‘Van restaurant Berlaer naar hartbewaking’
Het hier onderstaande relaas is een korte geschiedenis van meer als drie jaar. Al de hier onderstaande beweringen zijn middels documenten aantoonbaar.
April 2011 hebben wij restaurant Berlaer overgenomen op basis van omzetcijfers die niet deugden. Omzetten die ook niet haalbaar zijn, de toezegde omzet bedroeg 340000. Achteraf bleek dat de Gemeente (eigenaar pand) al lang wist dat de te realiseren omzet max 100000 bedroeg. Meer is er mis naar bleek later. Offertes voor dit pand op naam van bv´s die nooit bestaan hebben, gewoon op Gemeente papier. Ook is er met de Bibob toets gerommeld. Zo heeft een medewerkster (afdeling BJZ) het nodig gevonden een belangrijk deel van mijn financiële gegevens te overhandigen aan de vorige eigenaar. Ze sprak later van een foutje.
Al voor dat burgemeester Blanksma aantrad heb ik getracht om in contact met haar te komen. Wij vinden dat wij getild zijn door de Gemeente Helmond. In toen a mijn onschuld dacht ik dat Mevr. Blanksma wel belangstelling zou hebben in het relaas van een burger die zich al jaren hevig geïntimideerd voelt door bestuurlijk Helmond. Niet om mijn gelijk te halen, simpel mijn relaas doen zou hebben volstaan. Een relaas waarin ik zou hebben willen vertellen hoe mijn vrouw laan de deur is bedreigt, hoe mijn autobanden zijn doorgesneden en hoe iemand mijn hond heeft proberen te vergiftigen. Je zou denken dat elke weldenkende burgemeester die het hoogste woord voert over transparantie, integriteit maar bovendien veiligheid in haar portefeuille heeft, daar belangstelling voor zou moeten hebben.
Vele mailtjes heb ik eraan gewaagd om tot een afspraak te komen .Zelfs de beleefdheid op een antwoord bleek teveel gevraagd. Uiteindelijk een reguliere klacht middels de Gemeentesite ingediend dit wegens onbehoorlijk bestuur. Liefst zeven maanden moeten wachten alvorens er een bijna hilarisch antwoord kwam van Dhr. Stienen en Marneffe. Let wel de eigen beleidsregels van de Gemeente schrijven een termijn voor van zes weken.
Met de heren Stienen en Marneffe hebben wij eind 2012 en begin 2013 een aantal gesprekken gevoerd. Met de Gemeentesecretaris had ik direct al een probleem in dit proces. Immers het was dit persoon dat op basis van een vervalste aangifte door de politie mijn vrouw als ambtenaar de deur uit had gewerkt. De bedrijfsarts was duidelijk,`U kunt beter gaan Mevr. De Gemeente Helmond probeert u kapot te maken en zo beland u in een psychose”.
De Heer Stienen maakte het helemaal bont. Hield ons maanden aan een lijntje met als enige doel ons uit roken. De Sms’jes (die ik niet meer heb) vlogen ons om de oren, houdt goede moed was de strekking. De meest krankzinnige dwangbevelen, beslag op mijn uitkeringen (sommige in innige samenwerking met bevriende deurwaarders dubbel) alles was geoorloofd. Is hier ook thuis geweest in bijzijn van een raadslid en mijn accountant. In de zomer 2013 haakte hij af. Per voicemail deelde hij mede hevige tegenwerking te ondervinden van in maar ook ex(?) krachten. Later is hij hier nog thuis geweest om te bevestigen dat we opgelicht waren. Maar ja, de horeca was nu eenmaal in handen van criminelen dat daar kon een college ook niets aan doen.
NU MEER ALS JAAR LATER:
- Berlaer al weer twee maal van eigenaar veranderd. Een Gemeentepand met gemeenschapsgeld gerenoveerd is verloren.
- Wij geen werk meer en tonnen kwijt. Een burgemeester die onwaarheden over ons verkoopt aangaande mislukte gesprekken. Een nu bijna ex Gemeentesecretaris die een loopje neemt met de waarheid. Ambtenaren (hoezo een integriteit probleem) die onrechtmatig gebruik maken van de GBA. Een verbijsterde nationale Ombudsman, bedreigde raadsleden.
- Veel is er aan gelegen geweest door Mevr. Blanksma zaken te willen verdoezelen. Hoe kan het dat diegene die ons van verzonnen omzetcijfers heeft voorzien een prominente rol speelt binnen veiligheid horeca Helmond?
- In Mei ben ik opgenomen in het ziekenhuis wegens ernstige hartklachten en heb drie weken aan de monitor gelegen. Nu zou je van een normaal college verwachten even enige pas op de plaats te maken. Maar nee hoor, daags na mijn opname stonden de door de Gemeente gestuurde deurwaarders op de stoep. Weet ik niets vanaf zegt Mevr. Blanksma. Gelukkig houden wij onze administratie wel op orde en hebben de bewijzen in handen dat ze ook hier onwaarheden verkondigt.
- Ik zal herstellen, dit herstel zal minimaal een jaar duren en zal mij van veel zaken moeten onthouden, laat staan dat ik nog enig perspectief op werk heb.
- Maar er is meer veel meer waarvoor ik hier niet de ruimte heb.
Tot slot wil ik Mevr. Blamksma, de dhr Stienen en dhr Marneffe bedanken voor het ruïneren van een gezin.
