18reacties

Winter nu echt in aantocht, strooien begint

Vannacht kort na 1 uur meldde Ron ‘Pas op Hellimonsters. Kan glad zijn. De zoutstrooiers zijn druk bezig.’ Hij was er snel bij, want inderdaad gingen om middernacht de gladheidsbestrijders voor het eerst weer op weg. De Brabantse winter is nu dus echt in aantocht. Voor vannacht worden temperaturen rond het vriespunt voorspeld. Vorst of sneeuwval zijn het sein voor de medewerkers van Blink om op pad te gaan om de wegen sneeuw- en ijsvrij te houden. Dat doen zij met strooiwagens en indien nodig ook met sneeuwschuivers en speciale borstelwagens voor de fietspaden. De gemeente is er (net als vorig jaar) met 13 strooiwagens en een zoutvoorraad van 1.500.000 kilo klaar voor.

Niet alle wegen worden sneeuw- en ijsvrij gemaakt. Zout werkt namelijk alleen als er binnen korte tijd veel auto’s over de weg rijden. Daarbij heeft zout een nadelige invloed op het milieu en kan het schadelijk zijn voor het wegdek en voor tuinen en plantsoenen. Het kan dus voorkomen dat in jouw buurt zoals hier of hier een straat is waar niet gestrooid wordt. Wanneer je daar last van ondervindt, kunt je gratis bij de gemeentelijke Milieustraat op het industrieterrein een emmer zout ophalen. Bijvoorbeeld om je stoep sneeuw- en ijsvrij te maken. Neem wel zelf een emmertje of zak mee om het zout in te doen!
Naast ophalen en verwerken van afval zorgt strooibedrijf Blink (een samenwerkingsverband van de gemeente en Suez, voorheen bekend als SITA) ook voor de gladheidsbestrijding. Bij de nieuwe vaste strooiroute (pdf) van de rijbanen, komen hoofdroutes als deze het eerste aan de beurt. Hoofdroutes zijn de doorgaande wegen, grotere wijkontsluitingswegen en de belangrijkste fietsroutes. Deze routes worden gestrooid zodra gladheid wordt verwacht, zodat de ochtendspits er zo min mogelijk hinder van ondervindt. De aanvullende routes zijn de overige wijkontsluitingswegen en worden gestrooid bij aanhoudende gladheid overdag. Dit gebeurt alleen als er voldoende strooizout in voorraad is.
Op onze fietspaden rijden speciale, smalle vrachtwagens volgens deze vaste  route (pdf). Soms passen de strooiwagens niet door de doorgangen. Daarom haalt de gemeente elk jaar begin november bij diverse fietspaden paaltjes weg zodat de wagen erdoor kan wanneer dat nodig is. Als de winter voorbij is, komen de paaltjes weer terug.
Stephan van Tilburg (opzichter bij Blink) vertelt: