Wethouder Bonte wil fors meer laadpalen
In Helmond is het aantal laadpalen voor elektrische auto’s in een jaar tijd gestegen van 188 naar 262. Deze groei van 39% vond plaats tussen april 2021 tot en met april 2022. Dat betekent dat er 28 publieke en semipublieke* laadpalen beschikbaar zijn op elke 10.000 Helmonders.
Dit blijkt uit onderzoek van Techtiek.nl op basis van data van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. In Noord-Brabant zijn er 49 laadpalen per 10.000 inwoners, een stijging met 39% in die periode. In heel Nederland zijn dat er door een stijging van 34% zelfs 57 per 10.000 inwoners. Thuislaadpunten zijn in dit onderzoek niet meegeteld.
Vergelijk je de provinciale en landelijke cijfers met die van Helmond, dan doen we het niet al te best op dit gebied van basisinfrastructuur. Zeker als je bedenkt dat we er met onze Automotive Campus prat op gaan de automotive hoofdstad van Nederland te zijn. We vroegen wethouder Arno Bonte om zijn reactie op het relatief lage aantal Helmondse laadpalen. “We hebben in Helmond een grote opgave, we willen het elektrisch rijden stimuleren om ook de luchtkwaliteit te verbeteren. Daarom zetten we de komende jaren in op een forse uitbreiding van het aantal laadpalen.”
De gemeente voert het ‘paal volgt auto beleid’. Het beleid is dat Helmonders in principe op eigen terrein de auto op moeten laden. Iedere bewoner die een elektrische auto heeft en niet beschikt over een eigen parkeerplaats, kan een laadpaal aanvragen. Indien er binnen 300 meter van dat adres geen laadpaal staat, wordt daar medewerking aan verleend. Op dit moment loopt die procedure voor 13 laadpalen. De gemeente is door middel van een provinciale aanbesteding op dit moment bezig om de plaatsing van 75 extra laadpalen mogelijk te maken. Dit is een proactief beleid, dus zonder dat er een aanvraag van een bewoner is. De plaatsing van die 75 palen staat gepland eind 2022 – begin 2023.
Op de Weg op den Heuvel bij ’t Cour kwam 11 jaar geleden de eerste openbare elektrische oplaadpaal voor elektrische auto’s in Helmond. De promotiefoto rechts met de toenmalige wethouders Peter Tielemans en Yvonne van Mierlo werd in 2013 gemaakt. Inmiddels hebben we ongeveer 94 openbare laadpalen. Een (naar onze mening) goede plattegrond waar ze allemaal opstaan, konden we helaas niet vinden.
* Een semipublieke laadpaal staat op een private locatie die is opengesteld voor publiek. Bijvoorbeeld bij parkeergarages, tankstations of horecalocaties. Er kunnen beperkingen gelden bijvoorbeeld qua toegangstijden en de verplichting bepaalde producten af te nemen.
In de reacties hieronder staan updates.
55 reacties:
Dat noem ik nog eens boter bij de vis. Goede actie van deze GroenLinks-wethouder.
Totaal verkeerd beleid van de gemeente.
Ja, binnen 300 mtr. staat een laadpaal. Aanvraag afgewezen. Maar de laadpaal is altijd bezet.
Je moet al in het bezit zijn van een elektrische auto. Ik wil eerst zeker zijn dat er een laadpaal komt. Dan koop ik pas een elektrische auto.
Een tekort aan laadpalen kan mensen zoals Bert ervan weerhouden elektrisch te gaan rijden, maar dat wil nog niet zeggen dat willekeurig extra laadpalen plaatsen een doeltreffend middel is om het percentage Helmonders dat elektrisch rijdt op te krikken naar het landelijke niveau. Als dat laatste de bedoeling is, is het slimmer om een burgerberaad te vragen wat de gemeente het beste kan doen om elektrisch rijden te stimuleren.
Hoeveel laadpalen heb je nodig als je op een flat woont met allemaal elektrische auto’s, daar al eens over nagedacht waar moeten die laadpalen komen te staan voor zo’n 80 of meer voertuigen, en dan bedoel ik niet 1 flat maar overal.
