Onze gemeenteambtenaren
Burgers in Nederland geven voor de dienstverlening door gemeenteambtenaren gemiddeld het rapportcijfer 7,1. Wel verwachten zij dat ambtenaren duidelijk meer doen dan nu het geval is. Het gaat hen er om dat de gemeenteambtenaar een extra stap zet, proactief oplossingen aanreikt, de burger actief betrekt en op de hoogte houdt van de status en procedures met betrekking tot zijn/haar aanvraag. Dat zijn de belangrijkste conclusies van een onderzoek dat TNS NIPO hield onder circa 1500 burgers en ambtenaren in Nederland.
Ook kan de digitale infrastructuur beter ingezet worden bij het tegemoet komen van de burger. Peter Kanne, de betreffende onderzoeker bij TNS NIPO: “Ik moest laatst de huur van mijn nieuwe tuin regelen met de gemeente. Dat duurt dan maximaal 8 weken. Het is nu 6 weken geleden en ik heb niets gehoord. Het zal best goedkomen, maar je vraagt je af: wat zijn ze nou allemaal aan het berekenen? Toen ik onlangs op een website een boek bestelde, kreeg ik al snel een mailtje dat de levertijd vijf in plaats van twee dagen zou zijn. Zoiets zouden gemeenten ook moeten implementeren in hun ict-systeem.” Tot zover het landelijke onderzoek van marktonderzoekorganisatie TNS NIPO.
De gemeente Helmond heeft het digitaal loket waar je met al je verzoeken om informatie, producten en/of diensten van onze gemeente terecht kunt. Eind 2009 en begin 2010 werd het oordeel van de klant daarover gevraagd. Zij gaven gemiddeld het rapportcijfer 8,1.
In Helmond hebben we 740 gemeenteambtenaren. Hoe waarderen wij Helmondse burgers hun dienstverlening aan ons?
12 reacties:
Op zich heb ik nooit veel met ze te maken gehad. Behalve af en toe een identiteits- of rijbewijs of zo. Het is wel schandalig duur maar het loopt verder wel vrij soepel. Deze vorm van dienstverlening is dus geen probleem.
Wel heb ik moeite met alle vreselijke, onzinnige en geldverkwistente besluiten die er uit de hoge hoed getoverd worden om vervolgens via college/raad aan de Helmonders opgedrongen te worden. Daar kan wel een enorme doses realiteit bijgebracht worden.
Daar waar practische zaken geregeld moeten worden, voldoende / goed! Het digitale loket is daar een goed voorbeeld van. Maar ja, dat zijn ook gestroomlijnde procedures. Kan weinig bij misgaan. ik geef hiervoor een 7.
Daar waar de gemeente er zelf niet goed uitkomt en niet terug kan vallen op van te voren vastgestelde procedures en zelf initiatieven moet tonen, erg traag en weinig proactief. Onvoldoende dus. Voor mij een 5.
Totaalscore: 6
@Dan Hoge hoed? Stevige woorden. Ik hoor graag van u welke vreselijke, onzinnige en geldverkwistende zaken u hiermee bedoelt? Waar ontbreekt het Helmond aan realiteit? Of zijn het zaken die voor u misschien niet direct van belang zijn, maar misschien wel voor anderen?
Op 13-10 via DigID een Uittreksel GBA aangevraagd bij gemeente Helmond. Meteen betaald via iDeal, heerlijk snel die digitale overheid. Het zou binnen een paar dagen binnen zijn.
Na twee weken nog steeds geen post. Toch maar eens gebeld. Zou de vrijdag erop terug gebeld worden omdat er die dag niemand was. Niets gehoord. Dan maar maandag terug bellen, en volgens de receptioniste was er de afgelopen week ook helemaal niemand van die afdeling?!
Naja, vervolgens goede afdeling aan de lijn. Even gevraagd waarom ik nog niets heb gehoord. “Ik ga het navragen”. En vervolgens vergeet de mevrouw me terug in de wachtstand te zetten waardoor ik het gesprek met haar collega kan verstaan.
Het kwam er op neer dat de aanvragen van Digid al een tijd niet doorkwamen. Ze hadden al een mailtje gestuurd, dus het zou wel een keer opgelost worden..
Mijn gegevens zijn genoteerd, er wordt nagekeken of ik wel echt betaald heb en dan wordt er een GBA opgestuurd.
Gelukkig logen ze niet, 3 dagen later lag het uittreksel in brievenbus. Maar, als ik niet zelf twee keer had gebeld, had ik een eeuwigheid kunnen wachten en had ik nog niets gehoord.. 🙁
Technische storing kan, maar deze kan ook actief opgelost worden. Het viel me wel positief op dat ik niet lang in de wacht heb gestaan, overal werd meteen opgenomen.
