering gehad?
Ik word zo moe van al die mensen die wat te mekkeren hebben .het zal wel nodig zijn dat ze dat doen.altyd die commentaren….
@Debbie Aaltink op dinsdag 11 oktober 2022 om 17:59:
Defensie is absoluut belangrijk, heel belangrijk zelfs in deze tijd. Maar net wat Job zegt: Volkel ligt voor een F-35 om de hoek. Kijk nog eens naar die getallen van de gemeente en realiseer je wat dat betekent. Ik wil je na 150 straaljagers in de week, 18 of 24 weken per jaar, nog wel eens een keertje horen. Als dat tenminste nog gaat bij dat lawaai. 😉
Of zijn het in Volkel alleen maar zeurpieten met hun klachten?
Volgens mij is zowat de hele gemeenteraad tegen.
En ik denk ook elke hondenbezitter.
@ D’n Diejen % José: mee eens.
@ José: ook deels mee eens, ik laat me alleen even gaan door de hypocrisie rondom dit onderwerp. Wat mij betreft moeten memsen voorop staan en daarna pas economisch gewin.
Met Ehv. Airport én Volkel én Oirschot niet ook nog vliegveld De Peel. Wat mij berteft gaan ze over de KMA in Breda en het KIM in Den Helder vliegen. Dan is het zo afgelopen.
Brabant hoeft niet altijd de pineut te zijn.
Ben benieuwd naar maandag, maar ik geloof niet in de daadkracht van de gemeente in dit kader. Ik ga niet klagen.
Ik vind wel dat we met elkaar niet te veel en te snel moeten klagen (even zien of ik daar niet op terug moet komen).
Neem de geluidsoverlast maar voor lief, het is echt niet zo’n slecht idee om onze krijgsmacht een beetje up to date te krijgen. Er zijn vast nog wel meer van die koekwauzen als Poetin op onze aardkloot !
Wat een gezeik zeg B&W, volgens mij zijn er wel belangrijkere zaken dan dit. Wat een onzin. Knallen met die F35
@van Hout op dinsdag 11 oktober 2022 om 17:24:
Helemaal mee eens.
Als het een keer fout gaat is de ramp niet te overzien en dan is het “hadden we maar” geleuter.
Ga met die kisten maar boven zee herrie maken met je flut legertje.
Dan zou ik ook wel kunnen klagen over de chinooks, politie en ambulance helikopters en kleine sportvliegtuigjes. Wees blij dat je niet dichtbij schiphol woont.😉✌️
@Ron op dinsdag 11 oktober 2022 om 18:14:
Nou dat voorspelt idd niet veel goeds.
Laat ze maar wegblijven! (Al vrees ik dat protesteren weinig zal opleveren)
Wat ook vet is om Top Gun Maverick te kijken tijdens die oefening.
Ik heb gehoord,(ik weet niet of het waar is?)dat er ook plannen zijn om een net aangekocht vliegdekschip, genaamd Zr.Ms.”Noord-Brabant”, uitgerust met luchtdoelraketten en 20 JSF’s (type F-35B die verticaal op kunnen stijgen) te stationeren in de insteekhaven voor het geval dat Poetin het westen daadwerkelijk aanvalt met nucleaire wapens!
strijdvaardig gemeente bestuur is tegen de strijdkrachten!
Jet noise de sound of freedom. Wees blij dat dat geluid van onze vliegtuigen komt.
@R.W. op donderdag 13 oktober 2022 om 13:11:
Sla je kampement maar op in de nabijheid van de start- en landingsbaan van luchtmachtbasis De Peel. Dan kun je pas echt volledig genieten van het geluid van ´onze´ F35´s.
Meld je aan voor de vragenlijst:
https://ditishelmond.nl/belevingsvlucht-f-35-boven-de-peel/
https://enquete.toponderzoek.com/depeel
Tweeledig. Enerzijds willen we geen overlast van het lawaai, maar de huidige situatie in de wereld heeft er toe geleid dat men de vliegbasis in Vredepeel weer wil openen. Ook dat begrijp ik. Als het echt mis gaat zullen we waarschijnlijk ook niet bellen vanwege het lawaai. Dus ik heb er eerlijk gezegd geen moeite mee.
De vliegshow is uitgesteld.
Update 1:
Er vliegt vandaag geen F35-jachtvliegtuig boven Helmond, morgen wel
Zoals Marko zojuist hierboven al meldde, voert Defensie vandaag geen belevingsvlucht uit met een F35-jachtvliegtuig boven Helmond en omgeving. Er wordt vandaag veel regen verwacht waardoor de testvlucht is verplaatst naar morgen.
