Smeulders: Helmond fietsstad van Nederland
Naast het busvervoer en de provinciale wegen houdt de provincie zich ook bezig met het stimuleren van het fietsen in Brabant. De provincie heeft tot doel om Brabant in 2020 dé fietsprovincie van Nederland te maken. Dit doen we door het Brabantse fietspadennetwerk te verbeteren en kennis te ontwikkelen en te delen met gemeenten. Hiervoor is de komende jaren veel geld beschikbaar. Daarnaast onderhoudt de provincie natuurlijk de fietspaden die langs de provinciale wegen liggen. De kwaliteit van de Brabantse fietspaden is helaas niet zo goed, maar gelukkig is na mijn aandringen in 2014 wel 1 mln euro extra beschikbaar voor het onderhoud van de provinciale fietspaden.
Dat Brabant al een echte fietsprovincie is, blijkt uit het feit dat Den Bosch momenteel ‘Fietsstad van Nederland’ is. Een mooie eretitel, die bewijst dat een stad goede fietsvoorzieningen heeft en de inwoners er veel gebruikmaken van de fiets. Als Statenlid fiets ik geregeld door Den Bosch en dan ben ik onder de indruk van de fietspaden, die onder regie van een GroenLinks-wethouder (ere wie ere toekomt) zijn aangelegd.
Helmond is ook een echte fietsstad. De in het weekend overvolle fietsenstallingen in het centrum zijn daar het levende bewijs van. Enkele jaren geleden is in de 5 grote Brabantse steden gemeten hoeveel treinreizigers op de fiets naar het station gaan. Helmond stond hierbij ruim bovenaan. De reden dat er in Helmond zoveel gefietst wordt laat zich overigens makkelijk raden. Helmond is een relatief compacte stad met kleine afstanden tussen het centrum en de wijken. Ga maar na, vanaf bijna elke uithoek in Helmond is het mogelijk om in 15 minuten naar het centrum te fietsen. Ik hoor in de stad wel eens geklaag over het beperkte busnetwerk dat Helmond heeft. Dat klopt ook wel in vergelijking met grotere steden als Eindhoven, maar de oorzaak hiervan is dus vooral dat de Helmonders zoveel fietsen! Gelukkig is het beperkte busnetwerk geen probleem, we hebben met de taxbus namelijk maatwerk openbaar vervoer voor mensen die niet kunnen fietsen. We kunnen als gemeente heel blij zijn dat de Helmonders zoveel fietsen, want fietsen is gezond, schoon en duurzaam. Bovendien is fietsen ook veel goedkoper dan de auto en houden de Helmonders zo meer geld over voor andere dingen.
Helmond heeft de fietser ook veel te bieden. Er is met de comfortabele en veilige losliggende rode fietspaden – waarmee oud-PvdA-wethouder Jan van der Zanden in de jaren ’90 is begonnen – een goede basisinfrastructuur. Ook zijn de gratis bewaakte fietsenstallingen in het centrum en straks ook bij het nieuwe station belangrijk in het streven meer Helmonders te laten fietsen. Als het aan de Helmondse PvdA ligt blijven deze fietsenstallingen in de toekomst ook gratis. Tenslotte is er een actieve Fietsersbond in Helmond die zich inzet voor de belangen van de fietser en de gemeente geregeld wijst op gevaarlijke plekken voor fietsers. Die zijn er namelijk nog wel degelijk en dat vraagt de komende jaren aandacht van de gemeente. Als je het mij vraagt moet Helmond er voor gaan om de titel van fietsstad van Nederland in de wacht te slepen. Zowel de VVD, SP, GroenLinks en mijn eigen partij hebben in hun verkiezingsprogramma’s opgenomen in fietsbeleid te willen investeren. Helmond in 2020 fietsstad van Nederland, het kan!
Stijn Smeulders, lid van Provinciale Staten
Woordvoerder wegen, OV & financiën en vicefractievoorzitter van de PvdA-fractie.
13 reacties:
Nu nog de stoplichten aanpassen waar ik pas over geklaagd heb bij de gemeente Helmond.
Groot verbeter punt: de kruising bij de Straakvense Bosdijk. Komend vanuit de sjef de kimpenpad naar de fietsbrug richting de rijpel of anders om hebben fietsers voorrang. Voor automobilisten is dit niet altijd duidelijk of onoverzichtelijk hierdoor gebeuren hier regelmatig ongelukken.
@Mark op maandag 3 februari 2014 om 18:35:
En waar ging de klacht dan over?
@Marieke op maandag 3 februari 2014 om 22:00:
Hoe denk je dat dit beter kan?
De klacht ging over een paar stoplichten waar je voor je overgestoken bent alweer rood hebt en de auto’s groen, bij de Henri Dunant onder andere.
Persoonlijk vind ik de wachttijdindicators maar een wassen neus. Ze blijven stil staan, springen in een keer weg of het hele gebeuren start gewoon opnieuw.
Ik had liever gezien dat als je op het knopje drukt de lampjes beginnen te lopen (en niet blijven hangen/sneller of langzamer gaan lopen) en aan het eind het licht op groen springt. Hoe simpel kan het zijn.
Ga regelmatig met het gezinnetje een eindje fietsen, dan pas bessefje hoe mooi de buitenstreken zijn rondom helmond en hoe toegankelijk en fietsvriendelijk deze zijn!
Stoplichten plaatsen of de auto’s voorrang geven
@Marieke
Door op dit punt auto’s voorrang te geven wordt het niet veiliger. Ze zullen eerder nog harder gaan rijden. En stoplichten voor alleen een fietsoversteek is wel iets te veel van het goede. Niemand zou er bij wachten.
Misschien is een simpel STOPbord wel het beste. Je moet dan immers echt stil staan als wagen. Of dat dan in de praktijk ook gaat gebeuren blijft de vraag. In mijn ogen wel de meest praktische methode om het daar aan te passen.
Ja dat zou ook kunnen.
@Ad op woensdag 5 februari 2014 om 02:09:
Soms springen die wachttijdindicatoren opeens aan als je aan komt fietsen. Bij wat donkerder weer lijkt het dan alsof je groen licht krijgt om door te fietsen.
Het maakt het er dus allemaal niet veiliger op.
en probeer eens ergens bij de oversteek van de weg van elkerliek en steenweg eens stoplichten ook neer te pleuren want daar blijven nog altijd ongelukken! je blijft geen auto’s zien aakomen
en ook mischien bij de piet van bokhovenpad naar de oversteek van brouwhuis voor de auto’s zodat ook echt de fietsers veilig kunnen oversteken over de brug