Nog even vers van de pers. Er is ook aan mediation gedaan. Samen met UWV en een vertegenwoordiger van dhr. Marneffe om te zien of en hoe de in eerste instantie geweigerde WW uitkering aam mijn vrouw kon worden gecompenseerd. Uit document UWV blijkt dat indien er voor ons enige compensatie mogelijk zou zijn geweest dit een broodje aap zou zijn. Op voorhand had dit college al beslag gelegd op een eventueel resultaat.
Eric Betgem
86 reacties:
Een schandalig verhaal. Hopelijk komt hier snel duidelijkheid over!
Triest…….
Tijd voor een boetekleed bestuurders.
En waarom kan ik geen blog, krant etc openen zonder iets te lezen over “Dhr” Stienen? En helaas altijd met een negatief karakter.
Eric, sterkte en beterschap gewenst.
Daar heb je meer aan als aan loze kreten.
Het is wel duidelijk dat onder “leiding” van ex-burgemeester Jacobs en zijn toenmalig college dingen zijn gebeurd, die , laat ik het voorzichtig stellen, niet helemaal open en transparant zijn geweest. Denk dan o.a. aan dit verhaal, de frietzaak in het haagje, het verhaal Carpe Diem (vergunning ingetrokken door loco-burgemeester Stienen en niet door Jacobs), oranje-zwart, de couppoging van Stienen bij de commisaris vd Koningin, Stienen tegen Tielemans, Stienen en “zijn” Bzozb bos (uiteindelijk bij de nieuwe coalitieonderhandelingen toch zijn zin) etc. etc.
al dan niet gevolgd door een brave gemeenteraad waar niemand zijn nek durft/durfde uit te steken, bang om boven het maaiveld uit te komen.
Je zou dan toch denken dat na zo’n periode, waarbij een van de hoofdrolspelers zelfs ereburger van Helmond wordt, dat er een periode van openheid en transparatie aankomt. Hoopvol, want tijdens de eerste toespraak refereerde de nieuwe burgemeester daar al aan. Helaas bleek er een “tijdelijke” dementie aan vooraf te zijn gegaan, want van openheid en transparantie is sindsdien niets meer vernomen.
Helaas zijn Eric en zijn vrouw daar slachtoffer van geworden, zoals meerdere personen overigens ( de uitbaters vd frietzaak, de uitbater van Carpe Diem), allen opgeofferd om een schijnbaar “groter” doel te dienen. Ik refereer daarmee maar eens aan de uitspraken van gekke henkie op deze blog. Ik hoop dat voor jullie allen ooit nog eens gerechtigheid komt, al is het maar het principe! By the way Eric, ik zei het vanmorgen al, er zit nog genoeg in de pen, het moet ook de moeite waard zijn om te reageren, bij deze. Veel succes, komt tijd komt raad 🙂
Ah Frans Stienen, die stond afgelopen vrijdag nog uitermate vrolijk borrelend op het terras van cafe De Haven samen met wat ander ambtenaartuig, na de opening van het “Peter Tielemans park”.
Als ik in zo’n situatie had gezeten had ik allang het recht in eigen hand genomen. Want je recht halen op de normale manier werkt niet in dit land als je tegenover een partij staat met een vrijwel oneindig budget, en semi (politieke) onschendbaarheid en mogelijkheden om iemand te dwarsbomen.
Objectief lezend kom ik tot conclusie dat het kennelijk allemaal aan anderen ligt en buiten invloedsfeer persoon zelf, tja ……
Tja zegt Bert. Tja, zeg ik en krabbel eens op mijn kop.
Natuurlijk zijn anderen hier de schuld, en misschien klopt dat ook wel, maar ik denk dat betrokkene vooraf zelf zijn huiswerk niet goed heeft gedaan. Of zich snel rijk gerekend heeft. En daar komen “ongelukken” van. Nu hij op de blaren moet zitten, is het janken geblazen!
En Specht: het recht in eigen hand nemen? Je kletst als een kip zonder kop. Heb jij zin om een tijdje te gaan zitten, omdat je je recht wilde halen? Kom op zeg. Dat geloof ik niet.
Verdere reacties van mijn kant zijn overbodig en ik wil aan deze zaak verder dan ook geen tijd meer besteden.
@ brombeer: als je als ondernemer cijfers worden voorgeschoteld die achteraf vervalst blijken te zijn (door meerdere partijen) dan heeft dat niets te maken met ‘je huiswerk doen’.
Dat heet oplichting!
Oplichting, daar heb je gelijk in. Dat andere zie ik (persoonlijk) iets anders!
@brombeer op zondag 29 juni 2014 om 12:01:
Verdere reacties van mijn kant zijn overbodig en ik wil aan deze zaak verder dan ook geen tijd meer besteden.
Nou, dat was je dan wel snel vergeten. 🙂
@case op zondag 29 juni 2014 om 16:56:
Wat is dit voor achterlijk gelul.
Sorry hoor maar over inhoudelijk of inhoudelijk kunnen we het hebben.
Niet hierover.
Ja Case, toch effe. Die grijze cellen van mij werken niet altijd meer even goed. Zie jij maar zo oud te worden als ik, dan leer je vanzelf wat vergeten is! Ik heb hier véél zeurders rond zien hangen. Jij bent er in ieder geval eentje van.
@M. Betgem van der Spuij op zondag 29 juni 2014 om 17:27:
?????
@brombeer op zondag 29 juni 2014 om 19:07:
Dan ben ik in ieder geval in goed gezelschap. 😉
@case op maandag 30 juni 2014 om 11:10:
Sorry voor de kort door de bocht reactie.
