Vraag 2 over ‘Jouw Centrum van Helmond’
De gemeente Helmond publiceert de komende tijd via de weblog een aantal specifieke vragen en stellingen. Natuurlijk leest (de gemeente) Helmond hieronder weer graag jullie reacties.
De tweede:
Meer water en groen kan het centrum aantrekkelijker maken. Is dit een goed idee? En welke mogelijkheden zie jij dan?
19 reacties:
Meer water is wat mij betreft niet nodig. Er is een klein vermogen geïnvesteerd in de Oude Aa om daar water in het centrum te brengen maar om eerlijk te zijn is dat weggegooid geld geweest. Het ziet er niet uit en voegt niets toe.
Verder wordt af en toe de jachthaven gelanceerd. Dat lijkt me een ontzettend slecht idee. Er komen dan misschien af en toe enkele gepensioneerden een bakje koffie doen in Helmond en het levert misschien een schijntje op voor de gemeente. Maar het staat niet in verhouding tot de kosten die er voor moeten worden gemaakt en de ergernis die het oplevert. Je moet er toch niet aan denken om weer dagelijks met honderden auto’s in de file te staan voor open bruggen om een bootje door te laten. Slecht idee.
Meer groen is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Grootste kansen liggen bij de troosteloze grasvlakte op het voormalige Obragas-terrein. Maak daar eens echt werk van. Leg het mooi aan en maak er een echt stadspark van voor alle Helmonders zodat het er lekker levendig wordt bij goed weer. Met de terrassen en restaurants dichtbij moet daar toch iets van te maken zijn.
Kademuren van kanaal opfleuren met moerasrollen zoals in de aa in de kasteeltuin.
Half dode bomen op markt vervangen door stevige zuilbomen.
Water is ok maar dan wel “interaktief”. Waar eens een bak met water stond (op de kop vd markt) zou een mooie plaats zijn. Bankjes erbij, amusement gegarandeerd. Zie http://www.youtube.com/watch?v=AV3bmk2PxHw&sns=em
Meer groen is altijd goed graag zelfs, zeker in het winkelcentrum want in en rondom Noord Koninginnewal, Speelhuisplein, Oude Aa, Veestraat, Steenweg wonen ook steeds meer kinderen, in mijn straat alleen al ongeveer 10 kinderen van onder de 12 jaar.
Dat zou al reden genoeg moeten zijn voor meer groen en bomen in het centrum van Helmond en plaats eens wat speeltoestellen op de markt, speelhuisplein en/of het havenpark, zeker geen overbodige luxe.
Water op de markt kan heel mooi zijn als het uit de grond komt ,en dat om de beurt omhoog spuit kinderen hebben daar zoveel plezier mee en dan leeft het meer op de markt en meer grond is ook welkom
Zodra de ondertunneling van het spoor in Helmond-West compleet is kan een flink deel van de Kasteel Traverse worden afgebroken. In het bijzonder de brug en het gedeelte tot aan de afslag naar het station kunnen dan verdwijnen, zodat rechtdoorgaand verkeer voortaan een andere weg moet vinden. Hetzelfde geldt voor een gedeelte van de kanaalzone dat minstens autoluw gemaakt kan worden. Voordeel is dat je het kasteel en de Steenweg/Boscotondo op die manier echt bij het centrum kunt trekken.
De Knaal is op die manier ook geen scheidslijn meer, maar een integraal deel van het centrum. De ruimte die ontstaat door het afbreken van de brug kan benut worden voor een half-open plein met het kasteel als prominente zijde.De rol van water en groen is er dan vooral een van verbinden en verpozen, met de kasteeltuin en het Obragaspark als aangename plekken aan de randen van het centrum, onderling verbonden door het kanaal.
Het Obragas terrein, het speelhuisplein en het kanaal.
Neem een voorbeeld aan het Weverspark bij de Heistraat.
Prachtig, helaas niemand die
het ziet, vanwege de Lidl.
Leg een flink ondergronds
parkeergarage aan met uitgangen aan de Watermolenwal en de brug bij het Havenplein plus een doorverbinding met de Elzas parkeergarage, en het park leggen vanaf de paalwoningen tot aan kanaaldijk noordoost zodat je ook
het kanaal erbij kunt betrekken.
En natuurlijk moet de Vlisco
verhuizen, zodat je een groot park rondom het kasteel kunt aanleggen.
Wa deh kost ……
Je wilt de belangrijkste weg van Helmond laten verdwijnen?
