Wethouder Maas: parkeerbeleid in ’t centrum
De auto geeft ons de vrijheid om te gaan en te staan waar we willen. Dat is voor veel mensen een groot goed. Tegelijkertijd geeft diezelfde auto overlast. Denk aan files, uitstoot van schadelijke stoffen en straten vol geparkeerde auto’s. Dát daar iets in moet veranderen staat wel vast. Vanwege de klimaatverandering en voor onze gezondheid is het belangrijk dat we minder schadelijke stoffen uitstoten. Ook de bouw van duizenden nieuwe woningen in ons centrum maakt een andere manier van omgaan met mobiliteit noodzakelijk. Onze wegen kunnen al die extra auto’s niet aan en parkeervoorzieningen voor zoveel auto’s creëren is vrijwel onmogelijk. Zeker als we een gezellig, levendig en klimaatbestendig centrum willen hebben waar het goed wonen, werken en ontspannen is.
Over de vraag hóe we die verandering in autogebruik vorm gaan geven lopen de meningen uiteen. Ik merk dat veel mensen denken dat we alle auto’s uit het stadscentrum gaan weren. Dat misverstand wil ik graag wegnemen. We werken de komende jaren toe naar een meer autoluw centrum. Dat vraagt om een ander parkeerbeleid waarin er in het centrum minder geparkeerde auto’s op straat te zien zijn. Dat komt de gezelligheid en levendigheid in het centrum ten goede. Bezoekers parkeren zo veel mogelijk in de bestaande parkeergarages Boscotondo, Doorneind en Elzas. Van daaruit ligt het kernwinkelgebied op loopafstand. Vanuit de Elzas parkeergarage loop je zelfs meteen het voetgangersgebied in. Er blijft ook ruimte om met de auto het centrum in te rijden om snel iets op te halen bij de winkels of de horeca.
Mensen die in het centrum gaan wonen kiezen daar bewust voor. Veel van hen hebben geen auto en willen dat ook niet. Alle voorzieningen zijn immers gemakkelijk op loop- en fietsafstand te bereiken. We zien nu al dat het gemiddelde autobezit in het centrum veel lager is dan in de andere wijken. Om die reden is het de bedoeling om de parkeernorm voor nieuwbouw aan te passen. Parkeren bij de eigen woning kan nog steeds op maat, daarnaast worden er de komende jaren meer deelauto’s, deelfietsen en -scooters ingezet.
De veranderingen in het parkeerbeleid worden de komende jaren geleidelijk zichtbaar en lopen gelijk op met de verdere verstedelijking van ons centrum. Zo kunnen we er met z’n allen aan wennen. Want dát er iets moet veranderen staat wel vast.
Antoinette Maas,
Wethouder mobiliteit, duurzaamheid & cultuur
33 reacties:
Beste Antoinette Maas
De enige oplossing is, een goed openbaar vervoer, Bravo Flex dat is de oplossing.
Maar helaas is dat door mismanagement vanuit Hermes ter ziele gegaan.
Ondanks mijn waarschuwingen is dit door de Provincie en de Gemeente Helmond volkomen genegeerd, jammer.
Ik vraag me af of nieuwe bewoners ook een huis zonder parkeerplaats willen, er zullen genoeg mensen zijn die 1 auto nodig hebben voor hun werk. Ik vraag me af of er voldoende plek is op de zaterdag, de druktste dag in het Helmondse centrum waar veel mensen ook van buiten naar Helmond komen voor de markt. Ik heb zelf het gevoel dat het nu aan de krappe kant is, laat staan als er duizend of meer woningen bij komen.
Ik mis ook parkeerplaatsen voor (elektrische) scooters, rond het speel huis plein moeten die toch wel te maken zijn of zijn die dingen ook al niet welkom in Helmond?
@Wout het openbaar vervoer in Helmond wordt vrijwel niet gebruikt & op logische locaties zoals op de rochadeweg thv de vaccin locatie is er geen bushalte.
Het aanbod is gewoon echt ondermaats zeker in het weekend, 1×2 uur een bus naar Gemert en Boxmeer op zondag, geen bussen meer na 19:00 & 1 stoptrein per uur, geen verbinding meer met Den Haag.
