Helmond flitsende fietsstad? (JC)
Fietspadenwethouder Jan van der Zanden is alweer bijna twintig jaar van het toneel verdwenen. Maar Helmond blijft maar aan de fietspaden werken. Of dat altijd een verbetering is?
Enkele van de meest onoverzichtelijke, onduidelijke en dus gevaarlijke kruispunten in onze stad vormen juist die fietspaden. Bijvoorbeeld de kruising van Margrietlaan met de Bernadettestraat in Helmond Oost, de kruising met de Nachtegaallaan, net voor en achter de rotonde en bij winkelcentrum De Bus de fietspaden langs het Oostende en het fietspad onder de spoorlijn tussen Rijpelberg en Brouwhuis. Niet toevallig vaak de fietspaden naar en van scholen. Levensgevaarlijk, zeker als het groen niet wordt gesnoeid of de bomen volop in het blad staan.
Nu ken ik wel meer plekken waar bomen, verkeersborden of ander ‘straatmeubilair’ stoplichten en borden afdekken of het uitzicht beperken. Ook niet fijn. Maar bij fietspaden gaat het om ‘kwetsbare weggebruikers’. Mijn grootste bezwaar als automobilist is het steeds toenemende aantal tweezijdige fietspaden. Vrijwel de hele stad ligt daar intussen mee vol. Fietspaden dus waar fietsers van links en rechts kunnen komen. En dat doen ze ook! Van alle kanten komen ze aangesneld. Steeds vaker nog elektrisch of met scootertjes die door motoren tot ongekende snelheden worden opgedreven. Van links en rechts komen ze aangeflitst, al dan niet zichtbaar. Straks vliegen ze de automobilisten om de oren, letterlijk. En dat zelfs zonder dat ze – zoals meestal – diverse regels overtreden. Misschien toch eens iets waar onze fietspadenbouwers meer rekening mee moeten houden….
Was getekend,
12 reacties:
Inderdaad, het loopt de spuigaten uit. Fietspaden oké, maar 2 richtingen op 1 fietspad is levensgevaarlijk. Als automobilist moet je een kameleon zijn om alles te kunnen overzien. Als de school uitgaat op de Nachtegaallaan kom je ogen te kort om zo veilig mogelijk je te proberen te manoeuvreren met je auto om over de rotonde te komen.
Mij hebben ze ook te pakken gehad bij de rabobank met mijn scooter..ze kijken gewoon niet..schieten zo het fietspad over naar de parkeerplaats van de hema, en ik zit na 2.5 jaar nog met de gevolgen..inmiddels durf ik er weer overheen met de fiets..maar als ik toch niet oplet hadden ze me allang weer gehad daar..
@Hetty van Berne op donderdag 7 december 2017 om 18:56:
Ik denk dat fietsers daar toch wel beide kanten op rijden, of het nu officieel éénrichtingsverkeer is of niet. Fietsers geven daar niet zo heel veel om. En dus is het juist veiliger om automobilisten er bij voorbaat al van uit te laten gaan dat er fietsers uit beide richtingen komen.
Neemt niet weg dat het echt heel vervelend is voor iedereen – automobilisten, (snor-)fietsers en ook voetgangers – om die rotonde over te moeten op de drukke tijdstippen.
Fietspaden bij hoek Weg op de heuvel . Stationsstraat bij de Callenburg is ook heel gevaarlijk , daar komen van 3 kanten fietspaden bij elkaar die voorrang hebben op het snelverkeer. Maar dat punt is heel onoverzichtelijk als je vanaf de Stationsstraat de Weg op de Heuvel op wil rijden.
De inrichting van wegen en fietspaden draagt inderdaad niet bij aan de verkeersveiligheid. Gebrekkig onderhoud maakt het nog gevaarlijker. Dat ben ik helemaal met de schrijver eens.
Maar om vervolgens te stellen dat alleen (brom)fietsers de regels aan hun laars lappen gaat me echt te ver.
Als fietser constateer ik te vaak dat de smartphone belangrijker is voor veel automobilisten. Of ze doen gewoon alsof het fietspad niet bestaat.
Is daar niet eens een oudere vrouw doodgereden op dat punt?
Als daar door brommers normaal gereden zou worden, maar daar wordt behoorlijk gejakkerd en je ziet ze vanaf richting kanaal niet goed aankomen.
Als je van de HEMA afkomt, moet je bijna achterstevoren op de fiets gaan zitten om te zien of er vanaf het kanaal iets aankomt.
Auto’s zie je aankomen als je vanaf de HEMA komt, die komen niet van achteren. Alleen aso’s die menen dat dat stukje voor hen geen eenrichting is.
Ik zie regelmatig jeugd met koptelefoontjes op/in en hun smartphones voor hun neus, zonder verlichting en zonder handen aan het stuur fietsen….
En dan zijn wij automobilisten aansprakelijk.
Fietsers die rijrichting negeren, fietsers die voetgangersgebied negeren, fietsers die rode lichten negeren, fietsers die oversteekplaatsen negeren en de wegen oversteken waar ze willen…..
En wij automobilisten zijn aansprakelijk.
Als er verkeersdeelnemers zijn die het meest de regels aan hun laarsje lappen, zijn dat fietsers! En dat is een feit.
En automobilisten dan. Zijn die onschuldig, Bart?
Als je eens rondkijkt zie je ontzettend veel automobilisten die geen richting meer aangeven. Van de week heb ik eens even ergens staan kijken, gewoon om te zien hoe en wat: 85% heeft blijkbaar geen richtingaanwijzers meer. Waarvoor, zullen ze denken. Dat doen anderen toch ook niet meer!
Voor fietsers is dit een erg gevaarlijk situatie. Een hoe dikwijls razen diezelfde chauffeurs door het rood: één hand aan het stuur en de andere hand met een mobieltje of wat dan ook. Of vretend achter het stuur, komt ook voor!
Verder Bart: automobilisten negeren ook de rijrichting; automobilisten die niet weten wat haaientanden zijn (en dat vooral) of negeren naar believen de zebrapaden. Soms moet je je leven maar zien te redden.
Dus Bart automobilisten lappen ook de regels aan hun laars en niet zo zoetjes ook. Dus niet kletsen, maar proberen waar te nemen. Draag jij soms ook een petje?
Heb dit al vaker ge meld maar ik moet niet overdrijven is het antwoord bijna dagelijks gaat het mis IK woon er recht boven en kijk niet eens meer
een SMARTPHONE IS TEVENS OOK EEN NAVIGATIE! logisch dat fietsers die wat verder weg fietsen die in de hand hebben om de weg te kunnen vinden. die hebben niet de luxe om dat ing op de fiets te klikken zoals een automobolist genoeg plaats heeft om een navigatiesysteem in de auto te kunnen plaatsen hebben wij fietsers die luxe niet. dat vergeten veel mensen die klagen over smartphone gebruik
Het irritantste stuk voor mij als fietser is het stuk bij de brandweer waar fietsers de Henri Dunant infietsen terwijl dat eenrichting is. Fietsers hebben ook een hekel aan andere fietsers, en iedereen doet het, jong en oud.
ik vind het helemaal niks .fietspad aan een kant voor beide
als je met de auto rijd ..voorrang geven ..links of rechts ..
doe gewoon en leg ze terug ..
op de luchtbrug snap je het ook niet ..?