Is wat veel op dit moment en ik moet ook ´s avonds niet meer reageren.
Enfin waar het op neet komt is het volgende… als je ziet wat voor een impact dit alles op het gezin heeft ga je denk ik ook wel heel kort door de bocht reageren.
Hoop dat je het begrijpt,
Gr. Mieke.
Mieke, natuurlijk begrijp ik je.(jullie)
Zie ook mijn allereerste reactie.
Maar geeft helemaal niks. Ik kan wel wel iets hebben. 😉
Wil alleen nog ff kwijt dat gezondheid belangrijker is dan geld of gelijk.
Laat je niet gek maken of meeslepen. Denk aan jezelf.
Als je het artikel van 28 maart 2013 leest in het ED dan gaf dat al aan dat er iets niet klopt:
Citaat:…hoofdverhuurder Bavaria. Fraser (58) stapt er nu in. Hij kwam via Harrie Craenen en Hans Donkers, met wie hij in het bestuur van Helmond Winterstad zat, op het idee voor de overname. Craenen en Donkers waren in het verleden uitbaters van Berlaer. Zij zijn nu als adviseurs betrokken bij de nieuwe Eetkamer22.
Die 2 oude uitbaters zijn ook niet bijster goede adviseurs geweest. Ook bij Winterstad krap ik achter mn oren.
Tja winterstad….. Moeten die jaarrekening niet openbaar maken? Nee, beter van niet want dan zie je hoe hoog de beveiligingskosten waren…. Uiteraard een bedrijf van 1 van bovengenoemde adviseurs…. Oh ja die deed ook de beveiliging van Fonzie….
Maar misschien kan meneer Erik uitleggen waarom de eerste eigenaars dan blijkbaar toch daarna de tent weer hebben overgenomen? Gemeente is toch eigenaar vastgoed?
Dat komt omdat heren een zgn terugkeer plicht hadden volgens contract met Bavaria. Handig want ook Bavaria wist dat het zou mislukken . Gemeente wist dat maar schuiven alles af omdat ze vinden dat Bavaria hier de verantwoording voor neemt. Kort en bondig ons idee van het van het zal wel goed zitten met de gemeente als eigenaar bleek niet juist.
Misschien zou heer betgem het niet aan zijn hart hebben gekregen als hij een wat rustiger rijdt met zijn zwarte immitatie ferrari….
Relax man !!
Nog aanvulling. De exploitant draag de huur af aan Bavaria.Bavaria slyist deze huur(ong Euro 2000) 1 op 1 door naar de Gemeente. Dat is gemakkelijk verdiend .Dus de gemeente stopt elke maand dit bedrag in de pocket en neemt verder voor dit pand geen enkele verantwoordelijkheid. Dus indien je een dispuut hebt met Bavaria dan geeft deze gemeente niet thuis. Denk dus niet als nieuwe eigenaar,dit komt wel goed. Overigens is Donkers destijds voor een appel en een ei in dit pand gekomen. Dit heeft ook veel kwaad bloed gezet bij andere horecaexploitanten in Helmond.Zeker omdat dit monumentale pand geheel met gemeenschaps geld is gerenoveerd.
@M. Betgem van der Spuij
We hebben jouw reactie over Helmond Winterstad in zijn geheel verplaatst naar het topic Geen Helmond Winterstad dit jaar. Voor de leesbaarheid willen we het op de weblog graag on topic houden en daar is jouw reactie on topic.
De weblog van Helmond
@bert op zondag 29 juni 2014 om 10:08:
Misschien moet je de recensies van destijds ook even objectief lezen.
http://www.eet.nu/helmond/berlaer
Uit informatie Gemeente blijkt nu dat de nieuwe eigenaren helemaal vegunning hebben. Begrijpt u het nog? Een horecazaak exploiteren zonder vergunning? In Helmond kan dit blijkbaar.
@Frank op zaterdag 5 juli 2014 om 10:32:
Maar ze hadden wel Wi-fi.
@Eric Betgem
Op welke manier hadden jullie die opgegeven omzetcijfers eigenlijk gecontroleerd? Want 340.000 euro of 100.000 euro omzet scheelt nogal natuurlijk.
@ Jan. De cijfers zijn aangeleverd door ABC accountants in opdracht van de eigenaar waarvan wij hebben overgenomen. Dit accountantsbureau bestaat inmiddels niet meer. Veder heeft een andere accountant er naar gekeken en zijn de cijfers voorgelegd aan de ABN. Ook was een een horeca makelaar bij betrokken. Natuurlijk moet ook Bavaria op de hoogte geweest zijn. Aan de hand van de bieromzetten kan vrij nauwkeurig de omzetcijfers van een restaurant
bepaald worden Echter Bavaria weigert om hun moverende reden deze cijfers te
verstrekken. Begrijpelijk want probeer dan nog maar eens een nieuwe eigenaar te strikken . Onze huidige accountant en de FIOD zagen direct dat er met de omzetcijfers gerotzooid was.
Erger is dat wij pas maanden na de overname er achter kwamen dat de Gemeente heel goed op de hoogte was van de omzet cijfers van onze voorganger. Men stelt zelfs dat de omzet zo laag is dat de huurpenningen niet
kunnen worden afgedragen. Dit had in ieder geval duidelijk moeten worden
tijdens de Bibob toets. Waarbij ook de gemalverseerde omzet van 340000 Euro
voorbij is gekomen . De Gemeente heeft ons er bewust laten instinken en ik denk zelfs dat dit praktijken zijn die vaker voorkomen binnen de Gemeente, echter dit is een vermoeden.