Geachte mevrouw Maas,
Met @Wout ben ik van mening, dat de enige oplossing een goed openbaar vervoer is.
In tegenstelling tot Wout constateer ik, dat Bravoflex vanaf het begin – we hebben het over eind 2017 – tot mislukken gedoemd was.
De enige oplossing is het reguliere openbaar vervoer net zoals dat bestaat in de meeste/zo niet alle steden die vergelijkbaar zijn met een stad als Helmond.
Net als bij uw twee laatste voorgangers komen de twee woorden “openbaar vervoer” en de afkorting “ov” niet voor in uw vocabulaire. Ook niet in uw bovenstaande column, terwijl bij mijn weten het openbaar vervoer overal deel uitmaakt van de portefeuille Mobiliteit. Toeval? Absoluut niet!
Deelauto’s, deelscooters en deelfietsen zijn overigens – de namen zeggen het al – slechts een DEEL van de oplossing.
Over de rol van de gemeente Helmond, de provincie Noord Brabant als concessieverlener voor het openbaar vervoer en van Hermes als ov – concessiehouder valt heel wat te zeggen. Laat ik me beperken tot de al eerder door mij gebruikte uitdrukking “partners in crime”.
Verder wens ik alle ov – reizigers in Helmond en ook daarbuiten alvast een goede reis deze zomer!
@peter van Lieshout,
Heeft u ook nog andere suggesties voor de bereikbaarheid van het centrum? Uw oplossingen lijken uitsluitend OV gericht, in meerdere reacties op de webblog
Ik geloof zelf niet in collectief vervoer, maar eerder in het stimuleren van de fiets, zeker de ebike aangevuld met scooters om minder auto’s in de stad te krijgen. Men heeft de individuele vrijheid om te gaan en staan waar hij/zij wil zonder op een bus boekje te moeten kijken
@Erwin op woensdag 16 juni 2021 om 13:30:
Ik beschouw het openbaar vervoer als een nuts – en een basisvoorziening, waarvoor de overheid verantwoordelijk is. In Brabant zijn dat Gedeputeerde Staten van de provincie die hiervoor bestuurlijk en politiek verantwoordelijk zijn.
Gemeentes hebben op hun beurt de verantwoordelijkheid op het niveau van de provincie knelpunten te signaleren en daarvoor oplossingen te vragen.
De gemeente Helmond schiet op dit punt gewoon te kort.
Bovendien BETALEN ov – reizigers voor hun reis van A naar B via hun ov – chipkaart, via hun abonnement of via een “los” vervoerbewijs. Dit wordt vaak over het hoofd gezien wat leidt tot de conclusie dat het ov alleen maar een kostenpost is. En dat is gewoon niet zo!
Prima dat bezoekers aan het Helmondse centrum op hun al dan niet elektrische fiets of in hun al dan niet elektrische auto stappen, maar ik vind het óók van individuele vrijheid getuigen om vanuit de verschillende Helmondse woonwijken met de bus naar “de stad” te kunnen gaan – en terug – op de vrijdagse koopavonden en zondagse koopmiddagen en naar de zaterdagse markt of – helemaal een grote ergernis – naar het Elkerliek – ziekenhuis voor een afspraak of tijdens bezoekuren.
U signaleert voor een deel dezelfde problemen als ik, namelijk
– het ondermaatse ov – niveau ’s avonds na 19.00 u,
– het helemaal ondermaatse ov niveau in het weekend, bijvoorbeeld de bereikbaarheid van het Helmondse centrum op zaterdag. Lokale en regionale bussen zullen volgens mij ervoor zorgen, dat er minder mensen met de auto naar het centrum zullen gaan. Daar moet mevrouw Antoinette Maas toch ontzettend blij van worden!
– de ov – onbereikbaarheid van het vaccinatiecentrum – zoiets verzin je toch niet! – terwijl ik de reguliere lijn 320 van Hermes tussen Helmond en Eindhoven via Asten daar met eigen ogen voorbij heb zien komen zonder – inderdaad – een bushalte vlakbij de GGD – locatie. Dit verzin je toch ook niet!
