Wat wenst Helmond van de nieuwe regering
We mogen weer! Of we ook gaan, is een tweede. In ieder geval mogen we woensdag 22 november opnieuw naar de stembus. Nu om een opvolger te kiezen voor onze langstzittende minister-president Mark Rutte, het kabinet en onze volksvertegenwoordigers in de Tweede Kamer. Nieuwe ronde, nieuwe kansen! Er zijn 150 zetels vacant, dus Helmonders kiest u maar.
Dat laatste is gemakkelijker gezegd dan gedaan want Den Haag is ver weg en soms lijkt het wel of er daar geen oog is voor de problemen die ons hier bezighouden. Wat moeten we eigenlijk met die volksvertegenwoordigers daar ver weg in de randstad? Weten ze wel waar Helmond ligt? En weten ze welke specifieke problemen hier spelen waar zij vanuit de hofstad iets aan kunnen doen?
Aan de andere kant: weten wij in Helmond zelf welke wensen wij hebben voor een nieuw kabinet? Net als overal in Nederland spelen in onze stad onderwerpen zoals gezondheidszorg, veiligheid, woningnood, bevolkingstoename, zorgen om het milieu en economie een grote rol. Dat zijn er natuurlijk heel wat, maar wat zijn nu de andere items voor onze stad die, al dan niet dringend, om een aanpak vragen die wij als gemeente aan de nationale overheid moeten overlaten? Met andere woorden: wat houdt u bezig, wat is uw diepste wens die een nieuw kabinet voor onze woonplaats moet realiseren. Roept u maar, ik ben heel benieuwd.
“Tja, daar vraag je me wat” krijg ik te horen als ik de vraag voorleg aan zo maar wat willekeurige stadsgenoten die ik tref. Met gefronste wenkbrauwen wordt dan diep nagedacht over de vraag. En bij herhaling komen dan toch weer de hete hangijzers naar voren die heel Nederland bezighouden zoals energie, vluchtelingen, ongelijk kansen of armoede en die wil ik dus niet horen want die kende ik al. Dus herhaal ik de vraag in een andere context: wat zijn de andere problemen voor Helmond die om een oplossing vanuit Den Haag vragen? Wat kan de nieuwe regering straks voor ons betekenen? En weer blijft het stil en komt er geen antwoord.
Welke conclusie hier uit te trekken valt, is voer voor afgestudeerden in maatschappijwetenschappen of anderen die universitaire kennis hebben opgedaan in het gedrag van groepen mensen. Psychologen, antropologen, politicologen en sociologen mogen zich hier naar hartenlust mee bezighouden.
Bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2021 was de opkomst in onze stad 71,4% (aantal stemgerechtigde Helmonders bedroeg 67.212). Dit in tegenstelling tot de historisch lage opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen een jaar later. Toen ging slechts 40% van de stemgerechtigde Helmonders naar het stemlokaal. De landelijke verkiezingen en de nationale problematiek speelden hier blijkbaar meer dan de lokale. Dat geeft vertrouwen voor een grote opkomst in november. Blijft voor mij de vraag open wat op het persoonlijke verlanglijstje van onze stad voor Den Haag zou kunnen staan. Suggesties zijn uiteraard welkom.
Hanneke Hegeman
In de reacties hieronder updates door de weblog en Hanneke Hegeman.
20 reacties:
bizarre column weer:
“En bij herhaling komen dan toch weer de hete hangijzers naar voren die heel Nederland bezighouden zoals energie, vluchtelingen, ongelijk kansen of armoede en die wil ik dus niet horen want die kende ik al.”
Vingers in je oren en heel hard IKHOORJENIET roepen zorgt niet voor een oplossing van deze elementaire problemen.
Als de fundering van je huis rot is hoef je ook de kozijnen niet meer te schilderen.
Fix eerst die fundering, die kozijnen kunnen we als burgers prima zelf op orde brengen zonder bemoeizuchtige overheid (landelijk en gemeentelijk).
Nou een mooie nieuwe moderne kerncentrale met uitbreidingsmodules in Helmond. Daarbij een nieuwe atoomopleiding aan de TU.
Brainport heeft energiezekerheid nodig, Helmondse burgers betaalbare energie zonder milieuheffing.
