B&W: minder vuurwerkoverlast in Helmond
“Lijkt wel oorlog in de wijk Rijpelberg. Dit is gewoon van de zotten.” Dat meldde Harrie Fotografie zondag 6 november om 02.34 uur. Opmerkelijk, want na al die jaren is deze 112-fotograaf wel iets gewend in Helmond en omstreken (mag je toch denken).
“De bommen landen inmiddels alweer enige tijd in omgeving Berkendonk en Rijpelberg. Er is eigenlijk het hele jaar door vuurwerk te horen. Elke avond vanaf de zomer wordt er rond 23.00 uur vuurwerk afgeschoten. Na het verzetten van de klok leek dit 22.00 te zijn.”
Met die woorden viel Rijpelberger die zondagochtend Harrie in feite bij. “Zo was het vannacht echt te gortig. Dit kan zo niet langer! Twee uur ’s nachts rechtop in bed in, ik gok, zowat de hele Rijpelberg.”
Natuurlijk was niet elke Helmonder het daar mee eens. “Het grote aantal illegale vuurwerk, hele jaar door ipv met oud en nieuw, komt ook vooral door verbod afgelopen jaren en dus het doordrammen van azijnpissers die altijd al tegen waren.”
Vandaag liet B&W in Raadsinformatiebrief 123 (pdf) die over de vuurwerkoverlast in onze stad gaat, het volgende weten: “Er worden dit jaar beduidend minder meldingen van vuurwerkoverlast gedaan via de vuurwerkapp ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit betreft een daling van 68%. Deze daling is ook zichtbaar in de meldingen die buiten de vuurwerkapp bij de gemeente of politie binnenkomen. Ook het schadebedrag door vuurwerkoverlast aan gemeentelijke eigendommen ligt tot op heden 75% lager dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. We hopen dat deze trend doorzet en blijven dit op de voet volgen.”
Het 1 sluit het ander niet uit natuurlijk, maar toch…
In de aanloop naar de jaarwisseling maakt het stadsbestuur in die brief ook bekend hoe zij de komende periode de vuurwerkoverlast in Helmond zal aanpakken.
- Er mag vuurwerk worden afgestoken op 31 december tussen 18.00 uur en 1 januari 02.00 uur. Buiten deze tijden is sprake van een algeheel vuurwerkverbod.
- Er komen 5 vuurwerkvrije zones, te weten het Elkerliek Ziekenhuis en het Dierenpark Warande (zoals in voorafgaande jaren) en Dierenpark de Rippert, woonzorgcentum Rivierenhof en verzorgingstehuis de Pannehoeve.
- B&W verkent een lokaal afsteekverbod voor Helmond vanaf de jaarwisseling 2023/2024. “We gaan het verloop van de komende jaarwisseling evalueren en bekijken ook hoe het op andere plaatsen in Nederland is verlopen. Deze ervaringen nemen we mee in de verkenning van een lokaal afsteekverbod.”
Uit deze weblogonderwerpen blijkt dat het Helmondse vuurwerk al heel wat jaartjes een onderwerp is dat geregeld een verhitte discussie oplevert tussen voor en tegenstanders. Tijdens de jaarwisseling van 2015 naar 2016 werd onderstaande video gemaakt.
In de reacties hieronder staan updates.
83 reacties:
Hoe het in de Rijpelberg is, weet ik niet. Maar op de Heistraat en bij mijn zus in de Eeuwsels in Helmond Noord gaat er vaak stevig stevig aan toe. Fijn voor de honden. #NOT
Komt omdat jullie t vorig jaar verboden hadden en het aantal zeikjanussen ook met de dag groeit
Misschien omdat mensen merken dat er toch geen reet mee word gedaan. In de Rijpel is het elke avond raak maar zie je nooit politie of handhaving. Fijn als je net een pasgeboren kindje hebt en er lopen weer een paar jongeren te knallen over het fietspad hier.
En ooh ja als je wel een melding maakt, krijg je standaard antwoorden. Oplossingen zijn vrij makkelijk tho. Politieposten in wijkcentrum, camerabewaking op hotspots. Maar ja de gemeente heeft het drukker met de wijken vergroenen en maatregelen voor het klimaat nemen.
B&W waren deze maand op vakantie? Of horen ze niet goed?
