Wedden dat …..
Volgt u wel eens de jaarlijkse discussies over de Helmondse begroting? Moet u dit jaar toch eens doen! In deze tijd van corona-waanzin wil ons gemeentebestuur flink uitpakken met grote projecten die de grandeur van onze stad een surplus moeten geven. We willen immers snel naar de 100 duizend inwoners! Hiervoor moeten er nu geen 500 maar 750 huizen per jaar worden bijgebouwd. Om dit mogelijk te maken wordt er 1,4 miljoen euro gereserveerd, niet voor het bouwen zelf, maar om extra ambtenaren aan te trekken die de plannen voorbereiden en het proces begeleiden. Voor wie deze huizen zijn, vertelt het verhaal niet. Ik zou zeggen: eigen volk eerst. Wedden dat dit niet gaat gebeuren?
We hoeven ons gelukkig geen zorgen te maken wie dit allemaal gaat betalen want ondanks lopende euro slurpende prestigeprojecten zoals De Braak, nieuwe bruggen over ons kanaal en een Huis voor de Stad met daarbovenop extra uitgaven door het Covid-19 virus, hebben we genoeg reservegeld in de Helmondse portemonnee. En natuurlijk moet het centrum van Helmond worden ‘her ontwikkeld’. Dat allemaal, volgens insiders 92 miljoen euro, wordt uit het reservepotje worden gehaald. Wedden dat de financiering van al dit moois door de onzekerheden over het virus nog wel eens tegen kan vallen? Dat het reservepotje vaker open moet totdat het helemaal leeg is!
De politiek wil uiteraard ook wat voor de Helmonders zelf doen. De verschillen tussen rijk en arm (de tweedeling die Helmond sinds decennia plaagt) wordt aangepakt. Hoe? Door een gezonde leefstijl te bevorderen, de werkloosheid te bestrijden en het sociale klimaat in de wijken (veiligheid, sfeer) te verbeteren. De gemeentelijke belastingen hoeven volgend jaar met slechts 1,5% te stijgen. Dat is dan weer mooi voor u en mij … maar wedden dat er een addertje onder het gemeentelijk gras ligt?
Dat beestje heet Diftar, ofwel het scheiden van afval. Dat doen we als Helmonders niet genoeg en daarom worden we allemaal gestraft. Wij zijn zondaars en daarvoor moeten we vanaf 2021 met z’n allen boete doen. De kosten om ons vuil op te ruimen gaan met 11% omhoog. Daar blijft het niet bij: de grijze container wordt in plaats van 26 keer per jaar zoals nu, nog slechts 6 keer per jaar opgehaald. Dus één keer in de 2 maanden! Voor wie dat niet genoeg is, kan tegen extra betaling meer ophaalbeurten (ledigingen) kopen. De prijs ligt, afhankelijk van de container tussen de 5 en ruim 8 euro. Wedden dat het een grote rotzooi wordt in Helmond?
Een dienstbare ambtenaar legde mij desgevraagd uit hoe dit rekensommetje tot stand is gekomen: “Voor een gemiddeld gezin met een 140 liter restafvalcontainer betekent dit het volgende: Voor de basisafvalstoffenheffing van € 197,46 wordt de container 6x geleegd. De verwachting is (o.b.v. vergelijkbare gemeenten, met vergelijkbare tarieven) dat een gemiddeld gezin de restafvalcontainer uiteindelijk gemiddeld 14 x per jaar zal gaan aanbieden. Dan wordt de totale afvalstoffenheffing gemiddeld € 237,46 per jaar: 197,46 + 40,= (8 extra ledigingen à 5,=/keer).” Vergeleken met 2020 (totale afvalstoffenheffing 213,12) is dat een stijging met 11%.” Wedden dat deze verwachtingen niet overeenkomen met de werkelijkheid?
Toen ik de begroting las, moest ik aan Italië denken. Het land van de spaghetti, de maffia en de rotzooi. Het land van voormalig premier en miljardair Silvio Berlusconi die de meest elementaire voorzieningen, zoals afvalverwerking, liet lopen en zijn macht gebruikte voor prestigieuze projecten die zijn persoonlijke uitstraling verhoogden. De televisiebeelden van huizenhoge afvalbergen in Napels staan nog op mijn netvlies. Daarin zal ik beslist niet de enige zijn, daar durf ik om te wedden!
Helmond is geen Italië. Wij hebben geen Berlusconi in ons stadsbestuur. Wat we delen met zijn land zijn de mooie praatjes die ons nu in de begroting worden voorgeschoteld. Er is geld genoeg voor groei en voor het opkrikken van de stad. En als we maar vaak genoeg het reservepotje plunderen wordt Helmond vanzelf een Artikel-12 gemeente. Dan hebben we niets meer te zeggen en dan neemt de Rijksoverheid het stuur van onze stad over. Wedden dat u hier nog niet over hebt nagedacht?
