20reacties
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 117045 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
Deze bedrijven maken de weblog mede mogelijk.
20 reacties:
Een mooie gelegenheid om die foeilelijke fabriek achter het kasteel eindelijk eens af te breken!
@Arve Omic op dinsdag 23 augustus 2016 om 09:09:
Arve Omic, tja een schoonheid is het niet bepaald maar het bedrijf zorgt wel
al 170 jaar voor werkgelegenheid in Helmond, wil je dan dat al deze mensen
die er werken werkeloos worden ? 170 jaar geleden verkocht Carel Frederick
Wesselman van Helmond voor een habbekrats een zeer groot gedeelte van
zijn Kasteeltuin aan Fentener van Vlissingen omdat hij voor werkgelegenheid
kon zorgen in het armoedige Helmond.
Het gaat de laatste jaren al niet zo goed met de Vlisco maar zorgt nog steeds
voor werkgelegenheid voor nogal wat Hellemonders dus laat dat nog maar een tijdje zo.
En wat denk je wat het gaat kosten als het bedrijf af gebroken zou worden om de
grond te saneren, die is in die jaren zo vervuild dat er nog geen onkruid op wil groeien.
@ikke 2 op dinsdag 23 augustus 2016 om 13:57:
Ik heb geen flauw idee ikke 2. Ik roep maar wat.
2 Bijzondere Vlisco-tentoonstellingen komend half jaar
Van 20-09-2016 t/m 12-02-2017 toont het Gemeentemuseum Helmond in de Boscotondohal werk van Yinka Shonibare MBE. Van 20-09-2016 t/m 12-03-2017 maakt de bezoeker kennis met het Helmondse textielbedrijf Vlisco in de presentatie ‘Vlisco 1:1 Un à Un’. Beide presentaties zijn nauw verweven: de Vlisco stoffen zijn een bron van inspiratie voor Shonibare. De Brits/Nigeriaanse kunstenaar gebruikt in zijn werk de ‘Dutch wax’: gemaakt voor de Afrikaanse markt maar Made in Helmond.
De beroemde kunstenaar Yinka Shonibare MBE werkt met de kleurrijke, Afrikaans ogende stoffen en dessins van de Helmondse textielfabriek Vlisco. De ‘Dutch wax’ verwijst in zijn installaties onder meer naar de kolonisatie van Afrika. De Vlisco stoffen zijn gebaseerd op Indonesische batik en al decennia lang populair in West-Afrika. Sinds de jaren ‘60 van de vorige eeuw staan de stoffen voor Afrikaanse identiteit en onafhankelijkheid én ondersteunen ze Shonibare’s motto: niets is wat het lijkt.
In de tentoonstelling ‘Yinka Shonibare MBE – Paradise Beyond’ zijn sculpturen, installaties, collages, tekeningen, fotowerken en films uit de periode 2004-2016 te zien. De figuren in zijn werk zijn bevroren in hun beweging en gekleed in Victoriaanse kostuums uitgevoerd in Vlisco stoffen. De kunstenaar belicht thema’s als ras, klasse, macht en migratie. Met zijn elegante, verleidelijke en humorvolle werken maakt hij deze gevoelige cultureel-maatschappelijke onderwerpen toegankelijk. Hierin speelt Shonibares interesse in de geschiedenis een belangrijke rol.
Vlisco 1:1 Un à Un
In de tentoonstelling ‘Vlisco 1:1 Un à Un’ (zie de poster helemaal bovenaan) toont de Vlisco klassieke dessins, herinterpretaties en nieuwe ontwerpen. De expositie belicht 4 aspecten: de geschiedenis van het bedrijf, productieprocessen, ontwerpprocessen en toepassing van de stoffen in mode en kunst. In deze presentatie, speciaal ontwikkeld voor het 170-jarig bestaan van Vlisco, ligt de nadruk op de boeiende visuele kwaliteiten van de stoffen en hun krachtige symboliek.
