6reacties

Smeulders: Helmond kiest voor omleiding

Donderdag 20 april heeft de stuurgroep N279 een keuze (pdf) gemaakt voor de aanpak van de N279 tussen Veghel en Asten (A67). Omdat de N279 de belangrijkste doorgaande verkeersroute aan de oostzijde van de stad is, heeft Helmond belang bij een goede doorstroming van het verkeer op de N279. De N279 heeft echter ook een groot nadeel, de ligging is verre van ideaal. De weg loopt nu tussen Dierdonk en de rest van de stad door en veroorzaakt ook overlast voor omwonenden in Rijpelberg en Brouwhuis, waar de weg direct tegenaan ligt. Omdat de doorstroming op de N279 slechter wordt en er door toename van het verkeer steeds meer overlast is ontstaan voor omwonenden, bestaat de noodzaak om de weg aan te passen.

Er wordt al ruimschoots een jaar gewerkt aan een nieuw plan voor de N279. De stuurgroep, met daarin namens Helmond wethouder Erik de Vries, begeleidt het proces om te komen tot een aanpak voor de N279. In de stuurgroep zijn de betrokken gemeenten (Helmond, Laarbeek, Gemert-Bakel, Boekel en Veghel), het Waterschap en de provincie vertegenwoordigd. Dit laatste is belangrijk; de N279 is namelijk een provinciale weg en de provincie besluit daarom uiteindelijk over de plannen en bekostigt die ook. Het afgelopen jaar is er hard gewerkt en zijn er veel onderzoeken naar de verkeerssituatie (ook die van de toekomst) en milieueffecten uitgevoerd, waarop de stuurgroep het besluit over het voorkeursalternatief van donderdag heeft gebaseerd.

Uitgangspunt bij de onderzoeken was het provinciale bestuursakkoord. VVD, SP, D66 en PvdA spraken in het voorjaar van 2015 af dat de veelbesproken Ruit om Eindhoven er niet zou komen. De Ruit zou namelijk peperduur worden (+/- 1 miljard euro), loste verkeerskundig weinig problemen op, zou ten kosten gaan van veel natuur en bovendien zijn er andere oplossingen om de bereikbaarheid van de regio te verbeteren. De Oost-Westverbinding (tussen Ekkersrijt en Aarle-Rixtel) is daarom inmiddels geschrapt en de N279 zou in tegenstelling tot in de Ruitplannen niet worden verdubbeld. Wel werd afgesproken dat om de doorstroming van het verkeer op de N279 te verbeteren de bestaande stoplichten (gelijkvloerse kruisingen, in beleidstaal) zoveel als nodig zouden worden vervangen door viaducten (ongelijkvloerse kruisingen). Ook was de afspraak dat er een omleiding om Dierdonk zou worden aangelegd. Het provinciebestuur heeft vorig jaar echter uitgesproken de gemeente Helmond een zware stem zou krijgen bij de keuze of de omleiding er zou komen.

De stuurgroep heeft vorige week allereerst bevestigd dat er geen verkeerskundige noodzaak is om de N279 te verdubbelen. Uit onderzoek blijkt dat er daarvoor ook in de toekomst simpelweg te weinig auto’s op de N279 rijden, waardoor het onzin is om veel belastinggeld (zou zomaar eens 100 miljoen extra kunnen zijn) in extra rijstroken te stoppen. Wel is uitgesproken dat de stoplichten op de N279 worden vervangen door ongelijkvloerse aansluitingen, zodatautomobilisten zonder stil te staan kunnen doorrijden. Ideaal! Bij Helmond worden er ook drie extra (naast de bestaande aansluiting op de N270/Deurneseweg) ongelijkvloerse aansluitingen gerealiseerd. Ten noorden van Dierdonk bij de aansluiting van de omleiding op de huidige weg (Wolfsputtersbaan), bij de aansluiting van de omleiding op de N607 naar Bakel en bij de aansluiting op de Rochadeweg, bij BZOB. Dit ziet er goed uit; de bereikbaarheid van Helmond gaat verbeteren als de stoplichten weg zijn.

Ook heeft de stuurgroep gekozen voor een omleiding om Dierdonk. Dit zal zorgen voor minder auto’s op de N279 bij Dierdonk (Wolfsputterbaan). De omleiding om Dierdonk zal ver genoeg van Dierdonk worden geplaatst, zodat de nieuwe weg geen overlast veroorzaakt aan de noordwestzijde van de wijk. Ook is in het besluit van de stuurgroep opgenomen dat de natuur die zal verdwijnen door de omleiding optimaal dient te worden gecompenseerd. Als PvdA-Statenfractie vinden we het belangrijk dat de natuurcompensatie ook in de buurt van de weg komt, omdat de omwonenden van de N279 er dan ook wat aan hebben. Het provinciale beleid is normaal gesproken dat dit ook ergens anders in de gemeente kan gebeuren. Dit lijkt ons nu niet het juiste uitgangspunt. Daarom is het goed om te zien dat de stuurgroep in het voorkeursalternatief een ecoduct over de omleiding heeft opgenomen.

Het lijkt er overigens op dat wethouder De Vries uitstekend heeft onderhandeld. In het voorkeursalternatief is namelijk niet alleen aandacht voor Dierdonk, maar ook voor de overlast die omwonenden van de weg in Rijpelberg ervaren. Daar staan woningen direct naast de weg, die op die plek niet wordt omgeleid. Mijns inziens is het terecht dat Erik bij de provincie aandacht vraagt voor goede geluidsmaatregelen voor Rijpelberg en Brouwhuis. Het lijkt erop dat die maatregelen er ook zullen komen.

Nu de stuurgroep een standpunt heeft ingenomen, is het aan de gemeenteraden om een zienswijze te geven. Aangezien het gekozen voorkeursalternatief past binnen de afspraken die de Helmondse coalitiefracties in 2014 in het coalitieakkoord hebben gemaakt,lijkt het me dat er in de gemeenteraad van Helmond geen probleem zal ontstaan. Als alle gemeenteraden een zienswijze hebben gegeven, stelt het college van Gedeputeerde Staten het voorkeursalternatief vast. Voordat GS dat doet, mogen wij ons als Provinciale Staten uitspreken. Op basis van het voorkeursalternatief gaat het college aan de slag met de uitwerking van het tracé. In dit stadium wordt bepaald waar de omleiding om Dierdonk precies komt te liggen en hoe de kruisingen zullen worden verbouwd tot viaducten. Begin 2018 stellen we in Provinciale Staten het provinciale inpassingsplan (provinciaal bestemmingsplan) vast en stellen we definitief geld beschikbaar waarmee het project kan worden gerealiseerd.

Stijn Smeulders
Fractievoorzitter Statenfractie PvdA Brabant

In de reacties hieronder staat een update door de weblog.