Hoe je het ook keert of wendt: het is de burger die de rekening betaalt. Nu via de invoering van Diftar die ons allemaal veel meer dan de beloofde 11% stijging gaat kosten. En als het zo doorgaat wordt de ellende groter. Helmond wordt dan Napels aan de Aa, net zo arm en net zo vuil.
Wie zijn zegje wil doen over deze hoogmoedswaanzin en de politiek op andere gedachte wil brengen kan op 3 of 4 november inspreken bij de raadscommissies die dan de begroting 2021 bespreken. Degenen die het hele politieke spel rond de begroting willen volgen, kunnen op 27 oktober via internet de Algemene Beschouwingen bijwonen. Vanaf volgende week komt er al een begeleidend filmpje op de website van de gemeente Helmond.
Hanneke Hegeman
40 reacties:
Zoals een (ex) wethouder mij al eens verteldw”Je kunt beter op Sicilie wonen, daar is de maffia tenminste strak geregeld, burgers weten waar waar ze aan toe zijn, dat schept duidelijkheid “.
Meer woningen is in ieders belang, ook die van de huidige Helmonder. Er is een groot tekort en woningen en in combinatie met de extreem lage rente stuwt dit de huizenprijzen op. Dat maakt het steeds lastiger voor starters een eigen woning te vinden.
Wat betreft het centrum: daar wordt in deze begroting de komende 4 jaar 3 miljoen in geïnvesteerd en geen 92.
Diftar kun je inderdaad een hele boom over opzetten. Hoeft voor mij ook niet. Maar kosten voor afval stijgen bij alle gemeenten door de huidige markt.
Wie wil naar de 100 duizend inwoners? Ik niet hoor, hoe meer mensen hoe meer problemen, liever terug naar 60 duizend.
Dat wordt nog wat 🙈🙈
Ik heb je column twee keer gelezen omdat ik niet snap wat je probleem werkelijk is. Je hebt het over hoogmoedwaanzin van de gemeente. De volgende projecten noem je daarbij:
– 100.000 inwoners geeft de gemeente meer financiële mogelijkheden vanuit het rijk en als ik me niet vergis mogen we ook meer raadsleden in de raad.
– Extra woningbouw – Er is een schreeuwend te kort aan woningen, dus noodzakelijk. terecht je opmerking dat het ook voor Helmonders moet zijn, dat moet hoog op de agenda.
– Nieuw gemeentehuis – Noodzakelijk door de huidige staat van het pand en zal grotendeels kostenneutraal gebeuren.
– Diftar heeft niets met hoogmoedswaanzin te maken, maar financiering van de afvalscheiding die steeds duurder wordt. Of dit de juiste manier is weet ik ook niet, maar het heeft niets met een overambitieuze gemeente te maken.
Ik vind het goed dat de gemeente door pakt, niets doen in de stad zal achteruitgang beteken en we hebben allemaal gezien wat dat voor de stad betekend.
Lekker alle rest bij plastic en groene container of dumpen bij het stads kantoor. Wat een stelletje idioten 6x per jaar voor €200.
Wedden dat alles duurder wordt
Te beginnen met nieuwe projekten.
De AANDEELHOUDERS eerst…
recht in der eigen tes
Op zich is heel dat diftar idee niet eens zo slecht. Alleen denk ik niet dat je mensen die het al krap hebben motiveert om te gaan scheiden omdat ze blijven betalen voor groen en papierbak. De nieuwe afvalstoffenheffing zit die al bij in en dan heb je nog 6 keer een leging. Nou halen mijn partner en ik het wel om 1 keer in de 2 maanden de grijze bak buiten te zetten met uitermate streng scheiden. Als je nou eens slimmer zou doen door bijv groen en papier gratis te maken of een miniem bedrag. En een hoger bedrag voor de zwarte bak. Dan krijg je mensen misschien zo ver. Al denk ik met de mentaliteit van veel Helmonders dat dat zelfs niet eens zou helpen xD
Verder moet je kwa huisvestiging gewoon regels maken net zoals ze in verschillende andere steden hebt. Je kunt alleen hier in Helmond komen wonen indien je familie of vrienden hier hebt wonen die er al een bepaalde tijd wonen. Zo voorkom je instroom van buitenaf naar sociale huurwoningen en koopwoningen zodat eerst dat probleem opgelost kan worden.
Prima stuk, behalve dat “eigen volk eerst”, dat hangt me zwaar de keel uit.
Het afvalsysteem gaat niet werken, je zal eerst mensen bewuster en beter moeten gaan voorlichten en voorbereiden. En het begint bij de industrie en al het verpakkingsmateriaal ipv van de burger. De burger is het eindstation, je begint een huis ook niet met het dak toch? Nee eerst het fundament. Ik ben bang dat het hier meer om geld gaat dan de afval.
Schrijver heeft helemaal gelijk. Onzinnig om een nieuw stadhuis (huis voor de stad is weer zo’n term die het moet voordoen alsof het alleen voor de Helmonder bedoeld is) te bouwen en dat zgn. kostenneutraal kan wel eens flink tegenvallen. Bijna alle grote projecten vallen duurder uit en zeker in deze economisch onzekere tijden kan dat zomaar gebeuren. Ook op De Braak zit men al boven de begroting te werken en het is maar de vraag wat daar nog bijkomt nu Helmond Sport de kont tegen de krib heeft gegooid.
