“Met haar gaan we de oorlog niet winnen!”
Ik las vanochtend het uitgebreide kranteninterview met Linda Haverkamp, de opvolgster van centrummanager Marlène Drouen. Daarmee krijgen we een helder beeld van deze dame (49) uit Eindhoven en waar zij met ons winkelcentrum naar toe wenst te gaan.
Met haar gaan we de oorlog niet winnen! Helaas, het is niet anders! Ze geeft in dat interview zelf alle redenen voor mijn harde maar pijnlijke conclusie. Sorry Linda en met al het mogelijke respect, het volgende:
De belangrijkste reden dat het niks wordt, is dat ze van Helmond de beste winkelstad van Nederland wil maken. Roept iemand zoiets op een gezellige feestavond dan krijgt iedereen meteen de slappe lach. Als tante Sjaan daarna luid en duidelijk vraagt “En waarom niet meteen van heel Europa?” dan komt een enkeling niet meer bij en moet afgevoerd worden.
Nu weer serieus: zegt de centrummanager van Helmond zoiets in haar eerste kranteninterview, dan haak ik echt af. Ik word er zelfs nijdig van! Want ik zie het subsidiegeld alweer “geïnvesteerd” worden in een grote beurs in Amsterdam, sponsoring van een RTL-programma dat niemand kent of meer van dat soort ongein. Want dat hoort bij die ambitie. Leuk voor de hoge piefen die op hun volgende netwerkbijeenkomst kunnen pochen van de week weer op tv te zijn geweest. Maar nut voor Helmond? Nee!
Wethouder De Vries (SP) met stadsmarketing in de portefeuille: lees dit opiniestuk (pdf) over verkooppraatjes nog eens een keer. Wellicht volgt er dan wel een goed bezuinigingsidee… Hoe dan ook, het blijkt maar weer, waar een te veel aan subsidiegeld al niet goed voor is… Maar dat terzijde.
Helmond moet al heel, heel blij zijn als we de mensen uit Brandevoort, Deurne, Asten, Bakel en misschien Nuenen en heel, heel misschien wel ooit een deel van Eindhoven weer terug krijgen naar het winkelcentrum van Helmond. Of misschien wel onze eigen jeugd die liever naar Eindhoven gaat? Heel, heel fijn voor de winkeliers en het winkelend publiek, al was het maar dat het dan wat drukker is en er minder leegstand in het centrum komt. En mevrouw Haverkamp, dan kun u in de krant wel gratuit toeteren dat Eindhoven geen prettig winkelcentrum heeft, maar daar komen echt nog altijd heel, heel veel mensen méér naar toe. Ook uit Helmond…
Ik vrees met grote vrezen dat we met Linda Haverkamp wederom een kat in de zak kochten. Dat we weer een jaar verliezen. Net als enkele jaren geleden met die dame uit Leeuwarden die zogenaamd ook precies wist hoe het in ons centrum beter moest. Zij kon na haar eerste Helmondse spreekbeurt de biezen pakken en gewoon in Leeuwarden blijven wonen.
Laten we hopen dat er betere ideeën voor het centrum komen dan die van de nieuwe centrummanager. Ik noem een paar andere ideeën van haar die in dat interview staan:
Wees eens trots op Helmond (dat zijn we al lang hoor, meer dan u blijkbaar weet en velen van ons zijn er zelfs erg trots op!), alle winkels op de koopzondag open (alsof uw voorgangster dat al niet jarenlang probeerde) en een website met alle winkels in het centrum (pak die van de Elzas Passage en breid die uit: dat is een dagje doorwerken en klaar is Kees).
Dat bij veel winkeliers het water tot aan de lippen staat, daarmee heeft ze absoluut een punt! Maar dat was half Nederland een paar jaar geleden al bekend. Andere gemeenplaatsen als een haven in het havenpark, meer samenwerken en tijd voor actie: misschien leuk voor een spreekbeurt van een eerste jaars student op de hogeschool…
Ik las ook dat Linda Haverkamp op 1 april in dienst komt. Zou het een vroege 1-april-grap zijn? Ik hoop het! Want deze lichtgewicht wil graag, maar kan het niet. Deze Linda gaat voor de Helmondse winkeliers niet het verschil maken. Echt niet! Pak dan een echte Linda! Hoe kunnen ‘ze’ zo iemand die functie geven? Ik heb mijn ideeën daarover, maar hou ze maar voor me.
