‘Raadsvergaderingen op tv is hendig’
Omdat er in 2014 gemeenteraadsverkiezingen zijn is het hendig om te weten wat er zich afspeelt in de Hellemonds Politiek. Niet iedere inwoner van Helmond neemt de tijd om de gemeenteraadsvergaderingen bij te wonen (dit is dus wel mogelijk). Maar met de aankomende verkiezingen in zicht, moet je toch wel mee kunnen praten.
Wil je dan ook nog er van uitgaan, dat je uitgebrachte stem bij de goede partij(persoon) uitkomt. Dan kan de volgende oplossing wel eens goed van pas komen.
In Gemert wordt de gemeenteraadsvergadering rechtstreeks uit gezonden via radio en tv. Hierdoor krijg je een goed overzicht wat er zoal afspeelt op een dergelijk vergadering, en het hendige is dat je thuis kan blijven.
In de tijd voor de verkiezingen beloven ze van alles zowel in de landelijke als in de gemeentelijke politiek. Met het volgen van die uit zendingen kan je als inwoner een beeld krijgen van de partij (persoon) waar je op wil stemmen. Je ziet en hoort de inzet van de Partij (persoon) En zodoende weet je of de partij(persoon) je stem verdient. Volgens mij zou het een heel ander verkiezingsuitslag kunnen geven, maar ook ik zou het mis kunnen hebben.
In het verleden zijn er in de gemeente Helmond wel eens van deze van de ideeën geplaatst, maar ze zouden te duur zijn?
Als ik het goed inschat dan zouden hiervoor wel sponsors te vinden zijn in Helmond om dit waar te maken, om een Heldere politiek te krijgen.
Graag zou ik hierover wel eens de mening willen weten van de inwoners van Helmond, en tevens of er inwoners zijn die dit zouden kunnen waar maken.
We hebben toch een stads tv Helmond deze zou dat mooi kunnen doen.
Op persoonlijke titel
Gijs Meulenmeesters
ps er zit enig hellemonds woord tussen maar dat moet kunnen
60 reacties:
Yes,……..helemaal mee eens! Moet kunnen in die slimme regio.
Hendig ja! Vooral als in slaap val televisie. Politiek is saai. De raadsleden zouden zich meer onder de burgers moeten bevinden, in plaats van dure werkbezoeken. Die soms 2x plaats vinden! Een met de raad, en ander met de commissie.
Ga eens gewoon met mensen praten, in de week en niet alleen voor verkiezingstijd. Want dan is er ineens wel tijd voor. En ook niet via allerlei vage wijksraden, die vertegenwoordigen alleen hunzelf en hebben geen idee wat er op de hoek van de straat gebeurd.
Verder inhoudelijk op het technische verhaal. De gemeente wilde destijds dure webcams gaan plaatsen om de uitzending op internet mogelijk te maken. Dat is destijds terecht niet doorgegaan.
De gemeente detacheert nu een medewerker bij Omroep Helmond. De kennis en materiaal is in huis, enkel nu uitgeleend aan de lokale omroep. Mocht de gemeenteraad dit graag willen, dan zal er eerst een paar pilots opgenomen moeten worden.
In het verleden verzorgde IRHS, via de website van HS, een rechtstreekse audiostream vanuit de raadszaal. Het betrof toen (natuurlijk) enkel de discussies over de locatie van het nieuwe stadion (e.d.). Toen werd, na afloop, ook geopperd dat dit middel een mogelijkheid was om de politiek dichter bij de burger te brengen. Voor zover bekend, stierf dit idee een zachte dood terwijl het zo eenvoudig is om e.e.a. te verwezenlijken. Jammer want internet biedt zoveel mogelijkheden.
Ik moet zeggen dat er wel iets voor te zeggen valt. Veel gemeenten doen dit al en de vergaderingen van de Staten van Brabant kun je ook via internet volgen. Je weet als burger precies waar de politici voor staan en wat ze in de vergadering hebben gezegd. Ik weet wel dat het voorstel van een paar jaar geleden in Helmond is afgeschoten op de hoge kosten. In de huidige tijd van bezuinigingen weet ik niet of een hernieuwd voorstel het gaat halen. Wellicht is sponsoring een goede suggestie.