Alles staat ook in een ander daglicht als je dadelijk wel 100.000 inwoners hebt en veel projecten hebt gerealiseerd, maar de enige gemeente bent in Nederland zonder enige vorm van openbaar vervoer binnen de stadsgrenzen. Dit is ook iets om trots op te zijn!
Ben het helemaal eens met de schrijfster.
Dat van ‘eigen volk eerst’ is wel wat minder.
Er wordt een te grote (financiële) broek aangetrokken en de burger mag de portomonee gaan trekken.
Nu de inkomsten van de parkeergelden dit jaar minder opleveren wordt er een andere melkkoe gezocht.
De inwoners gaan nu alternatieven bedenken om maar niet de gemeentekas te hoeven spekken
– afval dumpen
– afval zelf verbranden
ect.
Is niet bepaald wenselijk te noemen.
Herinneren we ons dit nog?
bron: weblog van Helmond 28 juni 2017
“Update 2:
Attero krijgt weer ongelijk
Helmond en andere Brabantse gemeenten en gewesten hoeven nog steeds geen naheffing van 12,7 miljoen euro te betalen aan afvalverwerker Attero. Dat oordeel van het gerechtshof in Den Haag werd vandaag gepubliceerd.
De uitspraak van het Nederlands Arbitrage Instituut (zie bovenaan) werd niet door het gerechtshof vernietigd. Attero was vorig jaar tegen die uitspraak in beroep gegaan en verloor nu dus wederom. Zij eisen die boete omdat er minder restafval was geleverd dan contractueel was afgesproken. Dat kwam doordat huishoudens het afval steeds beter zijn gaan scheiden.
Maar nog steeds kan hun claim niet in de afvalbak, zij kunnen (als laatste mogelijkheid) nog in cassatie gaan om de naheffing alsnog geïnd te krijgen. De gemeente Helmond heeft in haar begroting van 2017 nog altijd 1,7 miljoen euro gereserveerd voor deze mogelijke claim. De gemeente meldt daarover:
Attero kan vervolgstappen ondernemen. Daarnaast kan Attero nog een claim indienen voor de periode 2015 tot het einde van de contractperiode (2017). In de reserve Afvalstoffenheffing zijn voldoende middelen opgenomen om dit risico af te dekken, tot het moment dat hierover volledige duidelijkheid is. Hierdoor is het restrisico nihil.”
Is er onlangs een eind gekomen aan het gerechtelijk steekspel of denkt men binnenkort een uitspraak te verwachten van de rechter (cassatie)?
Is er een schikking getroffen / verwacht men een schikking te treffen tussen de gemeente Helmond en Attero?
Is het potje van de 1,7 miljoen euro, gereserveerd voor deze claim, inmiddels uitgegeven?
Wie het weet mag het zeggen.
Schaap Gaby; hartstikke bedankt.
@Lenie Weijnen op zondag 11 oktober 2020 om 08:00:
Beste Lenie, net als veel Helmonders stoort het me dat onze eigen mensen (maakt niet uit hoe jong, hoe oud of van welke kleur/geloof) jaren moeten wachten op een woning. We bouwen te veel voor mensen met geld, mensen van buiten Helmond. Mensen die geen binding hebben met onze stad maar wel de middelen om bijvoorbeeld een duur appartement te kopen midden in ons stadscentrum, of in Brandevoort. Afijn, vul zelf maar in. Kortom: ‘eigen volk’ slaat dus op mensen die hier wonen en werken (de Helmonders) en zitten te springen om een betaalbaar huis.
@Stapper op zondag 11 oktober 2020 om 11:07:
Interessant! Dank voor de informatie. Ik hoop dat de gemeenteraadsleden dit ook lezen, dan wordt het in de commissies en raad helemaal een boeiende discussie! Ik hoop dat de raadsleden jouw vraag voorleggen aan het college. En als dat niet zo is, waarom doe je het zelf niet? Het kan ook schriftelijk!
@Stapper op zondag 11 oktober 2020 om 11:07:
Voor zover mij bekend is dit geschil voorbij. In dat geval zal die reservering terug gevallen zijn aan de algemene middelen. Voor zover deze tenminste niet bestond uit middelen die via de afvalstoffenheffing opgehaald zijn tenminste. Ik heb begrepen uit de stukken bij de commissievergadering dat er ook een reserve was voor afval die we de afgelopen jaren opgesoupeerd hebben om de prijzen niet omhoog te hoeven gooien. Of dat voor een gedeelte die reservering was weet ik niet.
