4 Dagen geen treinen van en naar Helmond
Van donderdag 12 tot en met zondag 15 juli rijden er geen treinen van en naar de 4 Helmondse stations. De reden is dat ProRail gedurende die 4 dagen werkzaamheden uitvoert op het traject tussen Eindhoven en Venlo. De NS zet bussen in, de extra reistijd schatten zij op een kwartier tot een half uur.
1 Van die werkzaamheden vindt plaats aan de spoorwegovergang op de Kanaaldijk. Die overweg is daarom 4 dagen is afgesloten.
In de reacties hieronder staat een update.
24 reacties:
Het is weer zover ????????????????
Zijn er Helmonders die naar t werk moeten dan
Ja er zijn helmonders die naar hun werk moeten. Jij misschien niet!
zijn toch meestal inteelt helmonders die naar het werk gaan.
Ben een echte Helmondse.
Ik ga ook elke dag naar mijn werk. Daar heb ik de trein niet voor nodig. En ook niet een auto. Afstand tussen mijn woning en werk is ca. 20 km. Lekker fietsen.
Als je dus, kost wat kost, de trein moet nemen voor werk en/of studie dan fiets je mooi naar station Eindhoven.
Je kunt tussen Helmond en Eindhoven ook reizen met buslijn 24. Dit duurt wel wat langer dan met de NS-bus (lijn 24 doet er een slordige drie kwartier op), maar je kunt er dan wel van uitgaan dat de bus op tijd vertrekt en aankomt. Mijn ervaring met NS-bussen is dat ze vaak te laat komen, en soms zelfs helemaal niet.
Misschien kan ook Hermes extra bussen – snelbussen – inzetten tussen Helmond en Eindhoven v.v. met steun van de gemeente Helmond, de provincie Noord Brabant en Reizigersoverleg Brabant en dan GRATIS om wat “goodwill” terug te winnen na het debacle van Bravoflex in Helmond en na de stakingen in het streekvervoer. Misschien gaan er daarna wel weer wat meer BETALENDE ov – reizigers (forenzen, ouderen, scholieren, studenten, recreatieve reizigers met hun persoonlijke of anonieme ov – chipkaart, met hun abonnement al of niet met dalurenkorting, seniorenkorting, met hun ov studentenkaart) mee met de bus in en rond Helmond (en verder, want de wereld is groter dan Helmond en Brabant), waardoor het aantal bussen en buslijnen en ook de frequentie omhoog kunnen, waardoor er ook meer mensen daarvan gebruik kunnen gaan maken. Uit (bedrijfs)economisch, commercieel, vervoerstechnisch en maatschappelijk oogpunt een WIN – WIN – situatie! En er is plaats genoeg voor deze bussen op het busstation Helmond.
PS: De buschauffeurs hebben uiteraard wél recht op plaspauzes.
Update:
Samen met aannemer Swietelsky vernieuwt ProRail vanaf donderdag delen van het spoor in Helmond. Zo worden er ter hoogte van het kanaal dwarsliggers, spoorstaven en spoorstenen (ballast) vernieuwd om het spoor in goede conditie te houden. Dat moet er voor zorgen dat treinen comfortabel en veilig van het spoor gebruik kunnen blijven maken.
Beste reizigers,
Zoals gelezen in het bericht van ”Weblog van Helmond” zullen er spoorwerkzaamheden plaats gaan vinden op en rondom het spoor tussen Eindhoven – Helmond – Venlo van 12 juli tot 15 juli a.s.
Omschrijving werkzaamheden;
– Vernieuwen van ballast (stenen tussen het spoor)
– Vernieuwen van dwarsliggers (van houten bielzen naar betonnen bielzen)
– Vernieuwen van spoorstaven aan de West-zijde van station Helmond
– Plaatsen van geluidsschermen in de kern van Deurne (voorbereidingen zijn hier afgelopen tijd al voor getroffen)
– Aanbrengen van raildempers in Deurne
Geen treinen
Tijdens de periode van de werkzaamheden rijdt er geen enkele trein tussen Eindhoven – Venlo v.v.
Reizigers kunnen gebruik maken van bussen:
– Er rijden per uur 2 snelbussen tussen Eindhoven – Blerick – Horst-Sevenum – Deurne – Helmond – Eindhoven v.v.
– Er rijden per uur 2 extra snelbussen tussen Helmond – Eindhoven v.v.
– Er rijden per uur 2 stopbussen tussen Helmond Brouwhuis – Helmond – Helmond ’t Hout – Helmond Brandevoort v.v. Vanuit de Sprinterstations kan via Helmond naar verdere bestemmingen gereisd worden.
