10reacties

‘Verdubbeling N279 heeft grote gevolgen’

De provincie heeft afgelopen donderdag het voorlopige plan voor de Ruit om Eindhoven gepresenteerd. Voor Helmond is het belangrijkste dat wordt voorgesteld om een ruime omleiding om Dierdonk aan te leggen en de N279 langs Rijpelberg en Brouwhuis te verdubbelen naar 2*2 rijstroken. De omleiding om Dierdonk is een langgekoesterde wens van de gemeente, waardoor de geluidsoverlast in Dierdonk fors zal verminderen. De verdubbeling van de N279 is echter zeer omstreden.

Uit het verkeersonderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de gemeenten blijkt dat er in de toekomst geen noodzaak is voor de verdubbeling van de N279 tussen Veghel en Asten. Vanwege de verkeersaanzuigende werking van een verdubbelde weg maken de inwoners van Brouwhuis en Rijpelberg zich ernstig zorgen over extra geluidsoverlast en verslechtering van de luchtkwaliteit. Voor de gemeente heeft de verdubbeling van de N279 financiële gevolgen. Het lokale wegennet aan de oostelijke kant van Helmond kan de toename van het verkeer niet meer aan en moet worden aangepast. De gemeente is verantwoordelijk en de kosten van de benodigde aanpassingen zullen hoog zijn.

De gemeenten hebben met het MRE-onderzoek aangetoond dat de plannen van de provincie voor de Ruit zwaar overtrokken zijn en er alternatieven voor de Ruit zijn. Met het pakket aan alternatieve maatregelen (o.a. aanpassing bestaande infrastructuur in Helmond en Eindhoven, smart mobility maatregelen, beter OV en verbreding van de A67) dat in het MRE-onderzoek wordt geschetst, kunnen veel van de toekomstige bereikbaarheids- en leefbaarheidsproblemen in de regio worden opgelost. Deze alternatieve maatregelen moeten eerst worden uitgevoerd. Pas daarna kan de vraag over de noodzaak van de zeer omstreden oost-westverbinding – die volgens onderzoeken van de provincie de verkeersituatie in Eindhoven en Helmond niet verbetert – echt goed worden beantwoord.

Gedeputeerde Van Heugten verklaarde enige tijd geleden tijdens een bijeenkomst met raadsleden in Eindhoven dat hij geen weg zal aanleggen die de regio niet wil. Daarom is het opmerkelijk dat de gedeputeerde voor een tracé heeft gekozen waar elke direct betrokken gemeente zware problemen mee heeft. Eindhoven, Son en Breugel, Nuenen en Laarbeek willen geen 4-baans oost-westverbinding langs het Wilhelminakanaal, met een brug door het Dommeldal. Dit standpunt wordt door de gemeenten onderbouwd met het MRE-onderzoek, waaruit blijkt dat in de toekomst wellicht slechts een oost-westverbinding met gehalveerde capaciteit van 1*1 rijbaan nodig is. Helmond wilde eerder geen verbreding van de N279 en Veghel is op haar beurt weer teleurgesteld dat de provincie de verbreding van de N279 tussen Veghel en Helmond wil schrappen. De gemeenten (zowel gemeenteraden als Colleges) in de regio dienen zich de komende weken uit te spreken over de provinciale plannen. Waarschijnlijk scharen de meeste gemeenten zich achter het alternatief voor de Ruit dat door het MRE is ontwikkeld. Het gevecht over de Ruit is dus nog lang niet gestreden. De provincie krijgt het heel moeilijk om de Rijkssubsidie van 271 miljoen euro binnen te hengelen als de gemeenten een eigen plan hebben, dat veel meer draagvlak heeft bij omwonenden en maatschappelijke partijen. Ook kan de gereserveerde 145 miljoen euro voor de Ruit door de MRE-gemeenten worden ingetrokken.

Ik ben zeer benieuwd hoe de Helmondse coalitie met de Ruit zal omgaan. In het coalitieakkoord is opgenomen dat Helmond eerst inzet op slimme bereikbaarheidsoplossingen en op de aanpak van lokale knelpunten in de infrastructuur. Pas als maatwerkoplossingen aantoonbaar te weinig effect sorteren voor de interregionale bereikbaarheid komt nieuw asfalt in beeld. Zolang de alternatieven voor de Ruit niet zijn uitgevoerd zouden de coalitiepartijen, met het coalitieakkoord in de hand, de provinciale plannen voor de Ruit dus niet kunnen steunen. Het CDA (de partijgenoten van gedeputeerde Van Heugten) en de VVD (samen 11 zetels) zijn echter wel voorstander van de provinciale plannen voor de Ruit. De SP en GroenLinks (samen 8 zetels) zijn al jaren tegenstander, waardoor de Ruit een moeilijk dossier voor de coalitie is. Gezien de verdeelde coalitie zou de oppositie in de gemeenteraad wel eens kunnen bepalen of Helmond al dan niet instemt met de provinciale plannen. Oppositiepartijen PvdA en D66 (samen 6 zetels) zijn, net als de SP en GroenLinks, al langer fel tegen de provincieplannen voor de Ruit. Onder de lokale partijen lijkt de steun voor de Ruit ook beperkt. De grootste lokale partij SDOH/Helmondse Belangen (5 zetels) nam enkele weken geleden in een opinieartikel in het Eindhovens Dagblad duidelijk stelling, een verbreding van de N279 bij Helmond is niet acceptabel. De twee leden van de nieuwe ouderenpartij hebben eerder ook laten weten tegen de Ruit te zijn evenals Michael Rieter en Henriette Verouden (ex-)Helder Helmond, terwijl oud-Helder Helmond lid Sasha Van Lierop positiever tegenover de Ruit stond dan zijn fractiegenoten. Rondom de verkiezingen heeft Theo van Mullekom van Helmond Aktief (2 zetels) zich tegen verbreding van de N279 uitgesproken. Op 28 oktober bespreekt de Raadscommissie Ruimtelijk Fysiek de provinciale Ruitplannen. Het zal nog spannend worden!

Stijn Smeulders
Fractievoorzitter van de PvdA in Provinciale Staten