Door regen wordt de beleving van het geluid anders, en ook de geluidmetingen en de routes omdat de vliegers minder zicht hebben. Zoals je helemaal bovenaan kon (en nog steeds kunt) lezen, zouden vandaag in Brouwhuis en Dierdonk geluidsmetingen worden gedaan om de impact voor de leefomgeving in kaart te brengen.
Er wordt morgen gevlogen vanaf 11.30 uur en vanaf 15.30 uur. Defensie: “In de ochtend is er waarschijnlijk nog veel mist, waardoor de vlucht van 11.30 uur misschien later begint. Als het te mistig blijft gaat de eerste vlucht niet door. Dan wordt er alleen om 15.30 uur gevlogen.”
B&W riep dinsdag strijdvaardig op om klachten te melden. Defensie doet dat in een wat neutrale versie in feite ook. De militaire woordvoering: “Woont of werkt u in de omgeving van Vliegbasis De Peel? Dan kunt u na de vluchten laten weten wat u van het geluid merkt. Vul daarvoor dinsdag de vragenlijst in op de website Belevingsonderzoek Vliegbasis De Peel van onderzoeksbureau Invior. Maar in een reactie hieronder kun je nog steeds ook gewoon je mening en klachten geven over die F35-testvlucht.
Dan vraag ik me af wat er nu allemaal over vliegt 🤔
Bij regenachtig weer kun je de straaljager niet inzetten. Annuleer de lopende bestellingen maar en lever de huidige voorraad maar af bij Tata Steel/Hoogovens
in IJmuiden.
Zul je zien dat er dan toch nog klachten binnenkomen zelfs als er niet gevolgen wordt.
Bah bah stelletje zanikers
Wolken zitten op 800m plus, kan zeker nog gevlogen worden…. Hupsakee met die stikstof en CO2…
@Marko op maandag 17 oktober 2022 om 10:56:
*LOL*
Ik voorspel dat het schrappen van de ‘belevingsvluchten’ (wat een zeikerig woord trouwens) een vooropgesteld plan is van defensie. Een paar keer zo’n move en niemand weet meer wat en hoe rondom deze onzin. Dat extra vliegveld moet en zal er komen.
Nu velen denken dat dit echt zin heeft door alle toestanden in Oekraïne vergeet men volgens mij dat dit kleine stukje Peel straks tig militaire vliegvelden heeft… wat is daar de exacte noodzaak van buiten geld?
O wacht, er liggen in Volkel ook kernwapens en op de andere drie nog niet…
Toch mooi om te zien en horen.
Beetje zonde ook om er miljoenen aan uit te geven, en ze dan vervolgens op stal te laten staan
Ook rijpelberg heeft een (3e) meetpunt.
F35 meetapparatuur was aangevraagd door wijkbelangengroep Rijpelberg. Die mag vernoemd om hun inzet om ook daar te meten.
@Gershwin van Hoof op maandag 17 oktober 2022 om 16:58:
Een F-35 kost momenteel ca. 62 miljoen euro. Nederland heeft 52 stuks in bestelling. Het aantal kan nog oplopen.
@ Marco
Dat bedoel ik dus…
De mensen die nu zeggen dat het vliegen juist goed is, hebben nog steeds niet begrepen dat Brabant erg onder druk staat qua vervuiling. Een veel te grote veestapel, vliegveld Eindhoven, vervuiling vanuit het Ruhrgebied, Rotterdam en België. En dan nu dit weer. En dan niet af en toe, maar weken lang. Dit wordt een hele grote piekbelaster. Dus stoppen ermee!
Update 2:
De F35 vliegt hoorbaar over Helmond
De F35 is opgestegen om over Helmond en De Peel te vliegen en is goed hoorbaar in Helmond. Deze belevingsvlucht kun je online volgen via https://geluidsmeetnetvliegbases.noiselab.casper.aero/airport/EHVK. “De luchtmacht probeert de belevingsvlucht zo goed mogelijk uit te voeren. De F35 kan op De Peel alleen niet opstijgen en landen; de start- en landingsbaan is daar nog niet geschikt voor.” Dat vernamen we vanochtend van het ministerie van Defensie. Dit alles dus een dagje later dan die proefvluchten waren gepland. Het leek er trouwens even op dat vanwege de mist ook de proefvluchten van vandaag zouden worden gecanceld.
Behalve hieronder, kun je ook op het formulier ‘militair vliegverkeer’ je meldingen doorgeven. En aan het eind van de middag (na de tweede belevingsvlucht) is er een vragenlijst via deze link.
