Helmond pakt prestigieuze mobiliteitsprijs
De gemeente Helmond heeft de prestigieuze Urban C-ITS Award gewonnen. De prijs, die eerder deze maand in Portugal werd uitgereikt, is een Europese erkenning voor de inzet van de stad op het gebied van slimme mobiliteit, zoals het installeren van slimme verkeerslichten en het stapsgewijs invoeren van zelfrijdende shuttles. Dat meldde de Persdesk een kwartiertje geleden.
Onze stad is in Europa een voortrekker in het toepassen van deze innovatieve technologie, bekend als Coöperatieve Intelligente Transport Systemen (C-ITS). “Onze slimme verkeerslichten kunnen op verschillende manieren communiceren met voertuigen en weggebruikers,” legt wethouder Arno Bonte uit in onderstaande video. “Hulpdiensten krijgen groen licht bij kruispunten; andere weggebruikers krijgen een melding via flitsapps of navigatiesystemen, zodat zij sneller aan de kant kunnen.”
Volgens de wethouder is de prijs ook een beloning voor de voortdurende inzet om op mobiliteitsgebied regionaal en internationaal samen te werken. Met een aantal partners, waaronder SmartwayZ.NL en C-Roads, werkt de gemeente aan slimme en duurzame mobiliteitsoplossingen die de leefbaarheid bereikbaarheid en veiligheid in de stad bevorderen. Zoals het stapsgewijs invoeren van zelfrijdende shuttles. Bedrijventerrein Zuidoost Brabant (BZOB) is de eerste omgeving waar de automatische shuttles zonder chauffeur volgend jaar moeten gaan rijden. De ambitie is om in 2025 zelfrijdende shuttles te hebben tussen Brainport Smart District en de Automotive Campus en 2 jaar later ook in de binnenstad en omliggende gebieden. Via dit topic kun je veel meer lezen over die zelfrijdende minibussen (zoals ze in 2020 nog genoemd werden).
Andere slimme technieken die in Helmond worden getest, zijn apps die fietsers voorrang geven, digitale rateltikkers voor blinden en slechtzienden, speciale systemen die waarschuwen voor gevaarlijke situaties en het geven van snelheidsadviezen bij verkeerslichten.
20 reacties:
Gefeliciteerd met die mooie blijk van EUROPESE waardering! 🏆
Moet ik nu lachen of huilen?
Man man, wat een grap.
@Twanneman: Lachen natuurlijk! Blij zijn!
Wees toch eens trots op je eigen (???) stad Twanneman. Zelfs het Eindhovens Dagblad schrijft erover op https://www.ed.nl/helmond/europese-mobiliteitsprijs-voor-helmond~a0344690/
Wel toevallig net op het moment dat de mobiliteitsvisie er door de coalitie wordt doorgedrukt
Oké Laura, we gaan lachen en blij zijn dan! 😀😀
(Op mijn eigen stad).
👍
@Twanneman op dinsdag 31 oktober 2023 om 16:26:
Ja, ook die Bonte, dat is de grootste grap!
Hoeveel miljoenen van de (Helmondse) belastingbetaler heeft dit gekost, een van de vele prestige projecten van het bestuur van Helmond. Die Bont weet ook wel raad met al die miljoenen, geeft ze uit alsof ze van hem zijn, kan hij schijnbaar toch niet laten, je zou haast denken dat hij overal voor ingezet kan worden, je ziet hem bijna dagelijks in de krant, hadden we vroeger ook een op de tv voor kinderen, weten jullie wel welke ik bedoel. B&W samen met de Raad toch eens beter gaan nadenken over welke doelen men echt wil halen en waar de inwoners van Helmond ook nog iets aan hebben buiten die ‘gebakken luchtwasserij’ van nu. Laat de prestige projecten eens los en begin eens met realiteit, met alles! Inwoners willen ook genieten van hun stad en niet alleen maar meer moeten betalen aan allerlei zaken om de begroting van de gemeente op orde te krijgen.
Slimme mobiliteit? Zorg eerst maar eens voor een fatsoenlijk stdsbusnet.
@D’n dieje op dinsdag 31 oktober 2023 om 23:06:
Helemaal gelijk en maak het betaalbaar ook voor ouderen! Van de auto af? Dan dit in orde maken en meer ambtenaren op de fiets naar hun werk, zonder er een fiets of vergoeding tegenover te stellen, gewoon doen.
Beste Arno Bonte
We horen nu al een hele tijd je gewaulen aan, over de nieuwe slimme mobiliteit.
Maar waar blijven de stadsbusjes, zodat ik makkelijk van A naar B kan gaan.
Arnootje ik hoor graag van je
@Wout. op woensdag 1 november 2023 om 16:41:
Vergis je niet Wout, hij voelt zich te briljant om met ‘de gewone man/vrouw’ in contact te treden, beneden zijn stand zeg maar. Kun je toch niet verwachten van iemand die met allemaal fantasieën ontsproten aan een droomwereld aankomt?
Veel negatieve reacties. Wat mis ik soms de positieve constructieve trots van ons helmonders. Deze prijs gaat juist over een mogelijke vorm van openbaar vervoer. Een soort stadsbus. De ontwikkeling gaat door. En de bus bestaat inmiddels. Het vergt wel werk om deze in de openbare ruimte te kunnen laten rijden. En een gedragsverandering en andere inrichting van de huidige vorm van verkeer. Overigens openbaar vervoer de stadsbus valt onder de provincie. Dat er een alternatief vanuit Helmond komt lijkt nodig omdat de noodzaak bij de provincie er niet lijkt te zijn.