Dit lijkt me juist de taak van een slagvaardige wethouder die belast is met mobiliteit om op dit soort ontwikkelingen te anticiperen en bij de concessieverlener en – houder aan te dringen op een tijdelijke bushalte ten behoeve van de inwoners van Helmond. Dit betekent per definitie ook minder auto’s.
Ik ben overigens een stuk positiever over de trein dan u. Helmond ligt op de belangrijke Intercityverbinding tussen Schiphol en Venlo v.v. die van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat rijdt. De aansluiting voor en na je reis met de bus in Helmond is het probleem.
@Peter van Lieshout op woensdag 16 juni 2021 om 13:18:
Ik wil toch even in de rede vallen, Bravo Flex is een goed systeem mits ze het goed hadden aangepakt, Wij moesten mee doen met Eindhoven en dat was niet goed.
Als de wethouder echt gelooft dat bewoners van het centrum geen behoefte hebben aan een eigen auto, gelooft zij in sprookjes.
Ik voorzie in ‘dit sprookje van Helmond’ een parkeerprobleem voor de stadswijken die grenzen aan het centrum. Alles wat daar in de toekomst niet kan parkeren stalt de auto in de aangrenzende wijken. Het gevolg: te weinig parkeerplaatsen voor de mensen die daar wonen. Hoe lost haar opvolger dit op (wethouder Maas vertrekt van het pluche)? Wellicht via het sprookje van “het invoeren van parkeergelden” in de buurten rondom ons stadshart. Het kan haast niet anders. Wie het kan betalen mag dan nog bij zijn eigen woning parkeren… Tja… weer zo’n doordacht plan uit ons gemeentehuis. De tijd zal het ons leren.
Het is raar geregeld in ons land.
Je kunt niet zeggen dat autogebruik niet zwaar genoeg belast wordt.
En OV krijgt jaarlijks miljarden om gaten te dichten .
Maar OV is nooit ene alternatief voor auto gebruik.
Wel kan ik deels meegaan in de idee dat sommige stadsbewoners geen behoefte aan een eigen auto hebben.Maar dan nog zoudne ze af en toe een auto nodig kunnen hebben, bv huren of wat…Dat moet ook allemaal kunnen.
OV is absurd duur in ons land, niemand kan dat betalen.
Hoe anders bv een Enkeltje Marseille -Parijs met TGV; 25 euro. Goedkoper dan de tol op route du soleil voor dat traject!
Mensen zouden meer moeten lopen,is goed voor je lijf en je gemoed.
Alternatieve vervoersvormen ,anders dan OV onzin zijn welkom.Fietsen,desnoods gezinsfiets met bagagerekken.
@Hanneke Hegeman op woensdag 16 juni 2021 om 19:07:
Helemaal mee eens Hanneke.
@Andre op donderdag 17 juni 2021 om 07:33:
Auto’s zijn absurd duur in ons land (aanschaf, verzekering, belasting, onderhoud/reparaties, brandstof, boetes, parkeergeld), en toch kan iedereen het betalen. Dus waarom zou niemand het ov kunnen betalen? Dat is veel goedkoper. Je deelt de kosten immers met elkaar.
Iedereen vindt wat van het parkeerbeleid. Ook in de Helmondse gemeenteraad.
Zie de kop hieronder uit een artikel in het ED van 11 juni
Het hele artikel kunt u – in het kader van de zelfwerkzaamheid van de assertieve + kritische Helmondse burger- vinden op de site van het ED.
——————————————————————————
Iedereen vindt wat van parkeerbeleid in Helmond: ‘Dit kan de doodsteek voor bedrijven betekenen’
HELMOND – Er wonen straks meer bewoners in het centrum, maar er zullen minder bovengrondse parkeerplaatsen zijn. De Helmondse politiek maakt zich best wat zorgen over de plannen die bij dat gedroomde, autoluwe stadshart horen. Toch lijkt de raad genoeg mee te willen bewegen.
Bart Hoffman 11-06-21, 07:00 Bron: ED
——————————————————
Deel van de reactie verwijderd door de weblog-redactie omdat het off topic is.