Ik ben helemaal voor. De volgende stap is dan wat mij betreft een kastje ontwerpen waarmee wij de gemeenteraadsleden vanuit de woonkamer kunnen aansturen. Zou helemaal perfect zijn. Een permanent digitaal referendum zou ook al mooi zijn. Of Game- of Twitter aansturing à la Big Brother. Maar dan vanuit een democratisch perspectief oftewel vanuit de woonkamer van Jan en alleman. In ieder geval blijft het adagio “een goed geïnformeerd mens telt voor twee” ten alle tijden gelden. Vrees wel dat we dan de raadszaal zullen moeten uitbreiden. Misschien een digitale verdieping toevoegen.
Ik ben een voorstander van dergelijke radio- en tv-uitzendingen. Maar we moeten wel realistisch zijn: dat is niet gratis te verzorgen. Er zal van alles geïnstalleerd moeten worden en er moeten mensen “achter de knoppen”. De groep luisteraars en kijkers zal relatief klein zijn (ten opzichte van het aantal inwoners). Het schaarse geld uit de gemeentekas kunnen we voorlopig beter ergens anders aan besteden dan aan promotie voor onszelf. Die promotie zullen we dus vanuit de partij-kassen voortzetten zoals we gewend zijn: via folderen op de markt, bijeenkomsten organiseren en andere bekende acties, ook als er geen verkiezingen zijn. Maar vooral door er te “zijn” voor de Helmonders die vragen, klachten en suggesties voor het gemeentebestuur hebben.
Mirjam van der Pijl
PvdA-raadslid
Goed plan Gijs. Want als het in een dorp als Gemert kan, moet het in de slimste stad van de wereld (samen met Eindhoven) ook kunnen.
@Karel op 19 april 2012 om 10:59:
@Mirjam van der Pijl op 19 april 2012 om 10:53:
Hoi Mirjam,
Als je het goed gelezen hebt ben ik er van overtuigd dat om dit op te startten
Sponsers te vinden zijn.
Mocht iemand contact met mij willen dan hier mijn email adres
g,meulenmeestersChello.nl
LON TV (Nuenen) doen dit ook al een tijdje…
We. Lopen. Achter.
@PH op 19 april 2012 om 14:42:
Goede dag goede reactie,
Is er bij u bekend hou het in Nuenen gaat en wat ongeveer de onkosten zijn..
Als u mij jou mail adres geeft kunnen we er via de mail rechtstreeks hierover hebben
Gijs
[email protected]
Dag Gijs,
Ik heb heel snel even tussen ” de soep en de erpel” wat info opgezocht. Volgens de notulen van de commissie Algemene Bestuurlijke Aangelegenheden dd. 15 december 2008 waren de exploitatiekosten van het “LIVE” in de huiskamer brengen van de raadsvergadering 40.000,– euro op jaarbasis.
Ik probeer morgen meer info te verzamelen. Want los van de exploitatiekosten heb je ook nog de incidentele kosten…. word (hopelijk) vervolgd….
gr.
Angelique
@Gijs Meulenmeesters op 19 april 2012 om 16:13:
Ik vind het een goed plan! Natuurlijk kost dat geld, maar democratie mag best wat kosten. Het kostte een andere generatie destijds heel wat meer!
Maar Gijs, kun je ons vertellen wat PH aan kosten voor LON TV in Nuenen aan je doorgaf? Ik ben best benieuwd eigenlijk, nu Angelique met die eerste getallen kwam.
@IRHS op 18 april 2012 om 21:08:
Wanneer was dat? Die uitzendingen werden wel betaald door de gemeente of kostte dat haast niets?
Dag Gijs,
Ik heb mijn best gedaan maar kan helaas het allemaal niet meer terugvinden. De reden daarvoor is dat de voorstellen destijds (2008)vanuit de werkgroep dualisme zijn geopperd. Een werkgroep door de raad zelf opgesteld met een projectopdracht (communicatie) en die dus niet qua stukken digitaal terug te vinden is bij de bestuurlijke stukken op http://www.helmond.nl.
Zelfs die 40.000,– euro is maar een passage uit de notulen en kan je niet als richtbedrag nemen.
Dus helaas… maar aan de andere kant… als ik al getallen had dan waren ze toch verouderd want niets veranderd zo snel als de digitale mogelijkheden 🙂
met vriendelijke groet,
Angelique
@Gijs Meulenmeesters op 19 april 2012 om 16:13:
Geen idee! Familie van mij woont in Nuenen, heb dat daar wel eens gezien… Dus ik zou zeggen mail die gasten eens, wie wat wat ze willen vertellen.