Onderin bij het artikel het hoogtepunt wat mij betreft, alle lof voor ED-journalist John Graat die dat maar weer ontdekte. Theo Glaudemans creëerde per 1 januari blijkbaar weer een extra baantje voor zichzelf. Theo is sindsdien geen onbetaald bestuurslid meer van Helmond Marketing, maar betaald (?) directeur (!) van die stadspromotie-stichting.
“Het is tijdelijk, maar hoe lang dat gaat duren weten we nog niet. We willen een nieuwe organisatie neerzetten en het bestuur vond dat ik dat het beste kon begeleiden” zegt Glaudemans in de krant. Onmisbaar die man! In november zei hij nog dat hij ‘zeker niet’ zelf de nieuwe directeur zou worden. Maar ja, als de stad in nood u roept of het kwam op zijn pad…
Voor de tweede keer is hij nu de opvolger van Peter-Paul van Meerwijk. Ook bij Helmond Sport volgde hij Van Meerwijk op omdat die daar vertrok. Ik zie een trend. Ach ja, fijn dat Theo zoveel voor Helmond doet… Op Twitter zeggen we dan: #NOT
28 reacties:
Wat is vanaf het begin niet snap is waarom er geen echte Helmonder voor deze functie is aangenomen, die echt weet wat er in onze stad speelt. Ik wens haar veel succes maar ik verwacht er niet al te veel van……
Als ze nu eens de belachelijk hoge huren van de panden nu eens aanpakt
Nou nou Peter, ik zie geen enkel idee uit jou koker komen. Alleen maar negativiteit. Jammer, want met negativiteit komen we er zeker niet. Overigens denk ik dat Linda in nauwe samenwerking met de groeiende groep gemotiveerde Helmondse ondernemers de zaak zeker een zwengel in de goede richting kan geven. Daar moeten we denk ik voor gaan!
En met uitvoerbare ideeën komen natuurlijk.
@Hans van Gennep op woensdag 24 februari 2016 om 19:07:
Jij hebt natuurlijk wat makkelijker praten want jouw boekenzaak loopt goed. Je geeft een excellente service en op internet bestellen is vaak een dag later al bij jou ophalen. Complimenten voor jou want dat heb je zelf geregeld! Maar al die andere winkeliers? En bij jou wordt het ook slechter als het zo doorgaat. Geloof me maar.
Welk plannen van haar vind jij wel dan goed als ik vragen mag?
Wat ik dan echt weer niet snap is dat er meteen weer zo negatief gereageerd wordt. Wat een verhaal… lijkt mij dat het enkel hetzelfde blijft of verbetering in gaat komen. Slechter zal het niet worden. En dat Linda ambities heeft is alleen maar goed. Beter dan iemand die van te voren zegt dat het toch niet gaat lukken, want hé.. met dat laatste komen tenslotte het verst (not)
Het komt gewoon neer op assortiment, prijs, gezelligheid…. Alle 3 zitten in een neerwaartse spiraal, de ene na de andere winkel gaat op de fles, en met die huren die gevraagd worden wat ik zo wel eens gehoord heb, nou dan moet je nogal een omzet draaien om uberhaupt een boterham te verdienen als winkelier.
Dan moet je oftewel wat extra’s leveren zoals service en kwaliteit om uberhaupt klanten te trekken….
In Eindhoven heb je gewoon meer keus meer winkels, maar dat het mij trekt, nee kan ik niet zeggen, de parkeerkosten alleen al daar is MN zin al over om ff lekker te gaan shoppen….
Het internet is voor veel spullen gewoon te gemakkelijk en veel goedkoper…
Wat een Negatieve intonatie heeft dit stuk tekst, iemand al veroordelen eer ze aan haar denkbeelden vorm heeft kunnen geven.
Verbeter het centrum en begin bij jezelf !
Wat ik niet kan begrijpen is dat er in de vacature tekst stond:
Je moet in Helmond wonen of gewoond hebben en je moet minimaal de Helmondse cultuur kennen.
