Rookworst ofwel winkelen in ’n scootmobiel
Albert Heijn XL in de Torenstraat is een prachtige winkel met een gigantisch assortiment. Appie geeft op zijn producten duidelijk aan wat niet goed voor me is en dat is wel zo gemakkelijk. Daarin loopt de kruidenier al jaren voorop en daarom mag ik me vaste klant noemen. Niet voor alle producten, want de grootgrutter hanteert een pittig prijskaartje. Maar met een beetje zoeken kom ik in de winkel een heel eind. Door de jaren ben ik daar steeds handiger in geworden. En wat ik niet kan vinden, of wat is verplaatst, vraag ik aan de medewerkers die zonder uitzondering hulpvaardig zijn. Met Frans voorop, de man die er al decennia werknemer is en zich tot een multifunctioneel inzetbare kracht heeft ontwikkeld.
Helmond heeft, net als ik, de XL omarmd. Met al die lekker dingen die je daar kunt proeven, met uitrustbankjes bij de ingang en een gratis parkeerplek in de auto-onvriendelijke binnenstad is de winkel een doorslaand succes. Je zou bijna denken dat Appie aan alles heeft gedacht. Niet dus: voor mensen in een scootmobiel geeft het winkelen op zijn zachts gezegd toch wat probleempjes: ze kunnen vaak niet bij de artikelen. Ze liggen te hoog of te laag of ze zijn te zwaar. Het zijn vaak ouderen die vanuit hun voertuigje onhandig en regelmatig zonder succes, moeten manoeuvreren om toch dat gewenste artikel te scoren.
Ik ben laatst met zo’n stumper de hele winkel doorgecrosst: van de versafdeling, naar de boter (probeer zo’n glazen deur maar eens open te krijgen vanuit een scootmobiel) en toen door naar de rookworst. Waarom ik dat deed? Gewoon omdat ik het geploeter van deze mevrouw niet kon aanzien. En elkaar een beetje helpen, doe je toch gewoon!
Deze week bij Aldi in De Bus kwam ik in zo’n zelfde situatie terecht. Terwijl ik mijn weg door de stellingen afwerkte, hoorde ik een klant op wielen (een scootmobielgebruiker) de weg vragen naar (opnieuw) de rookworst. Vijf minuten later bij de kassa werd de vraag herhaald. Het product was blijkbaar nog niet in het mandje beland. Vanaf een afstandje riep de kassajuffrouw: “In de rij tegenover de verse groenten” om vervolgens door te gaan met haar eigen werkzaamheden want er stond een file van wachtende mensen. Niemand, ook niet degenen die achteraan stonden, toonde enig initiatief om een handje te helpen. Tjonge, jonge…. Ik heb mijn mandje dus maar even op mijn plaatsje in de rij geparkeerd en snel de rookworst uit het schap gepakt. Een kleine moeite!
Er is een groot verschil in de winkelstrategie van supermarktketens. De formule van Albert Heijn en Aldi richting klantenservice laten zich moeilijk vergelijken. Dat geldt ook voor andere grootgrutters zoals bijvoorbeeld Plus en Jumbo. Ze volgen in de klantencontacten ieder hun eigen strategie. Voor alle geldt dat ‘omzetcijfers/winst’ de centrale drijfveer is. En allemaal schreeuwen ze elke week in hun reclame-uitingen om het hardst dat ze de beste en de voordeligste zijn en de mooiste acties hebben. De aanbiedingen, de zegeltjes, de poppetjes, de voetbalplaatjes vliegen je bij wijze van spreken om de oren. Allemaal prima! Laat ze maar doen. Maar mag ik daar nog één ‘actie’ aan toevoegen: bied wat meer hulp of assistentie aan klanten die dat nodig hebben. Het is nu nog vaak te vrijblijvend! Maak daar een medewerker structureel voor vrij. Medewerkers zoals Frans en de dames aan de kassa hebben het al zo druk.