Ik begrijp niet waarom er geen fatsoenlijke stopbussen rechtstreeks naar Eindhoven rijden.
Dat was vroeger wel anders.
Je moet eerst ‘terugreizen’ naar Helmond met een taxibus om vervolgens je reis naar Eindhoven en verder kunt voortzetten.
Kosten zo laag mogelijk houden, daar draait het om.
@Sjef Jr op zondag 15 juli 2018 om 07:18:
Wat een regeling inderdaad. Als je van Brandevoort naar Eindhoven wil, moet je eerst met het busje naar Helmond en dan moet je daar wachten om over te stappen op de bus naar Eindhoven. #Fail
@Sjef Jr op zondag 15 juli 2018 om 07:18:
Ik begrijp dat wél. Voor de meeste inwoners van Helmond, van Brabant, van Nederland is het openbaar vervoer een basisvoorziening en een nutsvoorziening. Voor de politici in Helmond, in Den Bosch, in Den Haag is dat niet zo – het openbaar vervoer is er om WINST te vergaren, bijvoorbeeld voor het commerciële bedrijf Hermes/Connexxion – maar geen enkele politicus/geen enkele politieke partij durft zo ver te gaan om dat dan ook te zeggen, want dat is – electoraal gezien – levensgevaarlijk en niet “politiek correct”. Maar NIKS zeggen is ook IETS zeggen; NIKS zeggen is ALLES zeggen!
De provincie Noord Brabant als concessieverlener en Hermes als concessiehouder houden zich alleen maar bezig met rendabele buslijnen en willen niet lastig gevallen worden met niet – rendabele lijnen – in Eindhoven doet zich “as I speak” deze situatie voor met lijn 55 van en naar Tongelre met uitzicht op Bravoflex – vervoer later dit jaar, terwijl Bravoflex in Helmond met gemak het predicaat “ov – fiasco van het jaar” verdient – terwijl het een normale zaak is of zou moeten zijn om de inkomsten uit rendabele lijnen te gebruiken voor de exploitatie van niet – rendabele lijnen.
Het is mij ondertussen meer dan duidelijk, dat de Helmondse politiek – het college van B & W en ALLE gemeenteraadsleden van ALLE politieke partijen meegaan met deze gedachtegang van de provincie en van Hermes – en sterker nog – ondersteunen.
Ik ben er ondertussen wel helemaal klaar mee, dat het openbaar vervoer alleen maar afgeschilderd wordt als een kostenpost en als een subsidievreter. Ov – reizigers betalen voor het vervoer van A naar B via hun persoonlijke of anonieme ov – chipkaart, via hun abonnement al dan niet met dalurenkorting of seniorenkorting, via hun ov – studentenkaart. Ik weet niet of u het al opgevallen is, dat de functie van de ov – chipkaart – die iedereen een aantal jaren zo ongeveer “door de strot heen is geduwd” – steeds meer ondergraven wordt.
Bovendien: de ov – reizigers zijn de enige groep die aan “rekeningrijden” doet.
Bij mijn weten hoeven automobilisten op de weg van Helmond naar Eindhoven v.v. en de fietsers op het eerste het beste fietspad in Helmond niet in en uit te checken
Er wordt vaak gezegd, dat de politiek voor het openbaar vervoer het laatste woord heeft, maar dat geldt voor Helmond duidelijk niet, maar dat kan niet tot in de eeuwigheid blijven duren.
Voor de geïnteresseerden onder u verwijs ik naar “Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer” (met maar liefst bijna 100 reacties!) hier op de onvolprezen weblog van Helmond.
PS. Ik persoonlijk ben tevreden over de NS als vervoerder en meer dan ontevreden over Hermes als vervoerder. Ik ben daar niet de enige in.
Zie hieronder
—————–
Uit het ED:
“Dagelijks 70 tot 110 reizigers in Helmondse flexbussen
HELMOND – Op doordeweekse dagen maken tussen de zeventig en honderdtien Helmonders een ritje met Bravo flex, de op afroep rijdende busjes. Openbaar vervoerder Hermes noemt die aantallen ‘hoger dan verwacht”.
(Simon Rood in het Eindhovens Dagblad van 12-04-18)”.
—————————————————————————-
Het aantal in – en uitstappers op het Helmondse NS – station is in vergelijking met 2016 van 7054 gestegen tot 7345 in 2017. Het verschil is 291 treinreizigers en is 4% in de plus en dit is meer dan het landelijk gemiddelde.
Het totaal aantal gebruikers van de Bravoflex – busjes van Hermes op een normale werkdag is +/- ÉÉN procent van het aantal treinreizigers van de Nederlandse Spoorwegen! Dit zegt toch meer dan genoeg! Dit zegt alles!
