Camera’s door overlast fietsen en scooters
Al jaren is het een doorn in het oog van de bezoekers, ondernemers en bewoners van het voetgangersgebied in het centrum. De overlast van fietsers, scooterrijders, brommers, scootmobielen, auto’s en tegenwoordig zelfs motoren. Meerdere weblogartikelen verschenen daarover, zie onder meer deze in 2015. Centrummanager Linda Haverkamp vandaag: “Iedereen kan nu dat gebied inrijden. Dat zorgt voor veel overlast en gevaarlijke situaties voor voetgangers en spelende kinderen.”
2 Jaar geleden kwam de gemeente met het voorstel de toegang heel anders aan te gaan pakken. Niet meer met de paaltjes, zoals die er nu staan op de diverse toegangsstraten in het centrum, maar met cameratoezicht. Ondernemers en bewoners in het centrum werden hierover geïnformeerd. Om te tonen hoe en óf het werkt zijn zij eind 2021 met vertegenwoordigers van onze gemeente uitgenodigd door de gemeente Amersfoort. Daar wordt cameratoezicht al jaren in de praktijk toegepast. Dat bezoek bracht veel duidelijkheid en na gesprekken met de gemeente Helmond zijn nog enkele punten in hun voorstel aangepast. Deze nieuwe manier van toezicht komt ook in Brandevoort waar dezelfde overlast wordt ervaren.
Afgelopen maand is de gemeenteraad op de hoogte gesteld over deze veranderingen. In de betreffende RaadsInformatieBrief (pdf) staan met name procedurele aspecten. Op de gemeentelijke website staat vooral wat het gaat betekenen voor de centrumbezoekers.
Begin september konden belangstellenden zich tijdens een inloopsessie informeren over de aankomende veranderingen. Zowel bewoners als ondernemers uit het centrum hebben er hun vragen gesteld, ideeën geopperd en zorgen geuit. Medewerkers van de gemeente en centrummanager Haverkamp waren hierbij aanwezig.
Op dit moment worden de fysieke voorbereidingen van het invoeren van de nieuwe manier van toezicht getroffen. De eerste borden en witte strepen in de bestrating zijn al te zien. Later worden de camera’s geplaatst. Die gaan alleen de kentekens registreren van gemotoriseerd verkeer dat zonder ontheffing het voetgangersgebied inrijdt. Vanaf 1 november wordt het systeem operationeel in het centrum, vanaf december wordt er ook daadwerkelijk gehandhaafd.
Jordy van de Kerkhof (Lunchroom ZIEN Eten en Drinken) liet vandaag desgevraagd weten: “Het centrum oogt vriendelijk en toegankelijker, maar voor een veiliger centrum dienen nog stappen gezet te worden.”
In de reacties hieronder staan updates.
60 reacties:
inderdaad, ik voel me als slechtziende verkeersdeelnemer al lang niet meer veilig in het voetgangersgebied. ze rijden soms bijna letterlijk de stok uit je hand en er zijn er bij die het leuk vinden ook nog te schelden of een hatelijke opmerking te maken. Positief vind ik , dat er ook expliciet wordt verwezen naar motoren en scootmobielen. Bestuurders en -sters van die voertuigen lijken het doodnormaal te vinden dat ze overal voorrang hebben en iedereen voor hen maar beter snel aan de kant kan gaan.
Goede eerste stappen om de hufterigheid in de stad aan te pakken!
Op welke gemotoriseerde voertuigen ‘zonder ontheffing’ doelt men?
Vergeet ook niet de ongemotoriseerde vervoersmiddelen. Dan heb ik het over volwassen lummels op fatbikes, stepjes en meer van die dingen…
Op zich goede maatregelen. Maar goed punt @Jordy. Bij jou op het terras verandert er door deze maatregelen eigenlijk nog niet veel. Ik zou de dranghekken nog maar niet verkopen.