En verder dus geen asirldwangwet, geen corona dwang wet, vaccin dwang wet, digitaal geld dwang wet, SDG onzin.
En ik stel voor om Helmond een stedenband aan te laten gaan met zowel een Ukraine als een Russische stad van onze grootte.
En die nodigen we als eerste beide uit om hier samen te kijken hoe ’t wel en niet moet.
Alle problemen of “crisissen” zoals het heel angstaanjagend wordt gebracht zijn terug te leiden naar de onderwerpen die Hanneke niet wil horen, met als grote roze olifant het feit dat de politiek vergeten is namens wie zij het mandaat hebben. Zij zijn volksvertegenwoordigers van de bevolking van hun land. En dus niet van Oekraïne, Marokko, Turkije, Syrië e.d. In Helmond net zo met die onzinacties om geld te doneren aan bovenstaande landen. Terug naar de kern; vertegenwoordiger je eigen volk.
In landen waarvoor Helmond (en NL) graag kruipt is het wel ‘eigen volk eerst’. Vreemd genoeg is die term hier door de deugmensch als extreem-rechts gelabeld. Wat is er mis met de mensen voorop te stellen die hier hun leven lang hebben betaald voor de voorzieningen? Waarom staan zij achteraan in de rij ten nadele van nieuwkomers die geen cent bij gaan dragen?
In Helmond houden we ons toch ook niet bezig met het theater van den Helder of het zwembad in Rotterdam? In Helmond staat de Helmonder op 1.
Ik wens terug naar het gezond verstand voor Helmond. Acuut stoppen met de SDG’s en al het geld dat die onzin kost inzetten op belastingverlaging.
Alle subsidies afschaffen. Wil je wat? Dan werk je er maar voor, dat moet ik ook. Heb je een geweldig kunst- of cultuurproject? Dan is de bezoeker daar vast wel bereid voor te betalen.
De Cacaofabriek gaat gelden als het voorbeeld hoe het niet moet.
Met het geld dat vrijkomt kan de OZB afgeschaft worden. Hard werkenden mensen zouden beloond moeten worden.
Stoppen met ontbijt op school in de zwakkere buurten en andere pampermaatregelen. Inzetten op zelfredzaamheid i.p.v. levenslange afhankelijkheid.
Betrek deze mensen in de samenleving. Leer hen de verantwoordelijkheden die komen kijken bij opvoeden en meedoen in de maatschappij. Werken betekent dat je geld verdient, Nederlands leert, en de Nederlandse waarden en normen begrijpt.
Van ongelijke behandeling door het pushen van gelijke uitkomsten, naar gelijke kansen.
Bestuursleden zoals Nathalie Peijs van de bibliotheek Helmond die “Een van de belangrijkste drijfveren voor Nathalie Peijs is het bestrijden van kansongelijkheid. Ze gelooft erin dat om gelijkheid te bevorderen ongelijk behandelen nodig is.” verkondigen de laan uitsturen.
https://www.bibliotheekhelmondpeel.nl/over-ons/raad-van-toezicht.html
Iedereen is gelijk. Ook als je iets minder kunt, ben je nog steeds gelijk.
Een zero-tolerance beleid invoeren in de binnenstad m.b.t. overlast. Niks onderhandelen, respect o.i.d. maar bekeuren. Dit volk verstaat alleen deze aanpak. Blijf je etteren, dan huisuitzetting naar een containerwijk waar de rest geen last van je heeft.
Terug naar vrijheid van meningsuiting. Mijn mening mag ik verkondigen, ook als die jou niet bevalt. En ook als die rechts is.
Ophouden met coalitievorming in de gemeenteraad. Inzetten op een zakenkabinet met mensen die verstand hebben van zaken.
Stemmers belonen met hun eigen stemgedrag. Stemt een wijk massaal voor de komst van asielzoekers, dan komt het centrum in hun wijk.
Helmond doet ook niet meer mee met het opvangen van asielzoekers. Pas als er geen wachtlijsten meer zijn op Wooniezie zou er her en der een enkele geplaatst kunnen worden. Voor hen geldt een gele/rode kaart systeem. Bij overlast verspeel je je gratis huis van de betalende gastheer.
