"Huren bij Wocom géén pretje"
Huren bij Wocom, géén pretje voor de bewoners van Residentie Buytenhaeghe aan het Wethouder van Deutekomplein.
Het is alweer een tijdje geleden dat verhuurder Wocom (voorheen in Helmond beter bekend als Woningbouwvereniging Helmond-West) de leeftijdsgrens voor het toewijzen van een appartement aan het Wethouder van Deutekomplein en Frans van Bommelstraat verhoogde naar 55 plus. Deze appartementen, gelegen in de wijk Houtsdonk (Helmond-West) zouden hier uitermate geschikt voor zijn.
Om deze beslissing te onderbouwen pakte Wocom de centrale ruimtes en galerijen in 2008 flink aan. Eerder al waren er nieuwe, moderne liften geinstalleerd. In het genoemde jaar werden tevens de galerijen opgehoogd (geen verhoogde drempel meer bij de voordeuren) en werden we verblijd met nieuwe vluchttrappen. Allemaal goed geregeld, zou je zeggen.
Wat fundamentele zaken zag Wocom echter over het hoofd. Deze vernieuwingen vonden voornamelijk plaats buiten de appartementen. En juist binnen zou er nog héél wat voor verbetering vatbaar zijn.
Deze appartementen worden middels een centrale blokverwarming verwarmd. Dit systeem resulteert in appartementen die slecht te verwarmen zijn. Radiatoren die niet warm genoeg worden of maar voor de helft warm worden. Ook de druk op het warme water laat te wensen over. Dit hebben diverse bewoners al méér dan eens gemeld aan Wocom. Maar tot op heden zonder afdoende resultaat. Daarbij tocht het dermate dat veel warmte verloren gaat. Ook dit wordt niet adequaat aangepakt. Zelf maken wij hier al ruim 13 (!) jaar melding van! Het gemotoriseerde ventilatiesysteem zorgt daarbij ook voor problemen. Dit systeem zuigt letterlijk warmte uit de appartementen! Daarbij maakt het systeem enorme herrie en is het niet door bewoners te regelen. Hoe zou u het vinden om op een slaapkamer te slapen waar het nauwelijks 6 graden is tijdens de wintermaanden? Maar ook de rest van het appartement is nauwelijks warm te krijgen terwijl de verwarming dan vaak volledig ‘open’ staat….Kom je uit je koude slaapkamer en denk je lekker te gaan douchen dan kom je eveneens bedrogen uit, er bevindt zich géén radiator in de badkamer.
Op de radiatoren zijn zogenaamde verdampingsmeters gemonteerd die het verbruik vastleggen. Uit ervaring weten wij dat deze meters onnauwkeurig en onbetrouwbaar zijn. In ruimtes waar nooit een radiator openstaat wordt door deze meters wél verbruik geregistreerd. En als we in de zomer de temperaturen op zien lopen dan verdampen deze meters evengoed, al maak je tijdens deze periode in het geheel gééngebruik van de verwarming!
Een ander probleem zijn de ‘moderne’ liften. Ze zijn zo modern en computergestuurd dat ze vaak last hebben van allerlei storingen en zelfs uitval. Het is al meerdere keren voorgekomen dat er hierdoor totaal géén gebruik kon worden gemaakt van de liften! En dan vraag je je toch af, binnen een ’55 plus complex’ wat hiervan de gevolgen zouden zijn als er iemand op de 9e etage onwel wordt en er snel een brancard naar boven moet…..Erg fijn ook als je wat minder goed ter been bent! De liftopsluitingen zijn hier ook een logisch gevolg van. En dan wil Wocom graag dat je de leverancier (Hoppman) belt wanneer je onverhoopt vast komt te zitten. Als je geluk hebt dan zit de monteur in de buurt, als je pech hebt dan zit je dus gewoon een paar uur vast. Laatst nog gebeurde dit tijdens een weekend en waren zowel Wocom als de leverancier totaal niet bereikbaar…. Hoe hou je het voor mogelijk! Tot slot worden de centrale ruimtes (hallen etc.) niet correct geventileerd. De stenen vloeren zijn vaak dagen achtereen drijfnat en zodoende belachelijk glad. Ook hier wordt doorlopend melding van gemaakt bij Wocom. En terecht, voor 55 plussers een extreem gevaarlijke situatie! Maar ook hier wordt er niet of nauwelijks meegedacht aan een oplossing.
Zelf heb ik door de jaren heen ontdekt dat Wocom al deze problemen en ongemakken maar al te graag naast zich neerlegt. Zo vaak werd mij verteld dat Wocom er niets aan kon doen etc. etc. Erg frustrerend dus. Koud in uw woning? Flink stoken maar mijnheer! We stoken ons een ongemak en we betalen daar goed voor, maar warmte krijgen we niet. Mooie bedoening is dat.
Inmiddels hebben een aantal bewoners zelf het initiatief genomen om deze klachten in kaart te brengen middels een onderzoek. Bij alle 116 appartementen is onlangs een brief bezorgd met het verzoek deze klachten, middels een antwoordstrook, te melden. Afhankelijk van de resultaten zal hierop gepaste actie worden ondernomen. Jammer dat Wocom dit zo ver laat komen.
Vico Hoozemans
113 reacties:
Tjonge wat een horror complex, ik leef met je mee Vico, en hoop dat er betere tijden komen.
Iedereen verdient toch een fijne leef ruimte c.q. omgeving, althans zo zou het moeten zijn…
Mijn pa en ma wonen ook in een appartementen complex, ook zij hebben jaren lang in horror geleefd, gelukkig gaat het voor hen weer beter.
Vico, sterkte en houd vol, er komt een dag …
Dank je Twan, je ziet…wij geven ons niet zomaar gewonnen. Er moet toch een heldere geest zijn daar bij Wocom die dit op gaat pakken. En het zou héél dom zijn als ze dat niet deden. Want zoals ik al zei; deze keer geven wij ons NIET gewonnen!
Bedankt voor je reactie.
Wat een trieste aangelegenheid. Goed dat deze zaak aan de orde wordt gesteld en dat er aandacht wordt gevraagd. Nu nog hopen dat veel bewoners zich herkennen in deze problematiek en er ook voor uit durven komen. Met dit soort wantoestanden is het zaak zoveel mogelijk gedupeerden te vinden en samen protest aan te tekenen. Een goede tip is ook aandacht te vragen in andere media (ED, Omroep Brabant) mochten er geen antwoorden en oplossingen komen vanuit de woCom.
Beste Vico,
Het zal een lange adem worden , de aanhouder wint zeg ik altijd maar. Als ik dit zo lees is het inderdaad heel treurig om zo met je bewoners om te gaan. Ik weet dat deze flats er al een hele lange tijd staan, je zou dan verwachten met allerlei nieuwe ontwikkelingen, op gebied van woningbouw dat WOCOM hier in mee gaat.
Ik kijk altijd vanuit mijn raam op jullie flatgebouw, snap nog steeds niet dat de woningcoöperatie jullie aan je lot overlaten terwijl je ervoor betaald. En laten we eerlijk zijn de huurprijzen zijn ook niet misselijk.
Wens je heel veel succes en misschien een tip sluit je aan met z`n allen bij de bewonerscommissie Houtsdonk, dan heb je meer draagvlak, ook deze bewoners zijn afhankelijk van WOCOM.
Jolanda Kampert
Wat ik nog even wil benadrukken is dat we niet de intentie hebben om ‘oorlog’ te gaan voeren met woCom. Echter, het zou heel erg fijn zijn als woCom inziet dat zij in gesprek moeten met de bewoners van dit complex. Het is jammer dat we dat op deze enigszins lompe wijze moeten bewerkstelligen.
Wocom ziet sowieso al niet heel veel, als huurder van wocom kun je je maar beter goed kleden want je staat regelmatig in je hemd. Geld voor verbouw,renovatie en/of achterstallig onderhoud hebben ze niet maar wel geld om die dikke salarissen te betalen.De overheid heeft jaren geleden al haar huurwoning in eigendom over gedragen aan de coops en wat hebben die gedaan … ??? Grote kantoren,nog grotere salarissen voor de bestuurders en de huurders dan……………ach die mogen steeds meer zelf onderhoud plegen aan hun huis en moeten verder niet zeuren of zeiken.
Je zou juist wel een oorlog moeten ontketenen tegen zoveel ondeskundigheid en desinteresse in de huurders.
Ik wens je veel succes maar als Leo Gruyters symbool staat voor de hulpvaardigheid van Wocom dan kan je beter alvast een kamer reserveren in de Pannehoeve,die heb je dan veel eerder dan je reparatie
Beste Vico,
Je hoeft geen oorlog te voeren om een koude oorlog te beslechten.
Aandacht vragen voor de problematiek volstaat.