Waar het aan schort bij veel gemeenten is goede handhaving…simpel
@Ron op dinsdag 26 september 2023 om 05:01:
Er zijn ook obers die denken dat ze op alles voorrang hebben en gewoon doorlopen, lopen jou bijna omver! Zeker op de hoek van de Ameidestraat – Markt als je rechtsaf gaat, heeft er ook al eens houten bakken neergezet, kon bijna niemand door. Die uitbater is echt asociaal! Mensen komen de winkels uit en lopen gewoon aan, kijken niet, lopen gewoon aan, ook mensen die gewoon te voet zijn moeten uitkijken dat ze niet omver gelopen worden. Mensen lopen de ene kant uit, draaien zich plots om en willen de andere kant uit, lopen daardoor ook bijna mensen omver of tegen scootmobiel, dan hoor je van ‘o, sorry’. Verder is er TOTAAL geen handhaving aanwezig die de fietsers e.d. aanpakken, heb ook weleens agenten tijdens de winkeluren door het voetgangersgebied zien fietsen, wel rustig maar toch. Verder staan er her en der auto’s geparkeerd of aan het lossen, ook die vormen een gevaar. Ben zelf ook een gebruiker van een scootmobiel maar weet waar ik rustig moet rijden of als het niet te druk is meer gas geef. Maar ja, deze mensen in een scootmobiel worden toch al met de nek aangekeken. Je zou haast het centrum gaan mijden. Trouwens, hoe is het met de privacyregels gesteld? Iedereen word altijd al gefilmd en in de gaten gehouden met alle camera’s overal in de stad. Ook alle reclameborden en andere reclame zuilen en weet ik al wat meer, die soms gewoon in ‘de loop’ staan vormen een belemmering en niet alleen voetgangers of scootmobiel.
Tsja, de fietsers worden dus wéér ongemoeid gelaten, want die kun je met je camera’s niet controleren/beboeten. Scootmobielen kun je niet verbieden om in het centrum te komen lijkt mij.
Het neerhangen van camera’s voor dit doel is, volgens mij, niks meer dan een smoes om digitaal toezicht in het centrum in te voeren. Het gaat ze niet om die (brom)fietsers o.i.d. want dan hadden ze wel al eerder een paar van die ‘handhavers’ op pad gestuurt……
@janssen
Die bakken staan daar omdat obers, gasten, kinderen en alle andere mensen niet veilig kunnen lopen daar! Dagelijks worden er mensen beledigd of bedreigd. Ook zijn er vechtpartijen.
DIE BAKKEN ZIJN ER DOOR DE GEMEENTE NEER GEZET. Dus voor je iemand associaal noemt even beter je huiswerk doen.
Verder reageer ik niet op wat je schrijft. Dat die ik liever met een bak koffie. Daar bent u welkom voor.
@Jordy,
Pas had ik gelunched bij jullie en dan stoppen er drie busjes met oudere mensen voor jullie deur en dat duurde zeker een half uur voordat iedereen uitgestapt was en het belemmerde mijn uitzicht tijdens de lunch. Ik snap dat die oude mensen zo dicht mogelijk bij een eetgelegenheid willen uitstappen maar ook dat is zeer irritant.
Verder alle auto’s die iets moeten uitladen bij een winkel, koop een steekwagen of iets en loop een stukje.
Ik weet het niet zeker maar kan me voorstellen dat dit ook vaak voorkomt bij de Primera ivm pakketdienst.
Fietsers zijn echt een doorn in het oog inderdaad, jong en oud maken zich hier schuldig aan. Handhaving zit alleen nog in een auto volgens mij, maar het zijn er ook veel te weinig. Handhavers zijn in mijn ogen ook niet alleen nodig in het centrum maar in de hele stad.
Hoe gaat het eigenlijk in het centrum nu er honden toegelaten mogen worden? Geen last van hondendrollen?
@Mark
Ik snap dat dat van die taxi irritant is, maar wel helemaal volgens de regels. Die mensen waren niet in staat op de traverse uit te stappen. Ook heeft het taxi bedrijf een ontheffing hiervoor. Wat ook in de nieuwe situatie zo zal zijn.
Zonder ook op de rest van het verhaal door te gaan valt het me op dat het niet alleen in dit nieuws bericht maar ook bij anderen heel erg lijkt dat de regels niet duidelijk genoeg zijn voor bezoekers. Mensen hebben al een oordeel en vullen van alles in.
@janssen
Die nieuwe bloembakken zijn een verademing voor de veiligheid en daarmee toegankelijkheid van het centrum.