De Heistraat wordt in ere hersteld tot de mooiste winkelstraat van Helmond.
Bindende referenda invoeren. Het volk beslist.
Zo fantaserend zou het zomaar weer eens heel leuk kunnen worden hier. Het is aan u op 22 november.
Van gelijke uitkomsten naar gelijke kansen. Ouders die
@Gerard Luijten op donderdag 21 september 2023 om 11:25:
Prachtig betoog Gerard.
👍👍
Goh, Gérard, mooie steekhoudende argumenten.
Ik denk dat e in Helmond ruimte is op politiek “rechts”.
Ik kom graag in kontakt net mensen die hier interesse in hebben.
Wie wil mag via de weblog redaktie kontakt met mij zoeken.
Amen Gérard,
Ga de politiek in en mijn stem.heb je
Kijk eens naar werk gelegenheid. Fokker Opel Franke en andere bedrijven gaan of moeten weg. De bedrijven voor mensen die willen werken moeten in Helmond blijven. Bedrijven zoals blikjes fabriek werkt bij 90% mensen uit andere landen. De Helmondse bedrijven verdwijnen. Kans gelijkheid mensen die werken moeten beloond worden iemand die thuis zit heeft alles bij elkaar gerekend onderhand net zoveel als iemand die werkt. Dit kan nooit de bedoeling zijn.
@J.T. op donderdag 21 september 2023 om 20:57:
Dit is juist wel de bedoeling.
Een nieuwe gekozen burgemeester? De landelijke pilot in Helmond…
Voor wie het niet begreep uit de oproep van Hanneke:
Wat staat op jouw verlanglijstje voor onze stad? Je kunt suggesties geven die de nieuwe regering voor Helmond zou kunnen regelen. Ideeën die onze stad mooier, beter, …. maken. Dat mogen gerust ietwat gewaagde, oude of juist vernieuwende wensen zijn.
Alleen over Helmond? Jep! Want zoals de afgelopen 18 jaar gaat het op De weblog van Helmond altijd over… Helmond.
Hopelijk legden we het duidelijk uit.
Wat Helmond nodig heeft?
Ik denk onder andere wijzigingen in wetten waardoor het mogelijk wordt om met meerdere ‘gezinseenheden’ in één gebouw (woonhuis/boerderijwoning) te wonen.
Hoe bedoel ik dat? Wel, een paar jaren terug hebben wij gekeken naar de mogelijkheid om in 1 grotere boerderijwoning te gaan samenleven met onze kinderen. Toekomstbestendig, ruimte creërend voor 3 wooneenheden: een voor een (toekomstig) gezin (dochter + vriend + toekomstige kinderen), 1 voor een ouder wordend echtpaar (wijzelf) en 1 voor een – nu nog – alleenstaande (zoon). Zoon en dochter/schoonzoon met hun respectievelijke bedrijven. Qua ruimte was het allemaal prima mogelijk om voor elke ‘gezinseenheid’ en voor de bedrijven een geschikte indeling te maken.
Wij hoopten (en hopen ergens nog steeds) op deze manier te voorzien in wat gezond naobuurschap (zoals dat elders genoemd wordt). Zolang wijzelf nog fit genoeg zijn zouden wij onze kinderen (met goede privacy-afspraken) in de ontwikkelingen van hun gezinnen en bedrijven van nabij heel praktisch kunnen ondersteunen en in een later stadium zouden de kinderen deels onze mantelzorgers kunnen worden. In onze specifieke situatie hebben we nu te maken met personen die met name in periodes van transities in levensfases begeleiding nodig hebben op wat praktische gebieden; met name op gebied van plannen en huishouden organiseren. Door krachten te bundelen willen we voorkomen een beroep te moeten gaan doen op voorliggende voorzieningen van de overheid, op ten minste dat beroep zo klein mogelijk te houden. Ook willen we door deze vorm van samenleven ons steentje bijdragen aan de woningnood. Al is dat steentje slechts een druppel op de gloeiende plaat.
