Helmond krijgt een nieuwe stadsstijl
“Spannend! Nog maar 6 dagen en dan wordt de gloednieuwe stadsstijl van Helmond onthuld.” Dat liet Helmond Stadsmarketing zojuist weten. Woensdagavond wordt die stijl gepresenteerd en het verhaal achter de nieuwe stadsstijl verteld. Vanaf dan weten we welke stijl ‘van de stad’ door zoveel mogelijk mensen, organisaties en bedrijven gebruikt worden. Dat is namelijk de bedoeling zo werd in oktober 2014 aangekondigd.
Vorig jaar april werd bekend gemaakt dat Ugur Ozdemir de stadsstijl ging ontwikkelen en uitvoeren. Daartoe werd onderzoek gedaan. Een maand later vertelde hij daarover bij Omroep Helmond:
En gisteren meldde de 13-jarige Helmondse DJ Loernz via Twitter dat hij daarvoor gefotografeerd was.
Zie in de reacties hieronder onze updates.
191 reacties:
Het zal me weer wat worden, trouwens, waarom mogen inwoners hier niet over beslissen?
En wat heeft het de belasting betaler gekost?
Ik wil geen zeikerd zijn maar toch.
Ik weet het niet. Ik vind het altijd een erg slecht teken als er een heel verhaal bij verteld moet worden. Mijn moeder zei altijd: Het pakt of het pakt niet. Ze keek naar iets en wist dan of ze het mooi vond. Dan kon ik lullen wat je wilde.
Stadsmarketing, toon dat nieuwe logo gewoon en laat iedereen zeggen of het het top of flop is. Dan doe je pas echt marketingonderzoek bij de Hellmonders! Nu zijn we dadelijk de pias, zoals bv dat fiasco in Delft jaren geleden waar de historische golfjes ineens vervangen werden door een D met twee Adidas-streepjes. Dat pakte dus niet en een hoop geld was weer over de balk gegooid.
@Twanneman op donderdag 18 februari 2016 om 12:56:
Haha, wij zijn het al snel met elkaar eens zie ik.
Jullie halen me de woorden uit de mond. Helemaal mee eens. Het mag wat kosten blijkbaar. Overigens wat is er mis met de huidige stijl?
@ stadsmarketing: even voor de goede orde, je blijft wel met je fikken van ons stadslogo af!
De helm – eikentakjes en vogeltje.
Fons J. heeft dat ooit eerder geprobeerd en gelukkig is dat “plan” vanwege de interventie (!) van ondergetekende toen in het ronde archief gedumpt! Toch weer geen nieuwe poging? Mocht dat zo zijn dan ………………( een goed verstaander heeft slechts een half woord nodig )
Gr. Berry Smits
Het zal wel mix zal worden van HLMND magazine en Uit Agenda Helmond met een vleugje Brandevoort en/of Helmond Sport.
Het zelfde trucje wederom herhaalt maar dan in een nieuw jasje.
Met natuurlijk alle lokale prominenten en locaties van de gemeente voorop in beeld en tekst.
Zodat we niet vergeten.
Ik heb alle vertrouwen in het werk van Ugur Ozdemir.
Zijn glossy magazine over Helmond met zorgvuldig geredigeerde verhalen opgetekend door een selectie prima Helmonds journaille over Helmonders en Helmondse bedrijven, uit de volle breedte van de Helmondse bevolking was voor mij al een succesnummer op het gebied van Helmond-marketing.
Ik heb alle vertrouwen in de door hem gekozen stijl. Ben dan ook heel benieuwd wat het geworden is.
Ben het helemaal met Berry Smits eens. Zoek de discussie van destijds maar eens op over het “embleem” van Helmond: de helm, inclusief takje en vogeltje. Iemand haalde destijds de krant met zijn tatoeage! Die was puik in orde!
@Berry Smits op donderdag 18 februari 2016 om 13:33:
Helemaal mee eens!
Die flauwekul ook altijd.
Hellmond, nobody likes us but we don’t care
een eerlijke stadsstijl:
@Stadsmarketing:
Voordat jullie aan je logofeestje beginnen, ruim eerst het Havenpark op!!! Dat ligt er na jullie Winterfestijn al een week of zes bij alsof er een tractorrace is geweest. Dat noem ik nou geen echte reclame voor Helmond en het centrum. Jullie wel? Vraag anders maar eens bij de bieb wat die vinden.
Ik gun iedereen zijn feestje maar ruim daarna wel op voordat jullie naar je volgende feestje gaan. Is nu echt geen porum voor bewoners en bezoekers van het centrum. Geld om het weer fatsoenlijk te maken is er zo te zien zat bij jullie. Met al die subsidie van de gemeente is er zo te zien toch ook geld voor een halve advertentiepagina vandaag in de krant voor het logofeestje?
@Berry Smits op donderdag 18 februari 2016 om 13:33:
Goed gezegd. Misschien is Burgemeester Jacobs er wel bij betrokken…
Heb nog eens naar het hierbovenstaande interview gekeken met Ugur Ozdemir gekeken. Wat mij opvalt is dat hij het heeft dat er een enquete zou komen onder de inwoners over de nieuwe stadstijl.
In zijn woorden : ” We gaan een maand lang een online enquete doen via facebook en twitter.”
Heb ik iets gemist, want ik heb deze nergens voorbij zien komen?
Verder denk ik dat men hier een nieuw stadslogo niet moet verwarren met ons Stadswapen op de Helmondse vlag.
Het logo ” Helmond een glimlach in Brabant” zal vervangen cq vernieuwd worden.
Blijft de vraag echter, welke beloofde online enquete is er geweest voor ons inwoners?
Fijn weekend iedereen!
@Jan: Voor wat betreft het Havenpark … dan heb je toch slecht gelezen … !!! 😉
Update 1:
Woensdag is de onthulling van de nieuwe stadsstijl van Helmond. Helmond Marketing gaf alvast onderstaand voorproefje (met daarop wethouder Frans Stienen) van “the making of”:
@Patrick, het oudje trucje met de voorbeelden (had ik al eens gepost). Allemaal voorbeelden uit dat onderzoek maar dan in het Engels. Niet lelijk maar ook niet uniek, want plak je er een andere stadsnaam en foto in en die stad kan er ook mee vooruit. 🙁
Vorig jaar is er een enquete geweest, aan het einde kon je ook aangeven of je interesse om deel te nemen aan het testpanel voor bewoners van Helmond. Ik ben naar naar toe gegaan en er was aardig wat discussie over een bepaalde eigenschap van het logo. Verder was iedereen heel erg enthousiast, ik vind het mooi dat er zoveel moeite is genomen om zoveel mogelijk groepen bij de nieuwe stijl te betrekken.
Update 2:
De onthulling van de nieuwe stadsstijl in de Cacaofabriek is begonnen. We hadden er even netjes op gewacht.
Maar hieronder zie je dan hetgeen Helmond Marketing zelf eerder al prijsgaf:
Ook in 2016 blijf je met Helmond Marketing met oude cirkels ronddraaien.
Eens met hierboven. Dit is niks, dit kan voor elke stad in Nederland of daarbuiten of is dat juist de bedoeling?
Update 3:
Opvallend, de eerste 4 aanwezigen in de Cacaofabriek die tweets met foto sturen hebben het over een stadslogo:
Weer weggegooid geld
Drie keer niks, bah. Dit kan voor iedere stad gebruikt worden, nul identiteit. Niks mis met ons oude logo.
@Toon op woensdag 24 februari 2016 om 20:10:
Duidelijk is nu in ieder geval dat ze dus een +/- 2 jaar nodig hebben gehad om het marketing verhaal te maken. En iedereen in de zaal zal ongetwijfeld geklapt hebben over hoe goed het allemaal is…
Dit logo is zo triest en fout op zoveel verschillende manieren het is gewoon HLMND magazine, Helmond Uitagenda, Helmond Next design wat al jaren in gebruik is en zelfs achterhaalt ondertussen, hoezo vernieuwend. WAAR DAN?