Door deze bakken moeten fietsen afstappen en scootmobielen afremmen
We hebben hier als Helmond Toegankelijker over mee kunnen denken, ook zodat t veilig is voor slechtzienden/blinden en rollers
@Arjan op maandag 25 september 2023 om 22:48:
Zoals beschreven in het artikel: brommers, scooters, motoren, auto’s, busjes, vrachtwagens. Dus zeg maar alles met een motor en nummerbord en die geen ontheffing hebben. En ontheffing krijg je als je bv voor werkzaamheden in het centrum moet zijn. Tussen 7-11 is laden en lossen voor pakketdiensten. Daarna mogen ook auto’s, busjes , vrachtwagens niet meer in het voetgangersgebied komen
@Arjan op maandag 25 september 2023 om 22:48:
Voor de ongemotoriseerde voertuigen (fietsers, steps, fatbike’s etc) zal er meer handhaving in het centrum rondlopen
@Gold op dinsdag 26 september 2023 om 07:08:
Nee hoor, voor fietsers, fatbikes, steps etc zal er meer handhaving in de stad rondlopen. De camera’s registreren alleen kentekens en aan de hand daarvan kan bepaald worden of bij een kenteken een ontheffing staat geregistreerd of niet
Met meer handhaving in de stad. Betekend dit dat er in de wijken dus (nog) minder handhaving zal zijn ?
@Hans op dinsdag 26 september 2023 om 10:37:
Nee dat betekend dat je de handhavers die voor het centrum zijn ingedeeld vaker op straat zult tegen komen. Zowel in uniform als in burger.
Wat betreft verkeersveiligheid:
Het zijn niet de (lossende) vrachtwagens die voor gevaarlijke situaties zorgen.
Het zijn de tweewielers die voor onveilige situaties zorgen, zowel overdag als ’s avonds. Dat fietsers na 21u door de voetgangerszone mogen, is ook niet nodig. Stapvoets verplaatsen van fietsers gebeurt echt niet. Als dat wel zou gebeuren, dan zouden fietsers bij voorbaat al om het wandelgebied heen fietsen. De komst van elektrische fietsers heeft de situatie nog onveiliger gemaakt. Veestraat staat ook vol met objecten waardoor de weg aanzienlijk smaller wordt en dus de weggebruikers elkaar op kortere afstand passeren. Als het om alleen om voetgangers zou gaan, zou dat geen probleem zijn. (De situatie op Havenweg + Kasteellaan is al langer een lachertje wat betreft een mengzone van fietsers en wandelaars tussen de horeca-terrassen door).
De camera’s gaan de verkeersonveiligheid niet verbeteren welke door fietsers wordt veroorzaakt.
Sta daarom geen fietsers toe in het wandelgebied, ook niet tussen bepaalde tijdstippen. Gemeente staat het echter wel toe, maar zorgt niet voor effectieve handhaving.
De camera’s komen bij bepaalde versmallingen te hangen waar voertuigen het gebied in kunnen rijden (zie RIB 107). De camera’s zullen wellicht niet de gehele breedte van de weg overzien. Scooterrijders en snorfietsen zullen dus enkele meters links of rechts van die versmalling het gebied in rijden.
Misschien een idee, veel mensen hebben de scootmobiel nodig om in de stad te komen..maar hebben ook een rollator waar ze nog best mee door de stad kunnen lopen, ( hoor ik van vriendinnen)..zou het niet mogelijk zijn om een stalling te maken voor scootmobielen, waar ze ook een rollator kunnen huren of mee kunnen nemen, zou eventueel ook bij een bestaande fietsenstalling kunnen. Voor veel ouderen een oplossing want dan kunnen ze ook makkelijk alle winkels in wat met een scootmobiel moeilijk kan.
@Jordy op dinsdag 26 september 2023 om 08:05:
Enkele jaren geleden tot voor kort, voor de bakken, kwam hij naar buiten gelopen met grote stappen om te bedienen, keek niet maar riep wel ‘he, uitkijken’ en meer van dat soort dingen, voelt zich heel wat denkt net als vele andere winkeliers dat ze wat meer zijn als de bezoeker van hun winkel of terras. Onthoud goed: als de mensen niet naar jullie winkel of terras komen, dan is het vlug gedaan met deze zaken! Klant is nog altijd Koning! ik kan met mijn geld overal terecht, hoef het niet bij jullie uit te geven, kan ik waar IK wil.
@Jordy op dinsdag 26 september 2023 om 08:05:
Zo ook met die terrassen aan het Havenplein, die maken de dienst uit, Gemeente heeft daar niets meer te vertellen. Ze hebben die 2 uitbaters veel te veel macht gegeven en hebben er nu geen of bijna geen invloed meer op.