En inmiddels heeft het Eindhovens Dagblad zich ook gemeld. Zoals ik al zei, we laten ons niet voor de zoveelste keer aan de kant zetten!
Vico
Al zoveel jaar rotzooi met je verhuurder. Knap dat je nog zo redelijk bent in wat je schrijft. Veel succes, maar Wocom zal nu wel snel over de brug komen vermoed ik.
Wat betreft die onnauwkeurig en onbetrouwbaar van de verdampingsmeters, een huurder of huurdersvereniging bij Woonpartners had datzelfde probleem. Na veel touwtrekkken en verschijnen voor commissies en ik dacht zelfs rechter helemaal in het gelijk gesteld dat die verdampingsmeters helemaal niet deugden. Woonpartners moest de fout erkennen en dus een fors bedrag terugbetalen. Wellicht dat je daar eens in moet duiken.
Bedankt Pieter, ik er meteen mee aan de slag!
Inmiddels heb ik, van Wooncosulente Birgit Colen namens Wocom een reactie ontvangen. Letterlijk citaat:
‘Dag Vico,
Bedankt voor je mail. Ik waardeer het dat je me hiervan in kennis hebt gesteld. Laten we dit vooral ook zo houden.
Nadat je de reacties hebt gebundeld en de klachten zijn geinventariseerd, zijn we natuurlijk graag bereid om met jou, en bij voorkeur met een delegatie van huurders, hierover in gesprek te gaan.
Mijn advies is om tijdig een afspraak in te plannen zodat ik intern de agenda’s kan raadplegen.’
Het is een begin zullen we maar zeggen.
@Vico Hoozemans
Fijn dat Wocom nu wel in actie wil komen.
Ik hoorde dat de SP met je contact gaat opnemen over deze situatie bij Wocom.
Dat klopt Johan. Met de SP heb ik binnenkort een afspraak om e.e.a. te bespreken. Zojuist ook een gesprek gehad met het Eindhovens Dagblad, nog deze week zal er in het ED een artikel verschijnen.
Kortom, ik zit niet stil dus.
@Vico Hoozemans
Niet bepaald een uitnodigend antwoord van woCom.
Het lijkt wel of dat de bewoners op de knieën moeten in plaats van andersom.
Wel positief dat ze de deur op een kier zetten. Een beginnetje zo gezegd.
Houd vol en blijf vooral steun zoeken bij lotgenoten, media en politiek.
Vergeet vooral niet dat de door jou geschetste situatie absoluut onacceptabel is voor jou en de overige bewoners.
Twintig jaar geleden zijn mijn huurbaas dat ik maar meer dekens moest gebruiken als ik het koud had. Maar dat kan nu niet meer waar zijn.
Nogmaals succes. Het zal waarschijnlijk een lange zit worden naar een goede oplossing.
Waarom de bewonerscommissie Houtsdonk of de Huurdersbelangenvereniging niet in het verhaal voorkomt of nooit geen actie heeft ondernomen, is vreemd? Deze bewonersorganisaties zouden toch hun huurders moeten ondersteunen! Of zijn zij nooit geïnformeerd? Ik heb kennis met een gildebroeder die sinds een jaar in de flats woont maar die heeft bij mij nog nooit zulke signalen afgegeven ( ondanks dat hij vaker beroep op mijn politieke en corporatie netwerk doet !)
Ik ben van 1975 tot 1981 zelf bewoner geweest en heb de flatwoning als zéér prettig ervaren. Perfect, ondanks dat ik een hoek/ eindwoning ( tegen HVV veld ) had. Ben vanwege gezinsuitbreiding toen verhuist. Wat sinds de grote renovatie ( Cees Nederhof laatste klus begin jaren 90 )allemaal is gebeurd, is schijnbaar buiten de orde en niet goed gebeurd. Goed wat de reden is dat woCom de klachten niet serieus heeft genomen is mij niet bekend en komt mij als woCom huurder toch ook enigszins vreemd over. Mijn ervaringen over de inzet van de corporatie signaleren voldoende betrokkenheid. Maar nu er van alle kanten (media / politieke) aandacht is, zal het probleem zo zijn opgelost! Succes met het overleg en de oplossingen.
Berry Smits
Beetje trieste actie van je Vico.
Hey Dennis,
Je hebt gelijk. Ik zat net onder Vico Hoozemans te zoeken op google en je ziet gewoon dat hij sensatie belust is. Wellicht heeft hij in zijn jeugd dingen meegemaakt waardoor hij nu zo is geworden.
Zie zijn Twitter.. letterlijk citaat
Hm, @Hi en @Hi_Webcare ben blijkbaar niet de enige die klaagt over de wijze waarop Hi klanten (niet) informeert! http://tinyurl.com/664vp4k 8:07 AM Jan 11th via TweetDeck
VicoHoozemans
@Hi_Webcare Nou, ik heb helaas niets ontvangen. Laat maar, ik mag nu dus in Mei verlengen. Kan ik rustig nadenken welke prov. ’t wordt. 4:11 PM Jan 11th via twicca in reply to Hi_Webcare
VicoHoozemans
En hier is hij weer te vinden bij een dodelijk ongeluk..
http://www.bdmedia.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1267:dode-bij-frontale-ongeluk-op-n612-helmond&catid=1:foto-reportages&Itemid=43
En ook hier weer sensatie foto's…
Jammer dat zulke mensen een blog als deze verpesten.
@Dennis @Jolanda
Ik geloof dat er nu wat zaken bijgehaald worden waar het hier niet over ging. Prima als je het niet met deze actie eens bent, dat is je goed recht.
Mensen die kritisch zijn krijgen al snel een predicaat in dit land. En zo gaat het op dit blog dus niet anders. Jammer.
Trieste actie of niet, inmiddels heb ik zo’n 25 klachten binnen over dit complex. En dat is dus niet gebaseerd op ‘sensatie’ maar op keiharde cijfers.
Dus, welke mensen verpesten een blog als dit? Jullie weten vast zelf het antwoord.
Vico
@Berry
Het is ook goed wonen hier verder. Alleen een aantal klachten worden al tijden door woCom genegeerd. En precies die zaken willen we hier aan de kaak stellen. Juist omdat woCom op geen enkele andere wijze naar haar bewoners wil luisteren. En dat we hierbij de media benaderen is dan ook méér een ‘noodgreep’. In een eerdere reactie hierboven heb ik ook heel duidelijk aangegeven dat het niet de bedoeling is om woCom neer te sabelen of een ordinaire oorlog te gaan voeren.
Het zegt natuurlijk al genoeg dat het geciteerde mailtje de enige reactie is van woCom hierop tot nu toe.
Vico
Beste @Jolanda,
schandalig dat je er zaken bij haalt die in zijn geheel niets met het blog van Vico te maken hebben. Ik heb Vico leren kennen als een betrokken en oprecht mens en zijn blog is ongetwijfeld vanuit oprechte frustratie geschreven.
Het is misplaatst er een context omheen te plaatsen die niets van doen heeft met het onderwerp en het zegt meer over jou dat je op zoek bent naar zaken die hem in een kwaad daglicht zouden kunnen zetten. Zeer ongepast.
Reageer dan liever inhoudelijk, juist als je het er niet mee eens bent, maar dat heb ik in je reactie nergens gezien.
Fred
@Jolanda Voel je je wel lekker? Wat hebben Twitter berichten nou te maken met desinteresse van een verhuurder? Vico is juist diegene die de boel trekt om het voor de flatbewoners prettig te krijgen!
Het is schandalig om op een blog zo’n actie uit te voeren. Iemand natrekken en het dan nog publiceren ook. En dat hij boos is op Hi is begrijpelijk als je de context weet maar daar heb je vast niet naar gekeken he?
Vico komt meer sociaal over dan jij en is daarmee een aanwinst voor dit blog. Ik lees met veel interesse hoe dit woCom verder gaat en hoop op een goede afloop én dat het hier geschreven kan worden zonder (internet)stalkers er bij.
Normaalgesproken hou ik me liever op de achtergrond, maar als jullie mijn maatje (al ruim 16 jaar!) hier openlijk aan de schandpaal willen nagelen grijp ik toch in!
Vico en ik zijn deze actie gestart omdat we al heel wat jaren klachten hebben over bepaalde zaken in en om onze flatwoning. Ook in de wandelgangen viel het ons op dat er veel geklaagd werd.
Sommige opmerkingen hier zijn totaal misplaatst! Vico heeft jarenlang als fotograaf gewerkt voor diverse lokale media, hij was zelfs ‘hoffotograaf’ bij StadsTV Helmond. De laatste jaren is hij (gelukkig) niet meer zo actief, maar is hij in de buurt van een melding dan gaat ie, als fotograaf even poolshoogte nemen.