@Angelique op 20 april 2012 om 16:05:
http://www.ustream.tv + iphone 4s/ipad in het kader van bezuinigingen… Nee grapje. Alleen online? dan zou ik het via https://watershed.ustream.tv/product/pricing doen of via eigen Omroep Helmond portal ? Vergadering gemist…
Inderdaad is een paar jaren geleden een en ander besproken in de Raad van Helmond. maar het plan haalde in de Raad bakzeil voor zover ik me kan heugen omdat met name de toenmalige collegepartijen het niet zagen zitten en te duur vonden. O ja voor uw geheugen dat waren toen CDA, VVD en PvdA.
D66 was toen warm voorstander, immers democratie moet je ook laten zien en horen. Maar helaas het heeft (nog niet) mogen baten.
Ben niet zo’n voorstander hiervan, omdat ik denk dat de vergaderingen dan wel eens (nog) langer gaan duren.
Daarnaast denk ik dat er maar weinig mensen hier echt behoefte aan hebben en die veelal al naar de raadszaal kwamen.
Als het zo ver komt zal ik me er echter niet tegen verzetten, als het financieel interessant is. Moet zeggen dat het op dit moment GEEN hoge prioriteit heeft.
Beste allemaal,
En toch, toch denk ik dat het een gemiste kans is als de lokale politiek niet opnieuw een poging doet. Ik lees op deze log twee soorten reacties 1) de categorie ‘watervrees’ en 2) de durvers, degenen die er echt voor durven gaan. Dames en heren, een goed compromis ligt dan tocht in het midden?
Ik zou hier het aantal linkjes naar andere gemeenten weer kunnen geven waar dit allemaal wel mogelijk is, maar waarschijnlijk kom ik hier dan nog ruimte te kort. En moet Helmond, deel van een heeeeeel slimme regio, hierin ontbreken?
Ik zie hier een reactie van onze partij van de ‘TRANSFORMERS’, de vernieuwers, de veranderaars, de snelle jongens van de techniek..D66. Hun roep ik zeker op. Toon lef en ga hiermee aan de slag: formeer een buitenparlementaire werkgroep die gaat adviseren en presenteer een spetterend eindrapport wat wordt omarmd door B&W (moet kunnen met een eigen wethouder 😉
Ter afsluiting mijn favoriet. De gemeente Groningen. Wat mij betreft een voorbeeld http://gemeente.groningen.nl/gemeenteraad/uitzending-gemist/
Wie neemt de handschoen op?
Via twitter lees ik net over een automatisch camera-systeem dat vanaf vandaag in de raad van Eindhoven zich richt op de spreker. ALS we het invoeren zou het dus zo moeten, en dan meteen de tv-beelden op de schermen in de raadszaal zodat ook het publiek op de tribune en de rest van de raad de spreker kan zien!
@Mirjam van der Pijl op 23 mei 2012 om 00:06:
Lijkt wel of alle gemeenten voortaan hun vergaderingen op tv uitzenden, behalve Helmond. 🙁
Goed plan,
naar wat rond neuzen heb ik de volgende info op gesnort zie linken
http://bestuurlijknieuws.nl/uw-live-twitterstream
http://bestuurlijknieuws.nl/raad040
http://twitterstreams.nl/showcases
dus het is in steeds meer gemeente normaal om dit uit te zenden via een of ander media
Gijs
goede dag Ik heb intussen een link gekregen waar je op kan zien dat dit in eindhoven voortaan elke keer wordt uitgezonden.zie link hieronder
http://eindhoven.raadsinformatie.nl/notucastOD/preverg/13635
Gijs
Tijd om dit weer eens naar boven te halen, gezien het triest is te constateren dat het B&W van Helmond nog steeds niet gelukt is dit anno 2014 te realiseren in het kader van een open,transparante en integere communicatie naar de bevolking toe!
Daarom nogmaals een pleidooi voor een draadomroep van de gemeente Helmond!
Laat maar zien dat je voor een open en transparante communicatie met je burgers staat!
Geen woorden maar daden zou ik zeggen.
Dus alles wat openbaar is, streamen via internet middels audio en video.