Er ligt ook een taak voor ons Helmonders. Zo lang de winkels het niet oppakken, kunnen we onze gehandicapte stadsgenoten toch ook een handje helpen. Gewoon even de handen uit de mouwen steken als je ziet dat het nodig is. Kleine moeite, groot plezier.
Hanneke Hegeman
27 reacties:
Als de deur niet open is kun je niet eens naar binnen ????… en in 9 van de 10 winkels alles zo dicht op elkaar gezet dat je nergens door kan… winkelen voor mij !!! Vreselijk ????
Ik begrijp dat mensen die slecht ter been zijn, ben ik ook, een scootmobiel hebben. Maar volgens mij is dat niet bedoelt om er een winkel mee binnen te gaan.
jazeker, helemaal mee eens, maar die hulpvaardigheid wordt wel eens op de proef gesteld als je ervaart dat sommigen van hen met een rotvaart door een drukke Veestraat racen, en met name blinden en slechtzienden met hun rijgedrag de stuipen op het lijf jagen. Sorry dat ik het zeg.
Niet lullig bedoeld, maar officieel hoeven winkels een scootmobiel niet eens toe te laten, gezien het gaat om een vervoersvoorziening en geen loopvoorziening.
Anders is dat voor (electrische) rolstoelen. Daar moet wel rekening mee gehouden worden. En nergens is dat zo top als bij de XL
Speciale karretjes, ook voor rolstoel. Brede paden, behulpzaam personeel.
Je kunt onmogelijk verwachten dat je overal bij kan, kan een klein mens ook niet
Ja gelijke rechten voor mensen met een handicap, maar wel binnen haalbare kaders….
Als je het nu eens van de winkelier zijn kant bekijkt.
Breede gangen is minder handelswaar per M2
En de huren zijn superhoog
Wat zou jezelf doen dan???
Ik wordt ook vaak gevraagd om iets uit de koeling te pakken voor oudere mensen of de THT datum voor te lezen, prima geen moeite mee. Ik vind dat de AH het goed doet qua ruimte en personeel, dit in tegenstelling tot Kruidvat, wat een drama winkel.
Moet je vooral beginnen om die mensen ‘stumpers’ te noemen….
ook ik vind dit geklaag voor niets. rolstoelen prima, maar die luie of dikke mensen mobielen zijn er niet om in de winkels andere mensen voor de voeten te rijden…t zijn ook soms nog van die onhandige oudjes…
Verreweg de meesten kunnen gewoon uitstappen en iets van hogerop grijpen of zelfs van onderaf.
en als dat niet lukt, nou dan vraag je toch?
Maar om nou brieven in te sturen om je te beklagen….dan maar een verbod op die karren…je HOEFT niet te winkelen en al helemaal niet wanneer je alles omver rijdt want het past niet met jouw mega scootmobiel.
Scootmobielen horen ook niet in de winkel. Als je de afstand niet kunt belopen behoor je in een rolstoel (evt. met of zonder ondersteuning).
Mischien iets voor mensen die geen werk hebben een uitkering nuttigen om een helpende hand te bieden aan mensen in z’n scootmobiel!!!
Ja wilde bij hema vrouw helpen die werd boos op me dat ik t vroeg
Gewoon laten bezorgen
Is het ook opgelost
Patricia, het klinkt allemaal heel leuk…maar hoezo mensen die “geen werk”hebben? Dat zijn nu net deze scootmobielers..
Echt ieder mens ,werkend of niet, zal behoeftige medemensen helpen.
Maar dan wanneer nodig en niet; u krijgt een werkzoekend iemand mee die u verplicht moet helpen .
nogmaals, scootmobiel is leuk voor mensen die minder mobiel zijn (paar meter lopen, niet fietsen, niet autorijden..Veel sociale ellende wordt ermee tegen gegaan. Maar perse winkels binnen rammen hoeft toch ook niet? Wat als iedere bejaarde of minder mobiel persoon zo rond kart?