Ja ik zie de H wel, en ja die cirkels zullen ongetwijfeld refereren naar het aantal nullen van wat heeft gekost of gaat kosten.
Maar kom op zeg, moeten we dit nu echt accepteren?
NEE DIT IS NIET MIJN STADSTIJL
NEEE!!! Pijnlijk!!! Dit kan niet waar zijn!!! Amateurs!!!
Ik zie de ingezonden brieven al weer in de krant verschijnen. 🙁 Ik heb weliswaar geen krant, maar figuurlijk dan. 🙂 Fons Jacobs revisited, hij zal wel blij zijn. Eindelijk heeft hij zijn zin: een nieuw logo of stijl of hoe jullie dit ook willen noemen.
Positiever gezegd: doe de glimlach van Brabant maar weer. Weet je nog, dat logo waar jullie zo negatief over zijn.
Graag jullie reactie Stadsmarketing, of antwoorden jullie niet meer op onze vragen? Is dat stadsmarketing 2.0?
@Berry Smits op donderdag 18 februari 2016 om 13:33:
Actie alsjeblieft! Zelfs jouw wethouder schrijft dat dit het nieuwe stadslogo is.
Ik woon iets meer dan 20 jaren in deze stad en kom er steeds meer achter dat er iets raars met sommige inwoners van de stad gaande is.
Terwijl ik van de stad haar charmes meer en meer ben gaan houden blijven sommige inwoners ideeën aansjouwen om het imago van hun stad op te krikken.
En kennelijk doen ze dat al vanaf het jaartal 1232 zoals ik uit het nieuwe logo op maak.
Ik zie een logo van 5 rondjes met een gat erin op een rode achtergrond.
Wellicht zijn het 5 kernen bedoeld waar ik een gat in moet zien omdat de achtergrondkleur mij waarschuwt dat er een gevaar is.
Vervuilde grond misschien, falende voetbalclubs, wiet kwekerijen in (leegstaande) panden, brand gevaarlijke chemie op industrieterreinen ………………………..nummer 5 laat ik open omdat iedereen dit wel in kan vullen als je langer dan ik in Helmond woont.
Denk bij het invullen daarvan dat een stadsgezicht totaal iets anders is dan een logo, een logo is immers niet meer dan een make-up naar de buitenwereld toe van dat, waar je iedere morgen mee wakker wordt en de naakte waarheid aanschouwd.
Met andere woorden make–up is een schone schijn, voor even, een verfje dat je moet doen vergeten als je denkt dat ze lelijk is.
En laat mij dat nu vergeten zijn tot ik weer geconfronteerd wordt met een volgende logo.
Een logo dat mij niet verteld dat ik trots ben op mijn stad net zomin als de voorgaande
Een logo wat totaal niet aansluit bij al het moois van de stad
Een logo wat ik dus niet uit ga promoten .
Rita
Koning keizer admiraal popla
Kennen we allemaal !
5 pleerollen? Serieus? Omdat iedereen in helmond overal schijt aan heeft zeker
Helmond sinds 1178.
Werkelijk waar een vierkantje er om heen en je hebt een legoblokje van bovenaf gezien…. Wat heeft dit geintje gekost?
Wapen met de helm weer terug!
Dit is om te janken
@Bjorn Smits op woensdag 24 februari 2016 om 21:26:
je neemt de woorden uit me mond… ik zag het ook al….
@AvA op woensdag 24 februari 2016 om 21:48:
In 1978 werd het 800-jarig bestaan van Helmond gevierd. Dan kom je inderdaad uit op 1178. Waarom ze dat jaar niet aanhielden, weten we niet. In 1232 kregen we stadsrechten volgens Wikipedia.
@Aarts Rita op woensdag 24 februari 2016 om 21:16:
Jammer
Erg jammer de negatieve reacties….was vanavond gekomen dan had je kunnen horen dat er een mooi trots verhaal achter zit…..
Blijf toch eens met je niet Helmondse ideeën van onze geschiedenis af. Met een veel te dik salaris en stompzinnige plannen onze stad inclusief logo naar de klote helpen. Ik geef haar graag de ruimte, dan houden wij Helmond.
Volgens het ED.nl heeft het lowbudget €15.000,- gekost. Dat is dus €3.000,- per cirkel. Het is meneer Özdemir wel gegund natuurlijk maar ergens hou je toch het gevoel dat je niet echt waar voor je geld krijgt. Een logo moet herkenbaar zijn en zonder uitleg herken je in vijf cirkels geen Helmond. Ik vind het vooral zo jammer omdat er zoveel talent is dat geen kans krijgt. Schrijf een wedstrijd uit en je krijgt al snel tientallen prachtige logo’s ingezonden. Dit is zo nietszeggend.
@Peter op woensdag 24 februari 2016 om 22:33:
hahaha of kwam de inspiratie toch van iets anders?
Whoehahahaha. Die pleerollen ga ik schaamteloos jatten… 🙂
On topic: een logo dient snel herkenbaar te zijn, ook voor een niet Helmonder die onbekend is met de achtergrond van onze stad.
Daarnaast vind ik het esthetisch niet mooi. Nog los van het vergelijk met voornoemde pleerollen.
Next please…
@Berry Smits op donderdag 18 februari 2016 om 13:33:
En zo is t en niet anders……..
@Charles Van Den Reek op woensdag 24 februari 2016 om 22:40:
Verhaal of niet, de huisstijl is maar half afgemaakt. Een inconsistent gebruik van schaduw in het logo (dan wel, dan weer niet gebruikt) die ook niet werkt op elk drukwerk, en een lettertype voor de belangrijkste uitingen (posters, banners, ed) met een slechte letterspatiëring waardoor het niet leesbaar is van ver.. Het verhaal erachter is prima, maar had meer uitgehaald kunnen worden denk ik ????????.
@Peter op woensdag 24 februari 2016 om 22:33:
Heerlijk, na een paar keer jouw pleerol-stadslogo en dat van hun te zien, zie ik al geen verschil meer. Mooi man! Helmond de pleerol van Brabant, hoe verzin het het. 🙂
Ik vroeg op de FB van Marketing Helmond een reactie: verwijderd en geblokt, BAH!
Da meende nie!!! Ik lach me een breuk, maar wel als een boer met kiespijn. Wederom geld/tijdverspilling… (Is hier als voorbeeld het logo van de Plus gebruikt???) (met hele grote dank aan Willem)
In het promo filmpje worden 4 cirkels met Helmonds trots getoond. Waarom is dat niet de “huisstijl”?
25 jaar geleden toen ik wen klein meisje was hadden we een stoffe tasjje met het wapen van helmond en een dikke duim
Met de tekst: Helmond ZO.
Dat is voor mij nog steeds de beste promo voor onze stad geweest.
Helaas is dit tasje niet meer in ons bezit.
@Peter op woensdag 24 februari 2016 om 22:33:
Nice going guys
Krachtig logo. Goede kleurkeuze. Rood komt op je af. Dat doet unne Hellemonder ook. Eenvoudige vermelding van jaartal en stad werkt.
Ik was niet in de Chocoladefabriek, ben wel benieuwd naar het verhaal achter het logo. Misschien dat iemand dat kan toevoegen aan dit item. Weblog?
Nie veul aan
Helmond nam deel in Peel 6.1. Dit is afgeketst. Vandaag is be kende gemaakt dat de andere vijf gemeentes samen verdergaan en Helmond heeft het nieuwe logo gepresenteerd. Sluit perfect op elkaar aan. Alleen. : ik zou me als stad schamen om dit logo officieel te presenteren. Dit is pas echt een lachertje. Zelf ben ik opgegroeid in een van de andere deelgemeentes (Deurne) en weet erg goed hoe er in de omliggende dorpen over Helmond gedacht wordt (maak het wekelijks mee) en door dit logo wordt alles nog eens bevestigd.