Men vindt het schijnbaar nodig om weer een persoon van buitenaf te halen .Er waren naar mijn mening toch genoeg Helmonders die op de functie solliciteerde op deze functie ,maar ik heb vernomen dat men niet eens de moeite neemt om een fatsoenlijke afwijzing te sturen naar de kandidaten die het niet geworden zijn.
En Theo heb je een leuke betaalde baan aan overgehouden als bestuurslid .
Dit is niet netjes hier stond geen vacature voor vermeld, dus kon men niet reageren op deze vrijstaande functie. Zo zie maar weer kennis maakt macht ook in deze kleine groep.
@Frank op donderdag 25 februari 2016 om 07:55:
We zijn per mail op hoogte gebracht, dat dan weer wel.
Marleen Drouen is nu centrum manager in Waalwijk daar is ze toch ook niet afgefakkeld omdat ze niet van daar komt. Waarom “moet” iemand die een belangrijke positie in gaat vullen persé uit Helmond. Schrijver van deze blog heeft duidelijk geen kennis van waar retail Nederland mee van doen heeft, het is ook aan retail Nederland om zich opnieuw uit te vinden en te begrijpen hoe de markt nu werkt. Als die kennis in Helmond op de juiste manier gedeeld wordt dan kan de ambitie van Linda Haverkamp best wel eens uitkomen.
Citaat uit de reactie van de heer Peter Martens:
“Helmond moet al heel, heel blij zijn als we de mensen uit Brandevoort, Deurne, Asten, Bakel en misschien Nuenen en heel, heel misschien wel ooit een deel van Eindhoven weer terug krijgen naar het winkelcentrum van Helmond”
Ik kan daar nog wel een aantal andere gemeentes aan toevoegen, bijvoorbeeld Aarle – Rixtel, Beek en Donk, Gemert, Milheeze, enz. en – niet op de laatste plaats – de inwoners van Helmond zelf (Dierdonk, Helmond – Noord).
Het is een waarheid als een koe, dat het centrum van ongeacht welke stad – Helmond is daar geen uitzondering in – gemakkelijk bereikbaar moet zijn. Een van de manieren om het bezoeken aan het centrum van Helmond te faciliteren voor inwoners en niet-inwoners van Helmond is het openbaar vervoer. En daar schort het op dit moment ten ene male aan – de voorbeelden zijn bekend: geen ov tijdens de koopavonden; idem dito op koopzondagen en – als de plannen van het trio gemeente Helmond, provincie Noord Brabant en vervoerder Hermes doorgaan – wordt dat vanaf eind 2016 alleen nog maar erger: stadsbussen die één keer per uur in plaats van één keer per 30 minuten gaan rijden, streekbussen zoals lijn 23 tussen Helmond en Boxmeer v.v. en andere streekbuslijnen die gaan verdwijnen, waardoor Helmond – als centrumgemeente in de regio – alleen nog maar meer geïsoleerd zal raken met alle voorspelbare negatieve gevolgen voor het centrum van Helmond. Hoog tijd, dat het College van B & W en de voltallige gemeenteraad van Helmond gewoon eens gaan nadenken, hun gezond verstand gaan gebruiken en terugkomen op de onzalige plannen voor het ov in Helmond en hun agenda niet laten bepalen door andere belangen.
Ik wijs het College en de leden van de gemeenteraad – en dit niet voor de eerste en waarschijnlijk ook niet voor de laatste keer – dat Helmond ligt aan een belangrijke spoorlijnverbinding in Nederland, namelijk tussen Den Haag en Venlo v.v. waar de Intercitytreinen van de Nederlandse Spoorwegen gebruik van maken. Mobiliteit via het openbaar vervoer per trein en per bus – met onderling goede overstapmogelijkheden – is belangrijk om een aantal redenen: economisch (woon/werkverkeer), sociaal (bezoek aan familie en vrienden) en niet in de laatste plaats voor scholieren en studenten.
Verder is het voor mij trouwens geen eerste vereiste – zelfs geen vereiste – dat de centrummanager Helmondse “roots” moet hebben. Juist andere “roots” kunnen ook een frisse blik en nieuwe ideeën opleveren. De wereld is namelijk groter dan Helmond. Om die reden wil ik mevrouw Haverkamp nu al veel succes toewensen. Hopelijk heeft zij daarbij ook oog voor de positieve effecten van een adequaat functionerend openbaar vervoer in en rond Helmond voor het centrum van Helmond.