Ook daar zijn inwoners en allerlei groepen, organisaties en bedrijven (zelfs europees) bij betrokken. Veel helmonders hebben geen idee hoe ver men al is in Helmond op de automotive. Waar dus ook gewoon inwoners mee spreken en denken. Bewoners kunnen wel degelijk in gesprek komen met de wethouder. Hij staat er wel degelijk voor open.
Die zelfrijdende busjes gaan een groot (en duur) faal project worden, let maar op!
@Twanneman laten we maar hopen dat het wel werkt. En proberen niet alles direct af te schieten, maar toe werken aan mogelijkheden en oplossingen. Wie moet anders die stadsbussen gaan rijden ? Als we normale bussen nu al aan zouden schaffen, lijnen beschikbaar stellen in Helmond, is er niemand om ze te bemannen. We kunnen dus wel roepen dat het moet komen, of terug moet komen, maar daarachter zit ook weer een groter probleem.
@Frits op woensdag 1 november 2023 om 23:47:
Beste Frits
Ik heb in het verleden een gesprek aan gevraagd met de Heer Arno Bonte, maar helaas ik werd door geschoven naar de ambtenaar van mobiliteit Marcel Unterberg, maar die gaf niet thuis.
Dus wij worden niet gehoord, jammer
@Frits op donderdag 2 november 2023 om 09:20:
Niemand om ze te bemannen?? Wat een onzin, mensen genoeg die dat willen doen.
Punt blijft wel het almaar toenemende tuig in het OV, maar daar gaan de zelfrijdende busjes ook mee te maken krijgen.
Over een paar jaar ga je aan mij terug denken…
Twanneman of misschien andersom. Tijd zal het uitwijzen. Maar alles in nee negatief stoppen zal niet helpen. Bij de mobiele telefoon wilde ook niemand. Moet je nu zien.Ik denk dat we met de tijd mee zullen Moeten. En moeten omdenken. De druk wordt immers alleen maar hoger. Vergrijzing dus extra vervoersbehoeften, personeelsproblemen, banen voor t oprapen.
Overigens kun je al die mensen die je kent die op de bus willen rijden doorsturen.
Hermes Woordvoerder Tilburgs zegt dat het bedrijf zijn uiterste best doet om het probleem te verhelpen, “We proberen zoveel mogelijk nieuwe chauffeurs te werven, maar ze komen niet uit de lucht vallen”, zegt hij. Een echte verklaring heeft hij niet. Ook andere streekvervoerders kampen met personeelstekort.
https://nos.nl/artikel/2486944-verbod-op-verlof-bij-busbedrijf-hermes-door-tekort-aan-chauffeurs
https://www.ed.nl/eersel/volle-bussen-door-tekort-buschauffeurs-ik-mag-tien-minuten-later-komen~af8ea058/
Er is niks prestigieus aan de mobiliteit in Helmond. Je moet maar eens proberen ’s avonds of in het weekend met het ov van A naar B – bijvoorbeeld van de ene naar de andere Helmondse wijk of bijvoorbeeld naar het Elkerliek ziekenhuis – te gaan. Lukt je niet!
Het ED heeft pas nog een boekje opengedaan over de afhandeling van klachten door busvervoerder Hermes. Ov – reizigers zijn zó gedesillusioneerd dat ze niet eens meer de moeite doen om klachten in te dienen. Hermes geeft gewoon niet thuis! En de provincie geeft óók niet thuis! En de gemeente Helmond geeft – u raadt het al – óók niet thuis!
Voor de provincie, voor Hermes en ook voor de gemeente LIJKT daarmee het probleem opgelost, maar IS niet opgelost. De problemen worden alleen maar groter voor de inwoners van Helmond die gebruik willen of moeten maken van het openbaar vervoer.
De deelmobiliteitsoplossingen zijn totaal niet van de grond gekomen, met andere woorden: zijn uitgedraaid op stuitende mislukkingen.
In het filmpje hierboven met Arno Bonte in de hoofdrol heb ik geen enkel zelfrijdend/automatisch minibusje/shuttle – over taalvervuiling gesproken – voorbij zien komen! En trouwens ook geen enkele Hermes – bus!
De mobiliteit in Helmond staat – ondanks alle mooie woorden – gewoon stil!
.
Zo’n prijs zegt mij helemaal niets. Ik ben het helemaal eens met Peter en hij verkondigt mijn mening. Er is geen stad in NL (en zeker niet met 100.000 inwoners) die een slechter OV heeft dan Helmond. Helmond heeft het OV van een dorp. Kennelijk heeft Helmond destijds die 4 NS stations gekregen met daarbij “de toezegging”dat het OV minimaal zou worden. Daarbij geloof ik niet dat in 2027 zelf rijdende busjes in de binnenstad rijden. Er is nog niets gerealiseerd in de binnenstad om dat mogelijk te maken en ik voorspel dat het een groot faalproject wordt. Veel te duur en wordt net zo’n fiasco als de slimme wijk in Brandevoort.
@Rolf op zaterdag 4 november 2023 om 00:37 uur:
Ook voor de Helmondse gemeenteraad lijkt het probleem voor de inwoners van Helmond opgelost – wij staan erbij en kijken daarnaar – , maar de realiteit is toch totaal anders
Bravoflex destijds – in 2017 – was ook al een gigantisch fiasco en is een stille (terechte) dood gestorven.