Voor de dienstverlening geef ik de gemeente Helmond een magere 6. Voldoende omdat alsnog snel opgelost is, maar niet zonder extra belrondes.
@Roel Adriaans
Ik heb begin dit jaar ook een uittreksel GBA aangevraagd, en betaald via iDeal. De volgende dag lag het uittreksel al binnen. Het kán dus wel.
Alléén op afspraak naar de stadswinkel
De stadswinkel van gemeente Helmond werkt vanaf 1 januari alleen nog op afspraak. Je kunt je afvragen of dat een verbetering is. Volgens 'manager stadswinkel' Paul van der Wens wel: "Een 35% van de bezoekers komt inmiddels op afspraak. Nu we alleen nog op afspraak gaan werken, kunnen we meer service bieden. Bezoekers weten precies wanneer ze aan de beurt zijn en ze worden binnen vijf minuten geholpen."
Wethouder Jan van den Heuvel laat iets meer van de werkelijke reden doorschemeren: "Op afspraak kunnen we efficiënter werken. Op rustige momenten minder personeel inplannen en op drukke momenten zorgen voor extra mensen. Daarmee kunnen kosten besparen en een bijdrage leveren aan de bezuinigingen."
Waarmee een einde komt aan de soms best wel genoeglijke inloop in de stadswinkel. Gezellig koffiedrinken (gratis!) of schuilen voor sneeuw of regen is niet meer nodig. Het is ook afgelopen met het zwaar Helmondse gemopper op de wachttijden, lege loketten of luie ambtenaren. Een gemis voor het Helmond-gehalte van ons gemeentepaleisje als je het mij vraagt. Geen samenscholingen meer van burgers die zich dicht bij het vuur van de politiek kunnen warmen. Nog meer afstand van politiek en burger denk ik dan. En niet te vergeten: afspreken kan alleen via het internet. Vanuit dat gesloten bibliotheekfiliaal vermoedelijk.
Kortom: volgens mij is dit een typisch geval van meer moeite voor minder service.
Was getekend,
Jean Cat
Aangezien deze mijn – inziens klantonvriendelijke – werkwijze kostenbesparend zal zijn, ga ik er van uit dat de leges voor de diverse producten naar beneden gaan aangezien deze met elkaar in relatie dienen te staan…
Dan worden onze rijbewijzen, paspoorten, etc. in ieder geval wel goedkoper en wordt de burger er ook beter van. Ik ga er dus vanuit dat voor diverse producten de legesverordening 2011 lagere bedragen bevat dan die van 2010…
@Noud Ik geloof ook meteen dat het wel kan werken, ik hoop ook dat het nu weer werkt.
Maar als ict’er ben ik van mening dat zo’n storing niet meer dan een paar uur mag duren, hoogstens een dag. En dat er vertrouwelijke gegevens verloren gaan is helemaal niet acceptabel.
Zojuist meldt de gemeente Helmond dat het Digitaal Loket op woensdag 1 en donderdag 2 december niet beschikbaar is in verband met onderhoud.
Je kunt daar dan geen informatie opvragen, producten aanvragen en/of afspraken maken. In de Stadswinkel zelf en telefonisch op nummer 14 0492 kun je dan wel terecht met je vragen/verzoeken. Vanaf vrijdag 3 december is het Digitaal Loket weer in gebruik.
Telefonisch een afspraak maken kan ook, via het het telefoonnummer van de gemeente: 14 0492. Let op, dit is een nieuw nummer. Je hoeft geen 0492 vóór het nummer te draaien. Alleen 14 0492 is voldoende.
Toen ik nog webcoördinator van de gemeente Deurne was, lag het hele proces er ook wel eens een paar dagen uit. Dus was inloggen met DigiD dan niet mogelijk, of de connectie met iDeal werkte niet, etc. Als gemeente sta je dan soms ook machteloos en moet je wachten op de oplossing vanuit de webleverancier, op de midoffice-leverancier of op een andere derde.
Kortom, als het niet binnen twee dagen gerepareerd is moet je niet meteen boos worden op de gemeente 🙂 Het staat allemaal nog redelijk in de kinderschoenen en ooit gaat het een keer allemaal vlekkeloos verlopen 🙂 De gemeente Helmond loopt in ons land aardig voorop.
Afspraak maken met de Stadswinkel, de verwarring blijft
@Afdeling Communicatie gemeente Helmond 30 november 2010 om 18.45 uur:
Deze week kregen veel Helmonders de aanslagbiljetten voor de gemeentelijke heffingen 2011 in de brievenbus.
In de enveloppe zat ook het onderstaande kaartje.
Wij concluderen dat het niet zo heel vreemd is dat er Helmonders zijn die na het lezen van het bovenstaande denken dat je alleen via internet een afspraak voor de Stadswinkel kan maken.