@Maike op woensdag 24 februari 2016 om 23:39:
Helmond zo met de duim was het beste logo ooit. Zou ook nu weer actueel zijn (duim omhoog/facebook) . Ook werden er veel stickers uitgebracht met dit logo, die wij in het buitenland overal op lantaarnpalen plakten. Zeer herkenbaar overal. Dat gaat met deze pleerollen niet lukken. Echt een lachertje. Dat men hier noig serieus over nagedacht heeft uberhaupt.
Vreselijk.
@Eddie op vrijdag 19 februari 2016 om 16:38:
Is nergens voorbij gekomen. Dan had ik het wel gezien. Hadden we Helmond misschien wel voor deze misstap kunnen behoeden!!!
@Arve Omic op woensdag 24 februari 2016 om 23:03:
Dat is 15.000 euro teveel
Beetje pimpen en we zijn er denk ik dan, Facebook steelde Helmond-duim haha
Update 4:
Hieronder staat 1 op 1 wat Helmond Marketing wil delen over de nieuwe stadsstijl van Helmond.
.
.
.
—————–
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen. Daartoe willen we iedere Helmonder heel graag zo goed en snel mogelijk informeren. Zodra wij meer weten, plaatsen we dat hieronder.
Weet jij meer (en dat zou heel goed kunnen!) of vind jij ook iets van deze nieuwe stadsstijl van onze stad: hieronder is nog plaats genoeg. Inloggen of iets dergelijks is niet nodig bij ons.
Laten bezinken want in eerste instantie denk ik: is dit het nou? Niet echt flitsent of vernieuwend. Dan wordt er aangegeven dat dit € 15.000,- heeft gekost. Natuurlijk niet! Het ontwerp wellicht maar dan begint de poppenkast pas. Een receptie/event om het te onthullen, briefpapier, envelopjes, vlaggen, pennen, bordjes, kopjes, websites, alles zal moeten wordem aangepast. Dat kost enorm veel geld. Hopelijk wordt er met de “oude” logo zaken nog iets nuttigs gedaan… het zal mij benieuwen. En die datum zal toch wel goed zijn… haha!
5 pleerollen moet genoeg zijn voor de anus van Brabant. ????
@Peter op woensdag 24 februari 2016 om 22:33:
Zijn dat nou een stelletje wc rollen ?
Wie heeft dit ontworpen en hoelang is hier over gedaan..
Vinyl is weer helemaal in.
Ik zou hier heel veel over kunnen zeggen. Een duur bureau heeft hier waarschijnlijk tien minuten over nagedacht en tien maanden door gefactureerd. Dit is een aanfluiting van een ontwerp. Belachelijk en zo ontzettend slecht. Het wordt tijd dat we optreden tegen dit soort van geldverspilling. Gruwelijk slecht.
Rommel. Een aanfluiting voor de stad en een belediging voor iedere ontwerper.
Ik vind het juist wel mooi!! Rood wit zijn de echte kleuren van Helmond!!
Inspiratie voldoende? Gewoon een voorbeeld gehad. Kosten zouden € 15.000,- bedragen… Voor het ontwerpen en bedenken. Vergeet de gemeente hier niet de kosten voor de nieuwe pennen, vlaggen, briefpapier, enveloppen, bordje, wegbewijzering, receptie/event om het te onthullen? Dit kost heel veel geld! Afgezien of je het mooi of niet mooi vind. In deze tijden van “broekriem aantrekken”, “op de centen passen”, “als een goed huisvader” moeten we toch gewoon normaal doen.
Nog niet heel lang geleden ook zo’n zelfde discussie over de naam van het Speelhuis… idem! Kopieer de tekst van hierboven en hoppa! Gelukkig is dat helemaal van de baan en kan dit helaas niet meer worden teruggedraaid… en dat allemaal voor “slechts” € 15.000,-…
@Twanneman op donderdag 18 februari 2016 om 12:56:
Toch weer gelijk, jammer!
Als je het op deze manier inzet, is er niks mis mee:
Er is zelfs geen moeite gedaan om cirkels te maken… Dit is namelijk het graden ° symbool van de font CUBANO (gratis voor persoonlijk gebruik) wat gebruikt word bij Onze Stad Ons Logo…….
Test het uit:
https://typekit.com/fonts/cubano
Download (0 dollar):
http://www.losttype.com/font/?name=cubano
Iedereen die wil kan nu zelf een tekst op een foto zetten in dezelfde stijl 😉
Helemaal mee eens Frans van Bussel Hoop weggegooid geld, besteed het geld maar aan een goed doel , wat ook weggegooid geld is dat park langs het kanaal, na het winterfesstijn is het een groot modderzooi geworden , wat dit weer allemaal moet kosten
Kan mij nou eindelijk iemand uitleggen wat er ‘achter’ het logo steekt? De filosofie, de symboliek?
Ik wil het ook wel zelf invullen, maar als anderen daar in het openbaar al over hebben gesproken en nagedacht (bijvoorbeeld tijdens de presentatie in de Chocoladefabriek), dan wil ik dat graag hier lezen. Dan kan iedereen er wat meer chocola van maken.
De wat formele uitleg van Helmond Marketing heeft meer betrekking op de participatie, de spelers en de totstandkoming (de werkwijze) over meerdere schijven, de brede input de verantwoording. Ik ben echter veel meer benieuwd naar de inhoud. Niet de vorm van de totstandkoming.
Zo ben ik geïnteresseerd in meer uitleg over de symboliek die de vorm en de inhoud van het logo vertegenwoordigt.
Zou dat mogelijk zijn?
Ik vind de bijdrage van evy al veelzeggend. En dat zelfs zonder woorden.
https://www.deweblogvanhelmond.nl/actuele-onderwerpen-helmond/helmond-krijgt-een-nieuwe-stadsstijl/#comment-181689
@Mien op donderdag 25 februari 2016 om 13:07:
Kijk. De kasteeltorens zijn rond. De rollen van de Vlisco zijn rond. De schroefjes van Nedschroef zijn rond. De wielen van de auto’s op de Automotive zijn rond. De bal van Helmond Sport is rond. De reuzenbloempotten op de Traverse zijn rond. De ‘o’ van ‘Helmond’ is rond. Tielemans rijdt in een taxi gratis rond. Helmond bulkt van de ronde dingen. Daar staan die rondjes dus symbool voor.
Slecht! Geef mij die glimlach maar..
Update 5:
Onderstaande foto’s maakte Harrie Fotografie vanmiddag met zijn gsm. De eerste op de Traverse, de tweede op de Deurneseweg.
.
Mijn Stad, natuurlijk!
Mijn logo, echt niet!
Dit soort banners vind ik anders wel wat hebben:
Helmond zo, was inderdaad de meest herkenbare en voor mij nog steeds de beste stadspromotie ooit.
Neemt niet weg dat ik het nieuwe logo niet zo slecht vind als vele hier op de weblog.
Ik vind het goed gevonden, goed uitgedacht en zoals het o sommige manieren gebruikt word ( zoals met de foto’s van de helmonders) ziet het er wel echt goed uit, ook op de vaandels ( het helmond promotie bord dan weer niet).
Vind het gewoon jammer dat het voor mensen van buiten helmond die onze stad niet kennen niet herkenbaar is, mar is dit nodig? Lijkt me stug. Helmond is en blijft voor Helmonders ????
Het geld was al uitgegeven want dat kwam van stichting promotie Helmond. Dus de stadsstijl (niet alleen het logo) heeft nu niets extra gekost. De gemeente Helmond blijft gewoon hun vertrouwde logo gebruiken op haar communicatie. Beetje jammer van al het geklaag, alle bewoners hadden inbreng door de enquete en het testpanel. Het is mooi om te zien dat er met de kritiek van toen ook echt iets gedaan is. ik hoop dat de presentatie die tijdens het testpanel gegeven was ook nog online komt.
@Jessica op donderdag 25 februari 2016 om 16:58:
Nou nou nou, moet dat nou? ik ben ook geen voorstander van dit nieuwe stadslogo, en kon hartelijk lachen om die pleerollen, maar je kunt ook te vergaan door een allochtoon zo met een bivakmutsrondje wegzetten, bah! Mohammed, Fathi en Mounir zijn meer Helmonds dan veeln denken. En een hoofddoek had elek vrouw vroeger in Nederland.