De Gemeente is eigenaar van dit pand en weigert welke verantwoording te
nemen. Een pand wat met gemeenschapsgeld voor tonnen in gerenoveerd,.
Samenvattend, zijn we zeker niet over een nacht is gegaan. De enige fout die heb gemaakt is te veronderstellen dat een pand n eigendom van de Gemeente in orde zou zijn . Dit bleek een grote vergissing. In ieder geval in deze Gemeente kun je hier niet van uitgaan
@M. Betgem op dinsdag 22 juli 2014 om 20:16:
Duidelijk. Heftig verhaal hoor. Wie was jouw horecamakelaar en wie hadden zij?
Dag @ Jan,we hadden een gesamelijke makelaar. Klaassen uit Rosmalen. Later heeft de makelaar verklaard nooit meer zaken te zullen doen met de vorige eigenaren. Maar het kwaad was al geschied. Er zijn diverse partijen die boter op hun hoofd hebben. Kan me dan ook niet aan de indruk onttrekken dat er sprake van samenwerking is geweest. Gr eric
Nog even een aanvulling. In al haar wijsheid heeft dit college op papier gezet dat ik helemaal niet ziek ben en suggereert dat het allemaal fake is. Mijn advies is dan ook dat indien iemand die vergelijkbare klachten heeft zich meldt bij dr Stienen,dr Marneffe en prof Blanksma alvorens zich bij de cardioloog gaat melden en drie weken voor niets op de IC gaat liggen. En ook deze krankzinnigheid heb ik op papier en ook dit vindt deze gemeenteraad geen aanleding om eens een vraag te stellen. Psychiatrisch advies lijkt nodig.
Aanvulling.Aug 2014 heeft na twee jaar strijd besloten dat mijn vrouw op onrechtmatige wijze WW was ontzegd.Zij was als ambtenaar NIET vrijwillig werkeloos.Reactie college? Beslaglegging en een rechtzaak tegen UWV.Na een hoop getraineer vanuit gemeente is de zittingsdatum 9 juli.Hoewel de advocaat van de Gemeente alles gedaan heeft mijn vrouw te beschimpen,zien we de zaak met vertrouwen tegemoed.Stuitend in mijn ogen is de rol vd raad ,die te angstig is ook maar een kritische vraag aan college te stellen.Inmiddels nu zes documenten waaruit blijkt dat Gemeente wist dat de Wiel 22 niet te exploiteren valt.Zowel mbt dit pand,alsook de ontslagprocedure heeft deze raad consequent geweigerd om maar te zoeken naar transparantie.
@erio op dinsdag 5 mei 2015 om 16:49:
Zoals ik al eerder heb geschreven, komt tijd komt raad, nu deze positieve ontwikkeling mbt het ontslagverhaal van mieke gaande is, heb je tenminste weer een voet tussen de deur. Papier is geduldig en eenmaal zal de waarheid boven water komen, hou vol en veel succes met je strijd ‘ of jullie strijd’, moet ik zeggen. Stille wateren hebben diepe gronden, stille getuigen veel geduld. Succes.
Dank je wel Javier.Veel steun krijgen we niet.Ontzettend teleurgesteld in velen,maar misschien ook te wijten aan mijn naiviteit.Zoveel kwaadaardigheid was vlgns mij niet te voorzien.Wel ,in ieder geval volgens het UWV 2 jaar zonder inkomen gezeten.De gevolgen zijn daar.Hypotheekproblemen.Wellicht hier later meer over. Mvg Eric
Inmiddels gaat dit college door met hun getreiter en toont zich bovendien laf.Laf omdat zij aug 2014 het zo nodig vonden een rechtzaak te beginnen tegen het UWV aangaande de beslissing haar achteraf een WW uitkering te geven.Zij vonden dat omdat Stienen,weer hij onrechtmatig gehandeld had inzake de ontslag procedure.Sindsdien is het motto alleen maar proberen de rechtzaak te verschuiven en uit te stellen.Hiermee de raad buitenspel zettende onder het mom van “het ligt onder de rechter”.Een raad die in mijn ogen volslagen incompetent is in deze.Ook een twitter van Stienen waarin vermeld middels een voicemail dat hij niet kan functioneren vanwege EXTERNE tegenwerking geeft geen aanleding tot vragen.Immers men(raad) weet precies hoe het zit,en heeft boter op het hoofd.Dhr Zarroy,twitterd maar over veiligheid maar ook hij is bang.Bang voor de beerput waar hij nu zelf deel vanuit maakt.Lintenknipper Stienen kan doorgaan.
@eric op dinsdag 19 mei 2015 om 08:36:
Fons Jacobs heeft er nog altijd last van dat hij als burgemeester van Helmond negen maanden moest onderduiken vanwege ernstige bedreigingen. Jaren later weet hij nog steeds niet vanuit welke hoek de dreigementen kwamen. Ook dat ervaart de oud-burgemeester als zeer vervelend. HIj vindt ook dat het Openbaar Ministerie (OM) te weinig informatie geeft. Desgevraagd laat een woordvoerster van het OM weten dat ze hierop niet in wil gaan.
Lijkt wel de omgekeerde wereld of niet? Of zouden er meer mensen zijn, die de situatie als “zeer vervelend ” ervaren?