De Hermessen/Connexxions en de Arrivas van deze wereld willen een (grotere) rol gaan spelen in het regionale SPOORVERVOER. Voor Helmond, voor zuidoost Brabant, voor de hele provincie lijkt mij dat het slechts denkbare idee
De regionale vervoerders moeten eerst maar eens zorgen, dat ze het regionale/provinciale BUSVERVOER op orde krijgen, voordat ze zichzelf – en belangrijker nog de ov – reizigers – in allerlei onvoorspelbare avonturen storten.
Ik wens alle ov – reizigers een goede reis met goede aansluitingen van trein en bus/bus en trein, ook in Helmond. .
Ik zeg niet dat het vroeger beter was, maar toen kon je gewoon een stopbus pakken bij verstoring of werkzaamheden.
Nu wordt minimale ondersteuning verleend.
Dan is het ook nog eens zo dat er belachelijk veel uitval is in treinen wanneer je niet naar A’dam, maar naar Tilburg en verder moet. De uitval is in het nieuws geweest.
Al jaren worden we geconfronteerd met een overstaptijd van minimaal 17 minuten, hypothetisch gezien zou je sneller met de auto in Tilburg zijn, wanneer de A58 gewoon door zou rijden.
Enkel daarom is de trein nu nog een goed alternatief wat mij betreft.
Jaja, ik weet ook wel dat er enorm veel goederenvervoer over dit traject rijdt en ook nog eens voorrang heeft en ook een flinke veroorzaker van vertragingen is.
Ik hoop dat Duitsland echt klaar is in 2022 en dat de Betuweroute meer gebruikt gaat worden en een flinke vermindering van goederen op de Brabantroute plaatsvindt, maar ik heb er een hard hoofd in.
Als je 6 keer naar A’dam beloofd, ga dan ook 6 keer naar Den Haag beloven, dan hebben we nog een beetje het idee dat reizigers gelijk behandeld worden.
Yes!
Vanochtend +11 te pakken.
Nu lekker naar huis met een sein- en wisselstoring tussen Eindhoven en Helmond.
Sinds vandaag is de treindienst tussen Eindhoven en Venlo weer opgestart. Alle werkzaamheden zijn uitgevoerd.
Helaas deed zich vanmiddag een probleem voor tussen Helmond en Eindhoven; Sein- en wisselstoring. Jammer genoeg had dit ook lange tijd invloed op de treindienst. De treinen rijden nu weer normaal.
Ik wil mensen op het hart drukken dat een dergelijke storing een infrastructureel probleem is en NS hier weinig aan kan doen. Alle infrastructuur valt tegenwoordig onder ProRail. NS valt in deze weinig te verwijten. Hopelijk komen dit soort storingen in de toekomst niet meer voor.
Erg attent van deze NS – medewerker – c.q. van de NS – om via “updates” ov – reizigers op de hoogte te houden.
Ik zie Hermes – die verantwoordelijk is voor de buslijnen in en rond Helmond – dat niet doen…
NS, ProRail, het maakt me niet uit. Het is een ‘wisselwerking’ tussen die twee.
Dat Eindhoven naar Venlo en verder geen prioriteit heeft is wel duidelijk.
Nu staan we weer in Eindhoven geconfronteerd met een spontaan geannuleerde IC van 7:44 naar Tilburg.
Dit gebeurd regelmatig!
Tikken we meteen +30 aan, want de reismogelijkheden per uur zijn belabberd.
@Peter van Lieshout
Bedankt voor uw reactie. Dit wordt gewaardeerd!
@Sjef Jr
Het traject Eindhoven – Venlo heeft wel degelijk prioriteit:
– De nieuwste intercity treinstellen die op dit moment in bestelling staan zullen na aflevering o.a. waarschijnlijk gebruikt gaan worden tussen Venlo en Den Haag Centraal.
– Verder wordt al tijden gesproken over een nieuwe intercity verbinding naar Duitsland die er ook gaat komen, mét ws. de extra stop in Helmond.
Aan wat hierboven staat kan ik geen 100% garantie geven. Dit is wat ik vernomen heb. Over tijdsbestek ga ik niets zeggen.
Aansluiting Eindhoven
Ik begrijp het probleem idd. De aansluitingen vanuit Venlo naar Tilburg, Rotterdam C., en Den Haag C. met overstap in Eindhoven hebben altijd al een probleem gevormd sinds invoering dienstregeling. Dat is zeer spijtig.