Meer voorstanders hiervoor dit z.s.m. te willen/eisen als inwoner van Helmond?
Medestanders gevraagd!
Wie wil dit nou niet??
Het zal tijd worden anno 2014!
Afgang dat we hier er nog steeds over moeten praten!
Alleen Gemert al, loopt 4 jaar op Helmond voor op dit gebied!
Dit kan toch niet mensen!!
Actie nu gemeente s.v.p !!
Voor natuurlijk. Mevr of Hr Frut.
Hendig ja, van alles beloven en er komt toch niks van!
Stem al jaren, of ze worden kapot geschoten als ze de waarheid roepen.
En diegene die over blijven, brengen ook niks goeds.
Houd het al jaren bij, maar helaas geen enkele partij houd zich aan zn beloftes.
Gewoon afschaffen die handel, zoveel partijen pffffff.
Van mij mag het kabinet weer vallen, kunnen we weer naar de stembus.
(niet dat het veel uitmaakt, maar we gaan weer anders mogen we niet zeuren)
En ik heb hiervoor geen omroep nodig, tegenwoordig hebben we TV internet voor diegene die zich er in verdiept.
Dus geen geldverslindende tv onzinnigheden, men moet zelf maar bedenken waar ze op gaan stemmen.
Open en 100% transparant kun je mooi blijven dromen, dat zullen we nooit mee maken denk ik.
Koningshuis mooi voorbeeld, geldverslindend onzinnig duuuuuuuuuuuuuuur project. kan ook met minder lijkt me!
Maar goed hij mag toch ook een bootje, een villa incl beveiliging en ga maar door.
Mooi belasting geld!
@webloghelmond Bedankt voor de tweet die jullie over dit onderwerp uit hebben doen gaan! Misschien dat het helpt dit nu eindelijk eens te realiseren in onze stad!! Want het is echt triest te zien dat de gemeente Helmond anno 2014 hier nog geen inhaalslag heeft gemaakt!!
@Frutje Frot op vrijdag 24 oktober 2014 om 12:49:
Graag gedaan.
Burgemeester Blanksma pleitte er tijdens de eerste raadsvergadering van dit jaar nog voor. Het wordt dus eindelijk eens tijd dat we dit realiseren.
@Robin Nou da’s alvast een begin, nu nog doorpakken dan zodat het niet alleen bij woorden blijft!!
@Robin. Bij haar aanstelling twee jaar geleden pleitte zij ook voor integriteit en transparantie.
Het probleem is elke keer dat er te moeilijk gedacht wordt. In plaats van hoge kwaliteit opnames met videobewerking achteraf te willen kun je ook gewoon gebruik maken van bestaande technieken.
https://support.google.com/youtube/answer/57409?hl=nl
Opnemen rechtstreeks naar youtube. Kosten: de prijs van een HD webcam (minder dan 100 euro).
Moet hier überhaupt nog over vergaderd gaan worden? Dit college heeft transparantie toch hoog in het vaandel staan?
@Frutje Frot op donderdag 23 oktober 2014 om 14:08:
Misschien moet je D66 eens vragen om hulp. Want in hun verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen dit jaar stond onder andere dit:
Deze algemene doelstelling leidt tot de volgende onderliggende communicatiedoelstellingen: informatie geven over taken en bevoegdheden van de raad; informatie geven over zaken die actueel zijn; de inwoners stimuleren om mee te denken en mee te praten; ze om inbreng vragen en ze laten weten wat met hun inbreng is gebeurd. Met de volgende twee concrete plannen zal de raad een effectievere communicatie tussen de inwoners en de vertegenwoordigers tot stand brengen.
D66 is voorstander van het integraal en live uitzenden van de raadsvergaderingen op TV of internet, om de eerder genoemde redenen. Daarnaast moet de mogelijkheid bestaan om via digitale opslag op ieder gewenst tijdstip via internet naar de uitzending te kijken. Daarnaast zou de mogelijkheid geboden moeten worden om naar specifieke fragmenten van de vergaderingen te zoeken en te kijken.
Een eerste simpeler stap naar transparantie is er niet. Begrijp eigenlijk niet waarom college dit initiatief zelf niet neemt. Moeten het toch oo helanrijk vinden om zo de burgers te betrekken? Of niet…..?
