Helmond Marketing wil nieuwe stadsstijl
In 2015 ontwikkelen wij met een klein budget samen met onze partners in de stad én met Helmondse burgers een stadsstijl. Weliswaar beheerd door Helmond Marketing, maar liefst gebruikt door zoveel mogelijk mensen, organisaties en bedrijven. Primair zullen hiervoor externe budgetten worden benut. De stadsstijl wordt vooral een stijl ‘van de stad’. We willen voluit benutten dat veel Helmonders, maar ook Helmondse organisaties, bedrijven en instellingen trots zijn op hun stad. We denken dat een krachtig merkbeeld (of: logo) dat een stuk makkelijker maken. Het stelt ons in staat om de positieve dingen die in deze stad gebeuren, aan de naam Helmond te verbinden.
Het mooie Wapen van Helmond blijft uiteraard gewoon bestaan. Deze is al eeuwen verbonden aan de stad en heeft zijn eigen functie en plek bij ceremoniële en historische zaken.
Dit blijft zo. Ook aan de gemeentelijke huisstijl verandert niets. Dat is het visitekaartje van de gemeente Helmond als overheidsorganisatie. Ook dat blijft zo.
Aldus Helmond Marketing in hun Jaarplan 2015 (pdf).
Een gewaagd plan? Herhaalt de geschiedenis zich? In 2005 kwam burgemeester Fons Jacobs met een nieuw logo voor Helmond. Ook toen bleef het gemeentewapen bestaan. Zijn “logo met een strakke H” zorgde destijds voor veel commotie bij heel veel Helmonders. Dat bleek bijvoorbeeld uit de vele reacties op dit item op de weblog. En de krant (waar toen nog niet online gereageerd kon worden) werd overstelpt met ingezonden brieven. De gemeenteraad stemde vervolgens unaniem tegen en alles bleef zoals het was. Voor de liefhebbers: zie agendapunt 4a van de notulen (Word-document) van de betreffende vergadering in 2005.
Het Jaarplan 2015 is de vertaling van de nieuwe verbindende en aanjagende rol van Helmond Marketing in concrete taken en activiteiten, zoals B&W het zo mooi verwoordt. Maandag bespreekt de gemeenteraad dat plan.
12 reacties:
Boeiend, geen geld aan spenderen.
Mister van Geel is in Town schijnbaar!
Afblijven van ons logo Pieterke, mocht je meelezen.
Het is eeuwen oud meneer!
Afblijven met je handen, anders krijg je ruzie met de stad!!
Een logo van 800 jaar verander je niet, want daar ben je trots op!
Externe budgets? Welke dan en voor hoeveel?
Begint dat gezeur over het logo alweer. Ik dacht dat de bevolking genoeg reacties had afgegeven destijds. Die flut “H” zegt de mensen helemaal niets. Dus doodgewoon afblijven en anders oprotten!!
Ik had juist een tijdje geleden gehoord dat er gezocht werd naar een nieuwe slogan voor de stad dus niet zozeer een nieuw logo, misschien dat dit ondertussen veranderd is, geen idee. Maar kom niet aan het logo inderdaad.
De ‘slogan’ zou een kreet moeten worden wat alles omvattend is, iets wat bedrijf en persoon kan verbinden met de stad, en waarmee de gemeente Helmond naar buiten toe kan treden naar de rest van NL.
Mij lijkt dit een goed idee, want die ‘glimlach…’ is nooit echt een slogan geweest wat iets zegt over onze stad, dan vond ik ‘Helmond Zó’ beter.
Ik stel dan ook voor dat wij Helmonders hierover mee gaan denken, en bij deze dan ook mijn voorstel ‘gratis en voor niks’:
Hartstikke Helmond
Waarbij het woord ‘hartstikke’ voor het doel geplaatst kan worden, dus bijv. Helmond, hartstikke mooi of Helmond, hartstikke bijzonder. Op deze manier zou je de slogan voor meerdere doeleinden kunnen gebruiken.
Wanne flauwekul.
Wapen van Helmond = logo van Helmond … daar zijn wij trots op!!
Daar hebben we geen marketing manager, zichzelf strelende ego’s of overbodig dure onderzoekbureaus voor nodig!
Mag hopen dat we de afgelopen jaren iets geleerd hebben van onze “integere” (ex-)burgemeester & (ex-)wethouders … daarbij beperk ik me tot enkele trefwoorden zoals Carpe Diem, declaraties, kiosk op Markt, Experience World, stadspark, Atlant, etc.. En natuurlijk niet te vergeten onze laatste, in Friesland woonachtige marketing manager – mrs. Internet – die een paar dagen per week naar Helmond kwam om haar zakken te vullen. Het laatste kan ik natuurlijk niet bewijzen, maar het was lucratief genoeg om vanuit Friesland hier een paar dagen per week te vertoeven; uitgaande van het feit dat ze niet naar Helmond kwam uit liefdadigheid of voor ontwikkelingswerk natuurlijk!
Pfffff wat een gezever weer, haha.
Sorry hoor, denk dat we in deze tijd wel ons geld beter kunnen besteden dan aan een nieuw logo!
Wij willen niet eens een nieuw logo, maar ze proberen je het weer door je strot te duwen.
Die lelijke H kan voor van alles staan baba.
Maar goed het zal vast wel zo zijn dat er weer verschillende flink wat geld aan verdienen.
Laten we nou eens ophouden met al die onzin!
En misschien als politiek eens nadenken om wat geld terug te geven aan de burgers ipv een nieuw logo.
Hoef het niet wil het niet!!!!
Wat een onzin. Wat is er mis met het gemeentelogo te gebruiken? Een prachtig logo waarop alle Helmonders trots zijn. Die nieuwe baas zei toch dat Helmonders de beste ambassadeurs voor Helmond zijn. Laat ons dan niet hoeven schamen waarover we moeten ambassadeuren, als dat een woord is 😉
Nou, dan gaan we nu het jaarplan even doorspitten.
Blijkt dus dat nadat je een hoop gebakken lucht hebt gelezen je eindelijk bij de cijfers komt. En wat denk je… ja natuurlijk die kloppen weer niet of er ontbreekt het e.e.a. Zo is er bijv. op de post evenementen organisatie en ondersteuning niets ingevuld op de begroting. behalve de uren en de vrijwilligers maar…. niet de kosten Bovendien blijft het heel duister waarvan e.e.a. betaald zou moeten gaan worden.
@M. Betgem/van der Spuij op vrijdag 24 oktober 2014 om 11:14:
Het voorstel van B&W aan de gemeenteraad is om Helmond Marketing komend jaar een subsidie toe te kenen van 328.782 euro.
Een subsidie 328,782.
Het lijkt me overduidelijk dat de gemeenteraad eens even vragen gaat stellen.
Zucht… maar dat lukt hier dus nooit en zeker nu we weten over welke exorbitant hoge subsidies dit gaat.
En van Geel en consorten blijven maar beweren dat het allemaal onbezoldigd is?
Ik geloof er nets van.
Logo´s trekken geen mensen (kopers!) naar de stad.
Een voorbeeld van Leiden dat wél geld in de la kan brengen voor Helmonders en Helmondse bedrijven:
http://www.vriendinnenonline.nl/daily-life/ladytalk-goes-leiden