Ik ga het in iedr geval niet meer melden via die app, er komt toch geen politie of BOA in het weekend! 🤬😡🤬
Tis hier op de Rijpel elke avond raak
Snap hier echt niks van, het is werkelijk verschrikkelijk met al die bommen die afgestoken worden in de Rijpelberg en dat is al vanaf september. Ik word er serieus helemaal gek van, je schrikt je kapot steeds. Hoe kan dit dan?
Piet van Bokhovenpad; elke dag diverse keren knalbommen. Vooral onder de viaducten! Teringherrie! Fijn wandelen met je honden daar…. Niet dus
Met nieuwjaar steek ik gewoon vuurwerk af waar ik woon. Als het nou mag of niet heb ik schijt aan !!😉👍
Dit is natuurlijk kinklare onzin! Nog nooit zoveel overlast gehad hier in de aso wijk Brandevoort en het is nu al weken aan de gang.
Minder meldingen kan kloppen. Bewoners hebben nu onderhand wel door dat er door gemeente, jeugdwerk, handhaving en politie toch niets aan gedaan wordt. Zelfs al geef je lokatie’s en tijdstippen door waar dagelijks overlast is.
In Brouwhuis is het ook al maanden aan de gang, melden heeft geen enkele zin.
Ooit denk je de derde wereld oorlog is los.
Sinds ik vorig jaar als terugkoppeling kreeg dat er ’s avonds geen BOA’s beschikbaar zijn heb ik het opgegeven.
Als iemand een vuilniszak in mijn GFT bak gooit zijn ze er wel als de kippen bij om een gele kaart aan mijn bak te hangen en deze te laten staan. Prioriteiten.
Logisch, die app deed het een tijd niet.
Als je nu als D66er geïsoleerd bent in je huisje hoor je er niets van. Hier in de Binnenstad geen overlast. En hier lopen de meeste kansarme jongeren rond de gehele avond en nacht.
Het beleid van B&W: niets doen met overlastmeldingen en dan concluderen dat de overlast is gedaald.
Dit is een bewuste misleidingstactiek die vooral bij GL en D66 populair is. Zij hebben immers geen interesse in het gepeupel en Helmond.
“Ook het schadebedrag door vuurwerkoverlast aan gemeentelijke eigendommen ligt tot op heden 75% lager dan in de vergelijkbare periode vorig jaar.”
Best wel gunstig voor de belastingbetaler dat het geringere aantal meldingen gepaard gaat met een lager schadebedrag.
Ik denk dat minder mensen melding maken omdat er weinig tot niets is veranderd.
In Brouwhuis ook vrijwel iedere avond zéér harde knallen.
Fiets je over het Piet van Bokhoven pad dan ben je vaak onder de bruggen ook niet geheel verzekerd van je veiligheid, ze leggen daar bijvoorbeeld vuurwerk midden op het fietspad en rennen dan gauw aan de kant. Leuk hoor wanneer je daar met kleine kinderen fietst of met je hond loopt.
Afschaffing heeft geen zin, het is nu ook niet toegestaan en gebeurt toch.
Er is in de afgelopen decennia steeds minder ontzag voor wetten en regels waardoor dit soort gedrag ook steeds erger is geworden en wordt.
Harder optreden, hoge boetes en dus meer op handhaven is de enige manier lijkt mij.
Én ook deze consequenties in de media melden, wat nu vaak niet wordt gedaan.
Ik las afgelopen week een artikel over een 14jarige die aangestoken vuurwerk op een schoolplein had gegooid, ín de pauze terwijl er honderden kleine kinderen speelden maar nergens lees ik de consequenties voor deze jongeman. Zolang andere asociale schoffies die dit soort praktijken erop nahouden nooit iets meekrijgen over de consequenties zal er ook zeker niet door ze worden nagedacht over de consequenties. Er mag veel harder opgetreden worden en dit mag ook meer naar buiten gebracht worden, zulke lui mogen wel wat “pakangst” krijgen en daarmee ook weer wat meer ontzag voor wetten en regels.
Hier bij de fietstunnel richting de berkendonk, Rijpelberg bijna elke dag vuurwerk overlast.
Reguleren, dat is altijd te prefelleren boven verbieden. Deze ernstige knallen hebben we te danken aan de abjecte verboden van afgelopen jaren. Voortaan is er een enorm netwerk aan illegaal zwaarder vuurwerk beschikbaar gekomen.
Vergelijk hoe al capone en misdaad profiteerde van de drooglegging in USA.
Laten we dus, voor en tegen, samen hier uit komen. De mooie traditie hoeft niet geheel weg.
