28reacties

“Met haar gaan we de oorlog niet winnen!”

Ik las vanochtend het uitgebreide kranteninterview met Linda Haverkamp, de opvolgster van centrummanager Marlène Drouen. Daarmee krijgen we een helder beeld van deze dame (49) uit Eindhoven en waar zij met ons winkelcentrum naar toe wenst te gaan.
Met haar gaan we de oorlog niet winnen! Helaas, het is niet anders! Ze geeft in dat interview zelf alle redenen voor mijn harde maar pijnlijke conclusie. Sorry Linda en met al het mogelijke respect, het volgende:

De belangrijkste reden dat het niks wordt, is dat ze van Helmond de beste winkelstad van Nederland wil maken. Roept iemand zoiets op een gezellige feestavond dan krijgt iedereen meteen de slappe lach. Als tante Sjaan daarna luid en duidelijk vraagt “En waarom niet meteen van heel Europa?” dan komt een enkeling niet meer bij en moet afgevoerd worden.
Nu weer serieus: zegt de centrummanager van Helmond zoiets in haar eerste kranteninterview, dan haak ik echt af. Ik word er zelfs nijdig van! Want ik zie het subsidiegeld alweer “geïnvesteerd” worden in een grote beurs in Amsterdam, sponsoring van een RTL-programma dat niemand kent of meer van dat soort ongein. Want dat hoort bij die ambitie. Leuk voor de hoge piefen die op hun volgende netwerkbijeenkomst kunnen pochen van de week weer op tv te zijn geweest. Maar nut voor Helmond? Nee!
Wethouder De Vries (SP) met stadsmarketing in de portefeuille: lees dit opiniestuk (pdf) over verkooppraatjes nog eens een keer. Wellicht volgt er dan wel een goed bezuinigingsidee… Hoe dan ook, het blijkt maar weer, waar een te veel aan subsidiegeld al niet goed voor is… Maar dat terzijde.
Helmond moet al heel, heel blij zijn als we de mensen uit Brandevoort, Deurne, Asten, Bakel en misschien Nuenen en heel, heel misschien wel ooit een deel van Eindhoven weer terug krijgen naar het winkelcentrum van Helmond. Of misschien wel onze eigen jeugd die liever naar Eindhoven gaat? Heel, heel fijn voor de winkeliers en het winkelend publiek, al was het maar dat het dan wat drukker is en er minder leegstand in het centrum komt. En mevrouw Haverkamp, dan kun u in de krant wel gratuit toeteren dat Eindhoven geen prettig winkelcentrum heeft, maar daar komen echt nog altijd heel, heel veel mensen méér naar toe. Ook uit Helmond…

Ik vrees met grote vrezen dat we met Linda Haverkamp wederom een kat in de zak kochten. Dat we weer een jaar verliezen. Net als enkele jaren geleden met die dame uit Leeuwarden die zogenaamd ook precies wist hoe het in ons centrum beter moest. Zij kon na haar eerste Helmondse spreekbeurt de biezen pakken en gewoon in Leeuwarden blijven wonen.
Laten we hopen dat er betere ideeën voor het centrum komen dan die van de nieuwe centrummanager. Ik noem een paar andere ideeën van haar die in dat interview staan:
Wees eens trots op Helmond (dat zijn we al lang hoor, meer dan u blijkbaar weet en velen van ons zijn er zelfs erg trots op!), alle winkels op de koopzondag open (alsof uw voorgangster dat al niet jarenlang probeerde) en een website met alle winkels in het centrum (pak die van de Elzas Passage en breid die uit: dat is een dagje doorwerken en klaar is Kees).
Dat bij veel winkeliers het water tot aan de lippen staat, daarmee heeft ze absoluut een punt! Maar dat was half Nederland een paar jaar geleden al bekend. Andere gemeenplaatsen als een haven in het havenpark, meer samenwerken en tijd voor actie: misschien leuk voor een spreekbeurt van een eerste jaars student op de hogeschool…

Ik las ook dat Linda Haverkamp op 1 april in dienst komt. Zou het een vroege 1-april-grap zijn? Ik hoop het! Want deze lichtgewicht wil graag, maar kan het niet. Deze Linda gaat voor de Helmondse winkeliers niet het verschil maken. Echt niet! Pak dan een echte Linda! Hoe kunnen ‘ze’ zo iemand die functie geven? Ik heb mijn ideeën daarover, maar hou ze maar voor me.

Onderin bij het artikel het hoogtepunt wat mij betreft, alle lof voor ED-journalist John Graat die dat maar weer ontdekte. Theo Glaudemans creëerde per 1 januari blijkbaar weer een extra baantje voor zichzelf. Theo is sindsdien geen onbetaald bestuurslid meer van Helmond Marketing, maar betaald (?) directeur (!) van die stadspromotie-stichting.
“Het is tijdelijk, maar hoe lang dat gaat duren weten we nog niet. We willen een nieuwe organisatie neerzetten en het bestuur vond dat ik dat het beste kon begeleiden” zegt Glaudemans in de krant. Onmisbaar die man! In november zei hij nog dat hij ‘zeker niet’ zelf de nieuwe directeur zou worden. Maar ja, als de stad in nood u roept of het kwam op zijn pad…
Voor de tweede keer is hij nu de opvolger van Peter-Paul van Meerwijk. Ook bij Helmond Sport volgde hij Van Meerwijk op omdat die daar vertrok. Ik zie een trend. Ach ja, fijn dat Theo zoveel voor Helmond doet… Op Twitter zeggen we dan: #NOT