6reacties

Smeulders: Voorlopig geen nachtbus

Afgelopen dinsdag besloot het College van Gedeputeerde Staten van de provincie dat het niet zal bijdragen aan een nachtnetverbinding tussen Helmond en Eindhoven. Ik vind het heel jammer dat Helmond niet wordt aangesloten op het Brabantse nachtnet. Dit is een gemiste kans voor de Helmonders die graag in andere Brabantse steden komen en het prettig vinden om in het weekend ook later op de avond nog met het OV naar huis te reizen. De laatste trein van Eindhoven naar Helmond vertrekt nu om half een en de laatste trein naar Eindhoven zelfs al om een minuut voor twaalf. Dit zijn geen tijden om het OV stil te zetten tussen de twee grote steden in de Brainportregio. Ook past de vroege sluitingstijd van het OV in mijn ogen niet in de ambitie om een Metropoolregio te zijn. Tenslotte is het ook vreemd dat de andere Brabantse grote steden (Eindhoven, Tilburg, Breda, Den Bosch) wel een nachtnet hebben tussen de Brabantse steden onderling en de Randstad.

De PvdA-fractie is in Provinciale Staten de initiatiefnemer van het Brabantse nachtnet en pleit ik ook al jaren voor het aansluiten van Helmond op het provinciale nachtnet. Eerst per trein en later met de bus. Het was ook op mijn verzoek (vraag in het vragenuurtje van Provinciale Staten) dat gedeputeerde Van der Maat (VVD) de toezegging deed om te verkennen of Helmond kon worden aangesloten op het nachtnet. Op verzoek van de gemeenten Eindhoven, Helmond en van Provinciale Staten heeft het provinciebestuur daarom de laatste maanden onderzocht of Hermes (vervoerder in Zuidoost Brabant) en Arriva (vervoerder in de rest van Brabant) een nachtnetverbinding per bus tussen Helmond en Eindhoven willen verzorgen. Sinds vorig jaar rijden er namelijk geen nachttreinen meer in Brabant, maar is overgeschakeld op busverbindingen die door Arriva worden verzorgd.

Helaas heeft enkel Hermes interesse getoond om het nachtnet tussen Helmond en Eindhoven te verzorgen, Arriva heeft geen aanbieding gedaan. En dat is jammer, want als enige aanbieder kan Hermes vragen wat het wil. Het bod van Hermes was als volgt:

  • Variant A: twee ritten (via Geldrop en Mierlo) per richting tot ca. 2.00 uur á € 42.700 per jaar (incl. marketingkosten).
  • Variant B: vier ritten (via Geldrop en Mierlo) per richting tot ca. 4.00 uur á € 70.650 per jaar (incl. marketingkosten)

De bovengenoemde bedragen diende door de provincie en gemeenten bij te worden betaald om het nachtnet mogelijk te maken. Dit bovenop de inkomsten uit de kaartverkoop die naar de vervoerder gaan. De maatschappelijke kosten per reiziger bedragen hierbij circa € 30 per (voorspelde) reiziger per rit. Hermes vraagt dus zo’n hoge prijs voor het nachtnet, dat het wel eens goedkoper zou kunnen zijn om taxi’s in te zetten i.p.v. bussen. Dat kan niet de bedoeling zijn en daarom steun ik het besluit van het College van Gedeputeerde Staten om niet in te gaan op dit aanbod van Hermes. Het is geen probleem dat de provincie en gemeente enkele jaren bij moeten betalen aan het nachtnet. Een nieuwe ov-verbinding heeft namelijk opstarttijd nodig. Daarnaast is bijna geen enkele buslijn in Brabant, ook niet overdag, kostendekkend en moet er dus bijna altijd subsidie van de provincie bij. De kosten voor de overheid moeten echter wel reëel zijn en dat is in dit geval moeilijk te verdedigen.

Er is met betrekking tot de nachtbus tussen Eindhoven en Helmond sprake van dezelfde situatie als met de nachttrein. Er rijdt momenteel een nachtbus in Brabant in plaats van de oude vertrouwde nachttrein, omdat de NS geen zin meer had in de exploitatie van de nachttrein (lastig in logistiek, vervelend i.r.t. nachtelijk onderhoud aan spoor, laag rendement, oncomfortabel voor personeel). De NS deed daarom zo’n absurd hoog aanbod aan de provincie dat het zelfs voor partijen die groot voorstander van het nachtnet waren (in de provincie VVD, PvdA, D66, GroenLinks) niet meer uit te leggen was. De onredelijke aanbieding van de NS was de reden om het nachtnet per busvervoer te organiseren. En nu is er dus hetzelfde probleem met het busvervoer v.w.b. de lijn Eindhoven – Helmond.

In het Eindhovens Dagblad was afgelopen vrijdag te lezen dat wethouder Erik de Vries nog niet wil reageren, omdat het Helmondse college vandaag over het nachtnet spreekt. Mijn advies aan het College van B&W van Helmond is om te bekijken of het geen creatieve oplossing kan bedenken. Ik kan me namelijk best voorstellen dat er commerciële partijen, zoals touringcarbedrijven, zijn die op vrijdag en zaterdagnacht tegen een redelijke vergoeding een paar bussen tussen Helmond en Eindhoven willen laten rijden. Het zou zomaar kunnen dat een nachtnet dan alsnog mogelijk is. De gemeente Eindhoven zit er positief in en wil bijdragen en de provincie ook, maar niet tegen de prijs die Hermes vraagt.

Stijn Smeulders
Fractievoorzitter Statenfractie PvdA Brabant