Er mag maar een derde etmaal per jaar vuurwerk afgestoken worden. Dat is denk ik voor alle haters genoeg, 364,6 dagen per jaar hun zin.
Komt wel dus bij dat illegale spul minder moet en niet veel overlast al weken van te voren.
Toch hoop ik dat de knallers dit ook beseffen. En hun geknal ergens achteraf doen, zonder gevaar en met zo min mogelijk overlast.
Dus gewoon nette gecontroleerde handel toestaan, en beetje meer illegaal terugdringen.
Een totaal verbod of meer kinderachtige klaagbetutteling werkt ave rechts.
Ik ben het ermee eens dat het voortijdig knallen, zoals nu al gebeurt, niet moet, maar ik snap ook dat optreden lastig is. Hier ook wel eens een knal in de brandpoort, maar logisch, zodra er een handhaver is, zijn die jochies al 5 straten verderop, ik snap best dat het moeilijk is daar iets aan te doen. Eigenlijk moeten de ouders daar iets aan doen, opvoeding heet dat, weten waar je kinderen zijn en wat ze doen, ze niet in de avond over straat laten zwerven…
Maar ik zou het zonde vinden als daardoor de vuurwerktraditie van oudjaar de nek om zou worden gedraaid, want die heeft niks te maken met dat soort vandaaltjes. Met oudjaar geniet ik elk jaar weer van het vele prachtige siervuurwerk dat in de buurt wordt afgestoken en die traditie moeten we niet kapot laten gaan omdat een paar rotjochies in november al met knalbommetjes en rotjes lopen te smijten.
@Pejaka,
Dit zijn geen jochies die dat doen, daarvoor is het vuurwerk veel te duur. Het zijn jongeren vanaf 18 jaar. Ouders zijn aan het werken en in de avond hebben ze geen zin om te kijken waar hun kroost is.
Ach laat de mens toch. Het is toch al niks meer in Nederland. Alles word afgepakt dus pak deze traditie ook nog maar af helemaal goed bezig met deze onzin! En gemeente Helmond moet zich schamen en niet als een mak lammetje in de kudde mee lopen . Een keer naar de mensen luisteren en naar de behoeftes om de tradities te behouden.
@Anoniem
Als je asociaal gedrag een traditie vindt waar behoefte aan is dan is dat best raar. De klachten van de meesten gaan juist over lomp vuurwerk door het jaar heen, niet om het vuurwerk rond Oud & Nieuw. Waar zou de gemeente zich voor moeten schamen?
Minder meldingen wil niet zeggen dat er ook minder vuurwerk wordt afgestoken 🙈
Haalt toch geen zak uit maar mijn hond komt vanaf oktober al niet meer buiten vanaf het geknal wat vaak om 16 uur al is
@ Roland, de gemeente oppert dat ze algeheel verbod willen invoeren.
Daar gaat ook de opmerking over.
Daar moet de gemeente zich voor schamen.
Een kleine groep kan niet omgaan met vrijheid en verantwoordelijkheid, en link wil dan niet de daders aanpakken, maar iedereen straffen.
@Andre bedankt blij dat je het wel begrijpt! En dat is precies wat ik bedoel. Niet dat ze meer politie of Boas in zetten om te handhaven nee want dat kost geld van de gemeente maar meteen iedereen afstraffen net als den Haag op dit moment met heel Nederland aan het doen is! En dat je wat ik bedoel met kudde gedrag! En niet op komen voor het volk maar als een schaap achter de rest aan lopen!
Piet van Bokhoven Pad, onder de Venusbrug in Noord. Elke dag zwaar vuurwerk. Nooit geen politie te zien. Af en toe trillen de ruiten in de omgeving. Dit is al vanaf september. Politie bellen? Heeft geen zin, ze hebben geen tijd…Al die (lokale) verboden, wassen neus. Het is zal gewoon weer Helmond Noord (Havervelden) op de laatste dagen hetzelfde liedje zijn en zeker op 31 dec. Wéér het gevoel en de beleving alsof je je in de Oekraïne bevind. Honden, katten, doodsbang…. Het interesseert ze geen ene moer, er veranderd niets. Onvoorstelbaar dat juist nu in de energiecrisis en de boodschappen die steeds duurder worden, dat jonge mensen vanaf 12 jaar, maar ook volwassenen er nog geld voor over hebben…..Verstand komt met de jaren, dat is helaas bij velen ver te zoeken.