@De weblog van Helmond op dinsdag 18 oktober 2022 om 11:45:
Als thuiswerker vandaag vond ik het lawaai wel meevallen. Maar de hond van de buren vond het wat minder en jankte zijn best.
Genieten 👌🏻👌🏻
Ik vond het geluid ook erg meevallen. Bij oefeningen met die andere vliegtuigen is het veel en veel erger.
@Agnita op dinsdag 18 oktober 2022 om 12:30:
Dit was even over vliegen, ik vond de herrie wel erg, vergeet niet dat als dit s’avonds gebeurd, met meerdere vliegtuigen en meerdere dagen die wel oefenen het geluid veel harder is omdat dan een hoop omgeving geluid wegvalt, van industrie en verkeer.
Veel mensen die nu zeggen “het valt wel mee” zullen hier wel op terug komen, ze doen bij defensie alles om ons om de tuin te lijden.
Zoals Job zegt: het vliegveld moet en zal open.
Normaal gesproken komen ze veel lager en veel meer herrie en gebrul over die lang na blijft resoneren.
Dit zijn niet de standaard vluchten die ze normaal uitvoeren.
De F16 vond ik niet z’n ramp, maar deze herrie bakken.
En zoals hier al benoemd wordt is er normaal gesproken veel meer herrie en gebrul van de F35.
Voor mij hoeft het allemaal niet, ze noemen het een leger, maar ik vraag me af welk leger?
Rooseindsestraat hoor je zo ook echt goed.
Stoort behoorlijk als je een zakelijk gesprek hebt.
Hier in Brouwhuis erg hoorbaar. Kijk, als dit 1x per week is, is dat nog te begrijpen. Maar dagelijks meerdere keren gaat wel storen. Samen met het gewone vliegverkeer wordt het dan wel een grote wirwar van geluidshinder. Rustig in de tuin zitten is er dan niet meer bij, ook bij thuiswerken is het behoorlijk hinderlijk. Hopelijk komt er een oplossing, dat het niet weer zoiets slepends gaat worden als de stankoverlast. Om nog maar van de extra milieudruk te zwijgen. Erg dubbel dat dit nu getest wordt, terwijl de stikstof problematiek al het nieuws overheerst, en De Groote Peel al flink overbelast is.
@Stockx op dinsdag 18 oktober 2022 om 13:00:
Ik snap precies je bedoelt, hiero sloeg onze herder aan (net als met vuurwerk) en door dat geblaf werd de kleine wakker. En als het alleen vandaag was, oké. Maar dit willen ze dus het hele jaar door gaan invoeren. Bahbah.
En hoe ze op FB op jou reageren, triest hoor. Ik doe het daar niet meer, hier meer respect voor elkaar.
@Hetty op dinsdag 18 oktober 2022 om 12:48:
Het was een geregisseerde belevingsvlucht. Minimale belading, geen doorstartmoment, geen naverbrander, minimale snelheid, de straaljager viel nog net niet uit de lucht. Misleiding van Defensie ten top. Met het asfalteren van de
start-/landingsbaan van Luchtrmachtbasis De Peel wordt spoedig begonnen.
Oplevering in 2024.
Een dagje praktijkervaring? Op naar Volkel. Dan ervaar je pas het lawaai dat de F35 maakt.
Mensen moeten altijd wat te klagen hebben.
Ik erger me nog meer als mijn vrouw staat te stofzuigen 7x per dag.
Wat mij betreft mogen ze wel een keer door de geluidsbarriëre, da’s toch schitterend.
Hoor ik liever dan Hazes Jr.
Om 12 uur over Berkendonkseplas richting Vredepeel..
Ongeveer 160 db met een piep van 30000Herz
Straks altijd lawaai in een stilte gebied..Vijandige drones maken hier straks een einde aan.
Huizen tekort wordt hiermee opgelost.. Er komen straks veel huizen onverkoopbaar en onder water.
@Een bewoner op maandag 17 oktober 2022 om 17:07:
Heb je de uitslag van precies 12 uur die laag overkwam richting landingsroute.
@Peter op dinsdag 18 oktober 2022 om 14:16:
Nou, als die 160db klopt, dan zet je maar schrap de komende jaren!
Je zou bijna hopen op een zwaar ongeluk, dan zou het misschien klaar zijn.
Wanneer komen ze over Helmond? Is het vandaag weer uitgesteld?
@Peter op dinsdag 18 oktober 2022 om 14:16:
Die manoeuvre heb ik gevolgd. Van Stiphout over centrum Helmond richting Brouwhuis/Rijpelberg. Was geen 160 dB. Veel minder. De piloot had instructies gekregen en ook gevolgd. Maak met je straaljager zo weinig mogelijk lawaai.