Ik kan u uitleggen wat mogelijke oorzaken zijn:
– De trein vanuit Venlo komt te laat –> aansluiting gaat verloren
– Er is een storing op de HSL geweest eerder op de dag –> een treinstam vanuit Den Haag heeft Eindhoven niet kunnen bereiken en kan dus ook niet terug rijden. Regelmatig wordt er als vervanging wel een extra trein tot Breda ingezet (is niet altijd het geval)
– Alle andere mogelijke vormen van storingen –> aansluiting gaat verloren
Dit gebeurt nogal eens en ik mij voorstellen dat dit vervelend voor u is. Als alternatief kunt u dan de SPR naar Tilburg nemen en bij vertraging een verzoek indienen voor Geld Terug Bij Vertraging. Zo’n GTBV is dan niet direct de oplossing voor uw reis, maar u wordt dan wel enigsinds gecompenseerd in uw reiskosten.
@NS-medewerker
Ik beschik niet over deze informatie en ik ben er nooit naar verwezen.
De Sprinter naar Tilburg is buiten de vakantieperiode en in de spits wat mij betreft geen passend alternatief. Veel te druk dan.
Ik reis zakelijk en heeft voor mij minder nut. Ik ben liever op tijd thuis bij mijn gezin. Incidenteel later thuis zijn, vind ik geen probleem, maar de uitval vindt steeds vaker plaats.
Vier keer in het uur zou een prima vooruitgang zijn. Wanneer kunnen we dat verwachten?
@Sjef Jr;
Die informatie is opzich wel op te vragen, maar je moet nét even de juiste bronnen weten te raadplegen.
Oke, dat snap ik, maar het is een eventuele mogelijkheid om toch in Tilburg te komen. Ik neem privé liever ook geen drukkere treinen, maar als dit in sommige situaties toch handiger is zou ik de drukkere trein juist wel nemen.
Vertrouwt u op mijn woord; er wordt alles aan gedaan om zoveel mogelijk treinen tussen Eindhoven en Den Haag te garanderen. Na het Fyra debacle is NS helaas terug moeten vallen op ouder materieel (excl. locs) waardoor de trein storingsgevoeliger is. Nieuw materieel is in de maak.
4 treinen richting Den Haag…… Ja, er is over gesproken maar kan even niet toezeggen wanneer deze gaan rijden. Ik weet dat er in de toekomst 4 intercitys tussen Eindhoven en Breda gaan rijden. 2 rechtstreeks door naar Den Haag en 2 met overstap in Breda voor Den Haag. Helaas moeten hiervoor aanpassingen gedaan worden. Onder andere op station Tilburg in de vorm van een extra (4e) perron(spoor). Wanneer het plaats gaat vinden weet ik niet, maar de plannen zijn er in ieder geval wel.
Hopelijk heb ik u hiermee voldoende geïnformeerd. Heeft u nog een vraag? Stel deze gerust. Ik probeer deze zo goed mogelijk te beantwoorden.
@NS-medewerker op dinsdag 10 juli 2018 om 13:19:
@NS-medewerker op maandag 16 juli 2018 om 21:39:
@NS-medewerker op dinsdag 17 juli 2018 om 09:19:
@NS-medewerker op dinsdag 17 juli 2018 om 20:31:
Geweldig dat je steeds zoveel extra informatie en inkijkjes geeft over het wel en wee in ‘het Helmondse treinenland’. Ik lees dat graag. Dat mag ook wel eens gezegd worden!
@Jan de Vries;
Bedankt voor uw reactie! Het is plezierig om zoiets te lezen!
Ik vindt het zelf ook zeer interessant en wil de informatie dan ook graag met anderen delen.
@NS-medewerker op dinsdag 17 juli 2018 om 20:31:
Waarom moet hiervoor het spoor aangepast worden bij Tilburg?
Heeft dit ook niet voor een groot deel te maken met het goederenvervoer dat nu nog over de Brabantroute rijdt, waarvan eigenlijk het originele idee was om dit over de Betuweroute te laten rijden?
Ik hoop van harte dat nadat een flink aantal verkeerde keuzes er nu wel de juiste keuzes zijn gemaakt en dat we niet opnieuw stuiten op ‘onvoorziene omstandigheden’.
Vanochtend jammer genoeg weer geen treinen, aan de ‘springers’ kunnen de NS en ProRail niets doen, dat snap ik, dat is overmacht.
Maar nu rijden er alsnog geen treinen, waar het schijnt dat er wederom een trein defect is. Uit de reisplanner en de storingsmeldingen word ik nu niet wijzer, enkel dat de trein van 9:50 +3 vertraging heeft.
Ik kies voor zekerheid en gelukkig kan ik in overleg thuis blijven werken.