8reacties

De gevolgen van de Ruit voor Helmond

Ruud van Heugten is oud (CDA) wethouder van Helmond en nog steeds woonachtig in onze mooie stad. Momenteel is hij als gedeputeerde van mobiliteit en financiën verantwoordelijk voor de aanleg en het beheer van de provinciale wegen. Aangezien ik namens de PvdA in Provinciale Staten woordvoerder ben over wegen en het openbaar vervoer hebben we veel met elkaar van doen. Helmonders onder elkaar dus. Dit betekent echter niet dat we het altijd met elkaar eens zijn. Als het gaat om het busvervoer en het spoor hebben we vaak dezelfde mening, maar op het gebied van wegen lijkt het wel dat we het vaker niet eens zijn dan dat we het wel eens zijn.

Het grootste wegenproject waar de provincie momenteel mee bezig is, is de Ruit om Eindhoven. De Ruit bestaat uit twee componenten, de verbreding van de N279 tussen Veghel en de A67 bij Asten en de aanleg van een nieuwe weg langs het Wilhelminakanaal tussen knooppunt Ekkersrijt en de N279 bij Aarle-Rixtel. Voor Helmond heeft de Ruit verregaande consequenties. De wijken Dierdonk, Brouwhuis en Rijpelberg zijn direct langs de weg gelegen, waardoor kan worden gesteld dat de Ruit voor 1/3 van de Helmonders grote invloed op hun leefomgeving zal hebben. Door de verbreding van de weg zullen er bijna 4x zoveel voertuigen gebruik gaan maken van de weg als nu het geval is, met als gevolg dat de luchtkwaliteit vermindert en de geluidsoverlast toeneemt. De N279 zal namelijk een alternatief gaan vormen voor de A2 & A67 en de kortste en snelste route naar Venlo en Duitsland worden. De gemeente Helmond (coalitie van VVD, CDA, SDOH/D66, HB) staat tot op heden achter de Ruit met als argument dat de bereikbaarheid van Helmond wordt verbeterd. De vraag is of de verkeersproblemen niet anders kunnen worden opgelost en de enorme leefbaarheidsproblemen de gekozen oplossing rechtvaardigen.

Gisteren werd het voorlopige voorkeursalternatief voor de Ruit bekend gemaakt. Het is goed dat er in plaats van een maximumsnelheid van 100 km wordt gekozen voor 80 km per uur. Dit scheelt in Helmond de nodige geluidsoverlast en vervuilt de lucht minder. Bovendien had een weg met een hogere maximumsnelheid nog meer verkeer van de A2 en A67 aangetrokken, met alle gevolgen van dien. Er is echter nog geen definitieve keuze gemaakt voor het tracé bij Dierdonk. In principe is er gekozen voor het gebruik van het huidige tracé van de Wolfsputterbaan, maar een ruimte omleiding (door de Bakelse Beemden) wordt nog onderzocht. Het is te hopen dat gedeputeerde van Heugten op een zonnige zomeravond zijn fiets eens zal pakken en eens ter plekke in Dierdonk, Brouwhuis en Rijpelberg gaat kijken wat een toename van het verkeer voor gevolgen heeft voor deze wijken.

De Statenfractie van de PvdA ziet al enkele jaren weinig in de Ruit. Daar hebben we meerdere argumenten voor. De oplossende werking van het project is te beperkt om de hoge kosten en grote natuurschade te rechtvaardigen. De A270 (Helmondweg) wordt door de aanleg van het nieuwe Wilhelminatracé niet minder druk dan nu, alleen de toekomstige groei van het verkeer wordt opgevangen door het Wilhelminatracé. Deze voorspelde groei van het verkeer wordt door de provincie echter veel te hoog ingeschat. De noodzakelijkheid van deze nieuwe weg is daarom op dit moment niet aanwezig, terwijl de huidige verkeersproblemen op de A270 en de invalswegen in Eindhoven niet worden opgelost. Dit terwijl de nieuwe weg op een kilometers lang viaduct dwars door het prachtige Dommeldal zal lopen. Tenslotte heeft het Rijk berekend dat het project niet rendabel is, dat geeft te denken!

Dat alles kost de gemeente Helmond minimaal 6,7 mln euro. Niet weinig, in tijden dat elke euro op het gemeentehuis omgedraaid dient te worden. Toch is die bijdrage van 6,7 mln euro maar een schijntje in vergelijking met de bijdragen van de provincie (450 mln euro) en het Rijk (259 mln euro). Met bijdragen van het waterschap en het SRE gaat het project minimaal 800 mln euro kosten. Met de bijna gebruikelijke kostenoverschrijding zou de Ruit in totaal wel eens een miljard euro kunnen gaan kosten. Toch veel geld voor een weg die nauwelijks problemen oplost. Dat geld kan veel effectiever worden besteed aan maatregelen op de gemeentelijke wegen die de doorstroming verbeteren. En dan houden we ook nog geld over voor nuttige dingen!

Stijn Smeulders
Lid van Provinciale Staten namens de PvdA