@Helmond Toegankelijker op dinsdag 26 september 2023 om 09:19:
Fietsers mogen niet in het Winkelgebied zoals Ameidestraat, Markt, Veestraat e.d. fietsen. Handhaving daar ontbreekt het aan evenals aan de eigendunk van de uitbaters. Jullie die paaltjes weg laten halen? Dom. daardoor kunnen er nog meer vrachtauto’s, bestelwagens, personenauto’s het winkelgebied in. Die paaltjes lekker moeten laten. Zal wel verwijderd zijn (lijkt mij) op verzoek van de winkeliers en uitbaters, ‘is zo lastig en kost zoveel tijd’. iets in die trend.
@Janssen op woensdag 27 september 2023 om 07:20:
Waarom doe je geen bakkie met Jordy? Als je wilt zal de weblog zorgen dat jij dat eerste drankje niet hoeft te betalen. Wie weet kunnen jullie dan als 2 Helmonders ‘het geschil’ met elkaar uitpraten…
Mail even je telefoonnummer naar [email protected] als je interesse hebt. Wij bellen je dan om dat met jou en Jordy te regelen.
@janssen
Het zit unerh hoog blijkbaar maar ik zie louter dingen die niet kloppen. De meeste winkeliers wilden wel paaltjes!
Nogmaals ik heb geen zin om een hele kast open te trekken en dat allemaal hier neer te typen.
Mijn aanbod staat even als die van de @weblog. Ik sta er voor open om eens een kop koffie te drinken zodat ik kan vertellen hoe het er echt aan toe gaat in het centrum.
@Janssen
Nee de paaltjes hebben we geen woord mee over kunnen spreken met Gemeente.
Dat is helemaal hun eigen idee.
Het klopt dat handhaven op fietsers beter moet. Maar aangezien dat nu niet is, moeten mensen (uitbaters) wat.
En het gaat niet alleen over fietsers en andere vervoermiddelen die niet in t centrum horen.
Het gaat ook over scootmobielen die veel te hard rijden.
Je houding richting uitbaters vind ik echt niet kunnen.
Jordy heeft al direct aangegeven dat je welkom bent voor een gesprek.
Doe dat dan ipv online klagen.
Wij weten uit ervaring dat praten met verschillende partijen helpt. Beter dan alleen online je hart luchten.
ik hoor niet goed ..loop met mijn hondje door de steegjes ..dan in eens een scootmobiel ..dat ik aan de kant moet springen..en de persoon uitscheld ..
hun moeten stapvoets rijden ..en afstand houden …
Ik woonde vroeger in de Elzas en reed vaak met de fiets over het havenplein/kanaaldijk N-O en toen gingen ze een mooie stoep maken en ik dacht van WOW dat is een brede stoep. Toen ging Proeverij de Bank een serre aanbouwen en de rest van de kroegen volgde. Maar toen gingen ze voor de serre ook nog een terras neerzetten, tja dan laat je nog maar weinig ruimte over voor voetgangers en fietsers. Buiten die serre om had de rest van de stoep vrij moeten blijven.
Ik vind het bord maar verwarrend. Zoals ik het nu lees mag je met je fiets er wel in tussen 09:00 en 21:00 alleen de scooters niet. Mag je dan na21:00 tot 09:00 er wel in met je scooter en je fiets niet? Geen duidelijk bord
Dus, fietsers zijn toegestaan en tussen 21:00 uur en 9:00 uur snorfietsen niet. Dat staat er toch hè? 🧐😜
Loop toch niet te zeuren over die hardwerkende mensen die spullen komen bezorgen in de stad. Ik wil jullie nog wel eens zien met je “steekwagentje”.
Ga maar even 5 pallets afleveren bij de een winkel in de ameidestraat , en dan 3 pallets in de elzas passage. Dan zal ik wachten in de vrachtwagen op de Koninginnewal. Dus @Mark, als het je zo irriteert, blijf dan lekker thuis. Zonder deze hardwerkende mensen kan jij je lunch ook niet verorberen. Want de eieren, brood, beleg, bestekzakjes en servetjes worden allemaal aangeleverd. Lekker thuis lunchen dus!