Maar wat gaat de wethouder doen als in Helmond het elektriciteitsnetwerk overbelast begint te raken?
Het `laadpalenverhaal` zal nog jarenlang een hot item zijn. Niet uitsluitend in Helmond. Plaatsen van laadpalen kost geld, de gebruiker betaalt.
Tussentijds blijven de brandstofprijzen voor benzine en diesel hoog. De overheid blijft volop accijnzen innen.
De hoge prijzen zijn voorts een stimulans om bij een volgende autoaankoop te kiezen voor een elektrische auto.
Vervolgens raakt dan het net overbelast en gaan de prijzen voor levering van elektriciteit de lucht in. En dus ook de accijnzen-inkomsten.
De auto blijft een melkkoe voor de overheid.
Kan wethouder Bonte zeggen waar de elektriciteit van deze extra laadpalen vandaan komt? Volgens mij voor 89% van fossiele brandstoffen. Waarom dan deze laadpalen? Om de verkoop van duurdere electrische auto’s te belonen of te bespoedigen? Wat faciliteer je dan? Hogere verkoopcijfers?
@Hommeles en @Marko en @Yara:
Ik weet wel dat ik nu baal dat ik een jaar geleden niet koos voor een tweedehands toch nog duurdere elektrische auto. Dat had me nu veel geld gescheeld met de huidige benzineprijzen. Misschien kopen ze bij de gemeente daar wat duurdere groenstroom voor in, maar dan nog scheelt het bakken met geld.
Maar precies wat er staat, met meer laadpalen in Helmond Noord had ik er wel voor gekozen. Ik wist helemaal niet dat je dat als flatbewoner kon aanvragen, maar goed, dan moet je op zo’n laadpaal natuurlijk nog een hele tijd wachten.
@Yara op zaterdag 2 juli 2022 om 11:19:
Hoogstwaarschijnlijk zal zijn antwoord zonnepanelen en windmolens zijn.
Wat mij brengt tot de volgende problematiek.
Automobilisten met een eigen oprit hebben de mogelijkheid om de auto op te laden met eigen zonnepanelen. Die rijden dus zonder energiebelasting.
Automobilisten zonder deze mogelijkheid mogen geen electrakabel van hun huis naar de auto laten lopen.
Dit werkt weer een ongelijkheid in de hand.
@Wilko op zaterdag 2 juli 2022 om 12:33:
Dus flatbewoners kunnen niet elektrisch rijden, allemaal verhuizen dan maar.
@k zou het niet weten op zaterdag 2 juli 2022 om 12:37:
Wellicht heb je de tweede link in ons artikel niet gezien. Daar wordt het e.e.a. uitgelegd over hoe onder meer Helmondse flatbewoners gratis zo’n openbare oplaadpaal kunnen krijgen.
@De weblog van Helmond op zaterdag 2 juli 2022 om 13:05:
Beetje overdreven weblog, iedereen mag aanvragen.
Voorbeeld: er staat een laadpaal op de kruising Evertsenstraat-Bestevaer
Volgens het beleid kom je in aanmerking als er geen staat binnen 300m.
Dat houdt dus in dat bijvoorbeeld iedereen langs de Deurneseweg vanaf de van Wellaan tot voorbij de Terheijdestraat niet in aanmerking komt, en dan nog met een straal tot voorbij de Kortenaerstraat. Dat zijn ruim 700 adressen voor die ene laadpaal…..
@Wilko op zaterdag 2 juli 2022 om 12:33:
De gunstige prijsstelling van elektriciteit t.o.v. benzine en diesel doet een beetje denken aan de situatie van jaren geleden. Toen was het gebruik van LPG t.o.v. andere brandstoffen ook heel aantrekkelijk. Het grote voordeel duurde niet lang. De overheid introduceerde sterk verhoogde kosten Motorrijtuigenbelasting. Het voordeel verminderde en de vraag naar LPG -installaties nam af.
Wat staat de rijders van een elektrische auto´s nu te wachten? De overheid is vindingrijk als het gaat om het innen van belastingen. Het voordelige gebruik van een elektrische auto is voorlopig een lokkertje om tot aanschaf van zo’n auto over te gaan.