@Piet Visser op vrijdag 18 november 2022 om 07:40:
Ben ik het helemaal mee eens! Maar ik ben bang dat veel van tieners zich domweg niet realiseren dat dieren een veel beter gehoor hebben dan wij mensen. Want door hun betere horen komen die knallen veel harder bij hen binnen waardoor ze er zoveel last van hebben.
Zelf vind ik siervuurwerk prachtig bij oud-op-nieuw. Maar ben al zeker 50 jaar blij dat ik het niet hoef te betalen en er wel naar mag kijken.
Klopt Mevrouw Klaassen,
dank voor uw reactie. Dieren hebben een meer dan tien keer beter gehoor. Hun zintuigen zijn ook beter ontwikkeld dan bij menig mens. Als de meeste dat zouden beseffen (helaas niet) gingen ze beter met deze bevindingen om. Ik heb niets met vuurwerk, zonde van het geld. Dat gaat naar betere doeleinden. Overigens, in de loop der jaren ben ik meer van de dieren gaan houden dan van mijn eigen soort.
@Piet Visser op vrijdag 18 november 2022 om 07:40: Nooit geen politie te zien
Dus, er is altijd politie te zien.
Slaap fijn verder B&W, er is al meer dan 10 jaar vanaf oktober tot maart veel overlast zware knallen, onrustige honden, knallen waar je zenuwachtig van wordt. Als je meldt dan wordt er niets mee gedaan, denk streepje zetten achter vuurwerkoverlast meer niet!!! Dus melden mensen t niet meer totdat t escaleert bij de mensen zelf, omdat de gemeente helmond er niets mee doet.
Minder meldingen😴🙄🫣t wordt ieder jaar erger en meer zwaardere knallen
Mensen bellen nie meer geen vertrouwen meer opzochten dus
Hier bij de deltaweg en onder de tunnels gaat het het hele jaar door melden heeft geen nut
Het heeft inderdaad totaal geen zin om een melding te doen. Handhaving komt toch niet. Politie al helemaal niet.
Zojuist weer een erg zware vuurwerkbom vanaf sportpark Brandevoort. Leek wel een handgranaat.
Ik ben heel erg natuur milieu en diervriendelijk dus ik vind het helemaal niet erg als er vuurwerk verbod komt. Want dan worden de dieren niet meer zo bang en wordt het natuur en milieu niet meer zo vervuild en dan hoeft er niet meer zo veel alarm ingeschakeld te worden voor wonden wat ze zichzelf aandoen en voor brand dat gesticht wordt. En wat van mij wel goedgekeurd mag worden is wat ik ooit van mijn moeder gehoord heb. Op 1 openbare ruimte in Helmond doet de de gemeente zelf of de politie of boa’s nog vuurwerk afsteken en daar kunnen we dan wel naar kijken.
Update 1:
Dat laat de gemeente deze week via de gemeenteberichten weten onder het kopje ‘Houd rekening met elkaar’
Dat zal die knallers leren!!!!
@Twanneman op donderdag 8 december 2022 om 11:50:
Precies. Ik denk dat de geluidsoverlast nu wel op zal houden. #NOT
Het was deze week weer raak in de Heistraat, bahbah:
@lia op donderdag 8 december 2022 om 12:02:
Na 1 januari heeft iedereen zijn kruit verschoten. Dan wordt het angstig stil.
Het knallen en vuurwerk is al maanden aan de gang.
Gemeente Helmond, politie en stadwacht doen er helemaal niks aan.
Zwaar shit voor de honden en andere huisdieren.
En dan nu zo’n lullig berichtje??
Ik zeg: deel bekeuringen uit!!
Helmond Noord, wat rustiger dan vorig jaar
Vuurwerkverbod is geen optie, dan jaag je het alleen maar de illegaliteit in. Men (politie) zou eens veel meer werk kunnen van HANDHAVING gedurende de overige 11,5 maanden van het jaar…. Ik denk dat je daar veel meer mee kunt winnen, dan met een zoveelste afschaffing/verbod op een traditie………
Net of de politie niets beters te doen heeft dan achter vuurwerksukkels aan te gaan.
@Ineke Endevoets op donderdag 8 december 2022 om 13:33:
In Stiphout en Mierlo-Hout ook rustig. Gelukkig maar. Schijnt met name aan de andere kant van de stad wat te knallen.
