Helmondse banken klantvriendelijk?
Zaterdag ging ik bij de Hema in de Veestraat in Helmond pinnen bij de pinautomaat van de SNS-bank. Het geld kwam scheef uit de automaat, ik haalde het briefje van 50 er uit en er bleek een stukje vanaf gescheurd te zijn. Ik ging naar de kassa en de kassière stuurde me naar de klantenservice..Bij de klantenservice werd de bedrijfsleider er bij geroepen. Hij legde uit dat de pinautomaat van de SNS-bank was, dus dat ik daarheen moest gaan. Misschien kon ik nogmaals pinnen, want ze konden niks voor mij doen.
Ok, op naar de SNS-bank op de Noord Koninginnewal. De dame daar vertelde ons dat ze niet kon helpen. Ik moest maar naar de Rabobank gaan omdat hun het wel zouden omwisselen. Ik werd kwaad en zei dat ik het raar vond dat een bank geen geld kan omwisselen wat nota bene uit hun automaat komt. Hoe moet ik mijn boodschappen gaan doen als ik het geld wat ik net gepind heb niet kan uitgeven?
Bij de Rabobank in de Kerkstraat legde ik het verhaal uit en kreeg toen twee verbaasde gezichten. Ze vonden het nogal vreemd dat ik naar hun toe gestuurd was en niet gewoon naar mijn eigen bank. Het was niet hun automaat, hun hebben geen geld in kas, mogen het kapotte briefje niet aannemen én ik heb ook geen rekening bij hun. Ik kon het beste maar even naar de ING-bank gaan waar ik een rekening heb.
We waren inmiddels een uur verder toen ik bij de ING-bank op de Kasteeltraverse aankwam. Weer legde ik het verhaal uit en kreeg een antwoord waar ik niet op zat te wachten… Ik moet het geldbriefje naar de Nederlandsche bank opsturen.
Ik kon ook proberen om het briefje uit te geven, want sommige winkeliers doen er niet zo moeilijk om vertelde hij.
We besloten onze boodschappen te gaan doen, maar niemand nam het geld aan. Een winkelier vertelde dat ik het geld niet meer terug zal krijgen, want dat had hij ook eens gehad toen hij vals geld bleek te hebben.. Wat?! Vals? Nee, hier is niks vals aan!
Wie weet hoe lang het zal duren voor ik mijn eigen geld kan gaan gebruiken.
Ik heb een bijstandsuitkering, dus het is niet dat ik het zo breed heb en 50 euro kan missen.
Pinnen doe je zo.. jammer alleen dat klantvriendelijkheid niet bestaat!
Natasja Blomsma
28 reacties:
het welbekende van het kastje naar de muur verhaal.
lekker afschuiven op een ander en ondertussen zit jij met de gebakken peren :S
Inderdaad Shakiraatje, ik ben er ook nog niet.. Opsturen is volgens de Nederlandsche bank op eigen risico.. Dus ik heb 3 keuzes:
1: Het briefje opsturen en hopen dat t goed aankomt.
2: Het briefje aangetekend versturen, wat nog eens 7,50 kost.
3: Zelf naar Amsterdam gaan om het te wisselen…
Hoe dan ook, het gaat me zeker geld kosten wat ik niet heb.
Gr. Natasja
SCHANDALIG
Nie normaal hoor Natas, consumentenbond, kassa, radar… Ik zou ze allemaal dit verhaal doorsturen… Boeven zijn t, die banken!
Ben bang dat het niets met HELMONDSE banken te maken heeft.
Het is een standaard procedure dat beschadigd geld opgestuurd moet worden naar de Nederlandse bank. Zij beoordelen het dan en nemen een beslissing. Wel vreemd dat je deze informatie niet al meteen bij de eerste bank kreeg. Daar hadden ze dat gewoon moeten weten. Als het serienummer nog geheel intact is dan zal de Nederlandse bank 100% vergoeden.
Wel flauw dat geen van de winkeliers het geld wilde accepteren. Ook zij krijgen er namelijk bij storting gewoon een nieuw biljet voor terug.
Succes met het biljet……..
@Natasja
Dat biljet wil ik wel voor je omruilen. Mij kun je bereiken via telefoon of e-mail. Gegevens kun je op de gemeentewebsite vinden. We melden dit voorval bij Kanniewaarzijn van de VARA.Zij maken er vast en zeker een mooi item van! Hierbij doe ik tegelijk een oproep aan een Helmondse bank(-medewerker) die dit wel soepel kan oplossen om zich hier te melden.