Havenpark nog steeds een puinzooi na hun kerstfeestje.Ik had ze gebeld, ik geef het door meneer. Bah! Bijna twee maanden later is het nu nog een puinzooi. Mooie reclame voor de stad hoor. Doei stadsmarketing, doei doei. Omhooggevallen patsertjes. Bah!
Wat me hier opvalt is dat met uitzondering van enkelen iedereen klaagt.
Kunnen wij niet positief denken en benaderen?
Is weblog van Helmond alleen maar voor geklaaglog, een pislog, zeiklog?
Is dit typisch Helmonds? Is dit hem? Zijn wij dit?
Zijn dit de Helmonders?
Is dit onze toekomst?
Wat is dit toch voor een mentaliteit en denkwijze?
Zien we nou helemaal niets positiefs?
Of is het lekker makkelijk om te klagen en te zeiken?
Lekker anoniem (sommigen) achter het scherm, niemand ziet het en het voelt oooo zooo goed!
Heb je daar wel eens over nagedacht? Waarom men (jij) hier zit te klagen in plaats van zelf op te staan en het heft in eigen hand te nemen? Te denken? Iets te beteken ipv te klagen en te zeiken?
Of is dat veel werk!!!
Simpel, zielig en jammer vind ik dit. Pijnlijk. Pijnlijk dat we allen zo de weblog gebruiken om gezamenlijk te pissen en te klagen. Maar gelukkig zijn er nog 89.890 andere positieve Helmonders!
Wie zit hier nou te zeiken… ik bedoel maar.
Wat een onzin Opstaan. Echt overdreven en niet eens op waarheid gebaseerd. Er worden enkel meningen gegeven over wat men van de nieuwe stadsstijl vindt. Moeten we dan maar positief zijn en niet zeggen wat we er echt van vinden? Lijkt me ook niet de bedoeling…
Het enige wat pijnlijk is, is je berichtje waarin je met gemak alles en iedereen hup over 1 kam scheert.
@Peter op woensdag 24 februari 2016 om 22:33:
Dat is niets voor helmond
@Ton van Woensel op woensdag 24 februari 2016 om 21:21:
denk dat je gelijk hebt
@AvA op woensdag 24 februari 2016 om 21:48:
Ik denk dat dat een foutje is dat gelukkig makkelijk recht te zetten is. Ik zag er gisteren op FB ook al een paar over lullen, maar kan dat niet niet meer terugvinden. Op Twitter zag ik net dit draadje en nu maar meteen even hier posten:
Arnold ‘de Linda pechvogel’ Otten en William ‘Helmond Sport’ Verkoelen zijn toch niet de eerste de beste Helmonders lijkt mij. Dat krijgt nog wel een vervolg vermoed ik.
Aaaaaaaaiiiiiii
1178 Natuurlijk! (al was het alleen maar vanwege 040)
Fout = Fout en goed = goed!
1232 is goed. Makkelijk te onthouden ook. 123 en een 2. Genoeg ezelsbruggetjes van te maken. In 1232 kregen meer steden in Nederland stadsrechten. Waaronder Helmond en Eindhoven. Toentertijd het kleine broertje van Helmond. Logotechnisch en logologisch dus.
Het nieuwe stadslogo houdt vooralsnog de hele weblog in zijn greep.
Bijna alle nieuwe items linken naar het logo en naar dit topic.
Zo dringt het tot veel Hellemonders door en landt op hun netvlies.
Goede zaak. Goede PR voor Hellemond.
Ja, in 1978 groots gevierd ; Helmond 800 !!
@Mien op vrijdag 26 februari 2016 om 08:02:
Jij schrijft “Bijna alle nieuwe items linken naar het logo en naar dit topic.”
Een detail misschien, maar toch: volgens ons is dat namelijk niet zo. Kijk anders even op onze Nieuw Helmonds nieuws-pagina. Dan zie je dat we deze maand ‘slechts’ 4 keer verwezen naar iets binnen dit ene topic: aankondiging presentatie, onze primeur van het stadslogo, eerste info van Helmond Marketing en vanochtend de vraag over het jaartal.
Als Helmond Marketing eens reageerde op onze telefoontjes over bijvoorbeeld jouw herhaalde vraag naar het verhaal achter het logo. Of op ons verzoek om alle beschikbare info te geven. Of bijvoorbeeld niet steeds in vergadering te zitten als wij hen bellen, dan konden wij jou en de rest van Helmond (nog?) beter informeren. We schreven hierboven in een reactie niet zo maar: “Weet jij meer (en dat zou heel goed kunnen!)”….
Wellicht wil jij Helmond Marketing nu even bellen op 0492-554184 voor een antwoord op jouw vraag. We gaan graag zaken bij hen na voor onze bezoekers, maar… (vul maar in).
Het hoeft niet per se van Helmond Marketing te komen. Ik denk dat er tijdens de presentatie ook wel andere mensen aanwezig waren in de Chocoladefabriek. Toch? Waar zijn hun foto’s en verhalen?
Via de telefoon om antwoord vragen? Kan toch gewoon via de mail. Stond er geen mailadres in het persbericht?
Over data gesproken. Uit een folder van Gemeente Helmond:
Bijna
800 jaar stad
Helmond is ontstaan uit een nederzetting van voor
het jaar 1000. Tussen 1170 en 1175 wordt ‘t Oude Huys gebouwd, het eerste kasteel. Helmond wordt in 1179 voor het eerst genoemd in een document van paus Alexander III. Hertog Hendrik I van Brabant sticht de stad in 1225. In 1232 krijgt Helmond stadsrechten. Het kasteel, uit de 14e eeuw, wordt een onderdeel van de toenmalige omwalling van de vesting. De straatnamen die nu op ‘wal’ eindigen, refereren aan die omwalling.
De stadsnaam wordt uitgelegd als de samenvoeging van hel, dat laaggelegen betekent, en mond, een verwijzing naar een hoger gelegen, beveiligde plaats. De naam heeft niets met de hel of een helm te maken. Toch verschijnt de helm al op een zegel uit 1241, maar als symbool voor de versterkte middeleeuwse stad. De verklaring dat Helmond de ‘mond’ (entree) van de ‘hel’ (de woeste gronden van De Peel) zou zijn, is slechts een mooi verzinsel.
De link naar de folder vergeten. Ik weet niet uit welk jaar die komt. Staat ook niet vemeld in de folder. Een klein missing linkje in de PR.
http://www.helmond.nl/Internet/Site-Root/Media/(1000545)-Nieuws/Brochure-over-de-gemeente-Helmond-(pdf).pdf
Los van wat ik van de vormgeving vind, ik snap niet waarom een logo zo belangrijk wordt gemaakt. Die kreet ‘Onze stad, ons logo’ vind ik dus echt niks. Snel weer weghalen al die borden en banners langs de Traverse.
Ik dacht eerst dat de c1000 weer terug was wat een lelijk uithangbord zeg, als we dezelfde kant opgaan dan krijgen we straks ook een andere naam zeker. Je gaat zo nog twijfelen over het verstandelijk vermogen van onze stadsbestuurders
Even snel aanpassen aan 1178 nu de grootste kosten nog niet gemaakt zijn voor briefpapier en zo. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
@De weblog van Helmond op vrijdag 26 februari 2016 om 09:00:
Verhaal achter het logo is te vinden op http://www.helmondmarketing.nl/faq-stadsstijl-helmond/
Punt 4 geeft uitleg.
Update 6: Geloof het of niet:
Barcelona was Helmond al voor.
In het HLMND Magazine (van Ugur Ozdemir, de ontwerper van het nieuwe stadslogo) https://issuu.com/helmondmagazine/docs/hmdec14all schreef Ozdemir in december 2014 op pagina 3:
Vrij bekend in Barcelona: Zie ‘wat’ afbeldingen daarvan op
https://www.google.nl/search?q=Baldosa+de+Bilbao+tiles&biw=1372&bih=925&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj67Zjh0ZPLAhWE3iwKHRAgDokQ_AUIBigB
Beste allemaal,
Op onze site kunnen jullie de presentatie van Ugur Ozdemir bekijken waarin hij uitleg geeft over het verhaal achter het logo. Ook kunnen jullie op onze website http://www.helmondmarketing.nl/faq-stadsstijl-helmond/ terecht voor antwoorden op de meest gestelde vragen.