Net alsof dat helpt 😒
@Saskia De Vre op woensdag 27 september 2023 om 15:00:
Fietsers zijn toegestaan tussen 21:00-9:00 uur.
Tussen 9:00-21:00 uur dus niet. Dan is het voetgangersgebied.
Scooters,snorfietsen, brommers etc zijn helemaal niet toegestaan. Die krijgen een boete.
Krijgen de mensen die afhankelijk zijn van hun scootmobiel van de gemeente een ontheffing thuis gestuurd want er zijn ook mensen die zonder scootmobiel achter de bloemetjes moeten blijven omdat ze niet meer in staat zijn om te lopen ook niet met een rollator
Als je de scootmobiel in snelheid terug zet is het een loopsnelheid.Dus van het haasje naar de slak. Of even terug draaien bij de puntjes. En deze mag daar gewoon komen. Het is nl. geen snor of bromfiets. Maar een invalidenvoertuig.
@jan waar staat dat scootmobiel niet meer welkom is dan?
De scootmobiel is een gehandicapten voertuig, die mag altijd in het Centrum blijven komen.
Echter zou t wel goed zijn als mensen met scootmobiel beseffen dat ze niet voor niets verschillende snelheden op dat ding kunnen instellen.
T haasje is leuk, voor op de fietspaden.
Op de stoep en in winkelcentra dient men gas terug te nemen. Dat schildpadje staat er niet voor niets op.
Sommige denken alleenrecht te hebben vanwege hun scootmobiel en dat is uiteraard niet het geval.
Meer handhaven op fietsers én op snelheden van scootmobielen dus! Zo blijft t centrum voor iedereen leuk
Het is dus zo dat er niemand van de gemeente hier in Helmond de stad in gaan.
Als fietser zijnde stap ik af bij de goudshop zoals het hoort maar dan nog word je met fiets en al om je oren gereden door scooters en scootmobielen(dus geen schildpad stand).
Wat handhaving betreft die zitten inderdaad alleen nog maar in de auto lopen zie ik ze zelden in de binnenstad laat staan door de Helmondse wijken.
Als we toch zo van dat scooter en fatebike overlast in de binnenstad afwillen dan is dat binnen een week geregeld zet gewoon onze tweedehands politie agenten meer in de binnenstad stad in.
En dan haalt niemand het meer in zijn hoofd om te scoteren en te fietsen in de binnenstad wel een flinke boete geven.
@Jos op maandag 2 oktober 2023 om 11:47:
Netjes dat je van je fiets afstapt zodra je in het centrum bent. Je hebt gelijk m.b.t. scootmobielen,die rijden idd regelmatig te hard.
Ik ben als ondernemer gevestigd in het centrum van Helmond en zie handhaving regelmatig rondlopen.Zowel in uniform als in burger.
Handhaving op scooters,brommers,auto’s, busjes, vrachtwagens en motoren in het voetgangersgebied zal straks via camera’s plaats vinden.
Update 1:
‘Fysieke kentekenherkenning-systeem maandag 23 oktober aanwezig’
In het voetgangersgebied van het centrum wordt de laatste weken hard gewerkt aan het fysieke systeem voor kentekenherkenning (zie helemaal bovenaan). Gisteren maakte Jeanette Hendriks de onderstaande foto van de werkzaamheden bij het begin van de Markt (tussen Mojo en Rozario). De aan het werk zijnde mannen vertelde deze ondernemer bij Tiendas Diferentes dat alle benodigde borden, witte strepen en camera’s maandag 23 oktober aanwezig moeten zijn. In het kader van check-check-dubbelcheck vroegen we dat na op het gemeentehuis en de woordvoerder bevestigde die datum.
Op dit moment geldt er in het centrum trouwens nog steeds het oude (= huidige) regiem. Gisteren hielden de politie en 3 Boa’s er een dik uur controle. Dat resulteerde in 15 bekeuringen die werden opgemaakt voor fietsen, brommeren en autorijden.
@Jeanette, gaat handhaving dan ook meer letten op het vrijhouden van de gehandicaptenparkeerplaatsen bij Izumi voor? Die worden nu als laad-en losplaats gebruikt door pakketbezorgers en sushibestellers waardoor mensen met een GPK daar niet kunnen parkeren.
Laden en Lossen op GPK plekken mag. Handhaven is daardoor moeilijker.