Mevrouw Hegeman,
De afvalstoffenheffing gaat niet omhoog vanwege Diftar, maar vanwege toegenomen kosten. Het is geen strafverhoging omdat we niet goed genoeg scheiden, maar een gevolg daarvan. Als iedereen die nu nog gewoon alles in de grijze bak mietert beter gaat scheiden, dan zijn we straks met zijn allen zelfs goedkoper uit. Ik als alleenstaande sowieso, want ik kan met die 6 ledigingen per jaar prima toe. Wat ik eerder zie is dat alleenstaanden of mensen die wel scheiden voortaan minder meebetalen aan de hoeveelheid afval die gezinnen of niet-scheiders produceren. Dat vind ik geen verkeerde ontwikkeling.
Wat betreft het eigen volk eerst, dat is het paard achter de wagen spannen. De “strijd” en schaarste op de woningmarkt is het gevolg van te weinig bouwen. Wat de gemeente nu doet, “Bouwen, bouwen, bouwen” is de beste manier om huizen in Helmond ook in de toekomst goedkoop genoeg te houden voor iedereen. Het maakt zelfs niet uit voor wie die huizen gebouwd worden, want iedereen die verhuist laat ook weer een huis achter. Het gaat om het voldoen aan de vraag, zodat de druk op de huizenmarkt omlaag gaat. En als er niet voldoende vraag zou zijn in de prijsklasse waarvoor gebouwd wordt, dan krijgt de projectontwikkelaar die huizen niet verkocht. Overigens houdt de gemeente echt wel rekening met het feit dat er voldoende betaalbare woningen moeten zijn. Alleen hebben we die al heel erg veel in Helmond. De kans dat een Helmonder die gaat verhuizen een betaalbaar huis achterlaat is dus best wel groot.
M.b.t. Attero zie de jaarrekening 2019
https://www.helmond.nl/bis/2020/Begroting%20Voorjaarsnota%20Jaarverantwoording/RN%20040%20Jaarverantwoording%202019.pdf
vanaf blz 89. Daar is 950.000 euro voor opzij gezet.
@Michiel van Geel op maandag 12 oktober 2020 om 17:17:
Dag Michiel, dank dat je de moeite neemt uitvoerig te reageren op mijn column. Duidelijk is dat onze meningen uiteenlopen. Net als jij hou ik me zoveel mogelijk aan het scheiden van afval. Daar heb ik onderhand een dagtaak aan (een beetje overdreven dat wel) want elke verpakking die ik in handen heb, bestaat uit diverse onderdelen die weer in een andere bak moeten. Het bekertje yoghurt (plastic) moet in de zak, het kartonnen etiket dat er omheen zit moet in de blauwe bak, het dekseltje bij het plastic en het zilverpapiertje (onder het deksel) moet in grijs. Ga zo maar door. Ondanks dit, en ondanks het feit dat ik alleen de hond thuis heb, is mijn grijze bak elke 2 weken voor 3/4 vol. Hoe huishoudens die uit meerdere mensen bestaan, met de de voorgestelde reductie van 1 x in de 2 maanden ‘grijs’ moeten uitkomen, is mij een raadsel.
Ik verwijs je ook naar de link die Henk nu als reactie heeft geplaatst. Die is zo klaar als een klontje. Maar je moet hem wel willen lezen!
Dan de woningen: je sluit je ogen voor de werkelijkheid als je zegt dat er voor de Helmonders voldoende betaalbare huizen zijn. Ga maar eens praten met al die inwoners die jaren ingeschreven staan voor een woning en langzaam maar zeker de hoop op een passend huis hebben opgegeven. Mensen die moeten toekijken hoe Helmond dure woningen neerzet voor juppen die geen enkele sociale binding met onze stad hebben.
Word eens wakker Michiel, kom eens uit je bubbel en achter je p.c. vandaan. Ga eens echt praten met de mensen en ervaar eens echt wat er leeft.
Hartelijke groet,
Hanneke Hegeman.
Dan de huizen
@Hanneke Hegeman op dinsdag 13 oktober 2020 om 09:01:
Als er hier iemand is die niet weet wat er leeft dan ben jij het wel, te oordelen naar je oeverloos gezwam hier op de weblog. Je kijkt niet verder dan je eigen straatje en gedraagt je als een arrogante moraalridder die anderen wel eens even de les komt lezen.
Daarnaast is proberen om het standpunt van een ander te begrijpen voor jou duidelijk een onbekend concept, want in plaats van een gezonde met feiten onderbouwde discussie aan te gaan kies je ervoor om anderen te gaan beledigen.
Wat mij betreft is dit een goed moment voor jou om maar eens een punt te zetten achter je columns hier.
@hannekehegeman.Dhr v Geel is computerdeskundige. Die denken in 1en en 0en.
Geen enkel empatisch vermogen en heeft slechts een doel, het verdedigen van D66 beleid. Geen enkele voelspriet wat mensen beweegt en bezighoudt.
@d’n dieje. Mevr Hegeman houdt van tromgeroffel en spierballentaal. Echter echt doorpakken (kwestie weth v Dijk) doet ze niet,echter dat geldt voor vele vaste bijdragen hier.
Echter…. zij maakt meningen los en heeft een uitgeproken mening en ook dat is positief.