Och, ’t valt reuze mee, merendeel is ’t stil.
Mensen die zelf niet van vuurwerk houden, hebben er een sport van gemaakt om heel kinderachtig allerlei onzin argumenten erbij te halen. Zielige huisdieren bv. Hebben ze allemaal.
Vergeet niet dat vuurwerk al 364,5 dagen verboden is… Moeten jullie nog meer eisen?
Met ’t risico dat controle nog verder terugloopt en alles illegaal en criminele winst wordt?
Lijkt wel de zelfde zeikerd die over excuses slavernij beginnen, en herstel betalingen.. Of woke cancel snowflakes, of black live matters of kick out Zwarte Piet.. Jullie overspelen jullie hand.
@Andre op donderdag 8 december 2022 om 21:58:
Zielige huisdieren? Denk eerder zielige Andre. Hoe noem je zo iemand? ASO !?
@Andre op donderdag 8 december 2022 om 21:58:
Het je al een mijnwerkerslamp aangeschaft of een knijpkat? Dan ben je als voetganger beter verlicht.
Misschien kunnen we landelijk ook wat apps maken die fungeren als politieke wegwijzer. Dat zal de politiek ten goede komen. Elk jaar vliegen de vuilnisbakken je al in september rond de oren, dik twee maanden voor de gemeente ze dicht komt maken. Bushokjes met glazen ruiten zijn er niet in het vuurwerkseizoen, wat duurt van september tot en met Januari. Over oogkleppen gesproken! De plaatselijke vuurwerkmaffia zal wel een vette politieke duit in het zakje gooien. Maar, volgens de app gaat het beter! Komt vast niet alleen door mij, ik heb de app vorig jaar gedeleted omdat het nul comma nul zichtbaar resultaten gaf. Zet dan een rode telefoon langs de bedden van alle raadsleden! Bij overlast mag je bellen! Hoe lang zou het dan nog duren voor een verbod er komt.
Vuurwerk in de Heistraat na de overwinning van Marokko op Portugal:
Of bekijk die video van Jeanne Schriks via deze link.
Update 2:
3 Gratis #Knalvrij-posters af te halen
Dat laat burgemeester Elly Blanksma vanmiddag via een persbericht weten. Die poster om buurtgenoten te vragen tijdens de jaarwisseling rekening te houden met jou, jouw gezin, huisgenoot en/of huisdier is gratis af te halen bij het gemeentekantoor en in verschillende wijkhuizen. De poster is er in 3 verschillende varianten, namelijk met een jong kind, een oudere en een huisdier, zie onderaan.
Zoals je hierboven of elders wellicht al las, mag de komende jaarwisseling alleen op 31 december vanaf 18.00 uur tot 1 januari 02.00 uur vuurwerk afgestoken worden. Dat mag in heel Helmond behalve in de 5 aangewezen vuurwerkvrije zones (zie de tweede bullet helemaal bovenaan).
Niet iedere Helmonder houdt zich daaraan, de voorbeelden zijn legio. Wil jij vuurwerkoverlast melden, dan kan dat op 3 verschillende manieren:
Locaties waarvan overlast door vuurwerk wordt gemeld worden extra meegenomen in de surveillance, zo belooft de gemeente in haar persbericht. Dat zou voor onder meer de reageerders hierboven een reden kúnnen zijn om de vuurwerkoverlast toch te melden… De boa’s en politie handhaven als mensen toch voor de jaarwisseling al vuurwerk afsteken of dit doen in 1 van de vuurwerkvrije zones. “Handhaven is lastig aangezien het lastig is om op heterdaad te betrappen. Ook kunnen politie en de boa’s niet overal tegelijk zijn. Gedurende het jaar krijgen meldingen over vuurwerkoverlast opvolging en zijn de hotspots onderdeel van de dagelijkse surveillance” zo meldt de w0ordvoering van de gemeente aanvullend. Daarnaast zet de politie in op het aanpakken van de illegale handel van vuurwerk en zorgt ervoor dat de hulpdiensten veilig hun werk kunnen doen.
Samen met jongerenwerkers en de jongeren van We Care Helmond gaat de gemeente verder gericht in gesprek met jongeren over overlast en het gevaar van vuurwerk. Door bureau Halt wordt op 5 Helmondse scholen voorlichting gegeven over de regels, de gevaren en het gebruik van vuurwerk. De gemeente controleert verder samen met politie kluiscontroles uit op enkele middelbare scholen. Deze controle richt zich overigens niet alleen op vuurwerk, maar ook op (steek)wapens en drugs.