@Michiel Helemaal eens met je! Tegenwoordig is dit een fluitje van een cent, en daar hangt helemaal geen hoog kostenplaatje aan.
@Frank Daarvoor hoef ik nu niet om hulp aan te kloppen bij D66!
We zijn het al helemaal eens op dat gebied, en daarbij kan D66 het makkelijker weer op de kaart/agenda zetten in de gemeenteraad, dan ik als Helmondse burger!
Ik draag m’n steentje bij dit onderwerp hier weer naar boven te halen, het is
aan de politiek ( die hier ongetwijfeld af en toe meelezen) het opnieuw op te pakken en leven in te blazen.
Welke partij dat doet maakt mij niet uit, want volgens mij is iedere partij hier voor,
met de Burgemeester voorop!
Spread the news zou ik zeggen via social media, wellicht dat iemand het oppikt in de Helmondse politiek.
Zo niet, kunnen we altijd nog een burgerinitiatief beginnen.
Doe je mee dan?
@Eric ” Een eerste simpeler stap naar transparantie is er niet.”
Helemaal met je eens Eric!!
Dus aan het twitteren mensen!! De jeugd een skeetbaan, wij ons nieuw kanaal,
alleen deze keer een videokanaal met uitzendinggemist optie!!
Net zo lang blijven zeuren met z’n allen totdat we het hebben hier!
Nogmaals, spread the word a.u.b
P.s. met excuses voor m’n Engels
Bedankt mensen, het gaat los op twitter!!
Prima hoor die oproep om uitzendingen raadsvergadering. Allemaal ter vervetering transparantie. Maar het is dezelfde raad die WOB veroeken ook beoordeelt(zou moeten beoordelen). Verzoeken die er toe zouden moeten bijdragen handelen van een overheid inzichtelijk te maken.WOb verzoeken in Helmond is voor een journalist maar ook voor een burger een lijdensweg. Een burger die naar de bezwaarcommisie gaat krijgt in 30%. Er zijn dus nog heel wat stappen te maken.
Mooi te zien dat de plaatselijke politiek het inmiddels ook heeft opgepakt!
Het staat op de agenda voor de raadsvergadering 6 november a.s.
Dus het gaat de goede kant uit lijkt het!!
Het lijkt me sterk dat dit er niet gaat doorkomen in de Raad.
Iedereen schijnt voor te zijn nu, inclusief B&W. ( naar mijn kennis)
Dit moet toch op een korte termijn te realiseren zijn volgens mij.
Ik verwacht dat een meerderheid nu wel zal instemmen, gezien alle tweets van diverse partijen!
@Frutje Frot op zaterdag 25 oktober 2014 om 12:10:
Ik zie nu pas je vraag of ik mee wil doen. Sorry is niet echt mijn ding en ik heb er ook geen tijd voor.
Maar je bent al een heel eind zie ik omdat je het op die agenda voor de raadsvergadering 6 november kreeg. Knap in zo’n korte tijd waar er al zoveel jaar door enkele politieke partijen over geluld wordt!
Was dat agendapunt zojuist aan het zoeken, maar zag het niet staan op http://www.helmond.nl/Internet/Site-Root/Welkom-op-Helmondnl/home-Bestuur/Raadsvergaderingen/Raadsvergadering-6-november-2014 Bij welk agendapunt komt het aan de orde?
hoi toch blij dat waar ik de aanzet gegeven heb dit toch weer actueel wordt.
is toch hoog tijd dat dit voor ons transparante gemeente werkelijkheid wordt
Gijs
@Frank Zarroy D66 heeft het opgepikt, wellicht komt er nog een aanpassing op die agenda waar je naar verwijst.
Motie is ingebracht door Zarroy D66 vandaag.
Was een vurig betoog van hem, waar ik helemaal achter sta.
Eerste reactie Burgemeester Blanksma:
Blanksma: Ben enthousiast over ‘de raad in beeld’ (live streaming raadsvergaderingen). Zet het amendement om in motie #begroting #Helmond
Via rechstreekse twiiter :
@Hansvdven1965
Hans van de Ven @Hansvdven1965 · 50 min. 50 minuten geleden
CDA wil motie ondersteunen waarin onderzocht wordt hoeveel live streaming raadsvergaderingen kost en hoe dat betaald kan worden. #Helmond
Latest via twitter:
Retriever @DutchRetriever · 16 min. 16 minuten geleden
Burgemeester @ellyblanksma van #Helmond spreekt zich uit voor Livestreamingen Raadsvergaderingen #Helmond @weblog_Helmond @ED_Helmond
gelukkig er komt schot in dit, zo wordt de hellemonder straks toch nog goed geinformeert. en weet hij wat de gekozen wethouders en raadsleden doen voor hun.