In plaats van een pragmatische oplossing te bedenken, zet de stad maar vol met dure laadpalen, de stroom bij zo een laadpaal is duurder dan wat ik voor mijn eigen stroom betaal terwijl er al lang veel goedkopere oplossingen zijn, de prijs en infra die aangelegd moet worden is momenteel een probleem terwijl met een simpele en goedkope oplossing bijna iedereen, behalve mensen die in een flat wonen gewoon met hun eigen stroom kunnen opladen
De gemeente werkt niet mee aan onderstaande, je moet maar 3 straten verderop gaan laden..
https://www.verkeersnet.nl/duurzaamheid/38509/ev-kabelgoottegel-houdt-trottoir-vrij-van-losliggende-kabels/?gdpr=accept
En voor nu…dan maar een kabel over de stoep ze bekijken het maar
@Bert op vrijdag 1 juli 2022 om 21:19:
bert
het is niet waar die 300 meter als er geen parkeer druk is , is het maar 150 m
Update 1:
150 Extra oplaadpunten voor elektrische auto’s erbij in Helmond
De komende 2 jaar komen er in Helmond minstens 75 laadpalen bij met elk 2 oplaadpunten. Die minimaal 150 oplaadpunten zijn volgens de gemeente nodig omdat steeds meer mensen elektrisch rijden. Dat liet de gemeente vanmiddag weten. “Als alles volgens planning verloopt, kunt u vanaf de eerste helft van 2023 de elektrische auto opladen bij de nieuwe laadpalen. Met het plaatsen van meer laadpalen maken we elektrisch rijden aantrekkelijker. Dat is goed voor het klimaat en voor de luchtkwaliteit.”
Op 1 juli meldden we al (zie helemaal bovenaan) dat de gemeente bezig was om de plaatsing van die 75 extra laadpalen mogelijk te maken. Blijkbaar is dat nu gelukt. Het kaartje waar die laadpalen komen te staan, is nu nog niet beschikbaar. Zodra we dat hebben zetten we dat er in een update hieronder bij.
Op de foto de laadpaal bij ’t Cour waar de burgemeester en de wethouders nu nog hun kantoor hebben.
Leuk hierboven, een foto van een gratis laadpaal. Echter staat een meter links buiten de foto dat deze parkeerplaatsen alleen voor de collegeleden met een vergunning zijn.
Stroom gaat op rantsoen en toch maar meer e-auto’s. Waar is ieders boerenverstand gebleven?
@Janus
Hoezo gaat stroom op rantsoen?
Probeer als sinds januari een laadpaal in de buurt te krijgen. Er staat er 1 binnen 400m en die staat zga altijd bezet. Ook vaak door gewone auto’s of door taxibusjes.
Gemeente doet er alles aan deze niet te willen plaatsen, vattenfall wilt wel maar gemeente blokkeert de boel. Ook antwoorden ze niet op terugbelverzoeken of mailtjes. De gemeente is een grote grap hier, onbereikbaar en de burger ongehoord.
Een snellader in helmond is ook wel handig.
@martijn
Ik heb de desbetreffende ambtenaar al vaak aan de telefoon gehad. Bellen netjes terug op het verzoek. Ik zal zijn naam hier niet neer zetten ivm privacy. Maar als je belt met 140492 met je vraag word je zeker terug gebeld.
Ik ben ook al sinds begin dit jaar bezig om een laadpaal geregeld te krijgen en dat gaan ze nu in een keer inhalen met deze 75 palen. In brouwhuis komen er meerdere heb ik mij laten vertellen.
Om te janken dit weer.
Wethouder denkt sat electrische auto’s voor schonere lucht zorgen.
Als we kernenergie hadden wel, maar hebben we niet. Kolen en gas dus.
Ook is de prijs voor electriciteit niet meer zo gunstig. En als dat wel zo zou zijn, dan gooit onze roverheid er wel extra accijnzen op. Zoals met diesel en lpg.
Ook is ons netwerk totaal niet toegerust voor ongebreidelde groei van laadpalen en subsidie auto’s voor rijken. Of zonnepanelen, of windmolenparken op zee of op land.
