113reacties

"Huren bij Wocom géén pretje"

 Residentie Buytenhaeghe HelmondHuren bij Wocom, géén pretje voor de bewoners van Residentie Buytenhaeghe aan het Wethouder van Deutekomplein. 
Het is alweer een tijdje geleden dat verhuurder Wocom (voorheen in Helmond beter bekend als Woningbouwvereniging Helmond-West) de leeftijdsgrens voor het toewijzen van een appartement aan het Wethouder van Deutekomplein en Frans van Bommelstraat verhoogde naar 55 plus. Deze appartementen, gelegen in de wijk Houtsdonk (Helmond-West) zouden hier uitermate geschikt voor zijn.

Om deze beslissing te onderbouwen pakte Wocom de centrale ruimtes en galerijen in 2008 flink aan. Eerder al waren er nieuwe, moderne liften geinstalleerd. In het genoemde jaar werden tevens de galerijen opgehoogd (geen verhoogde drempel meer bij de voordeuren) en werden we verblijd met nieuwe vluchttrappen. Allemaal goed geregeld, zou je zeggen.

Wat fundamentele zaken zag Wocom echter over het hoofd. Deze vernieuwingen vonden voornamelijk plaats buiten de appartementen. En juist binnen zou er nog héél wat voor verbetering vatbaar zijn.

Deze appartementen worden middels een centrale blokverwarming verwarmd. Dit systeem resulteert in appartementen die slecht te verwarmen zijn. Radiatoren die niet warm genoeg worden of maar voor de helft warm worden. Ook de druk op het warme water laat te wensen over. Dit hebben diverse bewoners al méér dan eens gemeld aan Wocom. Maar tot op heden zonder afdoende resultaat. Daarbij tocht het dermate dat veel warmte verloren gaat. Ook dit wordt niet adequaat aangepakt. Zelf maken wij hier al ruim 13 (!) jaar melding van! Het gemotoriseerde ventilatiesysteem zorgt daarbij ook voor problemen. Dit systeem zuigt letterlijk warmte uit de appartementen! Daarbij maakt het systeem enorme herrie en is het niet door bewoners te regelen. Hoe zou u het vinden om op een slaapkamer te slapen waar het nauwelijks 6 graden is tijdens de wintermaanden? Maar ook de rest van het appartement is nauwelijks warm te krijgen terwijl de verwarming dan vaak volledig ‘open’ staat….Kom je uit je koude slaapkamer en denk je lekker te gaan douchen dan kom je eveneens bedrogen uit, er bevindt zich géén radiator in de badkamer.

Op de radiatoren zijn zogenaamde verdampingsmeters gemonteerd die het verbruik vastleggen. Uit ervaring weten wij dat deze meters onnauwkeurig en onbetrouwbaar zijn. In ruimtes waar nooit een radiator openstaat wordt door deze meters wél verbruik geregistreerd. En als we in de zomer de temperaturen op zien lopen dan verdampen deze meters evengoed, al maak je tijdens deze periode in het geheel gééngebruik van de verwarming!

Een ander probleem zijn de ‘moderne’ liften. Ze zijn zo modern en computergestuurd dat ze vaak last hebben van allerlei storingen en zelfs uitval. Het is al meerdere keren voorgekomen dat er hierdoor totaal géén gebruik kon worden gemaakt van de liften! En dan vraag je je toch af, binnen een ’55 plus complex’ wat hiervan de gevolgen zouden zijn als er iemand op de 9e etage onwel wordt en er snel een brancard naar boven moet…..Erg fijn ook als je wat minder goed ter been bent! De liftopsluitingen zijn hier ook een logisch gevolg van. En dan wil Wocom graag dat je de leverancier (Hoppman) belt wanneer je onverhoopt vast komt te zitten. Als je geluk hebt dan zit de monteur in de buurt, als je pech hebt dan zit je dus gewoon een paar uur vast. Laatst nog gebeurde dit tijdens een weekend en waren zowel Wocom als de leverancier totaal niet bereikbaar…. Hoe hou je het voor mogelijk! Tot slot worden de centrale ruimtes (hallen etc.) niet correct geventileerd. De stenen vloeren zijn vaak dagen achtereen drijfnat en zodoende belachelijk glad. Ook hier wordt doorlopend melding van gemaakt bij Wocom. En terecht, voor 55 plussers een extreem gevaarlijke situatie! Maar ook hier wordt er niet of nauwelijks meegedacht aan een oplossing.
Zelf heb ik door de jaren heen ontdekt dat Wocom al deze problemen en ongemakken maar al te graag naast zich neerlegt. Zo vaak werd mij verteld dat Wocom er niets aan kon doen etc. etc. Erg frustrerend dus. Koud in uw woning? Flink stoken maar mijnheer! We stoken ons een ongemak en we betalen daar goed voor, maar warmte krijgen we niet. Mooie bedoening is dat.

Inmiddels hebben een aantal bewoners zelf het initiatief genomen om deze klachten in kaart te brengen middels een onderzoek. Bij alle 116 appartementen is onlangs een brief bezorgd met het verzoek deze klachten, middels een antwoordstrook, te melden. Afhankelijk van de resultaten zal hierop gepaste actie worden ondernomen. Jammer dat Wocom dit zo ver laat komen.

Vico Hoozemans