63reacties

Ellende Elkerliek huisartsenpost door € 130


Bij Van Rooi Meat op het industrieterrein werken honderden Europese buitenlanders. Zij komen hier voor een beter bestaan. Hun uitzendbureaus zorgen voor huisvesting in de regio tot vlak over de grenzen. Al deze werknemers krijgen een BSN-nummer voor niet-ingezetenen. Verder worden ze ingeschreven bij een huisarts en Holland Zorg voor een ziektekostenverzekering. Dit is verplicht en de premie wordt keurig van het loon afgehouden. Perfect! Toch?……..Nee, niet helemaal.

Bij de huisartsenpost in het Elkerliek ziekenhuis gebeurt het vaak dat deze mensen niet (meteen) geholpen worden. Blijkbaar beschouwt het systeem iedereen die niet officieel in Nederland woont, niet als iemand met een ziektekostenverzekering. Vrijdagochtend 17 januari bijvoorbeeld kreeg een zwangere vrouw onderweg naar haar werk een flinke neusbloeding. Het werd steeds erger en ze ging naar huis. De situatie verergerde. Haar vriend reed daarna met haar naar de huisartsenpost spoedeisende hulp. Mijn ervaring is dat ze daar je situatie bijna nooit als levensbedreigend beschouwen.
De Roemeense vrouw kon vanwege de taalbarrière aan de balie niet goed uitleggen wat er aan de hand was. Om 6 uur ’s ochtends werd ik gebeld om als tolk te fungeren. De verpleegster vroeg mij of patiënte M. hier verzekerd was. Ik gaf alle gegevens door. De verpleegster kon M. niet in het systeem vinden. Hetzelfde gold voor het BSN-nummer……..en toen meldde hij ineens: “Holland Zorg zit niet in het systeem! Mevrouw M. moet eerst betalen alvorens een arts wordt geraadpleegd.” Ik antwoordde; “Mevrouw M. zal betalen en dan de factuur indienen bij Holland Zorg. Wel moet M. dan zo spoedig mogelijk geholpen worden!” Haar conditie immers was na een halfuur bloeden zeer slecht.
En wat er toen gebeurde…….patiënte M. werd pas na de betaling binnen gebracht en onderzocht. Je moet namelijk altijd je pasje bij je hebben. Al die ellende voor een bedrag van slechts 130,45 euro. Verschrikkelijk! Er kan altijd wel iets onverwachts gebeuren dat je het pasje niet bij je hebt. Zou het niet logisch zijn dat alles in het systeem zit en je het terug kan vinden? Het lijkt net alsof je van een andere planeet komt als je voor de eerste keer naar het ziekenhuis gaat.
Later op die vrijdag ben ik naar het ziekenhuis gegaan maar niemand kon mij informeren. Ik kreeg een telefoonnummer mee. Maandag op het einde van de middag belde Iraj mij terug. Antwoorden op mijn vragen had hij niet. Het bleek dat de huisartsenpost Oost-Brabant geen contract heeft met Holland Zorg. In dat geval is het zo dat als iemand naar de spoedeisende hulp gaat, zelf moet betalen. Als de persoon niet kan pinnen, wordt er een factuur opgemaakt en verstuurd naar zijn/haar woonadres. Ik heb aan Iraj uitgelegd dat dit bij mijn cliënt niet het geval was: zij werd pas geholpen nadat de betaling in orde was gemaakt. Dit kon volgens hem kloppen. Er zijn namelijk patiënten die de naam van een hotel opgeven en dat dan de factuur niet betaald wordt. Hij vond de casus van patiënte M. bijzonder. Hierin kon hij als medewerker financiële zaken echter niets voor haar betekenen…….

Madalina Cotofana
Adviseur-tolk
Mady Adviesbureau