Dit land is dus totaal verziekt door flauwekulbeleid van links.
Als Helmond O voorop wil lopen… Ga verdorie die kerncentrale bouwen en investeer nu al om elektriciteitsnetwerk een factor 100 te vergroten.
En kom dan een keertje met betaalbare e auto’s van 10k.
@Niels op dinsdag 6 september 2022 om 19:33:
Dank voor de tip! Mijn buurman heeft dezelfde soort klachten als Martijn van Dalen en is daar ook mee bezig. Ik zal dat eens aan hem doorgeven.
Benieuwd naar dat kaartje, hopelijk eentje extra bij de bibliotheek want dat ene laadpunt is zowat altijd bezet door hun auto.
@Andre op dinsdag 6 september 2022 om 20:09:
Lightyear introduceert binnen niet al te lange tijd een betaalbare variant.
Hou er de moed maar in. Bonte heeft visie.
@Marko op woensdag 7 september 2022 om 08:50:
Oja, van 150K naar 80K, dat is inderdaad een koopje voor zo’n lelijk ding.
@Twanneman op woensdag 7 september 2022 om 09:23:
Smaken verschillen. Het bedrijf heeft nieuwe investeerders gevonden.
Er wordt gewerkt aan een model (presentatie in 2025?) dat ´massaproduct´ zou moeten worden.
Prijsindicatie: minder dan 50.000.
Begin eens met overal waar een laadpaal staat beide plekken te reserveren voor elektrische auto’s. Ik zie overal (bijvoorbeeld bij de Jumbo in ’t Haagje maar op veel meer plekken) een laadpaal met 2 aansluitingen maar dan staat bij het P bord maar een pijl naar 1 parkeerplek.
Ik kan mij voorstellen dat als je wil laden en je ziet in een app dat er plek vrij is en daar staat dan een niet elektrische auto (die er dus gewoon mag staan) dat dat erg frustrerend is.
@Hagenees op woensdag 7 september 2022 om 13:28:
Kwestie van tijd. Bij veel laadpalen is er nu nog onvoldoende vraag,. Als de vraag toeneemt ontstaan ter plaatse steeds meer parkeerverboden voor niet-elektrische auto´s.
Update 2:
Bekijk en reageer op de voorgestelde locaties van 65 laadpalen
Vanochtend vroeg presenteerde de gemeente hun voorstel voor 65 locaties voor openbare laadpalen. Wethouder Arno Bonte wil graag weten of die voorgestelde locaties verdeeld over de stad aansluiten bij jouw wensen.
Want heb jij als Helmonder betere of andere suggestie voor een locatie dan mag je een alternatief voorstellen. Dat kun je tot en met woensdag 21 september doorgeven op deze webpagina van de gemeente. Daar staat een interactieve versie van de onderstaande kaart. Maar let wel op: je voorstel voor een andere locatie moet voldoen aan 8 criteria, zoals zichtbaar, makkelijk bereikbaar en niet op eigen terrein.
Vanaf 22 september zet de gemeente de procedure voor plaatsing in gang. Waarschijnlijk kunnen Helmonders en bezoekers dan vanaf de eerste helft van 2023 hun elektrische auto opladen bij deze palen.
@De weblog van Helmond op donderdag 8 september 2022 om 06:30:
Zie ik dat nu goed??? In Dierdonk komt er maar eentje bij! Daar zijn nou net de meeste elektrische auto’s in Helmond! 😠
Doe er daar maar een paar laadpalen bij gemeente Helmond!!!
Volgens mij hebben de meeste huizen in dierdonk een eigen oprit.
Elektrisch rijden wordt pas de toekomst als het betaalbaar wordt want wil je een fantsoenlijke Elektrische auto met een goede actieradius betaal je je zelf helemaal suf en is het alleen leuk voor zakelijke rijders
Een caravan trekken of een grote aanhanger wordt ook moeilijk met die elektro auto’s. Laat staan er mee naar de camping in het buitenland rijden…
@Charlotte op donderdag 8 september 2022 om 07:22:
In Stiphout ook maar eentje hoor.
