Een historische vraag (+ extra prijs)
Hoeveel kubieke meter grond is begin jaren 60 verzet voor de aanleg van de Industriehaven?
Schrijf je antwoord in cijfers. Per etmaal mag je 1 antwoord geven. Hij of zij die vóór vrijdag 21 juni 06.59 uur het juiste antwoord het dichtst benadert, verdient het punt. Zijn dat meerdere personen, dan is de eerste de gelukkige. Er komen bij deze vraag geen hints.
Een extra prijs bij deze vraag:
Behalve dat punt in de tussenstand, win je óók het hiernaast afgebeelde boek dat zaterdagmiddag gepresenteerd wordt.
Tussenstand:
4 punten: Ad
2 punten: Stank
1 punt:en Blommetjes én Thom én Eefje én Els én AleBlie én Noud én Karel
1 punt:en én Hans Gruijters én Piet én JE Mulder én pim verkoelen én renate
1 punt:en én Niels Jacobs én Erik én Sjef én Hein én piet én Buurman
1 punt:en én Arjen én Rik én Mark
De kennisquiz over Helmond.
26 reacties:
14500
157500
250.000 km3
230000
6.339.421 m3
455.000 m3
315.000 m3
4.153.743 m3
466.000 m3
12387654
520000 m3
1.800.000m3
300.000 m3
856.745
465500
Wanneer lezen we de uitslag?
@gonnie op vrijdag 21 juni 2013 om 09:24:
Vandaag, we zijn nu bezig met de laatste controles en de puntjes op de i.
Gefeliciteerd Mark. Het goede antwoord is 150.000 m3.
Mark, jij zat daar het dichtste bij, verrassend dicht bij zelfs. Stuur een mailtje naar [email protected] dat we dan doorsturen naar Giel van Hooff die deze vraag (en alles wat erbij hoort) maakte en wiens boek je gewonnen hebt. Dan kunnen jullie een ‘meet & greet’ en de overhandiging met elkaar afspreken.
Tussen 1962 en 1964 liet de gemeente in het zuidoosten van haar grondgebied een gemeentelijke industriehaven graven. Onder meer om nieuwe, watergebonden bedrijvigheid aan te kunnen trekken. Daarvoor moesten een aantal kubieke meters grond worden verzet: 150.000 dus. Om je een idee te geven van het karwei: een Bucyrus-graafschop, een destijds populair bouwgereedschap, heeft een lepelinhoud van 600 liter (1 kuub staat voor 1000 liter). Dus die schep moet heel wat keer de grond in…
Morgenmiddag wordt het boek ‘Kunstwerken aan de Knaal’ van onze stadshistoricus Giel van Hooff gepresenteerd. Dit vindt plaats bij de feestelijke heropening van de nieuwe Sluis 7 (in de Zuid-Willemsvaart tussen Helmond en Aarle-Rixtel). Onze burgemeester Elly Blanksma, burgemeester Ubachs van Laarbeek en gedeputeerde (en nog Helmonder) Ruud van Heugten van provincie Noord-Brabant zullen dan als eerste de nieuwe sluis binnen varen.
Hieronder een voorpublicatie van een hoofdstukje uit dat boek ‘Kunstwerken aan de Knaal’ van Giel van Hooff:
Spoorbrug
Pas na 1860 kwam een landelijk dekkend spoorwegnet tot stand. De bouw van het spoor gebeurde vanaf toen grotendeels door de Staat. Een van de eerste nieuw aangelegde lijnen was de verbinding vanuit Tilburg, via Boxtel, Eindhoven en Helmond naar Venlo.
Op 10 oktober 1865 vond de plechtige eerstesteenlegging voor de fundamenten van de spoorbrug over de Zuid-Willemsvaart plaats. De Helmondse gemeenteraad had enkele dagen eerder het wijze besluit genomen het werkvolk bij deze gelegenheid een gratificatie van 25 gulden te geven. Dit mede omdat de aannemer Holtus (dezelfde die een jaar later een textielfabriek even verderop bij het station zou oprichten) erom gevraagd had. Die eerste heeft het maar kort volgehouden. Waarschijnlijk was zij al gauw overbelast, vanwege de wellicht niet verwachte drukte op het Helmondse spoor. In juni 1868 was er een storing, nadat zo’n jaar eerder een locomotief er te water was geraakt. In 1873 stond het station Helmond al op de twaalfde plaats van de landelijke stationslijst qua aangevoerd goederengewicht, boven Eindhoven en Leeuwarden. Na tien jaar constateerden de spoorweginstanties dat de brug in deplorabele staat verkeerde en slechts een enkel hoofdspoor gebruikt werd. Enige tijd later is de brug geheel vervangen. De opvolger heeft, voor zover bekend, bijna de pensioengerechtigde leeftijd gehaald.
