Helmond op TV bij Kanniewaarzijn
Gisteravond was Helmond aan de beurt in het VARA-televisieprogramma ‘Kanniewaarzijn’. In het onderdeel ‘Weggegooid geld’ werd uitgelegd waarom de vorig jaar geopende Sluis 7 (zie foto en persbericht (Word-document) van de gemeente) een verspilling van 7,5 miljoen euro aan overheidsgeld is. Dat item van 4 minuten kun je hieronder terugkijken vanaf minuut 09.25. Dit goed bekeken programma had gisteren 1,6 miljoen kijkers.
Theo van Mullekom (fractievoorzitter van Helmond Aktief) werkte mee aan dit tv-item. Dat deed hij, zo liet hij ons weten, omdat hij als raadslid al in 1999 tegen de 2 vaste bruggen links en rechts van de Veestraatbrug was. Hij wilde verkleinde ophaalbruggen, die ook nog eens veel goedkoper waren en veel beter pasten bij de grote Veestraatbrug. “Maar Theo zag het niet goed, de rest wel, want ze waren allemaal voor die vaste bruggen” zo blikt hij terug.
26 reacties:
Helmond, stad van dicht gelaste bruggen LOL
Ik heb hem uitgeknipt op youtube gezet, dan hoef je niet te zoeken:
http://www.youtube.com/watch?v=QrwUcF7BLCQ
Wat Van Mullekom er niet bij zegt is dat die aluminium bruggen zo goed als niet gebruikt worden en zonder problemen gesloopt kunnen worden. Daar komt bij dat Sluis 8 en 9 aan vervanging toe zijn binnen een jaar of tien. Dat schept mogelijkheden om een technische oplossing te vinden voor de dicht gelaste spoorbrug. Ik zie wel mogelijkheden. 🙂
Het wordt ook wel overdreven, want als je bij de eerste aluminium brug bent, dan ben je al in het centrum, dus verder hoeft niet per sé als je vanuit Aarle komt. Daarbij geef ik de inwoners van Aarle ook groot gelijk: die bootjes wegen echt niet op tegen het ongemak van openstaande bruggen. Ik ben blij dat we daar in Helmond zelf (op die ene bij sluis 8 na) geen last meer van hebben.
@Arve Omic op zondag 12 januari 2014 om 21:12:
Dank, dat is makkelijk, de techniek staat voor niks. 🙂
De fundamentele vraag is: Weegt het hebben van pleziervaart op tegen het open staan van bruggen op gezette tijden? Je zou op zich nog wel een vaarverbod in de spits in kunnen stellen, maar de irritatie die mensen nu hebben bij de spoorwegovergangen, hebben ze tien keer zo erg als ze op een bootje moeten wachten.
Daar staat natuurlijk wel tegenover dat het water in de Knaal schoner wordt als het weer regelmatig door stroomt. En daar komt ook een stuk toerisme bij als e.e.a. goed aangepakt wordt.
Kort na 12 uur vannacht werd deze aflevering herhaald en waren er 392.000 kijker. Met de 1.576.000 kijkers van vrijdagavond in totaal dus 1.968.000 kijkers.
@De weblog van Helmond op maandag 13 januari 2014 om 19:55:
1.968.000 mensen die Helmond dus uitlachen!
ik ga niemand verdedigen maar de investering van de renovatie van sluis 7 ad. van €7 miljoen kwam (grotendeels) uit de buidel van de Provincie. Waarom zouden we als Helmond niet zijn overgegaan en hebben ingestemd tot renovatie ( met zo’n geldschieter al sde Provincie?). De plaatstalen damwanden die noodgedwongen waren geslagen ( ook wel stuw ) veroorzaakte veel overlast ! Te weinig doorstroming. Natuurlijk kan de Julianabrug nog open! Dient aan de motoren wel onderhoud te worden gepleegd ! Natuurlijk liggen de aluminium bruggen er LOS in en kunnen die zomaar worden gelicht. En ja het klopt de Veestraatbrug niet meer operationeel is, net zoals de Engelsewegbruggen. Maar daar is het al verboden voor vaartuigen. Kortom het verhaal had misschien wat genuanceerder moeten worden gebracht door de VARA. Maar daar is het programma niet voor! Ook ik ben destijds gebeld voor een TV interview net zoals voor het item van de Schuilhut aan de Heeklaan. Geen interesse.Gr. Berry Smits
@berry smits op dinsdag 14 januari 2014 om 15:27:
Dat maakt het verhaal wel wat anders voor Helmond. Of niet Henk?