Dat er juist in die twee wijken met wat rijkere bewoners en ik denk ook meer elektrische auto’s maar twee komen, is wel opvallend. Zou het er misschien mee te maken hebben dat de VVD niet meer in de coalitie zit en ze in die twee wijken veruit de grootste partij zijn? Dat in combinatie met een GroenLinks wethouder…
Natuurlijk hebben de meeste huizen daar een eigen oprit Harrie, maar volgens mij heeft dat er bij openbare oplaadpunten niks mee te maken.
Maar goed, we mogen adviezen aan de gemeente geven. Hopelijk kan iedereen die geanonimiseerd meelezen of terugkijken.
Zelf heb ik trouwens geen elektrische auto en stemde ik ook niet op de VVD. Maar ik vind het wel interessant dit.
@Charlotte op donderdag 8 september 2022 om 07:22:
Misschien even verder lezen?
“Criteria voor een locatie voor een elektrisch oplaadpunt
Bewoners met een eigen parkeerplaats zorgen zelf voor een oplaadpunt op eigen terrein.”
Als je een duurzaam beleid wil stimuleren, zal je hiervoor ook het nodige moeten investeren. Ik zie dat er in Brandevoort 2 additionele laadpalen worden voorzien? Maw op 11.000 inwoners waarvan een gemiddeld gezin 2,13 inwoners telt. Stel dat ieder gezin 1 auto heeft waarvan 30% van de nieuwe auto’s electrisch is. Best case scenario kom ik uit dat er 1% voorzien wordt aan de noodzaak. Begrijp me niet verkeerd maar ik begrijp dat mensen nog niet altijd investeren in een electrische auto aangezien de infrastructuur nog niet aanwezig is. Daarnaast moeten er ook duidelijk afspraken vastgelegd worden aangaande het gebruik ervan om eindeloos parkeren op deze plaatsen onaantrekkelijk te maken. Bij de nieuwe bouwprojecten zou dit standaard voorzien moeten worden. Ik kan dit initiatief alleen maar toejuichen maar zou ook eens een berekening maken wat de verhouding vaste tov variable kost is. Een extra laadpaal plaatsen als alles al open ligt kost gegarandeerd minder dan binnen 5 jaar de straat weer open te breken. Of zijn we gelimiteerd aan het stroomnet? Leuke oefening voor de gemeente!
Waarom wordt heel Suytkade overgeslagen?
Komen er ook meer snelladers bij? Die heeft helmond ook zo veel jammer genoeg.
De hele wildenborchlaan in Dierdonk heeft geen eigen oprit daar staan volgens mij toch wel meer dan 100 huizen dus dat iedereen een eigen oprit heeft in dierdonk dat klopt niet, ik weet niet wat voor nut het heeft om bij de ah in dierdonk een oplaadpunt neer te zetten als dat geen snellader is … daar ben je nog geen half uur binnen
Wethouder de Bonte moet de beleidsregel van de gemeente maar eens aanpassen.
“Aan een verzoek wordt geen medewerking verleend indien de auto niet staat op naam van de aanvrager, dan wel dat er geen leasecontract kan worden overlegd.”
Je kan dus pas een laadpaal aanvragen als je een elektrisch auto hebt. Ik wil eerst zeker weten dat er een laadpaal geplaatst wordt en dan pas een elektrische auto kopen.
Let op, want vandaag is de laatste dag dat je alternatieve locaties kunt voorstellen. Meer info lees je bij update 2 hierboven.
Wie betaald de elektriciteit voor die openbare laadpalen. De gemeente zeker en dus indirect de inwoners. Dus ook degenen zonder elektrische auto’s die al te kampen hebben met hoge benzineprijzen!
@Pien op woensdag 21 september 2022 om 10:17:
U denkt echt dat de stroom uit deze laadpalen gratis is?
Net als bij de benzinepomp betaal je gewoon voor wat je afneemt dus berg de hooivork maar op, hang de vlag weer recht en log uit van facebook.
En de elektriciteit voor deze laadpalen komt nog steeds voor 90% van fossiele brandstoffen. Hou toch eens op met peperdure en niet-realistische plannetjes.