Ook is mij niet op gevallen in haar repliek mensen beledigd. Om voor te stellen dat zij haar bijdragen zou moeten beeindigen vind ik niet juist.
Ook waardeer ik dat zij niet anoniem reageert.
@E Betgem op woensdag 14 oktober 2020 om 09:10:
Ik ben ook computermens, en vooral geïnteresseerd in de patronen “achter” die nullen en enen. Wat maakt dat het ene huishouden vrijwel één grijsbak vult in een tijd waarin het andere huishouden nog dicht bij nul zit? Goed, de een eet meer yoghurt dan de ander en gooit dus meer zilverpapiertjes weg, maar dan nog.
Bij kennelijk gebrek aan empathie mijnerzijds, kun jij me misschien uitleggen hoe een ander gevoelsleven leidt tot een andere hoeveelheid afval?
@Henk op maandag 12 oktober 2020 om 21:44:
Dank, had het even niet op het netvlies. In de programmabegroting staat hetzelfde bedrag nogmaals genoemd, dus de claim is nog niet afgehandeld,Als die claim wegvalt zou dat bedrag terug moeten vloeien naar de reserve afvalstoffen, die daar ook als dekking genoemd staat. Dat betekent dat er nog een kleine buffer is om kostenstijging in de toekomst wat zachter te laten landen. Onder de voorwaarde dat die claim niet toegekend wordt tenminste, want anders moet er opeens ook nog 950.000 uit de algemene reserves komen waarschijnlijk.
@Hanneke Hegeman op dinsdag 13 oktober 2020 om 09:01:
Dat lezen van die link hoort erbij. Ben deze week ook de programmabegroting aan het doorworstelen. Dat betekent niet dat je alles meteen uit je hoofd weet natuurlijk.
Je ziet mij nergens schrijven dat er geen tekorten zijn. Wat ik wel zeg is dat niet het type huizen het probleem is (er zijn genoeg woningen in die prijsklasse in Helmond), maar het aantal woningen. Mensen hebben vaak wat je noemt een wooncarriere. Dat begint met een appartement of goedkoop huis en naarmate je ouder wordt en een gezin krijgt of een hoger salaris stroom je dan door naar een duurder huis en uiteindelijk weer naar een verzorgingsflat. Als die doorstroom op de huizenmarkt op gang komt vallen er goedkope woningen vrij die dan weer door starters bezet kunnen worden. Bij de gemeente wordt gekeken naar de verhouding tussen verschillende typen woningen, zodat niet alleen de huidige vraag (meestal van starters), maar ook de verborgen vraag van doorstromers bediend wordt.
Voor de gemeente is het namelijk voordelig om duurdere huizen binnen de gemeentegrenzen te hebben. Daar wordt immers meer WOZ over afgedragen en dan hoeven de gemeentelijke belastingen niet zo snel omhoog. Dus als het doel is om de druk op de woningmarkt te verlagen en je kunt dat ook bereiken door een percentage huizen voor doorstromers neer te zetten, dan is dat gewoon goed beleid.
Wat betreft “achter mijn PC vandaan komen”, dat is een vileine opmerking waarvan ik hoop dat je zelf ook inziet dat je die terug moet nemen. Je kent mij niet en weet ook niet hoe mijn week eruit ziet qua sociale contacten. Tipje van de sluier, gisteren heb ik naast een bijdrage aan de commissievergadering (kon kort zijn, want het beleidsstuk was solide en opmerkingen waren al gemaakt tijdens de opinierende vergadering) het bordspel Clank! gespeeld met drie vrienden. Kwam geen computer aan te pas.
Ik kies er alleen wel voor om mijn opinie te vormen op basis van argumenten en feiten in plaats van onderbuikgevoelens of anecdotes. Met verhalen van “Ons Ans wacht al 10 jaar op een betaalbare huurwoning die precies aan haar eisen voldoet” kan ik weinig. Met cijfers over doorstroming op de Helmondse woningmarkt, aantallen woningzoekenden, etc kun je wel conclusies trekken die niet als een tang op een varken slaan.
Dag Michiel,
Opnieuw dank voor je uitvoerig antwoord. Het is prima dat jij je opinie vormt op basis van argumenten en niet op onderbuikgevoelens of anecdotes. Dan kun je mooi aansluiten bij al die mensen die al jaren wachten op een betaalbaal huis. Of zouden al die mensen die ingeschreven staan bij Wooniezie voor bijvoorbeeld een sociale huurwoning hun nood alleen baseren op onderbuikgevoelens? Je wekt met je antwoord nu wel de indruk dat je hun nood bagatelliseert! Kijk eens goed naar de cijfers waar jij als burgerraadslid ongetwijfeld toegang toe hebt, of kunt krijgen. Misschien kom je die Ans en al haar collega-woningzoekenden dan wel tegen. Misschien kun je dan toch eens met hen in gesprek gaan. Dan laat je toch gewoon je drie vriendinnen met hun bordspel Clank een avondje schieten en ga je eens echt met mensen praten. Dat zou best nog eens iets op kunnen leveren.