Helmond oost iedere dag vooral s’avonds steken ze zwaar vuurwerk af. Zeker langs het kanaal gooien ze dat knalvuurwek onder de brug en dat geeft een enorme knal.Hoop dat ze er wat aan gaan doen .
De posters zijn goed bedoeld, maar weggegooid geld. Als je tegen vuurwerk bent, dan ben je voor de vuurwerkliefhebbers per definitie een azijnpisser. Zo’n poster is dan een uitnodiging om juist op
Die posters zijn goed bedoeld, maar geldverspilling. Daarnaast een uitnodiging om juist vuurwerk af te steken bij ‘weer zo’n azijnpisser’. Want azijnpisser ben je per definitie in de ogen van een vuurwerkliefhebber. Is het naïef of gemakzucht van de gemeente om te concluderen dat er minder overlast is omdat er minder overlast wordt gemeld? Van mezelf weet ik dat ik vuurwerkoverlast niet meer meld, want het is me opgevallen dat liefhebbers van vuurwerk een inlevingsvermogen hebben van helemaal niks.
Als een verbod voor en na de toegestane tijden niet wordt gehandhaafd, dan heeft enige regulering totaal geen zin.
Update 3:
De in update 2 genoemde #Knalvrij-posters kan je gratis afhalen bij:
• Stadswinkel
• Wijkhuis de Boerderij
• Wijkhuis de Fonkel
• Wijkhuis de Lier
• Wijkhuis de Brem
• Wijkhuis de Zonnesteen
• Wijkhuis de Westwijzer
• De Geseldonk
• Wijkhuis ’t Brandpunt
Ik vind persoonlijk dat het wel kan met die posters… Ik zou wrl rekening houden met huizen waar ze hangen, behalve op oud en nieuw zelf, gewoon knallen. Denk dat dat ’t probleem ook jiet is.
@Lianne V. op woensdag 14 december 2022 om 20:11:
Och Lianne, die “vuurwerkliefhebbers” hebben allemaal een tekortkoming. Te kort lontje, te kort pikkie, te kort aan hersencellen, enz enz.
@Helmonder en @Lianne., kijk zo kennen we de tegenstanders weer… Niks over feiten, niks argumenten en debat aangaan.
Nee, veroordelen, oordelen en vooroordelen.
Alles over 1 kam en roeptoeteren maar.
Leven en laten leven is er niet bij.
Al was ik tegen vuurwerk dan werd ik alsnog fanatiek liefhebber om maar niet jullie azijnpissers je zin te laten krijgen. Dit soort gedrag mag na elijk nooit beloond worden.
@Andre op woensdag 21 december 2022 om 19:07:
Met je reactie bevestig je over jezelf wat Lianne en Helmonder bedoelen.
Update 4:
Cameratoezicht in Weverspark ingesteld vanwege zwaar vuurwerk
In het Weverspark in de Binnenstad staat een camera op de T-splitsing van de Van Hoeckplein, Van Liemptstraat en Binnendoor. Burgemeester Elly Blanksma besloot om van 10 december tot en met 19 december te plaatsen. Het cameratoezicht werd daarna verlengd tot zondag 1 januari 12.00 uur. Zij besloot daartoe omdat “er in de aanloop naar de jaarwisseling in de omgeving Weverspark veel zwaar vuurwerk afgestoken wordt en daarmee de openbare orde in gevaar gebracht wordt.”
De gemeente laat op hun website weten dat je vuurwerkoverlast telefonisch kunt melden via Meld Misdaad Anoniem op 0800-7000. Bel je dat nummer, dan wordt er begonnen met dit automatisch bericht: “Wij willen je erop wijzen dat je overlast van vuurwerk niet bij ons kunt melden.” Ook zou je overlast kunnen melden via 14 0492. Maar helaas, het antwoordapparaat laat op dit moment weten dat ze gesloten zijn en dat je ze de eerstkomende werkdag vanaf half 9 kunt bereiken.
Gisteren werd het Aanwijzingsbesluit vuurwerkvrije zones (pdf) van B&W gepubliceerd. Daarin staan in plattegronden de exacte aanduiding van de 5 gebieden (rondom Elkerliek ziekenhuis, woonzorgcomplex de Pannehoeve, woonzorggroep Rivierenhof en de dierenparken de Warande en de Rippert) waar het verboden is om vuurwerk af te steken. Op pagina 4 staat hoe je bezwaar kunt maken tegen dat besluit.