Wat ik wel weet Javier is dat na een eindeloze reeks van Wob procedures ook het OM er alles aan gelegen is de zaak onder het tapijt te houden.Er moet veel meer aan de hand zijn,is hij wel bedreigd? Of was het een excuus om de Task Force op te richten,daags na de “bedreiging”.Feit is wel dat ook dit college er alles aan doet de zaak te verzwijgen.Zo was de 1e eigenaar Berlaer een belangrijk kandidaat om Carpe Diem over te nemen.Onlangs Blanksma gesproken,zegt Donkers niet te kennen.Zitten samen in veiligheidsoverleg en staan samen op de foto.Maar ook hij moet beschermd worden,ik denk te weten waarom.
Inmiddels is het wel duidelijk.De Wiel 22 is met meer als twee ton belastingeld gerenoveerd.De eerste eigenaar Donkers heeft op wat meerwerk na, dit pand gratis betrokken.Het is hem door het college van destijds geschonken door eindverantwoordelijke F Jacobs.Documenten in mijn bezit.Betreft renovatie en wat er betaald is.Rest de vraag waarom.Begin steeds beter te begrijpen waarom dhr Rieter voorspelde dat wij ooit verkoold in ons huis gevonden zouden worden
En toch geven we niet af.Ondanks een raad die er tot hun nek toe inzit en er niets aan gelegen is de corruptie in deze stad toe te staan.Het is te triest voor woorden.
Hoewel de Gemeente Helmond er alles aan gedaan heeft de rechtzaak tussen hun en UWV zolang mogelijk uit te stellen,gaat deze nu toch eindelijk op 9 juli plaatsvinden.Inzet,heeft Stienen juist gehandeld in ontslagprocedure door haar WW te onhouden.UWV vindt van niet.Raad maakt het allemaal niet zoveel uit.
Nu twee jaar later.En vier jaar na indiening bezwaar.Na een stuitend gebrek aan transparantie door B&W,een zeer lankmoedige en latente raad is het zover.De rechtzaak tegen de gemeente mbt tot de vergunningverlening.staat op de rol.Vier jaar zwart gelakte WOB verzoeken,zoekgeraakte documenten,het rekken van procedures,het naast zich neerleggen van verslagen van de ombudsman ten spijt.
Jaren verder, inmiddels duidelijk hoe deze Gemeente en de diverse college’s ons doelbewust heeft proberen te beachadigen. Gemeente is gedagvaard en zal zich op 13 November vd rechtbank moeten verantwoorden.
@E Betgem op maandag 29 maart 2021 om 22:19:
Wat verwacht je er zelf van?
@E Betgem op maandag 29 maart 2021 om 22:19:
De rechtbank is onafhankelijk. Dat weet je toch. De gemeente Helmond trekt aan het langste eind. Schoppen tegen het gemeentehuis brengt je niet verder.
@E Betgem op maandag 29 maart 2021 om 22:19:
Je neemt wel de tijd voor je proces zeg: 8 jaar als goed tel.
@marco Onzinnige opmerking van iemand die niet weet wat er speelt.
En over rechtspraak betreft, het is de Gemeente die zich niet conformeetd aan gerechtelijke uitspraken en uitspraken Nat Ombudsman. 9 November komt zaak mbt aansprakelijkheid voor de rechtbank.
@tooske. Is geen hobby. Zolang heb je er voor nodig als een college documentatie achterhoudt, termijnen van WOB verzoeken overschrijdt en ambtenaren staan te liegen voor de rechtbank.
Maar nu 9 November dient de zaak waarin Gemeente aansprakelijk zal worden gesteld bij de rechtbank te Den Bosch.
Overigens zijn er al diverse zaken geweest waaronder getuigenverhoren onder ede.
Alleen de laatste procedure nam al 2 jaar in beslag.
Groet,
@marco. Het is van nul belang hoe ik mijn kansen zie. Het gaat om hoe mijn advocaat met een 58 punten tellende dagvaarding ziet.
Jammer dat niemand die gelezen heeft. Aan meningsvormig doen zonder enige inhoud vind ik lastig om mee om te gaan.
@E Betgem op woensdag 25 augustus 2021 om 13:41:
Ik zou zeggen, zet die 58 punten tellende dagvaarding hier neer. Dan kunnen we die lezen en een betere mening hebben.
@Jan de Vries. Op zich een goede suggestie, ik vraag me echter af of het Weblog hier het juiste medium voor is. Overigens heb ik deze dagvaarding wel naar een Helmonds raadslid gestuurd. Maar ook daar wordt er niets mee gedaan.De manier waarop Helmondse bestuurders met kritische burgers omgaat is een trend, ik ben de enige niet. Ook heeft het Gerechtshof een aangifte tegen een ambtenaar in behandeling. Ook dat wordt angstvallig stil gehouden.
Fijn weekend,
Eric
Beste E. Betgem, Ik heb de discussie gelezen. Heel triest allemaal. Hopelijk zullen er na deze verkiezingen oplossingen komen. @helderhelmond kan hier mogelijk iets in betekenen. Nogmaals veel sterkte en hartelijke groet, John Steenbrink
@John Steenrink.Helder Helmond kan daar niets in betekenen.
Met dank voor de steun .
@Eric op zondag 17 juli 2022 om 10:17:
Wie kan daarin wel iets betekenen?
Wie gelooft er nog in een onafhankelijk zijn van de gerechtelijke macht.
Ik niet.
Ik weet de uitkomst van dit proces niet maar ik hoop op genoegdoening. Dat Eric en vrouw een pak geld krijgen, pak ‘m beet 4 a 5 ton.
Mijn advies vertrek naar een mooi land.
