‘Wacht tot het rode licht gedoofd is….’
Het spoor is onlosmakelijk verbonden met Helmond. Deze belangrijke spoorverbinding tussen het Duitse Ruhrgebied en de havens in Rotterdam doorkruist al sinds jaar en dag onze stad. Voor veel Helmonders zijn de gesloten overwegen een doorn in ’t oog. In de wandelgangen hoor je vaak de wildste verhalen; ‘het spoor’ is wel een half uur per uur dicht! ‘Soms sta ik wel een kwartier te wachten!’
Onlangs liet spoorbeheerder Prorail weten dat door werkzaamheden bij Arnhem er tijdelijk (tot 1 september 2013) extra goederentreinen via de route Venlo – Rotterdam omgeleid worden. Normaliter zouden deze treinen gebruikmaken van de Betuwelijn.
Maar hoe zit het nu met de wachttijden bij de Helmondse spoorwegovergangen?
Ik nam de proef op de som en deed gedurende een aantal dagen metingen bij drie verschillende spoorwegovergangen in Helmond. Elke meting duurde exact een uur. Onder een gesloten spoorwegovergang versta ik de tijd tussen het aangaan van de signalering en het uitgaan van de signalering. Hieronder een opsomming.
Eerste meting
Datum: Maandag 5 augustus 2013
Tijd: 12.00.00 / 13.00.00
Locatie: Spoorwegovergang Cortenbachstraat
Aantal gepasseerde treinen: 10 personentreinen, 3 goederentreinen
Aantal minuten gesloten: 17 minuten, 38 seconden
Tweede meting
Datum: Maandag 5 augustus 2013
Tijd: 16.25.00 / 17.25.00
Locatie: Spoorwegovergang Kanaaldijk Zuid West
Aantal gepasseerde treinen: 9 personentreinen, 4 goederentreinen
Aantal minuten gesloten: 19 minuten, 50 seconden
Derde meting
Datum: Woensdag 7 augustus 2013
Tijd: 10.30.00 / 11.30.00
Locatie: Spoorwegovergang Churchilllaan
Aantal gepasseerde treinen: 10 personentreinen, 4 goederentreinen
Aantal minuten gesloten: 22 minuten, 34 seconden
Gemiddeld passeren er dus 13 treinen per uur in Helmond, de spoorwegovergangen zijn daardoor gemiddeld 20 minuten per uur gesloten. De wachttijden op de Churchilllaan zijn het langste. Dat is uiteraard te verklaren. Deze spoorwegovergang ligt dichterbij het NS Station waardoor treinen langzamer rijden. Schrik ik van deze uitkomst? Nee, niet echt. In mijn beleving zijn de spoorwegovergangen ook erg vaak (en soms lang) gesloten. Naar mijn mening zou de hinder voor het verkeer vermindert kunnen worden als de gemeente de afstelling van de verkeerslichten eens serieus onder de loep zou nemen. En dan heb ik het met name over de verkeerslichten rondom de spoorwegovergang Kanaaldijk Zuid West. Autoverkeer komende vanaf de Heeklaan richting de spoorwegovergang staat vaak erg lang stil op deze locatie.
Wat is jullie mening? Sta je vaak stil voor ‘het spoor’? Erger je je hieraan? Wat zou een oplossing zijn?
Vico
14 reacties:
Helemaal, maar dan ook helemaal mee eens. De overgangen bij de Hoofdstraat en die bij de Slegersstraat op ’t Hout zijn ook te vaak en te lang dicht. Je staat soms gewoon een minuut voor niks te wachten met als gevolg dat de Hoofdstraat tot aan de kerk stilstaat. Dit in combinatie met de toch al grote drukte daar zorgt regelmatig voor vervelende opstoppingen aldaar.
Een strakkere afstelling van de spoorbomen zou al een stuk schelen en een (onmogelijke) onderdoorgang zou al helemaal een zegen zijn.
Leuk onderzoekje Vico! Komt overeen met wat ik ook van de gemeente hoorde, ca. 20 minuten per uur dicht. Ik erger me er niet zo aan – ik heb een veel grotere hekel aan verkeerslichten die maar drie seconden op groen blijven, zoals bij de Julianabrug. Lange rij wachtenden voor je en per beurt kunnen er maar drie wagens doorrijden… Als je pech hebt trekt de voorste niet snel genoeg op en mag je nog een beurt langer wachten. 🙂
@Perry Vermeulen op woensdag 7 augustus 2013 om 20:55:
Erger is dan als je Helmond door mag via de “hoofdweg” de traverse/deurneseweg.
Met veel “geluk” mag je bij ieder stoplicht stoppen, ik maak dan wel eens de grap “heeft de gemeente Helmond aandelen in de tankstations, de extra benzine die je slurpt is ook niet ten goede van de natuur” en heel soms, denk ik dat die grap toch wel waarheid kan zijn.
Mensen van buitenaf noemen Helmond ook vaak de stoplicht-stad, dus het is niet de trein die er lang over doet maar de stoplichten die je extra laten wachten.