Goed dat de wethouder zich voorbereid op de toekomstige situatie. Gelukkig voor haar wordt ze een beetje geholpen met haar parkeerbeleid doordat er steeds minder winkels overblijven in het centrum en dus ook steeds minder bezoekers met een auto komen.
@Peter van Lieshout op donderdag 17 juni 2021 om 10:41:
Fijn weblog dat jullie ingrepen. Die vent blijft bij elk onderwerp maar bezig over zijn ov.
Maak Helmond autoluw.
Voor zowel het verkeer uit richting Deurne en N279 als het verkeer uit richting Eindhoven; zorg voor voldoende grote parkeerterreinen aan de rand van de stad en laat de bezoekers in shuttlebusjes (gratis/gesubsidieerd) naar het centrum rijden v.v..
De Traverse plat (eventueel doorgaande eenbaansweg), parkeerplaats Kegelbaan weg …. en zo betrekken we ons prachtige kasteel (trots van Helmond) bij het centrum waarbij de Kegelbaan omgetoverd wordt met terrasjes en horeca; een plek waar de hele dag de zon schijnt 🙂
En voor de centrumbewoners … parkeergarages Doorneind, Passage, Boscotondo en Citysporthal, met als opmerking bij laatstgenoemde dat de parkeergarage in tact blijft en alles boven de grond gesloopt wordt voor de reeds geplande nieuwbouw.
Verder dromen … Vlisco verplaatsen naar nieuwbouw industrieterrein … oude karakteristieke Vlisco-gebouwen behouden (appartementen/kleine bedrijfjes) en de rest slopen.
Liefst nog een wethouder zonder rijbewijs 😉 zodat er in Helmond nog meer mooie brede en geasfalteerde fietspaden worden aangelegd.
Kan d’n Helmondeer op zunne fiets naar de stad zodat ie zonder enige zorg een lekker bierke kan vatte; ook goed voor de horeca.
Voor de ouderen onder ons die wat slechter ter been zijn / in bejaardentehuizen wonen zorgen we voor gratis/gesubsidieerd vervoer naar het centrum v.v.
De voormalige communisten van Groen Links proberen de deugversie in hun propaganda verhalen aan ons op te hangen.
Om nu meteen de autobezitter te beschuldigen dat er te weinig huizen gebouwd kunnen worden is natuurlijk een fabeltje van politieke speeltje in Den Haag en Brussel.
Terwijl de GL ons de Vega-burgers in onze strot proberen te duwen die in grote fabrieken van de Unilevers geproduceerd worden zitten deze “Groen Linkers” 🙂 zelf hun propaganda te versturen op hun IPhone die draaien op datacentrums die gestookt worden door biomassa met een totale ontbossing tot gevolg.
Maar goed het gaat dus ook over parkeren in het centrum. Ik kom al jaren niet meer in het centrum voor een boodschap. En als ik dan toch eens door de week in het centrum kom zie ik de leegte in de centrumstraten. 2.20 euro euro is dan ook een hoofdprijs voor parkeren in een centrum dat halfleeg staat. Ik rijd dan liever naar bijv. Gemert. Met een blauwe zone is het een genot om daar een boodschap te doen.
Het verwondert me nog steeds dat er nog wel vrij parkeren is in de Heistraat. Maar goed dat is een kwestie van niet durven van onze lokale overheid. Toch?
Wat betreft het aantal parkeerplaatsen per woning in de binnen stad werkt het ook niet hoe op de politieke tekentafel ligt. De meeste zijn de lui om door de poort te rijden en parkeren dan maar op de losse plaatsen. Ook worden veel woningen verhuurd aan arbeidsmigranten die dan meestal tig collega’s permanent op bezoek hebben en zo een aantal parkeerplaatsen in gebruik nemen.
Dus wethouder Maas, bedankt voor uw tijd, het ga u goed en geniet van het wachtgeld.
Het nieuwe parkeerbeleid juich ik zeker toe, maar vanuit Dierdonk moet ik toch regelmatig de auto gebruiken omdat er geen stadsdienst met bussen in Helmond bestaat. Een half uurdienst door alle wijken daar zou ik zeker veel gebruik van willen maken. In dit opzicht vind ik dat Helmond met 90.000 inwoners wel achter loopt.