Met vrijheid
En met een overheid die voor haar burgers en volk opkomt
@Andre op zondag 17 juli 2022 om 21:11:
Met belangstelling gelezen. Wie zou een pak geld moeten betalen?
Dank voor jullie reacties en belangstelling. Zowel het Gerechtshof,de eigen advocaat EN hoor/bezwaarcomssie hebben geadviseerd om middels mediation tot een oplossing te komen ipv geldverslindende juridische procedures.
Een weg waar wij altijd voorstander van zijn geweest.
Echter B&W (lees Blanksma) leggen al deze adviezen terzijde.
We hebben een uitspraak vd rechtbank waarin staat dat de Gemeente wist dat wij tonnen in een KANSLOOS Gemeentepand zouden stoppen. Doch dit college blijft weigeren om in gesprek te gaan.
Vorig jaar heb ik uitgebreide gesprekken gevoerd met Dhr Rieter die vragen zou gaan stellen doch dat nooit heeft gedaan. Overigens is hij niet het enige raadslid dat zijn toezeggingen niet is nagekomen.
De volgende procedures lopen nu nog
– Aangifte tegen ambtenaar
– Inzicht in een integriteitonderzoek dat Gemeente heeft gedaan naar ambtenarij en dat onderzoek ondanks advies bezwaarcommissie niet wil vrijgeven.
– Rechtzaak mbt schadevergoeding.
Al in 2014 zei Blanksma tegen mij al dat ze geen andere oplossing als een juridche wilde
Een van de weinige beloftes die een Helmondse politicus WEL is nagekomen.
Tot zover,
Met vriendelijke groet
Eric
@Eric op maandag 18 juli 2022 om 12:17:
Deze zaak is begonnen in 2011.
Op de procedures die nu nog lopen stuurt Blanksma (B&W) aan.
Je hebt geen keuze.
Zo’n zaak, inclusief beroepsmogelijkheden, kan nog jaren duren.
Vergelijk het maar met de ‘exploderende’ Exota-flessen.
Ombudsman Marcel van Dam begon met die actie begin jaren 70.
Van Dam had, zo bleek, foutief gehandeld. Het heeft de omroep VARA
te langen leste meer dan (omgerekend) 30 miljoen gulden gekost.
Die uitspraak kwam op een moment dat 90% van de Nederlanders
die zaak zich nauwelijks nog kon herinneren.
En veel van de betrokkenen was toen al overleden.
En de gemeente Helmond bestaat over 100 jaar nog.
Probeer alsnog in der minne een deal te sluiten.
@marko. Nogmaals : De Gemeente WEIGERT één oplossing in den minne.
Zelf advies van eigen adviescommissie wordt vd hand gewezen
@Eric Betgem op maandag 18 juli 2022 om 13:32:
Een moeilijke materie. Jij hebt je hakken in het zand gezet. Dat doet de gemeente ook. Je zult toch moeten proberen, met hulp van een onafhankelijke derde, tot een gesprek en oplossing te komen. Blijf zelf buiten die discussie.
Je zult moeten accepteren dat dit Berlaer-avontuur je (veel) geld heeft gekost.
Je kunt wel de gemeente daarvoor verantwoordelijk stellen, jij bent ondernemer,
jij hebt je handtekening gezet onder een overeenkomst, misschien had je iets langer moeten nadenken en onderzoek moeten doen. Probeer realistisch te worden.
Waar een wil is, is een weg. Dat geldt voor jou en de gemeente.
@marko Ik merk dat u matig op de hoogte bent of de ins en outs hetgeen begrijpelijk is.
Ga hier niet meer in over hakken in het zand zetten want dit is pertinent onjuist.
Het is het COLLEGE dat WEIGERT om tot welke communicatie dan ook te komen.
En ja als uit getuigenverhoren onder ede van Stienen. vd Heuvel.Tielemans en Bavaria blijkt dat Gemeente Helmond WIST dat wij tonnen in een kansloos Gemeentepand gingen storten hadden ze dat moeten voorkomen.
Zoiets heet ZORGPLICHT.
Tot zover..!
@Eric Betgem op maandag 18 juli 2022 om 14:25:
Ik wens jou succes bij je vervolgaanpak..
@marko We zullen de lopende gerechtelijke procedures voortzetten en zullen altijd bereid blijven één en ander in den minne te schikken.
Echter daar heb je twee partijen voor nodig.
Onlangs contacten gehad met een raadslid die een gesprek heeft gehad met Blanksma over onze kwestie.
Daarbij liet deze burgemeester weten dat ze altijd open staat en stond voor mediation.
Dat bevreemde ons enigszins want al drie eerdere pogingen waren de versnipperaar ingegaan. Één poging van de hoorcommissie één door onze advocaat en één door het Gerechtshof.
Vandaag blijkt dat ook de vierde poging en weer door het Gerechtshof is afgewezen.
Deze burgemeester liegt niet alleen ons al 11 jaar voor maar heeft er geen enkele moeite mee ook raadsleden voor te liegen.
Deze burgemeester deugt niet.
Ik ga aangifte doen.
@E Betgem op vrijdag 9 september 2022 om 21:26:
Je hebt groot gelijk Eric. Vechten tegen de bierkaai.
Vorig jaar is er een integriteitsonderzoek gedaan door de Gemeente Helmond om te zien of zijn handelen jegens ons laakbaar was. B&W weigeren de resultaten van dit onderzoek te openbaren. Slechts een handvol A4tjes zo goed als geheel zwart gelakt viel ons ten deel. Procedure gevolgd en naar de onafhankelijke hoorcommisie. Die gaf ons gelijk en vond ook dat onderzoek transparant en inzichtelijk moest zijn.
