Islamitische basisschool is Helmonds beste
Met een 8,6 scoort in Helmond de Islamitische Basisschool Salah Eddin El Ayyoubi het beste op de eindtoetsen in groep 8 over de afgelopen 3 jaar. Het landelijk gemiddelde voor alle scholen die deelnamen aan de eindtoets is een 7,0 en het Helmonds gemiddelde is 7,1. Dat blijkt uit onderzoek dat RTL Nieuws vandaag publiceerde. RTL onderzoekt elk jaar deze scores op de eindtoetsen, voorheen bekend als de Cito-toets.
Ten opzichte van de 21ste plek 4 jaar geleden is dat een flinke stijging van die basisschool in Helmond Noord die in 1990 van start ging. Basisschool Mondomijn kreeg van RTL met een 5,2 het laagste rapportcijfer van Helmond. Die Rooms Katholieke basisschool in Brandevoort ontving in januari het predicaat Excellente School 2016-2018.
Hieronder 27 Helmondse basisscholen met hun rapportcijfer:
# | School | Cijfer |
---|---|---|
1 | Mondomijn | 5,2 |
2 | Jorisschool | 5,6 |
3 | De Straap | 6,4 |
4 | Kindercentrum Mozaïek | 6,5 |
5 | De Rank | 6,5 |
6 | De Goede Herder | 6,6 |
7 | De Lindt | 6,6 |
8 | Montessorischool Helmond | 6,9 |
9 | ’t Hout | 7,0 |
10 | Silvester Bernadette | 7,0 |
11 | De Korenaar | 7,0 |
12 | Brandevoort | 7,0 |
13 | Het Baken | 7,0 |
14 | Vrijeschool Peelland | 7,1 |
15 | Basisschool St Odulfus | 7,1 |
16 | De Stroom | 7,2 |
17 | Westwijzer | 7,3 |
18 | De Vlier | 7,3 |
19 | Talentrijk | 7,3 |
20 | St. Trudo | 7,3 |
21 | Dierdonk | 7,5 |
22 | De Vendelier | 7,5 |
23 | De Bundertjes | 7,6 |
24 | De Vuurvogel | 7,8 |
25 | Wilhelmina | 8,0 |
26 | De Rakt | 8,1 |
27 | Salah Eddin El Ayyoubi | 8,6 |
30 reacties:
Knap gedaan! ????????
Onze meiden zitten gelukkig op een goede school nr 3
Wel een verwarrende lijst… slechtste school staat op 1 ?? En hoe beter de school hoe lager op de lijst
@Marieke Sibbing op woensdag 6 december 2017 om 11:21:
Dan zijn we het snel met elkaar eens.
Opvallend dat De Straap, van 2012-2017 tot excellente school benoemd door de onderwijsinspectie, tussen de top 3 laagst scorende scholen staat.
Nou.. 8.6 vergeleken met een landelijk gemiddelde van een 7 is erg goed.
Een 8.1, super Kindcentrum de Rakt!
De Wilhelmina school doet het ook erg goed met een cijfer 8!
@Marieke Sibbing op woensdag 6 december 2017 om 11:21:
Als je dat al verwarrend vindt, hoe zit het dan met veters strikken?
Mijn zoontje zit op de bundertjes. Goede keus van mij dus!
Islamitische basisschool 8,6!!! Wauw de hoogte gescoord goed hoor.
Doen de moslims goed ????????
Trots op se Islamitische basisschool????
Mondomijn????
Voor wie zich net als ik afvroeg wat dit rapportcijfer precies zegt: de uitleg staat op https://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/content/documents/2017/12/04/verantwoording_CITO_2017.pdf
Samenvatting: er is gekeken hoeveel de gemiddelde score van de leerlingen op de eindtoets afweek van de statistisch te verwachten score gegeven hun achtergrond (o.a. opleidingsniveau en inkomen van de ouders). Die afwijking is gedeeld door de standaarddeviatie en opgeteld bij 7,0.
Over het algemeen is een afwijking pas betekenisvol als hij meer dan 1 à 2 standaarddeviaties bedraagt. Dus alleen als het cijfer op deze lijst minder dan 5 à 6 of meer dan 8 à 9 is, kun je daaruit (voorzichtig) iets afleiden over de kwaliteit van de school.
Conclusie: met 1,6 standaarddeviatie boven het gemiddelde lijkt Basisschool Salah Eddin El Ayyoubi inderdaad goed bezig. De nummers 1 en 2 scoren vrij laag, en verder zegt dit lijstje niet erg veel.
Is een onderzoek in stijl van de haring en oliebollen test van dat ene krantje.
By the way, geloof en kinderen is nog nooit een goede combi geweest.
@stef en waarom is geloof en kinderen nooit een goede combi geweest?
Ik heb vroeger op een rooms katholieke school gezeten en als ik mijn leven overnieuw moest doen zou ik op dezelfde school willen zitten.
Ps verders ben ik niet gelovig
IKC de Bundertjes doet het ook goed ???? echt tevreden over de school ????
@Stef op woensdag 6 december 2017 om 18:02:
Nee hoor, het zit echt wel doortimmerd in elkaar. Zie de uitleg waar ik in mijn vorige reactie naar verwees.
Uit het onderzoek komt trouwens ook naar voren dat islamitische en gereformeerde basisscholen jaar op jaar beter scoren dan andere. Misschien zijn streng in de leer-leerlingen van huis uit wat serieuzer met hun schoolwerk bezig.
Eindresultaten zeggen uiteraard wel iets, maar lang niet alles over de toegevoegde waarde van een school voor (de totale ontwikkeling van) kinderen en ouders. ????