Tot slot vind ik het jammer dat mensen het klaarblijkelijk nodig vinden om op een onfatsoenlijke manier met elkaar om te gaan. Dat geeft natuurlijk wel de onmacht van dit soort mensen aan.
Laten we deze discussie op een menswaardige manier voortzetten en hopen dat er een passende oplossing komt.
Patricia
@ Patricia
Bravo. Geef Jolanda Kneepkens van Jetje!
@ Vico
Daarom zijn bewonersorganisaties zoals de b’cie Houtsdonk en de Huurdersbelangenvereninging zo belangrijk om die te betrekken in zo’n “conflict”. Zij hebben de korte lijnen met de corporatie en korte lijnen geven vaak eerder resultaat als het ventileren van de “boodschap” op een weblog. Waar vervolgens iedereen van alles begint te roepen en te schrijven. En vergeet ook niet het PHB ( Platform Helmondse Bewoners) die bij conflicten huurders kan verwijzen naar andere ( wettelijk) georganiseerde (klachten) instanties.
Nogmaals succes met de oplossingen en mocht er nog enige inbreng van ondergetekende nodig zijn, dan hoor ik dat graag.
Berry Smits ( tevens fractievoorzitter / raadslid namens Helmondse Belangen )
@Berry
Kijk, dat zijn nog eens reacties waar ik wat mee kan. Ik zal volgende week zeker even naar het spreekuur van PHB gaan.
Bewonersbelangenvereniging De Vaart heb ik wel per mail geïnformeerd, maar tot op heden heb ik van hun nog geen reactie mogen ontvangen.
Dit blog is, zoals hier al door @FredRommens aangegeven, ook wel een beetje uit frustratie geplaatst. Pas nu ontdek ik dat er nog meer manieren zijn om met zoiets aan de slag te gaan. Dat neem ik mee voor de toekomst.
Ook hartelijk dank voor je aanbod. Dat zal ik zeker even in het achterhoofd houden.
Vico
Een goed en ter hand te nemen advies van Berry Smits.
Het feit dat dit weblog de nodige reacties uitlokt zorgt ervoor dat zaken aan de orde gesteld worden.
Belangrijk is om niet uit het oog te verliezen dat het aan woCom is om met gepaste communicatie en oplossingen te komen.
Bewonersbelangenvereniging De Vaart en PHB zijn gedeeltelijk vervlochten met woCom dus altijd goed om deze er ook bij te betrekken. Goede tip van Berry Smits. Hopelijk laat BBV de Vaart snel van zich horen. De bewonerscommissie Houtsdonk is overigens ook aangesloten bij BBV de Vaart.
Rob Mientjes
Zes dagen nadat de brief verzonden is aan alle bewoners een korte ’tussenstand’;
Aantal antwoordstrookjes ingevuld retour: 27
Totaal aantal klachten: 68
Meest genoemd;
– Problemen met verwarming 13x
– Last van ernstige tocht 12x
– Natte & gladde vloeren 12x
Andere zaken waar ik méér dan 5 klachten over heb ontvangen tot nu toe;
– Geluidsoverlast
– Overlast door huisdieren
– Slecht schoonmaken algemene ruimtes
– Mentaliteit bewoners (a-sociaal gedrag)
Dus, wie nog niet overtuigd was is het vast bij deze wel.
Vico
Vico,
Je hebt de bewoners van 116 appartementen aangeschreven.
Ik weet niet tot wanneer de bewoners kunnen reageren Vico.
De respons tot op heden is redelijk te noemen.
Gezien de aard van de problemen zou ik zeker de bewoners die gereageerd hebben uitnodigen om een keer bij elkaar te komen om gezamelijk een protest aan te tekenen.
@Rob
Correctie, 115. Hahaha! Maar ik begrijp je kanttekening. Dit aantal is nog geen reden voor een feestje. Van de andere kant, het lijkt mij inmiddels toch al voldoende, want elke klacht is er één teveel. Ook worden er veelal dezelfde zaken genoemd. En dat sterkt mij in mijn standpunten.
Zoals ik het begrepen heb verschijnt er morgen ook een artikel hierover in het ED. Wellicht dat dat de bewoners ook nog tot reageren aanzet. Daarnaast gaan we ook snel nog ‘deur langs deur’ om bewoners te herinneren aan de brief én de strookjes natuurlijk.
De uiterste inleverdatum staat op 21 februari. Dus in totaal heb ik bewoners ruim 4 weken gegeven om te reageren.
In principe is het bij elkaar roepen van de ‘reageerders’ zeker de bedoeling. Al is dat facilitair nog wel even een probleem.
Zelf had ik bedacht om, met een delegatie huurders de bevindingen aan woCom te gaan overhandigen en dan eens te zien hoe hierop gereageerd wordt.Mocht dat niet afdoende zijn dan kunnen we altijd nog bij elkaar komen om verdere stappen te bespreken.
Vico
Mijn moeder is in de zeventig en woont ook in die flat. Een aardige gelovige gelukkig nog gezonde vrouw die over niemand een kwaad woord zal spreken. Zonder internet en van de oude snit. Logisch op die leeftijd haha. Zij is nog van het type dat bang is om iets te zeggen van kleine misstanden tegen autoriteiten. Geen mondige burger dus. Dat hoort niet vindt ze. En als er dan ooit iets gezegd moet worden, dan door haar man, maar die is er niet meer.
Van de week belde ze me dat er iets, dit dus, op "de internet" stond over haar flat. Of ik het ff wilde opzoeken. Zo gezegd zo gedaan. Ik voorgelezen wat er stond en ze vinden het geweldig wat je doet Vico. Want ook zij vindt dat er sommige dingen niet goed zijn, vooral de lift. Maar zij zal nooit naar Wocom bellen daarover, dat hoort niet ("die mensen doen ook hun best") en eigenlijk is ze bang voor gevolgen voor haar persoonlijk. Niet speciaal richting Wocom hoor, maar in het algemeen richting bedrijven en overheid. "Maar wat als ze me…" En om dezelfde reden vult ze jouw formulier ook niet in. Kortom, van haar dus geen steun.
Maar wat is ze blij met jouw actie Vico, ik zie ze haast glunderen aan de telefoon. Dat zegt ze niet tegen anderen, daar houdt ze zich op de vlakte. Maar gelukkig vertelt ze het wel tegen haar dochter. Namens haar heel hartelijk bedankt! Gisterenavond belde we weer, het eerste wat ze vroeg “hebben ze er nog iets bijgeschreven op de internet"?
En ook namens mij bedankt! Goed dat jij je inzet.
Marion
@Marion
Ik zit welhaast vastgeplakt aan deze website vandaag om alle reacties en ontwikkelingen op de voet te volgen. Laptop op tafel, een volle kan koffie bij de hand, een sigaretje.
De ‘reactie’ van vanmorgen deed mij overwegen of ik wel goed bezig was.
Jouw reactie geeft mij opnieuw kracht om door te zetten. En nogmaals, op een daadkrachtige maar wel diplomatieke wijze. Het standpunt van je moeder begrijp ik héél erg goed. Jaren heb ik met ouderen gewerkt en weet dus feilloos hoe deze doelgroep denkt.
En deze ‘ongetelde stem’ telt voor mij wel 10 keer. Want het is nooit de bedoeling geweest om hier als individu beter van te worden. Er wonen in deze appartementen heel veel fijne mensen, en óók voor hen wil ik een prettiger klimaat bewerkstelligen.
Mochten wij ooit iets voor je moeder kunnen betekenen, weet dan dat wij op no. 89 wonen.
Dank je wel!
Vico
Ga d’r voor Vico!
Het bericht vandaag in het ED geeft wat meer licht op de zaak.
De woCom zegt toe maatregelen te treffen zodra blijkt dat er iets mis is.
Het probleem is echter dat ze dat niet duidelijk krijgen.
Kortom er is onduidelijkheid over de oorzaak.
Ligt het aan de gevel, de beglazing, de verwarming … wat een gedoe …
Duidelijkheid bieden en voorla een oplossing daar gaat het om als verhuurder.
Verantwoordelijkheid nemen en actie.
Ben benieuwd naar de uitkomst.
In de appartementen wonen overigens niet alleen maar 50+ ers dat even terzijde.
Maar toch, een temperatuur van 6 graden overdag wil niemand in zijn appartement. Ook niet als dit maar bij 1 appartement is.
Vico, gewoon de krachten blijven bundelen totdat er een oplossing geboden wordt door woCom.
Sterkte ermee!
@Mien; dank je wel.
Het artikel in het ED van vandaag heeft onze actie een duidelijke ‘boost’ gegeven. Hoe vreemd het ook klinkt, maar mijn foto gaf voor velen de doorslag om alsnog te reageren. We kennen elkaar veelal ‘van gezicht’, maar namen zeggen niets. Nu de naam achter deze actie ook een gezicht kreeg werkte dat duidelijk in ons voordeel.