Ik moet Peter Martens toch echt gelijk geven. Mevrouw deed heel erg haar best om met kant en klare oplossingen en grijsgedraaide dooddoeners te komen. Geen coherente toekomstvisie, geen frisse ideeën. Misschien komen die nog, maar geef dan aan dat de ambtenaren reeds voortvarend bezig zijn met de consultatie van de Helmondse bevolking. Geef aan dat je er als centrummanager naar uitkijkt om in samenwerking met alle partijen te helpen om te komen tot die visie en alles in het werk te stellen om zoveel mogelijk van die visie te realiseren.
Niets van dat alles. Mevrouw weet hoe het moet en wacht het parallel lopende proces niet af. Zo gaat er geen garen op de klos komen. Laten we hopen dat dit interview het praatje voor de bühne was en dat Linda Haverkamp zich ontpopt tot een tactisch wonder dat het Helmondse centrum echt vooruit gaat helpen. Op basis van het interview heb ik daar voorlopig even een hard hoofd in, maar ik laat me graag verrassen.
Voordeel van de twijfel, iedereen verdient een kans.
@Michel op woensdag 24 februari 2016 om 18:50:
Onze echte Helmonders, hoogopgeleid en wel, moeten in de bijstandskoker blijven om zonder loon de was bij LEV-groep te gaan strijken.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat een goed centrummanager goed moet kunnen netwerken. En als bekwaam netwerker had je vast al lang een lokaal politicus in je vriendenkring gehad die je dit baantje had toegespeeld.
P.s. Ik vind het wel voorbarig om het vertrouwen in Linda Haverkamp op te zeggen alleen maar vanwege de uitspraak dat ze van Helmond het beste winkelcentrum van Nederland wil maken. Laten we eerst de inhoud maar eens afwachten.
Bijzonder naar om op basis van één interview (waar vast ook meer besproken is dan er uiteindelijk in de krant is beland), iemand volledig te veroordelen en af te branden. Ik snap hier helemaal niets van.
Natuurlijk moeten er frisse en nieuwe ideeën komen. Maar mag ze eerst even beginnen?
@Piet op donderdag 25 februari 2016 om 13:41:
Dat er mensen zijn die kritisch zijn (inclusief ik zelf) heeft alles te maken met een lange voorgeschiedenis van slecht management en onvervulde beloften op het vlak van centrumontwikkeling en centrummanagement. Zoals ik al zei, iedereen verdient een kans, maar dan helpt een interview waarin dezelfde dooddoeners staan die al jarenlang niet gewerkt hebben niet. Dat mag best even gezegd worden vind ik.
Maar we gaan het merken. Hopelijk komt het dan eindelijk goed. Maar dat dit geen gemakkelijke klus gaat worden is duidelijk.
Als iemand die meerdere problemen heeft opgelost voor ondernemers in moeilijkheden en een compleet conceptplan aan voormalig wethouder EZ heeft afgegeven en in haar opdracht de directie van het Werkplein hetzelfde plan heeft afgegeven waarmee zowel de winkelleegstand wordt aangepakt, alsmede de MKB ondernemer in moeilijkheden wordt geholpen richting op de rails blijven én ook nog menig uitkeringsgerechtigde weer een toekomst krijgen vind ik het wrang als men nu doet overkomen dat er zich in Helmond geen professionals zouden bevinden.
Juist vandaag kreeg ik bericht van een ondernemer met problemen die ik eerder hielp en nu kapot loopt op stroeve houding van de afdeling BBZ ( Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen) van het Werkplein. “Ze begrijpt me helemaal niet, is ongeïnteresseerd, geen verstand van ondernemerschap en kijkt me nog niet eens aan als we rond de tafel zitten ” aldus het bericht.
Beide personen ken ik en durf te stellen dat ik weet wat er speelt.
Let wel, mijn plan heb ik al afgegeven in febr. 2013!! Graag wil ik daarbij aanhalen dat ik als geboren Helmonder na ruim 20 jaar Helmonds ondernemerschap na te zijn bedonderd echt wel weet waar ik over spreek
en me had voorgenomen een stevige steen bij te dragen aan het oplossen van deze problematiek en verifieerbare uitstekende resultaten zijn er ook genoeg.