@joost op vrijdag 11 maart 2016 om 15:11:
Yup. Zo’n grote verkeersader door het hart van de stad levert meer fijnstof op dan volgens de normen is toegestaan. Helmond is met de tunnel onder het spoor bij Helmond-West bezig met het realiseren van een ringweg, zoals de meeste steden die een hebben. Er zal meer verkeer over het industrieterrein geleid worden. En ja, zodra die uitwijkmogelijkheid er is kan de brug dus verdwijnen, zodat de route rechtdoor minder aantrekkelijk wordt, omdat de ringweg dan de snellere optie is.
@Michiel van Geel op vrijdag 11 maart 2016 om 17:23:
Een ringweg midden door een woonwijk , die vind ik wel goed , zeg.
Ik ga nog effe zoeken welke gemeentes er nog meer zulke plannen hebben uitgevoerd , zoeken jullie mee ?
Die Aa onder dat rooster in dat straatje richting het Havenpark is levensgevaarlijk. Als dat het idee is met meer water dan zeg ik doe maar minder water. Ben er zelf al een keer goed op mijn bek gegaan omdat ik gladde schoenen droeg. En toen was het niet eens winter.
Maar die fontein hierboven: leuk! Wel zorgen dat die het dan altijd doet.
@Michiel van Geel op vrijdag 11 maart 2016 om 13:35:
Eerlijk gezegd bemoei ik me niet niet zo graag met je commentaren en ideeën die je hier neerplant over diverse onderwerpen of het nu vluchtelingen betreft of over dit onderwerp.
Je staat m.i. niet open voor andere meningen en kunt je eigen mening niet bijstellen op basis van andere argumenten Michiel.
Waar heb je het eigenlijk over vraag ik me af??
Het idee van een dergelijk fontein op de markt lijkt me fantastisch en zou echt een toevoeging van ongekende waarde zijn op de markt.
Het is een beetje vergelijkbaar met die LED ring die we op het station zien, iedereen wordt daar op de een of andere manier wel naar toegetrokken.
Het nieuwe Station laat daarbij nog eens zien wat je qua sfeer met licht kunt bereiken!!
Aankomen in Helmond CS in het donker laat zien hoe mooi het is daar uit de trein te stappen tegenwoordig.
Het is LED verlichting, zonnepanelen op het dak, dus wat wil je nog meer als D66-er.
Echter dat kan op meerdere plaatsen in Helmond.
Het ligt aan je ambitie die je hebt als stad.
Voor mij, zijn daar 3 onderdelen, dat is meer groen,meer licht (LED) en water. ( zoals eerder aangegeven met die fontein)
Daarbij wil je de luchtbrug schijnbaar afbreken door de stad.
Ik zeg herstel dit “balkon” van Helmond zoals het bedoeld was, begin met de verlichting te herstellen rond die grote bloempotten die daar staan en het weer laten draaien van de windmolens.
Als je dat af wilt breken ben je voor mij geen Helmonder, want dan begrijp je niks van de geschiedenis van onze unieke luchtbrug met je fijnstoffen (gaap)
De kanaalzone kun je als gemeente met groen en licht geweldig inrichten als je wilt, en aantrekkelijk maken.
Pak meteen de Watertoren aan door het een verfje te geven, en maak er middels verlichting een eyecatcher van die van heinde en ver is te zien!!
Een Helmondse Sky Tower!!!!
En als je vanuit Eindhoven Helmond komt binnengereden moet er ook een visitekaartje komen staan met licht en of water.
Dat alles geeft Helmond net dat extra allure, die de stad nodig heeft.
Maar als je de luchtbrug wilt afbreken ( na die investeringing van 3 jr geleden) begrijp je er echt niks van.
Maar goed, je zult je praatje wel weer klaar hebben, want jij staat niet open voor meningen van anderen heb ik al vaker gezien hier.
Ik onderstreep het idee van een mooie fontein. Zie de toestroom van mensen in de Warande bij de eerste zonnestralen…
Maar dan wel zodat hij ’s avonds niet werkt ( bv. van 21.00 uur) omdat het geluid van een beetje fontein zal resoneren (galmen) tussen de huizen en panden en dus de nachtrust verstoort.
Meer groen op de markt is eveneens welkom in de vorm van rust oases met bankjes en tafeltje met een open structuur zodat veiligheid gewaarborgd is maar ook de vieuw op het Marktplein blijft.
Spelen met licht kan wonderen doen zien we bij het nieuwe station.
Kan verwerkt worden in water en groen partijen.
Ook het idee van Jochem Otten, directeur van de Cacaofabriek om een houten vlonder parallel in het kanaal te creëren vanaf het centrum naar de Cacaofabriek met onderdoorgang van de spoor- en Heeklaanbrug is creatief voortvarend. Zou een hele mooie aansluiting zijn van centrum aan het culturele centrum van Helmond. Zeker als men in de onderdoorgang glazen wanden plaatst zodat je de onderwaterwereld van het kanaal kan zien. Uiteraard ook weer met lichteffecten.