Ik heb me geërgerd aan de uitzending Kanniewaarzijn van de VARA en speciaal aan de manier waarop Van Mullekom onze stad belachelijk maakt.
Als zij hun huiswerk beter hadden gemaakt, zouden ze hebben kunnen weten dat het primaire doel van Sluis 7 is het beheersen van de waterstand in het kanaal.
Als deze sluis niet meer werkt (lekt) zou het kanaal bij sluis 6 helemaal overlopen. Omdat te voorkomen is die sluis gerepareerd.
Een alternatief zou zijn geweest om het kanaal vanaf de insteekhaven nabij sluis 8 helemaal te dempen. In plaats van al die bruggen zou op die plaats bijvoorbeeld een heel mooie parkeergarage kunnen komen.
Als die opknapbeurt van sluis 7 echt een verspilling zou zijn, maakt het geen bal uit welke overheid het betaald heeft. Hoe je het ook wendt of keert: Het blijft geld dat de burger heeft betaald. Dus ook Berry gaat te kort door de bocht.
Berry, ook provinciegeld is van de burgers en moet daarom op een verantwoordelijke manier gebruikt worden.
Kijk als er een draai aan de werkelijkheid wordt gegeven lachen andere mensen altijd, of niet? Gewoon omdat ze in feite foutief zijn ingelicht/voorgelicht. En daar zijn ze bij kranten, radio en vooral bij de televisie héél erg goed in. Eigenlijk was van Mullekom de persoon die werd uitgelachen, zo zie ik het! Tenminste voor mij was hij de flapdrol van de uitzending…….
Op de website van de gemeente zijn foto’s te vinden van de opening van sluis 7. Daarop is te zien dat er een boot vanuit de richting van Aarle-Rixtel de sluis binnen vaart. Hoe kan die boot daar komen als de brug bij Aarle-Rixtel niet open kan?
http://www.helmond.nl/Internet/Nieuws-overzicht/Nieuws-overzicht-2013/Nieuws-overzicht-2013-Juni/Nieuwe-Sluis-7-geopend?highlight=sluis%2c%207
Vanavond na de commissievergadering Ruimtelijk Fysiek heb ik een idee gepitched aan wethouder Stienen dat een oplossing zou kunnen zijn voor de dichtgelaste spoorbrug. Kort uitgelegd betreft het een duiksluis waarbij boten tot onder het normale waterniveau gebracht worden door gebruik te maken van een opvangbassin en het hoogteverschil achter sluis 7.
Ik ben vooral benieuwd of het idee technisch haalbaar is en als volwaardig alternatief meegenomen kan worden bij het vervangen van sluis 8 en 9. Het is altijd goed om opties uit te werken immers, zodat je meer keuze hebt. 🙂
@Michiel van Geel op dinsdag 14 januari 2014 om 23:42:
Zou wel mooi zijn, maar klinkt ook wel wat gevaarlijk.
Ik heb gehoord dat Theo van Mullekom gisteren in die vergadering flink op zijn donder heeft gekregen van een wethouder vanwege zijn optreden bij dat televisieprogramma. Klopt dat?
@Jan
Dat klopt, hij kreeg een redelijke veeg uit de pan van Stienen. Overigens bleef Van Mullekom bij zijn standpunt dat het weggegooid geld was. Maar het is wel duidelijk dat hij een half verhaal heeft verteld op TV en dat hij meegewerkt heeft aan het programma om zo vlak voor de verkiezingen op een populistische manier te scoren.
Het zou de moeite waard zijn om te kijken of hij tijdens de commissie- of raadsvergadering rondom de renovatie van Sluis 7 dezelfde zorgen heeft uitgesproken. Ik gok van niet.
@Carel van der Zanden en @Leny op dinsdag 14 januari 2014 om 16:55:
ja natuurlijk het is het provinciaal geld en dat wordt door iedereen bijeen gebracht!. Maar dan gaan we verder want elke euro die we hier in Holland uitgeven is “ons geld”. Ja hoor, kunnen we nog een hele bak met elkaar opzetten !Maar nog even simpel: als “onze” gemeentelijek inspannnig financieel wordt overgenomen door de provincie en dat dit dus niet t.l.v. ons huishoudboekje ( gemeente Helmond ) komt, dan is dat voor onze gemeente “winst”! En als je dat niet wil inzien dan zijn we zo met elkaar uitgediscuzeurd. Groetjes en weblog-ze Berry
Berry, het is nochthans jouw toekomstig fractievoorzitter die Helmond belachelijk stond te maken met zijn “ongenuanceerde” act.