@De weblog van Helmond op vrijdag 30 december 2022 om 18:00:
Die camera’s lijkt mij een goede zet. Hopelijk levert het ook goede beelden op zodat het bewijsmateriaal is waarmee de vuurwerkboys achteraf ook opgepakt kunnen worden.
Natuurlijk leveren die camera’s geen goede beelden op. Die gastjes lopen daar als het donker is, met petjes en capuchons over hun hoofd, en probeer ze maar te vinden dan. Een camera levert niks op, die grijpt niet in als er wat gebeurt, die beboet niet, niks. Of ze binden een paar kanonslagen aan die camera’s en dan kan je je dure camera’s ook op de schroothoop gooien. Je kan er beter een paar BOA’s of agenten neerzetten, dan heb je kans dat je wat resultaat boekt.
Overigens vind ik het met de overlast erg meevallen, ik woon aan de rand van de binnenstad en ja, af en toe hoor ik in de verte wat vuurwerk, soms ook gewoon zie ik wat siervuurwerk opeens boven de daken uit komen, maar om nou te zeggen dat er hier voortdurend geknald wordt, echt niet.
@Pejeka
Nou, op het plein voor de bieb en onder de paalwoningen waren net een stuk of vier jongens een half uur vuurwerk aan het afsteken. En dat leverde weer luid geblaf op van de honden bij de buren. Gelukkig heb jij daar geen last van. Bellen naar de gemeente lukt inderdaad niet in het weekend, maar dat wist ik al eerder.
Ik durf bij deze reactie niet eens mijn naam erbij te zetten want anders heb ik dadelijk misschien vuurwerk in mijn brievenbus. 🙁
In Helmond Oost omgeving Rozenhof hebben we al 4 avonden oudjaarsavond 🤬
Hoop dat Berkendonk ook eindelijk eens een vuurwerkvrije zone word.
Het is allemaal bagger en shit, als mensen zich nu eens zouden houden aan de officiële tijden dan was er niet veel aan de hand.
Een hoop jongelui verpesten het voor de goedwillende, jammer.
Ik zie een vuurwerk verbod eraan komen.
Jammer….
Weer een traditie naar de kloten.
En daar waren weer 10 knallen op het Speelhuisplein. 🙁 Dat ze hier maar eens een camera neerzette!!
Daar merken we dan weinig van 😡😡😡 vreselijk dat tering vuurwerk 😡😡😡
Vuurwerk prima, maar dit met oud en nieuw en de rest van het jaar niet 😡😡😡
Het volk heeft via de gemeenteraad besloten regels in te stellen. Dan zorgen ze ook dat er genoeg mensen zijn om te handhaven? Het is keuzes maken. De wijkagent in de wijk of in een blauw busje als me-er.
Update 5:
Agent gewond nadat de politie met vuurwerk werd bekogeld
De politie kreeg gistermiddag een melding van overlast van een groep jongeren op een treinstation in Helmond. Daar aangekomen werd er vuurwerk naar de politieagenten gegooid. De knal zorgde ervoor dat er 2 agenten naar het ziekenhuis moesten voor controle, 1 van hen hield gehoorschade over aan dit incident. Er werd 1 persoon aangehouden.
In de Isidoor Opsomerstraat in Helmond Noord werd gisteravond een politieauto, die bij een melding was ingezet, bestookt met vuurwerk. Daarbij sneuvelde de voorruit. De auto kon door de aangerichte schade niet meer worden ingezet voor de noodhulp.
Politiechef Wilbert Paulissen kijkt terug op een beheersbare nacht in Oost-Brabant. “Maar ieder incident er 1 teveel. Zeker de incidenten in Helmond waarbij onze eigen collega’s vuurwerk naar zich toe gegooid krijgen, zijn onacceptabel.’
Ook in Brandevoort veel overlast van vuurwerk. Vooral bij het Sportpark Brandevoort.
Er waren zelfs conflicten tussen jeugd en bewoners over het afsteken van het vuurwerk.
@Bert op zaterdag 31 december 2022 om 12:26:
Wijkagent? Nou, die is hier in Brandevoort echt niet zichtbaar.
Wat triest zeg! Van de hulpdiensten blijf je met je fikken af. Mooi dat er in ieder geval zo’n droeftoeter werd aangehouden.