Je zin: “Wat ik wel zeg is dat niet het type huizen het probleem is (er zijn genoeg woningen in die prijsklasse in Helmond), maar het aantal woningen.” mag je me uitleggen. Dit is voor mij Chinees voor beginners.
En die ‘wooncarriere’ die je beschrijft, dass war Einmahl. Voor sommigen vanaf een middeninkomen geldt die doorstroming van bescheiden wonen naar groot wellicht nog. Maar, het gemiddelde inkomen in Helmond is iets meer dan 24.000,– euro per jaar. Dat is het laagste in de hele provincie. En met dit lage inkomen kunnen de Helmonders volgens jou doorgroeien naar groter en beter wonen? Geloof je dat zelf?
Het is jammer dat je mijn advies om achter de p.c. uit te komen vilein vindt. Dat zegt over iemand met politieke ambities genoeg.
Hartelijke groet,
Hanneke Hegeman.
@Hanneke Hegeman op woensdag 14 oktober 2020 om 14:14:
Het is villein omdat je ermee suggereert (en dat doe je in je laatste reactie weer) dat ik nooit met mensen praat. Het is een advies met een aanname die je niet kunt controleren (je kent me immers niet) en die gewoon niet klopt. Ik heb net zo veel zo niet meer sociale contacten als ieder ander. Ik heb ook gewoon een baan, familie, kennissen, vrienden en ben sociaal actief (hoewel uiteraard nu even op een iets lager pitje vanwege Corona). Ik zou me daar zelfs niet over moeten hoeven verantwoorden, maar jouw aantijging schetst het beeld alsof ik compleet wereldvreemd ben omdat ik toevallig een andere mening ben toegedaan dan jij. Dat vind ik villein, omdat je op de man speelt in plaats van met feiten en argumenten te komen. Maar misschien past het woord onbeschoft of onfatsoenlijk hier beter?
Dat gemiddelde van 24.000 (bron? Ik dacht dat het zeker 1000 euro lager lag), daarbij moet je je even realiseren dat het aantal parttimers en thuiszitters het gemiddelde flink omlaag brengen. Alleenstaanden werken vaker fulltime en tweeverdieners vaker part-time. Het gemiddeld inkomen per huishouden zal dan ook stukken hoger liggen.
Dat het vooral voor starters lastig is om een eerste huis te kopen is een bekend probleem en heeft alles te maken met de tekorten op de woningmarkt. Werk je het tekort weg, dan is het niet langer wat de gek ervoor geeft, maar gaan de prijzen dichter bij de werkelijke waarde van de woning liggen. Meer bouwen helpt dus om de lucht uit de huizenbubbel te laten ontsnappen, zodat de goedkoopste huizen ook weer betaalbaar worden voor starters.
Dat moet je als volgt zien: Stel er is een overschot aan huizen in de prijsklasse boven de 300.000 euro. Naarmate huizen langer te koop staan gaat de verkoper met de prijs dalen. Daardoor wordt die betere woning opeens bereikbaar voor iemand die bijvoorbeeld anders gekocht zou hebben in de prijsklasse 250.000 tot 300.000. Gevolg is dat daar het tekort daalt en dus ook de prijzen. Zo helpt het bouwen van huizen in een hogere prijsklasse dus om de prijzen over de gehele linie te laten dalen.
En nee, die wooncarriere is er nog steeds. Bedenk je ook dat 2/3e van de woningmarkt nog steeds koopwoningen zijn. Niet iedereen is aangewezen op een huurwoning. De snelheid waarmee huizen momenteel verkocht worden zegt ook alles over de hoeveelheid vraag die er op dit moment is ten opzichte van het aanbod.
@Michiel van Geel
Boven sociale huur pakweg 80/90 reacties op wooniezie. Sociale huur tikken we gauw 1400 / 1500 reacties aan. En dat in twee dagen!
Wat betreft de “wooncarriere” is deze inmiddels ook veelal achterhaald. Men blijft langer thuis wonen (houd huizen bezet) Verpleeghuizen is alleen voor diegene met uiterst hoge zorgvraag bestemt. Bejaardenhuizen doorstroom kennen we eigenlijk niet meer. Of er zo snel gebouwd kan worden als je suggereert betwijfel ik. Huizen zijn vaak voor de starters. Dus onder de 310000. (bedrag word aankomend jaar dan ook maar verhoogd) Dat houd wederom de hoge prijzen waarschijnlijk mede in stand. Als ook de andere (afschaf)maatregel.
En de hoogte in zien we wel tot 7 ton. Alhoewel deze tijd ons leert dat een tuintje meerwaarde voor kwaliteit van leven levert. Toegankelijk bouwen missen we ook in Helmond. Zodat men voor normale prijzen langer thuis kan blijven wonen. Trappen bij voordeuren en zelfs in woonkamers. Waar blijven die eisen vanuit de raad ? Ook huurders, woningstichtingen betalen mee aan de gemeentelijke belastingen (al is dat op andere wijze).
@twanneman.Ik heb het over M vGeel die ik goed ken en waarmee ik zeer slechte ervaringen heb, u moet niet generaliseren.
@E Betgem op woensdag 14 oktober 2020 om 16:03:
Huh???
Denk dat je de verkeerde voor hebt.
@Frank op woensdag 14 oktober 2020 om 15:42:
Sociale huur is ook stukken goedkoper dan huren in de vrije sector. Logisch dat daar wachtlijsten voor zijn, want de woningbouwverenigingen hebben ook geen oneindig diepe zakken. De verhuurdersheffing heeft daar ook niet meegeholpen.
Wat betreft het opdrijven van prijzen hebben constructies als “slimmer kopen” ook niet geholpen. Hoewel die constructie het weer wel mogelijk heeft gemaakt voor woningbouwverenigingen om bezit te verkopen om geld te hebben voor nieuwbouw.
Toegankelijk bouwen vind je dan vaak weer wel terug onder de noemer “levensloopbestendig bouwen”. Dat wordt zeker niet vergeten, hoewel het altijd nog beter kan.
Beste Hr v Geel.
Toegankelijk bouwen vind je dan vaak weer wel terug onder de noemer “levensloopbestendig bouwen”. Dat wordt zeker niet vergeten, hoewel het altijd nog beter kan.
Helaas zien we dat hier vaak een leeftijdsdrempel aan gekoppeld word van 55+. Je komt allemaal aan de beurt in je “wooncarriere”. De een wat eerder dan de ander. Maak dan meteen alles geschikt. Als je er op voorhand rekening mee houd. Voorkom je hoge aanpaskosten en problemen achteraf.
@Michiel van Geel woensdag 14 oktober 2020 om 17:37
Dacht dat het over de aantallen woningzoekenden qua inkomen ging. En de hoeveelheid geschikte woningen te bouwen in bepaald segment t.o.v. die aantallen woningzoekenden. Dan lijkt er toch wat scheefgroei te ontstaan.
Volgens mij zit uw partij tevens op dit thema aan het roer van de verhuurdersheffing in de tweede kamer.
Wat betreft slimmer kopen was het absoluut geen oplossing om verder door te kunnen stromen in je wooncarriere.
@Hanneke Hegeman
Hoi Hanneke,
Jeetje, wat zijn je jouw column uit zn verban daan het trekken, en wat zijn ze allemaal aan het “chërrie pikken “🙄
Jouw verhaal had een heel duidelijke boodschap ( denk ik) de jaarlijkse begroting! Helaas heeft …beestje Diftar…. al de aandacht opgeslokt. Zal wel een gevoelig onderwerp zijn….wat niet zo verwonderlijk is omdat dat al 20 jaar ( zonder succes) proberen in te voeren in Helmond.
Jammer dat je verder geen reacties krijgt op jouw verhaal over.”addertje onder het gras” en “Land van Spaghetti , de maffia en rotzooi” Daar willen de reaguurders zich dus duidelijk niet aan branden. Dat zegt op zich ook al wat!
Overigens wordt er ook totaal voorbij gegaan aan jouw waarschuwing over het gevaar een art. 12 gemeente te worden. ( Volgens mij weten ze gewoon niet wat dat is).
Ingewijden weten echter dat Helmond al eens een art. 12 is geweest. Wethouder Sjef Jonkers heeft daar toen een heel grote rol in gespeeld, en zodoende is destijds Helmond groeistad geworden dankzij zijn inspanningen. Rijpelberg is daardoor onstaan
Helaas lijkt het erop dat de huidige politiek in Helmond leeft bij de waan van de dag en jouw argumenten niet serieus nemen, of beginnen te argumenteren over het Diftar systeem.
Jouw analyse is ongelofelijk helder en waarschuwt Helmond dat ze mogelijk weer in een zelfde situatie van een art. 12 gemeente kunnen komen. Het is echt onbestaanbaar dat er dus nu weer megalomane plannen worden uitgedokterd, terwijl de oorzaak van de ongelijkheid tussen rijk en arm in Helmond niet wordt benoemd ( Behalve dan gezonder eten) en daar geen enkele actie of reactie wordt ondernomen.
Jouw column wordt dus (mis)buikt om bepaalde politiek meningen te uiten. Prima, maar benoem dan ook alles zou ik zo zeggen.
Overigens…computer deskundigen staan niet bekend om hun empathisch vermogen, vooral in Zuidoost Brabant is dat een bekend fenomeen ( ASML Brainpoort) en er is ook al een onderzoek gedaan naar autisme, wat in deze regio extreem veel voorkomt, vooral overdraagbaar tussen vader en zoon) Daar zijn al diverse studies over gepubliceerd.
Hanneke, je hebt helemaal gelijk met je analyse in je column, overigens, heb jij al iets gehoord van Nathalie Peys over de handel en wandel van Harrie van Dijk inzake dat WMO geval?