Het resterende geluid was toch onaangenaam. De piloot had de naverbrander in het centrum van Helmond moeten inschakelen. Dan was ook burgemeester Blanksma in Het Cour van haar stoel gevallen.
Nou nou Valt tegen hoor. Had gehoopt op een mooie vliegshow in mijn achtertuin! Een mooie low pass met afterburner maar helaas.
T was een herrie vandaag, de katten schrokken er zelfs van.
Van mij mag Putin Ukraine hebben, als ik daarmee mijn rust krijg
Het is nu bijna 16.45 uur. Zit op mijn balkon.
Uurtje geleden 1 straaljager Gehoord. Klonk als F16.
Als het ’n F35 is geweest heeft die niet ten volle gevlogen, denk ik met mijn minimale kennis.
Al met al, geen extra hinder hier. (Stationskwartier)
Maar de dag is nog niet om hè
Niets gehoord in helmond-west.
Zeer waarschijnlijk omdat ik om 3 uur pas wakker werdt !
Maar serieus , de metingen schijnen niet door een onafhanklijk bedrijf te worden gedaan. Dat is natuurlijk nooit goed. Eigen vlees keuren , kan tegenwoordig niet meer. Verder hoop ik dat mens en natuur er geen lastvan zullen hebben.
Hier reactie invullen
https://enquete.toponderzoek.com/depeel
@Marko op dinsdag 18 oktober 2022 om 16:11:
De naverbrander schakelde hij/zij dan in boven de Berkendonkseplas extra lawaai op weerkaatsing . Ik heb anderhalf uur in dat RUST_gebied gelopen.
Om 12 uur een idioot boven Berkendonk dan een uur rommelende geluiden in het hele Peelgebied en om klokslag 13 uur moest er nog 1 zich gelden over Brouwhuis Deurneseweg. Goed zichtbaar. DE oefening is mislukt men had ze zo zichtbaar uit de lucht kunnen schieten. Om 10 voor 4 nog een idioot over Rijpelberg.
Vandaag rond 12.00 uur vloog er 1 vrij laag over ons huis in de Rijpelberg. Nou dat ding maakte flink wat herrie. Kreeg de neiging mijn oren te beschermen met mijn handen. Het was oorverdovend. Niet fijn.
@Peter op dinsdag 18 oktober 2022 om 18:16:
De naverbrander werd niet ingeschakeld. Is in de praktijk uitsluitend van toepassing bij starten en (snelle) stijging. Zou tijdens de belevingsvlucht ook
ter illustratie kunnen worden ingeschakeld bij een glijdende vlucht.
Daarvan werd bewust (ter beperking van lawaaibeleving) afgezien.
@Marko op dinsdag 18 oktober 2022 om 18:47:
Kortom mijn beleving heb ik weergegeven en de metingen gedaan in Brouwhuis,Rijpelberg,Dierdonk moeten we afwachten.
Verder..Is dit volgende week??
Dinsdagmiddag tussen half vier en half vijf volgt een tweede ronde van twaalf vluchten. Op tal van plaatsen rondom de voormalige vliegbasis De Peel in Vredepeel, de huidige Luitenant-generaal Bestkazerne staan geluidsmeters opgesteld, zodat kan worden gemeten hoeveel decibel de vliegtuigen produceren.
@Brie op dinsdag 18 oktober 2022 om 18:41:
Dit staat je wachten in de toekomst..Maar sommige kikken hierop.
Wat ben ik blij dat ik een jaar of vijf geleden niet in Brouwhuis ben gaan wonen. Mijn voornaamste reden was de stank en het onmogelijke verzet daartegen. Maar over een jaar of wat dus ook veel vliegtuiglawaai als ik dat allemaal goed lees hier. Natuurlijk vinden sommigen het prachtig. In mijn jeugd zou ik dat op zeker ook gevonden hebben. Maar ik ben niet meer zo’n fan van onverwachte lawaai-momenten, is niet goed voor mijn haast versleten rikketik.
Heel veel sterkte Brouwhazen! Ik hoop voor jullie dat jullie het van defensie wel kunnen winnen.
@Peter op dinsdag 18 oktober 2022 om 18:55:
Defensie zou een proefvlucht moeten demonsteren in Centrum-Helmond. Komend vanaf een glijdende vlucht op een hoogte van ca. 5000-10000 voet, vervolgens vanaf het centrum, vrijwel loodrecht stijgend naar ca. 30000-35000 voet.