Voor overige vragen en/of onduidelijkheden kunt u altijd contact met ons opnemen via [email protected] of via 0492 55 41 84.
Met vriendelijke groet,
Team Helmond Marketing
Team Helmond Marketing
Geinspireerd/gejat wat maakt t uit. Blijft lelijk.
Ach en voor € 15.000 kun je weinig fatsoenlijks verwachten.
Helmond Marketing een beetje dom? Nee!!! Gewoon bedriegers zijn jullie. Ik zal maar niet de woorden typen die ik wilde typen.
Jaartal aanpassen hoeft gelukkig niet meer, scheelt ons weer subsidiegeld.
Amateurs!!!
Ordinair gejat dus.
Cacaofabriek, nieuw logo, stadspark de blunders blijven zich opstapelen
ik zie een glas bier op vier bierviltjes, idee in de kroeg gekregen ?
Wat een gelul allemaal, koop je er brood voor? Nee dus. Lekker belangrijk zeg, een nieuw stadslogo. Je wordt er geen klap wijzer van en de uitstraling van deze stad wordt er ook niet beter van…………………..
Simpel plagiaat, lijkt mij! Zelfs de uitleg lijkt er op. Misschien nemen ze in Barcelona hier wel actie op.
Tja zo kan ik ook een boel geld opstrijken!
Helmonds Stadslogo blijkt plagiaat:
Ik vindt op zich de nieuwe stadstijl wel wat hebben, lijkt qua inspiratie een beetje op 5 kringspieren (college van B & W?) die even laten zien (van boven af), wat we allemaal kunnen doen met het geld van de belastingbetaler.
Stel je voor dat je er iets nuttigs mee gedaan zou hebben.
Mooi, ED heeft de ontwerper al gesproken:
De Helmondse ontwerper Ugur Özdemir zegt dat hij het logo uit Barcelona nog nooit heeft gezien. “Je kan het ook niet eens via Google vinden. Het is geen logo van een stad, maar van een stadskaart. Ik vind het ook niet mooi. Het is eerder een kaftontwerp. Ik kan dit echt niet serieus nemen.”
Praat hij nou zo dom of is hij dat ook echt? Ik twijfel.
Je kan het ook niet eens via Google vinden? Hoe weet die ontwerper dat? Had hij dat al ooit gecontroleerd?
Was wijs geweest en had hun niks gezegd (zit altijd stil als je geschoren wordt). Wees nu wijs en pak snel de koffers voor twee of drie maanden vakantie in Barcelona. Met 15.000 euro op zak moet dat nu wel kunnen. Ga daar een keer rustig zitten en tel die plaatjes op Google https://www.google.nl/search?q=Baldosa+de+Bilbao+tiles&biw=1372&bih=925&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj67Zjh0ZPLAhWE3iwKHRAgDokQ_AUIBigB
Of je loopt daar een ommetje en kijkt omlaag Sammie want daaronder liggen ze. 🙂
Ons Stadslogo? In de plee ermee!
@Helmond Marketing op vrijdag 26 februari 2016 om 18:47:
Krijgt of behoudt de ontwerper nu toch die 15.000 euro van jullie?
(Sorry ED maar ik ben ook overgestapt naar hier, ik krijg hier meer letters om mijn verhaal te doen hier.)
De gemeente had van dat logo-ontwerp gewoon een wedstrijd met inschrijving moeten maken en dan de inwoners laten beslissen wat het mooiste logo is. Nu wordt er een bestuursmaatje €15.000,- gegund en wordt een logo dat waarschijnlijk de meerderheid van de Helmonders niet wil hen door de strot geduwd. Maar zo gaat dat in de bestuuderswereld: Mekaar dure baantjes toeschuiven en op ons-kent-ons feestjes mekaar publiekelijk veren in het achterste schuiven, en de burger die een afkeer heeft van al die flutprojecten moet er in de kranten kennis van nemen. Het vervelende is dat je in dit geval niet aan het logo kunt ontkomen door de krant dicht te slaan. Doorheen heel Helmond wordt je nu geconfronteerd met de wansmaak van de bestuurders.
Verder was het trouwens handig geweest om even met het logo te wachten tot er een nieuw centrumplan klaar ligt. Dan had de marketing en het centrumplan op één en dezelfde identiteit kunnen bouwen.
Enfin, gedane zaken nemen geen keer. Hoe lang wil Helmond dit door de Helmonders verworpen logo gaan gebruiken?
Bij de vier rondjes van Helmond hoort een afbeelding (dat is te zien hier ergens in dit thema), zoals. bv een schroef. Ook op de rondjes van Barcelona staan afbeeldingen. Oh ja, wel vijf. Het middelste heeft er ook een!
En dan zegt zo’n Ugur Özdemir dat hij dat van Barcelona nooit gezien zou hebben. Dat iemand op het idee komt om rondjes te maken is mogelijk, maar dat dan ook een soort “invulling” eenzelfde idee is, lijkt me écht wel wat ver gaan. Dat lijkt overduidelijk op plagiaat.
Hoe kun je twee dezelfde ideeën hebben in één ontwerp. Jaja Ugur, je kan me nog meer vertellen. Ik vind dat Helmond dit logo maar eens razendsnel uit de roulatie moet halen!
@Jeroen Boumans op vrijdag 26 februari 2016 om 21:08:
het idee is wel bezopen dus kan best uit de kroeg komen ja 🙂
Zoek je op afbeelding dan is het resultaat veelzeggend, verwarring alom!
afschuwelijk blijf bij het oude logo en waarom moet er weer extra geld over de balk gesmeten worden er zijn wel belangrijkere zaken dan dit stomme logo
@peter
Uit nieuwsgierigheid, welk programma heb jij gebruikt om die images te maken? En ben je vormgever van beroep? Ziet er erg gelikt uit allemaal. 🙂
@allen
Je inspratie voor het ontwerp baseren op een uit-agenda die je vervolgens claimt nooit gezien te hebben… Er voelt hier iemand zich schuldig. Beter goed gejat dan slecht verzonnen zeggen ze wel eens. Mijn eerste reactie op het logo was dat ik de H niet duidelijk genoeg vond. Die had op de achtergrond gekund (lichtere kleur rood/whitewash) om de vorm van het kasteel meer “body” te geven als je de buitenste cirkels iets kleiner had gemaakt. Als je dan de middelste cirkel vervangt door een hart krijg je volgens mij een logo dat wel resoneert.
@Halk op vrijdag 26 februari 2016 om 15:56:
Dank, hopelijk leest Mien mee.
@Michiel van Geel op zaterdag 27 februari 2016 om 10:51:
Nee deze graphic heb ik gewoon gejat en vlug aangepast in adobe illustrator 😀
https://dribbble.com/shots/824683-Shredder
Schijnbaar toch de trend, dus waarom niet
Waarom er nog geen persbericht is te lezen van gemeente Helmond over dit voorval begrijp ik niet.
Met de quote uit hlmnd magazine kan dit gewoon geen toeval meer zijn, bewust of onbewust zijn de overeenkomsten met het beeldmerk van Barcelona / city marketing en erfgoed zo groot dat niemand er meer om heen kan draaien.
De graphic op de folder van Barcelona city map is niet door dat hotel zelf gemaakt maar gewoon gekocht omdat dit dus nogmaals een bekende vorm is van Barcelona zo bekend dat een ontwerper het te koop aanbied:
http://www.istockphoto.com/vector/barcelona-tile-gm456063281-31078822
@Helmond Marketing op vrijdag 26 februari 2016 om 18:47:
Ik heb een overige vraag, jullie nemen al de hele morgen niet op. Hoe laat zijn jullie er? Wanneer is altijd?