Mirjam van der Pijl
jaa hoor kun je opsturen naar de nederlandsebank in amsterdam
als je alle 2 de nr er op hebt staan storten ze het gewoon terug op je eigen rekening
ik heb het mee gemaakt met mn hondje had het verscheurd fijne chihuahua
hahah
en heb het gewoon terug gestort gekregen op mijn rekening
je moet wel even via de site van de nederlansebank een formulier invullen
en uitprinten en mee sturen
Ik ben blij dat Mirjam voor een oplossing zorgt. Maar dit maakt maar weer eens duidelijk hoe bureaucratisch dit land in elkaar zit. Praktische oplossing (gratis aangeboden), de bank neemt een gedeeltelijk kapot biljet in ontvangst en geeft €50. onder de voorwaarde dat men naam, adres etc. opgeeft. De bank stuurt het op. Krijgen ze het geld terug, alles geregeld, zo niet moet de particulier alsnog betalen. Risico? Ja een klein, maar als de bank omvalt van €50 dan was ze toch niet meer te redden.
Het criterium van de Nederlandse bank is inderdaad dat meer dan 50% van het biljet aanwezig moet zijn en liefst de serienummers intact.
Als het stuk wat eraf gescheurd is niet al te groot is kun je ook gewoon proberen het met een stortingsautomaat op je rekening te storten (kan bij de Rabobank). Als die het biljet aanneemt, dan komt het immers in bezit van de bank en die kunnen dat dan prima regelen met de Nederlandse Bank. Beetje flauw dat ze daar sowieso geen standaard procedure voor hebben.
Iedereen bedankt voor de reacties! Doet me goed! 🙂
@ John de Vries.. Zeker schandalig!
@ Miranda… Inderdaad! Heb er al een paar gemaild. 😉
@ Ad.. Met de banken in het algemeen.. maar in Helmond ben ik wel van t kastje naar de muur gestuurd..
@ Stefan Edwards en @ Yolanda en @ Michiel van Geel… Ik kan het opsturen. Raakt het onverhoopt kwijt in de post, ben ik het kwijt, En aangetekend versturen kost 7,50 euro.. en das voor mij wel een paar broden waarmee ik mijn kinderen kan voeden! De foto bij de tekst is van het briefje, daaraan is te zien dat er maar een klein stukje ontbreekt.
@Mirjam van der Pijl.. Dat vind ik erg lief! Ik zal zeer zeker uw gegevens opzoeken en even contact opnemen!
@Hans Gruijters.. Dat had inderdaad een betere oplossing geweest! Ik heb iig geleerd dat ik nu voortaan bij de balie geld haal of gewoon extra bij een winkel pin.
@Mirjam van der Pijl
Wat aardig om zo’n schandalige behandeling voor haar op te lossen! Daar zal ze wel blij mee zijn.
Ik vind trouwens dat je bij de ING aan de Traverse altijd wel heel lang moet wachten. Zelf hoef ik er gelukkig niet vaak te zijn, maar dat leren ze je daar ook wel af door iedereen zo lang te laten wachten.
Is “Anoniem” woordvoerder (geworden) van Mijam van der Pijl?
@ Tejo
Tja… ik reageerde snel vanaf mijn telefoon en vergat dat daarop niet automatisch mijn naam staat ingesteld als afzender…
Gelukkig had ik er wel aan gedacht om te “ondertekenen”.
Ik hoop binnenkort het biljet te kunnen omruilen van Natasja, die overigens ook haar pseudoniem heeft onthuld….
Het wisselen van standpunten, ervaringen en meningen vind ik wel zo prettig met mensen die zich niet verschuilen achter een pseudoniem trouwens.
@Mirjam van der Pijl op woensdag 24 oktober 2012 om 14:17:
Anoniem op internet? Met een ip adres niet makkelijk. En een pseudoniem kan geen kwaad. Als het er echt toe doet kun je jezelf toch bekend maken.
@Tejo, @Mirjam
Probleem opgelost, vanaf nu krijg je ook op de mobiele website een melding als je bij naam niets invult voordat je kan reageren.
@Technische dienst van de weblog op woensdag 24 oktober 2012 om 15:38:
In studiekringen werden de studenten techniek vaak schertsend ‘de fietsenmakers’ genoemd.
Ten onrechte dus.