Hopelijk vindt niemand het raar als Blanksma volgend jaar tot een afsteekverbod besluit. Daar sorteerde ze in november duidelijk op voor. Ik kan haar niet eens meer ongelijk geven. Dankjewel klojo’s, jullie hebben dan weer iets moois om zeep geholpen.
Vuurwerkvrije zones?
Hoelang heeft de gemeente Helmond zelf vuurwerk geregeld in de Warande met toen nog koninginnedag. ( Hypocriet?)
Verzorgingstehuis de eeuwsels is geen vrije zone?
Niemand heeft problemen als er alleen maar van oud op nieuw vuurwerk afgestookt wordt, maar als er verder door het jaar heen niet opgetreden word tegen de overlast……wat verwacht je dan van de mensen?
Verbieden heeft totaal geen zin, posters is weg gegooid geld…handhaven is de enigste oplossing.
Toch wel raar.
In heel Nederland is een wapenverbod. En toch mag iedereen op 31-12 tussen 18:00 en 02:00 met explosieven gaan gooien.
Als je wel mdingen doorgeeft over ovetlast in je buurt, krijg je te horen dat het feen prioriteit heeft.
Vuurwerk overlast op de rijpelberg? Woon er nu 11 jaar totaal geen last van het vuurwerk
Tis nu 1 januari half 9 ’s avonds … er wordt nog volop geknald (geen siervuurwerk). Traditie? Handhaving?
Ik weet zeker dat als de liefhebbers zich een beetje zouden inhouden tot de toegestane tijden, dat er niet zo’n grote groep tegen vuurwerk en voor een verbod zou zijn. Die paar uur zijn voor mensen met trauma’s en (huis)dieren nog te overzien zijn.
Maar dat t al weken/maanden dagelijks overlast geeft, maakt dat mensen steeds meer hekel krijgen aan t geknal
Mooi filmpje vanuit de het Ameideplein van het mooie vuurwerk.
Update 6:
Veel minder vuurwerkschade en fors minder meldingen vuurwerkoverlast
Voor zover nu bekend is, bedraagt de totale schade door vuurwerk aan gemeentelijke eigendommen 35.040 euro. Bij de jaarwisseling ervoor bedroeg de vuurwerkschade 67.135 euro (bijna het dubbele). De meeste schade ontstond in Brouwhuis en Helmond Noord. Dit jaar werden er vooral veel gemeentelijke afvalbakken vernield. Dat liet B&W in deze RaadsInformatieBrief (pdf) weten.
In die brief staat dat er rondom de 5 vuurwerkvrije zones geen incidenten zijn gemeld en er geen meldingen werden ontvangen van vuurwerkoverlast tijdens de jaarwisseling. B&W: “Het aantal meldingen van vuurwerkoverlast over heel 2022 is 1942. Dit is fors minder dan in 2020 en 2021 (respectievelijk 75% en 70% lager). De meeste meldingen van vuurwerkoverlast zijn afkomstig uit de wijken Helmond Noord, Brandevoort en Brouwhuis.” Zoals je in verschillende weblogreacties hierboven kunt lezen, zou dat veel lagere aantal meldingen kunnen komen doordat Helmonders het niet meer de moeite nemen om het te melden omdat het naar hun idee zinloos is.
Zoals op 15 november al gemeld, wordt er een afsteekverbod overwogen bij de komende jaarwisseling in Helmond.
HUH???
“Zoals je in verschillende weblogreacties hierboven kunt lezen, zou dat veel lagere aantal meldingen kunnen komen doordat Helmonders het niet meer de moeite nemen om het te melden omdat het naar hun idee zinloos is.”
NEE!!!
Precies dat is de reden burgemeester en wethouders van Helmond.
Ik snap trouwens heel goed dat haast niemand het meer meldt, ik ook niet meer. Dat kost alleen maar tijd en is alleen voor dit soort statistiekjes. Verder gebeurt er niets mee. Triest!
@De weblog van Helmond op donderdag 19 januari 2023 om 20:59:
Verbod is dus niet nodig! 😜
Wat knallen rond de jaarwisseling vind ik niet zo erg, maar vanaf eind juli hoorde meerdere avonden in de week zwaar vuurwerk hier in Brandevoort en dat is pas in de tweede week van januari gestopt. Belachelijk. Waarschijnlijk is het ook maar een heel klein groepje die dit veroorzaakt.