Bovendien blijkt uit het overzicht niet of alle groep 8-leerlingen zijn meegenomen in de analyse.
Mijn dochter is na groep 1 op de Islamitische school gekomen. Wat een verschil. In twee maanden tijd had ze al meer geleerd dan een heel jaar op de andere school. Ze werd wel even volgepropt wat ze moeilijk vond in het begin, maar ze zit er echt op haar plek. Er is nu eenmaal een achterstand bij buitenlandse kindjes en daar doet deze school het heel goed in. Ik ben erg tevreden ga zo door!
Zodra de resultaten van cito toetsen voor dit soort ranglijsten worden gebruikt, wordt het een oneigenlijk instrument. Meer info hierover o.a. in aflevering 1 van “Tussen meten en weten” van de NPO.
De cito toets is enkel bedoeld om te meten in hoeverre het kind de stof heeft eigen gemaakt (m.n. op taal en rekenen). Als de toets als (evaluatie)middel voor de school wordt gebruikt creëer je zelfs eenzijdig en smal onderwijs. Dus wat zegt deze ranglijst werkelijk? We leren iig niet om een betrouwbare ranglijst samen te stellen.
Supergoed van salaheddin el ayyoubi, ga zo door.
Salah Eddin El Ayyoubi is gewoon een goede school.
Heb er ooit een interview mogen doen voor duurzaamheidscentrum Groen4Life en voorgelezen met Voorleesbus Blikkie.
Hartelijke ontvangst, een nette school en brave kinderen.
Gefeliciteert met deze mooie prestatie.
@Sander Lam op woensdag 6 december 2017 om 17:58:
@Vivienne van Leuken op donderdag 7 december 2017 om 14:03:
Er valt voor jullie beiden wat te zeggen. Het is eigenlijk de tekst van het inleidend stukje van DeWeblog die niet helemaal correct is. “Met een 8,6 scoort in Helmond de Islamitische Basisschool Salah Eddin El Ayyoubi het beste op de eindtoetsen”.
Als je sec kijkt naar “het beste scoren op de eindtoetsen” dan rolt daar een andere winnaar uit. (Mondomijn komt dan bijvoorbeeld niet meer voor in de lijst vanwege ontbreken van gegevens in de gebruikte dataset, De Wilhelminaschool zou winnaar zijn en de Montessori de verliezer).
Dus wat dat betreft helemaal gelijk voor @Vivienne.
Ga je bij de gegevens variabelen als werk, inkomen, bevolkingssamenstelling etc. toevoegen, zoals RTL gedaan heeft, dan rolt er genoemde winnaar uit.
Beter was geweest (maar dat bekt niet lekker): “Met een 8,6 scoort in Helmond de Islamitische Basisschool Salah Eddin El Ayyoubi het beste in de uitkomst van het onderzoek van RTL-nieuws naar eindtoetsen, waarbij rekening is gehouden met een hele hoop andere factoren dan alleen de score van de eindtoetsen”
Kijken we naar landelijke cijfers, dan kunnen we in ieder geval stellen dat 90% van de Helmondse Basisscholen het zeker niet slecht doet! En daar mogen we zeker trots op zijn.
Sander Lam en Gekke Henkie, bedankt voor jullie uitleg.
Mooi dat we gewogen nog steeds in de top 3 uitkomen (ik werk op de Wilhelminaschool), maar een school is gelukkig veel meer dan alleen een score van de eindcito.
Zo’n score zegt dus uiteindelijk niet veel. In het voortgezet onderwijs zitten de meeste islamitische leerlingen in het VMBO.
Kunnen we stellen dat een hoog gemiddeld cijfer ook kan betekenen dat de ouders zeer laag zijn geschoold?
De Wilhelminaschool is ook een hele mooie en goede school. Ze hebben een hele mooie natuurtuin en ook gaan ze erg goed en duurzaam om met afvalscheiden.
feitelijk komt het er op neer dat de “provincie” het beter dan gemiddeld doet en dat vooral de randstad en grote steden uitblinken in prutswerk; zeker daar waar het ” zwarte” of islamitische scholen betreft. Op gebied van elite ,RK en reguliere scholen zijn die verschillen er niet of nauwelijks of juist omgekeerd.
@A el G op maandag 11 december 2017 om 12:28:
Ik vind “uitblinken in prutswerk” iets te sterk uitgedrukt.
De verschillen die RTL signaleert, zijn zeer subtiel. Zo scoren scholen in “niet stedelijke” gebieden volgens hun onderzoek 0,12 standaarddeviatie beter dan scholen in “zeer sterk stedelijke” gebieden. En daar is dan hun kop “Plattelandsscholen scoren beter op eindtoets” op gebaseerd (terwijl alleen een verschil van meer dan 1 à 2 standaarddeviaties betekenisvol is).
Toch krijg ik een vreemde smaak in mijn mond met zo’n onderzoek.Vooral omdat de koppen in de MSM vol op reppen van “beste school Helmond is islamitisch”.
Dat slaat namelijk precies nergens op. dit is geregiseerde propaganda; een methodiek om te nivelleren. Daar waar iedereen weet dat import kindertjes die de taal en gewoontes en fatsoen niet machtig zijn enorm drukken op de prestaties van scholen. Er ZIJN enorme achterstanden en kloven. En die overbrug je niet door statistieke behendigheidjes zoals deze uitkomsten. Let wel, men kon haast geloven dat alle islam kindertjes beter presteren , beter Nederlands spreken en schrijven dan autochtone kinderen..Haal uw kindertjes maar van onze openbare school af, en op naar de imam!
Heel heel vreemd..er wordt moord en brand geschreeuwd om minder racisme en witte voorsprong” en dan dit…