Vandaag hebben we dus 10 antwoordstrookjes retour gekregen. We zitten nu op 35 reacties die in totaal 83(!) klachten weergeven. De tendens zet zich verder voort, de top 3 van klachten bestaat nog altijd uit: verwarming (slecht warm te krijgen, niet of nauwelijks te reguleren), tocht op allerlei plaatsen in de woning, en de natte en gladde trappenhallen. Hoog scoort ook het slecht schoonmaken van centrale ruimtes.
Op het artikel heb ik weinig aan te merken. Mieke Bon van het ED heeft het naar mijn idee op een pakkende wijze verwoord. Om hetvolgende citaat heb ik wel even moeten lachen. In 2008 heeft woCom inderdaad een aantal radiatoren in ons appartement vervangen, volgens teammanager wonen van woCom, Mw. Nabben om het tochtprobleem aan te pakken. Niet heel logisch. Vervolgens zegt Nabben; ‘Toen dat niet bleek te helpen tegen de tocht waren we zelf ook ontdaan.’ Laat me niet lachen zeg! Ontdaan? Welnee! Dat heeft Nabben dan nooit aan mij laten merken. En zo ontdaan zal Nabben ook niet geweest zijn, want ze liet me vervolgens gewoon weer in de kou zitten…Maar goed, woCom krijgt van mij opnieuw het voordeel van de twijfel.
Vico
Excuus, het waren 8 reacties vandaag ipv 10. Tussenstand blijft overigens gelijk; 35 reacties.
Nog even een vraag;
Ik heb ontdekt dat het voor véél bewoners van dit complex een barière is om schriftelijk (via het strookje) hun klacht kenbaar te maken. Dat is waarschijnlijk een kenmerk van de oudere generatie; ‘Klagen doe je niet, en al helemaal niet als het gaat over bedrijven of overheid.’
Is er volgens jullie een manier om deze klachten toch in beeld te krijgen?
Vico
Bij de mensen langsgaan, uitleg geven en vragen of ze de klachten onderschrijven.
Een ontmoeting met ouderen organiseren.
Een uitnodiging op een centrale plek in de flat ophangen.
Je kunt eventueel een ruimte huren bij het wijkcentrum ’t Patronaat voor een ontmoeting. Als je uitlegt waar het voor is hoef je misschien niet eens te betalen.
Wijkcentrum ’t Patronaat 2e Haagstraat 40 5707 VK HELMOND Tel. 0492 – 544345
Super, bedankt voor je tips!
Vico
Vandaag heeft woCom laten weten dat het zogenaamde gevel-onderzoek a.s. vrijdag plaats gaat vinden.
Vanmiddag ook een goed en constructief gesprek gehad met Hans Verbakel van de SP. E.e.a. gaat nu zeker vruchten afwerpen.
Vico
Vico Hoozemans maakte het onderstaande staafdiagram van de tussenstand van het klachtenonderzoek in de Residentie Buytenhaeghe van woningcorporatie woCom.
Vico
Even los van de reactie van WoCom op je klachten (erg slecht), maar hebben jullie weleens gedacht aan … verhuizen? Jullie zijn nog jong met een kindje, dus waarom tussen die “oudjes” (55 plus) gaan wonen als je ook leuke huisjes kunt huren in een leuke kinderrijke omgeving? Als ik al zolang last had gehad in mijn eigen huis (toch een plek waar je je goed moet voelen) was ik allang weg geweest.
Verder goede actie! Veel succes!
Onno
Ik ben het helemaal eens met Onno. Vervelende situatie Vico, en respect voor je inspanningen (waar haal je de tijd vandaag?!)
– maar aan de andere kant, als je je al zo lang ergert, waarom heb je je dan niet ooit ingeschreven bij de woningbouw? Na een jaar of 4 heb je dan toch leuke 1sgezinswoningen voor het uitkiezen?? Scheelt je een hoop gedoe, inderdaad, je moet je goed voelen in je huis! En ik kan me inderdaad voorstellen dat een leuke kinderrijke omgeving ook leuker is voor een jong gezin.
@Onno & @Rini
Die optie hebben we zeker meerdere keren overwogen. Maar een verhuizing is ook best heel kostbaar. Los daarvan zijn wij heel erg blij, om bepaalde redenen, dat we gelijkvloers wonen. Vandaar hebben we besloten dat we hier zeker de komende jaren willen blijven wonen.
Je hebt gelijk Rini, dit is een tijdrovende ‘klus’ en ik ben nu in de gelegenheid om hier wat meer tijd aan te besteden.
Dus vooralsnog blijven we vechten voor méér woongenot. En zoals eerder door mij gezegd, verder is het hier best heel prettig wonen. Op 10 minuten loopafstand van het centrum en alle andere voorzieningen binnen handbereik. Dat is zeker ook wat waard.
Bedankt voor jullie reactie én het meedenken.
Vico
Nog maar even een ‘algemene vraag’;
Kort voor kerst 2010 heeft woCom IN ons appartement een meerdaagse temperatuurregistratie uitgevoerd d.m.v. meters die op diverse plaatsen in huis (en één buiten) werden geplaatst. Ik heb woCom (Thomas van Rooij) gevraagd naar de resultaten. Maar om de een of andere reden wil woCom de resultaten niet aan mij prijsgeven.
Ook de foto’s die gemaakt zijn met de thermische camera worden niet aan mij overhandigd.
Heb ik als huurder nu wel of niet recht op deze informatie?
Vico
Inmiddels zijn we hier druk doende met het samenstellen en opstarten van een actiecomité. Een aantal bewoners hebben aangegeven daarin zitting te willen nemen. Dat is mooi. Samen staan we sterk.
Bewonersbelangenvereniging De Vaart heeft nog altijd niet gereageerd op mijn e-mail. Fijne belangenvereniging is dat…..
Er is nog altijd geen officiële reactie van woCom op deze actie. Dat vind ik jammer. Je zou zomaar gaan denken dat woCom ons niet serieus neemt. (Dan vergissen ze zich natuurlijk.)
Vandaag staan er weer wat afspraken gepland met verschillende instanties die behulpzaam kunnen zijn.
Vico
Het begint inmiddels een monoloog te worden. Maar ik vind het toch belangrijk om belangstellenden op de hoogte te houden. Vandaar mijn regelmatige updates hier.
Zojuist heb ik contact gehad met woCom. Men wil graag met ons (delegatie) om tafel om e.e.a. te bespreken. Deze ontmoeting zal half februari plaats gaan vinden.
Naast een vertegenwoordiging van woCom zullen daar ook andere disciplines aanwezig zijn zoals bewonersbelangenvereniging De Vaart en bewonerscommissie Houtsdonk.
Goed, er komt dus nu serieus garen op de klos.
Vico
@Vico,
Vico troost je. Het mag dan een monoloog lijken, ben ervan overtuigd dat velen lezen zonder te reageren. Suc6!
Een niet relevante vraag maar wel een vraag die mij toevallig bezighoudt (je kunt maar ergens mee bezig zijn): waar haal je de tijd vandaan voor deze actie? Ik kan me voorstellen dat heel veel mensen het er zo’n situatie maar bij laten zitten wegens gebrek aan tijd (en/of lange adem) of toch maar proberen te verhuizen.
Maar… ga vooral door met je “monoloog” want ik wil wel weten wat het op gaat leveren en van welke kant WoCom zich gaat laten zien.
groetjes,
Onno
@Onno
Wat een geluk dat ik die tijd dan wel heb nu, en een lange adem ook! Gedrevenheid is hier het juiste woord.
Overigens gaf woCom te kennen er niet zo heel blij mee te zijn dat ik hier namen van medewerkers noem. Daar valt wellicht wat voor te zeggen. Dus ik zal de namen achterwege laten. Mits ‘de namen’ heel vreemde dingen gaan doen, want dan krijgen ze wederom, of alsnog een plaatsje in deze ‘eregalerij’. 😉
Het actiecomité is nu zo goed als rond. Ook loopt het prima door met de reacties. Inmiddels hebben we 45 antwoordstrookjes retour en zijn we de 100 klachten ruim gepasseerd. Met een groepje bewoners gaan we momenteel langs de deuren om mensen alsnog te vragen het antwoordstrookje in te vullen. En dat is een waardevolle zet. Ondanks de best duidelijke brief roept e.e.a. toch vragen op bij bewoners. Door de persoonlijke benadering kunnen we méér uitleg geven over de bedoeling van deze actie. En we zijn nog lang niet bij iedereen aan de deur geweest. De stemming binnen het actiecomité is dus hoopvol én positief!