Voor mijn gevoel sta je in de Hoofdstraat en Slegerstraat langer stil. Duurt soms vrij lang voor er een trein voorbij komt ,als er 1 voorbij is dan moetje nog blijven wachten omdat er weer 1 van de andere kant komt zonder dat de bomen omhoog gaan.
Wat zou een oplossing zijn? Meer tunnels onder het spoor. Gelukkig is de bouw van de tunnel bij het station eind dit jaar klaar en over een paar jaar ligt er ook een tunnel onder het spoor bij de Cortenbachstraat.
Ook hier irritatie. Maak regelmatig gebruik van twee spoorwegovergangen, Kanaaldijk ZW en Biesdeel. De tweede gaat prima.Zodra de lichten op rood gaan, komt binnen een minuut de trein. Zodra de trein verder rijdt, gaan de lichten weer uit. Ik heb daar niet het idee dat ik voor jan l** sta te wachten. De trein rijdt daar natuurlijk wel behoorlijk door, dus dat zal wel schelen.
Hoe anders op de Kanaaldijk. Licht gaat op rood, maar ‘eeuwen’ later zien we een trein voorbij boemelen. Het duurt ook erg lang voordat de lichten weer uit gaan. Als je daarna ook nog eens minuten moet wachten voordat jouw stoplicht op groen gaat, dan is dat vrij irritant idd. Aan de andere kant, er zijn (voor mij in elk geval) genoeg alternatieve routes, een treinstation in het centrum is toch ook wel erg fijn en de treinen die rijden voor economie zullen toch ergens doorheen moeten….
Onlangs is dit overigens ook landelijk in het nieuws geweest…
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/320-miljoen-euro-voor-verbeteren-spoorwegovergangen
ik moet dagelijks wachten bij de overgang op de Churchilllaan
volgens mij gaan de spoorbomen al dicht als de trein nog in deurne aan moet rijden, en dan tot overmaat van ramp moet je ook nog wachten op de trein die nog in eindhoven aan moet rijden. zonder gel.. hier moet je echt TE lang wachten
Dit onderwerp maakt toch wel wat los als ik jullie reacties zo lees. Toch valt me de uitkomst niet echt tegen. Voor mijn gevoel waren de overwegen veel vaker en langer gesloten. De tunnel die eind dit jaar geopend wordt bij het station zal al voor een hoop verbetering zorgen. Toch zou het fijn zijn wanneer de gemeente de verkeerslichten op de drukste overwegen (Kanaaldijk, Hoofdstraat) wat ‘strakker’ af zou stellen. Blijf vooral reageren, ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Ik zie vaak als ik met mijn scooter vanaf de Burgermeester van Houtlaan kom
en richting Churchilllaan ga, dat de spoorbomen al lang en breed dicht zijn terwijl je op het station nog mensen ziet in en uitstappen, daar is ook wel wat tijdwinst te behalen.
Oplossingen zijn natuurlijk tunnels op kangere termijn. Op korte termijn is dat natuurlijk afstelling van de verkeerslichten en spoorbomen. Decafstelling van de verkeerslichten is in Helmond uberhauot een probleem, want wie elke vanuit Brouwhuis richting Eindhoven over de traverse rijdt, weet hoeveel tijd dat kost. Tereijl ze bv in Eindhoven wel een groene golf hebben en dat veel beter doorstrroomt en minder tijd koat voor de mensen. In helmond hebben ze daar nig nooit van gehoord. Het kost tijd, ergelijk voor bestuurders, geluidsoverlast voor omwoners en vooral ook heel erg slecht voor het milieu, elke optrekken en remmen. Nog genieg te doen in Helmond zou ik zeggen
Zelf maak ik weinig gebruik van de spoorwegovergangen. Maar ondanks dat de uitkomst van het onderzoek sommigen niet tegenvalt, sta ik er toch te kijken. Een gemiddelde wachttijd van 20 minuten per uur…
Wel maak ik dagelijks gebruik van de stoplichtenroute. En ook ik zou het erg op prijs stellen als daar een soort van groene golf gecreëerd kan worden.
Meten is weten! Hopelijk leest raadslid Theo van Mullekom dit ook (als die internet heeft). Die heeft dacht ik jaren geleden al eens gestreden tegen dat lange wachten in Mierlo-Hout.
20 minuten gemiddeld, kun je beter via A67 doorrrijden en via Eindhoven en A270 rijden dan door de stad……..om naar centrum Helmond te komen.
Probleem zit erin dat als trein op station Centraal !! nog moet binnenlopen de spoorbomen op Kanaaldijk al omlaag gaan, ik zie dagelijks taferelen van mensen die nog net trein moeten halen en conducteur wacht daar ook nog eens op, terwijl spoorbomen allang dicht zijn. Laat die mensen gewoon staan is boodschap en vertrek op tijd en bij vertrek pas bomen sluiten.
Maar ja dat is wellicht weer te simpel
Ooit was er een keuze tussen Philips of het spoor in Helmond en toen hadden we een bestuur van niks want ze kozen voor het spoor en nu hebben ze in Eindhoven Philips,het spoor en tunnels en wij staan te wachten voor dichte slagbomen.