11reacties

Helmond Marketing moet beter gaan werken

persiflage op nieuwe logoHelmond Marketing moet beter haar best doen. Én de gemeente wil meer grip op wat ons stadsmarketingbureau doet. B&W komt nu met een voorstel (pdf) hoe die 2 zaken aan te pakken. Die oplossing heet DAEB. Wat staat voor Dienst van Algemeen Economisch Belang. Volgens (externe!) experts is dat de beste vorm om stadsmarketing in het gareel te krijgen. ‘Gewone’ subsidie komt namelijk al snel in de buurt van Europees aanbestedingsrecht en regelgeving omtrent staatssteun.

“Het toewijzen van een DAEB maakt het mogelijk om taken te definiëren, zodat inzichtelijk is welke taken uitgevoerd moeten worden door Helmond Marketing.” Aldus B&W in hun voorstel aan de gemeenteraad. Om verder te schrijven: “Helmond Marketing faciliteert meerdere activiteiten die tot doel hebben om van Helmond een stad te maken waar goed wonen, werken, ondernemen en recreëren is. Het marketingbureau wil initiatieven ‘initiëren, stimuleren en ondersteunen’ om Helmond te laten ‘bruisen.’ Zo wordt Helmond nog fijner om in te wonen, werken, ondernemen en recreëren…”
Helmond Marketing stond de laatste jaren volop negatief in de belangstelling. Directeuren kwamen en gingen en de kritiek van diverse raadsleden op een gebrek aan visie en actie was niet mals. Ook hun nieuwe ‘stadsstijl’ maakte volop kritiek los.
De gemeenteraadscommissie Bestuur en Economie mag donderdagavond haar zegje doen over de Stadsmarketing en met name de DAEB.

In de reacties hieronder staat een update.