Vico
Een goed burgerinitiatief. Ga zo door Vico. De betrokken partij begint wat vaker te reageren. Dat is een goede zaak. Blijf samenwerken want dat is de enige manier om tot een bevredigende oplossing te komen.
@Mien
Wederom dank! En natuurlijk is die samenwerking belangrijk. Gooien met modder is dan wel gemakkelijker maar levert ook vast minder op. En ja, ik geef toe dat ik me hier soms heel erg in moet houden. Ik heb al heel vaak berichten geschreven die sneuvelden nog voor de knop ‘Plaatsen’ werd ingedrukt.;-)
Vico
Vanmorgen is het gevel-onderzoek uitgevoerd. En wat zijn we blij, hoe vreemd het ook klinkt. Nu blijkt dat er totaal géén isolatie zit in de de spouwmuren aan de galerijzijde van onze appartementen. Dat verklaart de kou in de grote slaapkamer en keuken. Over de rest van het appartement (zeker de woonkamer, hebben we géén uitsluitsel.) Want ook daar is het ongehoord koud!
De zijgevel is overigens wel voorzien van 6 centimeter glaswol. Dat is, gezien de huidige normen ( 10-12 centimeter ) natuurlijk niet meer van deze tijd! We zijn dan ook benieuwd hoe woCom dat uit gaat leggen….
Het voelt wel dubbel nu, want naast de opluchting voor wat betreft de slaapkamer en keuken voelen we ons tóch aardig ‘genaaid’, sorry ik kan even geen beleefder synoniem vinden.
Al 13 jaar klagen we hierover, maar woCom nam het niet serieus. Nu blijkt overduidelijk dat er wel een serieus probleem is. Gemakshalve gaan we er nu vanuit dat woCom dit probleem héél snel op gaat lossen.
De vraag blijft echter; wie gaat ons compenseren in de stookkosten over de afgelopen 13 jaar? Want al die tijd hebben wij voor een ongekend hoog bedrag warmte gepompt in deze ruimtes. En daar hebben we dus NIET van kunnen profiteren.
Ik weet dat woCom hier meeleest, dus wellicht kunnen ze daar tijdens het weekend eens over na gaan denken.
Vico
En de klachten blijven maar binnenkomen nu. Wat dat betreft is er dus inmiddels al écht sprake van een geslaagde actie. De exacte aantallen laat ik vanaf heden achterwege, want ik wil het ‘verrassingseffect’ groot houden op 14 februari a.s.
Ook hebben zich een aantal bewoners van de flat aan de Frans van Bommelstraat gemeld. Het zal niemand verbazen dat er ook daar véél klachten zijn. We zijn reeds in overleg om eenzelfde actie op te starten.
Kortom; we zitten niet stil. Eind volgende week krijgen alle mensen die gereageerd hebben middels het strookje een brief van het actiecomité in de bus. Hierin geven we een overzicht van de meest genoemde klachten. Tevens brengen we deze mensen op de hoogte van onze ontmoeting met woCom die, zoals genoemd gepland staat voor 14 februari.
Gezien de laatste ontwikkelingen (zie mijn vorige post) hebben we er goede hoop op dat woCom serieus met onze klachten aan de slag gaat. Ik denk overigens, dat ze niet heel veel anders kunnen doen…
Er heeft zich ook spontaan iemand gemeld die ons in geval van nood kan voorzien van juridische ondersteuning. Fijn!
Mochten er nieuwe, belangrijke ontwikkelingen zijn dan hou ik jullie hiervan op de hoogte.
Vico
Gelet op de vele klachten bevreemdt het dat er pas op 14 februari een gesprek tussen woCom en de klagers plaats vindt.
Is hier sprake van vorstverlet bij Vico of een danig uit de hand gelopen wintersportvakantie bij woCom?
Ik denk dat je het niet goed ziet Olivier.
Het is dan namelijk Valentijnsdag.
De dag waarop je waardering / liefde voor elkaar uitspreekt.
Ben benieuwd.
Hahaha @Olivier Dhuysthergast en @Mien,
Deze datum is in overleg met beide partijen vastgelegd.
En dat geeft ons natuurlijk de gelegenheid om gedurende de periode tot die datum nog meer klachten te verzamelen.
Of we die dag waardering en liefde voor elkaar gaan uitspreken betwijfel ik ten zeerste. Mijn gevoel zegt dat we wel véél gaan uitspeken, maar dat de strekking daarvan wat gevoeliger ligt…
Vico
Hier een reactie van een actiecommitelid.
Ik ben Vico erg dankbaar dat hiij deze actie gestart is en heb dan ook niet lang na hoeven denken om me aan te sluiten.
Het valt me op het het rondje langs de deuren, dat veel mensen reageren met: ik heb last van tocht en kan het niet warm gestookt krijgen, maar dat heeft toch iedereen!!!! Moet ik dat dan opschrijven? Waarna ik natuurlijk antwoordt dat juist, omdat veel mensen deze klachten hebben, het fijn zou zijn als ze dit zouden melden. Zodat we dit aan Wocom kunnen melden.
Trouwens erg schokkend dat onderzoek van de gevel. Zegt genoeg zou ik zeggen.
Grande
@Grande,
Wat leuk om ook hier wat van je te ‘horen’, je hebt je de afgelopen dagen fantastisch ingezet voor deze actie. Bedankt! Morgen gaan we wederom samen op pad, fijn!
Inmiddels heb ik een reactie gekregen van onze juridisch adviseur inzake de uitslag van de meerdaagse temperatuurmeting én de de thermische foto’s die in ons appartement zijn gemaakt. Deze gegevens hoeft woCom niet aan mij te overhandigen. Echter, je kunt je afvragen WAAROM ze deze niet bekend willen maken…… Dus dat is wederom niet zo’n handige zet van woCom.
Vico
Beste lezers,
Graag toch nog even jullie (deskundige) advies. Binnenkort gaan we met het actiecomité het gesprek aan met woCom. Hoe kunnen we het beste dit gesprek aangaan? Natuurlijk willen we dat woCom onze klachten serieus gaat nemen. Dwingend, dreigend, diplomatiek? Do’s en dont’s? Tips zijn welkom!
Met trots kan ik melden dat het aantal reacties een ‘magische grens’ is gepasseerd. We zijn gisteren wederom in het complex onderweg geweest. Véél bewoners gesproken, en er is ons wéér erg veel duidelijk geworden. Onze positie wordt op deze manier steeds sterker lijkt mij.
Natuurlijk zijn we erg nieuwsgierig naar de reactie van woCom op 14 februari. Het blijft afwachten….
Ook hebben we contact gelegd met diverse media, meer uit voorzorg met het oog op het komende gesprek. Want mocht e.e.a. niet in ons voordeel uitpakken dan zijn we alvast voorbereid op ‘ronde 2’ zeg maar.
De hulp van de lokale afdeling van de SP heeft wat lijntjes naar diverse instanties gelegd die wellicht van pas kunnen komen. Zo noem ik bijvoorbeeld de afdeling Bouw- en woningtoezicht.
Wij zijn dus klaar voor een revolutie! 😉
Vico
@ Vico
Nu het langzaam naar uitziet dat het uitdraait op bouwfysische problemen ( isolatie / ventilatie / verwarming) lijkt het me heel verstandig om bouwkundige(n) adviseurs ( bouwfysica) erbij te betrekken. Het idee van SP is mooi ( B&Wt ) maar die jongens zijn geen partij en zullen zich distanciëren. ( is niet hun taak ) Mij lijkt het beter in je omgeving bouwkundigen, die met / van de materie op de hoogte zijn, te zoeken. Verder lijkt het me ook een goede vraag om bij woCom naar het EPA-U rapport ( i.v.m. het Energielabel) te vragen. Daarin staan ook adviezen omtrent verbeteringen aan / voor bouw- of installatiedelen. Mocht je geen deskundigen kennen ( ben overigens zelf bouwkundige, maar dit is echter geen aanbod !) zou ik hulp vragen aan de b’cie Houtsdonk omdat zij vanuit de regels ( Overlegwet ) adviseurs mogen / kunnen inschakelen. Overigens iedereen die huurt bij Wocom is lid van de Huurdersvereniging de Vaart en in de lijn ook van de bewonerscommissie. Succes verder op 14 febr.
Berry Smits
Berry,
Wederom een paar heldere tips. Ik begrijp dat je gezien je positie verder niets kunt betekenen. Maar we gaan het vast redden.
Die tip over het EPA-U rapport neem ik zéker mee. De Vaart vond het blijkbaar niet nodig om op mijn mail te reageren. Dat betreur ik.
Nogmaals dank!
Vico
Gisteren ben ik, na het versturen van een tweede mail door BBV De Vaart gebeld. Fijn! Blijkbaar is mijn eerste mailtje door een niet te achterhalen reden daar nooit aangekomen.