Het is toch de gek voor worden dat een logo uitgelegd dient te worden. Een logo moet gelijk duidelijk zijn en geen vragen oproepen. Verder hebben we het 800 jarig bestaan al gevierd in Helmond ,moeten we het nu weer vieren in 2032. Het heeft maximaal 15,000 € gekost is dit inclusief of exclusief al het nieuwe briefpapier alle nieuwe reclame uitingen>
Volgens deze ontwerper bestaat de tegel van Barcelona als sinds 1926:
“Illustration of the iconic Barcelona sidewalk pavement designed by the modernist architect Puig i Cadafalch in 1926.”
https://www.barcelonaindesign.com/product/barcelona-tile-illustration/
In de online pdf van de krant van de Loop staat de stadslogo van Helmond op de voorpagina deze pdf heb ik gedownload en daarna geopend in het beeld bewerkings programma Adobe Illustrator.
Toen ik het logo aan het ontleden was en daarbij de middelste cirkel verplaatste kwam ik deze zwarte cirkel tegen:
Deze zwarte cirkel past precies in de cirkel van de Barcelona tegel. Is dit bewijs dat er gebruik is gemaakt van een bestaand logo bestand van een Barcelona tegel? en zijn daarna simpelweg de graden° symbolen van het lettertype Cubano er overheen heeft geplaatst? Als dat zo is dan zijn ze 1 cirkel van het originele bestand vergeten te verwijderen…
Mijn reactie over het simpele gebruik van het lettertype Cubano:
PDF in kwestie:
https://www.docdroid.net/Eud6tHj/de-loop-vr-26-02-2015.pdf.html
Voor de leek, zoals je ziet passen beide logo’s op elkaar qua vorm en positie:
Gemeente jullie kunnen dit niet gebruiken op dit logo zit auteursrecht.
Is toch duidelijk: rondje Helmond
Met veel aandacht volg ik deze discussie. Persoonlijk vind ik het logo echt niet onaardig en zeker passend.
Ozdemir ken ik persoonlijk en het is gewoon niet de man die op deze manier te werk zou gaan…. Ik ken hem juist als een zéér betrokken en bevlogen Helmonder met hart voor onze stad.
Ik geef hem dan ook zeker het voordeel van de twijfel.
En mensen, het is maar een logo hè? Er zijn geen levens mee gemoeid…
Update 7:
De ontwerper reageert op de ontstane commotie
Op zijn Facebook gaf Ugur Ozdemir, de ontwerper van het nieuwe stadslogo, gisteren het verhaal in beelden achter dat nieuwe logo van Helmond. Daar ging hij ook uitgebreid in op de ontstane commotie na de vergelijking met een ontwerp in Barcelona vrijdagmiddag:
Waarna hij beelden plaatst die als inspiratie werden gebruikt.
Staat erboven ja ja , dat doen heel veel mensen die zich boven een ander verheven voelen, er tegenwoordig lopen hele volksstammen met dit syndroom.
Na die zeer herkenbare uitleg, dat is wat alle beginnende criminelen ook doen, smoesjes om zich eruit te lullen en waar onze maatschappij aan te onder gaat.
Het niet voor je eigen fouten uitkomen en er dan maar omheen zwetsen, kunnen moderne kunstenaars ook goed maar weet ik het zeker dat hier voor 99% sprake is van plagiaat. Het erbij zoeken van zijn zgn input-materiaal bevestigd dit alleen maar nog meer wat een slappe zak zeg. Echte grootmeesters kunnen dan het hele ontstaan van hun kunstwerk laten zien, dit is krullejongenswerk, ik schaam me diep voor zulke beroepsgenoten….
Advies aan adres gemeente Helmond neem snel afscheid van deze kunstenaar, hoe glad ook zijn praatjes blijven.
Zo, @maarten t., je kunt ook ver gaan….
Crimineel? Slappe zak? Gladde praatjes? …. Of jouw schrijfsel zo onderbouwd is? En waar haal jij die 99% zekerheid van je vandaan? Google zeker?
Laat me niet lachen joh!
Het is gewoon een lachertje het nieuwe logo voor Helmond. 15.000 euro, je kan het bijna niet geloven. Man man voor de helft van de helft van dat bedrag wil ik ook wel een flitsend logo bedenken / zoeken op internet en een beetje aanpassen. Verzin ik er ook nog een leuk verhaaltje bij…..
voor bovenstaande reactie “Hola” hier Barcelona
Barcelona is niet de geringste stad. Dat daar voor een vergelijkbaar logo gekozen is, komt op mij over als een aanbeveling voor dit ontwerp (fris om te zien, druktechnische voordelen enzovoorts). Van het oude logo kun je ook roepen dat het plagiaat is, want hoeveel steden hebben niet een wapenschild in hun logo verwerkt? En met de uitleg eromheen is het me nu wel duidelijk dat de rondjes kunnen verwijzen naar heel veel bijzonderheden van Helmond.
Maar juist dat laatste vind ik een zwakte van het logo: je hebt er zoveel uitleg bij nodig, en het kan zoveel verchillende dingen betekenen, dat het uiteindelijk helemaal niets betekent. Hoelang ik er ook naar kijk, ik blijf er alleen maar vijf rondjes in zien, waarvan ik dan nu in mijn achterhoofd weet dat ze naar van alles verwijzen ook al ben ik de details alweer vergeten.
Als ik het goed heb begrepen gaat dit nieuwe logo niet het oude vervangen, maar wordt dit een vast ingrediënt in toekomstige pr-activiteiten. Net zoals je kruiden toevoegt aan een gerecht om het een bepaalde smaak mee te geven, wat nog niet wil zeggen dat een lose hap van alleen maar die kruiden lekker moet zijn.
Ik zou zeggen: geef de pr-mensen een kans deze nieuwe stadsstijl in te zetten, en laten we over een jaar op grond van ervaringen de discussie over dit onderwerp hervatten.
Eindelijk een beetje duidelijke uitleg over de inhoud achter het logo uitgelegd.
Het duurt even, maar dan heb je ook wat.
http://www.deloop.eu/resources/brochure/315.pdf
Over de Barcelona-kwestie:
– Alles is ooit al eens gedaan en ontworpen
– Wellicht is in het ontwikkelproces sprake van een mooi voorbeeld van serendipity
– … en anders, beter goed gestolen dan slecht bedacht
Het blijft een mooi logo en goed op maat gemaakt.
Er zijn ook voldoende mensen in de ontwerpfase betrokken.
Het is een logo met een verhaal, dat goed naar buiten toe kan worden uitgedragen en toegelicht. Mooie aanleiding tot een goed gesprek. Iets om trots op te zijn.
‘uitgelegd’ moet zijn ‘samengevat’.
Ha Vico, je laatste opmerking is erg scherp. Je hebt helemaal gelijk.
En ook sluit ik me aan bij je eerste woorden. Toen ik het voor het eerst zag, vond ik het simpel en vroeg ik me af of dit een stadslogo waardig is. Ook moest ik wel lachen om de grapjes die gemaakt werden, deed, doe er ook aan mee.Maar een of ander logo v Barcelona erbij halen, vind ik veel te ver gaan. Geloof ook niets van de “beschuldigingen”.
Toen ik het logo trouwens in het klein ergens zag, vond ik het juist pakkend eenvoudig. En juist in de eenvoud zit de kracht. Denk aan bv logo van Adidas (3 of wat strepen).
Vraag me wel af waarom Helmond zo vaak van logo wil wisselen. Hopelijk houden we dit logo wel lang. Grtjes Jeanne
@Mien op zondag 28 februari 2016 om 14:24:
@Jeanne op zondag 28 februari 2016 om 15:23:
Zou Peter niet Ugur en omgekeert zijn? kijk ff op https://www.deweblogvanhelmond.nl/?s=ugur
Ugur erkent zijn plagiaat en maakt nieuw cirkelontwerp:
Sander Lam:
een wapenschild is heraldiek; een logo is reclame.
Een wereld van verschil!