(Parkeren mag daar uitsluitend met een gehandicaptenparkeerkaart. Maar als u echt alleen maar even stopt om te laden of lossen, of als u passagiers in of uit de auto wilt laten stappen, dan mag het. U moet wel bij de auto blijven en het moet duidelijk zijn dat u echt met deze handelingen bezig bent).
Gelukkig is toegezegd dat in de nieuwe mobiliteitsvisie laad / los plekken (bezorg / afhaal) plekken worden gerealiseerd. En dat worden extra plekken die los staan van de benodigde invalidenparkeerplekken (op straat).
Al stonden ze in de visie wel samen in een zin benoemd.
@Helmond Toegankelijker op donderdag 5 oktober 2023 om 21:21:
Duidelijk antwoord, dank je wel daarvoor.
Maar welke versie van de mobiliteitsvisie bedoelen jullie precies?
P-ruimte voor bijzondere doeleinden (minder-validen, bezorg-/afhaaldiensten)
RN069 Info Doelen en Proces Mobiliteitsvisie
Sheet 8
Te vinden bij documenten onder agendapunt Mobiliteitsvisie Helmond 2040 (voortzetting Adviescommissie 12 september)
https://helmond.notubiz.nl/bijeenkomst/1038583/Opiniecommissies%2003-10-2023
Wat betreft parkeerregels dat het mag is overigens info die niet in de visie staat. Maar dit zijn de regels in NL over parkeren op GPK plekken.
Laden en Lossen op GPK plekken mag. Handhaven is daardoor moeilijker.
(Parkeren mag daar uitsluitend met een gehandicaptenparkeerkaart. Maar als u echt alleen maar even stopt om te laden of lossen, of als u passagiers in of uit de auto wilt laten stappen, dan mag het. U moet wel bij de auto blijven en het moet duidelijk zijn dat u echt met deze handelingen bezig bent).
Omg de een klaagt over obers die hem lmver lopen terwijl hij in n scootmobiel zit. En mensen niet opletten waar ze lopen. Nou sorry hoor als ik ook maar ergens in de stad loop moet ik opletten ik niet omver gereden word door n scoormobiel. De ander klaagt over uit zicht tijdens de lunch omdat er bejaarden met n busje afgezet werden. Benieuwd als u niet meer goed ter been bent. En zo afgezet word en anderen klagen over hun uitzicht. Verbeter de wereld en begin bij u zelf
Lijkt mij als die meneer @Jansen nu is ergens anders ging winkelen of rijden met zijn scootmobiel zou het volgens mij n stuk vrolijker zijn in de stad. N glaasje fris is altijd lekkerder dan n fles azijn.
Ik ben benieuwd… wat gaan de boa’s het druk krijgen.
@Helmond toegankelijker
Misschien moet je eerst lezen voordat je antwoord geeft. Bij Izumi voor zijn 2 GPK plaatsen, die worden gebruikt door pakketbezorgers en hun bussen staan daar dus onbeheerd, bovendien eten bij Izumi lijkt me wel laden en lossen maar waarschijnlijk niet zoals jij het bedoeld. Handhaving is gewoon te lui en beroerd om hierop te handhaven, schrijf dat dan gewoon. Het is namelijk niet zo dat laden en lossen toegestaan is op GPK’s. Nergens in Nederland behalve in jouw droomwereld!!!!!
@Ben
theoriecusus : Op een gehandicaptenparkeerplaats mag je wel stilstaan om een passagier te laten in of uitstappen. Ook is het stilstaan om te laden en lossen hier toegestaan.
Hier kun je regels omtrent in / uitstappen en het laden lossen / onbeheerd nog even nalezen. https://mobiele-recreatie.nl/gehandicaptenparkeerplaats/
Hier de omschrijving laden lossen dus onbeheerd : De Hoge Raad arrest van 12 mei 1999 (nr. 33286, ECLI:NL:HR:1999:AA2760, BNB 1999/257)
Bij laden lossen (onbeheerd) is dit dus moeilijk handhaven.
@Ben
Overigens delen we je mening over het toestaan hiervan.
Misschien herinner je de beelden nog over de dienstwagen van Rutte en in- uitstappen van de toenmalig premier op de GPK plek. En de ophef er toen over.
Maar het mag.
Mag je wel geweeon met fiets langs je lopen in het gebied voor/na fiets uren?
