Doodsteek of steuntje?
Vol enthousiasme start je dit jaar een nieuwe horecazaak in het centrum van Helmond. Veel mensen (die net naast je zaak moeten zijn) komen daar voorbij, maar voorheen zat er nooit horeca. Je werkt je een slag in de rondte, doet er veel aan, maar het loopt (nog) niet zoals het moet.
De ochtend na een interview sla je het Eindhovens Dagblad open. Helmond Plus opent paginabreed met een artikel van een halve pagina over jouw zaak. Bij dat artikel een foto van jezelf met een lege zaak als achtergrond en daarboven paginabreed de kop "Te weinig loop in XXX". Op de XXX staat jouw horecazaak.
Moet je daar als eigenaar nu blij mee zijn of niet? Is zo'n krantenkop een doodsteek of is zo'n groot krantenartikel juist een steuntje in de rug?
13 reacties:
Ligt eraan wat er in stond. Maar voor Helmonds nieuws kijk in niet in een Eindhovense krant.
Mevrouw, ga koken!
Hoewel het een groot stuk was, is zo’n krantenkop en ook de inhoud niet echt slim. Dat dacht ik meteen toen ik het vanochtend las. Wie wil er nu naar een tent waar niemand heen gaat. Ik loop een onbekend café of restaurant voorbij als er niemand binnen zit of waarvan ik weet dat niemand er heen gaat. Opletten wat je zegt in een interview is de les!
De nieuwe bibliotheek: een absolute miskleun. Zowel architectonisch alsook de lokatiekeuze een duur onzinnig prestigeobject, net zoals de geldverslindende “kunsthal”, sterkte voor de onderneemster, die er overigens wel in slaagt om een perfekt koffiegarnituur te serveren, hoe lang nog?
In de Cook, the Thief, His Wife & Her Lover krijgt de bibliothecaris zijn eigen boeken te eten. Ik zou zeggen pas het menu aan.
Vraag altijd aan de verslaggever of je zijn stuk mag tegenlezen voor publicatie. En anders geen interview geven.
Boekje bij de koffie dat moet toch aanslaan zou je zeggen.
Sterkte!!!
Toen ik het vanmorgen zag en las, was mijn eerste reactie: “leuk zo’n halve pagina gratis reclame op de voorpagina” (als advertorial had je hier fors voor moeten betalen).
Maar nú weer terugblikkend met de stelling doodsteek of steuntje, vraag ik me inderdaad af……..?
Hopelijk zat het vandaag goed vol en blijft dat ook zo. Alhoewel…….?
@Mien
Ik zou er – als freelance journalist – niet aan moeten denken dat iedere betrokkene mijn artikelen mag lezen voor plaatsing. Dan blijf je aan de gang met redigeren 🙂 Het zou mijn werk een stuk minder fijn en werkbaar maken 🙂
@Perry
Toch wel als je een interview met belangrijke mensen maakt neem ik aan?
Zie het stuk als een gratis reclame. Ben blij met ieder beetje aandacht in de media. Als je dit als advertorial plaatst, kost het veel geld. Het artikel maakt mensen nieuwsgierig. Maar afgezien daarvan, wellicht is het de moeite waard om uit te zoeken waarom de aanloop zo laag is. Bijvoorbeeld door mensen in het centrum te enquêteren. Misschien ligt een simpel oorzaak ten grondslag aan de lage klandizie zoals onbekend, uit de loop, men denkt er niet aan, etc.. De ingang ligt natuurlijk behoorlijk verstopt en uit de loop van het winkelende publiek. Er zal dus iets extra's moeten plaatsvinden om de mensen aan te trekken en bekendheid te geven aan je zaak. Ofwel kijk eens naar marktpositionering en promotie.
Net vergeten: zoals René Vetjens ook zegt natuurlijk moet je het beste er van proberen te maken. Heel veel succes!
@Perry
Het voorkomt wel subjectiviteit en waarborgt kwaliteit. 😉
Als het stuk nu in de traverse zou staan op de voorpagina… zou ik zeggen steuntje
en verder: voor Helmonds nieuws kijk in niet in een ( veeeeeeel te dure ) Eindhovense krant.
de term geen nieuws is goed nieuws is onzin in de wondere wetenschap der marketing. Beter kun je negatief in de publiciteit komen dan helemaal niet. Het mooie is dat mensen na verloop helemaal niet meer weten waar ze je naam van de zaak van herkennen. Dus het is gewoon een vorm van (goede) lange termijn reclame.
Succes met je zaak. Zal ook eens een biertje komen drinken. Groet,
Martijn