Ik werd keurig door de secretaris te woord gestaan. Hij heeft beloofd zich ook over deze kwestie te gaan buigen en zal ook bij het gesprek met woCom aanwezig zijn op 14 februari.
Ook heb ik gesproken met de secretaris van de bewonerscommissie Houtsdonk. Tijdens dat gesprek bemerkte ik toch wel enige weerstand. Naar mijn idee is deze bewonerscommissie nogal ‘woCom minded’, en dat lijkt me dus geen objectieve benadering. Desondanks werd ook hier aangeboden om in gesprek te gaan. In goed overleg hebben we vervolgens besloten om éérst het gesprek bij woCom af te wachten. Deze bewonerscommissie is ook hierbij aanwezig.
Er zijn dus weer wat zaken in gang gezet.
Vico
Goed bezig Vico,
Dat noem ik nu spijkers met koppen slaan.
Je hebt het nu onder de aandacht gekregen van:
– Een afgevaardigde van BC Houtsdonk
– Een afgevaardigde van BBV de Vaart
– Een afgevaardigde van woCom
Dat zijn al drie belangrijke vertegenwoordigers, onder vrijwel dezelfde vlag, zoals je zelf al concludeerde, bij elkaar gebracht.
Nu nog twee mensen uit je eigen afvaardiging meenemen naar de bespreking op 14 februari.
Na veel vijven en zessen moeten jullie er dan met z’n zessen samen uit zien te komen.
Vergeet niet alles op papier te zetten met goedkeuring van alle partijen.
Succes!
@Mien
Ja, dat ziet er best goed uit hé? Vanuit de bewoners komen we zelfs met een heuse delegatie van 4 personen, dus dat zit wel goed.
Bedankt voor je steun hier, dat waardeer ik enorm!
Vico
Opvallend dat Wocom hier geen enkele reactie geeft op wat hun huurders hier schrijven. Zwijgen is toestemmen? Of zag ik hun reactie over het hoofd?
Alles hier lezende, lijkt het me duidelijk dat je als woningzoekende niet bij Wocom moet wezen voor een probleemloze huurwoning.
@Jan,
Zeker opvallend! woCom laat niets van zich horen. Ik heb wel af en toe per mail contact met één van de woonconsulentes.
Dit geeft m.i. zeker wéér hoe hoog communicatie in het vaandel staat bij woCom…
Jammer, en dus een gemiste kans.
Vico
Beste vico,
Wat een superactie! Als medebewoner ben ik hier heel erg blij mee. Al jaren klaag ik bij wocom over onze flat die niet warm te stoken is. Maar luisteren? Ho maar! Ze scheepen je altijd af met lullige smoesjes.
Pasgeleden kregen we wel van wocom een a4 in de bus met leefregels! Waar slaat dat op? Dat ze eens serieus naar ons gaan luisteren!
Ik wens je heel veel succes met deze actie en weet dat heel veel bewoners je inzet waarderen. Want het is lef hebben om je op deze manier in te zetten.
Succes, we volgen je handelingen met spanning en belangstelling.
Hein
@Hein,
Fijn om hier ook iets van bewoners te mogen horen! Onze actie gaat een belangrijke fase in nu we komende week om tafel gaan met woCom. Vooralsnog ga ik er vanuit dat dit gesprek zoden aan de dijk gaat zetten. En mocht dat niet het geval zijn dan hebben we het ‘noodscenario’ al helemaal klaar staan!
Vico
Even de laatste stand van zaken.
Gisteren hebben we het ‘finale overleg’ gehad met het actiecomité. De grove lijnen voor het gesprek met woCom aanstaande maandag zijn nu uitgezet. We hebben er vertrouwen in, we kunnen onze standpunten helder onderbouwen.
Inmiddels heb ik een professioneel notuliste bereid gevonden om mee te gaan. Deze mevrouw is onpartijdig en niet woonachtig in de residentie. Ik ben er erg blij mee dat zij voor ons wil notuleren.
Ook heb ik nog regelmatig contact met het Eindhovens Dagblad. Men is daar erg benieuwd naar de uitkomst van het gesprek. Ik mail hun zo gauw e.e.a. heeft plaatsgevonden.
Het aantal reacties op onze brief met antwoordstrook is werkelijk overweldigend te noemen. Het blijkt dat er een aantal zaken zijn waar héél erg veel bewoners over klagen. Hiermee hebben we een sterke troef in handen, alles staat namelijk zwart op wit.
Morgen gaat er een brief uit naar alle bewoners die gereageerd hebben. Hierin leggen we uit wat er staat te gebeuren en welke volgende stappen we eventueel kunnen nemen.
Wat mij betreft zijn we er dus helemaal klaar voor om maandag het gesprek met woCom aan te gaan! Spannend!
Vico
Vergeet ik nog te melden dat er inmiddels ook overleg is geweest met een externe bouwkundige Deze heeft ons heel wat waardevolle tips aan de hand gedaan die vooral van belang kunnen zijn bij eventuele volgende stappen. (Mocht woCom ernstig weerstand bieden.)
Nogmaal, wij zijn er écht klaar voor!
Vico
Succes maandag.
Update,
Vanmiddag heeft het gesprek met woCom plaatsgevonden. Zeker met de delegatie van woCom hebben wij een zeer goed gesprek kunnen voeren. Men stond open voor onze klachten en denkt inmiddels aan, en in oplossingen. Samen zijn we overeen gekomen dat deze oplossingen acceptabel moeten zijn voor beide partijen.
Fijn dat we op een professionele manier door woCom ontvangen zijn! Dat is een pluim waard, maar we zijn er natuurlijk nog niet.
Op korte termijn volgt er wederom overleg tussen woCom en het actiecomité.
Vico
En met wie heeft Vico dan een minder goed gesprek gevoerd?
Dat moet niet zo moeilijk in te vullen zijn Olivier…
Vico
En inmiddels een uitnodiging in de digitale brievenbus voor een tweede gesprek. A.s. maandag gaan we hopelijk serieus spijkers met koppen slaan.
Het actiecomité heeft afscheid genomen van BBV De Vaart en B’cie Houtsdonk. De wijze waarop deze instanties zich de vorige keer manifesteerden was voor ons reden genoeg om hen niet te verder te betrekken bij dit gebeuren.
Inmiddels staat ‘Plan B’ volledig op de rails. Volgen er a.s. maandag géén concrete oplossingen vanuit woCom dan is dat noodplan met 3 mailtjes in werking gezet. We hopen natuurlijk dat we dit noodplan in de koelkast kunnen laten staan.
Namens het actiecomité
Vico
Goed bezig Vico.
Keep thumbs up!
Hopelijk krijgen de bewoners een goede oplossing aangeboden voor de problemen waar ze al jaren mee kampen.
Ik hoop dat ze jullie niet aan het lijntje proberen te houden, een bekende truc van veel woningbouwverenigingen. Slim om plan B te hebben, lijkt een goed geoliede machine bij jullie. Succes.
Misschien even de volgende songtext in het achterhoofd houden bij het volgende gesprek:
Keep the customer satisfied
Gee but it’s great to be back home
Home is where I want to be.
I’ve been on the road so long my friend,
And if you came along
I know you couldn’t disagree.
CHORUS
It’s the same old story
Everywhere I go,
I get slandered,
Libeled,
I hear words I never heard
In the Bible
And I’m one step ahead of the shoe shine
Two steps away from the county line
Just trying to keep my customers satisfied,
Satisfied.
Deputy Sheriff said to me
Tell me what you come here for, boy.
You better get your bags and flee.
You’re in trouble boy,
And now you’re heading into more.
Hahaha! Geweldig @Mien. Die gaan we zéker meenemen.
@Pieter
Tsja, dat moeten we even afwachten natuurlijk. Maar woCom heeft het niet zo op aandacht in de media….Mag jij 3x raden wat Plan B inhoudt! 😉
We houden vol!
Vico
Update:
Gisteren (28 februari) is het actiecomité wederom om tafel gegaan met Wocom. Deze keer zonder aanwezigheid van BBV De Vaart en B’cie Houtsdonk.
Wocom kwam, tot onze verbazing al snel met concrete oplossingen! Zo werd toegezegd om op korte termijn de gevels aan de galerij zijde alsnog te isoleren. Wel jammer dat men dit ziet als een ‘geriefs verbetering’ en dit dus doorberekent in de huurprijs. Deze zal daardoor met 3,60 euro per maand stijgen. Tevens moet minimaal 70% van de bewoners akkoord gaan met dit plan. Het actiecomité is het niet eens met de stijging van de huur. Is het standpunt van woCom correct? (Advies gewenst. 😉 )
Ook komt er een onderzoek naar de isolatie aan de achterzijde van de appartementen. Mocht dit ook niet toereikend zijn dan zal er ook na-geisoleerd worden.