Hoe zit het eigenlijk met het verkleinen van het centrum? Wordt het betaald parkeergebied ook aangepast? Hoor de Helmondse politiek (VVD/Helder Helmond?) nooit over.
Kan me voorstellen dat oa de omgeving huis van de Stad en het vrijwel leegstaande Q-park bij het station Helmond gratis parkeren wordt.
https://www.q-park.nl/nl-nl/parkeren/helmond/p-r-smalstraat/
https://www.ed.nl/helmond/kleiner-centrum-levert-in-helmond-prettige-bijvangst-op-maar-ook-weerstand~aee5954c/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
@Hans op donderdag 17 juni 2021 om 22:11:
Dierdonk heeft al een van de weinige wijken met Lijn 23 wel een bus.
@Jan op donderdag 17 juni 2021 om 11:10:
Zo dacht ik er dus ook over, een compacter centrum zorgt toch ook voor minder autos & parkeerdruk?
@Hanneke Hegeman op woensdag 16 juni 2021 om 19:07:
Eindhoven plant voor nieuwbouwprojecten rondom het station 50% minder parkeerplaatsen en bij een bushalte 25% ten opzichte van een project zonder deze voorzieningen. (bijv. district E 500? plekken voor 1000 woningen & kantoren)
Waarschijnlijk zal zoiets ook in Helmond gaan gebeuren, minder parkeerplaatsen is een trend in gemeenteland, zeker met een Groenlinks college, terwijl dit niet echt aansluit bij de realiteit, ook in de toekomst blijven we autorijden
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ministerie-iw-auto-ook-in-de-toekomst-dominant/
Deze erg ON TOPIC lezersbrief stond gisteren (18 – 6 – 2021) in het Eindhovens Dagblad. Ik nodig iedereen – inclusief de verantwoordelijke wethouder, het hele college en de hele gemeenteraad – uit de overeenkomsten tussen “grote broer/zus” Eindhoven en “nakomertje” Helmond te zoeken.
—————————————————————————–
Mensen willen geen deelauto’s en huurscooters
De gemeente Eindhoven wil in het centrum, een gebied van circa 1000 bij 1000 meter, een bruisend uitgaansleven, een groot beursgebouw en een regionaal winkelcentrum. Verder een station met extra sporen richting Duitsland, naast een spoor waarover al de nodige treinen met gevaarlijke stoffen rijden, veel extra groen, een betere luchtkwaliteit en woningen voor ongeveer 14.000 personen. In dit gebied zijn al zo’n 4.600 plaatsen in commerciële parkeergarages, 20.000 personen die dagelijks in het centrum werken, huisvesting voor honderden ambtenaren, een muziekgebouw, een popcentrum, de langste horecastraat van Nederland en nog de nodige evenementen.
Dit alles veroorzaakt een enorme stroom verplaatsingen van mensen en goederen. Dat, terwijl men al volop doende is de wegen in het centrum te versmallen en busbanen aan te leggen. Een onkundige wethouder en dito stadsarchitect/toezichthouder plempen de binnenstad vol torens, met aannames dat ‘men’ zich straks gaat verplaatsen met deelauto’s, openbaar vervoer en huurscooters. Die aannames zijn op niets gestoeld. Alsof de nieuwe bewoners van het centrum, die de enorme huur- en koopprijzen kunnen betalen, tevreden zullen zijn met een hokje op de 28 ste etage en géén auto.
Alles moet wijken voor het prestige van een aantal mensen dat de dienst uitmaakt in Eindhoven, in de hoop dat de wereld onze stad gaat vergelijken met New York. Hoe naïef kan je zijn als college! Waarschijnlijker wordt het centrum van Eindhoven een onleefbare steenhoop, met valwinden, hittestress en schaduw, waar winkelen geen pretje meer is (de winkelleegstand is inmiddels al 6%), waar files het straatbeeld gaan bepalen, voor zover dat al niet een feit is en waar de menselijke maat volkomen zoek is.
Mick van Son, Eindhoven
Een (deels) autovrij centrum van steden is prima; zorg dan voor afdoende parkeerruimte rondom en goede OV. liefst gratis.