Als zelfs een banaal onderwerp als een sluis al een brug te ver blijkt voor jullie toekomstige samenwerking…maar ja, het raadspluche zit prettig he, ongeacht naast wie
van Mullekom, tja echt het plaatje van de zaak!
@ Michiel van Geel Maandag 13 januari 2014 om 17.32
Goed gedacht, dat brengt dan weer wat geld in het laatje.
@De Spiegel voor politici op woensdag 15 januari 2014 om 16:58:
waar zou en wanneer zou ik de “spiegel” ooit eens mogen ontmoeten zodat ik kan oordelen over zijn kwaliteiten en zijn mogelijke inzet voor de stad waar ik trots op ben en me al 4 raadsperiode voor heb ingezet. Lekker anoniem blijven reageren! Heerlijk en lekker azijn blijven pissen. Ga zo door! Berry Smits lijstduwer lijst 9 ( onderaan de lijst van Helmond Aktief )
@michiel van geel
Je slaat de spijker weer eens stevig op de kop. Van Mullekom heeft in dit dossier niets ingebracht en staat nu voorop met zijn kritiek. Overigens is het grootste deel van de kosten uit een andere pot gekomen en dat werd er even niet bijverteld.
@Reinier op donderdag 16 januari 2014 om 14:20:
Nou liggen er twee kanalen in Helmond. De eerste is begin 19e eeuw gegraven, en de tweede tussen 1978 en 1993. Dat was omdat Helmond af wilde van al die bruggen die open en dicht moesten en toeterende auto’s die voor die bruggen wachten. Het ‘nieuwe’ kanaal dat in die tijd 0,6 miljard gulden kosten was op de deltawerken na het duurste waterbouwkundig project dat ons land kende! En 20 jaar later moeten er alles wat halen kan, van alle kanten bootjes door het kanaal. Alle bruggen moeten open kunnen! En dan is het ook nog leuk dat Helmond dan nog een hindernisbaan voor boten heeft want ALS je dan eenmaal door al die aftandse bruggen bent gevaren, liggen er nog een paar fonteinen en in het gunstigste geval een paar kerstbomen voor je in het water! En ja inderdaad de aarlese brug gaat met moeite open. Maar dan staat al het verkeer weer een half uur naar een doorgedraaide roestbrug te kijken. Ja, dat waren ze wel vergeten te vertellen.
Tja enm hele discussie. Op youtube heeft het al ruim 18.000 bezoekers getrokken. Jammer dat Theo van Mullekom (wiens dwarse houding ik vaak kan waarderen, niet zozeer de manier waarop hij het dan brengt) zich heeft laten lenen hiervoor. Ik heb begrepen dat de redactie van Kanniewaarzijn actief raadsleden benadert om het item gewicht te geven en als sprekend hoofd op te treden. Als je dan jouw gewicht als raadslid in de TVstrijd werpt moet je niet afzinken maar je wel drijvend houden, dwz aan de feiten houden. De Aarlese brug is niet dichtgelast, maar kan dus gewoon open, zoals bij de feestelijke opening is gebleken en ook bij de vlootschouw in 2001. De brug is eigendom van en in beheer van de Rijkswaterstaat. En ik hoop dat de onderhandelingen tussen Laarbeek en Helmond weer zodanig vlot worden getrokken (om in nautische termen te blijven) dat er – uiteraard in beperkte mate en op gezette tijden, zodat overlast voor wegverkeer tot een minimum wordt beperkt – weer doorvaart mogelijk is en recreatievaart en oude schepen weer Helmond kunnen aandoen, als ze dat willen.
Dat sluis 7 gerenoveerd is is alleen maar goed. Sluis 8 en 9 moeten ook nog want die zijn van de gemeente. Pleziervaart kan toch via de andere kant…dus via sluis 8 en 9 tot de insteekhaven komen. Maak daar een leuk haventje. probleem opgelost. Zijn ze in aarle ook weer tevreden.