Wocom maakt de indruk zeker serieus aan de slag te willen gaan met ALLE andere genoemde klachten en opmerkingen.
Nog dit jaar moeten zeker de problemen met tocht, verwarming en natte en gladde vloeren opgelost zijn, aldus woCom.
Tot slot was er vanuit woCom het verzoek om het actiecomité een andere naam te geven. Uiteraard omdat deze benaming natuurlijk een negatieve lading heeft. Vooralsnog gaan we niet in op dit verzoek. Evenmin heffen we het actiecomité op. We willen e.e.a. kritisch blijven volgen, en daar waar nodig woCom herinneren aan de gemaakte afspraken.
Alle afspraken staan ook op papier want we hadden natuurlijk weer een notuliste meegenomen.
Als er zich nieuwe feiten voordoen dan melden we dat zeker hier.
Namens het actiecomité,
Vico
Waarom moeten huurders opdraaien voor achterstallig onderhoud?
Door de voorgestelde huurverhoging komt alleen woCom beter aan haar gerief.
Noodzakelijk onkosten afwentelen op de huurders vind ik ongepast.
Met dit voorstel zou ik niet akkoord gaan.
Waarom maakt woCom zich druk om een naam?
Moet wel een bijzondere naam zijn. Ik heb hem nog nergens vermeld zien staan??? Kun je de naam hier weergeven Vico?
Ik denk dat de woningbouwvereniging zich beter druk kan maken over andere zaken. Zoals goed zorgen voor de huurders.
Ik vind het wel goed dat woCom zich nu van een betere kant laat zien en bereid is de problemen op te lossen die al jaren spelen maar nooit serieus genomen zijn.
Succes met de verdere onderhandelingen.
Laat de boel niet verwateren nu de lente en zomer eraan komen.
Mien
@Vico,
Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar het klinkt een beetje als een tijdrek- en verhullingstaktiek van Wocom. Het isoleervoorstel aan de voorzijde met daarbij goedkeuring van 70% is een typisch en beproefd voorstel. Daar ga je nog vele maanden over discussiëren terwijl Wocom natuurlijk heel erg goed weet dat dat voor hun rekening is. Ik denk dat ze bang zijn dat jullie geld terug gaan eisen voor het feit dat het er nooit zat.
beste vico en patricia.
waarom ben je nooit je beklag komen doen bij de bewonerscommissie houtsdonk, deze mensen nemen je probleem seriues, zolang ik zelf in de bc en 14jaar huurdersraad heb gezeten heb iknooit of te nimmer van jouw klacht gehoord, maar als je al 16 jaar zit te klagen dan moet je zelf een beslissing nemen en wel een andere woning zoeken. en als je toch wilt blijven wonen word dan lid van de bewonerscommissie want deze zoeken nog leden en geen klagers, dus vico word een man en word lid van bc houtsdonk
@Vico:
Ik zou de handreiking die Peter van de BC Houtsdonk doet om lid te worden van BC Houtsdonk aannemen. Omdat je huurt van woCom ben je volgens mij al automatisch lid van zowel BBV de Vaart als BC Houtsdonk (maar dat terzijde).
Door je lidmaatschap kun je je stem en de problemen die spelen via BBV de Vaart laten horen binnen een breder platform en daarbinnen draagvlak, steun en samenwerking zoeken. Ook al heeft de woCom zelf belangen in BBV de Vaart en BC Houtsdonk het kan geen kwaad om ook hier de problematiek aan de orde te stellen.
Berry Smits gaf daar in een eerder commentaar ook al de voordelen van aan. Zij kunnen onder andere vanuit regels binnen de Overlegwet gratis adviseurs inschakelen. Uiteraard moeten die adviseurs dan wel neutraal zijn.
Baat het niet dan schaadt het niet.
De steekhoudende argumenten en wensen van het actiecomité blijven natuurlijk rechtop staan en blijven ook leidend in de verdere onderhandelingen met woCom.
Succes verder.
@Peter,
Het bestaan van de bewonerscommissie Houtsdonk is bij véél bewoners nauwelijks of niet bekend. Zelf gaf men aan dat het stukje communicatie richting bewoners inderdaad voor verbetering vatbaar is. De toonzetting én de manier van reageren door BBV De Vaart tijdens onze eerste bijeenkomst heeft ons doen besluiten niet verder met BBV De Vaart in zee te gaan. De wijze waarop BBV De Vaart en B’cie Houtsdonk zich naar ons manifesteerde was buiten alle proporties. Persoonlijk heb ik daar maar één woord voor: onbeschoft! Nee dank je dus! Geen interesse. Wij kunnen dit héél goed oplossen zonder inmenging van een groepje schreeuwers die het doel van een bewonersbelangenvereniging volledig uit het oog lijkt te zijn verloren. En ik spreek overigens over 13 jaar en géén zestien jaar zoals jij suggereert.
@Peter & @Mien & @Johan,
Het lijkt er nu op dat woCom juist op korte termijn door gaat pakken en aan oplossingen gaat werken. (Dit hebben we zelfs zwart op wit in de notulen staan, mét tijdspad.) Met het verhogen van de huur zijn wij het als actiecomité zeker niet eens. Hier zijn we dan ook nog volop mee bezig. Echter, de verhoging van 3,60 euro per maand zal volgens ons gemakkelijk terug verdiend kunnen worden door de besparing op de stookkosten. Wordt vervolgd dus.
Namens het actiecomité,
Vico
vico ik erg me aan jouw reactie, als je het wocom magazine leest dat al jaren elke 4maanden verschijnt en je dan nog niet weet dat er een bc is, dan lees je het boekje ook nooit.
en als ji denkt dat het een stelletjes schreeuwers zijn dat zegt genoeg over je zelf, zoals er een gezegde is de grootste schreeuwers staan aan de zijlijn.
@Peter,
Natuurlijk begrijp ik dat je dat niet prettig vind. Maar aan het actiecomité heeft het zeker NIET gelegen, onze deur stond helemaal open voor een samenwerking. Dat er wrijving ontstond kwam door het feit dat een mail door ons, correct verstuurd, nooit is aangekomen bij BBV De Vaart. Maar zelfs toen ik dit aantoonde, wilde BBV De Vaart dit niet aannemen. Voor hen was dit reden om zich op een ontzettend kinderachtige wijze op te gaan stellen.
Dus dan lijkt het me niet zo vreemd dat we een verdere samenwerking niet meer op prijs stellen. En daar komt het actiecomité ook niet meer op terug.
Tijdens ons klachtenonderzoek hebben wij véél bewoners gesproken. Ruim 80% gaf aan niet op de hoogte te zijn van het bestaan van een bewonerscommissie. Bewoners die wél op de hoogte waren van de b’cie waren nou niet bepaald lovend over de inzet van deze organisatie.
En niet alleen het actiecomité was niet te spreken over de manier waarop BBV De Vaart en b’cie Houtsdonk het ‘gesprek’ probeerde aan te gaan tijdens onze eerste ontmoeting op 14 februari……Nu jij weer!
Namens het actiecomité,
Vico
@Vico:
Heeft jullie actiecomité nu wel of geen naam?
Ik vraag dit omdat je in een eerdere reactie aangaf dat woCom zich druk maakte om de naamgeving.
Ik heb de naam nog nergens vermeld zien staan.
Kun je de naam hier weergeven Vico?
@Rob,
Zoals ik het begreep gaat het woCom juist om het woord ‘actiecomité’. Wellicht vanwege de negatieve sfeer die deze benaming herbergt.
Wellicht had men liever gehad dat we als werkgroep verder zouden gaan.
We communiceren naar bewoners als ‘Actiecommité Buytenhaeghe’, vernoemd naar de naam van dit complex. En voorlopig veranderen we daar niets aan.
Namens het actiecomité,
Vico
vico ji kunt er wel een mooie draai aangeven maar je toch niet goed gelezen wat ik heb geschreven, je hebt zeker niet door dat de bc allemaal bestaan uit vrijwilligers die zich in zetten voor de huurders en woonomgevingen en kom nou niet met een verhaal van wir habben het niet gewust, dat is zo afgezaagd en kinderachtig. vico heb zelf al eens vrijwilligerswerk gedaan, nee dus anders zou je wel als een man reageren en niet als een verwend kind dat zijn zin niet krijgt, niet tevreden ga dan een huis kopen of ergens anders wonen
@Peter,
Frustratie is vervelend he? Dat krijg je als je je mening of standpunt niet kunt onderbouwen met feiten en cijfers.
Het feit dat je me ‘aanvalt’ op persoonlijke titel zegt al genoeg over het niveau van deze discussie. Dit is tevens ook de laatste reactie van het actiecomité naar jou toe.
Namens het actiecomité,
Vico
Beste Vico,
Er gaan vele wegen naar Rome.