Misschien heeft dit wel invloed met de volgende verkiezingen.
Gijs
Ik lag al te bed maar :
Hans van de Ven @Hansvdven1965 ·
Nog twee aangenomen moties: livestream van raadsvergaderingen en accommodatie Leonardusspeeltuin #begroting #Helmond
@Frutje Frot op vrijdag 7 november 2014 om 08:39:
Ik vind het knap dat je het uitzenden van de gemeenteraad hebt geregeld. Was erg benieuwd de laatste weken en volgde dat bijna elke dag. Knap dat je dat weer op de agenda hebt gezet en het nu geregeld is.
Maar, ik zeg hier niet snel iets, de gemeente(raad) schiet wel heel erg ver door als ze voortaan ook de Leonardusspeeltuin live gaat uitzenden. Over verspilling gesproken! Ik dacht dat er bezuinigd moest worden. BAH!
Laat die vaders en moeders zelf toch een keertje de moeite nemen om naar de speeltuin van hun kinderen te gaan. Of zend anders de profronde van Stiphout en het amateurvoetbal ook maar live uit. Doe je meer mensen een plezier mee.
Mooi dat de motie er doorheen is. Nu maar hopen dat niet voor een nodeloos ingewikkelde (en dure) optie gekozen gaat worden. Uitgangspunten zouden moeten zijn:
– Makkelijk toegankelijk en vindbaar
– Bewaard voor lange tijd tegen zo laag mogelijke kosten
– Registratie is basis (een video voor de hele vergadering), indeling (bijvoorbeeld springen naar tijd per agendapunt) is luxe.
Ik blijf voorstander van een gemeente youtube kanaal. Kan dan behalve de raadsvergaderingen ook alle andere communicatie van de gemeente richting de burgers op gezet worden. Dit moet je niet wegstoppen ergens op de gemeentelijke website (of de website van Omroep Helmond als die ingezet zouden worden voor de registratie)
@Peter
Ik geloof dat je die tweet anders moet lezen. Zijn twee aparte moties.
Denk ook niet dat ouders er blij mee zijn als hun kind zomaar gefilmd wordt 🙂
@Peter lol Nee het gaat over 2 aparte moties.
Dus er komt geen livestream van de wipwap van de Leonardus speeltuin!
Wel van de Boscotondo speeltuin!!
@Michiel van Geel op vrijdag 7 november 2014 om 11:10:
Als je Tweet als in Twitter bedoelt, welke tweet bedoel je dan? Ik heb geen Twitter. Ik vind het ook maar raar dar die speeltuin ook op tv moet hoor. Dat is er ineens bijgetrutseld vind ik. Misschien wel handig, maar wat dat niet kost. :-(.
@Frutje Frot op vrijdag 7 november 2014 om 11:23:
Wat heeft Leonardus dan met dit topic te maken? Toevallig weet ik dat die Hans van de Ven journalist is bij de krant (neem ik aan), maar waarom je die erbij zet is me ook een raadsel? Hopelijk worden die tv-uitzendingen wat duidelijker dan jouw getyp hier want anders heb je Helmond geen plezier gedaan en alleen maar op kosten gejaagd.
@Jan
De Leonardus heeft niets met dit topic te maken.
Dat verhaal staat los van de internetuitzendingen die te komen zijn over de raadsvergaderingen.
Het waren 2 aparte nieuwsberichten (moties) samengevat in 1 tweet vd journalist.
Ik heb een kopie van die tweet hier geplaatst.
Mijn verontschuldigingen als ik daardoor enige verwarring heb gegeven voor sommigen.
Weliicht kan de volgende berichtgeving duidelijkheid geven omtrent het geheel.
COMING SOON TO YOUR SCREEN IN HELMOND: (live streaming raadsvergaderingen). #Helmond @RaadHelmond
Dus nu is het er door, wordt het ook op tijd in de pers aangegeven dat het uitgezonden wordt, waarop (adres) en tijd stip
Gijs