Zeer ongebruikelijk legde dit college dit advies naast zich neer. Vanochtend bij de bestuursrechter geweest gesteund door advies hoorcommissie.
Dit kon niet anders omdat Gemeenteraad blijkbaar ook geen belangstelling had voor een integriteitonderzoek.
En maar roepen over burgerpartipatie….
@E Betgem:
Ik zag je op Twitter enkele keren battelen met verschillende politici, journalisten van het ED en de weblog en zelfs een keer met een naar mijn idee medestander die daarna afhaakte. Interessant vond ik. Voor mij zelfs ietwat amusant. Maar niet voor jou begrijp ik nu uit alles wat ik hier lees. Of je gelijk hebt? Ik weet het oprecht niet. Ik ken de ambtelijke en gerechtelijke stukken niet. Wat ik me een paar keer afvroeg tijdens het lezen: “gaat hij echt de rest van zijn leven hieraan opofferen?”
Wordt het niet eens tijd dat je jullie verlies neemt en je weer eens wat zinvollers gaat doen? Ik weet niet of je kinderen of kleinkinderen hebt, maar er is toch meer in het leven dan dit dossier? Of denk je dat je de tweede Oltmans bent en over een jaar of tien (als je dan nog leeft) wint?
Waarom zet je eigenlijk niet heel je dossier of in ieder geval de rechtelijke uitspraken ergens of hier neer? Dat zijn naar mijn idee openbare stukken, maar misschien heb ik fout. Wie weet kan iemand je om niet helpen. Kun je hier wel ergens zeggen dat de weblog niet het juiste medium is, maar hoe het nu gaat schiet het ook niet op. Het is maar een advies, doe wat je er mee wilt doen.
Hoe dan ook, ik hoop dat je ooit weer de rust en je gezondheid terugvindt!
@Ron.Bedankt voor het meedenken.
Besloten niet meer te reageren op allerlei conclusies trekken zonder gerechtelijke uitspraken te lezen.
Die ik niet gezien hen op de getuigenverhoren vsn Tielemans vd Heuvel Stienen en Bavaria.
Die niet weten dat we keer op keer ons gelijk halen bij de hoorcommisie (dat lukt haast niemand) doch dat deze adviezen de vuilnisbak ik gaan.
Dat raadsleden ook zonder iets te lezen te beroerd zijn mailtjes te beantwoorden en op het Weblog maar oreren over burger participatie.
Men kan het met ons eens of oneens zijn. Maar ik communiceer transparant en alles is te onderbouwen met documentatie.
Maar geen communicatie meer met dappere anoniemen die geen enkele feitelijk informatie hebben.
Waar kan ik de gerechtelijke uitspraken lezen dan?
Rechtbank heeft besluit Gemeente om integriteitonderzoek aangaande handelen ambtenaar jegens ons niet te willen vrijgeven niet wettig verklaard.
Daarom moet college Helmond binnen zes weken dat wel doen conform de eisen zoals vermeld in het vonnis.
@E Betgem op dinsdag 6 december 2022 om 20:04:
Wat fijn voor jou en je vrouw.
Hou je ons op de hoogte?
@Laura. Van die kleine berichtjes die je goed doen.
Dank je wel.
@E Betgem op dinsdag 6 december 2022 om 20:04:
Gefeliciteerd Eric. Je maakt wel erg snel mega-stappen.
@Op een aantal anonieme helden geef ik geen reactie meer.
U bent daar één van.
“U moet kontakt opnemen met de burgemeester, zij staat zeker open voor een gesprek en mediation ” aldus raadslid M Rieter op Twitter.
Tegen beter weten in( alle mediationpogingen van hoorcommisie, Gerechtshof en Nat Ombudsman gingen zo de vuilnisbak in) haar een mailtje gestuurd.
Nu achter dagen geleden . Nog geen ontvangstbevestiging kan eraf.
Dhr Rieter die het altijd maar heeft over burgerpartipatie en zich blijkbaar laat misleiden door Blanksma hult zich zoals gebruikelijk weer in stilzwijgen.
Je kunt het als individu inhoudelijk met elkaar oneens zijn.
Maar het gemis aan transparantie in politiek Helmond gaat elke burger aan.
Martijn is geboren in 1993. Het voorval waar het hier over gaat betreft een zaak die betrekking heeft op een periode van voor 2011.
Er zal toch wel een reden zijn waarom alle gevoerde correspondentie, schriftelijk en per e-mail, zelfs tot tot nu, linea recta de prullenbak is ingegaan bij de geadresseerde.
Dan zijn er natuurlijk ook nog maar weinig aanknopingspunten voor mediation.
Middels een tussenvonnis ( gebruikelijk bij sector bestuursrecht) heeft rechtbank Gemeente veroordeeld alle relevante stukken betreft integriteitonderzoek naar een ambtenaar jegens het handelen naar ons vrij te geven.
De onafhankelijke hoorcommisie had dat overigens al eerder geadviseerd doch daar trekt dit college zich blijkbaar niets van aan.
Rechtbank had Helmond nog 2 wkn tijd gegeven te reagerende dit tussenvonnis doch dat heeft met niet gedaan.
Door deze nalatigheid van B&W zal vonnis definitief worden.
@E Betgem op donderdag 22 december 2022 om 11:15 uur:
Na meer dan 1 jaar is nu alles opgelost Eric. Proficiat.