Soms lopen deze wegen zelfs grotendeels parallel.
Dat geldt m.i. op dit moment zeker voor jullie en onze route.
Den Prins houdt zich op dit moment met opzet nog even rustig richting Woonbedrijf-Eindhoven. Daarover later ongetwijfeld veel
meer.
Onze wegen lopen dus grotendeels parallel.
Heb jij er behoefte aan eens regelmatig rond de tafel te gaan? Ervaringen uitwisselen, elkaar adviseren en raadgeven?
Als dat zo is, laat het dan maar even weten.
Je hebt ons e-mailadres voor het prikken van een afspraak.
Een advies van ons op dit moment:
Niet publiekelijk – via blog of twitter – ruzies met andere bewonersverenigingen uitvechten.
Niet meer op uitlatingen reageren; laat ze lekker in hun vet gaarsmoren.
Jij bent “verekkes” goed bezig voor een
grote groep bewoners; allemaal dezelfde belangen en allemaal klant bij Wocom.
wat dat betreft heb je als actiecomite meer dan voldoende draagvlak.
Stel je maar rustig heel erg zelfbewust op.
Hoe verhouden de huren van jullie woningen zich eigenlijk tot andere – qua woonoppervlakte en afwerking – vergelijkbare appartementsgebouwen in Helmond?
Nogmaals ga door op de ingeslagen weg, geloof in de goede bedoelingen van Wocom maar hou ook altijd in ’t achterhoofd rekening met teleurstellingen en bedenk altijd:
SAMEN STERK
Wij horen het graag als jij met ons in gesprek wilt.
Met vriendelijke groet,
bewonersvereniging den Prins i.o.
Gerard Kluessjen
de naam van het actie commite is vico
Inmiddels is er contact gelegd met Bewonersvereniging den Prins.
Een mens kan het ook overdrijven. De manier waarop ene 'Peter' hier de kachel wenst aan te maken met Vico begint onfatsoenlijk te worden. Peter gedraagt zich als een kwakbol/zultkop. Invullen naar keuze.
Het sujet Peter verlangt van Vico dat laatstgenoemde maar moet verhuizen als het Vico niet bevalt in de flat. Alsof Peter uitmaakt waar Vico moet gaan wonen! Vervolgens betrekt Peter de vrouw van Vico (Patricia) zonder enige aanleiding in de discussie. Is dat hufterig? Ja, dat is hufterig. Is dat erg hufterig? Ja, dat is héél erg hufterig. Ligt Peter morgen afgeprijsd in de etalage van de bakker als Bedorven Roomsoesje? Ja.
Dat wilde ik namens het bewonerscomité Weg Met Peter (WMP) maar even gezegd hebben.
@Vico:
Niks mis met de naam in mijn ogen.
Je zou het ook Belangenvereniging genoemd kunnen hebben. Gezien de aard van de problematiek kan ik me goed voorstellen dat je de naam ‘Actiecomité Buytenhaeghe’ gekozen hebt.
Uiteindelijk werd het ook voor de huurders tijd voor actie.
Waar hebben we het over, what’s in a name?
Blijf vooral focussen op feiten en inhoud en handel daar naar. Daar draait het uiteindelijk om.
Succes met de verdere onderhandelingen en vergeet niet de gemaakte afspraken vast te leggen.
@Rob,
Dank je wel! We gaan zeker door op een diplomatieke wijze. Bij elk gesprek met woCom is een notuliste aanwezig, dus alles staat zwart-op-wit.
Groet,
Vico
@Vico:
Hoe staat het met jullie actie? Lukt het allemaal?
Tijd voor een update.
Inmiddels is woCom volop bezig met het inventariseren (middels een enquete) of bewoners bereid zijn méér huur te gaan betalen als de gevel geisoleerd wordt.
Zoals gezegd moet minimaal 70% van de bewoners met dit voorstel akkoord gaan. Voor een bedrag van ongeveer 3,60 euro per maand kunnen je straks genieten van een beter te verwarmen woning. Dit lijkt ons nog altijd een fair voorstel.
Van de 166 aangeschreven adressen zijn er inmiddels 93 positief ingevulde antwoordformulieren retour. Dat is dus nog niet voldoende. Nog deze week gaat het actiecomité aanbellen bij die bewoners die (nog) niet gereageerd hebben.
We gaan er dus ALLES aan doen om die 70% te halen! Het moet! Want halen we dat niet, dan zitten er de komende winter toch weer een boel mensen hier in de kou.
Vanuit woCom mag de medewerking positief genoemd worden. De communicatie tussen actiecomité en woCom verloopt vlot en soepel. Al krijg ik wel vaak het idee dat woCom niet zoveel haast heeft. Sommige zaken duren écht te lang. We zijn inmiddels bijna een half jaar onderweg.
Als de uitslag van de enquete bekend is zal ik dat hier weer posten.
Namens het actiecomité,
Vico
In bovenstaande is een fout geslopen, in totaal zijn er 168 adressen aangeschreven.
De stand op dit moment:
101 adressen akkoord, 13 adressen niet akkoord, 54 adressen niet gereageerd.
De laatstgenoemde 54 adressen krijgen vandaag nog bezoek van het actiecomité.
Weet iemand hoe dit wettelijk is geregeld. Als bewoners niet reageren binnen de genoemde termijn in de enquete, is deze dan ongeldig? Als we puur kijken naar de geretourneerde enquete-formulieren dan is bijna 100% akkoord. Hoe zit dit dit?
Wie geeft mij (snel) antwoord hierop? Dat mag ook per mail: [email protected]
HELP! Anders zitten we straks alsnog in de kou! Dat mág gewoon niet!
Alvast hartelijk dank!
Namens het actiecomité,
Vico
De cijfers zijn vrij duidelijk.
Het gaat om 168 woCom-adressen.
70% van de adressen moet “Ja” zeggen op het voorstel.
Dat betekent dat minstens 118 adressen “Ja” moeten zeggen.
Ervan uitgaand dat woCom streng met afspraken omgaat, moeten er nog minimaal 17 adressen “Ja” zeggen op het voorstel.
Ga er maar vanuit dat WoCom Niet-reageerders onder “Nee” zal scharen.
WoCom wil ongetwijfeld de formulieren turven waarop “Ja” staat.
Als de termijn op papier is vastgelegd dan geldt die datum. Misschien kun je termijnverlenging aavragen vanwege de feestdagen of mei-vakantie.
Succes met de verdere actie.
Bedankt Mien. Inmiddels heeft de paniek plaatsgemaakt voor vreugde! Inmiddels hebben we 168x ‘Ja’ in de pocket. Méér dan voldoende dus.
Namens het actiecomité,
Vico
Oeps, dat moest 128 zijn. Valt niet mee om via je iPhone te reageren.
Vico
Update
Net bericht gehad van woCom. De uitslag van de enquete:
83,5% heeft gereageerd, 75% hiervan is VOOR. Dus we gaan isoleren!
A.s. maandag volgt er opnieuw overleg met/bij woCom. Hier vieren we inmiddels een bescheiden feestje.
Namens het actiecomité,
Vico
Aha, voor beiden partijen een win-win situatie. WoCom en bewoners gelukkig. Gefeliciteerd. Goed onderhandeld Vico.
@Vico en actiecomité: Gefeliciteerd met het resultaat.
@Mien @de_weblog_van_Helmond
Hartelijk dank! We hebben er dan ook serieus voor geknokt.
A.s. maandag gaan we wederom met woCom om tafel, deze keer om het tijdspad verder uit te zetten.
Natuurlijk hou ik jullie via de weblog op de hoogte. Nogmaals dank.
Vico
Het is alweer een tijdje stil wat betreft reacties en updates. Inmiddels heeft woCom laten weten dat het isoleren pas begin Oktober (!) doorgang kan vinden. Het is een fikse klus en het bedrijf dat de werkzaamheden gaat uitvoeren kon dit niet eerder inplannen.
Het actiecomité blijft deze kwestie verder monitoren en houdt iedereen via dit weblog op de hoogte.
Vico
1) Geduld is een schone zaak
2) Goed werk heeft tijd nodig
Ajajaj wat een drama allemaal. Onbegrijpelijk dat zie niet toegeven dat er zaken in het appartement fout zijn en dat ze niet opgelost worden.
Vooral de verdampers bij blokverwarming werken niet. Ookal ben je zuinig, je betaald altijd gemiddeld!
Je kunt je maar ergens druk om maken.
Ijskoude slaap kamer je waait er uit .veel tocht in woonkamer heb een oud gordijn op de grond liggen vanwege weg waaien .geluids over last en nu een lekkage van een van de boven buren .neem maar gauw contact op met mij ik klaag ook al jaren woongenot is ver te zoeken. Vr gr Henk scholten