Wat ik dit vertel? Omdat ik constateer dat Helmond niet open staat voor vernieuwingen waarbij het belang van het MKB, de aanpak van de winkelleegstand en ook nog een hoop mensen met een uitkering echt geholpen zijn. Men ziet of wil de kansen niet zien. Dat vind ik dus heel wrang, zeker als men van alle bergen schreeuwt om oplossingen maar die voor de voet liggen niet wil aangrijpen… Eigenlijk precies zoals ik in het ED bericht; jammer…
Let wel:
Ik bedoel hiermee niet dat mevrouw Linda Haverkamp niet capabel zou zijn. Ik ken haar niet maar ben het met de stelling van gastblogger Peter Martens eens, we mogen niet wéér een jaar verliezen. Elke ondernemer met problemen die zijn of haar zaak moet sluiten is er een te veel. De werkgelegenheid van de medewerkers staat hiermee ook op het spel. Het worden meestal uitkeringen dat niet hoeft.
Met snelle effectieve hulp, de nadruk op snel kunnen de meesten weer verder… Ik heb dat al vaker aangehaald zoals bv. in het ED inzake het Ketsegankse.
http://www.ed.nl/regio/helmond/t-ketsegangske-in-helmond-loopt-langzaamaan-leeg-1.5174195
Ik los het binnen 2 jaar op … In samenwerking met mevr. en de gemeente !!!!
bv gratis pakeren !!!!!
En meer samen werken met ondernemers door o.a een spaar punten systeem voor koffie etc…. Of koring op volgende aankoop
En de klant een goed gevoel geven
Met extra’s die andere steden niet bieden
Eigenlijk heeft Peter Martens wel gelijk. Het is natuurlijk weer een leuk betaald bijbaantje waar de gebruikelijke dertien in een dozijn ideeën gelanceerd worden; die allen al tig keer geroepen zijn. Het ligt in de lijn der verwachting dat met deze oude koeien het centrum op geen enkel punt vooruit geholpen zal worden.
@Toon Ik dank je voor al je complimenten. Fijn dat je dat zo onder woorden brengt. Maar het komt ons toch echt niet zomaar aanwaaien. De crisis gaat onze deur ook niet voorbij. We doen alle dagen van de week ons uiterste best om het onze klanten naar de zin te maken. De klant moet altijd op ons kunnen rekenen.En dat doen we met heel veel plezier en interesse voor onze klanten! Uit de grond van ons hart! Maar inderdaad kunnen wij het niet alleen. We hebben iedereen die het Helmondse centrum een warm hart toedraagt nodig. De winkelier, de horeca eigenaar, de huurbaas, de beleidsmakers en die groeiende groep ondernemers die samen het Helmondse centrum leefbaar en plezierig maken. We hebben ook al die medewerkers van al die bedrijven -van groot tot klein -nodig, die als het visitekaartje voor een prettige winkelbeleving moeten zorgen. En we hebben vooral de Helmonders nodig die hun geld, waar mogelijk, besteden binnen hun eigen stad. Maar dat doen ze uiteraard pas als het centrum aantrekkelijk genoeg is om er prettig langdurig te verblijven. Ik heb ideeën te over. Op koopzondag gratis parkeren. Zorgen voor een goed spaarsysteem wat bij alle winkels geldt. Het belangrijkste echter lijkt mij op dit moment om het centrum van Helmond te concentreren. Dwz de, vaak hele leuke en specialistische, winkels die nu nog in de aanloopstraten gevestigd zijn, te bewegen zich in leegstaande panden in het centrum te vestigen. Tegen redelijke huren, maar wel met de voorwaarde dat ze ook de hele week open zijn. Incl de koopzondagen. Want ik zie nog te vaak dat er geen eenheid heerst in openingstijden.Dus onduidelijkheid voor de klant. Mijn motto was en is nog steeds: ’together we stand, dividend we fall’. Ik heb nog zo wel wat ideeën, en gelukkig zijn er steeds meer ondernemers die vooruit willen, dus er is hoop ???? Maar snelheid is geboden. Groet!