Maar het is niet zo eenvoudig als domme mensne voorstellen, zoals Sander Lam die vind dat als mensen hun dure auto kunnen betalen dat ze dan ook duur OV moeten willen.
Maar het gaa tal mis met de gedachte dat OV en AUTO elkaars alternatief zijn; dat is totaal niet zo. De auto betekent vrijheid in tijd en plaats en met wie en waarom. OV is dat allemaal niet.
Los daarvan; OV is nu al duurder dan de auto. Ondanks dat autorijden met 7 miljard euro belast wordt en OV met 7 miljard gesponsord wordt.
Het is als met mondkapjes of coronamaatregelen; ineffectief beleid wordt toch gedaan omdat een andere agenda er baat bij heeft.
De benzine is hier kankerduur; dan gaan links emensne als Sander of Job, denken dat olie heel duur is,en dat windmolentjes echt een alternatief zijn.
Echter kost energie van olie of gas ongeveer tienmaal minder dan dat wij nederlandse burgers mogen aftikken door accijns en heffing en belastingen.
En die miljarden verspilt het kabinet dan weer in linkse hobbies als biomassa en windmolenparken. Die dan ,net als het OV, nog altijd DUURDER zijn dan olie/gas.
Ik zeg niet dat we niet van olie of gas af moeten ooit, ik zeg niet dat ik een autovrije stad niet aantrekkelijk kan vinden ;
Maar leer nou eens nadenken,zonder klakkeloos propaganda na te wauwelen.
Ook wanneer OP1 of NOS jeugdjournaal zegt ” 97% van de wetenschap is het er mee eens dat…”
Dan moet je scherp blijven!
Helmond is geen Den Haag of Amsterdam waar bewoners niet de stad uit hoeven voor werk, winkels of plezier. Het openbaar vervoer is ook totaal onvergelijkbaar.
Het argument dat auto’s vervuilend zijn is achterhaald over 10 tot 15 jaar. Dus voor de lange termijn beslissingen die het bestuur nu moet nemen is dat een non-argument.
Helmond heeft aangetoond in nieuwbouwwijken met goede parkeeroplossing te komen (met uitzondering van de groene loper). Daar kunnen veel gemeenten een voorbeeld aannemen. Dat moet toch ook lukken voor het centrum.
@Andre op zaterdag 19 juni 2021 om 09:44:
Vreemd dat je in mijn reactie leest “dat als mensen hun dure auto kunnen betalen dat ze dan ook duur OV moeten willen”. Ik lees zelf dat als mensen hun dure auto kunnen betalen, ze ook, in plaats daarvan, het minder dure ov kunnen betalen.
Of het prijsverschil nu komt door belastingen en subsidies of doordat de reizigers de kosten met elkaar delen, iedereen heeft de mogelijkheid om met dat prijsverschil zijn of haar voordeel te doen.
Als reden om voor de duurste optie te kiezen wordt inderdaad vaak de vrijheid in tijd en plaats genoemd. Maar hoe meer mensen voor het ov kiezen in plaats van voor de auto, hoe fijnmaziger het ov-netwerk zal worden. Behalve in Helmond dan, waar zelfs het ziekenhuis het zonder bushalte moet doen. Maar dat is een keuze, geen overmacht.
Sander, ik snap niet dat je een auto duurder kunt noemen als het OV, het “een dure auto” noemen is niet direct overtuigend. Van alle voorbeelden vervalt al direct het voordeel van openbaar vervoer als je met meer man in een auto stapt.
Laten we eens een voorbeeld nemen om te kijken wat je het beste kunt kiezen.
Je wilt met drie man naar de efteling, ov 28,60 per persoon, dus 85,80.
160km retour met de auto, laten we een dure nemen die 1 op tien rijd, 16 liter x 1,75 is 28 euro, hou je 56 euro over voor verzekering en afschrijving en wat je verder aan kosten wilt verzinnen.
Dan staat die auto klaar aan de deur en vertrekt wanneer het jou uitkomt, je hoeft dus niet eerst 20 minuten te lopen en dan wachten tot de trein eens komt.
