Helmond op een schlemielige 43ste plek?
Afgelopen week las ik in het Brabants Dagblad dat volgens de nieuwste Atlas voor gemeenten dat de Brabantse steden overwegend in de onderste helft van de lijst (50) m.b.t. de meest aantrekkelijke steden in Nederland vertoeven. Atlas Research vergelijkt de vijftig grootste gemeenten met elkaar op meer dan 50 punten.
Gemeente Helmond komt er zeer bekaaid vanaf. Helmond staat op de schlemielige 43ste plek. Vorig jaar behaalde Helmond nog de titel BNR-uitblinkgemeente op het thema woningmarkt. Zouden ze dat wel weten bij Atlas Research?
Een dag later las ik dat Frank Lammers in de bres springt voor de Brabantse gemeenten. Hij stelt dat het onderzoek alleen is gebaseerd op de Randstad.
Ik durf zoals Frank te stellen dat Helmond sterk in ontwikkeling is, we op weinig misgrijpen.
Wellicht zitten we nog in een overgangsfase? Verder zou ik het onderzoek met een dikke korrel zout nemen. Ik vind Helmond een heerlijke stad om in te wonen en misschien moeten we de andere Nederlanders maar niet te veel vertellen dat dat zo is. Anders willen ze straks allemaal naar Helmond komen.
Overigens vind ik het typisch dat de gemeente Meijerijstad niet op het lijstje staat. Volgens mij heeft die stad meer inwoners dan gemeente Roosendaal. Kortom heb ik niet zoveel op met dit onderzoek.
Wellicht moeten we nog trotser zijn op ons mooie Helmond en dit ook meer laten merken. Kijk eens naar alles wat vanuit het Helmonds kasteel wordt georganiseerd. Afgelopen 2e Pinksterdag was het de “Dag van het Kasteel”. En de 2 dagen daarvoor een zeer goed bezocht Ibizafestival aan het Burgemeester Geukerpark. Dit eerste festival in Helmond haalde zelfs het 20.00 uur journaal.
Ook de Helmondse gemeenteraad hield een drukbezochte commissievergadering waarbij het ging over de “Mobiliteitsvisie”. Dat dit leeft was zichtbaar doordat er 12 lokale insprekers aanwezig waren die allen Helmond een stuk mooier willen maken.
Alles bij elkaar genomen vind ik dat de nieuwe Atlas voor Gemeenten geen juiste afspiegeling lijkt van een waarheidsgetrouwe kaartenboek. En laten we ons niet te veel wijsmaken wat zogenaamd is onderzocht maar vooral wat je ondervindt.
10 reacties:
Ik ben het helemaal met u eens. Ik dacht dat ik die top 50 ook in het Eindhovens Dagblad zag staan. Helmond hoort zeker bij de top vijf.
Helmond op de 43e plek en A’dam
op de 1e… dat zegt mij genoeg over de geloofwaardigheid van dit onderzoek, dat waarschijnlijk ook nog eens is gedaan door mensen die hier nooit komen of juist net op een druilerige maandagmorgen als iedereen aan het werk is
ja werk ja….😅
Als je alle steden in Holland weg laat staat Helmond er een stuk beter voor. Holland is namelijk geen nederland. In Holland wonen ook geen Nederlanders, ze hebben namelijk niets met Nederland.
Waarschijnlijk is dit fop onderzoek gedaan door een Hollander met subsidie uit dat Hollandse gat waar femke de scepter zwaait.
Ik vindt Helmond heerlijk om te wonen , ga hier nooit meer weg
Goed en positief verhaal van Wilbert. Een kleine kanttekening is dat het inspreken bij de Mobiliteitsvisie niet teveel betekenis mag hebben. Alleen welbespraakte en in dit specifieke onderwerp geïnteresseerden komen aan het woord. Maar wat is de mening van 99,8% van de overige Helmonders? Hoe ontdek je als gemeente wat de eigen inwoners willen? Wil je dat als gemeente echt weten en wat doe je daar veel meer aan dan via het nu onvoldoende werkmodel bij dit Mobiliteitsplan. Dit plan wil je uiteindelijk niet baseren op 0,2% insprekende burgers. Dat zou pas echt ‘schlemielig’ zijn. Hoe dan wel? Wat zeggen de communicatiedeskundigen van de gemeente? Voorkom dat ‘ambtelijke wijsheid’ volledig los staat van wat Helmonders willen.
Als de uitkomst van een onderzoek je niet bevalt, dan val je ‘het onderzoek ‘ maar aan.
@Bert van S Er is voorlopig geen uitslag. Ik vind het belangrijk dat onze inwoners het uitgangspunt van beleid zijn en niet een enkele inspreker. Bent u het daar mee eens?
Mooi geschreven Wilbert!
Er valt niets te klagen. Op de index staat Helmond net onder Leeuwarden maar nog boven ‘het stadje van plezier’ Venlo. Het enige onderdeel waarin de stad volgens de bijlagen van de index echt slecht scoort is in cultuurhistorische waarde. Alleen Zoetermeer en Haarlemmermeer stellen wat dit betreft nog minder voor, maar dat zijn eerder vinexlokaties dan steden. Te bedenken dat Helmond al meer dan achthonderd jaar bestaat! Het is waar, de stad heeft eeuwenlang weinig geschiedenis gekend, maar dat zij op bedoeld onderdeel inmiddels zelfs relatieve nieuwkomers als Eindhoven en Almere moet laten voorgaan, is te wijten aan één persoon: de gereformeerde wethouder Teun Praasterink, die bijna lééfde voor zijn bijnaam Teun de Sloper. Hij als geen ander illustreerde het gezegde: Er komt nog geen goeie hond uit Helmond.
Meer waardering voor Helmondstad is absoluut te creëeren
Als er eens beter wordt nagedacht over de toegang tot Helmond voor pleziervaart. Een boogbrug bij Suijtkade situeren zodat er geen toegang is voor pleziervaart wie bedenkt het, in mijn ogen totaal geen toekomstvisie van de bedenkers. Aarle Rixtel die dwars ligt om de brug omhoog te doen, al is het maar tweemaaldaags. Overigens dacht ik dat de Helmond in gesprek was met betreffende gemeente? De Julianabrug tweemaaldaags omhoog om vertrekkende en aankomende passanten toegang te geven tot het centrum.
Maak van de Suijtkadebrug deels een beweegbare brug, en gooi ook de brug bij de Vlisco tweemaaldaags open. Om een centrum aantrekkelijk te maken en meer inkomsten te kunnen genereren, moeten er stappen worden gezet. Tot op de dag van vandaag wordt op dit onderwerp de plank meer dan mis geslagen.