Update 3:
59 Laadpalen en 118 parkeerplaatsen voor de elektrische auto’s
De gemeente heeft 118 parkeerplaatsen aangewezen die uitsluitend bedoeld zijn voor het opladen van elektrische voertuigen. Nadat elke Helmonder in september suggesties kon doorgeven (zie update 2), werd er voor die parkeerplaatsen gekozen. Dat gebeurde op basis van de geprognosticeerde behoefte aan een laadpaal aldaar.
Op (118/2 =) 59 locaties komt 1 laadpaal voor 2 parkeerplaatsen. De gemeente verwacht dat het merendeel van die openbare palen volgend jaar in de eerste helft wordt geplaatst.
De 59 locaties zijn hieronder gegroepeerd over de 9 Helmondse postcodegebieden en staan ter hoogte van de/het:
Jan van der Spekstraat 40, 5701BX;
Margrietlaan (zijgevel Azalealaan 44) 4, 5701ED;
Hindestraat 2, 5701GS;
Pastoor van Leeuwenstraat 84, 5701JW;
Molenstraat 139, 5701KC;
Kluisstraat 40, 5701KR;
Hemelrijksestraat 54, 5701LH;
Weg op Den Heuvel 79, 5701NV;
Weg op Den Heuvel 79, 5701NV;
Weg op Den Heuvel 83, 5701NV;
Dasstraat 2, 5701VE;
Prins Karelstraat (overzijde) 85, 5701VK;
Primulastraat (overzijde) 1, 5701WG;
Zonnehofstraat (overzijde) 54, 5701ZV;
Thomas van Kempenstraat 11, 5702AV;
Jan van Scorelstraat 25F,5702BS;
De Heemplantsoen 15, 5702CS;
Astronautenlaan (achterzijde Marslaan 6) 106, 5702GR;
Harmoniestraat (zijgevel Saxofoonstraat 84) 140, 5702JH;
Gaaistraat 15, 5702LB;
Kasteel Noord 44, 5702NX;
Raafstraat 8, 5702PW;
Mondriaanplantsoen 16, 5702VB;
Hobbemalaan 15, 5702VV;
Piet Heinstraat 63, 5703AK;
Straakvense Bosdijk 65, 5703GW;
Heiakker, parallelweg (zijgevel Hoge Zij 1) 13, 5704CC;
Gazellelaan (overzijde) 5, 5704DL;
Edelhertlaan 6, 5704DR;
Griftstraat 74, 5704GA;
Dinkelstraat (parkeerterrein) 140, 5704GK;
Hunzestraat 47, 5704GS;
Rijnlaan 116, 5704JH;
Rijnlaan 182, 5704JH;
Postelstraat (overzijde) 29, 5705AS;
Engelseweg (parkeerterrein) 46, 5705JB;
Frontonstraat 45, 5705KH;
Dolfijnlaan 101, 5706BT;
Robijnstraat 1, 5706DH;
Roefvoort 4, 5706HP;
Taunus (overzijde) 4, 5706PD;
Pater van Vlerkenstraat (zijgevel Pastoor van Massenhovenstraat 5) 1, 5706TT;
Mierloseweg 199, 5707AG;
Beatrixlaan (Parkeerterrein) 102, 5707LZ;
Markiesstraat 26, 5707XC;
J.A. Carpstraat 14, 5707ZH;
Van der Weidenstraat 32, 5708EX;
Swertpoellaan (zijgevel Hortsedijk 141) 2, 5708HC;
Neerwal 12, 5708ZA;
Deltaweg 203a, 5709AB;
Jan de Withof 22, 5709AJ;
Jan van Vlissingenhof 46, 5709AR;
Theo Driessenhof 38 (zijgevel),5709BD;
Scheerderhof 112, 5709GP;
Twijnsterhof 91, 5709GX;
Baroniehof 212 (overzijde), 5709HD;
Twentehof 69, 5709KN;
Dierdonklaan 112, 5709MT;
Nemerlaerhof 156, 5709NM;
Dit verkeersbesluit werd gepubliceerd in het Gemeenteblad (pdf). Behalve de bovenstaande adressen staan in die officiële uitgave van de gemeente Helmond ook luchtfoto’s van die locaties.