MAAR
De wet- en regelgeving zijn grote ontmoedigingen om aan dergelijk creatieve oplossingen te werken. Denk bv aan de participatiewet waardoor het voor kinderen onaantrekkelijk wordt om ouders in huis te nemen. Of om uren te minderen op je baan om de naasten te ondersteunen … laat staan om te stoppen met werken, want waar slechts 1 persoon in een gezin werkt wordt de belastingdruk hoger. Is dat in de huidige omstandigheden met vergrijzing en groeiende behoefte aan zorg nog wel te handhaven? Gaan we als maatschappij niet gewoon kapot aan het feit dat we allemaal (liefst fulltime) een betaalde baan moeten hebben waardoor we naast gezins gerelateerde activiteiten geen tijd en energie meer over hebben om voor die andere naasten van betekenis te kunnen zijn?
Bovenop die wet en regelgevingen is het voor banken blijkbaar niet meer interessant om hypotheken te verstrekken in zo’n situatie. Banken zijn trouwens zo afhankelijk geworden van automatisering, dat de persoonlijke maat, de persoonlijke relatie met klanten en simpelweg het uiten van blijk van vertrouwen beide anten op nagenoeg verdwenen is.
Waar is de menselijke maat gebleven in onze wet- en regelgeving? Het mag wat meer draaien om mens en maatschappij, dan om economie en meer, meer, meer geld en goederen.
Hier laat ik het ff bij … het is al zo’n lang stuk gewoorden 🫣
@De weblog van Helmond op vrijdag 22 september 2023 om 06:30:
Hanneke vraagt iets dat niet kan. De landelijke regering kan alleen iets speciaal voor Helmond regelen door het meteen voor het hele land te regelen. Voor specifiek Helmondse zaken moet je toch echt bij de lokale politiek zijn.
@Liedeke op vrijdag 22 september 2023 om 07:48:
Goed punt, ook al speelt hetzelfde natuurlijk ook in de rest van het land. Op internetconsultatie.nl wordt met enige regelmaat om reacties gevraagd op wetsvoorstellen die raken aan dit onderwerp. Je zou kunnen inhaken op de consultatie “Wijzigingsregeling zesde tranche Woningbouwimpuls”. Eigenlijk is jouw verhaal daar off topic, maar het wordt dan wel gelezen door mensen die dicht op het vuur zitten dus wie weet hoe het op langere termijn nog doorwerkt. Of misschien kun je aan je betoog een draai geven om aan te sluiten bij de consultatie “Wet werkelijk rendement box 3”. Beide consultaties lopen nog ongeveer een maand.
De programmabegroting geeft inzicht in de plannen van de gemeente, alsmede de financiële uiteenzetting hiervan. De kleuropmaak voldoet alvast.
https://www.helmond.nl/bis/2022/Begroting%20-%20Jaarverantwoording/Programmabegroting%202023-2026.pdf
Hopelijk is iedere Groenlinks stemmer zich bewust van wat ze in huis hebben gehaald tijdens de vorige gemeentelijke verkiezingen.
Enkele citaten die die het leven u wederom duurder gaan maken. Lees en huiver het feitenvrije relaas.
1. Een inclusief, duurzaam en levendig Helmond: dat staat centraal in het akkoord. In een situatie waarin de
kansen enorm zijn – kijk naar de schaalsprong die aanstaande is – maar waar dat ook geldt voor de
uitdagingen. Tweedeling, bestaanszekerheid die onder druk staat en een klimaatverandering die
onverminderd doorgaat.
2. Kortgezegd: winst moet niet het ultieme doel zijn van economische groei, maar is het middel om de inclusieve, duurzame
en levendige stad voor elkaar te krijgen.
3. Verduurzaming van vervoer om de stad en bedrijventerreinen bereikbaar te houden.
4. Voor Helmond gaat het – tot 2040 – om zo’n 15.000 nieuwe woningen en evenzoveel
nieuwe banen. Bijvoorbeeld over het centrum, waar twee-derde van de nieuwe woningen gaat landen. Op een duurzame manier, met ruimte voor groen en water.
5. Zoals de cultuurvisie, die ervoor moet zorgen dat kunst en
cultuur meegroeien met het ambitieniveau van onze stad. Daarop vooruitlopend is er in 2023 al geld
gereserveerd voor de ontwikkeling van urban-activiteiten.
6. Ook ontwikkelen we in 2023 een gerichte aanpak tegen discriminatie om zo de
inclusiviteit te verhogen.