Cadeautje voor mevr. Haverkamp:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/4255929/2016/03/03/Spotgoedkoop-parkeren-rukt-op.dhtml
De landelijke trend wordt zichtbaar. Nu de oogkleppen nog af in Helmond. Misschien kan ze deze open deur ook in haar plannen opnemen.
@linda op woensdag 24 februari 2016 om 21:05:
Goed dat je hier je al even liet horen. Een fijne vliegende start vrijdag.
Kritisch volk hier in Helmond, maar met het hart op de juiste plaats.
Ik ben het wel met René Manders eens dat je iemand moet beoordelen op zijn of haar daden. Een wat ongelukkig eerste interview met de krant (in haar functie ook een daad trouwens) is een slecht begin, maar valt na verloop van tijd weg te poetsen.
Maar ik ben nu toch bang dat Peter Martens meer gelijk had omdat Linda Haverkamp (om in zijn oorlogsfeer te blijven) het buskruit niet heeft uitgevonden.
Uitleg:
Op Linda’s eerste werkdag op 1 april las ik haar Facebook-oproep dat een beginnend ondernemer twintig weken gratis !! de huur van een winkelpand in het centrum kon winnen. Wat een prachtige kans voor de winnaar dacht ik (toen ik ooit begon hadden we dat niet). https://www.facebook.com/Helmondmarketing/photos/a.226930607324687.65427.226929787324769/1305559859461751/?type=3&theater
Maar toen ik even verder las dat je binnen vijf dagen !! een filmpje over je ondernemingsplan moest insturen, dacht ik dat gaat toch niemand lukken. Waarom niet een maand of meer de tijd geven? Je kunt immers niet even met je iPhone iets filmen en inzenden dat vervolgens de rest van je professionele leven op internet rondzwerft. Zoiets maken kost gewoon tijd en je moet maar toevallig meteen iemand bij de hand hebben met de kunde en tijd van het maken van een gelikt filmpje. En dat je gezicht in beeld moet, is ook niet voor iedereen een plus.
Maar vrijwel meteen dacht ik die nieuwe centrummanager zal wel weten wat ze doet, had alle tijd om er rustig over na te denken en misschien is het wel een beproefd recept en werkt het tegenwoordig nu eenmaal zo. Zo deskundig over hoe de sociale media werken, ben ik ook weer niet.
Tot ik vanochtend wilde gaan kijken naar de ingezonden filmpjes. Daar lees ik dat de actie volledig mislukt en afgeblazen is. http://www.helmondmarketing.nl/gratis-huisvesten-in-ketsegangske/
Jammer!! Door mijn tweede eerste indruk gaat mijn achting over haar deskundigheid nu richting nul. Jammer want veel centrumondernemers kunnen niet nog een jaar aanmodderen!!
Om positief af te sluiten: ik vind het positief dat Linda het allemaal eerlijk opbiecht en op Facebook en de website laat staan.
@Tineke T.
het is de FB-pagina van Helmond Marketing en niet van Linda Haverkamp. Zover ik kan zien. Linda is een netwerkpartner van Helmond Marketing. Het zal een gezamelijke (mislukte) actie zijn van HM en CM (gezien het emailadres waar men de filmpjes naar toe kon sturen) maar alleen Linda benoemen vind ik niet fair.
@wilco op dinsdag 12 april 2016 om 16:54:
Ik weet niet precies wat je met een netwerkpartner bedoelt, maar Linda Haverkamp is in ieder geval gewoon een werkneemster in dienst van Helmond Marketing. Logisch dat ze haar werkzaamheden niet op haar eigen FB-pagina zet. Ik zie dat een politieagent of wethouder of directeur van een woningbouwvereniging ook nooit doen.
@Tineke T.
Je hebt gelijk, op de website van HM staat nog de oude info. Daar staat dat het Centrum Manager (net als de VVV Helmond, het Gemeente Museum etc etc) netwerkpartners zijn. De informatie daar is nooit aangepast na de ‘fusie’ met Centrum Management.
De info waar jij het over hebt staat dan ook op de FB pagina van HM en niet op die van Linda. Dus niet alleen zij is verantwoordelijk, dat wilde ik even aangeven 😉