Berlaer is weer aangemeld voor verhuur door Freriks
Horecabemiddeling.
@Marko op maandag 8 januari 2024 om 14:59 uur:
Gelezen . En dat verbaast mij niet echt.
@E Betgem op vrijdag 12 januari 2024 om 16:19 uur:
En zoals gebruikelijk: De omzet is prima te noemen.
Bedragen worden niet genoemd.
De lasten komen wel aan bod.
@Marko op zaterdag 13 januari 2024 om 11:07 uur:
We gaan het zien. Zelf denk ik dat indien het bedrijf winstgevend zou zijn je het niet vd hand doet. Dan verzin je een andere constructie
Probleem echter is dat je in feite alleen maar eigenaar bent vd inventaris.
De Gemeente is eigenaar, verhuurder EN vergunningenverlener. Dat is een hele vreemde constructie. De huur wordt betaald ( zo was het tenminste) aan Bavaria die dat één op één doorsluist naar de Gemeente. Bavaria speelt een hele grote rol zoals bv drankafname verplichtingen en lopende leningen.
@E Betgem op zaterdag 13 januari 2024 om 12:30 uur:
In zo’n wespennest moet je niet zijn.
Ik ben benieuwd of, en zo ja, wanneer daar een
nieuwe ondernemer zich meldt zonder aanpassing
van voorwaarden en huursom.
Omzet maximaal 1 ton op jaarbasis.
@E Betgem op zaterdag 13 januari 2024 om 12:30 uur:
De gemeente Helmond is eigenaar en verhuurder en bepaalt
zelf welke bedrijfsactiviteiten in het gehuurde zijn toegestaan.
Bij een horecavergunning zou de ondernemer zelf een keuze
moeten kunnen maken wie dranken levert.
Dat hoeft niet Bavaria te zijn
De ondernemer krijgt niet de de mogelijkheid goedkoper
o.a. dranken in te kopen.
Horecabemiddelaar Freriks zou hierover op- en aanmerkingen
moeten maken richting nieuwe huurder.
De huidige situatie Gemeente Helmond + Bavaria is niet gewenst.
Of het moet zo zijn dat de gemeente met Bavaria een overeenkomst heeft. Dat blijkt volgens mij nergens uit.
@Eric Betgem.
De horecavakman Freriks meldt dat het bedrijfspand, het kasteel en het volledige grondgebied in eigendom zijn van de gemeente.
Het bedrijfspand incl. horecavergunning is via een huurovereenkomst
in handen van Bavaria.
Bavaria zou dus het bedrijfspand aan jou hebben verhuurd
en niet de gemeente Helmond.
En jij hebt huur betaald aan Bavaria, wat zij met dat geld doen
is voor de huurder misschien niet van belang.
Je mag ervan uitgaan dat de gemeente en Bavaria daarover afspraken
hebben gemaakt. En Bavaria betaalt voor het gehuurde.
Een van de door jou genoemde exploitanten zonder horecavergunning
was dus huurder van Bavaria.
En contracteerde met Bavaria. Niet met de gemeente.
De gemeente Helmond heeft geen exploitatievergunning verleend aan
een of meerdere personen die daartoe niet bevoegd waren.
Dat doet Bavaria (ogenschijnlijk).
In die constructie worden nieuwe huurders ook van het kastje naar de muur gestuurd. Bavaria geeft geen indicatie over drankomzet
en de gemeente hoeft nergens op te reageren.
De nieuwe huurder, indien deze zich meldt bij Freriks, moet wel beducht
zijn op deze constructie.
De huidige exploitant heeft het naar eigen zeggen erg druk.
Vanwege een personeelstekort heeft hij aangepaste openingstijden.
Nieuwe exploitanten kunnen ook informatie inwinnen bij
Horecabemiddeling Klaassen in Vught.
@marko. Je sluit je huurcontract met Bavaria af. Echter Bavaria draagt dit gehele bedrag elke maand af aan de Gemeente. De eigenaar is verplicht alle drank ( ook frisdrank) af te nemen bij de groothandel die eigendom is van Bavaria. Dat is de fa Meulend8jks.
@E Betgem op zondag 14 januari 2024 om 08:47 uur:
Je huurt een object (Berlaer) van B. waarvan B. niet de eigenaar
is.
Elke exploitant van Berlaer zit dan vervolgens verplicht in de mallemolen van de gemeente Helmond en Bavaria.
Welke rechtszekerheid heb je dan als huurder?
Bij wie moet je zijn bij geschillen?
Gevaarlijke constructie!
Dat was bij jou het geval en bij alle andere Berlaer-exploitanten.
Geen van de grotere Helmondse horeca-exploitanten
gaat met Berlaer in zee!!
@marko. Je conclusie is juist. Bij een geschil is het een uiterst gecompliceerde situatie. De Gemeente zou kunnen stellen dat je het maar moet uitzoeken met Bavaria omdat daar de huur aan betaald wordt.
Aan de andere kant is de Gemeente wel verantwoordelijk voor een correcte exploitatie. Ook doen ze de boeken controle.
De constructie klopt niet. Overigens heeft Bavaria Bij heel veel horecabedrijven in Helmond het voor het zeggen.
@E Betgem op maandag 15 januari 2024 om 12:18 uur:
De naam van het restaurant is gewijzigd:
Kasteelpoort i.p.v. Berlaer.
37 uren per week geopend.
Als je huur- en personeelskosten telt moet
je een omzet halen van tenminste 4 ton.
Onhaalbaar!!