7. Op het gebied van klimaat en energie hebben we nog grote stappen te zetten. De klimaatverandering
gaat onverminderd door en de gevolgen daarvan worden steeds merkbaarder. Uiterlijk in 2035 willen
we een klimaatneutrale stad zijn en in 2050 volledig klimaatbestendig. In 2023 intensiveren we diverse
projecten die daaraan bijdragen.
8.Op sociaal vlak wordt een groot deel van het eerder in gang gezette beleid voortgezet. Denk aan het
Stadsleerbedrijf en aan de sociale teams die begin 2022 buiten de gemeente zijn gepositioneerd. De
sociale teams vormen ook de komende jaren de ruggengraat van onze aanpak om iedereen te laten
meedoen, rondkomen en vooruitkomen. Multifunctionele wijkaccommodaties kunnen op onze
ondersteuning rekenen en het Helmonds Preventieakkoord (gezond eten en bewegen) blijven we met
volle kracht uitvoeren. Dat geldt ook voor de Helmondse Educatieve Agenda, die moet zorgen voor
gelijke kansen voor jeugdigen. Bijvoorbeeld via schoolbibliotheken, de verlengde schooldag en
passende kinderopvang. Buurtsportcoaches stimuleren sporten en bewegen, ook de komende jaren.
9. Verder krijgen meer mensen de kans om
van inkomensondersteuning gebruik te maken. Ook gaan we door met ondersteuning van de lokale
coalitie Ruimte om te Leven die de positie van mensen met een achterstand wil verbeteren.
10. koopkrachtfonds in van € 10 miljoen. Dit fonds is bedoeld om aanvullende
regelingen te financieren om de gevolgen van de energiecrisis te dempen en de koopkracht te
stutten.
11. Andere overheid
Doen wat nodig is in plaats van doen wat regel is. Waarbij niet het systeem, maar de uitwerking in de praktijk leidend is. Dat is de kern van de ‘Andere Overheid’. Die gelijke gevallen gelijk behandelt
(geen willekeur), maar ook ziet wanneer gevallen níet gelijk zijn en maatwerk nodig is.
12. We hebben een
slanke organisatie, en dat gaat knellen gezien de kwaliteitssprong die we met onze stad voor ogen
hebben. Maar het zit ‘m ook in de kwantiteit: meer inwoners vragen meer dienstverlening, meer
vergunningen, meer ondersteuning van maatschappelijke initiatieven. Op een aantal kwetsbare
posities wordt de organisatie versterkt, in aanvulling op de inhaalslag die in 2022 is ingezet.
13. Het nieuwe Huis voor de Stad gaat zeker ook helpen bij het creëren van prettige
werkomstandigheden.
Dit zijn de inleidende punten op de eerste pagina’s. Wat opvalt is dat klimaat, sociale ongelijkheid, duurzaam en inclusiviteit de speerpunten zijn. Hiervoor is een grotere overheid benodigd.
Vooral punt 13 vind ik lachwekkend. Het veel te dure uitgevallen, en door u betaalde Huis van de Stad “gaat zeker helpen het creëren van prettige
werkomstandigheden.” Het is maar dat u het weet dat de ambtenaren er fijn gaan zitten van uw geld.
Beseft u dat socialistisch beleid in het verleden ALTIJD heeft geleid tot gigantische armoede en uiteindelijk oorlog.
Eige lijk is de vraag van Hanneke :
“Wat vinden de Helmonders, of hoe wordt er door Helmonders gedacht over politiek.”
Dus de link is er heus wel.
Ook is Henbeke een echte aanjager van het debat, en ook vaak een bruggenbouwer tussen verschillende, Helmondse, meningen.
Ik begrijp de nuance die het Weblog zoekt, maar ik vind de begrenzing wat strikt en streng.
Wel heel ontopic: ik zou graag zien dat de gemeente Helmond zich 100% soeverein opstelt richting Rijk en provincie en EU.
Onafhankelijk zeggen waar ’t bij op staat. Wanneer we geen plek of geld hebben, nemen we niemand verplicht op. Zoiets. Wij laten ons niks op de mouw spelden.