En dan maar hopen dat er niemand op het hout onder te trein fietst.
@Guus op zaterdag 19 juni 2021 om 19:53:
Als je dagelijks met drie personen naar de Efteling rijdt, heb je wel een punt ja, maar bij gemiddeld gebruik is het openbaar-vervoernetwerk efficiënter dan het privéwagenpark.
In de meeste auto’s zit maar één persoon, als de auto al rijdt en niet doelloos parkeerruimte staat in te nemen. In de meeste bussen naar de Efteling zitten meer dan drie personen, en de bus maakt ook meer ritten per dag.
Privévervoer is maatwerk, en voor maatwerk betaal je extra. Dat maatwerk bepaalde voordelen heeft, ben ik met je eens. Ik bestrijd alleen de stelling dat iedereen gedwongen is tot maatwerk doordat het alternatief onbetaalbaar zou zijn.
Sander, niemand wordt gedwongen tot maatwerk, maar de groenlinks wens is juist het dwingen tot het alternatief door het autogebruik onmogelijk te willen maken. Ik ging er al een beetje van uit dat je met het “Ja met drie man” argument zou komen, in de praktijk is het echt zo dat je met 1 man in een zuinige auto zeker al goedkoper uit bent als met openbaar vervoer. En als je de tijdswinst mee zou nemen in kosten kom je nog veel gunstiger uit. En dan vergeten we nog maar het feit dat bij de minste storing of spoorspringer je een al gauw een halve dag extra kwijt bent.
@Guus op zondag 20 juni 2021 om 10:13:
Als je er al een beetje van uitging dat ik op jouw niet-representatieve voorbeeld in zou gaan, waarom kwam je dan niet met een beter voorbeeld?
Ik zie niet hoe een privéwagenpark efficiënter zou kunnen zijn dan een openbaar-vervoernetwerk. Misschien zijn de nieuwste auto’s inderdaad een stuk zuiniger, zoals jij stelt, maar dan is het een kwestie van tijd voordat die verbeterde technieken ook in bussen worden toegepast.
Zeker komen er in het openbaar vervoer vertragingen voor (zoals ook privéauto’s weleens in een file belanden), maar dat is een ander onderwerp. Ik reageerde op donderdag 17 juni 2021 om 10:14 alleen maar op Andre’s stelling “OV is absurd duur in ons land, niemand kan dat betalen”.
heel simpel het ov moet weer een staatsbedrijf worden zie belgien daar is het 10 keer goedkoper als hier
Klopt Jan, al die privatisering van bedrijven heeft de burger niets maar dan ook helemaal niets gebracht behalve dan heel veel ellende, enorme prijsstijging en zakkenvullerij door de bestuurders, managers en aandeelhouders.
Sander, heel simpel, elk voorbeeld is wel op één of andere manier zo te buigen dat je ongelijk hebt. Zo moet iedereen dus al met het openbaar vervoer en dan zal dat in de toekomst vast verbetert worden begrijp ik. Je zou bijvoorbeeld waterstofbussen kunnen nemen zoals in Groningen. Ze kunnen eindelijk daar tanken. Overigens is het project zo duur dat ze de bedragen niet eens durven noemen, dus goedkoper zal het voorlopig niet worden gok ik.
Verder heeft Andre dus gewoon gelijk, als je alleen al aan vervoer 128 euro kunt aftikken om met een gezin van 4 naar de Efteling te gaan, mag je stellen dat dit niet voor iedereen is weggelegd.
Verder is er blijkbaar niemand die zich afvraagt waarom eerst de parkeergelegenheid in het centrum wordt afgebouwd, en daarna wel wordt gekeken met welk vervoer men dan in de stad kan komen. Bijvoorbeeld met deelauto’s? kunnen die dan wel parkeren als er geen plek is??
En als dan alles is geregeld komt men er achter dat de gehandicapten die we toch niet buiten willen sluiten ineens geen mogelijkheid meer hebben om in het centrum te komen, die passen namelijk niet in de niet aangepaste deelauto’s, laat staan op scooters of deelfietsen.
@Twanneman op zondag 20 juni 2021 om 12:06:
Helemaal mee eens.
