Naw en Vruuger CCXXXVII
Naw zie je links het Boscotondo-complex en rechts de Vlisco. Deze maand bracht de BBC de Vlisco 2 keer prominent in beeld, bij BBC Ners en Breakfast.
Vruuger (1930) stond links de fabriek van Begemann en rechts zat de firma P.F. van Vlissingen en Co er al. Daartussen lag ook toen al het kanaal, maar toen nog met de (in 1940 opgeblazen) Trambrug.
Eind 19de en begin 20ste eeuw pendelde daar de stoomtram van en naar Den Bosch. In Helmond liep het tracé vanaf de Kanaaldijk (via de Waardstraat en Binderseind) naar de Markt. Vervolgens door de Kerkstraat, het Beugelsplein en de Weg op den Heuvel naar het treinstation. Daar was de aansluiting op de tram naar Eindhoven. Via het Vlisco-terrein stoomde die over de Trambrug, de Trambrugweg en de Mierloseweg naar Mierlo-Hout en van daaruit naar Eindhoven.
3 reacties:
Klein detail, maar toch even voor de historische juistheid: de trambrug bij de Trambrugweg heeft niets van doen met de Bossche tram die inderdaad over Markt, Kerkstraat naar het station liep.
Deze brug hoort bij de stoomtramlijn vanuit Eindhoven, via Geldrop, Mierlo en t Hout via de Mierloseweg en dan Eikendreef, Trambrugweg over de trambrug naar datzelfde station. Daar liep de lijn verder naar Brouwhuis, Ommel en Asten.
Lees meer over deze en andere Helmondse bruggen in mijn boekje Kunstwerken aan de knaal (Coming soon!)
Giel heeft het juist. De Tram Helmond – Den Bosch verliet Helmond in de richting Aarle – Rixtel. Stationsplein – Weg op den Heuvel – Kerkstraat – Markt – Bindersstraat (nu marktstraat) – Waardstraat en stak deze de Zuid Willemsvaart over om vervolgens Helmond te verlaten richting Aarle-Rixtel en verder. Voor belangstellende zijn er twee bij mij bekende boeken n.l. De tramwegen van Noord Brabant. geschreven door W.J.M.Leideritz uitgeven door E.J.Brill Leiden 1978.Inclusief plattegrond. En het recent verschenen boek Verkeer en vervoer in Brabant. te koop bij De Gansenveer Helmond.
De Waardstraat heette toen trouwens nog de Tramstraat