@Sander Lam op vrijdag 22 september 2023 om 09:49:
Nee Sander, ik vraag niet om unieke wet-of regelgeving voor Helmond. Ik vraag naar wensen die niet in de belangstelling staan en daarom niet genoemd worden. De gekozen burgemeester, genoemd in de reactie van Ron, is een voorbeeld van zo’n wens.
De vraag van Liedeke om een betere regelgeving die het delen van een woning mogelijk maken zonder dat er andere regels dit verhinderen is ook een goed voorbeeld. Ze vraagt om een praktische oplossing niet alleen voor haar situatie in Helmond, maar voor heel veel Nederlanders met dezelfde problematiek.
En ook het idee van een andere overheid dat Gerard noemt, is een wens voor Helmond en daarbuiten.
Hartelijke groet,
Update 1:
Gratis vervoer naar de stembureaus voor Helmonders met beperking
B&W ziet woensdag 22 november graag zoveel mogelijk Helmonders naar de stembus gaan. Voor inwoners met een beperking is er gratis vervoer naar de stembureaus geregeld. Ook wordt de bibliotheek in het centrum nog beter toegankelijk gemaakt.
Je leest meer over deze actie in dit bericht (pdf) inzake deze verkiezingen dat de gemeente Helmond rondstuurde.
Update 2:
Helmondse kandidaten Tweede Kamerverkiezingen 22 november 2023
– Erik de Vries, SP, nr. 46 op de kieslijst (nu wethouder Helmond)
– Margreet de Leeuw, NSC, nr. 35 op de kieslijst (oud-wethouder Helmond)
– Theo Heller, FVD, nr. 33 op de kieslijst (nu gemeenteraad Helmond)
– Patty Spoek, FVD, nr. 24 op de kieslijst (nu gemeenteraad Helmond)
– Omar Fkihi, DENK, nr. 16 op de kieslijst (nu gemeenteraad Helmond)
– Jan van Aert, 50Plus, nr. 21 op de kieslijst (nu gemeenteraad Helmond)
– Jan Hendriks, 50Plus, nr. 24 op de kieslijst (nu gemeenteraad Helmond)
(Esmah Lahlah, GroenLinks/PvdA, nr. 2 op de kieslijst (geboren in Helmond, verhuisd naar Tilburg).
Update 3:
Lilian Marijnissen van de landelijke SP vanavond in de Cacaofabriek
Vanavond om 20.00 uur is SP-leider Lilian Marijnissen in de Cacaofabriek zo liet haar partij via een persbericht weten. Zij gaat in gesprek over haar boek ‘De winst van eerlijk delen’.
De socialisten beloven “een avond doorspekt met persoonlijke anekdotes, actuele feiten en keiharde argumenten.” Singer-songwriter Niels Geusebroek zorgt voor livemuziek.
De toegang vanavond is natuurlijk gratis.
Update 4:
Irma Koopman, voorzitter van SP Helmond en lid van de Provinciale Staten van Noord Brabant, deed verslag van de avond met Lilian Marijnissen in de Cacaofabriek:
PVV IN HELMOND GROOTSTE BIJ VERKIEZINGEN TWEEDE KAMERr
De PVV van lijsttrekker Geert Wilders heeft in Helmond de meeste stemmen gekregen: 34,3 procent en is daarmee hier de grootste geworden. De partij kreeg bij de vorige landelijke verkiezingen in onze stad 17,9 procent minder stemmen. De VVD keldert met 16,3 procent van de stemmen van de eerste naar de tweede plaats. Nieuwkomer NSC van Pieter Omtzigt kreeg vanuit het niets 12,8 procent.
Alle andere politieke partijen leverden in Helmond flink in met uitzondering van Denk die met 0,3% meer stemmen steeg naar 3,4 procent en de BBB van Caroline van der Plas die in Helmond 2 procent meer kreeg en uitkwam op 2,3 procent. De gelegenheidscombinatie GroenLinks/PvdA kreeg 10,8 procent.
De opkomst in Helmond was 71,8 procent was nagenoeg evenveel is als de vorige verkiezingen van de Tweede Kamer in 2021. Die was toen 71,4 procent.
De uitslag per kandidaat wordt later vandaag bekend.
Bron ANP: 23-11-2023
Hanneke Hegeman