Toch was t vroeger geen slecht idee van de srv wagen,,voor slecht lopende
gelukkig voor de ouderen dat ze zelf nog kunnen gaan winkelen of wil je dit beetje vrijheid ook nog afpakken,wat ook levensgevaarlijk is dat zijn die grote glazen ramen die voor de producten zitten,je ziet niet op deze openstaan en knal je ertegen
@Patricia op vrijdag 7 februari 2020 om 15:34:
hoezo helpen? Veel van die scootmobiel-rijders hebben zo’n ding niet eens nodig naar mijn idee. Ik sta er soms van te kijken hoe gemakkelijk ze eruit komen en dan ineens kunnen lopen (zonder een enkele handicap). Bij enkelen zie ik het gewoon als pure luiheid en gemakzucht. Ik zou zeggen besteed er eens wat tijd aan en ga gewoon eens staan te kijken. Misschien vallen je dan de schellen van de ogen?
Er zijn natuurlijk ook mensen die zo’n ding écht nodig hebben. Dat moet ook gezegd worden. Hoe dan ook die krengen horen niet in winkels thuis. Zijn alleen een last en veroorzaken veelal overlast.
@Sylvia Kruijf op zaterdag 8 februari 2020 om 13:01:
voor slecht-lopenden is er een goed alternatief: thuisbezorgen van boodschappen. Dus een SRV is helemaal niet nodig.
Ja, ik hoor het gezeur al: dat kost geld. Nou en. Het heeft veel voordelen. Dat heb ik zelf gemerkt, sinds ik er sinds de zomer van 2018 zelf mee ben begonnen.
@punt-uit als je de hele dag binnen moet blijven is boodschappen een uitje en kom je onder de mensen,dat wil jij afpakken? gewoon een beetje rekening houden met elkaar in de winkel dat is alles
@foutje op zaterdag 8 februari 2020 om 17:07:
geklets foutje. Ik zit ook veel in huis en heb er geen enkele moeite mee om onder de mensen te komen. Waarom ook. Die hebben meestal niets te melden en kletsen alleen over de pijntjes die ze hebben en hoe eenzaam ze zijn. Leer van jezelf, dan heb je hulp van anderen niet nodig of althans weinig!!
Ik denk er dus héél anders over, dat moge duidelijk zijn.
@foutje op zaterdag 8 februari 2020 om 17:07:
ik bedoel dat ik liever niet onder de mensen kom. Mocht je me verkeerd begrijpen!
@punt-uit Therapeut
@Lenie Weijnen op vrijdag 7 februari 2020 om 12:01:
Als je helemaal niet kunt lopen zal dat wel mogelijk gemaakt moeten worden'”
@ punt uit dat JIJ graag thuis zit moeten anderen die niet graag thuiszitten dan maar jou als voorbeeld nemen,jij spoort niet
@foutje op maandag 10 februari 2020 om 11:49:
@foutje op maandag 10 februari 2020 om 11:49:
Of ik wel of niet spoor laat ik in het midden, maar jij hebt een plank voor de kop!
Jij hebt jouw mening, ik de mijne. Daarmee basta!
@ punt-uit het is inderdaad voor jou beter om niet onder de mensen te komen
@foutje op maandag 10 februari 2020 om 13:35:
@foutje op maandag 10 februari 2020 om 13:35:
maak ik zelf wel uit of ik onder de mensen kom, maar als je oud bent dan geef je daar nog maar weinig om. Ik tenminste (ben gelukkig niet zo zoals de meeste ouderen, die over eenzaamheid zeuren).
Doe jij jouw ding, dan doe ik het mijne! En ik zei al: basta. Ga gewoon lekker mijn ding zitten doen!
Beetje simplistisch artikel vanuit 1 oogpunt bekeken. Je zou je kunnen afvragen of winkels überhaupt geschikt kunnen zijn tegelijk voor mensen zonder én met scootmobiel. Niet zelden word je tegen je schenen gereden door zo een ding.
Verder zijn er tegenwoordig legio mogelijkheden om boodschappen online te bestellen of te laten bezorgen.