@Guus op zondag 20 juni 2021 om 12:47:
Tip voor een voorbeeld dat geen mens om kan buigen: doe de berekening eens voor jouw eigen situatie. Hoeveel geef jij met jouw gezin in de praktijk per (niet-corona)jaar uit aan autoreiskosten, en hoeveel zou dat zijn als je in plaats daarvan met het ov zou reizen?
Net als jij vraag ik mij wel af hoe de gemeente het allemaal in detail voor zich ziet, maar dat vind ik nog geen reden om op voorhand aan te nemen dat er wel van alles mis zal gaan.
Misschien worden de deelauto’s, -fietsen en -scooters zo’n succes dat de gemeente werk gaat maken van nog verder gaande vormen van deelvervoer, zoals buslijnen.
Of misschien brengen de deelauto’s, -fietsen en -scooters toch niet helemaal wat ervan wordt verwacht en gaat de gemeente uiteindelijk op zoek naar iets beters, zoals buslijnen.
Zolang de veranderingen maar geleidelijk gaan, zodat er voldoende gelegenheid is om de plannen waar nodig bij te stellen, heb ik er wel vertrouwen in dat het per saldo de goede kant op zal gaan.
@Sander; Twee auto’s totaal 10.000 euro. Met openbaar vervoer zoudne we abonnement moeten nemen om de kosten omlaag te brengen; denk da tje dan op 20.000 uitkomt.
Maar blijft over dat we dan heel veel tijd kwijt zijn, EN dat we dan regelmatig plompverloren ergens staan waar je niet wilt staan.
Vakantie kan je vergeten, of vliegt heel groenlinks lekker met OV ?
Prima dat e rmensne zijn die een auto niet nodig hebben of zelfs niet wensen.
Maar daarna gaat jou verhaal helemaal mank voor alle andere mensen.
“Wij”, vervelende extreem rechtse mensen, willen helemaal niet dat jullie ook auto gaan rijden, en we vragen ook helemaal geen bijdrage,zoals wij dit wel verplicht (waar kennen we verplicht ook al weer van ?) via accijnzen en subsidies bijdragen aan “jullie” OV
Dat is een evident verschil tussen “links”of “rechts”
@Erwin op vrijdag 18 juni 2021 om 16:28:
Ik ben ook benieuwd wat Helder Helmond vindt van “kleiner-parkeergebied-want-kleiner-centrum”? Die reageren bijna altijd en dat vind ik interessant, dus dat komt hopelijk nog. Sowieso leuk als andere politici dat ook eens wat meer zouden doen, dan weet je waarop je kunt stemmen volgend jaar.
@Andre op maandag 21 juni 2021 om 09:10:
Ik zie niet wat je beschouwing over “links” en “rechts” met het onderwerp te maken heeft. De prijzen van privé- en openbaar vervoer hangen niet af van je politieke kleur.
Ik ben het wel met je eens dat iedereen zijn of haar eigen keuze moet kunnen maken, en ook dat naast de kosten nog andere factoren meewegen, maar daar gaat het mij niet om. Ik reageerde alleen maar op jouw eerdere stelling “OV is absurd duur in ons land, niemand kan dat betalen”.
In mijn eigen ervaring kost het ov zo’n 10 tot 30 cent per persoon per kilometer, en op het internet kom ik bedragen van 30 tot 50 cent per kilometer tegen voor de auto. Aangezien ik in de meeste auto’s maar 1 persoon zie rijden, leid ik daaruit af dat in de meeste gevallen autorijden duurder is. En dat lijkt mij ook logisch. Ik zie althans niet voor me hoe je als collectief geld kunt besparen door elk apart in plaats van gezamenlijk vervoersmiddelen te kopen en te gebruiken.
Maar als je serieus gezocht hebt naar de voor jouw gezin minst dure mogelijkheid en uitkomt op 20.000 euro per jaar, verandert dat de zaak. Dat is inderdaad absurd duur. Zelf zit ik onder de 1.000 per jaar. Misschien hebben we allebei, elk op basis van de eigen ervaringen, een vertekend beeld en ligt de waarheid zoals wel vaker ergens in het midden.