Bij schippers zal de brug vermoedelijk weinig populair zijn geweest. Treinverkeer ging voor. Volgens een reglement uit 1910 was de sluitingstijd 10 minuten voor de passage van een trein. In mei 1940 werd ze opgeblazen. Haar opvolger, een hefbrug, onderging in september 1944 hetzelfde lot. De schade viel blijkbaar mee, de brug kon weer gerepareerd worden. In januari 1955 kwam er pas een definitieve oplossing, toen Begemann een nieuwe hefbrug leverde. De hefportalen zijn sinds eind 1999 verdwenen, toen de Spoorwegen de brug hebben laten vastlassen. Er was toch geen doorgaand scheepvaartverkeer mogelijk en het scheelde nogal in onderhoudskosten. Het bedieningshuisje heeft als laatste herinnering nog even stand gehouden maar behoort inmiddels ook tot het verleden.
Gefeliciteerd Mark.
Ligt het aan mij of is 150000m3 nou ook weer niet zo heel veel? Ben niet zo goed in afmetingen. Maar m3 is toch LxBxH. Volgens mij ging het dus meer om uitdiepen, dan om aanleggen.
Ter vergelijk bij Berkendonk schijnt per jaar 250000m3 zand gewonnen te worden (of heb ik dat fout overgenomen).
Gefeliciteerd Mark.
@De Weblog,
Om wat voor gebied ging het nou eigenlijk? Want volgens mij is de insteekhaven toch van behoorlijke afmeting, waar behoorlijk wat zand verzet kan worden.
De burgemeesters van Helmond en Laarbeek en gedeputeerde Ruud van Heugten voeren vanmiddag als eerste Sluis 7 binnen.
‘Kunstwerken aan de Knaal’ van Giel van Hooff gepresenteerd
Tijdens de opening zaterdag van Sluis 7 boden burgemeester Hans Ubachs van Laarbeek en burgemeester Elly Blanksma van Helmond aan elkaar en aan gedeputeerde Ruud van Heugten een bijzonder boek aan over 2 kanalen in de regio. Het ging om respectievelijk het boek ‘Wilhelminakanaal. Feiten en herinneringen’ van Jos Bekx en het boek ‘Kunstwerken aan De Knaal’ van Giel van Hooff.
Het boek ‘Kunstwerken aan De Knaal’ werd bij de opening van Sluis 7 als gloednieuw gepresenteerd. Het boek gaat over de waterbouwkundige ‘kunstwerken’ (de sluizen, bruggen, havens en kades) in de Zuid-Willemsvaart, die in Helmond ook wel ‘De Knaal’ wordt genoemd. In het boek wordt ingegaan op de geschiedenis van al die kunstwerken en wat zich eromheen afspeelde. De sluizen 7, 8 en 9 krijgen daarbij extra aandacht. Het boek is verkrijgbaar bij de VVV in Helmond, de Heemkundekring en de boekhandels De Ganzenveer en De Roij en Boschman.
Pressvisuals.com maakte onderstaande foto’s.
Beste Ad e.a.
wat betreft het aantal kubieke meters: die heb ik niet nagemeten maar klakkeloos overgenomen uit een toenmalige publikatie. Maar ik denk dat het redelijk in orde is: als ik goed tel (niet mijn sterkste punt, maar allez). De meeste oplossers zullen wel inderdaad een rekensom a la LxHxB gedaan hebben. Met een lengte van 1 km en een breedte van 50 m zitten we op 50.000 kuub en dan een diepgang van 3 meter dan zitten we in de buurt van het genoemde getal.
Is niet onbelangrijk maar mijn insteek bij de insteekhaven is natuurlijk toch vooral aandacht vragen voor de knaal en het belang én nut (vervoer over water is toch heel wat duurzamer dan over de weg). en dat is aardig gelukt: ons buukske is (hopelijk tijdelijk) uitverkocht.
@giel van hooff op zondag 30 juni 2013 om 19:34:
Bedankt voor de verdere toelichting. Ik had het iets groter en dieper verwacht.
Hoewel mijn voorspelling iets te veel van het goede was 😉
@giel van hooff op zondag 30 juni 2013 om 19:34:
Leuk dat je boek nu al uitverkocht is!! Hopelijk ligt de noodzakelijke herdruk snel in de winkel.