Ik wil nog even melden dat ik ook Hart van NL had gemaild. Hun wilden er een item aan gaan besteden en vroegen de SNS-bank om een verklaring… Die hebben op hun beurt gezegd contact met mij op te gaan nemen om als uitzondering het briefje om te kunnen gaan ruilen. Hierdoor heeft de SBS gezegd dat ze er op dit moment geen item van kunnen maken als de SNS het netjes oplost. Wat de media allemaal wel niet kan doen! 😀 Ik ben benieuwd!
Ik wil hierbij nogmaals iedereen bedanken voor de vele lieve reacties! Het ging mij uiteraard vooral om het principe.. Het zou je laatste geld maar zijn!
Gr.
Natasja Blomsma
goh, en dan kan het ineens wel.
@ Klorriemorrie/Natasja
Ben benieuwd hoe lang het duurt voor de SNS contact met je opneemt. Goed dat je de media inschakelde. Daar hoort deze Weblog trouwens ook onder (media) en het is in elk geval in Helmond al bij veel mensen bekend geworden. De invloed van het breed bekend worden van een slechte behandeling van klanten is dus groot….. dan wil een bedrijf dat snel rechtzetten. Hopelijk heb je hiermee voorkomen dat het in de toekomst ook anderen overkomt!
En aarzel niet contact met me op te nemen als er niet snel genoeg iets gebeurt!
@ Tejo
TU studenten worden nog steeds fietsenmakers genoemd weet ik uit eigen ervaring… maar ik hoor het vooral via de oudere generatie ingenieurs…
Maar we hebben deze fietsenmakers maar al te hard nodig dus ook hier roep ik jonge mensen opeen technische studie te overwegen. Richtingen genoeg!
Mooi, veel, interessant, schoon(!) en goed betaald werk verzekerd na je afstuderen!
@ de technische dienst van de Weblog van Helmond (wat een mond vol)
Mooi dat dit automatisch staat ingesteld.
Wat techniek toch allemaal niet vermag……
@Mirjam van der Pijl op woensdag 24 oktober 2012 om 23:19:
Het is een politiek item.
Balkenende zei eens dat ‘iedereen’ op de arbeidsmarkt hard nodig zou zijn. De recente geschiedenis bewijst het tegendeel.
Nu moet je techniek gaan studeren om op termijn werk te krijgen/houden.
Over enige tijd vertelt ‘de politiek’ ons dat een studie Chinese taal de echte toekomst is.
Er zijn niet zovelen die op het niveau van Balkenende of Jeroen van der Veer
komen.
Wie voorspelt de toekomst?
Als jij het weet mag je het zeggen.
Ik ben zojuist opgebeld door de SNS-bank. Ze gaan regelen dat er morgen 50 euro in kas ligt zodat ik mijn kapotte briefje kan inwisselen.. 😉
@ Mirjam van der Pijl.. Ja, ik heb de weblog van Helmond de primeur gegeven, en pas nadat hun het geplaatst hebben had ik de rest gemaild. Omdat de SNS bank bang is voor een negatieve publiciteit zijn ze er als de kippen bij om dat te voorkomen.
@ Tejo
Studeren moet je “breed” zien hoor! Dat hoeft niet allemaal aan de TU. Balkenendes en Van de Veers, daar hebben we er niet zo veel van nodig. HBO is al heel goed maar we hebben zeer zeker vaklui nodig die via MBO een vak in de vingers hebben gekregen en dus ook heel goed met de handen kunnen werken!
@Mirjam van der Pijl op donderdag 25 oktober 2012 om 16:12:
Studeren is erg belangrijk. Kies een studierichting die bij je past. Of dat techniek is?
Nederland overschat de eigen macht in de wereld.
Laatste update:
Ik ben zojuist bij de SNS-bank geweest en ze hebben het briefje netjes omgewisseld. De reactie van de medewerkster was dat de Hema hun eigen procedure zou moeten hebben voor dit soort zaken. (tsja, het afschuif-systeem werkt nog steeds he!) Hoe dan ook.. het is geregeld.. 😉
Bedankt iedereen nogmaals voor de vele lieve reacties!
Mvg,
Natasja Blomsma
@Klorriemorrie op vrijdag 26 oktober 2012 om 11:11:
Fijn! Eind goed al goed. Je hebt er genoeg moeite voor moeten doen, dus dat mag/moet beloond worden.
Leuk dat je een ieder op de hoogte hield van het wel en wee.
Goed gedaan klorriemorrie. Ik zie dat je het toch fixte. Had er een hard hoofd toen ik dit verhaal een paar dagen terug las. Maar was het met de machtige banken niet gelukt was er eenlieve hemondse.
nog ff en dan gaan de banken al der geld kwijtraken,de dieven.
lang leve de revolutie