Zoals wethouder Arno Bonte 5 maanden geleden wilde, wordt met deze eerste extra oplaadpunten elektrisch rijden in onze stad gestimuleerd.
@De weblog van Helmond op vrijdag 25 november 2022 om 16:00:
Niet lullen maar poetsen, die Bonte maakt het in Helmond wel mooi waar! 👍
Vorig weekend hadden we een gezellig feestje bij de overburen. We kreeg het in de groep over elektrische auto´s, het fiscaal voordeel ervan werd besproken en een beetje over het milieu. Maar het gebrek aan laadpalen was het hoofdthema.
In die groep van een man-vrouw of tien, twee buren met een elektrische auto en een derde krijgt er binnenkort eentje. Als snel was de heersende mening, half Helmond krijgt er een laadpaal in de straat en wij hier in Noord dus mooi weer niet. Ik zei dat er maar 59 straten waren die er eentje kregen. Maar dat maakte voor het argument niet uit, vonden de meesten. Toen iemand vroeg of ze de gemeente Helmond om zo´n oplaadpaal hadden gevraagd was het antwoord van eentje (echt waar) nee natuurlijk niet, ze luisteren daar toch nooit. Dat zie je nu toch zelf ook wel. Behalve die ene schoten de meeste toch wel in de lach. Hahaha.
Huh, in Brandevoort een ernstig te kort aan laadpalen en er komt er maar één.
Leuk, in krijgt iedereen dan binnenkort een eigen laadpaal voor zijn eigen deur? Want tja, brandstofauto’s mogen straks niet meer. En dan? Hoe maken we die vandalismebestendig, en als ik heel de dag naar mijn werk ben, mag dan niemand op mijn plaats parkeren omdat die laadpaal aan mijn kenteken of adres hangt ofzo? Dus een dochter die mijn oude buurvrouw bezoekt, mag dan haar auto niet meer neerzetten? Terwijl ik gewoon heel de dag weg ben? En hoe gaan we dat regelen met het energienet, want dat staat nou al krakend en piepend op knappen, nieuwe aansluitingen kunnen eigenlijk niet eens meer gerealiseerd worden, laat staan krachtstroom.
Update 4:
Helmond heeft op dit moment 398 publieke laadpunten voor elektrische auto’s. Dat is de helft meer dan een jaar geleden. Daarmee is onze stad volgens het adviesbureau nummer 271 van 352 in de landelijke ranglijst en 49 van 61 in de provincie Noord-Brabant. Dat blijkt uit de recent gepubliceerde cijfers van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur en adviesbureau Over Morgen.
Helmond kan wel 70% meer openbare laadpalen willen, maar ik ben benieuwd hoe Enexis daar over denkt….
Het stroomnet is nu al naar de gallemiezen en de kans is zeer reëel aanwezig dat we met black-outs komen te zitten als er teveel en tegelijk stroomverbruikers worden aangezet, laadpalen, airco’s, warmtepompen etc, je weet wel, die zogenaamde milieuvriendelijke troep.
Echte onafhankelijke en niet omgekochte experts waarschuwen hier al lang voor.
Maar ja, mensen geloven liever die zakken hooi die bij Jinek en consorten aanschuiven.
Helmond; ik ben benieuwd hoe dit fiasco in wording weer gaat aflopen.
Het plaatsen van laadpalen kan alweer stoppen.
Door de komende MRB voor elektrische auto’s wordt rijden onbetaalbaar.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5402435/elektrische-autos-duurder-benzine-middenklassers
En gemeente Helmond wanneer gaan jullie onderhand net zoiets inrichten dan bijvoorbeeld de gemeente Leidschendam Voorburg ?
https://www.lv.nl/kabelgoot-voor-laden-elektrisch-voertuig
Hier in de buurt inmiddels ook een Vattenfall paal.. dubbel zoveel per kWh betalen dan wat ik in mn contact betaal.. en continu bezet elke avond …of op de 2 e plaats de aso met wit busje die makkelijk een plaats naar voren kan maar uit protest daar moet gaan staan…
De mond vol met klimaat neutraal willen zijn, maar met pragmatische oplossingen komen …tot op heden niks..