Ai, een nieuw logo en nu al zoveel gedoe..
Pleerol city, mooi logo maar dit is geen goed logo. Knip en plak werk: oke.
Maar dit logo spreekt niet voor zichzelf.
Eindhoven: de E
Amsterdam: xxx < wie kent het niet
Rotterdam: golven en een R
Helmond? 5 wc rollen
Waarom niet iets met de 6 hoeken van het speelhuis?
.
Als oude meesters in kunsten niet hadden bestaan was iedere inspiratie onmogelijk geweest en verfijning niet mogelijk Ozdemir Ugur
Kut logo
Update 8:
Volledige vraag van de weblog aan Helmond Marketing:
Wat vinden jullie van de reacties tot op dit moment op de nieuwe stadsstijl en het stadslogo?
Het volledige antwoord van Helmond Marketing daarop:
De stadsstijl is ontworpen voor Helmond nu en voor Helmond in de toekomst waarbij we de stadsstijl de komende periode zeker gaan laden. Het is ook een herkenning opbouwen en daar hoort nu eenmaal een acceptatiefase bij. We kunnen dus concluderen dat een logo sterk onderhevig is aan persoonlijke smaak. Hoewel sommige mensen het logo als sterk en tijdloos bestempelen, doen anderen het af als ouderwets en achterhaald. Het mag duidelijk zijn: over smaak valt niet te twisten.
Wat we wel duidelijk moeten stellen is het verschil tussen de nieuwe Stadsstijl en de Gemeente Huisstijl. Stadsstijl betreft een communicatie-uiting (promotiemiddel) ter ondersteuning van de Stadsmarketing doelstelling; het aantrekken en behouden van voor Helmond relevante doelgroepen. De Gemeente Huisstijl wordt gebruikt als de gemeentelijke organisatie de afzender is.
Helder.
“Hoewel sommige mensen het logo als sterk en tijdloos bestempelen”
Ik vermoed dat deze groep voornamelijk bestaat uit pluche-verwarmers en aanverwante zielgenoten die in de ivoren toren hun tunnelvisie verkondigen.
Positieve reacties op de wc-rollen zijn volgens mij ver te zoeken. Het is gewoonweg een gejat ontwerp dat vervolgens slecht is aangepast om het plagiaat te verbloemen. In de prullenbak er mee dus.
Ze magge het logo van “Het weer in Helmond” wel gebruike, das geen plagiaat 😉
http://facebook.com/hetweerinhelmond
Ach, de gemeente Helmond…
Beste Peter, ik heb je info gelezen en ben nu nog alleen benieuwd naar wat je er precies mee wil zeggen.
Ik snap het nu. Als iets door bestuurders wordt doorgedrukt wat de burgers zelf niet willen dan zitten die laatsten volgens de bestuurders in een acceptatiefase. Dan is het gewoon een kwestie van even langer en harder doordrukken.
@Jeanne op maandag 29 februari 2016 om 20:43:
Dat het stadslogo 1 op 1 is overgenomen van een bestaand plaatje en daaroverheen zijn graden symbolen geplaatst op dezelfde positie.
Plakken en knippen leerden wij vroeger op de Kunstacademie al Peter,tijdens het vak Grafische Vormgeving. Niets mis mee in de ontwerpfase. Het credo ‘Beter goed gestolen dan slecht bedacht’ blijft hier rechtop. Niet krom dus. Het maakt deel uit van een groter geheel.
Beste Peter,
Lijkt het je wat om samen met mij het proces wat wij hebben bewandeld en hoe het vormgeving tot stand is gekomen door te nemen?
Ik laat je graag en persoonlijk zien wat onze inspiratiebronnen waren, hoe we te werk zijn gegaan en hoe we het logo hebben opgebouwd. Ook vormgevingtechnisch uiteraard.
Mail me aub [email protected] .
Mvgr,
U. Ozdemir
@Ugur Ozdemir op dinsdag 1 maart 2016 om 15:23:
Ik heb al uitgelegd hoe het logo tot stand is gekomen.
@Peter op dinsdag 1 maart 2016 om 17:01:
Kom op Peter, niks mis met deze uitnodiging.
@Peter op dinsdag 1 maart 2016 om 17:01:
Beste Peter,
Dat is uiteraard jammer. Onder het genot van een kopje koffie had ik je graag laten zien hoe het logo echt tot stand is gekomen.
Mijn uitnodiging blijft zeker geldig. Je kunt me mailen als je van je mening veranderd. Ik denk wel dat mensen jouw verhaal, na onze kennismaking en het doornemen ervan, wel op prijs stellen.
Mvgr,
U. Ozdemir
@Ugur Ozdemir op dinsdag 1 maart 2016 om 18:06:
Ik zal mijn antwoord anders formuleren:
Ik laat bij mijn laatste afbeelding zien hoe het stadslogo overgetrokken is door de uiteindelijke ontwerper, als je dat zelf niet bent geweest raad en je ziet dit niet, dan raad ik toch echt aan een externe partij in te schakelen voor advies hierover. Hoe het logo tot stand is gekomen geloof ik wel.
Hoe wil je anders verklaren dat de middelste kleine cirkel van het stadslogo (rood) in de middelste cirkel van het Barcelona logo past (zwart) en de buitenste zwarte rand van diezelfde middelste Barcelona cirkel precies de juiste dikte heeft zodat deze de vier witte gaten van de stadslogo (rood) raken terwijl de buitenste vier cirkels van het stadslogo precies over de vier Barcelona cirkels vallen.
Voor de duidelijkheid had ik het Barcelona logo iets groter gemaakt, zodat dit logo niet compleet verdween nadat het Stadslogo eroverheen geplaatst werd.
Symmetrisch vallen beide logo’s als een puzzelstuk op elkaar.
Maar Peter toch, een uitgelezen kans laat je liggen. En zelfs koffie erbij.
Flikkert toch op mi dien onzin
Ik wilde me eigenlijk niet verder bemoeien met deze in m.i. onbelangrijke discussie, maar toch..
Gisteren kwam ik terug uit Eindhoven en Helmond weer binnengereden.
Daar hingen de nieuwe vlaggen met het nieuwe logo dan, en ze waren nu al helemaal verkleurd door de weersomstandigheden.
Maar goed, ik wilde het alleen even melden hier.
Ik vond het een aanfluiting, daar waar je de stad komt binnengereden vanuit Eindhoven, zo iets moois zou kunt neerzetten.
Een verlichte fontein, ik noem maar iets.
@Peter op dinsdag 1 maart 2016 om 18:43:
Kom op Peter! Uitgelezen kans….ga ervoor en pak dat bakkie mee 🙂
Update 9:
Voormalig wethouder Jan van den Heuvel herhaalde vandaag zijn pleidooi in de krant voor een fusie Helmond-Eindhoven. Wij vroegen hem:
.
Eric Rooijakkers maakte deze foto van het stadslogo (serviesgoed).
Wie het ook gemaakt heeft, de kassa heeft gerinkeld.
4 x kassarol, 1 x pinrol
Kassarollen toiletrollen…….. 😉
Zo zie je dat je met weinig geld een logo kunt maken. Hoeft geen 10.000 euro te kosten.!
Klare Taal
Update 10:
Wie gebruikt het nieuwe stadslogo al?
Op 24 februari werd het nieuwe stadslogo onthuld. Op de vraag wie het gaat gebruiken, antwoordde Helmond Marketing:
Precies 1 maand later is het tijd om een eerste tussenbalans op te maken. De leden van het weblogteam zagen zelf dat het inmiddels al gebruikt wordt door:
Deze opsomming is mogelijk/waarschijnlijk niet compleet. Want wij zien niet alles wat er in onze stad gebeurd. Maar gelukkig zien meer Helmonders meer.
Daarom ons verzoek ons rijtje aan te vullen. Schrijf in je reactie hieronder waar je het nieuwe stadslogo (op de manier zoals Helmond Marketing dat aangaf) al gebruikt zag worden. Het liefst met een link of foto erbij waaruit dat blijkt.
