Wie geniet in ’t Speelhuis? (JC)
“’t Speelhuis, de kunst van het genieten,” staat op de muur van theatercafé Blom & Sanders in ons theater. Een aardige kreet maar waarschijnlijk onbedoeld ook zwaar ironisch. Want het is inderdaad een hele kunst om daar te genieten.
Dan heb ik het niet over de kwaliteit van de voorstellingen. En zelfs niet over de kwaliteit van eten en drinken en al helemaal niet over de inzet van het personeel. Daar is allemaal niets op aan te merken. Waar ik wel heel wat op aan te merken heb, is het feit dat ons Speelhuis zo ontoegankelijk is. Ja, een kaartje kan ik kopen bij de altijd behulpzame mensen van de kassa. Maar eens binnen lopen voor een kopje koffie of een glaasje of hapje van het een of ander kan helaas niet. Het café is al jaren alleen open na een voorstelling. En dan komt ook al vrij spoedig het moment dat de jassen uit de garderobe gehaald worden en de paar mensen die blijven zitten zich uitgenodigd voelen te vertrekken.
Afgelopen zomer stond een tentoonstelling over Piet Blom in ’t Speelhuis. Hoe vaak ik daarvoor niet aan een gesloten deur gestaan heb! En als ik gasten van buiten de stad krijg, laat ik ze graag ’t Speelhuis zien. De buitenkant dan, want binnen lopen is er meestal niet meer bij.
Zo heeft architect Piet Blom het allemaal nooit bedoeld. ’t Speelhuis zou een centrum van de stad moeten worden, het hart van de wijk moeten zijn. En inderdaad heeft de eerste paar jaar een exploitant de zaak kunnen runnen. Hij moest het echter opgeven vanwege een te hoge pachtprijs. Sindsdien is de tent voortdurend gesloten. Even een kopje koffie na de markt of opwarmen van een koude winkelexpeditie is er niet meer bij. Ik vind dat typisch Helmonds: goede ideeën, matige uitvoering, slecht beheer.
Met het vertrek van het Kunstencentrum (Giko) is het alleen nog maar doodser geworden. Het cateringbedrijf dat was ingehuurd, mag alleen nog voor grote optredens komen. Normale avonden doet ’t Speelhuis nu met eigen personeel. Daarvoor is het eigen personeelsbestand enigszins uitgebreid. Het zal dus allemaal wel met centen te maken hebben. En zoals gezegd: geen kwaad woord over het personeel dat altijd even vriendelijk, behulpzaam en actief is. De pinda’s op tafel zijn lekker en de wijn is niet eens zo heel slecht.
Het theater probeert intussen meer mensen te lokken met gratis concerten op de zondagmiddag en theaterdiners onder de naam Theater Culinair. Maar is het zo moeilijk om het café gewoon overdag open te doen en te zorgen dat mensen daar binnen kunnen?
Anders vind ik ons Speelhuis het wel heel erg lijken op de privé speeltuin van de gemeente en aanverwante organisaties, die dankzij ingehuurde catering wel altijd volop hapjes, drankjes en personeel hebben.
Was getekend,
6 reacties:
@Jean,
Ik zou gewoon kiezen voor een ander cafe het centrum, er zijn er immers genoeg. Maar daar gaat het je natuurlijk niet om. Wel om de openstelling. Ik adviseer je dan toch even in de omgeving te gaan kijken naar de theaters/schouwburgen in de omgeving en dan zal je al snel tot de conclusie komen dat je daar ook niet altijd terecht kunt voor een drankje. Meestal kort voor een voorstelling en na de voorstelling. De jassen moet je ook daar binnen 15 a 30 minuten opgehaald hebben. Dus zo vreemd is het volgens mij helemaal niet.
Daarnaast heeft Piet Blom het ook niet bedoelt dat er zo’n rare kassaruimte aan het gebouw zou worden gebouwd of de rare laad/losdock en al helemaal niet dat zijn creatie in de nabije toekomst helemaal aan het oog onttrokken wordt door de nieuwe bibliotheek.
De Miskleun van de Hellemondse Raad.
In Rotterdam komen 10000 den mensen naar de Kubuswoningen van Blom kijken.
Wat doen ze hier het liefst afbreken of wegstoppen..
Laatste nieuws uit Rotterdam..
Kubuswoningen zijn onder monumentenzorg geplaatst..Gelukkig is het nivo in ontwikkeling elders hoger dan bij de Hellemondse Raadsleden..
Het wordt tijd dat er straks toch iets meer ontwikkeling in de raad komt te zitten..die tevens toezien dat de egotripperij van de Ambtenaren definitief voorbij is.
Ja, beste 'Coolen', dat heeft mij ook altijd verbaasd. Oorspronkelijk had Blom zelfs een heel 'woud' gepland van ik meen 160 paalwoningen. Dat kwam er natuurlijk weer niet. Helmond is de stad (?) van de wilde plannen maar minimale uitvoering. Ik heb me ook altijd verbaasd hoe Rotterdam wel met de eer ging strijken en Helmond niets deed met deze 'moderne monumenten'. Ze zijn trouwens nogal onderhoudsgevoelig dus die monumentale status in Rotterdam zou daar ook wel eens mee te maken kunnen hebben.
@Ad,
ps – en sorry voor de late reactie: ’t Speelhuis was ook nooit bedoeld als stadstheater maar als ontmoetingsruimte, wijkhuis, de huiskamer van Helmond. ’t Ding heet niet voor niks ‘Speelhuis’…
Niet maauwen!
Onlangs hoorde ik tijdens een locale TV-uitzending van Knaal Hellemond een mooie architectonische uiteenzetting over het mooi verbindend lijnenspel dat de Bibliotheek straks aangaat met de Kubuswoningen, en dus ook met het Speelhuis.
Let wel, de buitenarchitect had dit beoogd.
Dan rest slechts een lumineus voorstel om de boel weer in evenwicht te brengen.
Contracteer een binnenhuisarchitect die ook verbindt, voor het binnenwerk van de nieuwe bibliotheek.
Ja, u raadt het al. Een mooi tentdoek op alle verdiepingen in stemmig geel en paars zou mooi de muren sieren.
Pas op, wel graag binnen de lijntjes blijven met de financiering.
Ach, alles is een kwestie van balans.
Straks ook graag in de winter voor de ingang van de Bieb een mooie Portakabin, of desnoods een container, voor koek en zopie.
Helmond had gewoon een exclusiviteitscontract moeten sluiten met Blom. Dan hadden de kubussen alleen hier gestaan en was het natuurlijk apart gebleven.