Dan ervaart heel Helmond en verre omgeving het echte belevingseffect van de F35. Misschien kun zo´n vlucht regelen bij Defensie?
Dank u Hans, maar winnen is een utopie….
Heel Helmond en omstreken zijn de lul als deze idioterie doorgaat boven woonwijken.
Die azijnzeikers zeuren toch wel…is t niet om een F35 dan wel over een hond of klapperende uitlaat. Lekker rondvliegen die dingen….ik vind mooi.
De krant bagatelliseert de geluidsoverlast in Helmond. In Dierdonk zou er bijvoorbeeld nauwelijks overlast zijn geweest. Nou: ik woon er en bij mij en onze hond een paar keer wel. Ik ben benieuwd naar de meetresultaten bij onze Appie en zeker ook die van Belangengroep Rijpelberg. Want meten is weten. 🙂
Zo wandel je straks van Rijpelberg richting Milheeze
Zie voorbeeld van Defentie
https://www.ed.nl/de-peel/straaljager-f-35-doet-de-koffiekopjes-in-buitengebied-van-milheeze-nog-net-niet-rinkelen~a0bac289/
Ik ervaar doorgaans meer overlast van de allergie-opwekkende hollandiee-hollandioo-muziek van de buren dan van aan straaljager die af en toe voorbij vliegt.
Update 3:
“Gisteren om 12.00 uur een geluidspiek van 95(!) decibel”
Wethouder Arno Bonte houdt zich intensief bezig met dit onderwerp. Zojuist meldde hij via Twitter:
Voor enige duiding van het begrip decibel en een tabel hoe hard .. decibel klinkt, verwijzen we naar deze pagina. Daar kun je onder meer lezen dat je het lawaai van 95 decibel kunt vergelijken met dat van een drilboor.
Waarom B&W alle Helmonders eigenlijk opriep om overlast te melden, antwoordde Bonte vorige week: “We gebruiken het als extra argument in de lobby tegen heropening van Vliegbasis De Peel. Hoe beter we kunnen laten zien hoe groot de overlast is, hoe steviger die lobby.”
@De weblog van Helmond op woensdag 19 oktober 2022 om 15:23:
Boeien! Lekker laten vliegen. Laat ze aub oefenen voor als het echt een keer nodig is!
Ga dit aub ergens anders doen.
Als we een leuk festival willen bij berkendonk klaagt men over de harde muziek waar de diertjes van schrikken Maar als er straks in de avond gevolgen wordt mogen mijn kinderen en ikzelf er wel wakker van liggen.
Een dikke nee voor mij.
Er waren dus meer Db’s hoorbaar op wijk Rijpelberg met 95
dan de trillende kopjes in Milheeze met 91 ?
Genoeg herrie al daar, vuurwerk elke dag in avond en nu ook dit erbij ?
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4166756/zoveel-herrie-maakt-jachtvliegtuig-f-35-boven-de-peel-best-wel-pittig
Extra herrie schoppen!! Al dat gejank, hoop dat ze laag over vliegen kunnen we dat ook een keer meemaken!!
Zijn wel ergere dingen om je druk te maken dan over dat er een vliegtuigje over komt…….
Jammer dat gemeente Helmond er zo instaat. Veiligheid kost wat. Gaan politieauto’s in Helmond ook zonder sirene rijden?
het zal inderdaad wel wat overlast gaan geven, maar zeggen we straks danook als het in deze verrotte wereld tot een derde wereldoorlog komt, niet over Helmond vliegen, want dat geeft zo een herrie,
Ik vond de herrie enorm dinsdag, als je weet dat er 2 keer zo’n ding overkomt is het echt wel te doen maar wat als er weken achtereen geoefend moet worden. Dat is voor niemand vol te houden.
De F-35 was geen Armageddon in Helmond
Met spanning heb ik zitten wachten op de Armageddon, de enorme herrie die ik kon verwachten van de F-35. Was dat alles? Wonend in Helmond kan ik alleen concluderen dat het allemaal wel meeviel. In het buitengebied van Milheeze zal het anders geklonken hebben. Maar hier was het zoals het NLR zegt: een rammelend winkelwagentje dat voorbijkomt maakt ook herrie, vooral als het leeg is!
Die F35 was idd geen Armageddon in Helmond, als ons vrouw naar de kapper is geweest en ik zie het niet,dan ist pas Armageddon.
Aan al die geluidszeikerds die naar Turkye vliegen ,thuis blijven.
Tja ze moeten oefenen want het alternatief is voor ons burgers om een cursus Russisch te gaan nemen….