Zie als voorbeeld de onderwaterwereld in Burgers Zoo.
Je zou een afgeschermde zone kunnen creëren ( met netten zoals bij tropische kustgebieden waar haaien voorkomen) en hierin hier voorkomende vissen en planten kunnen huisvesten met hier en daar luchttoevoer ( bellen door integratie van bruisstenen) zoals in een aquarium. Is zowel bezienswaardig als educatief.
@Eddie op zondag 13 maart 2016 om 00:09:
Ik zou zeggen, pak er eens een kaart bij. De Boerhaavelaan is de noordelijke richting van de ring en de Kasteelherenlaan sluit straks aan op de Heeklaan en vormt daarmee de zuidelijke richting. De enige manier om in de toekomst het centrum autoluw te maken is door de richting rechtdoor te blokkeren of af te sluiten. Logischerwijs is de volgende stap dus het afbreken van de Kasteel Traverse brug en het afbreken van de weg tussen de Eikendreef en de Kerkstraat. Dat heeft allemaal niets te maken met “niet openstaan voor de mening van anderen”, dat is gewoon logisch nadenken.
Historisch gezien is “het balkon van Helmond” helemaal niet onomstreden. De emoties liepen bij aanleg hoog op omdat het kasteel afgesneden zou worden van het centrum. Als je kijkt op de kaart hoeveel ruimte er midden in het centrum pal naast het kasteel vrij komt bij het weer afbreken en gaat passen en meten wat je daar zou kunnen realiseren aan bebouwing en parkeergelegenheid dan is het helemaal geen vreemde gedachtegang.
@Jean Pierre
Ik heb dat ook altijd een mooi plan gevonden. Die onderdoorgang is een beetje het heikele punt bij dat plan. Zo’n tunnel is ’s avonds en ’s nachts meestal een minder veilige plek om te vertoeven. Misschien dat er ook wel iets te realiseren valt door een faciliteit te maken voor de kanoërs (via baan omlaag en sluiscontructie omhoog en dat twee kanten op). Dan wordt het een mooie plek om toe te kijken, is het minder donker en heb je minder onderhoud aan zo’n glazen wand.
@Michiel van Geel
Als je écht iets wil doen om meer groen in het centrum te brengen (centrale vraag hier) is het afbreken van de Traverse afbreken niet eens zo’n slecht idee. Maar dan moet je de vrije ruimte niet gaan volbouwen zoals jij stelt.
Kijk eens naar de Jardín del Turia in Valencia. De schaalgrootte is niet vergelijkbaar maar daar is in een oude rivierbedding een stadspark door de hele stad aangelegd. Prachtig om te zien hoeveel groen en levendigheid daar een toegevoegde waarde voor de stad vormt.
Als je de Traverse gaat afbreken zou ik liever een stadspark terug zien dan nog meer steen.
@Dan op maandag 14 maart 2016 om 07:49:
Die Jardín del Turia is inderdaad heel mooi. Ik ben ook helemaal voor meer groen in de stad, maar het is wel altijd de vraag wat de meeste uitstraling heeft en wat de kosten zijn. Het kasteel als onderdeel van een winkel/horeca plein vind ik persoonlijk dan wel een mooi sfeerbeeld. Het legt ook meteen meer verbinding met het gemeentemuseum en Boscotondo, waardoor de kanaalzone meer een geheel wordt. De kasteeltuin krijgt daarmee ook meteen meer aanloop. En de waarde van de grond maakt het afbreken en herontwikkelen min of meer kostenneutraal. Dat voordeel heb je niet als je er een park neerlegt.
Met de uitbreiding in zuidelijke richting kan in de noordelijke richting dan wel ruimte gelaten worden voor meer groen. Misschien kan een deel van het Obragaspark dan permanent groen blijven (en kan daar meteen al op voorgesorteerd worden door nu al de boel goed in te richten). Uiteraard is dit allemaal wel lange termijn, op de korte termijn is het vooral consolideren en kwaliteit verhogen. 🙂
De Jardin del Turia is een park in een rivierbedding, die drooggelegd is. Ik denk niet, dat men in Helmond een (deel) van het kanaal droog gaat leggen om dergelijk park aan te leggen. Zou wel erg mooi zijn, trouwens.
Meer groen klinkt altijd goed maar in de praktijk zijn parken ’s avonds de onveiligste delen van een stad.
Laat de Ameide weer bovengronds lopen op de Zuid- en Noord koninginnewal., zoals het vroeger was.