Omdat we deze foto willen tonen, moeten we het onderstaande erbij zetten:
Yinka Shonibare MBE, Cannonball Heaven, 2011, Commissioned by La Comunidad de Madrid for the exhibition Yinka Shonibare MBE MBE at Sala Alcalá 31, Madrid. Courtesy the artist and Stephen Friedman Gallery London.
@ikke 2 op dinsdag 23 augustus 2016 om 13:57:
Beste ikke2 (wat een pseudoniemen toch op de weblog):
Ge moet Carel Frederik Wesselman nou niet van te veul de schuld geven. De Vlisco stamt uit een blauwververijtje dat in 1802 langs de Oude Aa startte, waar de kasteelheren nie veul mee van doen hadden. In 1910 verkocht inderdaad de laatste kasteelheer en Wesselman een deel van de kasteeltuin aan de opvolger van dat ververijtje, de Vlisco dus, die daar het gebouw 1911 vervolgens neerzette. De gemeente kocht een paar jaar later het kasteel en de rest van de tuin om er een raadhuis annex bestuurscentrum en park van te maken. En vervolgens verkocht de raad rond 1950 het deel van de tuin waar nu Gebouw 1953 staat.
@Giel van Hooff op dinsdag 13 september 2016 om 18:49:
Beste Giel,
Het was niet als verwijt aan Carel Frederick bedoelt dat hij een gedeelte van zijn
tuin aan Fentener van Vlissingen verkocht hoor.
Want deze Protestantse Ondernemers Familie Wesselman ( en andere ) hadden meestal meer op met hun inwoners dan de Katholieke Fabrikanten.
Dus hij zal het echt wel goed bedoeld hebben.
Dat Carel Frederick 170 jaar geleden grond verkocht voor de Vlisco dat was een
tikfout moest zijn 100 jaar geleden.
Groetjes.
@De weblog van Helmond op maandag 12 september 2016 om 14:55:
Ik zou de openingstijden wel willen weten. Dan kan ik nog een keer gaan genieten van prachtige stoffen Gr nel
Museum Helmond kocht ‘Vlisco-kunstwerk’ voor 150.000 euro
Het hierboven al eerder getoonde werk Cannonball Heaven (uit 2011) van de Brits-Nigeriaanse kunstenaar Yinka Shonibare MBE is onlangs voor een bedrag van 150.000 euro aangekocht door Museum Helmond. Dit is mede gerealiseerd door een bijdrage van het Mondriaan Fonds van 50.000 euro en een schenking van de Vereniging van Vrienden van het museum.
Het Mondriaan Fonds deed die bijdrage omdat middels Cannonball Heaven hedendaagse kunst wordt verbonden met de Helmondse textielgeschiedenis. Zij vinden dat het werk (een kanon dat kogels van textiel afvuurt) een sleutelfunctie vervult in het oeuvre van Shonibare die met Vlisco stoffen werkt die in Helmond worden gemaakt. De actuele thema’s als immigratie en (post)kolonialisme die de kunstenaar in zijn werken aansnijdt, sluit goed aan bij het verzamelbeleid van het museum. Samen met de kracht van het werk is het een aanwinst voor de Collectie Nederland, zo stelt het fonds.
Museum Helmond vindt hem een belangrijke kunstenaar omdat hij Vlisco stoffen in zijn werk gebruikt en vanwege de thema’s die hij in zijn oeuvres aansnijdt. “De werken van Yinka Shonibare MBE zijn opgenomen in belangrijke kunstcollecties over de hele wereld. Alleen in de collectie van Helmond, de thuisstad van Vlisco, was hij nog niet vertegenwoordigd. We zijn er dan ook trots op dat we met behulp van het Mondriaan Fonds en de Vrienden van het museum dit werk voor de stad hebben kunnen verwerven” aldus museumdirecteur Marianne Splint.