@Marcel op maandag 9 oktober 2023 om 12:25:
Dat lijkt mij wel!
@Aike op dinsdag 26 september 2023 om 07:02:
Nee daar schort het niet aan
Het schort aan het fatsoen van het volk dat er komt.
Zeker de jeugd die kennen geen fatsoen meer de menen dat ze alles mogen, en zeg er niks van want dan zijn de rapen gaar.
Geweldig 🤦🏻♀️😂 …… Geld van de burger spenderen aan borden die toch niet gelezen worden 😔 ……
Update 2:
Het bovenstaande werd deze week door de gemeente bekend gemaakt. Grotendeels is het een herhaling van hetgeen we in september bekend maakten.
Echter, deze week werd bij die boodschap op de gemeentepagina de bijgaande visual en online het onderstaande filmpje gepresenteerd. Het oog wil immers ook wat. 😺
Mooi initiatief maar vergeet de fietsers, fatbikes en de steps niet. Daar heb je het meeste last van als voetganger in het centrum.
Het heeft een tijd geduurd maar nu is het bijna klaar. Zag de borden, paaltjes en witte strepen gisteren ook al bij de Veestraat/Veestraatbrug. 👍👍👍
@Marjon op vrijdag 13 oktober 2023 om 10:14:
Die worden zeker niet vergeten.Er zal extra handhaving in het centrum aanwezig zijn de komende tijd.
Ik ga rustig 6 km per uur gezellig naar de stad een kopje koffie drinken met mijn scootmobiel, maar er komen mensen voorbij scheuren met hun scootmobiel , echt niet normaal. Dus ze kunnen niet iedereen over één kam scheren.
Je kunt oudere mensen toch niet verbieden om even rustig door de stad te rijden
@Jeanette
Meer handhavers in de binnenstad en minder in de wijken werd door iemand gesuggereerd. Er komen sowieso al geen handhavers meer in de wijken. Je ziet ze nooit in de Rijpelberg net als de wijkagenten!
@Actiecomité Veilig Verkeer Rijpelb op zaterdag 14 oktober 2023 om 15:41:
Ze zijn recentelijk (2 oktober) nog gezamenlijk in Wijkhuis de Brem geweest om met bewoners in gesprek te gaan. Zowel de wijkagenten als de handhavers. Het hoeft niet te beteken dat omdat jij ze niet ziet ze niet aanwezig zijn in de wijk. Je moet maar net toevallig op dezelfde locatie zijn als zij. De wijk is groot zoals je weet. En ze lopen niet altijd in uniform.
Overigens kun je de handhavers volgen via instagram @handhaving_helmond in hun stories doen ze bijna dagelijks verslag van hun werkzaamheden.
Voor wie het nog niet zag (in de Kerkstraat):
Update 3:
Bon na tweede keer zonder ontheffing het voetgangersgebied inrijden
Vanmiddag meldde wethouder Erik de Vries enkele nieuwtjes over het systeem met kentekencamera’s. Want vanaf komende woensdag is het zover.
Zoals je hierboven al kon lezen, worden veel voertuigen met dat nieuwe systeem geweerd in het voetgangersgebied in het centrum. De Vries (wethouder verantwoordelijk voor centrumontwikkeling):
Wie toch met een motorvoertuig in het voetgangersgebied moet zijn kan (onder voorwaarden) een ontheffing aanvragen. Voor Helmonders die nu al een ontheffing hebben verandert er niks. Zij blijven toegang houden zoals gebruikelijk. Ook het laden en lossen mag zoals voorheen ook het geval was, binnen de vastgestelde venstertijden. Hiervoor is geen ontheffing nodig. Voor het centrum is dit maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 en 11.00 uur en in Brandevoort dagelijks tussen 8.45 en 11.45. Buiten deze tijden hebben uitsluitend gemotoriseerde voertuigen met ontheffing toegang. Op de website van de gemeente werd inmiddels alle informatie verzameld.
Op dit moment wordt de toegang tot het voetgangersgebied in het centrum en De Plaetse in Brandevoort geregeld door pollers (verzinkbare palen). Ontheffingshouders hebben toegang met een pas of transponder. De pollers zijn aan het einde van hun technische levensduur waardoor het aantal storingen en reparaties toeneemt. Daarnaast vinden regelmatig aanrijdingen met de pollers plaats, met schade aan zowel de palen als de betrokken voertuigen.