Regeren is vooruit zien (JC)
Regeren is vooruit zien, heb ik me wel eens laten vertellen.
Begin juli is de bijna haakse bocht van de Rochadeweg naar de kanaaldijk wat minder scherp gemaakt. De scherpe bocht zorgde niet alleen dat het verkeer opstropte maar was ook levensgevaarlijk. Toch is die bocht een tiental jaren geleden zonder blikken of blozen aangelegd. Terwijl ook toen al duidelijk was dat dit geen oplossing was.
Ik kom meer van die voorbeelden tegen. Vaak bij wegenbouw en planologie maar dat is vermoedelijk omdat ‘iedereen’ weet hoe een goede weg eruit moet zien. De voorbeelden daar liggen voor het oprapen: onbegrijpelijke rotondes (of net-niet-rotondes, zoals bij de Fonkel!), uitvoegstroken die weggehaald worden, slecht afgestelde verkeerslichten, uitzichtloze kruisingen en kaarsrechte wegen met onbegrijpelijke snelheidsbeperkingen. Om maar te zwijgen over slecht onderhouden fietspaden en rondwegen dwars door natuurgebieden.
Wegenbouw is niet het enige gebied waarop ik rare besluiten tegenkom maar laten we ons daar nu maar even toe beperken.
De geschiedenis vermeldt niet wat het aanpassen van de bocht in de Rochadeweg gekost heeft. Dit soort projecten loopt echter al snel in de miljoenen. Over die rare zo genaamde opknapbeurt van de Traverse heb ik het eldersal gehad. Een Luchtbrug die sowieso nooit gebouwd had mogen worden. En daar zit ‘m de kneep: ook toen waren er verstandige mensen die betere plannen hadden. En al die jaren is er niets veranderd. Politici lijden kennelijk aan een blikvernauwing die voorkomt dat ze open staan voor andere mogelijkheden. Al snel praat iedereen elkaar na, van debat is nauwelijks sprake. Dat kan ook nauwelijks anders in een land waarin alles tot drie cijfers achter de komma wordt vastgelegd in collegeprogramma’s of andere akkoorden. Om een lang verhaal kort te houden: graag meer aandacht voor zo genaamde dissidenten. Want die blijken vaak achteraf gelijk te krijgen.
Was getekend,
6 reacties:
Achteraf is het makkelijk een koe in de kont kijken. Stop liever je energie in de toekomst. Of ben je de politiek in gegaan om achteraf gelijk te willen krijgen?
Heer Cat,
De gemeente Helmond en Rijkswaterstaat wisten echt wel waar ze mee bezig waren bij de aansluiting van de Rochadeweg op het kanaal. Door beiden werd op papier een ‘normale’ bocht getekend. Echter: de gemeente Someren stak op het laatste moment een stok tussen de spaken toen bleek dat de aanleg van de bocht zich over ongeveer tien meter van het Somerens gebied zou afspelen. Een en ander gebeurde ook nog eens in de periode dat er volop werd gepraat over annexatie door Helmond van een enkel omringend gehucht zodat er vanuit Someren werd gereageerd alsof de commissie Buitengebeuren van de Keiebijters plunderend en brandschattend door Someren zou marcheren. Om tijdens hun zegetocht als vanzelfsprekend geen bierpomp of deerne met rust te laten.
In die sfeer kon Helmond de door haar gewenste ‘normale’ bocht wel op de buik schrijven en moest noodgedwongen die inderdaad rare en levensgevaarlijke bocht worden aangelegd.
Het was journalist René Willems die een en ander wereldkundig maakte in het ED.
@ Olivier
Blij dat je deze terechte aanvulling geeft. Dat past dus keurig bij het verhaal over Nuenen hieronder en mijn eerdere pleidooi voor betere intergemeentelijke samenwerking of anders het opheffen van al die keutelgemeenten.
@ Roland
Ik de politiek in?? Nog niet al hadden ze het graag! Ben gewoon een bezorgde burger van deze stad en dit land…
Kijk de rotonde langs het kanaal bij Gemert, richting den bosch.
Ze hebben er een dubbele rotonde van gemaakt. Dat was geen slecht besluit natuurlijk, maar de manier waarop. Veel mensen durven de binnenste baan dus niet te gebruiken.
Gebeurd dus niet alleen in Helmond, maar ik vind het wel een gigantische fout.
Dat gebeurd in meerdere plaatsen,en wat is dan veiligheid!!!!!
En nu ik toch hier ben een vraag Wie heeft het vroegere Band Hamond Trio gekend.ik weet het hoort hier niet thuis maar graag een reaktie.vr.groetjes lizz .