Je kunt nu natuurlijk heel flauw of gevat reageren met: in Barcelona, iemand op Facebook plaatste het ergens, bij diverse krantenartikelen, de makers van de parodieën en dergelijke. Dat is níet onze bedoeling. Wordt dat stadslogo echter gebruikt als profielfoto op de sociale media (zoals Helmond Marketing dat doet), dan telt die natuurlijk wel mee!
Behalve in uitingen van Helmond Marketing ben ik de wc-rollen, sorry, ik bedoel het logo, nog nergens tegen gekomen. Het lijk dus niet bepaald een vliegende start te maken.
Inderdaad had Stienen zaterdag tijdens de Helmond Quiz een speldje op. Met een tweede plek sloeg hij met zijn team overigens geen pleefiguur.
Bij Helmond Sport wordt het nieuwe logo op het scorebord vertoond. Of de dubbelfunctie van Theo Glaudemans (directeur Helmond Marketing én directeur Helmond Sport) daar iets mee te maken heeft?
@Arjen op donderdag 24 maart 2016 om 10:39:
Helmond Sport vult het bovenstaande rijtje van 5 aan.
Dank ook voor jouw bevestiging inzake het speldje van wethouder Frans Stienen. Cees van Dijk maakt vrijdagmiddag onderstaande bewijsfoto.
Bij Bakkerij Swart op de Vondellaan verkopen ze voortaan Helmond-gebakjes met het Helmond-logo. Onder de rode chocolade zit koffiebavarois en walnoten.
Ja die zit in een Turkenwijk dus die denkt snel zijn zakken te kunnen vullen , voorbeeld doet volgen
We werden getipt dat er weer eentje is die het nieuwe stadslogo gebruikt. Als we goed telden is dat nummer 8.
Update 11:
TV Carolus gebruikt stadslogo Helmond op competitieshirts
Tennisvereniging Carolus heeft het nieuwe stadslogo op de competitieshirts voor de jeugd verwerkt. Samen met de ontwerper van het stadslogo, Ugur Özdemir, is een speciale tennisversie gemaakt. Deze versie is beschikbaar voor alle Helmondse tennisverenigingen en kan ook worden ingezet bij gezamenlijke initiatieven.
Loes Swinkels van Helmond Marketing is enthousiast over dit initiatief: “Ontwerper Özdemir geeft de vrijheid om het stadslogo eigen te maken en het is bijzonder dat TV Carolus dit als eerste sportvereniging heeft opgepakt.” In het stadslogo komen de historische waarden en de toekomstige speerpunten van Helmond bijeen. Deze kenmerken komen in de vijf cirkels op verschillende manieren terug. Als basis voor het logo zijn de vier hoektorens van het kasteel in abstracte vorm genomen. In de tennisversie zijn deze vier cirkels omgevormd tot tennisballen.Logo Helmond tennis
Özdemir is naast ontwerper ook fotograaf. Hij zette de jeugd van TV Carolus met de nieuwe shirts bij het kasteel op de foto. Özdemir: “Ik geloof in onze stad en vind het bijzonder om hieraan mijn bijdrage te leveren. Het logo mag eigen zijn, daardoor wordt het sterker, daar ben ik zeker van overtuigd. TV Carolus is een ambitieuze vereniging, leuk om mensen van deze vereniging te leren kennen!”
TV Carolus-voorzitter Anita van den Heuvel: “Met het gebruik van het logo laten we zien dat we uit Helmond komen en daar zijn we trots op. De stad op je hart, trots op je stad, dat is de symboliek erachter. We zijn een grote vereniging en werken graag samen. Met alle Helmondse verenigingen hebben we de Helmondse jeugdkampioenschappen nieuw leven ingeblazen, we organiseren samen vrijdagavonden voor de jeugd; Funmasters en er zijn plannen voor een gezamenlijke tennispromotiecampagne. Helmond en tennis dragen we een warm hart toe. Wij juichen het toe als ook de andere Helmondse tennisverenigingen en sportverenigingen het Helmond-logo gaan gebruiken .”
TV Carolus is de grootste tennisvereniging van Helmond en heeft nu ruim 275 jeugdleden. Hiervan spelen 180 leden competitie. Omdat het spelen van wedstrijdjes stimuleert en plezier geeft, doet de jongste jeugd van TV Carolus tegenwoordig automatisch mee aan competitie.
Op de nieuwe rode competitieshirts staat Het Helmond-logo staat op de borst en op de mouwen staan stersponsor Sported en partner van de jeugd Il Borgo. Beide sponsors hebben de ontwikkeling van de shirts mede mogelijk gemaakt.
Goede actie. En waar is de foto?
Gevonden!
http://nieuws.ditisonzewijk.nl/tv-carolus-gebruikt-stadslogo-helmond-op-competitieshirts/
Wethouder Smeulders ook al, jammer, verder een goede vent.
Update 12:
8 van de 10 Helmonders kent het stadslogo
Inmiddels kennen 8 van de 10 volwassen Helmonders het stadslogo van Helmond. Dat blijkt uit een enquête die begin dit jaar werd afgenomen bij het Stadspanel van de gemeente Helmond. Daarin stond de vraag “Heeft u bovenstaand logo van Helmond Marketing al eens gezien?” met daarbij een plaatje van het logo.
In 2016 werd die bekendheid ook gemeten en toen bleken 7 van de 10 volwassen Helmonders dat logo te kennen. In februari van dat jaar werd het nieuwe stadslogo gepresenteerd (zie update 2). De meningen van veel Helmonders daarover kun je in de reacties hierboven lezen.
Het nieuwe stadslogo van Helmond Marketing bleef niet onopgemerkt. Dezelfde avond nog plaatste Peter in een weblogreactie zijn parodie op het nieuwe stadslogo. Via de Helmondse social media ging die parodie meteen viral. Een paar dagen (zie update 6) bleek op een stadsplattegrond van Barcelona een wel heel erg op het nieuwe Helmondse stadslogo lijkend ontwerp te staan.
@De weblog van Helmond op vrijdag 28 juni 2019 om 15:15:
Oh de wc papier aanbieding.
Dien helm waar veul skonner.
Dan dees schijtrollen.
Toiletpapier ????????
Bas van Hooff Kom alsjeblieft met iets beters
@De weblog van Helmond op vrijdag 28 juni 2019 om 15:15:
En 8 van de 10 vinden er geen bal aan. Denk dat 8 van de 10 het oude logo terug wil.
Afgrijselijk
Maar hoeveel Helmonders vinden het nieuwe logo eigenlijk mooi? ????
Stadlogo? Flikker toch op ????
Zo jammer van ons oude mooie logo.
Verschrikkelijk lelijk logo! Afgrijselijk ! Lachwekkend gewoon ! Is voor het bedenken van die smakeloze onzin ook nog betaald?
Niks aan geef mij die helm maar
Zonde van al ’t geld wat er in gestoken is , als je al een heel mooi logo bezit
1 april grap maar ook dat is geweest ik geloof dit niet????
Ik vind hem wel mooi… ????????????
Aan het stadslogo ligt het niet, maar aan al die leegstaande winkels. Het lijkt wel een griezelstad er is niet meer veel over van de gezellige stad.lijkt het geen idee om de stad bij het kanaal te maken(nieuwe haven)en de boven winkels van nu mooie appartementen maken, en onder iets voor bejaarden en meschien een idee om er dokters praktijken&tandart physio en andere dingen zodst er voor jong en oud er toch nog iets moois en gezellig van maken zo dat we weer trots op ons helmond kunnen zijn????
Bah bah
het stadslogo is dun helm en moet zo blijven ipv skijtpapier
Mooi logo voor een cd winkel..????..????
Mooi kutlogo, gif maai die aauwen helm mar wir terug, da zin waai!!! En niks anders ????????
De helmondse minister van propaganda was aan de schijterij liep met extra rollen schijtpapier naar de wc en in een flits zag ie daar het nieuwe logo voor helmond in, gekkenwerk om die helm in de leveren voor zo’n achterlijk ontwerp.