Groetjes,
Yasmine
@Yasmine op woensdag 14 oktober 2020 om 21:14:
Reserves zijn er om in slechte tijden ingezet te worden. Het is niet zo raar dat er eenmalig geld aan de reserves onttrokken wordt om de coronacrisis de baas te kunnen en kansen te pakken die op langere termijn tot positieve effecten voor de stad leiden. Van de investeringsruimte van 65 miljoen wordt de komende jaren ongeveer 33 miljoen ingezet. Er blijft dus meer dan genoeg over.
Van die 33 miljoen gaat meer dan 3 miljoen naar het IHP (scholen vernieuwen/bouwen), 5 miljoen naar het Sociaal Domein en er wordt nog eens 700.000 gereserveerd voor wijkontwikkeling. Je wordt dus op je wenken bediend.
In de begroting valt te lezen dat voor de periode 2021 t/m 2024 alle jaren meer inkomsten dan uitgaven begroot zijn. Dus failliet gaan we niet. We spreken alleen onze reserves aan op het moment dat dit hoognodig is om de toekomst van onze stad veilig te stellen.
Overigens, die rotzooi in Napels was niet de schuld van Berlusconi, maar van de Camorra, die de vuilophaaldiensten in handen had en goud geld verdiende aan illegaal storten van chemisch afval. zie ook https://www.trouw.nl/nieuws/we-hebben-de-maffia-niet-nodig-om-vuilnisbergen-te-verwijderen~b9d9af64
@Yasmine op woensdag 14 oktober 2020 om 21:14:
Dag Yasmine, dank voor je steun. Je slaat de spijker op zijn kop, in alle opzichten! Ik probeer als columnist Helmonders bij de stad te betrekken. Door zaken te benoemen die anderen niet noemen. Dat kunnen leuke wetenswaardigheden zijn en soms politiek gezien minder leuke zaken. So be it. Dat is mijn rol, dat is wat ik doe en dat is wat ik blijf doen. Wie daarvan niet gediend is, moet uit de politiek wegblijven of mijn columns niet lezen. Ik draai nooit om de feiten heen en probeer me altijd optimaal te informeren voordat ik schrijf. Hoe meer mensen op mij schelden, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat mijn boodschap hout snijdt. En het aardige is, dat mijn boodschap gehoord wordt en er soms positieve veranderingen ontstaan. Soms niet, maar dat geeft niet. Een beetje winst, is ook winst!
In Helmond ben ik niet de enige die zich uit en ik ben zeker niet uniek. Dankzij deweblogvanhelmond.nl hebben wij deze mogelijkheid en kunnen wij discussies voeren die anders blijven liggen. Dankzij mensen net als jij die willen meedenken, ontstaan er goede inhoudelijke discussies. Laten we dit gewoon volhouden en samen verder denken en praten over het welzijn van de Helmonders en onze stad.
Ik heb van Nathalie nog niets gehoord over de WMO-kwestie en de gestelde vragen. De weblog houdt dit ook goed in de gaten. Overigens ben ik zelf achter de schermen ook druk bezig met de WMO en de indicatiestellingen. Dat allemaal nog steeds als vervolg op mijn column die ik hier eerder over heb geschreven.
Hartelijke groet,
Hanneke Hegeman.
Update van Nathalie Peijs (onder haar column over QenQ / WMO):
Voor iedereen die deze kwestie volgt: na de onbevredigende antwoorden vanuit het college heb ik samen met meerdere fracties gevraagd dit onderwerp te bespreken in de gemeenteraad. Want los van de juridische kant van deze zaak, gaat de gemeenteraad over het brede beleid en kunnen wij voorstellen doen om dat te veranderen.
De bespreking vindt plaats in november en december (exacte data volgen). We bespreken dan de nieuwe Verordening WMO.
Nogmaals dank voor alle reacties op mijn columns.
Nathalie Peijs (PvdA)
Ik heb inmiddels ook begrepen dat de wethouder voor Marieke van de Ree water bij de wijn heeft gedaan. Nu de andere WMO-clienten nog. Wordt dus vervolgd in de gemeenteraad van november.
Hanneke Hegeman.
Update: Begroting 2020 volgen?
De algemene beschouwingen (begroting) op 27 oktober kunt u live volgen via Raad in Beeld (ga naar: https://helmond.notubiz.nl/live). U hoeft zich vooraf niet aan te melden. Het aanmelden geldt namelijk alleen voor inwoners die tijdens de commissievergaderingen (begin november) iets in willen spreken m.b.t. de begroting en hun zienswijze daarop. Dat kan ook via de site van de gemeente.
Het promotiefilmpje kunt u bekijken via: https://youtu.be/uDv1rmwzAng.
Update:
Helmondse burgers zijn een petitie gestart tegen de nieuwe tarieven voor het ophalen van het huisvuil/afval.
Er zijn ruim 1400 handtekeningen binnen en dat kunnen er meer worden.
Teken de petitie:
https://vuilinhelmond.petities.nl/
Inmiddels bijna 3000 handtekeningen en de teller loopt door!
https://petities.nl/petitions/verlaag-de-afvalstoffenheffing-gemeente-helmond?locale=en