@De weblog van Helmond op maandag 6 maart 2017 om 11:21:
Een mooie foto en kunstwerk, maar non de piet, ook duur..
Ook Vlisco-doeken:
.
.
Museum Helmond kocht bijzonder Vlisco-bovenkleed aan
Museum Helmond heeft een bijzonder kazuifel aangekocht van Stichting Vlooienmarkt Deurne. Het is namelijk van Vlisco-stof gemaakt. Een kazuifel is een bovenkleed dat door een katholieke geestelijke gedragen wordt bij een kerkelijke plechtigheid zoals de mis. Het aangekochte kazuifel was eigendom van pater Jan van As. Hij droeg het bij de uitvaart van een overledene die bij het Helmondse textielbedrijf Vlisco had gewerkt. “Bij een begrafenis zegt zo’n kazuifel meer dan veel woorden over het werk van de overledene die bij Vlisco heeft gewerkt. Bovendien komen er vaak oud-collega’s en die herkennen het ook meteen” aldus Pater Jan van As.
Toen deze pater een collega uit Oeganda gekleed zag gaan in een prachtig kazuifel vroeg hij of ze ook zoiets moois naar hem konden zenden in Nederland. Daarop liet de collega hem lachend de tekst van het Vlisco-merk ‘Real Dutch Wax’ zien dat op de rand van de stof stond. Van As kocht vervolgens stof bij Vlisco en zijn zus maakte daarvan het kazuifel. Hij heeft het gedragen van 1996 tot 2007 als pastoor van de H. Jozef Parochie in Asten.
Van het kleed gaat volgens museumdirecteur Marianne Splint een charmante stadshistorische betekenis uit. “Het vertelt ons iets over de levenslange band die veel Helmonders en mensen uit de omgeving van deze stad met de lokale nijverheid opbouw(d)en. Dat zagen we ook bij de recente aan Vlisco gerelateerde exposities in de Kunsthal. Ontzettend veel Helmondse families bezochten de exposities en vertelden ons hun herinneringen aan het bedrijf. Dan merk je dat Vlisco en de textielindustrie echt in het DNA van de stad zit. Dit kazuifel is voor ons een historisch symbool van die band” aldus Marianne Splint.
Formeel voldoet dit kazuifel niet aan het kerkelijke voorschrift om paars of zwart te gebruiken bij een uitvaart. De hoofdkleur is namelijk groen. Opvallend aan dit kazuifel is dat het aan beide zijden een patroon toont waarin je een kruis zou kunnen zien. Bij Vlisco staat het bekend als het ‘sigarenband-motief’.
Stichting Vlooienmarkt Deurne (S.V.D.) houdt wekelijks een vlooienmarkt in Deurne. De spullen die verkocht worden krijgt de stichting van inwoners van Deurne en omgeving. Zo’n 50 vrijwilligers zorgen voor het sorteren, prijzen en verkopen van de spullen. De opbrengst gaat naar ontwikkelingslanden en wordt besteed aan projecten op het gebied van onderwijs, gezondheids- en maatschappelijke zorg.
De Leidse ruit, historisch ontwerp van Vlisco dat al voor 1900 werd gemaakt voor de Afrikaanse markt. dat is nu te zien op een tentoonstelling in The Fowler Museum in Los Angeles.
.
Een dame met een mooie leeftijd (“nee, zet mijn naam er maar niet bij” zei ze desgevraagd), mailde ons de onderstaande foto van enkele Wax Java Print Vlisco-kalenders.
Heb jij ook leuke Vlisco-foto’s, mail die dan naar [email protected] en wij zetten ze er voor je bij.
Nu ook in Brandevoort:
Het hoort bij Helmond.Industrieel erfgoed. In Helmond is al zoveel afgebroken. Prachtig produkt.
Min man heeft er jaaaren gewerkt, helaas al jaren niet meer.
Mooi filmpje (vind ik):